Рішення
від 18.06.2018 по справі 813/975/18
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №813/975/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 червня 2018 року

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Грень Н.М.,

секретар судового засідання Редкевич О.Р.,

за участю:

представник позивачів ОСОБА_1,

представник відповідача ОСОБА_2,

представники третіх осіб 1 та 2 не прибули,

розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Державного реєстратора Глинянської міської ради Золочівського району Львівської області ОСОБА_3, Державного реєстратора Глинянської міської ради Золочівського району Львівської області ОСОБА_4 до Міністерства Юстиції України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Фермерське господарство Бортків , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_5 з обмеженою відповідальністю Райз-Захід про визнання протиправним та скасування наказу в частині, -

в с т а н о в и в :

На розгляд до Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Державного реєстратора Глинянської міської ради Золочівського району Львівської області ОСОБА_3 до Міністерства Юстиції України з вимогою: визнати незаконним та скасувати п.5 Наказу Міністерства Юстиції України від 09.02.2018 року №330/5 Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у відповідності до якого Державному реєстратору Глинянської міської ради Золочівського району Львівської області ОСОБА_3 тимчасово заблоковано доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 3 (три) місяці.

Ухвалою суду від 14.03.2018 року відкрито провадження у даній адміністративній справі та призначено підготовче засідання.

Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду (суддя Коморний О.І.) від 13.04.2018 року у справі №813/974/18 клопотання представника відповідача задоволено та об'єднано в одне провадження справу №813/974/18 за позовом Державного реєстратора Глинянської міської ради Золочівського району Львівської області ОСОБА_4 про часткове скасування наказу Міністерства Юстиції України зі справою №813/975/18 за позовом Державного реєстратора Глинянської міської ради Золочівського району Львівської області ОСОБА_3 до Міністерства Юстиції України про визнання протиправним та скасування наказу в частині.

Об'єднаній адміністративній справі присвоєно №813/975/18.

Крім того, у підготовчому засіданні судом відповідно до ст. 49 КАС України, залучено до участі у справі в якості третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Фермерське господарство Бортків та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_5 з обмеженою відповідальністю Райз-Захід .

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що державний реєстратор, при вчинені реєстраційних дій, відповідно до п.12 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі Порядку) та п.4 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі Закону) обов'язково використовує відомості Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек, які є архівною складовою частиною Державного реєстру прав, а також відомості з інших інформаційних систем, доступ яких передбачено, відповідно до законодавства, у тому числі відомості з Державного земельного кадастру.

Позивачами при вчиненні реєстраційних дій про державну реєстрацію права оренди №№ 33968606, 33968672 від 21.02.2017р., 33986657 від 22.02.2017р., 33995394, 33996036 від 23.02.2017р. 34026324, 34021053, 34021298, 34032090, 34032012, 34025692 від 24.02.2017р. (державний реєстратор ОСОБА_3П.) та №№ 34361629, 34361356 від 21.03.2017р. (державний реєстратор ОСОБА_4 виконалиусі вимоги чинного законодавства, зокрема вимоги Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, який затверджено постановою кабінету Міністрів України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 25 грудня 2015 р. № 1127.

Таким, чином на момент прийняття рішень про реєстрацію права оренди земельних ділянок, позивачам не було відомо про існування речового права (оренди тих самих земельних ділянок) у ТзОВ Райз-Захід та про укладення ним договорів оренди із іншими (попередніми) власниками вказаних ділянок, відтак порушень при вчиненні реєстраційних дій позивачами не допущено.

Відповідач, Міністерство юстиції України, проти позову заперечив повністю з підстав викладених у відзиві на позов та доповненнях. Позиція відповідача полягає у тому, що Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації встановлено, що державними реєстраторами ОСОБА_3 та ОСОБА_4, належним чином не перевірено документи на відповідність вимогам частини 3 статті 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» , не встановлено наявність або відсутність уже зареєстрованих прав оренди на земельні ділянки, що суперечить вимогам закону та призвело до державної реєстрації права оренди земельних ділянок, здійснення державної реєстрації права оренди на земельні ділянки за ФГ Бортків з порушенням норм законодавства у сфері державної реєстрації прав, з підстав не здійснення перевірки державним реєстратором документів на відповідність вимогам частини 3 статті 10, статті 18 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та не встановлено факт відсутності або наявності уже зареєстрованих прав оренди землі, що виникли до 01.01.2013 року. Оскільки задовольняючи скаргу по суті Комісією встановлено факт порушення порядку проведення державної реєстрації державними реєстраторами ОСОБА_3 та ОСОБА_4, в результаті чого відбулась подвійна реєстрація договорів оренди земельних ділянок, а саме порушення ними приписів ст. ст. 10, 18 ЗУ. "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» , Комісія задовольняючи скаргу, прийняла рішення про скасування реєстраційних дій та тимчасове блокування доступу позивачам до Державного реєстру прав. Зазначає, що усі вищенаведені факти встановлені Комісією, слугували підставою для прийняття рішення про задоволення скарги, частково у спосіб скасування, рішень прийнятих державними реєстраторами ОСОБА_3 та ОСОБА_4 та тимчасового блокування доступу позивачів до Реєстру. Вказує, що позивачами не оскаржується Наказ в частині задоволення скарги та скасування рішень про державну реєстрацію, ними прийнятих. Проте саме задовольняючи скаргу, Комісією встановлено факти порушень останніми порядку державної реєстрації. Тимчасове блокування доступу до реєстру позивачам відбулось уже за наслідками встановлених фактів, що відобразились у Висновку, на підставі якого винесено Наказ 330/5 від 09.02.2018 року, яким задоволено скаргу ТЗОВ «Райз-Захід» та скасовано прийняті державними реєстраторами ОСОБА_3 та ОСОБА_4 рішень. Наказ в частині задоволення скарги ТзОВ «Райз-Захід» (п.1), скасування рішень про державну реєстрацію (п.2) чинний, в судовому порядку не оскаржується.

Представник позивачів у судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю з підстав викладених у позовній заяві, просив позов задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві та додаткових уточненнях, просив у задоволенні позову відмовити.

Представники третіх осіб у судове засідання не прибули, представників не направили, правом надати пояснення щодо предмету спору не скористалися.

Суд заслухав пояснення представника позивача та представника відповідача, з'ясував обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги та заперечення, а також ті, які мають значення для вирішення справи, повно, всебічно та об'єктивно дослідив докази у справі, та встановив наступне.

ОСОБА_5 з обмеженою відповідальністю «Райз-Захід» звернулося до відповідача із скаргою від 22.01.2018 року №1/22 на рішення про державну реєстрацію прав, у тому числі державного реєстратора Глинянської міської ради Золочівського району Львівської області ОСОБА_6 про державну реєстрацію прав оренди земельних ділянок за Фермерським господарством Бортків , згідно прийнятих рішень:

- індексний № 33986657 від 22.02.2017р. (орендодавець фізична особа ОСОБА_7)

- індексний № 34025692 від 24.02.2017р. (фізична особа - ОСОБА_8 та ОСОБА_9).

- індексний N 33995394 від 23.02.2017р. (орендодавець фізична особа - ОСОБА_10).

- індексний N° 33996036 від 23.02.2017р. (орендодавець фізична особа - ОСОБА_10).

- індексний № 33968606 від 21.02.2017р. (орендодавець фізична особа - ОСОБА_11).

- індексний N 33968672 від 21.02.2017р. (орендодавець фізична особа - ОСОБА_11).

- індексний N 34021053 від 24.02.2017р. (орендодавець фізична особа - ОСОБА_12).

- індексний N 34021298 від 24.02.2017р. (орендодавець - ОСОБА_12).

- індексний N° 34032090 від 24.02.2017р. (орендодавець фізична особа - ОСОБА_13).

- індексний N° 34032012 від 24.02.2017р. (орендодавець вказаної земельної ділянки фізична особа - ОСОБА_13).

Також на рішення про державну реєстрацію прав, у тому числі державного реєстратора Глинянської міської ради Золочівського району Львівської області ОСОБА_4 про державну реєстрацію прав оренди земельних ділянок за Фермерським господарством Бортків , згідно прийнятих рішень:

індексний № 34361629 від 21.03.2017р. (орендодавець фізична особа - ОСОБА_14).

індексний № 34361356 від 21.03.2017р. (орендодавець фізична особа - ОСОБА_14).

За результатами розгляду вищевказаної скарги, Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації 08.02.2018 року складено висновок, відповідно до якого Комісією встановлено, що державну реєстрацію права оренди за ФГ Бортків на земельні ділянки здійснено з порушенням норм законодавства у сфері державної реєстрації прав, оскільки державними реєстраторами не перевірено документи на відповідність вимогам частини третьої статті 10, статті 18 Закону та не встановлено факт відсутності або наявності уже зареєстрованих прав оренди землі, що виникли до 01.01.2013 року, а тому оскаржувані рішення прийняті державним реєстратором ОСОБА_3 №33968606, 33968672 від 22.02.2017 року, №33986657 від 23.02.2017 року, №33995394, 33996036 від 24.02.2017 року, №34026324, №34021053, 34021298, 34032090,34032012,34025692, а також рішення прийняті державним реєстратором ОСОБА_4 №34361629, 34361356 від 21.03.2017 року підлягають скасуванню.

Зазначений Висновок слугував підставою для видання 09.02.2018 р. Міністерством юстиції України наказу №330/5, відповідно до п.2 якого скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень прийняті державним реєстратором ОСОБА_3, державним реєстратором ОСОБА_4 та відповідно до п.5,6 якого тимчасово заблоковано доступ державному реєстратору Глинянської міської ради Золочівського району Львівської області ОСОБА_3 та державному реєстратору Глинянської міської ради Золочівського району Львівської області ОСОБА_4 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 3 (три) місяці.

Позивачі не погодившись із таким рішенням відповідача, звернулись із даним позовом до суду.

При прийнятті рішення суд керувався наступним.

Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Однією із основних засад (принципів) адміністративного судочинства відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 2 КАС України є змагальність сторін, диспозитивність та офіційне з'ясування всіх обставин у справі.

Суд згідно з ч. 4 ст. 9 КАС України вживає визначені законом заходи, необхідні для з'ясування всіх обставин у справі, в тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.

Доказами в адміністративному судочинстві відповідно до ч.1 ст.72 КАС України є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Докази суду надають відповідно до ч. 3 ст.77 КАС України учасники справи. Суд може пропонувати сторонам надати докази та збирати докази з власної ініціативи, крім випадків, визначених цим Кодексом.

З матеріалів справи встановлено:

- 25.01.2012 року між ОСОБА_15 та ТзОВ Райз-Захід укладено договір оренди землі, кадастровий номер 4621881200:06:000:0226. Право оренди земельної ділянки зареєстровано за ТзОВ «Райз-Захід» строком на 7 років в Управлінні Держкомзему у Золочівському районі Львівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 462180004009313 від 05.09.2012 року.

- 25.01.2012 року між ОСОБА_16 та ТзОВ Райз-Захід укладено договір оренди землі, загальною площею 2,1421 га, кадастровий номер 4621881200:06:000:0410. Право оренди земельної ділянки зареєстровано за ТзОВ «Райз-Захід» строком на 7 років в Управлінні Держкомзему у Золочівському районі Львівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 462180004009653 від 05.09.2012 року.

- 25.01.2012 року між ОСОБА_17 та ТзОВ Райз-Захід укладено договір оренди землі, загальною площею 0,2882 га, кадастровий номер 4621881200:06:000:0398. Право оренди земельної ділянки зареєстровано за ТзОВ «Райз-Захід» строком на 7 років в Управлінні Держкомзему у Золочівському районі Львівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 462180004009654 від 05.09.2012 року.

- 25.01.2012 року між ОСОБА_18 та ТзОВ Райз-Захід укладено договір оренди землі, загальною площею 1,4497 га, кадастровий номер 4621881200:05:000:0009. Право оренди земельної ділянки зареєстровано за ТзОВ «Райз-Захід» строком на 7 років в Управлінні Управлінні Держкомзему у Золочівському районі Львівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 462180004009751 від 05.09.2012 року.

- 25.01.2012 року між ОСОБА_18 та ТзОВ Райз-Захід укладено договір оренди землі, загальною площею 0,2842 га., кадастровий номер 4621881200:05:000:0010. Право оренди земельної ділянки зареєстровано за ТзОВ «Райз-Захід» строком на 7 років в Управлінні Управлінні Держкомзему у Золочівському районі Львівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис №462180004009752 від 05.09.2012 року.

- 25.01.2012 року між ОСОБА_19 та ТзОВ Райз-Захід укладено договір оренди землі, загальною площею 2,0091 га, кадастровий номер 4621881200:06:000:0530. Право оренди земельної ділянки зареєстровано за ТзОВ «Райз-Захід» строком на 7 років в Управлінні Управлінні Держкомзему у Золочівському районі Львівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис №462180004010091 від 05.09.2012 року.

- 25.01.2012 року між ОСОБА_19 та ТзОВ Райз-Захід укладено договір оренди землі, загальною площею 0,3005 га, кадастровий номер, 4621881200:05:000:0441. Право оренди земельної ділянки зареєстровано за ТзОВ «Райз-Захід» строком на 7 років в Управлінні Управлінні Держкомзему у Золочівському районі Львівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 462180004010092 від 05.09.2012 року.

- 25.01.2012 року між ОСОБА_20 та ТзОВ Райз-Захід укладено договір оренди землі, загальною площею 1,5282 га. кадастровий номер 4621881200:07:000:0054. Право оренди земельної ділянки зареєстровано за ТзОВ «Райз-Захід» строком на 7 років в Управлінні Управлінні Держкомзему у Золочівському районі Львівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 462180004010111 від 05.09.2012 року.

- 25.01.2012 року між ОСОБА_20 та ТзОВ Райз-Захід укладено договір оренди землі загальною площею 0,2945 га, кадастровий номер 4621881200:08:000:0300. Право оренди земельної ділянки зареєстровано за ТзОВ «Райз-Захід» строком на 7 років в Управлінні Управлінні Держкомзему у Золочівському районі Львівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 462180004010112 від 05.09.2012 року.

- 25.01.2012 року між ОСОБА_21 та ТзОВ Райз-Захід укладено договір оренди землі, загальною площею 0,3365 га, кадастровий номер 4621881200:06:000:0659. Право оренди земельної ділянки зареєстровано за ТзОВ «Райз-Захід» строком на 7 років в Управлінні Управлінні Держкомзему у Золочівському районі Львівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис №462180004010428 від 05.09.2012 року.

- 25.01.2012 року між ОСОБА_21 та ТзОВ Райз-Захід укладено договір оренди землі, загальною площею 1,5655 га, кадастровий номер, 4621881200:06:000:0523. Право оренди земельної ділянки зареєстровано за ТзОВ «Райз-Захід» строком на 7 років в Управлінні Управлінні Держкомзему у Золочівському районі Львівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис №462180004010429 від 05.09.2012 року.

У подальшому державним реєстратором Глинянської міської ради Золочівського району Львівської області ОСОБА_6 прийнято рішення про державну реєстрацію прав оренди земельних ділянок за Фермерським господарством Бортків , а саме: індексний №№ 3396866, 33968672, від 21.02.2017 року, №№ 33986657, від 22.02.2017 року, №33995394,33996036 від 23.02.2017 року, №34026324,34021053, 34021298, 34032090, 34032012,34025692 від 24.02.2017 року,

Також, судом встановлено, що :

- 25.01.2012 року між ОСОБА_22 та ТзОВ Райз-Захід укладено договір оренди землі загальною площею 1,8736 га, кадастровий номер, 4621881200:06:000:0231. Право оренди земельної ділянки зареєстровано за ТзОВ «Райз-Захід» строком на 7 років в Управлінні Управлінні Держкомзему у Золочівському районі Львівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис №462180004009435 від 05.09.2012 року.

- 25.01.2012 року між ОСОБА_22 та ТзОВ Райз-Захід укладено договір оренди землі, загальною площею 0,3003 га, кадастровий номер 4621881200:05:000:0300. Право оренди земельної ділянки зареєстровано за ТзОВ «Райз-Захід» строком на 7 років в Управлінні Управлінні Держкомзему у Золочівському районі Львівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис №462180004009436 від 05.09.2012 року.

Державним реєстратором Глинянської міської ради Золочівського району Львівської області ОСОБА_4 прийнято рішення про державну реєстрацію прав оренди земельних ділянок за Фермерським господарством Бортків , а саме:

- індексний № 34361629 від 21.03.2017р. (орендодавцем зазначено ОСОБА_14).

- індексний № 34361356 від 21.03.2017р. (орендодавцем зазначено ОСОБА_14).

Вказані фактичні обставини справи підтверджуються копіями Договорів оренди земельних ділянок (з додатками), з відміткою про реєстрацію цих договорів із зазначенням дати та реєстрації та листом відділу у Золочівському районі Головного управління Держгеокадастру Львівській області № 0-13-0.24-1360/106-17 від 26.12.2017 року з додатком - переліком земельних ділянок, із зазначенням строку дії Договорів, дати та номера їх реєстрації.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулюються Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 25.12.2015 року №1127.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно з ч.2, 4 ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації. Будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті, та у випадках, визначених 28 цього Закону.

Державний реєстратор відповідно до ч.3 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» :

- встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації (пункту 1 частини третьої статті 10);

- під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов'язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником (пункт 3 частини третьої статті 10).

Пунктом 12 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень визначено, що розгляд заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, здійснюється державним реєстратором, який встановлює черговість розгляду заяв, що зареєстровані в базі даних заяв на таке майно, відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами та їх обтяженнями, а також наявність підстав для проведення державної реєстрації прав, зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав.

Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:

4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, зупинення державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;

5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації.

Документи, що подаються для державної реєстрації прав, згідно ч. 1 ст. 22 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» , повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Розгляд заяви про державну реєстрацію прав може бути відповідно до ч.ч. 1, 3, 5 ст. 23 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» зупинено державним реєстратором виключно у таких випадках:

2) неподання заявником чи неотримання державним реєстратором у порядку, визначеному у пункті 3 частини третьої статті 10 цього Закону, інформації про зареєстровані до 1 січня 2013 року речові права на відповідне нерухоме майно, якщо наявність такої інформації є необхідною для державної реєстрації прав.

Якщо заявник протягом 30 робочих днів з моменту отримання рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав виконав вимоги державного реєстратора, зазначені у відповідному рішенні, розгляд заяви відновлюється на підставі рішення державного реєстратора про відновлення розгляду заяви.

У разі невиконання заявником зазначених у рішенні вимог у строк, встановлений у частині третій цієї статті, державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав.

З урахуванням вищенаведених норм чинного законодавства суд констатує, що саме державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.

У матеріалах справи відсутні і позивачами не надано доказів подання до заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, за результатами розгляду яких державними реєстраторами прийняті рішення, відомостей про наявність або відсутність реєстрації права оренди щодо земельних ділянок від органів влади, які відповідно до законодавства проводили реєстрацію таких прав до 01.012013 року.

Подальше невиконання державним реєстратором обов'язку, визначеного приписами частини 3 статті 10 Закону, а саме не здійснення перевірки документів на відповідність вимогам частини 3 статті 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та не встановлення факту відсутності або наявності уже зареєстрованих речових прав оренди землі, що виникли до 01.01.2013 року, призвело до подвійної реєстрації прав на земельні ділянки.

Крім того, факт подвійної реєстрації позивачами визнається та не спростовується. Також, ані Позивачами ані третьою особою ФГ Бортків не оскаржується правомірність Наказу відповідача №330/5 в частині скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень прийнятих позивачами.

Також, суд зазначає, що наказ Комісії Міністерства юстиції України від 09.02.2018 року № 330/5 є актом індивідуальної дії і завершив свою дію у цій частині, у зв'язку зі спливом 3 місячного терміну дії тимчасового блокування доступу до Державного реєстру прав.

Відповідно до правової позиції викладеної у Рішенні Конституційного Суду України від 23.06.97 N 2-зп у справі N 3/35-313 в якому вказано, що за своєю природою ненормативні правові акти, на відміну від нормативних, встановлюють не загальні правила поведінки, а конкретні приписи, звернені до окремого індивіда чи юридичної особи, застосовуються одноразово та після реалізації вичерпують свою дію. .

У пункті 5 Рішення Конституційного Суду України від 22 квітня 2008 N 9-рп/2008 в справі N 1-10/2008 вказано, що при визначенні природи "правового акту індивідуальної дії" правова позиція Конституційного Суду України грунтується на тому, що "правові акти ненормативного характеру (індивідуальної дії)" стосуються окремих осіб, "розраховані на персональне (індивідуальне) застосування" і після реалізації вичерпують свою дію.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Суд здійснив перевірку дій відповідача при розгляді скарги ТзОВ «Райз-Захід» , перевірив оскаржуваний наказ на відповідність вимогам ч. 2 ст. 2 КАС України і дійшов висновку про відсутність порушень прав позивачів, а тому позовні вимоги є безпідставними та задоволенню не підлягають.

Судові витрати згідно ст.139 КАС України належить покласти на позивача.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 295 КАС України, суд,-

в и р і ш и в :

1. У задоволенні позову відмовити повністю.

2. Судові витрати покласти на позивача.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Львівського апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Грень Н.М.

Повний текст рішення складено та підписано 20.06.2018 року.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.06.2018
Оприлюднено20.06.2018
Номер документу74782338
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —813/975/18

Рішення від 18.06.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

Ухвала від 24.05.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

Ухвала від 14.03.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні