ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
12 червня 2018 року справа № 808/326/18
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Малиш Н.І.,
суддів: Баранник Н.П. Щербака А.А. ,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 21 лютого 2018 року (суддя 1-ї інстанції - Конишева Олена Василівна, місце складання м. Запоріжжя, дата та час ухвалення - 21.02.2018) в адміністративній справі № 808/326/18 за позовом ОСОБА_1 до Енергодарського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
26 січня 2018 року позивач ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Енергодарського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, в якому просив суд визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у перерахуванні йому пенсії за віком, з урахуванням положень п.2 ст.56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи ; зобов'язати Енергодарське об'єднане управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області перерахувати йому пенсію за віком відповідно до ст. 27, 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування з 15 липня 2017 року з урахуванням положень п.2 ст.56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи збільшивши пенсію за кожний повний рік страхового стажу понад 20 років; стягнути з Енергодарського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області на користь позивача, судові витрати, а саме: 1500,00 грн. витрати на правову допомогу.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем було неправомірно відмовлено позивачу у здійсненні перерахунку пенсії відповідно до ст.27, 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування з 15 липня 2017 року з урахуванням положень п.2 ст. 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи щодо збільшення пенсії за кожний повний рік страхового стажу понад 20 років.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 21 лютого 2018 року позов задоволено частково: визнано протиправними дії Енергодарського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізької області щодо відмови в перерахуванні ОСОБА_1 пенсії за віком, у відповідності до п.2 ст. 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи ; зобов'язано Енергодарське об'єднане управління Пенсійного фонду України Запорізької області, починаючи з 01 січня 2018 року перерахувати ОСОБА_1 пенсію за віком відповідно до статей 27, 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , з урахуванням положень пункту 2 статті 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , в частині збільшення пенсії за кожний повний рік страхового стажу понад 20 років.
Позивачем на вказане рішення суду подана апеляційна скарга, в якій, посилаючись на недотримання судом першої інстанції норм процесуального права, просить скасувати рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
В апеляційній скарзі позивач зазначає, що судом першої інстанції при ухваленні рішення від 21.02.2018, неправомірно відмовлено у задоволенні вимоги в частині перерахунку пенсії за віком з 15.07.2017, з урахуванням ст. 122 КАС України, оскільки позивач звернувся із заявою про перерахунок вже призначеної пенсії 15.12.2017р..
Відповідач Енергодарське об'єднане управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області надало відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначає, зокрема, що вимога позивача про перерахування пенсії з 01.07.2017 - суперечить чинному законодавству, оскільки не передбачено призначення пенсії, що відліковуються у зворотному напрямку від дати, коли особа дізналася про порушення свого права.
Колегія суддів, перевіривши доводи апеляційної скарги матеріалами справи, приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на такі підстави.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивач є особою яка потерпіла внаслідок Чорнобильської катастрофи 2 категорії, що підтверджується посвідченням серія НОМЕР_1 від 03.11.2014, перебуває на обліку в Енергодарському об'єднаному УПФУ в Запорізькій області та з квітня 2014 року отримує пенсію за віком, призначену відповідно до статті 26 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування (далі - Закон №1058), як особа яка потерпіла від наслідків аварії на ЧАЕС.
Позивачу призначена пенсія із зниженням загальновстановленого пенсійного віку на 9 років, що передбачено ст. 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , як особі, яка працювала у зоні відчуження з моменту аварії у 1987 році у зоні відчудження не менше 14 календарних днів 9на 8 років), як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, яка відпрацювала на інших роботах з шкідливими і важкими умовами праці за Списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим у встановленому порядку (додатково 1 рік).
15 грудня 2017 року позивач звернувся до відповідача з заявою про перерахунок пенсії з моменту призначення, відповідно до п.2 ст.56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі - Закон №796), за умови стажу роботи не менш як 20 років для чоловіків, із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожний рік роботи понад встановлений цим пунктом стаж, але не вище 75% заробітку.
Листом №667/Р-1 від 29.12.2017 Енергодарське об'єднане УПФУ в Запорізької області відмовило в задоволенні зазначеної заяви з посиланням на те, що відповідно до чинного законодавства України виплата пенсії позивачу проводиться відповідно до норм Закону №1058 та розрахована відповідно до статей 27, 28 вказаного Закону. Крім того, зазначив, що позивач обґрунтовує свої позовні вимоги старою редакцією п.2 ст. 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , в якій не було зазначено, що право на пенсію в повному розмірі мають громадяни, віднесені до категорій 1, 2, 3, 4… у разі призначення пенсії на умовах частини другої статті 27 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування . Зокрема, зазначає про відсутність заяви від позивача про обчислення пенсії за ч.2 ст.27 Закону №1058, що вважає обов'язковою умовою для порахунку пенсії.
Відповідно до ч.2 ст.27 Закону №1058 за бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону.
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи, державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Законом №796-XII визначено основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, умов проживання і трудової діяльності, соціального захисту потерпілого населення.
Статтею 49 Закону №796-ХІІ передбачено, що пенсії особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4, встановлюються у вигляді: а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.
Відповідно до частини другої статті 27 Закону №1058-IV за бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону.
Тобто, вищевказаною нормою особам надано право обирати умови, норми та порядок пенсійного забезпечення, які встановлені загальним Законом №1058-IV або спеціальним Законом №796-ХІІ.
Статтею 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого для одержання державних пенсій. Призначення та виплата пенсій названим категоріям провадиться відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування і цього Закону.
Пунктом 2 статті 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи передбачено, що право на пенсію в повному розмірі мають громадяни, віднесені до категорій 1, 2, 3, 4, за умови стажу роботи не менш як: чоловіки - 20 років, жінки - 15 років, із збільшенням пенсії на один процент заробітку за кожний рік роботи понад встановлений цим пунктом стаж, але не вище 75 процентів заробітку, а громадянам, які відпрацювали за списком № 1, чоловіки - 10 років і більше, жінки - 7 років 6 місяців і більше - не вище 85 процентів заробітку, у разі призначення пенсії на умовах частини другої статті 27 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування (зміни внесено згідно із Законом №2148-VIII від 03.10.2017)
Порядок перерахунку пенсій Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи не встановлений, водночас, ознакам, передбаченим вказаною нормою, відповідає абзац 2 частини першої статті 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , зі змісту якого випливає, що за кожний повний рік страхового стажу понад установлений законом мінімальний трудовий стаж, необхідний для призначення пенсії за віком, остання збільшується на 1 % визначеної законом її розрахункової величини.
Для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, ця розрахункова величина має пільговий характер і визначена в частині другій статті 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи як сума заробітку за кожний рік роботи понад установлений цим пунктом стаж роботи. Згідно з цим Законом вона дорівнює мінімальному розміру пенсії за віком, який згідно з абзацом 1 частини другої статті 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування встановлений у розмірі визначеного законом прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Таким чином, особам, яким призначена пенсія на умовах, визначених положеннями Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , перерахунок пенсії має здійснюватися за кожний повний рік стажу роботи понад установлений для них мінімальний трудовий стаж для призначення пенсії (15 років - для жінок і 20 років - для чоловіків) шляхом збільшення пенсії на 1 % заробітку за рік.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом України у постанові від 20.09.2016 року у справі №21-1255а16.
Рішення суду першої інстанції щодо вирішення спору щодо спірних правовідносин, в частині задоволених позовних вимог сторонами не оскаржене.
Позивач оскаржив рішення суду з підстав невірного застосування норм процесуального права - ст. 122 КАС України, та невірного за думку позивача, відмови у задоволенні вимоги в частині перерахунку пенсії за віком з 15.07.2017, оскільки звернення із заявою до органу пенсійного фонду про перерахунок було 15.12.2017р.
Щодо таких доводів апеляційної скарги Позивача колегія суду зазначає наступне.
Судом першої інстанції встановлено, що позивач звернувся до органу пенсійного фонду із заявою про перерахунок пенсії 15.12.2017 тобто після змін у частині 2 ст.56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , згідно яких перерахунок проводиться у разі призначення пенсії на умовах частини другої статті 27 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , однак, це не спростовує висновки суду зроблені вище, а саме, що для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, порядок перерахунку має пільговий характер, який визначений в частині другій ст.56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .
Зміни у частині 2 ст. 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , не звужують права пенсіонерів, які раніше не подавали таку заяву, а лише підтверджують вже існуючу умову для перерахунку, а саме бажання пенсіонера про проведення такого перерахунку, про що вже було зазначено у частини другої статті 27 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування . Будь-яких обмежень щодо подання такої заяви, або позбавлення права пенсіонера на подачу такої заяву, як що вона не була подана до зазначених змін у ст.56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи у вище наведених нормах не встановлено.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції зазначив, що відмова відповідача є протиправною та такою, що прийнята з формальних підстав, без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо відмови у задоволенні вимоги про перерахунок пенсії за віком з 15.07.2017, оскільки чинним законодавством не передбачене призначення пенсії з дати, що відліковується у зворотному напрямку від дати, коли особа дізналася про порушення свого права.
Таким чином, дата, з якої необхідно здійснити перерахунок пенсії, встановлена в ч. 4 ст.45 Закону №1058-IV, в якій зазначено, що перерахунок пенсії провадиться з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15-го числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15-го числа.
Стаття 122 КАС України встановлює строки звернення до суду з позовом та не застосовується до строків звернення до уповноваженого органу з відповідною заявою.
З урахуванням викладеного колегія суддів дійшла висновку, в межах доводів апеляційної скарги, судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення не вбачається.
Керуючись ст. ст. 52, 308, 311, 315, 316, 321,322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 21 лютого 2018 року - залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 21 лютого 2018 року в адміністративній справі № 808/326/18 за позовом ОСОБА_1 до Енергодарського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає оскарженню.
Головуючий суддя: Н.І. Малиш
Суддя: Н.П. Баранник
Суддя: А.А. Щербак
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2018 |
Оприлюднено | 18.06.2018 |
Номер документу | 74717141 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Конишева Олена Василівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Конишева Олена Василівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Конишева Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Малиш Н.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні