РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
21 червня 2018 р. Справа № 802/1068/18-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Поліщук І.М.,
за участю:
секретаря судового засідання: Дмитрука М.В.
представника позивача: ОСОБА_1, ОСОБА_2
представника відповідача: ОСОБА_3
представника відповідача: ОСОБА_4
представника відповідача: ОСОБА_5
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом: ОСОБА_6
до: Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, начальника Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_3
про: визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_6 (далі - Позивач) з адміністративним позовом до Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації (далі - Відповідач 1), начальника Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_3 (далі - Відповідач 2) у якому позивач просить суд:
1) визнати протиправною бездіяльність Відповідача 1 щодо безпідставної відмови в ненаданні публічної інформації Позивачу, згідно вимог листа Позивача від 14.03.2018 року, невиконання Відповідачем 1 обов'язку оприлюднювати інформацію відповідно до статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" та у відповідності до вимог чинного законодавства:
а) копію системи обліку публічної інформації, якою володіє Жмеринський районний відділ освіти за період із 09.05.2011 року по 14 березня 2018 року (можливо надати таку систему обліку публічної інформації в електронному вигляді, в разі значного обсягу інформації що буде надаватися поданій заяві);
б) прізвище ім'я по батькові та посада особи, яка в Жмеринському районному відділі освіти відповідає за систему обліку публічної інформації, та на Єдиному держаному ВЕБ - порталі відкритих даних. В разі ведення системи обліку публічної інформації будь - якою іншою юридичною особою, яка представляє інтереси Жмеринського районного відділу освіти, надати повні реквізити даної юридичної особи;
в) прізвище ім'я по батькові та посаду особи яка в Жмеринському районному відділі освіти відповідає за викладення переліку публічної інформації на офіційному сайті Жмеринського районного відділу освіти. В разі виконання такої роботи будь - якою іншою юридичною особою, та яка представляє інтереси Жмеринського районного відділу освіти, надати повні реквізити даної юридичної особи;
г) номер наказу, його дата (повністю число, місяць, рік), що виданий начальником Жмеринського районного відділу освіти про призначення відповідальних осіб за ведення публічної інформації в Жмеринському районному відділі освіти та на Єдиному держаному ВЕБ - порталі відкритих даних, що здійснено у відповідності до вимог чинного законодавства;
д) копію документа на підставі якого здійснено підтвердження реєстрації Жмеринського районного відділу освіти в Державному агентстві з питань електронного урядування, яке відповідає за створення та функціонування Єдиного державного веб-порталу відкритих даних та про підтвердження про Жмеринський районний відділ освіти зареєстрований на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних;
2) визнати незаконну протизакону бездіяльність Відповідача 2 по справі щодо не здійснення контролю за створенням системи обліку публічної інформації в Відповідача 1 (від дати набрання чинності Законом України "Про доступ до публічної інформації" (09 червня 2011 року)), та не здійснення контролю за подання публічної інформації на Єдиний державний веб-портал відкритих даних www.data.gov.ua. та не здійснення контролю щодо обов'язкового оприлюднення публічної інформації відповідно до статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації";
3) визнати незаконну протизакону бездіяльність Відповідача 1 щодо не дотримання вимог Постанови КМ України від 21 жовтня 2015 року № 835 "Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних" від дати набрання чинності Законом України "Про доступ до публічної інформації", та від дати набрання Законної сили Постанови КМ України від 21 жовтня 2015 року № 835;
4) зобов'язати Відповідача 2 в межах наданих повноважень, та Відповідача 1, згідно вимог статті 5 Закону України "Про доступ до публічної інформації", із урахуванням вимог Постанови КМ України від 21 жовтня 2015 року № 835 "Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних", розмістити системи обліку публічної інформації Відповідача 1 на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних www.data.gov.ua. із дати набрання чинності Закону України "Про доступ до публічної інформації" та із дати набрання законної сили Постанови КМ України від 21 жовтня 2015 року №835;
5) зобов'язати Відповідача 2 в межах наданих повноважень, та Відповідача 1 згідно вимог статті 5 Закону України "Про доступ до публічної інформації ", із урахуванням вимог Постанови КМ України від 21 жовтня 2015 року № 835 "Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних", розмістити системи обліку публічної інформації Відповідача 1 та набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних на офіційному сайті Жмеринського районного відділу освіти: http://www.zhmerosvita.gov.ua/.
Позовні вимоги мотивовані тим, що 14.03.2018 року Позивач через свого представника засобами електронного зв'язку звернулась до Відповідача 1 із заявою про отримання публічної інформації. Разом із тим, 28.03.2018 року на адресу Позивача надійшла відповідь Відповідача 1, зі змісту якої слідує, що останній відмовляється надати запитувану інформацію, в частині надання копії системи обліку публічної інформації, якою володіє Відповідач 1; прізвища, ім'я, по батькові та посади особи, яка відповідає за систему обліку публічної інформації; прізвища, ім'я, по батькові та посади особи, яка відповідає за викладення переліку публічної інформації на офіційному сайті Відповідача 1; номеру наказу, його дата (повністю число, місяць, рік), що виданий Відповідачем 2 про призначення відповідальних осіб за ведення публічної інформації в Жмеринському районному відділі освіти та на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних; копії документа на підставі якого здійснено підтвердження реєстрації Відповідача 1 в Державному агентстві з питань електронного урядування.
Таку відмову Відповідача 1 у ненаданні запитуваної інформації, а також бездіяльність Відповідача 2 щодо не здійснення контролю за створенням системи обліку публічної інформації у Відповідача 1 та бездіяльність Відповідача 1 щодо не дотримання вимог Постанови КМУ від 21 жовтня 2015 року № 835, Позивач вважає протиправними, а тому звернулась до суду з даним адміністративним позовом.
Ухвалою від 10.04.2018 року відкрито провадження у даній адміністративній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження у судовому засіданні 08.05.2018 року.
Судове засідання 08.05.2018 року не відбулось у зв'язку з перебуванням головуючого судді у відпустці. Наступне судове засідання призначено на 24.05.2018 року.
У судовому засіданні 24.05.2018 року задоволено клопотання представника позивача про відкладення судового засідання в зв"язку з тим, що його довірителька звернулась за отриманням вторинної безоплатної правової допомоги і на час проведення засідання інформація щодо призначеного адвоката у них відсутня та відкладено судове засідання до 04.06.2018 року.
У судовому 04.06.2018 року з аналогічних підстав задоволено клопотання представника позивача та відкладено судове засідання до 13.06.2018 року.
Ухвалою від 13.06.2018 року, постановленою без виходу до нарадчої кімнати із занесенням до протоколу судового засідання, задоволено клопотання представника позивача про залишення без розгляду його клопотання про здійснення розгляду справи колегією у складі трьох суддів. Крім того, після дослідження наявних у матеріалах справи доказів, у судовому засіданні 13.06.2018 року оголошено перерву до 21.06.2018 року.
У судовому засіданні 21.06.2018 року представники Позивача підтримали заявлені позовні вимоги та просили їх задовольнити, посилаючись на обставини, що викладені у позовній заяві. Зокрема зазначили, що Відповідачем 1 в порушення Постанови КМУ від 21 жовтня 2015 року № 835 не запроваджено в Жмеринському районному відділу освіти систему обліку публічної інформації та не забезпечено оприлюднення публічної інформації у формі відкритих даних, чим порушено права Позивача на доступ до публічної інформації. Крім того, враховуючи, що Відповідач 2 не забезпечив належний контроль за створенням системи обліку публічної інформації, а також за поданням публічної інформації на Єдиний державний веб-портал відкритих даних, представники Позивача вважають, що останнім також допущено протиправну бездіяльність. Також зазначили, що станом на дату звернення до суду, запитуваної у листі від 14.03.2018 року публічної інформації, на адресу Позивача так і не надійшло.
Представники Відповідачів у судовому засіданні заперечували щодо задоволення позовних вимог з підстав, що викладені у відзиві на позовну заяву. Зокрема зазначили, що на запит Позивача відповідь було надано 16.03.2018 року, тобто у встановлений Законом строк. Також зазначили, що відповідно до ст. 18 Закону України "Про доступ до публічної інформації" доступ до системи обліку може бути забезпечений на офіційному веб-сайті або у інший прийнятний спосіб, а також за запитами. В даному ж випадку, облік вхідної і вихідної документації, інших документів (наказів по відділу, звернень громадян, звернень щодо отримання публічної інформації) ведеться Відповідачем 1 відповідно до вимог чинного законодавства за журнальною формою з подальшим групуванням на зберігання за номенклатурою справ. Також зазначили, що Відповідачем 1 оприлюднюються публічна інформація щодо своєї діяльності на сайті http://www.zhmerosvita.gov.ua/, який створено лабораторією інформаційних та комунікаційних технологій фізико-математичної гімназії №17 Вінницької міської ОСОБА_6. При цьому, редагування та додавання інформації на даний сайт покладено в обов'язки фахівцю групи централізованого господарського обслуговуванню відділу освіти. Представники Відповідачів також вказали, що ОСОБА_7 України "Про доступ до публічної інформації" не встановлює чіткої вимоги щодо персонального покладення обов'язків саме з оприлюднення інформації на веб-сайті на окрему особу, а лише визначає, що таке оприлюднення має здійснюватись. З огляду на викладене, вважають, що Відповідач 1 був позбавлений можливості надати запитувану Позивачем інформацію, в силу того, що система обліку публічної інформації запроваджена не була. Крім того, начальник Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної зазначила, що вона не може бути відповідачем в межах даної справи, позаяк вона не є розпорядником публічної інформації.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив, що 14.03.2018 року Позивач через свого представника засобами електронного зв'язку звернулась до Відповідача 1 із заявою про отримання публічної інформації, у якому просив надати:
а) копію системи обліку публічної інформації, якою володіє Жмеринський районний відділ освіти за період із 09.05.2011 року по 14 березня 2018 року (можливо надати таку систему обліку публічної інформації в електронному вигляді, в разі значного обсягу інформації що буде надаватися поданій заяві);
б) прізвище ім'я по батькові та посада особи, яка в Жмеринському районному відділі освіти відповідає за систему обліку публічної інформації, та на Єдиному держаному ВЕБ - порталі відкритих даних. В разі ведення системи обліку публічної інформації будь - якою іншою юридичною особою, яка представляє інтереси Жмеринського районного відділу освіти, надати повні реквізити даної юридичної особи;
в) прізвище ім'я по батькові та посаду особи яка в Жмеринському районному відділі освіти відповідає за викладення переліку публічної інформації на офіційному сайті Жмеринського районного відділу освіти. В разі виконання такої роботи будь - якою іншою юридичною особою, та яка представляє інтереси Жмеринського районного відділу освіти, надати повні реквізити даної юридичної особи;
г) номер наказу, його дата (повністю число, місяць, рік), що виданий начальником Жмеринського районного відділу освіти про призначення відповідальних осіб за ведення публічної інформації в Жмеринському районному відділі освіти та на Єдиному держаному ВЕБ - порталі відкритих даних, що здійснено у відповідності до вимог чинного законодавства;
д) копію документа на підставі якого здійснено підтвердження реєстрації Жмеринського районного відділу освіти в Державному агентстві з питань електронного урядування, яке відповідає за створення та функціонування Єдиного державного веб-порталу відкритих даних та про підтвердження про Жмеринський районний відділ освіти зареєстрований на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних.
У відповідь на даний запит, листом від 16.03.2018 року №264/3 за підписом начальника відділу освіти, представника Позивача було повідомлено, що створення системи обліку публічної інформації є проблемним питанням, що потребує технічної підтримки та програмного забезпечення, на базі якого функціонуватиме система обліку з відповідною комплексною системою захисту інформації. Відділом освіти розглядається питання про створення відповідної системи обліку публічної інформації за умови виділення з районного бюджету відповідних асигнувань. У разі початку роботи системи буде призначена особа, відповідальна за викладення переліку публічної інформації на Єдиному веб-порталі відкритих даних.
Також повідомлено, що відповідно до наказу по відділу освіти від 22.06.2011 року №187/1 на методиста РМК ОСОБА_4, відповідальній за роботу із зверненнями громадян, покладено обов'язки здійснювати реєстрацію, опрацювання, аналіз за розглядом запитів щодо надання публічної інформації.
Разом із тим, представник Позивача вважає, що запитувана у запиті від 14.03.2018 інформація Відповідачем так і не надана, а тому він звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.
Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес, визначений Законом України "Про доступ до публічної інформації".
Статтею 1 вказаного Закону надано визначення публічної інформації, згідно якого публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.
У відповідності до статті 2 Закону України "Про доступ до публічної інформації", метою цього Закону є забезпечення прозорості та відкритості суб'єктів владних повноважень і створення механізмів реалізації права кожного на доступ до публічної інформації.
ОСОБА_7 не поширюється на відносини щодо отримання інформації суб'єктами владних повноважень при здійсненні ними своїх функцій, а також на відносини у сфері звернень громадян, які регулюються спеціальним законом.
Тобто, положення вказаного закону регулюють правовідносини з приводу забезпечення отримання інформації громадянами або іншими особами, що створюється та виникає в процесі функціонування суб'єктів владних повноважень та виконання покладених на них завдань, така інформація є (має бути) загальнодоступною та не стосується конкретно визначених осіб.
Статтею 3 Закону України "Про доступ до публічної інформації", встановлені гарантії забезпечення права на доступ до публічної інформації, згідно якої, право на доступ до публічної інформації гарантується, зокрема:
- обов'язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом;
- визначенням розпорядником інформації спеціальних структурних підрозділів або посадових осіб, які організовують у встановленому порядку доступ до публічної інформації, якою він володіє;
- юридичною відповідальністю за порушення законодавства про доступ до публічної інформації.
Також, доступ до публічної інформації відповідно до цього Закону здійснюється на принципах зокрема, прозорості та відкритості діяльності суб'єктів владних повноважень; вільного отримання, поширення та будь-якого іншого використання інформації, що була надана або оприлюднена відповідно до цього Закону, крім обмежень, встановлених законом (стаття 4 цього ж Закону).
Згідно статті 5 Закону України "Про доступ до публічної інформації", доступ до інформації забезпечується шляхом:
1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом;
2) надання інформації за запитами на інформацію.
Отже, доступ до публічної інформації, крім передбаченої цим Законом публічної інформації з обмеженим доступом, щодо якої існує спеціальний порядок її поширення, можливо за допомогою двох способів, а саме отримання такої інформації з загальнодоступних встановлених законом джерел оприлюднення суб'єктами владних повноважень публічної інформації, або за результатами надання такої інформації у відповідь на конкретне відповідне звернення особи.
Відповідно до ч. 3 ст. 10-1 Закону України "Про доступ до публічної інформації" публічна інформація, що містить персональні дані фізичної особи, оприлюднюється та надається на запит у формі відкритих даних у разі додержання однієї з таких умов:
1) персональні дані знеособлені та захищені відповідно до Закону України "Про захист персональних даних";
2) фізичні особи (суб'єкти даних), персональні дані яких містяться в інформації у формі відкритих даних, надали свою згоду на поширення таких даних відповідно до Закону України "Про захист персональних даних";
3) надання чи оприлюднення такої інформації передбачено законом;
4) обмеження доступу до такої інформації (віднесення її до інформації з обмеженим доступом) заборонено законом.
Згідно із ч. 4 ст. 10-1 Закону України "Про доступ до публічної інформації" перелік наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, вимоги до формату і структури таких наборів даних, періодичність їх оновлення визначаються Кабінетом Міністрів України. При цьому до такого переліку Кабінет Міністрів України обов'язково включає інформацію, доступ до якої у формі відкритих даних передбачено законом.
Створення та забезпечення функціонування єдиного державного веб-порталу відкритих даних здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері електронного урядування (ч. 4 ст. 10-1 Закону України "Про доступ до публічної інформації").
Відповідно статті 14 Закону України "Про доступ до публічної інформації", розпорядники інформації зобов'язані:
1) оприлюднювати інформацію, передбачену цим та іншими законами;
2) систематично вести облік документів, що знаходяться в їхньому володінні;
3) вести облік запитів на інформацію;
4) визначати спеціальні місця для роботи запитувачів з документами чи їх копіями, а також надавати право запитувачам робити виписки з них, фотографувати, копіювати, сканувати їх, записувати на будь-які носії інформації тощо;
5) мати спеціальні структурні підрозділи або призначати відповідальних осіб для забезпечення доступу запитувачів до інформації та оприлюднення інформації;
6) надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об'єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.
Перелік та види інформації яку розпорядники інформації зобов'язані оприлюднювати визначений в статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Відповідно до ст. 18 вказаного Закону для забезпечення збереження та доступу до публічної інформації документи, що знаходяться у суб'єктів владних повноважень, підлягають обов'язковій реєстрації в системі обліку, що має містити: 1) назву документа; 2) дату створення документа; 3) дату надходження документа; 4) джерело інформації (автор, відповідний підрозділ); 5) передбачену законом підставу віднесення інформації до категорії з обмеженим доступом; 6) строк обмеження доступу до інформації, у разі якщо вона віднесена до інформації з обмеженим доступом; 7) галузь; 8) ключові слова; 9) тип, носій (текстовий документ, плівки, відеозаписи, аудіозаписи тощо); 10) вид (нормативні акти, угоди, рішення, протоколи, звіти, прес-релізи); 11) проекти рішень (доповідні записки, звернення, заяви, подання, пропозиції, листи тощо); 12) форму та місце зберігання документа тощо.
Доступ до системи обліку, що містить інформацію про документ, що знаходиться у суб'єкта владних повноважень, забезпечується шляхом: 1) оприлюднення на офіційних веб-сайтах суб'єктів владних повноважень такої інформації, а в разі їх відсутності - в інший прийнятний спосіб; 2) надання доступу до системи за запитами.
Система обліку публічної інформації не може бути віднесена до категорії інформації з обмеженим доступом. Розпорядники інформації несуть відповідальність за забезпечення доступу до системи обліку відповідно до закону.
При цьому, відповідно до Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, що затверджене Постановою КМ України від 21.10.2015, № 835 органи місцевого самоврядування зобов'язані забезпечити протягом шести місяців оприлюднення та подальше оновлення на своїх офіційних веб-сайтах або Єдиному державному веб-порталі відкритих даних наступні набори даних : основні положення генеральних планів населених пунктів та детальних планів територій; перелік об'єктів комунальної власності; перелік об'єктів комунальної власності, що передані в оренду чи інше право користування (з даними про умови передачі об'єктів в оренду); перелік незадіяних земельних ділянок і майнових об'єктів (приміщень) комунальної форми власності, які можуть бути передані в користування; перелік суб'єктів господарювання комунальної власності; фінансова звітність суб'єктів господарювання комунальної власності; реєстр боргових зобов'язань суб'єктів господарювання комунальної власності територіальної громади; відомості щодо комплексних схем розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності; перелік перевізників, що надають послуги пасажирського автомобільного транспорту, та маршрути перевезення; перелік розповсюджувачів реклами, що отримали дозвіл на розміщення зовнішньої реклами; інформація про рекламні засоби; перелік земельних ділянок, що пропонуються для здійснення забудови; перелік укладених договорів.
З комплексного аналізу зазначених норм, можна прийти до висновку, що вимогами чинного законодавства на суб'єктів владних повноважень покладено обов'язок формувати розповсюджувати та забезпечувати доступ осіб до загальнодоступної публічної інформації яка виникає та створюється в процесі здійснення ними свої владних, делегованих повноважень, шляхом розміщення та оприлюднення такої інформації у спосіб встановлений законодавством.
Зазначене за своєю суттю і є тим самим механізмом встановленим на забезпечення дотримання суб'єктами владних повноваження права громадян на доступ до публічної інформації.
В даному ж випадку, станом на дату звернення представника Позивача із запитом, Відповідачем 1 та Відповідачем 2 в порушення встановленого Законом обов'язку не було забезпечено створення та функціонування відповідних реєстрів та інших встановлених законом способів ведення, обліку та оприлюднення інформації, що фактично призвело до порушення вимог Закону стосовно надання представнику Позивача запитуваної ним інформації, чим фактично порушено його законні права на доступ до публічної інформації.
При цьому, суд критично оцінює посилання представника Відповідача 1 на те, що Жмеринський районний відділ освіти Жмеринської районної державної адміністрації був позбавлений можливості надати позивачу копію системи обліку публічної інформації, в силу її відсутності, оскільки незважаючи на відсутність системи обліку в електронному вигляді, відповідні дані обліковувались у вигляді журналів реєстрації вхідної та вихідної кореспонденції. Натомість, будь-яких мотивів не надання Позивачу копій вказаних журналів Відповідачем не наведено.
Відповідно до положень ст.ст. 23, 24 Закону № 2939-VI, рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду.
Запитувач має право оскаржити: 1) відмову в задоволенні запиту на інформацію; 2) відстрочку задоволення запиту на інформацію; 3) ненадання відповіді на запит на інформацію; 4) надання недостовірної або неповної інформації; 5) несвоєчасне надання інформації; 6) невиконання розпорядниками обов'язку оприлюднювати інформацію відповідно до статті 15 цього Закону; 7) інші рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації, що порушили законні права та інтереси запитувача.
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України.
Статтею 24 цього ж Закону встановлена відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації згідно якої відповідальність несуть особи, винні у вчиненні таких порушень: 1) ненадання відповіді на запит; 2) ненадання інформації на запит; 3) безпідставна відмова у задоволенні запиту на інформацію; 4) неоприлюднення інформації відповідно до статті 15 цього Закону; 5) надання або оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації; 6) несвоєчасне надання інформації; 7) необґрунтоване віднесення інформації до інформації з обмеженим доступом; 8) нездійснення реєстрації документів; 9) навмисне приховування або знищення інформації чи документів.
Таким чином, Позивач відповідно до зазначеного, мав повне право звернутися до Відповідача із відповідним запитом на отримання інформації, а також звернутися до суду із вимогою визнання протиправної бездіяльності щодо невиконання встановлених чинним законодавством вимог здійснення суб'єктами владних повноважень забезпечення доступу осіб до публічної інформації.
Що ж до посилань начальника Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_3 на те, що вона не є розпорядником публічної інформації, а тому і не може бути відповідачем у даній справі, то суд вважає за необхідне зазначити, що предметом розгляду в межах даної справи є не лише бездіяльність Відповідача 1 щодо ненадання Позивачу запитуваної ним інформації, а ще й бездіяльність Відповідача 2 щодо не здійснення контролю за створенням системи обліку публічної інформації в Жмеринському районному відділі освіти Жмеринської районної державної адміністрації. З огляду на викладене, відповідні посилання Відповідача 2, на думку суду, є необґрунтованими.
Враховуючи усі вище викладені обставини, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог Позивача про:
- визнання протиправною бездіяльності Відповідача 1 щодо ненадання публічної інформації Позивачу, відповідно до її листа від 14.03.2018 року та невиконання Відповідачем 1 обов'язку оприлюднювати інформацію відповідно до статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації";
- визнання протиправною бездіяльності Відповідача 2 щодо не здійснення контролю за створенням системи обліку публічної інформації в Відповідача 1 та не здійснення контролю за поданням публічної інформації на Єдиний державний веб-портал відкритих даних www.data.gov.ua., а також не здійснення контролю щодо обов'язкового оприлюднення публічної інформації відповідно до статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації";
- визнання протиправною бездіяльності Відповідача 1 щодо не дотримання вимог Постанови КМ України від 21 жовтня 2015 року № 835 "Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних" у строки, що визначені Постановою КМ України від 21 жовтня 2015 року № 835.
В той же час, визначаючись щодо позовних вимог в частині зобов'язання Відповідача 2 в межах наданих повноважень, та Відповідача 1, згідно вимог статі 5 Закону України "Про доступ до публічної інформації" розмістити системи обліку публічної інформації Відповідача 1 на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних www.data.gov.ua починаючи з дати набрання чинності Закону України "Про доступ до публічної інформації" та із дати набрання законної сили Постанови КМ України від 21.10.2015 року №835, а також зобов'язання Відповідача 2 в межах наданих повноважень, та Відповідача 1 згідно вимог статі 5 Закону України "Про доступ до публічної інформації", розмістити системи обліку публічної інформації Відповідача 1 та набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних на офіційному сайті Жмеринського районного відділу освіти: http://www.zhmerosvita.gov.ua, то суд зазначає наступне.
Так, як вбачається із матеріалів справи та слідує із пояснень представників Відповідачів, наданих у судовому засіданні, 26.04.2018 року начальником Відділу освіти Жмеринської РДА видано накази №88 "Про впровадження електронної системи обліку" та №89 "Про забезпечення оприлюднення публічної інформації у формі відкритих даних".
Із наведеного слідує, що Відповідачами самостійно вчинено дії щодо усунення порушень законодавства про доступ до публічної інформації та прийнято рішення, спрямовані на забезпечення функціонування відповідних реєстрів та інших встановлених законом способів ведення, обліку та оприлюднення інформації.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що підстави для зобов'язання Відповідачів вчинити дії щодо розміщення системи обліку публічної інформації та наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, відсутні, позаяк такі дії уже були вчиненні ними самостійно.
При цьому, надаючи оцінку посиланням представника Позивача на необхідність розміщення системи обліку публічної інформації Відповідача 1 на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних www.data.gov.ua починаючи з дати набрання чинності Законом України "Про доступ до публічної інформації" та із дати набрання законної сили Постанови КМ України від 21.10.2015 року №835, суд зазначає наступне.
Так, як уже зазначалось судом вище, пункт 1 частини 1 статті 5 Закону України "Про доступ до публічної інформації" визначає, що доступ до інформації забезпечується шляхом систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом.
При цьому, абзац, який визначає необхідність забезпечення доступу до інформації шляхом систематичного та оперативного оприлюднення інформації на єдиному державному веб-порталі відкритих даних, був включений до пункту 1 частини 1 цієї статті на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних" № 319-VIII від 09.04.2015 року , тоді як ОСОБА_7 України "Про доступ до публічної інформації" набрав чинності - 09.05.2011 року.
Таким чином, підстави для зобов'язання Відповідача 1 розмістити системи обліку публічної інформації на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних починаючи з дати набрання чинності Законом України "Про доступ до публічної інформації", тобто з 09.05.2011 року, на думку суду відсутні , оскільки обов'язок щодо забезпечення доступу до інформації шляхом систематичного та оперативного оприлюднення інформації на єдиному державному веб-порталі відкритих даних, виник у Відповідача 1 починаючи з 09.04.2015 року.
Крім того, постанова Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 року №835 "Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних" набрала чинності 24.10.2015 року ( з дня опублікування в газеті "Урядовий кур'єр" №198 від 24.10.2015 року).
До того ж, як уже було зазначено вище, відповідно до пункту 2 даної Постанови №835 від 21.10.2015 року розпорядникам інформації, визначеним Законом України "Про доступ до публічної інформації", забезпечити протягом шести місяців оприлюднення та подальше оновлення на своїх офіційних веб-сайтах наборів даних згідно з Положенням, затвердженим цією постановою.
Із наведеного слідує, що даною постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 року №835 встановлено розпорядникам інформації шестимісячний строк, з дня набрання чинності постановою, тобто з 24.10.2015 року, щоб забезпечити оприлюднення та подальше оновлення на своїх офіційних веб-сайтах наборів даних згідно з Положенням, затвердженим цією постановою.
З огляду на викладене, підстави для зобов'язання Відповідачів розмістити систему обліку публічної інформації на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних починаючи саме з дати набрання чинності Постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 року №835, тобто з 24.10.2015 року, на переконання суду, також відсутні, адже з цього дня лише розпочався перебіг встановленого пунктом 2 цієї Постанови шестимісячного строку, наданого на забезпечення оприлюднення та подальшого оновлення на своїх офіційних веб-сайтах наборів даних згідно з Положенням.
За приписами вимог пункту 4 частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.
Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що встановлені у справі обставини частково підтверджують позицію Позивача, покладену в основу позовних вимог, а відтак, адміністративний позов належить задовольнити частково.
Враховуючи, що Позивач звільнена від сплати судового збору, питання про їх розподіл судом не вирішується.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації щодо ненадання публічної інформації ОСОБА_6, відповідно до її листа від 14.03.2018 року та невиконання обов'язку щодо оприлюднення інформації відповідно до статті 15 Закону України Про доступ до публічної інформації .
Визнати протиправною бездіяльність начальника Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_3 щодо не здійснення контролю за створенням системи обліку публічної інформації в Жмеринському районному відділі освіти Жмеринської районної державної адміністрації та не здійснення контролю за поданням публічної інформації на Єдиний державний веб-портал відкритих даних www.data.gov.ua., а також не здійснення контролю щодо оприлюднення публічної інформації відповідно до статті 15 Закону України Про доступ до публічної інформації .
Визнати протиправною бездіяльність Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації щодо не дотримання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 835 Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних у строки, визначені Постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 835.
В задоволені решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
ОСОБА_6 (вул. Котовського, 53, с. Мала Жмеринка, Вінницька область, ідентифікаційний код НОМЕР_1);
Жмеринський районний відділ освіти Жмеринської районної державної адміністрації (вул. Київська, 16, м. Жмеринка, Вінницька область, код ЄДРПОУ 02141325);
Начальник Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_3 (вул. Київська, 16, м. Жмеринка, Вінницька область, код ЄДРПОУ 02141325).
Повний текст рішення складено 23.06.2018 року.
Суддя Поліщук Ірина Миколаївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.06.2018 |
Оприлюднено | 24.06.2018 |
Номер документу | 74871649 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Поліщук Ірина Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Поліщук Ірина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні