Рішення
від 21.06.2018 по справі 816/1242/18
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 червня 2018 року м. ПолтаваСправа №816/1242/18

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Клочка К.І.,

за участю:

секретаря судового засідання - Вязун К.Ю.,

представника позивача - ОСОБА_1,

представника третьої особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Зоря 2016" - ОСОБА_2,

розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Зоря" до державного реєстратора Великорублівської сільської ради Котелевського району Полтавської області ОСОБА_3, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Зоря 2016", ОСОБА_4 про визнання дій неправомірними, скасування реєстрації.

В С Т А Н О В И В:

12 квітня 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Зоря" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до державного реєстратора Великорублівської сільської ради Котелевського району Полтавської області ОСОБА_3 про

- визнання дій державного реєстратора по реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5322283000:00:003:0008 розміром 1,3000 га, яка була проведена за номером запису про інше речове право: 24802637, яка належить ОСОБА_4 на праві власності на підставі свідоцтва на право на спадщину за законом, спадкова справа за №82/2017, зареєстровано в реєстрі за №166, виданий приватним нотаріусом Котелевського районного нотаріального округу, Полтавської області, неправомірними згідно пункту 3 частини 3 статті 10 (в редакції Закону №1666-VІІІ від 06.10.2016);

- визнання протиправною та скасування державної реєстрації іншого речового права - права оренди земельної ділянки, номер запису про інше речове право 24802637, дата реєстрації 09.02.2018, щодо об'єкту нерухомого майна - земельної ділянки з кадастровим номером 5322283000:00:003:0008 розміром 1,3000 га, здійснену державним реєстратором ОСОБА_3 (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог /а.с. 79/).

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що ТОВ "Зоря" орендує земельну ділянку за кадастровим номером 5322283000:00:003:0008, що знаходиться на території Великорублівської сільської ради Котелевського району Полтавської області, згідно договору оренди землі від 21.01.2008 №54.

Разом із тим, в подальшому йому стало відомо, що відповідачем 13.02.2018, тобто до закінчення строку дії вищезазначеного договору оренди земельної ділянки, укладеного із ТОВ "Зоря", прийнято рішення №39642211 про державну реєстрацію права оренди зазначеної вище земельної ділянки за ТОВ "Зоря 2016", на підставі договору оренди, укладеного між ним та ОСОБА_4

Позивач вважає дане рішення протиправним, оскільки останнє було прийняте відповідачем до закінчення строку дії договору оренди земельної ділянки укладеного між ОСОБА_4 та ТОВ "Зоря", а це зумовило проведення подвійної реєстрації права оренди на одну і ту ж саму ділянку, що чинним законодавством не передбачено, а тому звернувся до суду з даним адміністративним позовом з вимогою її скасування /а.с. 4-7/.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 10.05.2018 до участі у справі у якості третіх осіб залучено Товариство з обмеженою відповідальністю "Зоря 2016", ОСОБА_4 /а.с. 89/.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив суд задовольнити позов.

Відповідач явку уповноваженого представника у судове засідання не забезпечив, будучи належним чином повідомленим про дату, час та місце розгляду справи /а.с. 92/.

У відзиві на позовну заяву від 26.04.2018 відповідач зазначав, що під час розгляду заяви державним реєстратором здійснено запит в порядку обміну даними між відомостями Державного земельного кадастру та Реєстру речових прав з приводу наявних прав (у томі числі і оренди) та отримано відомості з ДЗК "Загальні відомості про земельну ділянку", дані відомості містять повну інформацію про наявність зареєстрованих прав або їх відсутність , у тому числі і права оренди, які зареєстровані до 01.01.2013. Відповідно отриманих відомостей земельна ділянка містить лише відомості про зареєстроване право власності, відомості про наявні речові права (у тому числі зареєстровані до 01.01.2013) не виявлені.

Відповідач вважає, що у сукупності поданих документів, відповідності заявлених прав, отриманої інформації під час розгляду заяви та відсутності зареєстрованих інших речових прав, у тому числі до 01.01.2013, державним реєстратором було прийнято законне рішення від 13.02.2013 №39642211 про державну реєстрацію права оренди та проведено відповідну реєстрацію згідно норм чинного законодавства /а.с. 41-43/.

Третя особа ОСОБА_4 надіслала суду заяву, у якій зазначала про неможливість прибути у судове засідання, позовні вимоги ТОВ "Зоря" підтримала /а.с. 93/.

Представник третьої особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Зоря 2016" у судовому засіданні проти позову заперечував, просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

Частиною першою статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно пункту 1 частини третьої статті 205 цього ж Кодексу якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

З урахуванням наведеного, суд визнав за можливе розглядати справу за даної явки та наявними у справі матеріалами.

Суд, заслухавши пояснення представника позивача та представника третьої особи, дослідивши матеріали адміністративної справи, встановив наступне.

21.01.2008 між ТОВ "Зоря" (орендар) та ОСОБА_5 (орендодавець) було укладено договір оренди земельної ділянки №54 площею 3,30 га, що знаходиться на території Милорадівської сільської ради /а.с. 26-27/.

Вказаний договір був зареєстрований у ДП "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" Полтавська регіональна філія, Котелевський районний реєстраційний офіс №3, про що свідчить наявна у ньому відмітка про державну реєстрацію за №040854500303 від 26.02.2008.

Згідно умов даного договору, його укладено строком на 10 років /пункт 3.1. умов Договору/.

Разом із тим, судом встановлено, що 05.02.2018 між ТОВ "Зоря 2016" та ОСОБА_4 ( яка є правонаступником ОСОБА_5В.) було укладено договір оренди №57/р-15 земельної ділянки площею 1,3 га за кадастровим номером 5322283000:00:003:0008, що знаходиться на території Милорадівської сільської ради Котелевського району Полтавської області строком на 15 років /а.с. 59-62/.

З метою реєстрації даного договору оренди ТОВ "Зоря 2016" 09.02.2018 звернулося до державного реєстратора Великорублівської сільської ради Котелевського району Полтавської області із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень /а.с.58/.

За результатами розгляду даної заяви державним реєстратором Великорублівської сільської ради Котелевського району Полтавської області ОСОБА_3 прийнято рішення №39642211 від 13.02.2018 про державну реєстрацію права оренди вищезазначеної земельної ділянки площею 1,3 га, за кадастровим номером 5322283000:00:003:0008, що знаходиться на території Милорадівської сільської ради Котелевського району Полтавської області.

На думку позивача, відповідач не мав підстав для реєстрації права оренди вказаної земельної ділянки за ТОВ "Зоря 2016", оскільки таке право раніше вже було зареєстровано за ТОВ "Зоря", що, власне, і зумовило його звернення до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам та відповідним доводам сторін, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини першої статті 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом /частина четверта статті 182 Цивільного кодексу України/.

Відносини, пов'язані з державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулює Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" /далі - Закон №1952-15/.

За змістом статті 2 Закону №1952-15 державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до частини першої статті 3 Закону №1952-15 державна реєстрація прав є обов'язковою.

Пунктом 2 частини першої статті 4 Закону №1952-15 передбачено, що обов'язковій державній реєстрації підлягає, зокрема, право оренди земельної ділянки.

В силу частини першої статті 5 Закону №1952-15 у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди (їх окремі частини), квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Згідно з частиною четвертою статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації прав.

Відповідно до частини третьої статті 3 Закону №1952-15 речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.

При цьому як зазначено у пункті 3 частини третьої статті 10 Закону №1915-15 під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, державний реєстратор обов'язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.

Як уже зазначалося судом, 21.01.2008 між ТОВ "Зоря" (орендар) та ОСОБА_5 (орендодавець) було укладено договір оренди земельної ділянки №54 площею 3,30 га, що знаходиться на території Милорадівської сільської ради. Вказаний договір містить відмітку про державну реєстрацію у ДП "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" Полтавська регіональна філія, Котелевський районний реєстраційний офіс №3.

У відповіді на відзив позивачем зазначено, що на підставі договору від 21.01.2008 №54 було зареєстровано дві земельні ділянки за кадастровими номерами 5322283000:00:003:0008 площею 1,3 га та 5322283000:00:003:0007 площею 1,9964 га /а.с. 81-82/.

При цьому, листом Відділу у Котелевському районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 07.05.2018 №317/109-18 повідомлено, що державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 5322283000:00:003:0008 здійснена без зазначення відомостей про договір оренди з ТОВ "Зоря". Оскільки Поземельна книга на земельну ділянку з кадастровим номером 5322283000:00:003:008 не мала розділу "Оренда земельної ділянки" на момент формування витягів, то і витяги, відповідно, не містили інформації про договір оренди /а.с. 83/.

Частиною третьою статті 10 Закону №1952-IV визначено, що державний реєстратор:

- встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями , зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;

- перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;

- під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 01 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.

З аналізу вищевикладеного вбачається, що саме державний реєстратор як суб'єкт владних повноважень, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку та уникнення подвійної реєстрації повинен запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013.

Згідно з роз'ясненнями Державної реєстраційної служби України №2951/05-15-13 від 06.08.2013 "Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними набувачами" метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію.

У даному ж випадку, при проведенні державної реєстрації речового права за договором оренди землі укладеного між ТОВ "Зоря 2016" та ОСОБА_4, на думку суду, відповідачем належним чином не перевірено зареєстроване право оренди на дану земельну ділянку, внаслідок чого, неправомірно здійснено повторну реєстрацію договору оренди однієї і тієї ж самої земельної ділянки, що є недопустимим, оскільки зумовлює ситуацію, за якої одну і ту ж земельну ділянку було передано в оренду різним орендарям, оскільки право оренди в них виникло з моменту реєстрації договорів оренди земельних ділянок.

При цьому надаючи оцінку посиланням відповідача на правомірність дій, які останній обґрунтовує тим, що державний реєстратор Великорублівської сільської ради Котелевського району Полтавської області, при проведенні державної реєстрації договору оренди від 05.02.2018, зробив запити до Державного реєстру речових прав, Реєстру прав власності, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Так, як уже зазначалось судом вище, положеннями пункту 3 частини третьої статті 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачене, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов'язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації.

Таким чином, враховуючи, що право оренди спірної земельної ділянки у позивача виникло до 01.01.2013, оскільки договір оренди зареєстровано у ДП "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" Полтавська регіональна філія, Котелевський районний реєстраційний офіс №3 за №040854500303 від 26.02.2008, а тому державному реєстратору, в силу вищезазначених положень, обов'язково необхідно було звернутись до відповідного органу влади, який проводив державну реєстрацію права оренди земельної ділянки за ТОВ "Зоря".

При цьому, слід зазначити, що здійснення державним реєстратором, при проведенні державної реєстрації договору оренди від 05.02.2018, запиту до Державного реєстру речових прав, Реєстру прав власності, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, жодним чином не звільняє останнього від обов'язку звернення до відповідного органу влади, який проводив державну реєстрацію права, що виникло до 01.01.2013.

З огляду на вищевикладені обставини, суд приходить до висновку, що реєстрація договору оренди земельної ділянки, укладеного між ТОВ "Зоря 2016" та ОСОБА_4 здійснена помилково, за наявності вже зареєстрованого права оренди іншої особи, а тому виникла ситуація, за якої одна і та ж земельна ділянка перебуває в оренді різних осіб, що є недопустимим, оскільки реєстрація договорів оренди землі з новим орендарем можлива лише після реєстрації угод про розірвання договорів оренди землі з попереднім орендарем.

Отже, наведені обставини свідчать про протиправність рішення державного реєстратора Великорублівської сільської ради Котелевського району Полтавської області ОСОБА_3 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки за кадастровим номером 5322283000:00:003:0008 за ТОВ "Зоря 2016", на підставі договору оренди укладеного 05.02.2018.

Разом з тим, судом враховано, що позивач в уточнені до позову просить визнати протиправним та скасувати державну реєстрацію іншого речового права - права оренди земельної ділянки, яка є лише наслідком прийнятого рішення відповідача за №39642211 від 13.02.2018 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки.

Однак, беручи до уваги те, що у ході судового розгляду даної адміністративної справи дійсно було встановлено протиправність проведеної державної реєстрації спірної земельної ділянки за ТОВ "Зоря 2016", суд доходить висновку, що з метою належного захисту прав позивача, заявлений позов підлягає задоволенню шляхом визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора Великорублівської сільської ради Котелевського району Полтавської області ОСОБА_3 від 13.02.2018 №39642211.

Водночас, суд вважає вимоги позивача в частині визнання дій державного реєстратора по реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5322283000:00:003:0008 розміром 1,3000 га, яка була проведена за номером запису про інше речове право: 24802637, такими, що задоволенню не підлягають з огляду на те, що вчинення дій суб'єктом владних повноважень є способом реалізації наданої суб'єкту владних повноважень компетенції. Здійснення дії являє собою процес реалізації наданих законом функцій суб'єкту владних повноважень. Водночас дії не тягнуть за собою будь-яких правових наслідків для особи. Правові наслідки для позивача несе рішення від 13.02.2018 №39642211, оскільки саме зазначене рішення має вплив на його права та інтереси. Виходячи із завдань Кодексу адміністративного судочинства України, а саме: захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, судовий захист права може бути здійснений лише за умови наявності порушення для юридичної особи прав (чи інтересів).

Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, оцінивши досліджені у ході судового розгляду справи докази в їх сукупності, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення даного адміністративного позову.

Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи наведене, суд вважає за необхідне стягнути з Великорублівської сільської ради Котелевського району Полтавської області на користь позивача належні судові витрати у розмірі 881,00 грн.

На підстав вищевикладеного, керуючись статтями 2, 6, 8, 9, 72-77, 90, 139, 243-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Зоря" (вул. Хліборобів, буд. 19, с. Милорадове, Котелевський район, Полтавська область, 38630, ідентифікаційний код 32460314) до державного реєстратора Великорублівської сільської ради Котелевського району Полтавської області ОСОБА_3 (вул. Жовтнева, буд. 36, с. Велика Рублівка, Котелевський район, Полтавська область, 38623, ідентифікаційний код 21046868), треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Зоря 2016" (вул. Хліборобів, 15а, с. Милорадове, Котелевський район, Полтавська область, 38630, ідентифікаційний код 40475660), ОСОБА_4 (вул. Крупської, 94, смт Котельва, Полтавська область, 38700, рнокпп НОМЕР_1) про визнання дій неправомірними, скасування реєстрації задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Великорублівської сільської ради Котелевського району Полтавської області ОСОБА_3 від 13.02.2018 №39642211.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути з Великорублівської сільської ради Котелевського району Полтавської області (Полтавська обл., Котелевський р-н, с. Велика Рублівка, вул. Жовтнева, буд. 36, ідентифікаційний код 21046868) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Зоря" (вул. Хліборобів, буд. 19, с. Милорадове, Котелевський район, Полтавська область, 38630, ідентифікаційний код 32460314) судовий збір у сумі 881,00 грн /вісімсот вісімдесят одна гривня 00 копійок/.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 23 червня 2018 року.

Суддя ОСОБА_6

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.06.2018
Оприлюднено24.06.2018
Номер документу74877250
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/1242/18

Рішення від 21.06.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Ухвала від 10.05.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Ухвала від 13.04.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні