5.1.2
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
18 червня 2018 рокуСєвєродонецькСправа № 812/963/18
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Свергун І.О., розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Донбас-Антрацит про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 27.06.2006 № 3925,
ВСТАНОВИВ:
04.04.2018 до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної служби геології та надр України (далі - позивач, Держгеонадра України) до товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Донбас-Антрацит (далі - відповідач, ТОВ ТД Донбас-Антрацит ), в якому позивач просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 27.06.2006 № 3925, наданого відповідачеві. В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив таке.
ТОВ ТД Донбас-Антрацит видано спеціальний дозвіл на користування надрами від 27.06.2006 № 3925, невід'ємною частиною якого є угода про умови користування надрами від 19.03.2012.
З моменту отримання спеціального дозволу у користувача надр виникають права та обов'язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615.
Посилаючись на статтю 24 Кодексу України про надра та Угоду про умови користування надрами, позивач стверджує, що відповідач був зобов'язаний у встановленому порядку подавати до державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України щорічні звіти, як підтвердження експлуатації корисних копалин.
Державне науково-виробниче підприємство Державний інформаційний геологічний фонд України (далі - ДНВП Геоінформ України ) листом від 26.04.2016 № 02/302-1493 надало перелік надрокористувачів Донецької та Луганської областей, інформація щодо руху запасів за формою ф. 5-гр за 2015 рік до ДНВП Геоінформ України не надходила.
Листом ДНВП Геоінформ України від 17.02.2017 № 03/303-0696 надано перелік надрокористувачів Луганської та Донецької областей, які відзвітувалися за 2015 рік. У зазначеному переліку відповідач не значиться.
Крім того, листом ДНВП Геоінформ України від 20.07.2017 № 03/303-2913 надано перелік надрокористувачів, які отримали спеціальний дозвіл на користування надрами, але не відзвітувалися за ф. 5-гр. за 2016 рік.
За результатами опрацювання вищевказаних листів установлено, що ТОВ ТД Донбас-Антрацит у порушення вимог Угоди про умови користування надрами та статті 24 Кодексу України про надра не подало до ДНВП Геоінформ України щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин, за 2015, 2016 роки.
На цих підставах позивач стверджує, що ТОВ ТД Донбас-Антрацит порушило Угоду про умови користування надрами та статтю 24 Кодексу України про надра.
У зв'язку з цим та з метою запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра України як орган, що здійснює державний геологічний контроль відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1294, видало наказ від 16.08.2016 № 257, яким установлено строк для усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 10 календарних днів.
Наказом Держгеонадра України від 10.01.2017 № 1 повторно встановлено відповідачу додатковий (до 01.03.2017) термін для усунення порушень у сфері надрокористування.
Окрім цього, Держгеонадра України винесено наказ від 19.04.2017 № 179 про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 30 календарних днів.
Після спливу вказаного часу жодної відповіді від відповідача не надходило.
У зв'язку з тим, що УДППЗ Укрпошта не здійснюються поштові відправлення до населених пунктів Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, у зв'язку з проведенням антитерористичної операції, Державною службою геології та надр України подано оголошення до офіційного вісника Урядовий кур'єр (від 16.05.2017 № 88) щодо зупинення спеціальних дозволів на користування надрами та надання 30 календарних днів для усунення порушень, у зв'язку з невиконанням щорічного звітування перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за 2015 рік.
Діючи на підставі пункту 6 статті 24 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, Держгеонадра України розглянуло питання щодо подальшої дії спеціального дозволу, виданого відповідачеві, який не вжив заходів до усунення порушень, що стали підставою для зупинення дії дозволу.
Враховуючи, що відповідач порушив законодавство у сфері надрокористування, оскільки не подав звітність, передбачену Угодою, позивач дійшов висновку про наявність підстав для анулювання дозволу згідно зі статтею 26 Кодексу законів про надра України та пунктом 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами.
15.12.2017 в офіційному виданні Урядовий кур'єр за № 237 Держгеонадра України опублікувало оголошення з проханням повідомити у 15-денний строк з моменту опублікування оголошення власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв'язку з порушенням вимог, передбачених спеціальним дозволом.
Позивач зазначив, що на час звернення до суду з цим позовом жодних листів чи інформації про усунення порушень від відповідача не надходило. На підставі викладеного просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 27.06.2006 № 3925, наданого відповідачеві.
У судове засідання представник позивача не прибув, про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином, просив розглядати справу в порядку письмового провадження.
Представник відповідача в судове засідання не прибув. Оголошення про виклик відповідача від 04.05.2018 та від 29.05.2018 розміщено на офіційному веб-порталі Луганського окружного адміністративного суду adm.lg.court.gov.ua (арк. спр. 48, 52).
Згідно з пунктом 20 Розділу VII Перехідні положення КАС України особливості судових викликів та повідомлень, направлення копій судових рішень учасникам справи, у разі якщо адреса їх проживання (перебування) чи місцезнаходження знаходиться на тимчасово окупованій території або в районі проведення антитерористичної операції, визначаються законами України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України та Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв'язку з проведенням антитерористичної операції .
Відповідно до частини першої статті 12-1 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України від 15.04.2014 № 1207-VII якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України (з посиланням на веб-адресу відповідної ухвали суду в Єдиному державному реєстрі судових рішень), яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.
Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України (з посиланням на веб-адресу відповідної ухвали суду в Єдиному державному реєстрі судових рішень), яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії.
З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.
Таким чином, судом ужито необхідні заходи щодо належного повідомлення відповідача про дату, час та місце розгляду справи.
Відповідно до частини дев'ятої статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи положення статті 205 КАС України, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними в справі матеріалами.
Суд, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77 Кодексу адміністративного судочинства України, дійшов такого.
Відповідач - товариство з обмеженою відповідальністю Торговий дім Донбас-Антрацит (ідентифікаційний код 33432403, місцезнаходження: 94601, Луганська область, м. Антрацит, вул. Артема, буд. 33) зареєстроване як юридична особа 10.03.2005 за номером 1 382 102 0000 003248, в стані припинення не перебуває (арк. спр. 44-46).
27.06.2006 Міністерство охорони навколишнього природного середовища України видало ТОВ ТД Донбас-Антрацит спеціальний дозвіл на користування надрами № 3925 (арк. спр. 7).
Цей дозвіл надав відповідачеві право на видобування кам'яного вугілля на полі шахти Фащівська Південна (ділянка Фащівська Нижня), пласт k5Н (Луганська область, Антрацитівський район), площею 204 га. Дозвіл виданий строком на 20 років.
Особливі умови спеціального користування надрами полягали в покладанні на надрокористувача низки обов'язків, серед яких щорічна звітність перед ДНВП Геоінформ України згідно з формою 5-гр.
Невід'ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 19.03.2012 № 3925 (арк. спр. 8-12).
Угода про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 19.03.2012 № 3925 укладена між Державною службою геології та надр України та ТОВ Торговий дім Донбас-Антрацит .
Сторони угоди визнали, що ця Угода є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами.
Згідно з п. 7.2 розділу 7 Угоди надрокористувач зобов'язаний в установленому порядку подавати до державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр.
Таким чином, подання до ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр було обов'язковою умовою спеціального користування надрами, прямо передбаченою дозволом та Угодою.
Державне науково-виробниче підприємство Державний інформаційний геологічний фонд України (далі - ДНВП Геоінформ України ) листом від 26.04.2016 № 02/302-1493 надало перелік надрокористувачів Донецької та Луганської областей, інформація щодо руху запасів за формою ф. 5-гр за 2015 рік до ДНВП Геоінформ України не надходила (арк. спр. 14-16).
Листом ДНВП Геоінформ України від 17.02.2017 № 03/303-0696 надано перелік надрокористувачів Луганської та Донецької областей, які відзвітувалися за 2015 рік. У зазначеному переліку відповідач не значиться (арк. спр. 19-21).
Крім того, листом ДНВП Геоінформ України від 20.07.2017 № 03/303-2913 надано перелік надрокористувачів, які отримали спеціальний дозвіл на користування надрами, але не відзвітувалися за ф. 5-гр. за 2016 рік, де зазначено ТОВ ТД Донбас-Антрацит (арк. спр. 25-27).
16.08.2016 Держгеонадра України видало наказ № 257, яким установлено строк для усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 10 календарних днів (арк. спр. 29-30).
Наказом Держгеонадра України від 10.01.2017 № 1 повторно встановлено відповідачу додатковий (до 01.03.2017) термін для усунення порушень у сфері надрокористування (арк. спр. 17).
19.04.2017 позивач, керуючись п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, у зв'язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік та враховуючи пропозиції Робочої групи (протокол від 12.04.2017 № 4/2017), видав наказ № 179 Про зупинення дії спеціальних дозволів та встановлення термінів для усунення порушень , яким зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу (арк. спр. 22).
Як свідчить Витяг з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 19.04.2017 № 179), Держгеонадра України на підставі пп. 1 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами зупинило дію дозволу від 07.05.2012 № 5546, виданого ТОВ ТД Донбас-Антрацит , у зв'язку з порушенням надрокористувачем п. 3 ст. 53 Кодексу України про надра. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення виявлених порушень (арк. спр. 23).
Перелік надрокористувачів, яким наказом Держгеонадра України від 19.04.2017 № 179 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами та надано 30 календарних днів для усунення порушень у зв'язку з ненаданням щорічного звіту перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік, оприлюднений в офіційному друкованому виданні Урядовий кур'єр від 16.05.2017 № 88. ТОВ ТД Донбас-Антрацит включене до цього переліку під № 15 (арк. спр. 24).
15.12.2017 в офіційному друкованому виданні Урядовий кур'єр № 237 оприлюднено оголошення, яким Держгеонадра України повідомило, що у разі незгоди користувачів на припинення права користування надрами, таке право буде припинено в судовому порядку. Запропоновано в 15-денний строк проінформувати Держгеонадра про згоду/незгоду на припинення права користування надрами щодо спеціальних дозволів на користування надрами відповідно до переліку. ТОВ ТД Донбас-Антрацит включене до цього переліку під № 60 (арк. спр. 28).
Докази усунення відповідачем допущених ним порушень у визначений Держгеонадра України строк суду не надані.
Відповідно до положень статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у судовому порядку у разі отримання від надрокористувача незгоди на таке припинення органом, який надав надра у користування.
Враховуючи викладене, надрокористувачам необхідно було надати до Держгеонадра України в 15-денний строк власну позицію (згода/незгода) на припинення права користування надрами згідно зі спеціальним дозволом на користування надрами, зазначеними у переліку.
Доказів, які б свідчили про те, що ТОВ ТД Донбас-Антрацит повідомило Держгеонадра України про своє ставлення (згоду чи незгоду) на припинення права спеціального користування надрами, суду не надано.
Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин суд застосовує нижченаведені правові норми.
Підстави припинення права користування надрами визначені статтею 26 Кодексу України про надра.
Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
Отже, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними.
Судом установлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 27.06.2006 № 3925 та пунктом 7.2 Угоди про умови користування надрами, було подання ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
ТОВ ТД Донбас-Антрацит цього обов'язку не виконало.
Згідно з частиною 2 статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.
Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
Зважаючи на те, що Державна служба геології та надр України була позбавлена можливості належним чином повідомити відповідача про необхідність надання ним відповідної інформації, у офіційному друкованому виданні Урядовий кур'єр опубліковано оголошення, що не суперечить вимогам чинного законодавства.
З огляду на те, що ТОВ ТД Донбас-Антрацит не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.
Аналогічну правову позицію висловлено Верховним Судом у постанові від 03.05.2018 у справі № 812/1074/17.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, беручи до уваги, що ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а достатність і взаємний зв'язок доказів - у їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позову.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Вказаних витрат позивачем не понесено, витрати зі сплати судового збору позивачеві не відшкодовуються.
Керуючись статтями 2, 9, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Донбас-Антрацит про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 27.06.2006 № 3925 задовольнити повністю.
Припинити право користування надрами товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Донбас-Антрацит шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 27.06.2006 № 3925.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складено 18 червня 2018 року.
Суддя ОСОБА_1
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.06.2018 |
Оприлюднено | 20.06.2018 |
Номер документу | 74754594 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
І.О. Свергун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні