ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
08 червня 2018 року № 826/19641/16
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Клименчук Н.М. розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовомОСОБА_1 до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства КБ Євробанк Кононця Вадима Валерійовича Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прозобов'язання вчинити дії, В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач, ОСОБА_1.) звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства КБ Євробанк Кононця Вадима Валерійовича (далі - відповідач 1) та Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - відповідач 2) з урахуванням заяви про доповнення до позовної заяви в якому просить суд:
- зобов'язати Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ КБ Євробанк Кононця В.В. подати до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб додаткову інформацію щодо ОСОБА_1, як вкладника, який має право на відшкодування коштів за вкладом (рахунком) у ПАТ КБ Євробанк за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб;
- зобов'язати Фонд гарантування вкладів фізичних осіб включити ОСОБА_1 до загально реєстру вкладників ПАТ КБ Євробанк , які мають право на відшкодування коштів за вкладами (рахунками) за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб;
- визнати протиправним та скасувати рішення Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ КБ Євробанк Кононця В.В, що оформлене Наказом №237-ОД від 12.12.2016 та додатків до нього, в частині, що стосується ОСОБА_1
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 16.12.2016 суддею Балась Т.П. відкрито провадження, та призначено справу до судового розгляду на 13.02.2017.
У зв'язку із припиненням повноважень у судді Балась Т.П. на підставі Положення про автоматизовану систему документообігу в адміністративних судах справу №826/19641/16, передано на розгляд головуючому судді Клименчук Н.М.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.06.2017 суддею Клименчук Н.М. прийнято справу до свого провадження.
Ухвалою суду здійснено заміну первинного позивача - Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства КБ Євробанк Кононця Вадима Валерійовича на правонаступника - Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства КБ Євробанк Ларченко Ірину Миколаївну.
Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що в Уповноваженої особи Фонду відсутні підстави для не включення позивача до переліку вкладників. На адресу позивача повідомлення про нікчемність не надходило. За наведених обставин на думку позивача Уповноважена особа Фонду була зобов'язана надати до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб інформацію щодо позивача, як вкладник, якому необхідно здійснити виплату коштів за рахунок Фонду гарантування вкладів.
Представник відповідача -1 проти задоволення позовних вимог заперечив, у письмових запереченнях зазначив, що за умови чинності Наказу №188-ОД Уповноваженої особи Фонду, яким визнано нікчемним правочин (договір) від 15.06.2016, у відповідача-1 відсутні підстави щодо подання інформації стосовно позивача.
Відповідач у своїх письмових запереченнях, серед іншого зазначає, що постановою Національного Банку України №73рш/БТ від 15.06.2016 ПАТ КБ Євробанк визнано проблемним та введені певні обмеження у діяльності банку, а отже, будь-які договори, укладені між банком та фізичними особами після 15.06.2016, тобто після визнання банку проблемним, є нікчемними з підстав, визначених пунктом 7 частини 3 статті 38 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб .
Представник відповідача - 2 в письмових запереченнях зазначив, що складання Загального реєстру вкладників здійснюється на підставі переліку вкладників, переданого Уповноваженою особою, в якому інформація про позивача була відсутня.
Виконавча дирекція Фонду гарантування вкладів фізичних осіб складає загальний реєстр виключно на підставі переліку вкладників, у переданому Уповноваженою особою переліку вкладників ПАТ КБ Євробанк інформація про позивача відсутня, в зв'язку з чим дані про позивача не могли бути враховані при складанні загального реєстру.
Представником позивача та представником відповідача-2 через канцелярію суду 27.07.2017 подано клопотання про розгляд адміністративної справи за його відсутності та у порядку письмового провадження.
Враховуючи викладене, керуючись частини четвертої статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції статті, яка діяла на момент прийняття процесуального рішення про перехід у письмове провадження), розглянувши у письмовому провадженні подані позивачем документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 15.06.2016. вніс кошти на рахунок у сумі 199 900,00грн., з призначенням платежу: надходження коштів на депозит №ДВ-5239/UAH від 27.11.2012, що підтверджується копією квитанції №240094 від 15.06.2016 та випискою по особовому рахунку від 15.06.2016 по 17.06.2016, які наявні в матеріалах справи.
Рішенням Правління Національного банку України №73-рш від 17.06.2016 Про віднесення ПАТ КБ Євробанк до категорії неплатоспроможних виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення №1041 Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ КБ Євробанк та делегування повноважень тимчасового адміністратора банку .
Згідно з даним рішенням розпочато процедуру виведення ПАТ КБ Євробанк з ринку шляхом запровадженням в ньому тимчасової адміністрації на один місяць з 17.06.2016 до 16.07.2016 включно, призначено Кононця В.В. уповноваженою особою Фонду та делеговано всі повноваження тимчасового адміністратора ПАТ КБ Євробанк .
Рішенням виконавчої дирекції Фонду №1183 від 07.07.2016 продовжено строки тимчасової адміністрації у ПАТ КБ Євробанк з 17.07.2016 до 16.08.2016 включно і повноваження уповноваженої особи Фонду на здійснення тимчасової адміністрації у ПАТ КБ Євробанк . Відповідно до даного рішення продовжено повноваження уповноваженої особи Фонду на здійснення тимчасової адміністрації у ПАТ КБ Євробанк Кононця В.В.
У зв'язку з прийняттям виконавчою дирекцією Фонду рішення №1523 від 16.08.2016, Про початок процедури ліквідації ПАТ КБ Євробанк та делегування повноважень ліквідатора банку Кононцю В. В. з 17.08.2016 по 16.08.2018 включно.
Виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення №2218 від 31.05.2017 про заміну уповноваженої особи Фонду, якій делеговано повноваження ліквідатора ПАТ КБ Євробанк . Відповідно до зазначеного рішення повноваження ліквідатора ПАТ КБ Євробанк визначені Законом Про систему гарантування вкладів фізичних осіб зокрема, статтями 37, 38, 47-52, 52№ , 53, у тому числі з підписання всіх договорів, пов'язаних з реалізацією активів банку у порядку, визначеному Законом, окрім повноважень в частині організації реалізації активів банку, делеговано Ларченко І.М. з 06.06.2017.
З метою з'ясування обставин справи та підстав не включення позивача до переліку вкладників ПАТ КБ Євробанк , для отримання гарантованої суми відшкодування відповідачу -2 надіслано адвокатський запит № 022/10/16 від 02.11.2016.
Директором - розпорядником надано відповідь №27-43826/16 від 10.11.2016, в якому зазначено, що для отримання інформації та документів слід звернутись до Уповноваженої особи Фонду на здійснення ліквідації АТ КБ Євробанк .
Уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення ліквідації ПАТ КБ Євробанк у відповідь на запит адвоката Кордюка І.Ш. листом №01-24.2/7074 від 08.11.2016 повідомлено, що, керуючись нормами Закону про банки та Закону про персональні дані, з метою запобігання безпідставного надання інформації, що містить банківську таємницю, відмовляє в надані запитуваної інформації.
Наказом Щодо заходів, пов'язаних із наслідками виявлення нікчемних правочинів (договорів, операцій) за вкладними операціями . №237-ОД від 12.12.2016 Уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства КБ Євробанк Кононцем В.В. визнано нікчемним операції з розміщення коштів на карткових/поточних рахунках фізичними особами, перелік яких зазначено у додатку №1 та додатку №2. Відповідно до інформації в додатку 1до вказаного Наказу визнано нікчемною операцію здійснену 15.06.2016 щодо надходження коштів на депозит №ДВ-5239/UAH від 27.11.2012 вказавши, що вказані кошти надійшли від ТОВ Будстандарт в розмір 199 900,00грн.
У зв'язку із визнанням правочину (операції) нікчемною, щодо розміщення коштів в сумі 199 900,00грн. виплату коштів позивачу не здійснено.
Як визнається сторонами, позивача не включено до переліку вкладників, що мають право на відшкодування коштів за вкладами у банку за рахунок Фонду.
Вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до адміністративного суду. Повно та всебічно дослідивши наявні матеріали справи, а також норми чинного законодавства, суд прийшов до висновку про наявність підстав для часткового задоволення адміністративного позову виходячи з наступного.
В даній адміністративній справі вирішуються спірні відносини в рамках Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб .
Вказаний Закон є спеціальним, ним врегульовано правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами, а також відносини між Фондом, банками, Національним банком України (статті 1 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб ).
Правовідносини між Фондом і вкладниками, які претендують на отримання відшкодування за рахунок коштів Фонду, складаються без участі банка-боржника. Учасниками цих правовідносин є виключно вкладники та Фонд, і саме в них виникають відповідні права та обов'язки.
Банк, який ліквідується, жодним чином не впливає на той факт, чи буде особу включено до переліку тих, хто має право на відшкодування за рахунок коштів Фонду. Це питання відповідно до норм Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб вирішує виключно Фонд. Отже, правовідносини між Фондом та вкладниками не породжують прав та обов'язків для банку.
Враховуючи усе вищезазначене, суд приходить до висновку, що за своїм характером спір між уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб і вкладниками банку щодо включення відповідних фізичних осіб до переліку вкладників, які мають право на відшкодування за рахунок коштів Фонду, є публічно-правовим.
Частиною 1 статті 3 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб встановлено, що Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.
Відповідно до частини 1, 2 статті 26 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, нараховані на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на дату прийняття такого рішення, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000,00 гривень. Адміністративна рада Фонду не має права приймати рішення про зменшення граничної суми відшкодування коштів за вкладами. Гарантії Фонду не поширюються на відшкодування коштів за вкладами у випадках, передбачених цим Законом.
Вкладник набуває право на одержання гарантованої суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду в межах граничного розміру відшкодування коштів за вкладами після прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Згідно з частинами 2 - 4 статті 38 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб протягом дії тимчасової адміністрації уповноважена особа Фонду зобов'язана забезпечити перевірку правочинів (у тому числі договорів), вчинених (укладених) банком протягом одного року до дня запровадження тимчасової адміністрації банку, на предмет виявлення правочинів (у тому числі договорів), що є нікчемними з підстав, визначених частиною третьою цієї статті.
Правочини (у тому числі договори) неплатоспроможного банку є нікчемними з таких підстав: 1) банк безоплатно здійснив відчуження майна, прийняв на себе зобов'язання без встановлення обов'язку контрагента щодо вчинення відповідних майнових дій, відмовився від власних майнових вимог; 2) банк до дня визнання банку неплатоспроможним взяв на себе зобов'язання, внаслідок чого він став неплатоспроможним або виконання його грошових зобов'язань перед іншими кредиторами повністю чи частково стало неможливим; 3) банк здійснив відчуження чи передав у користування або придбав (отримав у користування) майно, оплатив результати робіт та/або послуги за цінами, нижчими або вищими від звичайних (якщо оплата на 20 відсотків і більше відрізняється від вартості товарів, послуг, іншого майна, отриманого банком), або зобов'язаний здійснити такі дії в майбутньому відповідно до умов договору; 4) банк оплатив кредитору або прийняв майно в рахунок виконання грошових вимог у день, коли сума вимог кредиторів банку перевищувала вартість майна; 5) банк прийняв на себе зобов'язання (застава, порука, гарантія, притримання, факторинг тощо) щодо забезпечення виконання грошових вимог у порядку іншому, ніж здійснення кредитних операцій відповідно до Закону України Про банки і банківську діяльність ; 6) банк уклав кредитні договори, умови яких передбачають надання клієнтам переваг (пільг), прямо не встановлених для них законодавством чи внутрішніми документами банку; 7) банк уклав правочини (у тому числі договори), умови яких передбачають платіж чи передачу іншого майна з метою надання окремим кредиторам переваг (пільг), прямо не встановлених для них законодавством чи внутрішніми документами банку; 8) банк уклав правочин (у тому числі договір) з пов'язаною особою банку, якщо такий правочин не відповідає вимогам законодавства України; 9) здійснення банком, віднесеним до категорії проблемних, операцій, укладення (переоформлення) договорів, що призвело до збільшення витрат, пов'язаних з виведенням банку з ринку, з порушенням норм законодавства.
Уповноважена особа Фонду протягом дії тимчасової адміністрації, а також протягом ліквідації повідомляє сторони за договорами, зазначеними у частині другій статті 38 цього Закону, про нікчемність цих договорів та вчиняє дії щодо застосування наслідків нікчемності договорів.
З матеріалів справи вбачається, що правочин визнано нікчемним на підставі частини 3 статті 38 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб , а саме: банк уклав правочини, умови яких передбачають платіж чи передачу іншого майна з метою надання окремим кредиторам переваг (пільг), прямо не встановлених для них законодавством чи внутрішніми документами банку.
В той же час, Уповноважена особа Фонду будь-яких доказів на підтвердження зазначених обставин суду не надала, повідомлення про нікчемність суду не надано, ОСОБА_1 не вручено.
Також, як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом надходження коштів на рахунок позивача здійснено 15.06.2016, тобто до запровадження тимчасової адміністрації в ПАТ КБ Євробанк .
Разом з цим, в наданих суду письмових запереченнях відповідач зазначив, що правочин за вкладною операцією з розміщення коштів, здійснено 15.06.2016 тобто після прийняття рішення про визнання ПАТ КБ Євробанк проблемним, а тому є підстави вважати операцію вчиненою з порушенням вимог, що були встановлені Національним Банком України, у зв'язку з чим і визнано укладений договір нікчемним.
З цього приводу суд зазначає наступне.
Згідно з частиною 6 статті 67 Закону України Про банки та банківську діяльність передбачено право Національного банку України запровадження особливого режиму контролю за діяльністю банку та призначення куратора банку. Особливий режим контролю є додатковим інструментом банківського нагляду, що використовується, як правило, одночасно із заходами впливу, встановленим статтею 73 цього Закону.
Під час здійснення особливого режиму контролю за діяльністю банку, Національний банк України має право заборонити банку використовувати для розрахунків прямі кореспондентські рахунки та/або вимагати від банку проведення розрахунків виключно через консолідований кореспондентський рахунок.
Законом України Про банки та банківську діяльність , а саме статтею 75 передбачено обов'язок Національного банку України прийняти рішення про віднесення банку до категорії проблемних відповідно критеріїв, визначених в ньому.
Рішення Національного банку України про віднесення банку до категорії проблемного є банківською таємницею.
Національний банк України має право заборонити проблемному банку використовувати для розрахунків прямі кореспондентські рахунки та/або вимагати від проблемного банку проведення розрахунків виключно через консолідований кореспондентський рахунок.
Основним підзаконним нормативним актом, що регулює діяльність банків у випадку визнання їх проблемними є Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення банківського законодавства, затвердженого постановою Правління Національного банку України № 346 від 17.08.2012.
Національний банк України має право запровадити особливий режим контролю за діяльністю банку та призначити куратора банку у випадках, передбачених нормативно-правовими актами Національного банку (п 5.1. Положення).
Згідно з підпунктів 5.2, 5.3 Положення Національний банк України для здійснення особливого режиму контролю за діяльністю банку одночасно з призначенням куратора банку може залучати фахівців з бухгалтерського обліку, юридичних питань, з питань платіжних систем, інформаційних технологій та з інших питань. Рішення про запровадження особливого режиму контролю за діяльністю банку та призначення куратора банку, строк дії особливого режиму контролю за діяльністю банку та повноважень куратора банку, повноваження куратора банку, відміну/дострокову відміну запровадження особливого режиму контролю за діяльністю банку та призначення куратора банку приймає Правління Національного банку України.
Отже, згадуваними законодавчими актами не встановлено заборони банку після визнання його проблемним укладати договори, відкривати поточні та карткові рахунки та зараховувати на рахунок кошти.
Крім того, як зазначено вище, рішення Національного банку України про віднесення банку до категорії проблемного є банківською таємницею. Отже, позивач не міг знати про віднесення Банку до категорії проблемних. Також у матеріалах справи відсутні документальні докази, в яких зафіксовані дата та час ознайомлення працівників ПАТ КБ Євробанк з текстом постанови Правління Національного банку України №70-рш/БТ від 15.06.2016 Про віднесення Публічного акціонерного товариства Комерційного банку Євробанк до категорії проблемних .
Відповідачем також не надано доказів, які б свідчили, що зазначений правочин є таким, що порушує публічний порядок чи спрямований на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна держави.
Крім того, в силу положень частини третьої статті 228 Цивільного кодексу України питання недійсності правочину у разі недодержання вимоги щодо його відповідності інтересам держави і суспільства, його моральним засадам вирішується виключно судом.
Таким чином, суд приходить до висновку, що відповідачем в ході розгляду справи не доведено будь - якими належними та допустимими доказами наявність підстав для застосування наслідків нікчемності до правочину (операції) з розміщення 15.06.2016 коштів в розмірі 199900,00грн. з призначенням платежу: надходження коштів на депозит №ДВ-5239/UAH від 27.11.2012 .
Враховуючи вищевикладене суд визнає протиправним та скасовує рішення уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства КБ Євробанк Кононця В.В., що оформлене наказом №237-ОД Щодо заходів, пов'язаних із наслідками виявлення нікчемних правочинів (договорів, операцій) за вкладними операціями від 12.12.2016, в частині визнання нікчемним правочину (операції) щодо розміщення 15.06.2016 коштів в розмірі 199 900,00грн. на рахунку НОМЕР_1.
Щодо позовної вимоги, зобов'язати Уповноважену особу подати до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб додаткову інформацію про ОСОБА_1, як вкладника суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 27 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб (в редакції чинній на момент запровадження у банку тимчасової адміністрації) Уповноважена особа Фонду складає перелік вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день отримання рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Уповноважена особа Фонду протягом 15 робочих днів з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку формує: 1) перелік рахунків, за якими вкладники мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню; 2) перелік рахунків вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до пунктів 4 - 6 частини четвертої статті 26 цього Закону; 3) переліки рахунків, за якими вкладники на індивідуальній основі отримують від банку відсотки за договорами, укладеними на умовах, що не є поточними ринковими умовами відповідно до статті 52 Закону України Про банки і банківську діяльність , або мають інші фінансові привілеї від банку та осіб, які використовують вклад як засіб забезпечення виконання іншого зобов'язання перед цим банком, що не виконане; 4) перелік рахунків вкладників, що перебувають під арештом за рішенням суду; 5) перелік рахунків вкладників, вклади яких мають ознаки, визначені статтею 38 цього Закону. Кошти за такими вкладами виплачуються Фондом після проведення аналізу ознак, визначених статтею 38 цього Закону, у тому числі шляхом надіслання запитів клієнтам банку, у порядку та строки, встановлені Фондом, а також підтвердження відсутності таких ознак.
Інформація про вкладника в переліку вкладників має забезпечувати його ідентифікацію відповідно до законодавства.
Уповноважена особа Фонду протягом трьох днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію формує перелік вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до частини четвертої статті 26 цього Закону.
Частиною ж третьою статті 27 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб передбачено, що виконавча дирекція Фонду затверджує реєстр відшкодувань вкладникам для здійснення виплат відповідно до наданого уповноваженою особою Фонду переліку рахунків, за якими вкладник має право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду. Фонд не пізніше ніж через 20 робочих днів з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку розміщує оголошення про початок відшкодування коштів вкладникам на офіційному веб-сайті Фонду. Фонд також оприлюднює оголошення про початок відшкодування коштів вкладникам у газеті Урядовий кур'єр або Голос України .
Відповідно до пункту 5 розділу ІІ Положення про порядок відшкодування Фондом гарантування вкладів фізичних осіб коштів за вкладами, затвердженого рішенням виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб №14 від 09.08.2012 (надалі - Положення), Уповноважена особа Фонду протягом 15 робочих днів з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку формує та надає до Фонду станом на день початку процедури виведення Фондом банку, окрім іншого, перелік рахунків, за якими вкладники мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню, згідно з додатком 2 до цього Положення.
Переліки, зазначені у цьому пункті, надаються до Фонду на паперових та електронних носіях разом із супровідним листом. У супровідному листі зазначаються назви переліків, кількість інформаційних рядків та підсумкові значення сум.
Перелік рахунків, за якими вкладники мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду (далі - Перелік), формується за структурою, визначеною додатком 4 до цього Положення, та не включає інформацію про вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до частини четвертої статті 26 Закону.
Протягом дії тимчасової адміністрації та ліквідації банку уповноважена особа Фонду може надавати зміни та доповнення до переліків.
Також підпунктами 1, 2 розділу ІІІ Положення визначено, що Фонд завантажує поданий уповноваженою особою Фонду Перелік до програмно-апаратного комплексу Фонду та здійснює його перевірку в частині: 1) невключення до Переліку інформації про рахунки вкладників, розмір залишку гарантованої суми яких становить менше 10 гривень або більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, незалежно від кількості вкладів в одному банку; 2) невключення до Переліку інформації про рахунки: вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до пунктів 4 - 6 частини четвертої статті 26 Закону; за якими вкладники на індивідуальній основі отримують від банку відсотки за договорами, укладеними на умовах, що не є поточними ринковими умовами відповідно до статті 52 Закону України Про банки і банківську діяльність , або мають інші фінансові привілеї від банку; осіб, які використовують вклад як засіб забезпечення виконання іншого зобов'язання перед цим банком, що не виконане; вкладників, що перебувають під арештом за рішенням суду; вкладників, вклади яких мають ознаки, визначені статтею 38 Закону; 3) наявності необхідних для проведення ідентифікації реквізитів вкладника; 4) коректності реквізитів вкладника та іншої інформації.
Фонд складає на підставі Переліку реєстр відшкодувань вкладникам для здійснення виплат за формою, наведеною у додатку 5 до цього Положення (далі - Загальний реєстр), що затверджується виконавчою дирекцією Фонду.
Відповідно до пунктів 4, 5 розділу ІІІ Положення на підставі рішення виконавчої дирекції Фонду за розпорядженням директора-розпорядника Фонд розпочинає виплату відшкодування коштів у національній валюті України (здійснює перерахування гарантованої суми відшкодування та передачу інформації про вкладників, яким здійснюється виплата відшкодування, до банків-агентів відповідно до умов договорів із банками-агентами) не пізніше 20 робочих днів (для банків, база даних про вкладників яких містить інформацію про більше ніж 500000 рахунків, - не пізніше 30 робочих днів) з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку.
Фонд здійснює відшкодування коштів за вкладами відповідно до Загального реєстру за частинами Загального реєстру.
Наведені норми законодавства вказують, що процедура визначення вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами, включає наступні етапи: 1) складення уповноваженою особою Фонду переліку рахунків, за якими вкладники мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню; 2) передача уповноваженою особою Фонду сформованого переліку рахунків до Фонду; 3) складення Фондом на підставі отриманого переліку рахунків Реєстру відшкодувань вкладникам (Загального реєстру); 4) затвердження виконавчою дирекцією Фонду Реєстру відшкодувань вкладникам (Загального реєстру).
При цьому Уповноважена особа може надавати Фонду протягом процедури ліквідації доповнення до переліку рахунків, зокрема щодо збільшення кількості вкладників, яким необхідно здійснити виплати відшкодування.
Таким чином, враховуючи норми чинного законодавства на час виведення неплатоспроможного банку з ринку та винесення рішення по суті Уповноважена особа Фонду може надавати до Фонду доповнення до переліку рахунків в частині даних про вкладників, яким необхідно здійснити виплати відшкодування.
Враховуючи норми чинного законодавства, встановивши, що внаслідок протиправного рішення відповідача відбулось порушення прав позивача, суд вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги в частині зобов'язання уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства КБ Євробанк Ларченко Ірину Миколаївну подати до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб додаткову інформацію щодо ОСОБА_1, як вкладника, який має право на відшкодування коштів за вкладом в публічному акціонерному товаристві КБ Євробанк за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
Щодо позовної вимоги про зобов'язання Фонду гарантування вкладів фізичних осіб включити ОСОБА_1 до Загального реєстру вкладників ПАТ КБ Євробанк , які мають право на відшкодування коштів за вкладами (рахунками) за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб суд встановив наступне
Виконавча дирекція Фонду гарантування вкладів фізичних осіб затверджує Загальний реєстр вкладників для здійснення виплат відповідно до наданого уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб Переліку вкладників.
Оскільки Уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства КБ Євробанк до Фонду додаткову інформацію щодо ОСОБА_1, як вкладника не надано, у Фонду гарантування вкладів фізичних осіб обов'язку щодо здійснення відшкодування коштів за вкладом за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб не виникло.
За таких обставин, суд дійшов висновку щодо відмови у задоволенні зазначеної позовної вимоги, оскільки вона є передчасно заявленою.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Київського апеляційного адміністративного суду від 18.10.2017 по справі №826/17745/16, від 12.10.2017 по справі №826/19236/16 та в постанові Вищого адміністративного суду України від 12.03.2017 №К/800/24998/15 по справі №826/1202/15.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, за правилами, встановленими статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до частини першої та другої статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволені позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті, відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова особа чи службова особа.
З урахуванням викладеного та беручи до уваги задоволення позовних вимог, суд присуджує на користь позивача здійснені ним документально підтверджені витрати по сплаті судового збору у розмірі 1102,42грн. з Державного бюджету України.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
1 Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства КБ Євробанк Кононця Вадима Валерійовича, що оформлене наказом №237-ОД Щодо заходів, пов'язаних із наслідками виявлення нікчемних правочинів (договорів, операцій) за вкладними операціями від 12.12.2016, в частині визнання нікчемним правочину (операції) щодо розміщення 15.06.2016 коштів в розмірі 199 900,00грн. на рахунку НОМЕР_1.
3.Зобов'язати Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства Комерційний банк Євробанк Ларченко Ірини Миколаївну включити ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_2) до переліку вкладників Публічного акціонерного товариства Комерційний банк Євробанк , яка має право на відшкодування коштів за вкладом у Публічному акціонерному товаристві Комерційний Банк Євробанк за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
5. Зобов'язати Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства Комерційний банк Євробанк подати до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб додаткову інформацію щодо ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_2), як вкладника, який має право на відшкодування коштів за вкладом у Публічному акціонерному товаристві Комерційний Банк Євробанк за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
В іншій частині адміністративного позову відмовити.
Судові витрати в сумі 1102,42грн. присудити на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_2) за рахунок Державного бюджету України.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Н.М. Клименчук
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 08.06.2018 |
Оприлюднено | 27.06.2018 |
Номер документу | 74935415 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Клименчук Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні