ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 червня 2018 року м. ПолтаваСправа № 816/1590/18
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №816/1590/18 за позовною заявою Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області до Чорнухинської загальноосвітньої школи I-III ступенів ім. Г.С. Сковороди Чорнухинської районної ради Полтавської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,
В С Т А Н О В И В:
15 травня 2018 року Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області (надалі - ГУ ДСНС в Полтавській області) звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Чорнухинської загальноосвітньої школи I-III ступенів ім. Г.С. Сковороди Чорнухинської районної ради Полтавської області (надалі - відповідач, Чорнухинська ЗОШ) , в якій (з урахуванням уточнень) просить:
- застосувати до відповідача заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель сараю цегляного та гаража для тракторів за адресою: Полтавська область, Чорнухинський район, смт. Чорнухи, вул. Центральна, 49 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки експлуатації;
- встановити відповідачу наступний порядок і спосіб виконання судового рішення - заборонити користуватися за призначенням будівлями сараю цегляного та гаража для тракторів за адресою: Полтавська область, Чорнухинський район, смт. Чорнухи, вул. Центральна, 49 та відключити їх від електропостачання.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на обставини позапланової перевірки Чорнухинської ЗОШ на предмет дотримання законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складений акт від 06.04.2018 №1. Перевіркою виявлено ряд порушень, які за твердженням контролюючого органу, створюють загрозу життю і здоров'ю людей, а тому є підставою для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівель сараю цегляного та гаража для тракторів за місцезнаходженням відповідача.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 21.05.2018 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику часників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач у строк, встановлений частиною першою статті 261 Кодексу адміністративного судочинства України, відзив на позов не надав незважаючи на факт отримання позову та ухвали суду про відкриття провадження у справі (а.с. 40).
За таких обставин суд визнав за можливе здійснити розгляд справи на підставі наявних матеріалів у порядку письмового провадження.
Вивчивши наявні матеріали справи, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Чорнухинська ЗОШ (код ЄДРПОУ 25692832) зареєстрована в якості юридичної особи в установленому законом порядку (а.с. 12), юридична та фактична адреса: Полтавська область, Чорнухинський район, смт. Чорнухи, вул. Центральна, 49.
02.04.2018 Головним управлінням ДСНС України було видано наказ (з основної діяльності) №115 "Про проведення позапланових перевірок суб'єктів господарювання, органів виконавчої влади і місцевого самоврядування, утворених ними негосподарюючих суб'єктів щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту". Зазначеним наказом передбачено у період з 02 по 16 квітня 2018 року провести позапланову перевірку, зокрема, Чорнухинської ЗОШ за адресою: Полтавська область, Чорнухинський район, смт. Чорнухи, вул. Центральна, 49 (а.с. 14-18).
Як встановлено перевіркою, за даною адресою знаходяться сарай цегляний, гараж для трактора, будівля школи №1, будівля школи №2, приміщення інтернату, які перебувають на балансі відділу освіти, молоді та спорту Чорнухинської райдержадміністрації та в користуванні Чорнухинської ЗОШ, про що вказано в довідці начальника відділу освіти, молоді та спорту Чорнухинської райдержадміністрації (а.с. 13).
02.04.2018 на виконання вимог вказаного вище наказу було підготовлено посвідчення на проведення перевірки №1, яке 05.04.2018 перед початком перевірки пред'явлено директору Чорнухинської ОСОБА_1 ступенів ОСОБА_2, якій тоді ж була вручена копія вказаного посвідчення (а.с. 16).
У період з 05 по 06 квітня 2018 року уповноваженою на перевірку посадовою особою Чорнухинського районного сектору Головного управлінням ДСНС України у Полтавській області було здійснено позапланову перевірку об'єктів Чорнухинської ОСОБА_1 ступенів за адресою: Полтавська область, Чорнухинський район, вул. Центральна, 49.
06.04.2018 директору Чорнухинської ОСОБА_1 ОСОБА_2 особисто під підпис були вручені акт від 06.04.2018 №1, складений за результатами проведення позапланової перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (надалі - Акт), та припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 06.04.2018 №1 (а.с. 20-25).
Директор Чорнухинської ЗОШ ОСОБА_2 не мала зауважень та заперечень щодо проведеної перевірки та складеного акту перевірки, про що свідчить відповідний запис у розділі Пояснення, зауваження або заперечення щодо проведеної перевірки та складеного акта перевірки вказаного Акту.
Описом виявлених порушень вищезазначеного Акту серед інших порушень зафіксовані наступні факти недотримання вимог пожежної безпеки, які мають місце у будівлях сараю цегляного та гаража для тракторів Чорнухинської ОСОБА_1 ступенів за адресою: Полтавська область, Чорнухинський район, вул. Центральна, 49:
- в приміщеннях сараю цегляного з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в розподільчих коробках виконані за допомогою скруток (Розділ IV, пункт 1.6 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, зареєстрованим у Мін'юсті України 05.03.2015 за №252/26697, (надалі НАПБ А.01.001-2014);
- в приміщеннях гаража для тракторів з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в розподільчих коробках виконані за допомогою скруток (Розділ IV, пункт 1.6 НАПБ А.01.001-2014);
- не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання в приміщеннях сараю цегляного (Розділ IV, пункт 1.20 НАПБ А.01.001-2014);
- не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання в приміщеннях гаража для тракторів (Розділ IV, пункт 1.20 НАПБ А.01.001-2014);
- в приміщеннях сараю цегляного використовуються пошкоджені електричні розетки (Розділ IV, пункт 1.18 НАПБ А.01.001-2014);
- в приміщеннях сараю цегляного не забезпечені первинними засобами пожежогасіння відповідно до норм належності (Розділ V, пункт 3.6 НАПБ А.01.001-2014);
- не проведена вогнезахисна обробка дерев'яних конструкцій горищних приміщень сараю цегляного (розділ III, пункт 2.5 НАПБ А.01.001-2014);
- не проведена вогнезахисна обробка дерев'яних конструкцій горищних приміщень гаража для тракторів (розділ III, пункт 2.5 НАПБ А.01.001-2014).
Встановлення зазначених вище порушень, як наслідок, стало підставою для звернення позивача до адміністративного суду з даним позовом.
Перевіряючи наявність законних підстав, що є передумовою для проведення заходу державного нагляду, суд встановив наступні обставини.
Відповідно до протоколу №11 засідання Кабінету Міністрів України від 28.03.2018, Державній службі з надзвичайних ситуацій доручено проведення позапланових перевірок на об'єктах з масовим перебуванням людей (у торгівельно-розважальних закладах), віднесених до класів наслідків СС-2 та СС-3 (відповідальності) будівель або споруд, а також у закладах освіти, лікувально-профілактичних закладах.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2017 №1104 "Про затвердження Переліку органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", на ДСНС України та її територіальні органи не поширюються обмеження щодо здійснення державного нагляду (контролю) стосовно закладів загальної середньої освіти.
Відповідно до підпункту 2 пункту 7 "Рішення з окремих питань" протоколу №11 Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 (а.с. 16), Державній службі України з надзвичайних ситуацій доручено проведення позапланових перевірок закладів освіти.
ДСНС України на виконання вказаного протокольного доручення Кабінету Міністрів України 29.03.2018 видано наказ (з основної діяльності) №202 "Про здійснення позапланових перевірок", який оприлюднено на офіційному веб-порталі ДСНС України, згідно з яким Головним управлінням ДСНС України в областях та м. Києві доручено організувати у квітні - червні 2018 року проведення позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах.
Тож перевірка була здійснена за наявності усіх законних передумов.
Надаючи оцінку результатам проведеної перевірки на предмет правомірності заявлених перед судом вимог, суд виходить з наступних міркувань.
Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно з частиною другою статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Враховуючи вищезазначені положення нормативно-правових актів, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходів (перевірок), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
Відповідно до пунктів 25 та 26 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України пожежа - це небезпечна подія, яка за своїми наслідками становить загрозу життю або здоров'ю населення. Складовою частиною такого небезпечного явища, як пожежа є небезпечні чинники для життя і здоров'я людини, які характеризуються фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створюють безпосередню загрозу життю та здоров'ю людей. Недотримання вимог пожежної безпеки відповідачем створює передумови для виникнення пожежі, яка несе загрозу життю та здоров'ю людей.
Згідно з пунктами 1, 2 Правил пожежної безпеки ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд та є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Як встановив суд з наявних матеріалів справи, під час перевірки будівель сараю цегляного та гаража для тракторів за адресою: Полтавська область, Чорнухинський район, смт. Чорнухи, вул. Центральна 49 посадовими особами позивача виявлені наступні порушення та потенційні негативні наслідки:
- виконання з'єднань, відгалужень та окінцювань жил електричних проводів і кабелів за допомогою скручування призведе до виникнення пожежі через їх надмірне нагрівання і внаслідок великих перехідних опорів. Порушено п. 1.6 Розділу ІV НАПБ А.01.001-2014, згідно якого з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів. Місця з'єднання жил проводів і кабелів, а також з'єднувальні та відгалужувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Втрати опору ізоляції на стиках повинні бути не більше втрат опору ізоляції на цілих жилах цих проводів і кабелів;
- відсутність проведених замірів опору ізоляції електромережі призведе до несвоєчасного виявлення та заміни пошкоджених ділянок електромережі та як наслідок до виникнення пожежі. Порушено п. 1.20 Розділу ІV НАПБ А.01.001-2014, згідно з яким замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання мають проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ;
- не проведення перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж від короткого замкнення призведе до їх непрацездатності у випадку короткого замкнення та відповідно до виникнення пожежі. Порушено п. 1.20 Розділу ІV НАПБ А.01.001-2014 (див. вище);
- використання пошкоджених електричних розеток призведе до виникнення пожежі. Порушено пункт 1.18 Розділу ІV НАПБ А.01.001-2014, відповідно до якого забороняється користування пошкодженими розетками;
- незабезпеченість первинними засобами пожежогасіння відповідно до норм належності унеможливить локалізацію та ліквідацію пожежі на початковій стадії її розвитку.
На підставі виявлених порушень перевіряючий встановив факт порушення вимог пункту 3.6 Розділу V НАПБ А.01.001-2014, згідно з яким територія підприємств, будинки, споруди, приміщення, технологічні установки повинні бути забезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку. Ця вимога стосується також будівель, споруд та приміщень, обладнаних будь-якими типами систем пожежогасіння, пожежної сигналізації або внутрішніми пожежними кран-комплектами. До початку експлуатації об'єкти (будинки, споруди, приміщення, технологічні установки) повинні бути забезпечені первинними засобами пожежогасіння згідно з Типовими нормами належності вогнегасників, затвердженими наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 02.04.2004 №151, зареєстрованими у Міністерстві юстиції України 29.04.2004 за №554/9153.
Відсутність вогнезахисної обробки дерев'яних будівельних конструкцій зумовить підвищення пожежного навантаження та швидке розповсюдження пожежі по всій площі будівель, чим порушено пункт 2.5 розділу III НАПБ А.01.001-2014, відповідно до якого у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев'яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують I групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев'яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.
Таким чином, факт недотримання відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної безпеки встановлено перевіркою та підтверджено наданими до суду матеріалами, у зв'язку з чим подальша експлуатація будівель сараю цегляного та гаража для тракторів Чорнухинської ОСОБА_1 ступенів за адресою: Полтавська область, Чорнухинський район, вул. Центральна, 49, створює загрозу життю та здоров'ю людей.
Встановлені перевіркою та зафіксовані у акті перевірки від 06.04.2018 № 1 порушення у своїй сукупності становлять загрозу виникнення пожежі.
Відповідачем не надано документів на підтвердження обставин виконання вимог припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки як до суду так і до Чорнухинського районного сектору ГУ ДСНС у Полтавській області, про що свідчить лист останнього від 31.05.2018 №32 (а.с. 43).
З огляду на викладені обставини, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, беручи до уваги саму лише можливість створення загрози життю та/або здоров'ю людей, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей, суд приходить до висновку про необхідність застосування до Чорнухинської загальноосвітньої школи I-III ступенів ім. Г.С. Сковороди Чорнухинської районної ради Полтавської області (код ЄДРПОУ 25692832) заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель сараю цегляного та гаража для тракторів за адресою: Полтавська область, Чорнухинський район, смт. Чорнухи, вул. Центральна, 49 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки експлуатації у зв'язку з чим адміністративний позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Суд встановлює порядок і спосіб виконання судового рішення шляхом заборони користуватися за призначенням будівлями сараю цегляного та гаража для тракторів за адресою: Полтавська область, Чорнухинський район, смт. Чорнухи, вул. Центральна, 49 та відключення їх від електропостачання - до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Отже, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області (вул. М. Бірюзова, 26/1, м. Полтава, 36007, код ЄДРПОУ 38610079) до Чорнухинської загальноосвітньої школи I-III ступенів ім. Г.С.Сковороди Чорнухинської районної ради Полтавської області (вул. Центральна, 49, смт. Чорнухи, Чорнухинський район, Полтавська область, 3700, код ЄДРПОУ 25692832 ) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду задовольнити.
Застосувати до Чорнухинської загальноосвітньої школи I-III ступенів ім. Г.С. Сковороди Чорнухинської районної ради Полтавської області (код ЄДРПОУ 25692832) заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель сараю цегляного та гаража для тракторів за адресою: Полтавська область, Чорнухинський район, смт. Чорнухи, вул. Центральна, 49 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки експлуатації.
Встановити порядок і спосіб виконання судового рішення шляхом заборони користуватися за призначенням будівлями сараю цегляного та гаража для тракторів за адресою: Полтавська область, Чорнухинський район, смт. Чорнухи, вул. Центральна, 49 та відключення їх від електропостачання - до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Харківського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення з урахуванням положень п.п. 15.5 п. 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя ОСОБА_3
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.06.2018 |
Оприлюднено | 23.06.2018 |
Номер документу | 74868527 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Є.Б. Супрун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні