Ухвала
від 15.06.2018 по справі 182/4358/18
НІКОПОЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 182/4358/18

Провадження № 1-кс/0182/1691/2018

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15.06.2018 м. Нікополь

Слідчий суддя Нікопольського міськрайонного суду Дніпропетровської обл.. ОСОБА_1 ,

секретар судового засідання ОСОБА_2 ,

розглянувши усудовому засіданнів залісуду вм.Нікополь клопотаннястаршого слідчогоСВ НікопольськогоВП ГУНПУкраїни вДніпропетровській обл. ОСОБА_3 ,яке погодженопрокурором Нікопольськоїмісцевої прокуратури ОСОБА_4 по кримінальномупровадженню,відомості провчинене кримінальнеправопорушення заяким внесенідо Єдиногореєстру досудовихрозслідувань 07.05.2018№ 42018041490000069пронадання дозволу на виділення геодезиста з Нікопольського міськрайонного виробничого відділу ДП «Центр державного земельного кадастру» Дніпропетровська регіональна філія для залучення у проведенні контролю за дотриманням земельного законодавства,-

в с т а н о в и в :

15.06.2018до Нікопольськогоміськрайонного судуДніпропетровської обл.надійшло клопотаннястаршого слідчогоСВ НікопольськогоВП ГУНПУкраїни вДніпропетровській обл. ОСОБА_3 ,яке погодженопрокурором Нікопольськоїмісцевої прокуратури ОСОБА_4 по кримінальномупровадженню,відомості провчинене кримінальнеправопорушення заяким внесенідо Єдиногореєстру досудовихрозслідувань 07.05.2018№ 42018041490000069пронадання дозволу на виділення геодезиста з Нікопольського міськрайонного виробничого відділу ДП «Центр державного земельного кадастру» Дніпропетровська регіональна філія для залучення у проведенні контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності для обстеження одинадцяти земельних ділянок, які знаходяться на території Нікопольського району Дніпропетровської області, з метою встановлення точної площі земельних ділянок, які засаджені та засіяні сільськогосподарськими культурами, а також визначення шкоди, заподіяної при нецільовому використанні земель.

Клопотання обґрунтованотим,що впровадженні СВ Нікопольського ВП ГУНП в Дніпропетровській області перебувають матеріали досудового розслідування, внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 07.05.2018 за № 42018041490000069. Попередня правова кваліфікація кримінального правопорушення за ч. 1 ст. 197-1 КК України.

На виконання спільного наказу Нікопольської місцевої прокуратури та Нікопольського ВП ГУНП в Дніпропетровській області № 36/198 від 23.04.2018 «Про постійно діючу міжвідомчу робочу групу щодо протидії злочинам, пов`язаним із незаконним засіванням земель державного резерву та запасу, на території міст Нікополя, Марганця, Покрова та Нікопольського, Апостолівського, Томаківського районів» проведено моніторинг земель, які можуть бути віднесені до земель державного резерву та запасу, відповідно до Публічної кадастрової карти України. За результатами моніторингу здійснено виїзди до вказаних земельних ділянок, в ході яких встановлені непоодинокі факти засівання та обробки вказаних земель без оформлення відповідних дозволів місцевих рад та адміністрацій.

Згідно ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями шляхом укладання договору оренди земельної ділянки; а передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Крім того, право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації таких прав, що визначено у ст. 125 Земельного кодексу України.

Згідно з вимогами ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Згідно з вимогами ст. 211 Земельного кодексу України самовільне зайняття земельних ділянок віднесено до порушень земельного законодавства, за яке громадяни та юридичні особи несуть відповідальність відповідно до закону.

Згідно відповіді з Управління Держгеокадастру в Нікопольському районі було надано картографічну документацію по Нікопольському району Дніпропетровської області з зображенням земельних ділянок, які мають державне значення та являються землями запасу.

Під час проведеного огляду 11 земельних ділянок було виявлено, що земельні ділянки Нікопольського району засіяні сільськогосподарськими культурами, а саме: пшеницею, соняшником, гірчицею.

Статтею 84 Земельного кодексу України зазначено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації.

13.06.2018 було видано наказ № 377-ДК Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності.

Відповідно до вимог Земельного кодексу України, законів України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», «Про охорону земель», Положення про Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308, виникла необхідність у залученні спеціаліста - геодезиста з Нікопольського міськрайонного виробничого відділу ДП «Центр державного земельного кадастру» Дніпропетровська регіональна філія для проведення контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.

Відповідно до п. 7 Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу» за № 963 від 25 липня 2007 року, розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, проводиться Держекоінспекцією та її територіальними органами або Держгеокадастром та його територіальними органами, а розміру шкоди, заподіяної юридичним та фізичним особам - територіальними органами Держгеокадастру на підставі матеріалів обстежень земельних ділянок, проведених відповідно до Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та Надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 листопада 2000 р. N 1619.

Водночас, п. 2 постанови Кабінету Міністрів України № 408 від 13 серпня 2014 року «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами» передбачено, що надання дозволу на проведення перевірок підприємств, установ, організацій фізичних-осіб підприємців не потребується у разі, коли такі перевірки проводяться за рішенням суду, на вимогу службових осіб у випадках, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України.

З метою встановлення фактичних обставин у кримінальному провадженні, слідчий просить надати дозвіл на виділення геодезиста з Нікопольського міськрайонного виробничого відділу ДП «Центр державного земельного кадастру» Дніпропетровська регіональна філія для залучення у проведенні контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності для обстеження одинадцяти земельних ділянок, які знаходяться на території Нікопольського району Дніпропетровської області, з метою встановлення точної площі земельних ділянок, які засаджені та засіяні сільськогосподарськими культурами, а також визначення шкоди, заподіяної при нецільовому використанні земель.

Згідно поданої заяви, слідчий просить розглянути клопотання про надання дозволу на виділення геодезиста для залучення у проведенні обстеження земельних ділянок, за його відсутності.

Згідно ч. 4 ст. 107 КПК України, у разі неприбуття в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у судовому провадженні, чи в разі, якщо відповідно до положень цього Кодексу судове провадження здійснюється судом за відсутності осіб, фіксування за допомогою технічних засобів кримінального провадження в суді не здійснюється.

Розглянувши дане клопотання, проаналізувавши чинне кримінально-процесуальне законодавство, слідчий суддя вважає, що у задоволенні клопотання слідчого слід відмовити, виходячи з наступного:

Встановлено, що в провадженні СВ Нікопольського ВП ГУНП у Дніпропетровській області перебувають матеріали кримінального провадження, відомості про вчинене кримінальне правопорушення за яким внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 07.05.2018 № 42018041490000069 з попередньою правовою кваліфікацією за ст. 197-1 ч. 1 КК України - самовільне зайняття земельної ділянки, яким завдано значної шкоди її законному володільцю або власнику.

Слідчий просить надати дозвіл на виділення геодезиста з Нікопольського міськрайонного виробничого відділу ДП «Центр державного земельного кадастру» Дніпропетровська регіональна філія для залучення у проведенні контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності для обстеження одинадцяти земельних ділянок, які знаходяться на території Нікопольського району Дніпропетровської області, з метою встановлення точної площі земельних ділянок, які засаджені та засіяні сільськогосподарськими культурами, а також визначення шкоди, заподіяної при нецільовому використанні земель.

Положення Кримінального процесуального кодексу України не відносять до компетенції слідчого судді вирішення питання щодо виділення геодезиста для залучення у проведенні контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.

Зокрема, ст. 1 КПК України визначає, що порядок кримінального провадження на території України визначається лише кримінальним процесуальним законодавством України.

Кримінальне провадження - це досудове розслідування і судове провадження, процесуальні дії у зв`язку із вчиненням діяння, передбаченого Законом України про кримінальну відповідальність (п. 10 ч. 1 ст. 3 КПК України).

Відповідно до вимог Кримінального процесуального кодексу України слідчим суддею в межах його компетенції на стадії досудового розслідування розглядаються клопотання слідчого про застосування заходів забезпечення кримінального провадження, проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій.

Під заходами забезпечення кримінального провадження прийнято розуміти передбачені КПК заходи примусового характеру, які застосовуються за наявності підстав та в порядку, встановленому законом, з метою запобігання і подолання негативних обставин, що перешкоджають або можуть перешкоджати вирішенню завдань кримінального провадження, забезпеченню його дієвості.

Стаття 131 КПК України дає вичерпний перелік заходів забезпечення кримінального провадження, які можуть бути застосовані, зокрема слідчим суддею, з метою досягнення дієвості провадження.

Згідно ст. 40 КПК України слідчий несе відповідальність за законність та своєчасність здійснення процесуальних дій, та уповноважений:

1) починати досудове розслідування за наявності підстав, передбачених цим Кодексом;

2) проводити слідчі (розшукові) дії та негласні слідчі (розшукові) дії у випадках, встановлених цим Кодексом;

3) доручати проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій відповідним оперативним підрозділам;

5) звертатися за погодженням із прокурором до слідчого судді з клопотаннями про застосування заходів забезпечення кримінального провадження, проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій;

6) повідомляти за погодженням із прокурором особі про підозру;

7) за результатами розслідування складати обвинувальний акт, клопотання про застосування примусових заходів медичного або виховного характеру та подавати їх прокурору на затвердження;

8) приймати процесуальні рішення у випадках, передбачених цим Кодексом, у тому числі щодо закриття кримінального провадження за наявності підстав, передбачених статтею 284цього Кодексу;

9) здійснювати інші повноваження, передбачені цим Кодексом.

Відповідно до ч. 2 ст. 93 КПК України, перевірка у кримінальному провадженні є способом збирання доказів стороною обвинувачення.

Положення КПК України не відносять до компетенції слідчого судді вирішення питання щодо надання дозволу на виділення геодезиста для залучення у проведенні контролю за дотриманням земельного законодавства, ст. 131 КПК України не передбачає такого заходу кримінального провадження, не регламентує порядок розгляду таких клопотань слідчого, обсяг доказування при розгляді такого клопотання, критерії, за якими слідчий суддя повинен визначати достатність підстав для надання дозволу на виділення геодезиста для залучення у проведенні контролю за дотриманням земельного законодавства.

Як на правову підставу клопотання слідчий, зокрема, посилається на положення Постанови Кабінету Міністрів України від 13.08.2014 № 408 «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами», якою передбачено, що дозвіл на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб-підприємців державними інспекціями та іншими контролюючими органами надається Кабінетом Міністрів України або за рішенням суду.

За змістом ч. 3 ст. 9 КПК України, яка визначає принцип законності у кримінальному процесі, закони та інші нормативно-правові акти України, положення яких стосуються кримінального провадження, повинні відповідати КПК України, тому при здійсненні кримінального провадження не може застосовуватися закон, який суперечить цьому Кодексу.

Кримінальний процесуальнийКодекс України не містить норм, які безпосередньо регламентують можливість звернення слідчого чи прокурора з клопотанням про надання дозволу на виділення геодезиста для залучення у проведенні контролю за дотриманням земельного законодавства.

Вирішення слідчим суддею вказаних клопотань не охоплюється його повноваженнями, які мають реалізовуватися в спосіб, передбачений процесуальним законом, адже не відносяться ані до заходів забезпечення кримінального провадження, ані до слідчих дій, ані до негласних слідчих дій. Отже, КПК України не передбачає права слідчого, прокурора на звернення до слідчого судді з клопотанням про надання дозволу на виділення геодезиста для залучення у проведенні контролю за дотриманням земельного законодавства, більше того, в КПК відсутня процесуальна процедура розгляду такого виду клопотань.

Також, слід звернути увагу, що відповідно до правової позиції викладеної в Рішенні ЄСПЛ «Михайлюк та Петров проти України» від 10.12.2009 (п. 25 Рішення) зазначається, що вираз «згідно із законом» насамперед вимагає, щоб оскаржуване втручання мало певну підставу в національному законодавстві, він також стосується якості відповідного законодавства і потребує, аби воно було доступне відповідній особі, яка, крім того, повинна передбачати його наслідки для себе, а також це законодавство повинно відповідати принципу верховенства права.

Враховуючи відсутність правових підстав в КПК України стосовно вирішення слідчим суддею вказаних клопотань, а також те, що дане клопотання не відноситься ані до заходів забезпечення кримінального провадження в розумінні ст. 131 КПК України, ані до слідчих дій в розумінні статей глави 20 КПК України, ані до негласних слідчих дій в розумінні статей глави 21 КПК України, які мають вичерпний перелік і як наслідок КПК України не передбачає права слідчого, прокурора на звернення до слідчого судді з подібними клопотанням про надання дозволу на виділення геодезиста для залучення у проведенні контролю за дотриманням земельного законодавства, а тому клопотання задоволенню не підлягає.

На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 1, 3, 8, 9, 93, 110, 131, 132, 309 КПК України, -

п о с т а н о в и в :

В задоволенні клопотання старшого слідчогоСВ НікопольськогоВП ГУНПУкраїни вДніпропетровській обл. ОСОБА_3 ,яке погодженопрокурором Нікопольськоїмісцевої прокуратури ОСОБА_4 по кримінальномупровадженню,відомості провчинене кримінальнеправопорушення заяким внесенідо Єдиногореєстру досудовихрозслідувань 07.05.2018№ 42018041490000069пронадання дозволу на виділення геодезиста з Нікопольського міськрайонного виробничого відділу ДП «Центр державного земельного кадастру» Дніпропетровська регіональна філія для залучення у проведенні контролю за дотриманням земельного законодавства, відмовити.

Ухвала набирає чинності з моменту її проголошення, оскарженню не підлягає. Заперечення проти неї можуть бути подані під час підготовчого провадження в суді.

Слідчий суддя ОСОБА_1

СудНікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення15.06.2018
Оприлюднено22.02.2023
Номер документу74695877
СудочинствоКримінальне

Судовий реєстр по справі —182/4358/18

Ухвала від 30.08.2018

Кримінальне

Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Клименко І. В.

Ухвала від 20.08.2018

Кримінальне

Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Клименко І. В.

Ухвала від 13.08.2018

Кримінальне

Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Клименко І. В.

Ухвала від 26.06.2018

Кримінальне

Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Клименко І. В.

Ухвала від 26.06.2018

Кримінальне

Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Клименко І. В.

Ухвала від 23.06.2018

Кримінальне

Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Клименко І. В.

Ухвала від 23.06.2018

Кримінальне

Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Клименко І. В.

Ухвала від 18.06.2018

Кримінальне

Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Клименко І. В.

Ухвала від 15.06.2018

Кримінальне

Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Клименко І. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні