ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-21-42, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" червня 2018 р.Справа № 922/403/18
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Шатернікова М.І.
при секретарі судового засідання Цірук О.М.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Харківської міської ради, м. Харків
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське будівельне підприємство "Шлях", м. Харків
про внесення змін до договору.
за участю представників:
позивача - Шафоростова А.А. (дов. № 08-21/1363/2-18 від 18.05.2018)
відповідача - Тараніна О.В. (дов. від 23.04.2018)
ВСТАНОВИВ:
Харківська міська рада (позивач) звернулась до господарського суду Харківської області з позовною заявою до Акціонерного товариства закритого типу "Українське будівельне підприємство "Шлях" (відповідач), в якій просить суд внести зміни до договору оренди землі № 8232/05 від 17.03.2005 р., шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в редакції, зазначеній у позовній заяві.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 27 лютого 2018 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі № 922/403/18, розгляд якої вирішено здійснювати в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 20.03.2018 р. об 11:00.
У підготовчому засіданні 20.03.2018 р. судом постановлено ухвалу про відкладення підготовчого засідання в межах строку підготовчого провадження, в порядку п. 3 ч. 2 ст. 183 ГПК України на 24 квітня 2018 року об 11:00 год.
24.04.2018 р. ТОВ "Українське ремонтно-будівельне підприємство "Шлях" до канцелярії суду надано відзив на позов, в якому повідомлено, що відповідачем по справі № 922/403/18 має виступати саме ТОВ "Українське будівельне підприємство "Шлях", оскільки Акціонерне товариства закритого типу "УРБП "Шлях" 06.05.2011 р. було перейменовано у ПАТ "УРБП "Шлях", а у подальшому 20.05.2015 р. ПАТ "УРБП "Шлях" було реорганізовано в Товариство з обмеженою відповідальністю "Українське ремонтно-будівельне підприємство "Шлях", яке є повним правонаступником прав і обов'язків ПАТ "УРБП "Шлях". Щодо предмету спору, то ТОВ "УРБП "Шлях" вважає позовні вимоги незаконними та необґрунтованими, вказуючи, що під час укладання Договору оренди землі № 8232/05 від 17.03.2005 р., до якого позивач просить суд внести зміни, сторонами було досягнуто згоди з усіх істотних умов договору; на виконання взятих на себе обов'язків відповідач належним чином, своєчасно та у повному обсязі сплачує орендну плату у розмірі встановленому у п. 9 договору, жодних нарікань щодо виконання зобов'язань за договором оренди від орендаря не надходило. При цьому, посилаючись на приписи ч. 1. ст. 651, та розділ 19, 20 Податкового кодексу України , наголошує, що законами України не передбачено імперативної вимоги щодо внесення змін до договору оренди землі, що вже діяли на момент набрання чинності Податковим кодексом України та внесення змін до нього, а отже внесення змін до Договору оренди має здійснюватись виключно за згодою самих сторін взаємовідносин. Крім того, вважає вимогу ХМР про визнання угоди укладеною станом на дату в минулому є незаконною, оскільки такі дії протирічать приписам ч. 3 ст. 653 ЦК України.
В свою чергу, представником позивача у підготовчому засіданні 24.04.2018 р. заявлено клопотання про продовження строку проведення підготовчого провадження на тридцять днів, для надання додаткових доказів по справі.
У підготовчому засіданні 24.04.2018 р. судом постановлено ухвалу в порядку ч. 3 ст. 177 ГПК України про продовження строку проведення підготовчого провадження до 28.05.2018 р., та про відкладення підготовчого засідання, в порядку п. 3 ч. 2 ст. 183 ГПК України, на 15 травня 2018 року о 10:00 год.
15.05.2018 р. позивачем до суду надано відповідь на відзив (вх. 13680) та заяву (вх. 13706) в якій позивач просить суд замінити на належну назву юридичної особи відповідача, а саме ТОВ "Українське ремонтно-будівельне підприємство "Шлях".
У підготовчому засіданні судом було постановлено ухвалу про оголошення перерви у підготовчому засіданні до 11:30 16.05.2018 р.
16.05.2018 на адресу суду позивачем надано заяву про уточнення позовних вимог (вх. 14297), в якій позивач, посилаючись на проведення реорганізації юридичної особи відповідача, внаслідок якої Акціонерне товариства закритого типу "УРБП "Шлях" 06.05.2011 р. було перейменовано у ПАТ "УРБП "Шлях", а у подальшому 20.05.2015 р. ПАТ "УРБП "Шлях" було реорганізовано в Товариство з обмеженою відповідальністю "Українське ремонтно-будівельне підприємство "Шлях", яке є повним правонаступником прав і обов'язків ПАТ "УРБП "Шлях", та керуючись ст. 46 ГПК України, просить суд внести відповідні зміни до предмету позову та вважати відповідачем у справі № 922/403/18 (орендарем у спірних правовідносинах) саме Товариство з обмеженою відповідальністю "Українське ремонтно-будівельне підприємство "Шлях".
Ухвалою господарського суду Харківської області від 16 травня 2018 року було прийнято заяву позивача про уточнення позовних вимог до розгляду; закрито підготовче провадження у справі № 922/403/18 та призначено справу до судового розгляду по суті на "29" травня 2018 р. об 11:30.
У судовому засіданні було постановлено ухвалу, яку було занесено до протоколу судового засідання, про оголошення у судовому засіданні перерви, в порядку приписів ч. 2 ст. 2016 ГПК України, до 11:00 12.06.2018 р.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримує в повному обсязі та наполягає на їх задоволенні, з підстав зазначених у позовній заяві та додатково наданих до суду поясненнях.
Представник відповідача у судовому засіданні та у наданих до суду заявах по суті справи заперечує проти позовних вимог, вказуючи, що вимога про визнання укладеною додаткової угоди з 01.01.2014 р. є незаконною та необґрунтованою, як і твердження позивача про ухилення відповідача від укладення додаткової угоди до Договору оренди землі.
Розглянувши у судовому засіданні справу, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно та повно перевіривши матеріали справи та дослідивши надані учасниками судового процесу докази, заслухавши промови представників сторін у судових дебатах, суд встановив наступне.
Як свідчать матеріали справи, на підставі рішення Харківської міської ради від 24.12.2003 № 276/03 "Про припинення та надання в користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам" між Харківською міською радою, як орендодавцем, та акціонерним товариством закритого типу "Українське будівельне підприємство "Шлях", як орендарем, 17.03.2005 укладено договір оренди землі, зареєстрований 17.03.2005 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" за № 8232/04 (далі за текстом договір; а. с. 21-24).
Відповідно до п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 2,9119 га, в тому числі: під забудовою 0,0564 га, інших угідь 2,8555 га.
Згідно з п. 3 договору, на земельній ділянці знаходиться об'єкт нерухомого майна, нежитлова будівля літ Б-2 , яка належить орендареві на праві колективної власності, а також інші об'єкти інфраструктури.
За змістом п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з довідкою № 3006/04 від 15.12.2004 року становить 5814278 грн.
Згідно з п. 8 договору, його укладено строком до 01.01.2053 року. Після закінчення строку договору Орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію.
Пунктом 9 договору встановлено, що орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі.
Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить:
2005 рік: 6131,16 гривень;
2006 рік: 7042,54 гривень;
з 2007 року: 8285,35 гривень.
Згідно з п. 10 договору, обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції
Пунктом 11 договору передбачено, що орендна плата вноситься у такі строки: щомісячно протягом тридцяти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця.
Згідно з п. 13 договору оренди землі розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках передбачених законом.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013.
Згідно з п. 1.1. вказаного рішення, затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01 січня 2014 року.
Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
На підставі вищевказаних положень рішень Харківської міської ради, та з метою приведення укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки № 8232/05 від 17.03.2005 у відповідності до цих рішень Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було:
- одержано витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку;
- одержано витяг № 397 від 17.10.2013 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
- виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013.
В подальшому, як зазначає позивач, для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативно-грошової оцінки земель та укладення додаткової угоди до договору оренди землі від 17.03.2005 за № 8232/05 Департаментом земельних відносин Харківської міської ради направлено на адресу відповідача відповідний лист-пропозицію № 5300/0/225-15 та № 5302/0/225-15 від 16.12.2013, додаткову угоду до договору оренди землі від 17.03.2005 за № 8232/05 та розрахунок орендної плати.
В даному листі-пропозиції № 5302/0/225-15 від 16.12.2013 відповідача було повідомлено про необхідність у двадцятиденний строк після його одержання повернути до Департаменту земельних відносин підписані та скріплені печаткою відповідача зазначені примірники додаткової угоди до договору оренди землі від 17.03.2005 за № 8232/05.
Позивач вказує, що даний лист-пропозиція була залишена відповідачем без задоволення
Таким чином, станом на момент винесення даного судового рішення вказані вимоги Харківської міської ради відповідачем не виконані, додаткову угоду до договору оренди землі між сторонами не підписано.
Зазначені обставини стали підставами для звернення позивача до суду з позовом по даній справі, в якому позивач просить суд визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди землі, якою вносяться відповідні зміни до цього договору в частині визначення нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та нового розміру орендної плати. Також в зв'язку з відсутністю в договорі відомостей про кадастровий номер земельної ділянки, позивач також наполягає на внесенні зазначених відомостей до умов договору.
Крім того, Постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2017 № 890 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України внесені зміни до Типового договору оренди землі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220 Про затвердження Типового договору оренди землі"
З посиланням на зазначені законодавчі зміни позивач просить суд внести зміни до договору в частині встановлення штрафних санкцій за невиконання орендарем своїх зобов'язань та інших умов договору, а саме в п. 13, 14, 21, 28.
Надаючи з урахуванням вищевикладеного правову кваліфікацію відносинам, що стали предметом спору, суд виходить з наступного:
Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно зі ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Частинами 1, 3 статті 626 Цивільного кодексу України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов'язками наділені обидві сторони договору.
Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства (частина 1 статті 628 Цивільного кодексу України).
Згідно з частиною 3 статті 6 Цивільного кодексу України, сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
Зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором (частина 1 статті 188 Господарського кодексу України).
Статтею 654 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Пунктом 3 ст. 653 ЦК України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Пунктом 36 Договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Аналогічні правила щодо змін умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і стаття 30 Закону України "Про оренду землі", якою передбачено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Статтею 652 ЦК України передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору
Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Відповідно до п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Стаття 1 Закону України "Про оцінку земель" визначає нормативну грошову оцінку земельних ділянок як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
За змістом ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Керуючись зазначеними положеннями діючого законодавства, позивач рішеннями від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова" затвердив нову базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова та ввів в дію з 01 січня 2014 року нову плату за землю.
Згідно з ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Статтею 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" встановлено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідно до п. п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 вказаного закону до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
На підставі викладеного суд зазначає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.
При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого господарського суду України від 03.07.2014 року № 922/533/14 та постановах Верховного суду України від 20.08.2013 року у справі №5017/781/2012 та від 03.12.2013 року у справі № 5009/3430/12.
Пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України врегульовано, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, а річна сума платежу не може бути меншою 3% нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12% нормативної грошової оцінки.
Оскільки нормативно грошова оцінка є основою для визначення розміру орендної плати, то зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Внаслідок зміни розміру нормативної грошової оцінки земель м. Харкова, яку введено в дію з 01 січня 2014, змінився також і розмір орендної плати за користування землею на території м. Харкова, а тому плата за землю у вигляді орендної плати повинна бути змінена з урахуванням нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки на підставі рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013.
Статтею 13 Закону України Про оцінку землі встановлено перелік підстав, за яких провадиться нормативно грошова оцінка земельних ділянок. Так у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності проводиться нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Вичерпний перелік документації з оцінки земель визначений ст. 20 Закону України Про оцінку землі. Аналізуючи зазначені положення чинного законодавства можна дійти висновку, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Згідно із п. 2.1., п. 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні є власником програмного комплексу Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Відповідно до п. 3.1., п. 3.2. зазначеного вище Порядку, зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.
Як свідчать матеріали справи, розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки яку орендує відповідач згідно з договором оренди землі від 17.03.2005 № 8232/05, та зроблений на підставі такої нормативної грошової оцінки розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 764/14 (а. с. 33), визначено позивачем на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної № 397 від 17.10.2013 Управління Держзеагенства у м. Харкові Харківської області (а.с. 34).
Саме з посиланням на витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 397 від 17.10.2013 позивач просить суд внести зміни до договору оренди землі від 17.03.2005 № 8232/05 щодо визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Так само позивач просить суд внести зміни до договору щодо розміру орендної плати згідно з розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку № 764/15, здійсненого на підставі зазначеного витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної № 397 від 17.10.2013 Управління Держзеагенства у м. Харкові Харківської області.
Суд констатує, що правомірність визначеної в витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 397 від 17.10.2013 нормативної грошової оцінки, яку орендує відповідач відповідно до умов договору оренди землі від 17.03.2005 № 8232/05, відповідачем в установленому порядку не оспорювалась.
Отже, внесення запропонованих позивачем змін у вигляді додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 17.03.2005 № 8232/05 з посиланням на витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної № 397 від 17.10.2013, а також на розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 764/14, здійснений на підставі зазначеного витягу, є таким, що відповідають вимогам чинного законодавства, яке регулює земельні правовідносини.
Така додаткова угода станом на момент винесення даного рішення є неукладеною, тобто договір оренди земельної ділянки не приведено у відповідність з вищевказаними рішеннями Харківської міської ради.
За таких обставин, вимоги позивача про внесення змін до пунктів 5 та 9 Договору шляхом визнання укладеною запропонованої позивачем додаткової угоди до Договору оренди землі відносно розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та щодо розміру орендної плати за земельну ділянку є правомірними.
Крім того, звертаючись до господарського суду із даним позовом, позивач також просив внести зміни до пункту 2 до Договору оренди землі № 8232/05 від 17.03.2005, доповнивши його наступним реченням: Кадастровий номер земельної ділянки 6310138200:02:005:0013
Зі змісту умов зазначеного договору оренди землі вбачається, що невід'ємною його частиною є план земельної ділянки.
Позивачем надано до матеріалів справи план земельної ділянки (а.с. 24), в якому зазначено кадастровий номер земельної ділянки площею 2,9119 га, яку орендує відповідач: 6310138200:02:005:0013 .
Згідно з вимогами статті 15 Закону України "Про оренду землі" така істотна умова договору оренди землі, як об'єкт оренди, повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки.
Таким чином, внесення доповнення в пункт 2 Договору оренди землі щодо кадастрового номеру земельної ділянки узгоджується із вимогами частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі".
Крім того, внесення такого пункту в договір не змінює прав та обов`язків сторін договору, оскільки не покладає на них будь-яких додаткових обов`язків та не надає додаткових прав, а є лише необхідним для відповідності додаткової угоди вимогам законодавства на час її укладення.
За таких обставин, вимоги позивача про внесення відповідних змін до п. 2 договору щодо відомостей про кадастровий номер земельної ділянки також є правомірними, та як наслідок, підлягають задоволення.
Що стосується позовних вимог про внесення змін до п. п. 13, 14, 21, 28 до договору оренди землі, господарський суд зазначає наступне.
Позовні вимоги щодо внесення змін до пунктів 14, 21 договору оренди землі обґрунтовано внесенням змін до Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004р. № 220.
Згідно зі ст. 630 ЦК України договором може бути встановлено, що його окремі умови визначаються відповідно до типових умов договорів певного виду, оприлюднених у встановленому порядку; якщо у договорі не міститься посилання на типові умови, такі типові умови можуть застосовуватись як звичай ділового обороту, якщо вони відповідають вимогам статті 7 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст. 179 ГК України Кабінет Міністрів України, уповноважені ним або законом органи виконавчої влади можуть рекомендувати суб'єктам господарювання орієнтовні умови господарських договорів (примірні договори), а у визначених законом випадках - затверджувати типові договори.
Відповідно до ч. 4 ст. 179 ГК України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі: вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству; примірного договору, рекомендованого органом управління суб'єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст; типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови; договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб'єктів, коли ці суб'єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту.
Згідно з ч. 7 ст. 179 ГК України господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Відповідно до ст. 14 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004р. № 220 "Про затвердження Типового договору оренди землі" затверджено Типовий договір оренди землі.
Постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2017р. № 890 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" внесено зміни до вищевказаної Постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2004р. № 220 "Про затвердження Типового договору оренди землі", зокрема, до пунктів 13, 14, 21, 28 затвердженого зазначеною постановою Типового договору оренди землі.
Згідно зі ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
До загальних принципів господарювання відноситься заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини (ст. 6 ГК України).
Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 3 ЦК України однією із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору.
Статтею 627 ЦК України встановлено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Оскільки позивачем не доведено, як саме співвідноситься зміна нормативно-грошової оцінки земельної ділянки з пунктами 13, 14, 21, 28 додаткової угоди до договору, які позивач просить суд визнати укладеними і чи є зміна нормативно-грошової оцінки підставою для укладення додаткової угоди в новій редакції, а також беручи до уваги, що норми чинного законодавства не містять прямого припису про обов'язковість зміни умов договору оренди землі при внесенні змін до Типового договору оренди землі, суд вважає позовні вимоги в частині внесення змін до пунктів 14, 21 договору оренди землі, безпідставними і такими, що не підлягають задоволенню.
До того ж, певні зміни до умов договору, зокрема п. 14, 21 вносяться на підставі законодавчих змін, що відбулися з прийняттям Постанови КМУ від 22.11.2017 № 890.
Однак, станом на 01.01.2014 з якого позивач просить суд внести зміни до зазначеного договору, зазначена вище постанова Кабінету Міністрів України від 22.11.2017 № 890 ще не була прийнята, та як наслідок, не може бути застосована до спірних правовідносин.
Одночасно, суд вважає безпідставною і такою, що не підлягає задоволенню позовну вимогу про внесення змін до договору оренди землі шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі з 01.01.2014р., оскільки визначення дати укладання спірної додаткової угоди до договору оренди землі від 01.01.2014р. суперечить вимогам ч. 5 ст. 188 ГК України, відповідно до норм якої, якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Згідно з ч. 1 ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.
Відповідно до ч. 3 ст. 13, ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно зі ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно зі ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Підсумовуючи вищевикладене, позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
Відповідно до вимог ч. 9 ст. 129 ГПК України судовий збір повністю покладається на відповідача.
Керуючись ст. ст. 73-74, 76-80, 123, 129, 232-233, 237-238, 240-241 ГПК України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Внести зміни до договору оренди землі від 17.03.2005 року за реєстраційним № 8232/05 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у такій редакції:
"ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі оренди землі, зареєстрованого "17" березня 2005 року за № 8232/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"
"____"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРАЇНСЬКЕ РЕМОНТНО-БУДІВЕЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ШЛЯХ", яке є правонаступником ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "УКРАЇНСЬКЕ РЕМОНТНО-БУДІВЕЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ШЛЯХ" (Орендар) в особі
I. Відповідно до Податкового кодексу України. Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013". рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013". рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій. земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5, 9 договору оренди землі, зареєстрованого " 17" березня 2005 року за № 8232/05 змінити і викласти у такій редакції:
"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138200:02:005:0013."
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 397 від 17.10.2013 становить 18621892 грн. (вісімнадцять мільйонів шістсот двадцять одна тисяча вісімсот дев'яносто дві гривні).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 764/14 від 20.11.2013 на рік становить 3% від її нормативної грошової оцінки і складає 558656,76 грн. (п'ятсот п'ятдесят вісім тисяч шістсот п'ятдесят шість гривень сімдесят шість копійок), або в місяць - 46554,73 грн. (сорок шість тисяч п'ятсот п'ятдесят чотири гривні сімдесят три копійки)."
II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "17" березня 2005 року за № 8232/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ
Харківська міська рада Харківської області
м. Харків, м-н Конституції, 7; код 04059243
В особі міського голови
/підпис/ Г.А. Кернес
ОРЕНДАР
Товариство з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКЕ РЕМОНТНО-БУДІВЕЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ШЛЯХ", яке є правонаступником Приватного акціонерного товариства "УКРАЇНСЬКЕ РЕМОНТНО-БУДІВЕЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ШЛЯХ"
61093. м. Харків, пров. Верхівський. буд. 13;
ідент. код 19466876
В особі керівника
/підпис/
3. В решті позову відмовити.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКЕ РЕМОНТНО-БУДІВЕЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ШЛЯХ" (61093. м. Харків, пров. Верхівський. буд. 13; ідент. код 19466876) на користь Харківської міської ради (61200, м. Харків, майдан Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243) 1762,00 грн. судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ст. 241 ГПК України).
Відповідно до ст.ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України, рішення може бути оскаржене безпосередньо до Харківського апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного рішення.
Повне рішення складено 20.06.2018 р.
Суддя М.І. Шатерніков
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2018 |
Оприлюднено | 21.06.2018 |
Номер документу | 74811906 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Шатерніков М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні