Рішення
від 21.06.2018 по справі 816/1833/18
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 червня 2018 року м. ПолтаваСправа № 816/1833/18

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Головка А.Б.,

за участю:

секретаря судового засідання - Крутько О.В.,

представників позивача - Мандриченко Л.Л., Головко Л.С.,

розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області до Гілецької загальоноосвітньої школи I-III ступенів Чорнухинської районної ради Полтавської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -

В С Т А Н О В И В:

30 травня 2018 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Гілецької загальоноосвітньої школи I-III ступенів Чорнухинської районної ради Полтавської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі інтернату Гілецької ЗОШ І-ІІІ ступенів за адресою: Полтавська область, Чорнухинський район, с. Гільці, вул. Шкільна, 1 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки; встановлення порядок і спосіб виконання судового рішення - заборонити користування за призначенням будівлею інтернату за адресою: Полтавська область, Чорнухинський район, с. Гільці, вул. Шкільна, 1 та відключити її від електропостачання.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що за результатами перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки суб'єктом господарювання Гілецької ЗОШ І-ІІІ ступенів, були виявлені й зафіксовані порушення вимог нормативно-правових актів з питань пожежної безпеки у будівлі інтернату за адресою: Полтавська область, Чорнухинський район, с. Гільці, вул. Шкільна, 1, тому подальша її експлуатація створює загрозу життю та здоров'ю людей.

Заслухавши пояснення представників позивача, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов таких висновків.

На підставі наказу № 115 від 02.04.2018 /а. с. 17-18/, відповідно до посвідчення на проведення перевірки № 6 від 02.04.2018 /а.с. 22/, 12.04.2018 посадовою особою Чорнухинського РС Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області проведено позапланову перевірку відповідача на предмет додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

За результатами перевірки складено акт № 5 від 12.04.2018, яким, зокрема, зафіксовано порушення вимог нормативно-правових актів з питань пожежної безпеки, які мали місце у будівлі інтернату Гілецької ЗОШ І-ІІІ ступенів за адресою: Полтавська область, Чорнухинський район, с. Гільці, вул. Шкільна, 1 /а.с. 23-26/.

Даним акту серед інших порушень зафіксовані наступні факти недотримання вимог пожежної безпеки, визначених нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, які мали місце у будівлі інтернату Гілецької ЗОШ І-ІІІ ступенів за адресою: Полтавська область, Чорнухинський район, с. Гільці, вул. Шкільна, 1, а саме:

- з'єднання, відгалудження та окінцювання жил проводів і кабелів в розподільчих коробках інтернату виконані за допомогою скруток (розділ ІV, пункт 1.6 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року № 1417 - далі НАПБ А.01.001-2014);

- в приміщенні інтернату використовуються пошкоджені електричні розетки (розділ ІV п. 1.18 ППБУ);

- не проведена вогнезахисна обробка дерев'яних конструкцій горищних приміщень інтернату (розділ ІІІ п. 2.5 НАПБ А.01.001-2014);

- приміщення інтернату не забезпечене первинними засобами пожежогасіння (розділ V п. 3.6 НАПБ А.01.001-2014).

Достовірність встановлених обставин підтверджується такими доказами: актом перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту від 12.04.2018 № 5, підписаним директором Гілецької ЗОШ, приписом про усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту № 5 від 13.04.2018 /а.с. 13/.

Вважаючи виявлені порушення такими, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон № 877-V).

Відповідно до статті 1 Закону Закон № 877-V, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій (стаття 1 Закону № 877-V).

Згідно зі статтею 5 зазначеного Закону № 877-V, органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу. Повідомлення надсилається рекомендованим листом та/або за допомогою електронного поштового зв'язку або вручається особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі.

Відповідно до частини 1 статті 7 Закону № 877-V, для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

Частиною сьомою статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Також статтею 70 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами , під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Так, враховуючи вищезазначені положення нормативно-правових актів, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходів (перевірок), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.

У даному разі перевіркою було встановлено, що у будівлі інтернату Гілецької ЗОШ І-ІІІ ступенів за адресою: Полтавська область, Чорнухинський район, с. Гільці, вул. Шкільна, 1, відповідачем порушено Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ від 30.12.2014 № 1417.

Згідно пунктів 1,2 Розділу І "Загальні положення", ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд та є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Серед порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки мають місце недотримання вимог пункту 2.5 розділу ІІІ, пунктів 1.6, 1.18 розділу ІV, пункту 3.6 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні.

Відповідно до пункту 2.5 розділу ІІІ "Протипожежна техніка. Первинні засоби пожежогасіння" Правил пожежної безпеки в Україні, у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев'яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують I групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев'яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.

Пунктом 1.6 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні встановлено, що з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.

Згідно з пунктом 1.18 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні забороняється підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи.

Пунктом 3.6 розділу V "Вимоги до утримання технічних засобів протипожежного захисту" Правил пожежної безпеки в Україні визначено, що необхідна кількість первинних засобів пожежогасіння повинна визначатися відповідальним за пожежну безпеку на об'єкті окремо для кожного поверху та приміщення, а також для етажерок відкритих установок.

Суд бере до уваги, що встановлені перевіркою та зафіксовані у акті перевірки № 5 від 12.04.2018 порушення наведених вище положень Правил пожежної безпеки в Україні, зумовлюють можливість виникнення пожежі та /або неможливість гасіння пожежі на початковій стадії її виникнення, підвищення протипожежного навантаження, тощо, тобто створюють загрозу життю та здоров'ю людей.

Встановлено, що захід реагування у вигляді повного зупинення об'єкту до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки є доцільним у разі допущення порушень, які реально створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Відповідач заперечень щодо позовних вимог або доказів на підтвердження усунення порушень, наведених в акті перевірки від 12.04.2018 № 5, не надав.

Частиною 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

У зв'язку із вищевикладеним суд приходить до висновку про необхідність застосування до Гілецької ЗОШ І-ІІІ ступенів Чорнухинської районної ради Полтавської області заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі інтернату, розташованої за адресою: Полтавська область, Чорнухинський район, с. Гільці, вул. Шкільна, 1.

Відповідно до частини 1 статті 372 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні.

З огляду на викладене, суд вважає за можливе встановити порядок виконання судового рішення шляхом заборони Гілецькій загальоноосвітній школі I-III ступенів Чорнухинської районної ради Полтавської області (вул. Шкільна, 1, с. Гільці, Чорнухинський район, Полтавська область, 37112) на користування за призначенням будівлею інтернату за адресою: вул. Шкільна, 1, с. Гільці, Чорнухинський район, Полтавська область, 37112 та відключення її від електропостачання до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

У Х В А Л И В:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області (вул. М. Бірюзова, 26/1, м. Полтава, 36007, код ЄДРПОУ 38610079) до Гілецької загальоноосвітньої школи I-III ступенів Чорнухинської районної ради Полтавської області (вул. Шкільна, 1, с. Гільці, Чорнухинський район, Полтавська область, 37112, код ЄДРПОУ 25692861) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду задовольнити.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Гілецької загальоноосвітньої школи I-III ступенів Чорнухинської районної ради Полтавської області (вул. Шкільна, 1, с. Гільці, Чорнухинський район, Полтавська область, 37112) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі інтернату за адресою: вул. Шкільна, 1, с. Гільці, Чорнухинський район, Полтавська область, 37112, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.

Встановити порядок виконання судового рішення шляхом заборони Гілецькій загальоноосвітній школі I-III ступенів Чорнухинської районної ради Полтавської області (вул. Шкільна, 1, с. Гільці, Чорнухинський район, Полтавська область, 37112) на користування за призначенням будівлею інтернату за адресою: вул. Шкільна, 1, с. Гільці, Чорнухинський район, Полтавська область, 37112 та відключення її від електропостачання до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 23 червня 2018 року.

Суддя А.Б. Головко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.06.2018
Оприлюднено25.06.2018
Номер документу74897522
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/1833/18

Рішення від 21.06.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 04.06.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні