Рішення
від 18.04.2018 по справі 823/770/18
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 квітня 2018 року справа № 823/770/18

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Руденко А.В.,

при секретарі - Сачинській В.С.,

за участю:

позивача - ОСОБА_1,

представників відповідача - сільського голови Савченка А.В. (за посадою), Танцюри С.М. (за довіреністю),

третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_4,

представників третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_5 (за довіреністю), ОСОБА_6 (за довіреністю),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в загальному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Староковрайської сільської ради Чорнобаївського райоу Черкаської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_4 про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання розглянути заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, -

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з позовом до Староковрайської сільської ради Чорнобаївського району Черкаської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_4, в якому просить визнати протиправною бездіяльність щодо відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,4152 га в межах Староковрайської сільської ради Чорнобаївського району і надання її у власність позивачу та зобов'язати розглянути заяву позивача про затвердження проекту землеустрою.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що має намір стати власником земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_2 для ведення особистого селянського господарства площею 0,4152 га в межах Староковрайської сільської ради Чорнобаївського району Черкаської області. Згідно рішення сесії Староковрайської сільської ради Чорнобаївського району №11-4/VІІ надано дозвіл на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства із земель комунальної власності Староковрайської сільської ради Чорнобаївського району. На виконання вказаного рішення був виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність позивача. Згідно з висновком державної експертизи землевпорядної документації №3191-17 від 21.11.2017 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність позивача для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель комунальної власності в межах Староковрайської сільської ради відповідає вимогам земельного законодавства та діючих нормативно-методичних документів, встановленим нормам і правилам та оцінюється позитивно. 13.12.2017 позивач звернулась до відповідача із заявою щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та подала відповідні документи. 28.12.2017 отримала відповідь, в якій зазначено, що рішення за її заявою не прийнято тому, що її заява розглядалась без графічних матеріалів, де позначається бажане місце розташування даної земельної ділянки та орієнтовна площа. Також вказано, що під час нанесення меж земельної ділянки в натурі на місцевості спеціаліст-землевпорядник був відсутній, що спричинило неправильне визначення місця розташування земельної ділянки, на яку було надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. Вказала, що на розгляд сесії сільської ради подала всі необхідні документи, які, крім цього, містяться в проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Вважає, що дії щодо відмови у затвердження проекту землеустрою порушують її право на отримання земельної ділянки у власність.

Відповідач проти позову заперечив. 02.04.2018 в судовому засіданні надав відзив, в якому зазначив, позивачу було відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у зв'язку з тим, що заяву позивач подала без графічних матеріалів, чим порушила вимоги пункту 5 статті 151 Земельного кодексу України. Крім цього, винесення меж земельної ділянки в натурі на місцевості проводилося у відсутності спеціаліста-землевпорядника, що спричинило неправильне визначення місця розташування земельної ділянки та накладання її на земельну ділянку гр. ОСОБА_5

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_4 29.03.2018 надала пояснення, в яких вказала, що 27 років користувалася земельною ділянкою площею 0,11 га, розташованою недалеко від будинку за адресою вул. Центральна, 3/4. 03.04.2017 звернулась із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення садівництва, площею 0,10 га в с. Старий Коврай за рахунок земель комунальної власності. Влітку 2017 року дізналася про рішення сесії сільської 15-7/VІІ від 13.04.2017, яким їй надали дозвіл на виготовлення проекту землеустрою. В жовтні 2017 року дізналась, що на її земельну ділянку площею 0,1 га претендує ОСОБА_1 З цього приводу звернулась до сільського голови Савченка А.В. і до депутатів сільської ради з проханням вирішити це питання. В листопаді 2017 року проектна організація почала виготовляти проектну документацію щодо відведення земельної ділянки у приватну власність, для ведення садівництва площею 0,1 га в с. Старий Коврай за рахунок земель комунальної власності. На даний час проектна документація виготовлена, але не пройшла експертизу в Центрі ДЗК м. Києва, так як частина ділянки (яку бажає приватизувати ОСОБА_1.) накладається з її ділянкою. Ділянка, яку бажає приватизувати позивач, складається із трьох земельних ділянок громадян ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_5 Вважає що позивач протиправно не вказала, яку конкретно земельну ділянку бажає приватизувати, просто написавши її площу. Також зазначила, що під час замірів земельної ділянки не був присутній інженер-землевпорядник Танцюра С.М.

В судовому засіданні позивач заявлені позовні вимоги підтримала, позов просила задовольнити.

Представники відповідача проти позову заперечили та просили у задоволенні позову відмовити.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_4 проти задоволення позову заперечила.

Заслухавши пояснення позивача, представників відповідача, представників третьої особи, дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, суд встановив наступне.

Позивач ОСОБА_1 звернулась до відповідача із заявою від 07.11.2016, в якій просила надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення їй земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства площею 0,50 га в с. Старий Коврай за рахунок земель комунальної власності.

Рішенням сесії Староковрайської сільської ради №11-4/VІІ від 23.11.2016 позивачу надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства громадянам із земель комунальної власності Староковрайської сільської ради площею 0,50 га.

03.04.2017 третя особа ОСОБА_4 звернулась до відповідача із заявою від 03.04.2017, в якій просила надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення садівництва площею 0,10 в с. Старий Коврай за рахунок земель комунальної власності.

13.04.2017 Рішенням сесії Староковрайської сільської ради №15-7/VІІ від 13.04.2017 третій особі ОСОБА_4 надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність, для ведення садівництва площею 0,10 га в с. Старий Коврай.

Згідно договору №17/14 від 26.07.2017 фізичною особою-підприємцем ОСОБА_9 в 2017 році виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ: А.01.03), за рахунок земель комунальної власності, не наданих у власність або постійне користування за адресою: Черкаська область, Чорнобаївський район, с. Старий Коврай, в межах Староковрайської сільської ради.

13.12.2017 позивач звернулась до відповідача із заявою щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення їй земельної ділянки.

26.12.2017 відповідач листом №595 від 26.12.2017 повідомив позивача, що 15.12.2017 відбулась 22 сесія сільської ради, на якій було розглянуто заяву позивача щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення у її власність земельної ділянки. Рішення по вказаній заяві не прийнято, з огляду на те, що вказана заява розглядалась без графічних матеріалів, де позначається бажане місце розташування даної земельної ділянки та орієнтовна площа. Під час винесення меж земельної ділянки в натурі на місцевості спеціаліст-землевпорядник був відсутній, що спричинило неправильне визначення місця розташування земельної ділянки, на яку було надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки у власність.

Не погоджуючись з бездіяльністю відповідача щодо прийняття рішення по її заяві, позивач звернулась до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд виходить з наступного.

Частиною третьою статті 22 Земельного кодексу України передбачено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства;

Статтею 116 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Згідно частини першої статті 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара; для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара.

Згідно частини першої статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Статтею 118 Земельного кодексу України визначений порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.

Згідно частини 6 статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Згідно з поясненнями позивача та представників відповідача позивач подала до Староковрайської сільської ради лише заяву від 07.11.2016 на безоплатну приватизацію земельної ділянки площею 0,50 га в с. Старий Коврай без графічних матеріалів, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, а саме: викопіювання з кадастрової карти розміщення земельної ділянки, яку позивач мала намір приватизувати.

Викопіювання з кадастрової карти, яке міститься в проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ: А.01.03) за рахунок земель комунальної власності, не наданих у власність або постійне користування за адресою: Черкаська область, Чорнобаївський район, с. Старий Коврай, в межах Староковрайської сільської ради, зроблене під час розроблення вказаного проекту землеустрою.

Відтак, відповідач в порушення частини шостої статті 118 Земельного кодексу України, без графічних матеріалів бажаного місця розміщення земельної ділянки надав позивачу дозвіл на виготовлення проекту землеустрою земельної ділянки.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,50 га у власність позивача був розроблений після прийняття відповідачем рішення від 13.04.2017 №15-7/V11 про надання дозволу ОСОБА_4 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення садівництва площею 0,10га в с. Старий Коврай, тому вказана земельна ділянка була включена до складу земельної ділянки, на яку розроблений проект землеустрою позивачу.

Як свідчать пояснення всіх учасників справи, а також наявні в матеріалах справи копії списків громадян с. Старий Коврай і с. Жовтневе, яким надані земельні ділянки в 1997 році, 1999 році в тимчасове користування терміном на 1 рік для ведення особистого підсобного господарства, рішення №10-4 від 26.04.2000 року Староковрайської сільської ради про надання земельних ділянок в оренду терміном на 1 рік, (а.с. 46-52), рішення від 16.04.2008 №20-6/V, №2-4 від 10.09.2002 Староковрайської сільської ради про надання в оренду та продовження користування земельними ділянками, списки громадян, які мають землю в оренді станом на 01.06.2002, копія заяви ОСОБА_5 від 28.02.2008 про продовження оренди земельної ділянки, копія договору оренди земельної ділянки за 2008 рік (а.с.60-69), ОСОБА_4 разом з чоловіком ОСОБА_5 користуються земельною ділянкою 0,10 га, на яку ОСОБА_4 отримала дозвіл на виготовлення проекту землеустрою, понад 30 років.

Згідно частини 9 статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Беручи до уваги встановлені обставини, суд прийшов до висновку, що за відсутності викопіювання з кадастрової карти на орієнтовну земельну ділянку площею 0,50 га, яку позивач мала намір отримати у власність для ведення особистого селянського господарства, у відповідача були наявні підстави для відмови позивачу у затвердженні розробленого проекта землеустрою про передачу у власність земельної ділянки площею 0,50 га для ведення особистого селянського господарства.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Згідно статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Судом встановлено, що рішення Староковрайської сільської ради відповідно до вимог статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування не було прийнято, оскільки результати голосування зафіксовані лише у протоколі голосування.

Частина друга статті 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відтак, відповідач, не прийнявши рішення у розумінні статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування , діяв не у спосіб, визначений законом.

Згідно частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на зазначене, суд прийшов до висновку, що бездіяльність відповідача щодо розгляду заяви позивача та прийняття рішення у спосіб, визначений статтею 59 Закону України Про місцеве самоврядування , є протиправною, тому позов підлягає до задоволення шляхом повторного розгляду заяви позивача з врахуванням вищезазначених висновків суду.

Керуючись статтями 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Староковрайської сільської ради Чорнобаївського району Черкаської області щодо розгляду заяви ОСОБА_1 від 13 грудня 2017 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ: А.01.03) за рахунок земель комунальної власності, не наданих у власність або постійне користування за адресою: Черкаська область, Чорнобаївський район, с. Старий Коврай, в межах Староковрайської сільської ради.

Зобов'язати Староковрайську сільську раду Чорнобаївського району Черкаської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 13 грудня 2017 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ: А.01.03) за рахунок земель комунальної власності, не наданих у власність або постійне користування за адресою: Черкаська область, Чорнобаївський район, с. Старий Коврай, в межах Староковрайської сільської ради та винести відповідне рішення.

Зобов'язати Староковрайську сільську раду Чорнобаївського району Черкаської області подати до Черкаського окружного адміністративного суду звіт про виконання рішення суду протягом 30 календарних днів від дати набрання рішенням суду законної сили.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (с. Старий Коврай Чорнобаївського району Черкаської області, РНОКПП НОМЕР_1) за рахунок місцевого бюджету Староковрайської сільської ради Чорнобаївського району Черкаської області (вул. Центральна, 31, с. Старий Коврай Чорнобаївського району Черкаської області код ЄДРПОУ 34056920) судовий збір у сумі 704 (сімсот чотири) грн. 80 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі виготовлено 25 квітня 2018.

Суддя А.В. Руденко

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.04.2018
Оприлюднено19.06.2018
Номер документу74728278
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/770/18

Рішення від 18.04.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

Ухвала від 20.03.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

Ухвала від 23.02.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні