Рішення
від 20.06.2018 по справі 804/852/18
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 червня 2018 року Справа № 804/852/18 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді: Ількова В.В.,

розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом Селянського фермерського господарства «Ставки» до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та скасування наказів,-

ВСТАНОВИВ :

Селянське фермерське господарство «Ставки» звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, в якому просить суд:

- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо призначення та проведення перевірки за наказами від 07.08.2017 року № 216-ДК стосовно земельних ділянок, що використовуються СФГ «Ставки» ;

- скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 07.08.2017 року № 216-ДК;

- скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області № 378-ДК від 02.10.2017 року.

У обґрунтування позовних вимог зазначено, що 22.08.2017 року, 30.08.2017 року та 12.10.2017 року відповідачем було направлено на адресу позивача клопотання про надання документів, матеріалів та іншої інформації, необхідних для здійснення державного контролю за використанням та охороною земель. 06.09.2017 року на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 07.08.2017 року №216-ДК Про перевірку стосовно земельних ділянок за межами с. Кочережки на території Вербківської сільської Ради Павлоградського району Дніпропетровської області , головним спеціалістом відділу контролю за охороною та використанням земель у Новомосковському, Павлоградському, Юр'ївському районах та м. Павлоград управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області ОСОБА_1 була проведена перевірка діяльності господарства в частині використання землі, за результатами чого складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки № 216-ДК/247/АП/09/01/-17. Так, 06.09.2017 року посадовою особою відповідача, що проводила перевірку було складено відносно ОСОБА_2, голови СФГ Ставки , протокол про адміністративне правопорушення за ст. 53-1 КпАП України та п.б ч.1 ст. 211 ЗК України за виявлені порушення земельного законодавства. Проте, у позовній заяві зазначили про те, що позивач ніколи не допускав порушень положень земельного законодавства, самочинно не використовували чужу земельну ділянку. Крім того, наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області № 378-ДК від 02.10.2017 року Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності повторно було проведено перевірку з дотримання вимог земельного законодавства. Позивач вважає дії відповідача щодо призначення та проведення перевірки за наказом № 216-ДК від 07.08.2017 року та за наказом № 378-ДК від 02.10.2017 року протиправними та незаконними, тому звернувся до суду із цим позовом.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду відкрито провадження по справі та призначено її до розгляду в судовому засіданні за правилами загального позовного провадження на 20.02.2018 року.

20.02.2018 року зупинено провадження у справі до 16.03.2018 року для надання часу для примирення сторін.

16.03.2018 року розгляд справи відкладено до 02.05.2018 року.

02.05.2018 року поновлено провадження у справі, завершено підготовче засідання та призначено розгляд справи по суті на 15.06.2018 року.

15.06.2018 року розгляд справи призначено на 20.06.2018 року.

Представник позивача в судове засідання не з'явився, про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином. Надав клопотання про розгляд справи без участі представника позивача.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином. Надав до суду відзив, в якому заперечував у задоволенні позовних вимог, просив відмовити, в обґрунтування своєї позиції зазначив, що відповідачем двічі була проведена перевірка дотримання вимог земельного законодавства земельних ділянок за межами населеного пункту с. Кочережки на території Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області. За результатами вказаної перевірки складено акт №378-ДК/382/АП09/01/-17 від 26.10.2017 року. Зазначили, про те, що відповідач діяв у відповідності до вимог чинного законодавства, жодним чином не порушив прав позивача, тому підстав для задоволення позовних вимог немає.

Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Згідно з п. 1 ч. 3 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

А тому, з огляду на ч.1 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає, що розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.

Відповідно до ч.9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи наведене, у зв'язку із неприбуттям у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце судового розгляду, а також за відсутності потреби заслухати свідка чи експерта, суд ухвалив рішення про розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у справі письмовими доказами.

Дослідивши матеріали справи та подані до суду докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи, суд встановив таке.

За результатами розгляду заяви помічника-консультанта депутата Павлоградської районної ради ОСОБА_3 - ОСОБА_4 від 01.08.2017 року про проведення перевірки факту самовільного використання земельних ділянок, які використовуються СФГ Ставки , Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області було видано наказ № 216-ДК від 07.08.2017 року Про перевірку стосовно земельних ділянок за межами с. Кочережки на території Вербківської сільської Ради Павлоградського району Дніпропетровської області .

22.08.2017 року та 30.08.2017 року головним спеціалістом відділу контролю за охороною та використанням земель у Новомосковському, Павлоградському, Юр'ївському районах та м. Павлоград управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області ОСОБА_1 були направлені голові СФГ Ставки клопотання № 216-Дк/0121/КН/05/17, № 216-ДК/0128/КН/05/01/17 про надання документів, матеріалів та іншої інформації, яка необхідна для здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, проте позивач жодних запитуваних документів на вимогу державного органу так і не надав.

Так, на виконання вищевказаного наказу № 216-ДК від 07.08.2017 року, головним спеціалістом відділу контролю за охороною та використанням земель у Новомосковському, Павлоградському, Юр'ївському районах та м.Павлоград управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області ОСОБА_1 06.09.2017 року була проведена перевірка діяльності СФГ Ставки в частині використання земельної ділянки, яка розташована на території Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області.

За результатами проведеної перевірки було складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки №216-ДК/247/АП/09-01/17 від 06.09.2017 року, у якому зафіксовано порушення вимог п.б ст. 211 Земельного кодексу України та ст. 53-1 КУпАП.

З акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки №216-ДК/247/АП/09-01/17 від 06.09.2017 року видно, що державним інспектором було встановлено, що СФГ Ставки використовує земельну ділянку державної власності орієнтованою площею 8,1340 га за межами с. Кочережки на території Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області за відсутності відповідного рішення про її передачу у власність або надання у користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину (а.с.21).

Таким чином, державним інспектором було встановлено, що СФГ Ставки самовільно займають земельну ділянку орієнтованою площею 8,1340 га, яка розташована за межами с. Кочережки на території Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області, за що передбачена відповідальність визначена пунктом б. ст. 211 Земельного кодексу України та ст. 53-1 КУпАП.

Голова СФГ Ставки з актом була ознайомлена, копію акту отримала, про що свідчить її особистий підпис.

З урахуванням вищевикладеного, державним інспектором було складено протокол про адміністративне правопорушення № 216-ДК/0098П/07/01-17 від 06.09.2017 року по перевірці земельних ділянок за межами с.Кочережки на території Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області, що використовуються СФГ Ставки (а.с.22).

Так, за результатами розгляду заяви помічника-консультанта депутата Павлоградської районної ради ОСОБА_3 - ОСОБА_4 від 25.09.2017 року про проведення перевірки факту про самовільне заняття земельної ділянки, яка використовується СФГ Ставки , Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області було видано наказ № 378-ДК від 02.10.2017 року Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності .

12.10.2017 року головним спеціалістом відділу контролю за охороною та використанням земель у Новомосковському, Павлоградському, Юр'ївському районах та м.Павлоград управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області ОСОБА_1, на адресу СФГ Ставки , було направлено клопотання про надання документів, матеріалів необхідних для здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, проте позивач жодних запитуваних документів на вимогу державного органу також не надав.

На виконання вищевказаного наказу № 378-ДК від 02.10.2017 року, головним спеціалістом відділу контролю за охороною та використанням земель у Новомосковському, Павлоградському, Юр'ївському районах та м.Павлоград управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області 26.10.2017 року була проведена перевірка стосовно земельних ділянок за межами населеного пункту с. Кочережки на території Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області.

За результатами проведеної перевірки було складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки №378-ДК/382/АП/09/01-17 від 26.10.2017 року, у якому державним інспектором було зафіксовано порушення вимог ч.2 ст. 197-1 КК України, п. б ст. 211 ЗК України та ст. 53-1 КУпАП.

У акті перевірки №378-ДК/382/АП/09/01-17 від 26.10.2017 року зазначено, що державним інспектором встановлено факт використання позивачем земельної ділянки, за кадастровим номером 1223584000:01:001:0820, яка розташована на території Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області, по фактичному розміщенню будівель та споруд (8 ангарів, 2 корпуси та ін.), доступ до земельної ділянки обмежено парканом, територія перебуває під охороною (а.с.24, 25).

Так, державним інспектором було встановлено, що СФГ Ставки використовують земельну ділянку державної власності орієнтовною площею 9 га на території Вербківської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області за відсутності відповідного рішення про її передачу у власність або надання у користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину.

Крім того, у акті зазначено, що у результаті перевірки державним інспектором була оглянута земельна ділянка за кадастровим номером 1223584000:01:001:0460, яка на момент перевірки знаходиться у строковому користування СФГ Ставки , на підставі договору оренди землі з гр. ОСОБА_5, однак, зазначена земельна ділянка межує із землями історико-культурного призначення (курган) площею 0,3002 га, які на час огляду були оброблені єдиним масивом та одним технічним засобом за відсутності відповідного рішення про її передачу у власність або надання у користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину.

Згідно з актом було встановлено самовільне заняття земельної ділянки площею 0,3002 га історико-культурного призначення СФГ Ставки .

Позивач не погоджується із діями відповідача щодо призначення та проведення перевірки за наказом № 216-ДК від 07.08.2017 року та наказом № 378-ДК від 02.10.2017 року щодо земельних ділянок, що використовуються СФГ Ставки , тому звернувся до суду із цим позовом.

Вирішуючи заявлений спір по суті, суд виходить із такого.

Відповідно п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою КМУ від 14 січня 2015 р. № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику, зокрема, у сфері державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Зі змісту вказаного Положення також вбачається, що Держгеокадастр реалізує свої повноваження, крім іншого, через свої територіальні органи та посадових осіб.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності № 877-V від 05.04.2007 року (далі Закон № 877-V).

Відповідно до ст. 1 вказаного Закону державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до ст. 2 Закону дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом, зокрема, проведення перевірок, що визначено ст. 9 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель.

Статтями 5 та 6 Закону № 877-V передбачені планові та позапланові заходи зі здійснення державного нагляду (контролю).

Частиною 6 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.

Тобто, акт є документом, що складається за наслідком перевірки та має містити інформацію про стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року №15 (далі - Положення), Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Держгеокадастр у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Статтею 6 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель визначено повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Згідно ст.10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Відповідно до ст.4 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель об'єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Частиною 3 ст.19 Господарського кодексу України передбачено, що держава здійснює контроль і нагляд за господарською діяльністю суб'єктів господарювання у сфері земельних відносин - за використанням і охороною земель.

Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України (надалі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно зі ч.1 ст.4 ЗК України земельне законодавство включає цей Кодекс, інші нормативно-правові акти у галузі земельних відносин.

Статтею 15-2 ЗК України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у сфері земельних відносин, належить організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за: дотриманням вимог земельного законодавства при набутті права власності на земельні ділянки за договорами купівлі-продажу, міни, дарування, застави та іншими цивільно-правовими угодами; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; дотриманням вимог земельного законодавства органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань передачі земель у власність та надання у користування, у тому числі в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.

Відповідно до Положення, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань зокрема організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі земель у власність та надання у користування, зокрема в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.

Отже, повноваження визначені ст. 15-2 ЗК України покладені на Держгеокадастр як на центральний орган виконавчої влади що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у сфері земельних відносин.

Законом України Про державний контроль за використанням та охороною земель визначено, що цей Закон визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Тобто, Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель є спеціальним нормативно-правовим актом, який врегульовує, зокрема, покладену на Держгеокадастр функцію контролю за використанням та охороною земель.

Відповідно до ст.9 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються зокрема шляхом проведення перевірок.

Стаття 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель містить перелік конкретних дій та заходів, на вчинення яких вповноважено державних інспекторів.

Отже, державні інспектори уповноважені безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності, передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення.

Аналізуючи вищезазначені норми чинного законодавства, суд звертає увагу, що контроль за використанням та охороною земель є прямим обов'язком Держгеокадастру, а одною з законодавчо встановлених форм здійснення контролю є перевірка земельної ділянки. Законодавством визначено повноваження державного інспектора в рамках проведення перевірки земельної ділянки.

Так, спеціальним законом, який визначає, зокрема, процедуру проведення перевірок суб'єктів господарювання органами державного нагляду (контролю), повноваження цих органів під час здійснення перевірок, види розпорядчих документів, що складаються перед початком, під час та за наслідками проведення перевірок є Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V (далі - Закон № 877-V).

Відповідно до положень ст. 3 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за принципами, зокрема: гарантування прав та законних інтересів кожного суб'єкта господарювання; здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначених законом; неприпустимості дублювання повноважень органів державного нагляду (контролю) та неприпустимості здійснення заходів державного нагляду (контролю) різними органами державного нагляду (контролю) з одного й того самого питання.

Статтею 1 Закону № 877-V визначено, що заходи державного нагляду (контролю) - це планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Згідно з ст. 6 Закону № 877-V підставами для здійснення позапланових заходів є:

- подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;

- виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб'єктом господарювання у документі обов'язкової звітності, крім випадків, коли суб'єкт господарювання протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності;

- перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);

- звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров'ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності);

- неподання суб'єктом господарювання документів обов'язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;

- доручення Прем'єр-міністра України про перевірку суб'єктів господарювання у відповідній сфері у зв'язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров'я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;

- настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання.

Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертою статті 2 цього Закону.

Відповідно до ст. 7 Закону № 877-V, для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові і засвідчується печаткою.

Таким чином, відповідач був наділений повноваженнями здійснювати заходи контролю за використанням спірних земельних ділянок, зокрема, шляхом проведення перевірок, проведення яких оформлюється наказами, що в свою чергу доводить правомірність дій контролюючого органу зі складання спірних наказів про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства.

З метою належного виконання вищезазначених обов'язків відповідачем було прийняті оскаржувані наказ № 216-ДК від 07.08.2017 року та наказ № 378-ДК від 02.10.2017 року.

Таким чином, з урахуванням вищезазначеного оскаржувані накази відповідача щодо здійснення перевірки з питань дотримання вимог земельного законодавства, об'єктом якої є земельні ділянки, прийняті контролюючим органом відповідно до норм діючого законодавства.

Отже, відповідач, який є суб'єктом владних повноважень при вчиненні певних дій, діяв з урахуванням усіх обставин, що мають значення для вчинення дії, з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), та з дотриманням принципу верховенства права.

Закріплений у ч. 1 ст. 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Частиною 2 ст.2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, позивачем не доведено наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Відтак, з урахуванням вищевикладеного доводи позивача щодо протиправності дій Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо призначення та проведення перевірки за наказами від 07.08.2017 року № 216-ДК стосовно земельних ділянок, що використовуються СФГ «Ставки» є недоведеними та необґрунтованими.

Відповідач, який є суб'єктом владних повноважень при вчиненні певних дій, діяв з урахуванням усіх обставин, що мають значення для вчинення дії, з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), та з дотриманням принципу верховенства права.

Відтак, позивачем до суду не надано належних та допустимих доказів, які б спростували правильність рішень відповідача.

Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно із пунктом 3 частини першої статті 129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а викладені в позовній заяві вимоги позивача є необґрунтованими, недоведеними та такими, що не підлягають задоволенню.

На підставі наведеного, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог Селянського фермерського господарства «Ставки» до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та скасування наказів.

Відповідно до положень ст. 139 КАС України судовий збір не підлягає відшкодуванню позивачу.

Керуючись ст.ст. 9, 14, 73-78, 90, 194, 205, 242-246, 250, 255 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Селянського фермерського господарства «Ставки» до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та скасування наказів - відмовити.

Позивач: Селянське фермерське господарство «Ставки» (51462, Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Кочережки, вул. Шевченка, 86, код ЄДРПОУ 20279085).

Відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (49004, м. Дніпро, пр. О. Поля, 2, код ЄДРПОУ 39835428).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя В.В Ільков

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.06.2018
Оприлюднено03.07.2018
Номер документу75044438
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/852/18

Постанова від 20.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Постанова від 20.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 16.10.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 12.09.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 30.07.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Рішення від 20.06.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Ухвала від 02.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Ухвала від 02.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Ухвала від 20.02.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Ухвала від 01.02.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні