ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
15 червня 2018 року № 826/14463/17
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:
головуючого судді Шейко Т.І.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю Фалькон-Девелопмент до Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) провизнання протиправним дій щодо видачі доручення та його скасування Треті особи:
- Комунальне підприємство Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
- Публічне акціонерне товариство Завод Маяк
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю Фалькон-Девелопмент звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в якому просило визнати протиправними дії Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (код ЄДРПОУ 26345558) щодо видачі доручення №265/05-17 від 29.05.2017 року про демонтаж тимчасових споруд (павільйонів), які розташовані по вул. Вербовій, 7 на території ПАТ Завод Маяк та скасувати вказане доручення.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуваним дорученням відповідача №265/05-17 від 29.05.2017 року, який видано з порушенням вимог Правил благоустрою міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради №1051/1051 від 25.12.2008 року, останній незаконно втрутився в господарські відносини Товариства з обмеженою відповідальністю Фалькон-Девелопмент (надалі - ТОВ Фалькон-Девелопмент ) та Публічного акціонерного товариства Завод Маяк (надалі - ПАТ Завод Маяк ) чим порушив права позивача, які потребують відновлення в судовому порядку шляхом задоволення позову.
В судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги.
Представник відповідача проти задоволення позову заперечував, посилаючись на правомірність своїх рішень та дій.
Представник третьої особи 1 також заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на правомірність своїх дій.
Представник третьої особи 2 в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
Заслухавши доводи та заперечення учасників справи, суд за їх згодою ухвалив подальший розгляд справи завершити у порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні докази, суд встановив наступне.
ТОВ Фалькон-Девелопмент (код ЄДРПОУ 32157934) згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №1003207446 від 03.11.2017 року займається наданням в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна та консультуванням з питань комерційної діяльності й керування.
01.01.2016 року між ТОВ Фалькон-Девелопмент (користувач) та ПАТ Завод Маяк (власник) укладено договір №339, за пунктом 1 якого власник надає користувачеві в строкове платне користування асфальтовану площадку (об'єкт користування), що знаходиться за адресою м. Київ, Московський проспект, 8, загальною площею 550,0 кв. м, та яка не задіяна у виробничому процесі, для розміщення об'єкту торгівлі продовольчою та непродовольчою групою товарів.
Водночас, пунктом 2 наведеного договору передбачено, що власник щомісячно виставляє користувачеві рахунки за користування об'єктом, а також компенсацію податку на землю та компенсацію вартості використаних комунальних послуг.
Власне, задля передбачення компенсації (відшкодування) користувачем власнику витрат (плати за землю), що пов'язані з утриманням, користуванням зазначеною асфальтованою площадкою, між ТОВ Фалькон-Девелопмент та ПАТ Завод Маяк було укладено договір №339/2 від 01.03.2016 року.
Дія вказаних договорів продовжувалась до 31.12.2017 року включно.
Згідно відповіді ПАТ Завод Маяк №428/421 від 04.07.2017 року на запит ТОВ Фалькон-Девелопмент №31 від 21.06.2017 року, вказаний вище об'єкт користування, а саме земельна ділянка, на якій знаходиться асфальтована площадка загальною площею 550 кв. м на розі вул. Вербова (вул. Вербова, 5/7), рішенням Київської міської ради депутатів трудящих №32-С від 25.05.1960 року передана в користування заводу п/я 761, який було перейменовано в Київський завод Маяк (в даний час ПАТ Завод Маяк ).
В свою чергу, згаданим рішенням Київської міської ради депутатів трудящих №32-С від 25.05.1960 року земельна ділянка площею близько 13,0 га по вул. Городній тупик 2 (Лугова-Станційна вулиця і Городній тупик рішенням виконавчого комітету Київської міської ради депутатів трудящих №2259 від 21.11.1961 року об'єднано в одну вулицю під назвою Червонокозацька, яку в подальшому перейменовано - проспект Червоних козаків, проспект Московський, проспект С. Бандери) розпорядженням Київської міської ради в Подільському районі була відведена заводу п/я 761 для будування заводу.
Як вбачається з договору підряду №15/16 від 15.01.2016 року, укладеного між ТОВ Фалькон-Девелопмент (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю ТОВ РК Авто Груп (виконавець), останній зобов'язувався на замовлення першого виконати з матеріалів замовника монтажні роботи на об'єкті замовника, а саме монтаж споруди без капітального фундаменту з полегшених розбірних конструкцій (тимчасової споруди у вигляді торгівельного павільйону) площею 503,0 кв. м за адресою м. Київ, проспект Московський, 8, територія ПАТ Завод Маяк .
Виконання умов договору №15/16 від 15.01.2016 року підтверджується актом виконаних робіт від 17.02.2016 року.
Водночас, право власності позивача на тимчасову споруду (торгівельний павільйон), яку було встановлено за наведеною адресою, підтверджується договором купівлі-продажу від 12.12.2015 року, укладеного з суб'єктом підприємницької діяльності - фізичною особою підприємцем ОСОБА_2 та, відповідно, актом приймання-передачі матеріалів тимчасової споруди від 15.12.2015 року.
Як зазначає відповідач у запереченні проти адміністративного позову, 15.05.2017 року інспектором Комунального підприємства Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (надалі - КП Київблагоустрій ) було виявлено розміщення тимчасових споруд по вул. Вербовій та з метою з'ясування правомірності розміщення вказаних елементів благоустрою, винесено приписи №1712172, №1712173, №1712174, №1712175.
Зі змісту останніх вбачається, що інспектором КП Київблагоустрій встановлено порушення підпункту 13.3.1 Правил благоустрою міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради №1051/1051 від 25.12.2008 року по вул. Вербова, 7, вчинене ПАТ Завод Маяк та запропоновано усунути порушення шляхом надання проектно-дозвільної документації на розміщення тимчасової споруди (павільйону) протягом трьох робочих днів. У разі відсутності проектно-дозвільної документації демонтувати власними силами і відновити благоустрій.
Оскільки вимоги вище наведених приписів виконано не було, відповідачем прийнято рішення (доручення) про демонтаж №265/05-17 від 29.05.2017 року, зокрема, щодо виявлених споруд, в порядку визначеному підпунктами 13.3.2, 13.3.3 Правил благоустрою міста Києва, виконання якого підтверджується актами демонтажу №03-274/ВК від 06.06.2017 року, №03-281/ВК від 07.06.2017 року, №03-285/ВК від 08.06.2017 року, №03-291/ВК від 09.06.2017 року.
Позивач, вважаючи що розміщення тимчасових споруд на території ПАТ Завод Маяк було законним, а рішення відповідача передчасним і протиправним, звернувся до суду з даним адміністративним позов.
Вирішуючи спір, суд виходить з наступного.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 року №280/97-ВР (надалі - Закон №280/97-ВР).
За частиною третьою ст. 24 Закону №280/97-ВР (тут і надалі - нормативно-правові акти в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
За частиною другою ст. 2 Закону №280/97-ВР місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Так, частиною першою ст. 26 Закону №280/97-ВР встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, зокрема: прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна; затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об'єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об'єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об'єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, про надання у концесію об'єктів права комунальної власності, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади; вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; надання відповідно до законодавства згоди на розміщення на території села, селища, міста нових об'єктів, у тому числі місць чи об'єктів для розміщення відходів, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію; встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.
Спеціальний статус міста Києва як столиці України, особливості здійснення виконавчої влади та місцевого самоврядування у місті відповідно до Конституції України та законів України визначає Закон України Про столицю Україні - місто-герой Київ від 15.01.1999 року №401-XIV (надалі - Закон №401-XIV).
У відповідності до частини першої ст. 6 та частини першої ст. 8 Закону №401-XIV місцеве самоврядування у місті Києві здійснюється територіальною громадою міста як безпосередньо, так і через Київську міську раду, районні в місті ради (у разі їх утворення) та їх виконавчі органи.
Згідно частини першої ст. 10№ Закону №401-XIV виконавчим органом Київської міської ради є Київська міська державна адміністрація, яка паралельно виконує функції державної виконавчої влади, що є особливістю здійснення виконавчої влади в місті Києві.
Як зазначено у пункті 2 частини першої ст. 22 Закону №401-XIV у зв'язку зі здійсненням містом Києвом функцій столиці України Київська міська рада та Київська міська державна адміністрація, кожна в межах своєї компетенції, встановленої законами України, мають право встановлювати порядок утримання та експлуатації об'єктів, розташованих у місті, та прилеглої до них території, правила благоустрою, торговельного, побутового, транспортного, житлово-комунального та іншого соціально-культурного обслуговування, визначати особливості землекористування та використання інших природних ресурсів.
Закон України Про благоустрій населених пунктів від 06.09.2005 року №2807-IV (надалі - Закон №2807-IV) визначає правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.
За визначенням ст. 1 Закону №2807-IV благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля; територія - сукупність земельних ділянок, які використовуються для розміщення об'єктів благоустрою населених пунктів: парків, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, шляхів, площ, майданів, набережних, прибудинкових територій, пляжів, кладовищ, рекреаційних, оздоровчих, навчальних, спортивних, історико-культурних об'єктів, об'єктів промисловості, комунально-складських та інших об'єктів у межах населеного пункту; утримання в належному стані території - використання її за призначенням відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, правил благоустрою території населеного пункту, а також санітарне очищення території, її озеленення, збереження та відновлення об'єктів благоустрою; заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об'єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.
Відповідно до пункту 3 частини першої ст. 2 Закону №2807-IV благоустрій населених пунктів передбачає створення умов для реалізації прав та виконання обов'язків суб'єктами у сфері благоустрою населених пунктів.
Система благоустрою населених пунктів, згідно частини першої ст. 3 Закону №2807-IV, включає: 1) управління у сфері благоустрою населених пунктів; 2) визначення суб'єктів та об'єктів у сфері благоустрою населених пунктів; 3) організацію благоустрою населених пунктів; 4) стандартизацію і нормування у сфері благоустрою населених пунктів; 5) фінансове забезпечення благоустрою населених пунктів; 6) здійснення державного, самоврядного і громадського контролю у сфері благоустрою населених пунктів; 7) встановлення відповідальності за порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів.
До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, відповідно до частини другої ст. 10 Закону №2807-IV, належить, зокрема: здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об'єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об'єктів тощо; визначення місць стоянок транспортних засобів та майданчиків для паркування на об'єктах благоустрою; визначення обсягів пайової участі власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення в утриманні об'єктів благоустрою; видача дозволу на порушення об'єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених цим Законом.
У відповідності до приписів частини першої ст. 13 Закону №2807-IV до об'єктів благоустрою населених пунктів належать, зокрема, території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.
Об'єкти благоустрою використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством (частини перша ст. 14 Закону №2807-IV).
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування можуть утворювати підприємства для утримання об'єктів благоустрою державної та комунальної власності. У разі відсутності таких підприємств органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень визначають на конкурсних засадах відповідно до закону балансоутримувачів таких об'єктів (абзац перший частини першої ст. 15 Закону №2807-IV).
Підприємство та балансоутримувач забезпечують належне утримання і своєчасний ремонт об'єкта благоустрою власними силами або можуть на конкурсних засадах залучати для цього інші підприємства, установи та організації (частини друга ст. 15 Закону №2807-IV).
Власник тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення, розташованої на території об'єкта благоустрою державної та комунальної власності, зобов'язаний забезпечити належне утримання прилеглої до тимчасової споруди території або може брати пайову участь в утриманні цього об'єкта благоустрою на умовах договору, укладеного із підприємством або балансоутримувачем (частина четверта ст. 15 Закону №2807-IV).
Наведені приписи ст. 15 Закону №2807-IV кореспондуються з положеннями ст. 24 Закону №2807-IV, яка стосується забезпечення благоустрою території підприємств, установ та організацій.
Статтею 16 Закону №2807-IV встановлено обмеження при використанні об'єктів благоустрою, зокрема: на об'єктах благоустрою забороняється виконувати роботи без дозволу в разі, якщо обов'язковість його отримання передбачена законом; самовільно встановлювати об'єкти зовнішньої реклами, торговельні лотки, павільйони, кіоски тощо.
Права та обов'язки підприємств, установ та організацій у сфері благоустрою населених пунктів наведені у ст. 18 Закону №2807-IV, відповідно до частини другої якої підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов'язані: 1) утримувати в належному стані об'єкти благоустрою (їх частини), що перебувають у їх власності або користуванні, а також визначену правилами благоустрою території населеного пункту прилеглу до цих об'єктів територію; 2) утримувати в належному стані закріплені за ними на умовах договору з балансоутримувачем об'єкти благоустрою (їх частини); 3) усувати на закріплених за ними об'єктах благоустрою (їх частинах) за власний рахунок та в установлені строки пошкодження інженерних мереж або наслідки аварій, що сталися з їх вини; 4) усувати на закріплених за ними об'єктах благоустрою (їх частинах) наслідки надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру в установленому порядку; 5) проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об'єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства; 6) у процесі утримання об'єктів благоустрою (їх частин) дотримуватися відповідних технологій щодо їх експлуатації та ремонту, регулярно здійснювати заходи щодо запобігання передчасному зносу об'єктів, забезпечення умов функціонування та утримання їх у чистоті й належному стані; 7) відшкодовувати збитки та іншу шкоду, завдану ними внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою та охорони навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, установлених законодавством України; 8) допускати на об'єкти благоустрою, що перебувають у їх власності або користуванні, аварійно-рятувальні та інші служби для здійснення заходів щодо запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.
Як вказано в частині першій, другій ст. 33 Закону №2807-IV у сфері благоустрою населених пунктів діє система нормативів, що встановлюється у сфері землеустрою, містобудування, озеленення територій, утримання будинків і споруд, освітлення територій, а також у галузі охорони здоров'я та охорони навколишнього природного середовища.
Законом можуть встановлюватися й інші нормативи, пов'язані із забезпеченням благоустрою населених пунктів.
Відповідно до частини першої, другої, третьої ст. 34 Закону №2807-IV правила благоустрою території населеного пункту (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту.
Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (далі - Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
Типові правила розробляються та затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
У разі якщо відповідною сільською, селищною, міською радою не прийнято рішення про затвердження Правил, застосовуються Типові правила.
Орган місцевого самоврядування забезпечує вільний доступ населення до затверджених Правил.
Правила включають: 1) порядок здійснення благоустрою та утримання територій об'єктів благоустрою; 2) вимоги до впорядкування територій підприємств, установ, організацій; 3) вимоги до утримання зелених насаджень на об'єктах благоустрою - територіях загального користування; 4) вимоги до утримання будівель і споруд інженерного захисту території; 5) вимоги до санітарного очищення території; 6) розміри меж прилеглої до підприємств, установ та організацій території у числовому значенні; 7) порядок розміщення малих архітектурних форм; 8) порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів; 9) інші вимоги, передбачені цим та іншими законами.
Правила не можуть передбачати обов'язок фізичних і юридичних осіб щодо отримання будь-яких дозволів, погоджень або інших документів дозвільного характеру, а також повноважень органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, підприємств, установ, організацій, утворених такими органами, видавати зазначені документи.
Згідно частини першої, другої ст. 35 Закону №2807-IV технічна документація з питань благоустрою територій населених пунктів (проекти, схеми, карти, атласи тощо) розробляється з метою здійснення комплексу заходів з благоустрою територій, окремих об'єктів благоустрою, їх частин і може бути включена до правил благоустрою території відповідного населеного пункту.
Технічна документація з питань благоустрою населених пунктів погоджується в установленому порядку та затверджується її замовником.
Розділ VII Закону №2807-IV стосується контролю у сфері благоустрою населених пунктів, за частиною першою ст. 39 якого Державний контроль за дотриманням законодавства у сфері благоустрою території населених пунктів здійснюється місцевими державними адміністраціями та за частиною першою ст. 40 самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.
Згідно частини другої, третьої, четвертої ст. 40 Закону №2807-IV для здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, виконанням Правил благоустрою території населеного пункту, в тому числі організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян, утримання в належному стані закріплених за підприємствами, установами, організаціями територій, сільські, селищні, міські ради можуть утворювати інспекції з благоустрою населених пунктів.
Самоврядний контроль за станом благоустрою населених пунктів здійснюється шляхом: 1) проведення перевірок території; 2) розгляду звернень підприємств, установ, організацій та громадян; 3) участі в обговоренні проектів благоустрою територій населених пунктів, іншої технічної документації з питань благоустрою і внесення відповідних пропозицій на розгляд органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій; 4) подання позовів до суду про відшкодування шкоди, завданої об'єктам благоустрою внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою населених пунктів, Правил благоустрою території населеного пункту.
Положення про інспекцію з благоустрою населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною або міською радою на підставі Типового положення, яке затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Так, рішенням Київської міської ради №246/9734 від 23.10.2013 року затверджено Положення про головного інспектора та інспекторів з благоустрою міста Києва.
Розділ VIII Закону №2807-IV визначає відповідальність за порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів, відповідно до частини першої та частини другої ст. 42 якого до відповідальності за порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів притягаються особи, винні у: 1) порушенні встановлених державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів; 2) проектуванні об'єктів благоустрою населених пунктів з порушенням затвердженої в установленому законодавством порядку містобудівної документації та державних будівельних норм; 3) порушенні встановлених законодавством екологічних, санітарно-гігієнічних вимог та санітарних норм під час проектування, розміщення, будівництва та експлуатації об'єктів благоустрою; 4) порушенні правил благоустрою територій населених пунктів; 5) порушенні режиму використання і охорони територій та об'єктів рекреаційного призначення; 6) самовільному зайнятті території (частини території) об'єкта благоустрою населеного пункту; 7) пошкодженні (руйнуванні чи псуванні) вулично-дорожньої мережі, інших об'єктів благоустрою населених пунктів; 8) знищенні або пошкодженні зелених насаджень чи інших об'єктів озеленення населених пунктів, крім випадків, передбачених статтею 28 цього Закону; 9) забрудненні (засміченні) території населеного пункту; 10) неналежному утриманні об'єктів благоустрою, зокрема покриття доріг, тротуарів, освітлення територій населених пунктів тощо.
Законом може бути встановлена відповідальність і за інші види правопорушень у сфері благоустрою населених пунктів.
Так, рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 року №1051/1051 затверджено Правила благоустрою міста Києва (надалі - Правила №1051/1051), які визначають правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою міста і спрямовані на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.
За визначеннями, наведеними у розділі I Правил №1051/1051, користувач земельної ділянки - юридична або фізична особа, яка має належним чином оформлений та зареєстрований документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою із визначеним цільовим призначенням; тимчасова споруда - це споруда функціонального (в тому числі для здійснення підприємницької діяльності), декоративно-технологічного призначення, в тому числі мала архітектурна форма, яка виготовляється з полегшених збірних конструкцій та встановлюється без улаштування заглибленого фундаменту тощо.
Відповідно до пункту 2.2 розділу II Правил №1051/1051 до об'єктів благоустрою міста належать, зокрема, території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору, а згідно пункту 2.3 даного розділу елементами благоустрою є, в тому числі, малі архітектурні форми і інші елементи благоустрою, визначені відповідними нормативно-правовими актами.
Як зазначено у пункті 3.1 розділу III Правил №1051/1051, до загальних вимог щодо впорядкування територій підприємств, установ, організацій та присадибних ділянок відносяться, зокрема, вимоги утримувати в належному стані території, надані їм в установленому законом порядку; утримувати в належному стані закріплені за ними на умовах договору з балансоутримувачем об'єкти благоустрою (їх частини); проводити згідно з планами, затвердженими виконавчими органами районних у м. Києві рад, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об'єктів благоустрою (їх частин); відшкодовувати збитки та іншу шкоду, завдану внаслідок порушення законодавства у сфері благоустрою та охорони навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, установлених законодавством України; розміщувати елементи благоустрою тільки на підставі проектно-дозвільної документації.
Згідно пункту 3.3 зазначеного розділу Правил №1051/1051, власники (балансоутримувачі) зобов'язані здійснити благоустрій об'єктів та елементів благоустрою згідно з паспортом благоустрою, який розробляється на підставі пропозицій та вимог Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації). Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) вносить припис власникам (балансоутримувачам) щодо приведення їх об'єктів та елементів благоустрою у відповідний стан.
За підпунктом 13.1.1 пункту 13.1 Правил №1051/1051 розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності проводиться відповідно до Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Закону України Про благоустрій населених пунктів , Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 року №198, наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 року №244 Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 року за №1330/20068, інших нормативно-правових актів, а також рішень Київської міської ради та розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Згідно положень підпункту 13.3.1 пункту 13.3 Правил №1051/1051 у разі виявлення самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив'язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (автомагазини, автокафе, автокав'ярні, авторозвозки, автоцистерни, лавки-автопричепи, візки, спеціальне технологічне обладнання (низькотемпературні лотки-прилавки) тощо) (далі - засоби пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі), об'єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи) уповноважені особи Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Київблагоустрій вносять припис його власнику (користувачу або особі, яка здійснила розміщення (встановлення)) з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до абзаців другого і третього цього підпункту.
Малі архітектурні форми, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності мають бути демонтовані протягом трьох днів з моменту отримання припису, крім тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, відсутніх в матеріалах єдиної цифрової топографічної основи території міста Києва, демонтаж яких має бути здійснений протягом одного дня з моменту отримання припису.
Протягом зазначеного у приписі строку власник (користувач або особа, яка здійснила розміщення (встановлення)) зобов'язаний за власний рахунок здійснити демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, демонтаж (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі та провести відновлення порушеного благоустрою на місці їх розміщення (встановлення).
У разі невиконання припису уповноважена особа, яка внесла припис, у триденний строк складає протокол про адміністративне правопорушення за статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Згідно підпункту 13.3.2 пункту 13.3 Правил №1051/1051 у разі якщо власники (користувачі або особи, які здійснили розміщення (встановлення)) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі не здійснили демонтаж в строки, зазначені в приписі, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районні в місті Києві державні адміністрації вживають заходів щодо демонтажу самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, а Департамент промисловості та розвитку підприємництва - щодо демонтажу об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі на підставі рішень, зазначених у підпункті 13.3.3 пункту 13.3 цих Правил, за кошти міського бюджету або з інших джерел, не заборонених законодавством, з наступним відшкодуванням усіх витрат згідно з абзацом 3 цього підпункту.
Відповідно до підпункту 13.3.3 пункту 13.3 Правил №1051/1051 рішення про демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі приймається Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районними в місті Києві державними адміністраціями, Департаментом промисловості та розвитку підприємництва (щодо об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі).
Для проведення демонтажу малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі створюється комісія у складі представників Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та/або структурного підрозділу з питань контролю за благоустроєм районної в місті Києві державної адміністрації, Департаменту промисловості та розвитку підприємництва (у разі демонтажу об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі), підприємства, яке здійснює демонтаж, перевезення, зберігання малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, представника міліції, власника (користувача або особи, яка здійснила розміщення (встановлення)) (у разі його присутності).
За результатами проведеної роботи комісії складають акти демонтажу (переміщення) у двох примірниках, які містять такі дані: дата, час, адреса (місцезнаходження), підстави проведення демонтажу (переміщення); прізвище, ім'я, по батькові та посади членів комісії, представника підприємства, яке проводить демонтаж (переміщення), перевезення, зберігання, представника міліції та власника (користувача або особи, яка здійснила розміщення (встановлення)) (у разі його присутності); опис малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі (геометричні параметри, матеріал, наявність підключення до мереж електро- та водопостачання тощо), перелік візуально виявлених недоліків, пошкоджень з обов'язковою фотофіксацією.
Після проведення демонтажу (переміщення) здійснюється фотофіксація місця, звільненого від самовільно розміщеного (встановленого) об'єкта (засобу).
Після складання акта демонтажу (переміщення) мала архітектурна форма, тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкт сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засіб пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі опечатується (окрім об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі) та перевозиться на майданчик тимчасового зберігання, де передається відповідальній особі під розпис в акті демонтажу (переміщення) (абзац перший підпункту 13.3.4 пункту 13.3 Правил №1051/1051).
Відповідно до підпункту 13.3.5 пункту 13.3 Правил №1051/1051 демонтовані малі архітектурні форми, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкти сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі повертаються власнику (користувачу) на підставі акта приймання-передачі після відновлення благоустрою на місці їх самовільного розміщення (встановлення) та відшкодування витрат з їх демонтажу, перевезення, розвантаження та зберігання в установленому порядку.
Демонтовані (переміщені) засоби пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі повертаються власнику (користувачу) у присутності працівника міліції на підставі акта приймання-передачі після відновлення благоустрою на місці їх самовільного розміщення (встановлення) та відшкодування витрат з демонтажу (переміщення), перевезення, розвантаження та зберігання в установленому порядку.
У разі, якщо від власника (користувача) не надходить заява про повернення демонтованої (переміщеної) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі зазначене майно може бути реалізоване відповідно до законодавства України.
Згідно підпункту 20.1.1 пункту 20.1 Правил №1051/1051 до відповідальності за порушення у сфері благоустрою притягуються особи, винні у, зокрема: порушенні вимог Законів України Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення , Про відходи та Про охорону навколишнього природного середовища ; порушенні встановлених державних стандартів, норм і цих Правил; самовільному зайнятті території (частини території) об'єкта благоустрою; неналежному утриманні об'єктів благоустрою, зокрема покриття доріг, тротуарів, освітлення території тощо.
Пунктом 20.2 Правил №1051/1051 встановлено обов'язки та повноваження посадової особи контролюючого органу, відповідно до підпункту 20.2.1 якого якщо під час перевірки виявлені причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов'язана скласти та видати офіційний документ - припис, який є обов'язковим для виконання в термін до трьох діб особами, які є відповідальними за утримання об'єктів благоустрою.
У приписі зазначаються: дата і місце його складання, посада, прізвище, ім'я, по батькові особи, яка склала припис, відомості про особу, на яку складений припис, та надаються пропозиції щодо усунення причин та умов, які спричиняють порушення благоустрою території.
Припис підписується особою, яка його склала, і особою, на яку він складений.
У разі відмови особи отримати припис в графі Припис одержав робиться про це запис.
У разі виявлення тимчасової споруди (малої архітектурної форми), встановлений (або невстановлений) власник (користувач) якої створив причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов'язана скласти та видати офіційний документ - припис з дотриманням вимог цього Положення. У такому випадку одна копія припису наклеюється на тимчасову споруду (малу архітектурну форму) поряд з Ордером на розміщення тимчасової споруди (у разі його наявності) або на фронтальній частині такої тимчасової споруди (малої архітектурної форми), а ще одна копія вручається особисто присутньому власнику (користувачу), надсилається власникові тимчасової споруди (малої архітектурної форми) поштою (цінним листом з описом вкладення) за адресою, зазначеною в Ордері на розміщення тимчасової споруди (у разі його наявності). Посадова особа, яка винесла припис, здійснює фотофіксацію наклеєного припису поряд з Ордером на розміщення тимчасової споруди (малої архітектурної форми) у випадку його наявності або на фронтальній частині тимчасової споруди (малої архітектурної форми). При цьому щонайменше на одній з фотографій має бути чітко та розбірливо видно інформацію про номер та дату складення припису.
Матеріали фотофіксації долучаються до припису, про що в приписі робиться відповідний запис, а власник (користувач) тимчасової споруди (малої архітектурної форми) вважається повідомленим про винесення припису належним чином.
Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районні в місті Києві державні адміністрації здійснюють заходи щодо проведення демонтажу самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності та елементів об'єктів благоустрою на території міста Києва на підставі, зокрема, заявок балансоутримувачів об'єктів благоустрою, рішень комісії з питань розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, майданчиків для харчування біля стаціонарних закладів ресторанного господарства, утвореної виконавчим органом Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією), за кошти міського бюджету або з інших джерел, не заборонених законодавством, з наступним відшкодуванням усіх витрат на проведення демонтажу, перевезення, розвантаження, зберігання малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності власником (користувачем або особою, яка здійснила розміщення (встановлення)) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, елементів об'єктів благоустрою, винним у порушенні благоустрою (абзац перший та другий підпункту 20.2.10 пункту 20.2 Правил №1051/1051).
У разі виявлення уповноваженими особами Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, КП Київблагоустрій самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив'язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) об'єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи), елементів об'єктів благоустрою, їх власникам (користувачам або особам, які здійснили розміщення (встановлення)), вноситься припис з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, елементу об'єкта благоустрою, із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до підпункту 13.3.1 пункту 13.3 розділу XIII цих Правил (підпункт 20.2.11 пункту 20.2 Правил №1051/1051).
Як вже раніше зазначалося, приписи №1712172, №1712173, №1712174, №1712175 від 15.05.2017 року були винесені інспектором КП Київблагоустрій , але за твердженням позивача, останні мали бути складені Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), як того вимагає підпункт 13.3.1 пункту 13.3 Правил №1051/1051.
Втім, у відповідності до даного та вже наведеного підпункту Правил №1051/1051, останній передбачає обов'язок винесення припису не лише уповноваженими особами Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, а і комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Київблагоустрій .
У той же час, згідно пункту 2.2 статуту КП Київблагоустрій , затвердженого розпорядженням Київської міської державної адміністрації №167 від 21.02.2007 року, вказане підприємство підпорядковане Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Також, із зауваженнями позивача стосовно того, що у приписах №1712172, №1712173, №1712174, №1712175 від 15.05.2017 року, якими встановлено порушення підпункту 13.3.1 Правил №1051/1051 як власника вказано ПАТ Завод Маяк , суд не погоджується, оскільки ПАТ Завод Маяк зазначено у вказаних приписах у якості порушника, на території якого розміщувались демонтовані тимчасові споруди позивача.
Матеріали справи не містять дозвільних документів на розміщення тимчасових споруд, належних позивачу, на земельній ділянці по вул. Вербова, 7 на території ПАТ Завод Маяк .
На думку позивача законність їх розміщення полягає в наявності договорів №339 від 01.01.2016 року та №339/2 від 01.03.2016 року, укладених між ТОВ Фалькон-Девелопмент та ПАТ Завод Маяк , згідно яких позивачу була надана у строкове платне користування асфальтована площадка для розміщення об'єкту торгівлі продовольчою та непродовольчою групою товарів і за користування якою позивач сплачував відповідну компенсацію.
Однак, суд зазначає, що за вказаними договорами позивач лише набув право користування земельною ділянкою за адресою м. Київ, Московський проспект, 8, загальною площею 550,0 кв. м, однак, не був позбавлений обов'язку отримати необхідну дозвільну документацію для розміщення на ній належних йому тимчасових споруд.
Водночас, стосовно посилання на підпункт 13.2.6 та підпункт 13.2.1 Правил №1051/1051, згідно яких тимчасові споруди позивача не підпадають під обмеження, встановлені у даних пунктах, суд погоджується з висновком у поясненнях відповідача, що даними положеннями встановлено заборону розміщення тимчасових споруд за певних умов, а тому отримання дозвільних документів на такі споруди є неможливим, оскільки їх розміщення суперечить встановленим вимогам.
У запереченні проти адміністративного позову відповідач наголошує на тому, що у відповідності до рішення Київської міської ради №62/62 від 04.09.2014 року Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 24 лютого 2011 року N 56/5443 "Про затвердження Порядку визначення обсягів пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі в утриманні об'єктів благоустрою м. Києва та внесення змін до деяких рішень Київської міської ради" та деяких рішень Київської міської ради право на встановлення (розміщення) тимчасових споруд (малих архітектурних форм) особа набуває після укладання договору пайової участі з Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) та що за наслідками укладання договорів пайової участі видається Інформаційний талон із зазначенням строку його дії, який в свою чергу є дозвільним документом на розміщення тимчасових споруд (малих архітектурних форм) у м. Києві.
Втім, у відповідності до частини четвертої ст. 15 та частини другої ст. 24 Закону України Про благоустрій населених пунктів власник тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально культурного чи іншого призначення, розташованої на території об'єкта благоустрою державної та комунальної власності, зобов'язаний забезпечити належне утримання прилеглої до тимчасової споруди території або може брати пайову участь в утриманні цього об'єкта благоустрою на умовах договору, укладеного із підприємством або балансоутримувачем.
Підприємства, установи, організації, які розміщуються на території об'єкта благоустрою, можуть утримувати закріплену за ними територію або брати пайову участь в утриманні цього об'єкта відповідно до частини четвертої ст. 15 цього Закону.
Тобто, Законом передбачено можливість вибору для власника тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально культурного чи іншого призначення, розташованої на території об'єкта благоустрою державної та комунальної власності між обов'язком забезпечення належного утримання прилеглої до тимчасової споруди території або участі в утриманні цього об'єкта благоустрою на умовах договору, укладеного із підприємством або балансоутримувачем.
Останнє, за аналогією, стосується і підприємств, установ, організацій, які розміщуються на території об'єкта благоустрою, оскільки згідно Закону вони можуть утримувати закріплену за ними територію або брати пайову участь в утриманні цього об'єкта.
Отже, пайова учать в утриманні об'єкта благоустрою, згідно приписів Закону України Про благоустрій населених пунктів , не є виключним та єдиним обов'язком власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально культурного чи іншого призначення, розташованих на території об'єкта благоустрою державної та комунальної власності, а також підприємств, установ та організацій, які розміщуються на території об'єкта благоустрою, оскільки Законом передбачена альтернатива у вигляді належного утримання прилеглої до тимчасової споруди території, для власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально культурного чи іншого призначення, розташованої на території об'єкта благоустрою державної та комунальної власності і для підприємств, установ, організацій, які розміщуються на території об'єкта благоустрою - у вигляді утримання закріпленої за ними території.
Вимоги до правил благоустрою території населеного пункту встановлені ст. 34 Закону України Про благоустрій населених пунктів , відповідно до частини третьої якої правила не можуть передбачати обов'язок фізичних і юридичних осіб щодо отримання будь-яких дозволів, погоджень або інших документів дозвільного характеру, а також повноважень органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, підприємств, установ, організацій, утворених такими органами, видавати зазначені документи.
Крім того, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.12.2017 року у справі №826/1598/15, залишеного без змін постановою Апеляційного адміністративного суду від 23.04.2018 року, визнано протиправним та нечинним рішення Київської міської ради від 04.09.2014 року №62/62 Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 24 лютого 2011 року №56/5443 Про затвердження Порядку визначення обсягів пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі в утриманні об'єктів благоустрою міста Києва та внесення змін до деяких рішень Київської міської ради в частині підпункту 1.2 пункту 1, пункту 2 додатку 1 та пункту 3.
Зокрема, у наведеному рішенні від 26.12.2017 року у справі №826/1598/15 зазначено, що пайова участь за Законом є правом власника тимчасової споруди, однак внаслідок прийняття оскаржуваного рішення стала обов'язком, який покладається Договором, що не відповідає Типовому, затвердженому центральним органом влади.
Отже, наведеними вище нормативно-правовими актами визначено паспорт прив'язки, як єдиний дозвільний документ, який у відповідності до пунктів 2.1, 2.2, 2.3, 2.6, 2.7 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності є підставою для розміщення тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності.
Тому твердження позивача, що не зазначення ТОВ Фалькон-Девелопмент у приписах №1712172, №1712173, №1712174, №1712175 від 15.05.2017 року, а відтак і їх невручення, як наслідок унеможливило подання необхідних документів відповідачу, спростовується відсутністю у позивача дозвільних документів на встановлення належних йому тимчасових споруд.
Попри це, предметом оскарження в даній справі є доручення Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) №265/05-17 від 29.05.2017 року про демонтаж тимчасових споруд (павільйонів), які розташовані по вул. Вербова, 7 на території ПАТ Завод Маяк , а тому суд виходить з наявних матеріалів та оцінює правомірність рішення відповідача в контексті відповідності нормативно-правовим актам, що діяли в момент виникнення спірних правовідносин.
Підсумовуючи наведене в сукупності, з урахування всього вище викладеного, суд дійшов висновку, що оскаржуване доручення Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) №265/05-17 від 29.05.2017 року про демонтаж тимчасових споруд (павільйонів), які розташовані по вул. Вербовій, 7 на території ПАТ Завод Маяк прийнято правомірно, в порядку та у спосіб визначеному Правилами благоустрою міста Києва, оскільки виявлені тимчасові споруди були розміщені без відповідної дозвільної документації, на власний розсуд позивача лише на праві користування земельною ділянкою, а відтак суд вважає позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Згідно частини першої, частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Разом з тим, враховуючи принцип змагальності, визначений частиною першою ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України, позивач не позбавлений обов'язку доводити перед судом належними та допустимими доказами переконливість своїх доводів.
Таким чином, з урахуванням всього вище викладеного, суд дійшов висновку, що позов є необгрунтований, а тому відмовляє у його задоволенні.
Керуючись статтями 2, 77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва -
в и р і ш и в:
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю Фалькон-Девелопмент відмовити.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення може бути оскаржено до Київського апеляційного адміністративного суду в порядку та у строки, встановлені статтями 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Т.І. Шейко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 15.06.2018 |
Оприлюднено | 18.06.2018 |
Номер документу | 74716454 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Шейко Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні