Рішення
від 03.07.2018 по справі 822/1505/18
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 822/1505/18

РІШЕННЯ

іменем України

03 липня 2018 рокум. Хмельницький Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Майстера П.М.

за участі:секретаря судового засідання Литвинюк К.Б. представника позивача: ОСОБА_1, представника відповідача: ОСОБА_2, розглянувши адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Агроінвестпроект-2005" до ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороню земель у Білогірському, Ізяславському, Славутському, Полонському, Шепетівському районах та м. Нетішині Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ОСОБА_4 про визнання протиправним та скасування припису,

ВСТАНОВИВ:

Фермерське господарство "Агроінвестпроект-2005" звернулось до суду з адміністративним позовом до ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороню земель у Білогірському, Ізяславському, Славутському, Полонському, Шепетівському районах та м. Нетішині Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ОСОБА_4, в якому просить визнати протиправним та скасувати припис Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороню земель у Білогірському, Ізяславському, Славутському, Полонському, Шепетівському районах та м. Нетішині Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ОСОБА_4 від 26.03.2018 року №119-ДК/0045/Пр/03/01-18 щодо усунення Фермерським господарством "Агроінвестпроект-2005" в тридцятиденний термін порушення вимог земельного законодавства.

На обгрунтування позовних вимог в позовній заяві та у відповіді на відзив позивач зазначив, що оскаржуваний припис від 26.03.2018 року №119-ДК/0045/Пр/03/01-18 підлягає скасуванню, оскільки підставою для складення вказаного припису стало припущення відповідача - Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороню земель у Білогірському, Ізяславському, Славутському, Полонському, Шепетівському районах та м. Нетішині Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ОСОБА_4 про самовільне зайняття Фермерським господарством "Агроінвестпроект-2005" земельної ділянки площею 13,5 га, кадастровий номер 6825580800:04:012:0579.

Вказав, що на спірній земельний ділянці розташовані об'єкти нерухомості, що належать Фермерському господарству "Агроінвестпроект-2005" на праві приватної власності, зокрема: будівля корівника загальною площею 1453 кв.м.; будівля конюшні загальною площею 456 кв.м.; будівля АЗС загальною площею 19,3 кв.м.; будівля ремонтної майстерні загальною площею 193,2 кв.м.; будівля зерноскладу загальною площею 775,1 кв.м.; будівля зерноскладу загальною площею 350,5 кв.м.; будівля піднавісу загальною площею 600,7 кв.м.; будівля вагової загальною площею 14,2 кв.м.; будівля зерноскладу загальною площею 320,9 кв.м.

Державна реєстрація речового права на ці об'єкти проведена 13 травня 2016 року.

Зазначив, що відповідно до частини другої статті 120 Земельного кодексу України якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Фермерським господарством "Агроінвестпроект-2005" вживались усі необхідні дії щодо державної реєстрації земельної ділянки та оформлення прав користування, зокрема:

26 жовтня 2016 року подано заяву про надання дозволу на розроблення Проекту землеустрою; на підставі дозволу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області (наказ від 29 грудня 2016 року №22-34710-сг) укладено договір з фізичною особою - підприємцем ОСОБА_5 на розроблення проекту землеустрою; на підставі проекту землеустрою, розробленого 14 квітня 2017 року, проведена державна реєстрація земельної ділянки (14.09.2014); погоджено проект землеустрою відповідно до вимог Земельного кодексу України та Закону України "Про землеустрій"; на підставі договору з приватним підприємством "Екоземагро-Ресурс" розроблено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки; погоджено з Грицівською селищною об'єднаною територіальною громадою передачу в оренду земельної ділянки (рішення шостої позачергової сесії Грицівської селищної ради VII скликання від 27 березня 2018року ).

Окрім того, вказав, що наказом ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 18 квітня 2018 року №22-2517-СГ "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки" та Договором оренди земельної ділянки від 03 травня 2018 року №72/57-18-ДО спростовується факт самовільного зайняття земельної ділянки, на якій розташовані об'єкти нерухомого майна, що належать на праві приватної власності Фермерському господарству "Агроінвестпроект-2005".

Припис Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороню земель у Білогірському, Ізяславському, Славутському, Полонському, Шепетівському районах та м. Нетішині Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ОСОБА_4 від 26.03.2018 року №119-ДК/0045/Пр/03/01-18 щодо усунення Фермерським господарством "Агроінвестпроект-2005" в тридцятиденний термін порушення вимог земельного законодавства позивач вважає протиправним, в зв'язку з чим звернувся із позовом до суду.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві та у відповіді на відзив.

Представник відповідача - ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області у судовому засіданні, та наданому відзиві на позовну заяву просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Зазначив, що під час проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки, державним інспектором було виявлено факт правопорушення, передбаченого ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а саме використання земельної ділянки з кадастровим номером 6825580800:04:012:0579, площею 13,5 га, що відноситься до категорії земель сільськогосподарського призначення, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, та яка знаходиться на території Великошкарівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області за межами населеного пункту без правовстановлюючих документів.

На момент здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, складання протоколу про адміністративне правопорушення та винесення постанови про накладення адміністративного стягнення земельна ділянка у власність чи у користування не передана, що свідчить про фактичне використання Фермерським господарством "Агроінвестпроект-2005" вищезазначеної земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу державної влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування, що є самовільним зайняттям земельної ділянки згідно ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель".

Відповідач - Державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області - головний спеціаліст відділу контролю за використанням та охороню земель у Білогірському, Ізяславському, Славутському, Полонському, Шепетівському районах та м. Нетішині Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ОСОБА_4 у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Надав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що станом на 26.03.2018 року на момент здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, складення протоколу про адміністративне правопорушення та винесення припису та постанови про накладення адміністративного стягнення земельна ділянка з кадастровим номером 6825580800:04:012:0579, площею 13,5 га у власність чи у користування позивача не передана, що свідчить про фактичне використання Фермерським господарством "Агроінвестпроект-2005" вищезазначеної земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу державної влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування, що є самовільним зайняттям земельної ділянки згідно ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", тобто встановлено факт правопорушення, передбаченого ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а саме використання земельної ділянки з кадастровим номером 6825580800:04:012:0579, площею 13,5 га, що відноситься до категорії земель сільськогосподарського призначення, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, та яка знаходиться на території Великошкарівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області за межами населеного пункту без правовстановлюючих документів. Вказав, що станом на 03.05.2018 року право користування в Фермерського господарства "Агроінвестпроект-2005" не виникло, договір оренди вказаної земельної ділянки підписаний 03.05.2018 року, державну реєстрацію права користування Фермерського господарства "Агроінвестпроект-2005" вказаною земельною ділянкою не здійснено. Просив в задоволенні позову відмовити.

Ухвалою суду від 17 травня 2018 року клопотання Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороню земель у Білогірському, Ізяславському, Славутському, Полонському, Шепетівському районах та м. Нетішині Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ОСОБА_4 про залучення до участі у справі співвідповідача задоволено частково. Залучено до участі у цій справі Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області як другого відповідача.

Ухвалою від 17.05.2018 року, суд відмовив в задоволенні клопотання представника відповідача - ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про закриття провадження у справі.

Суд, заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача - ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, дослідивши належним чином зібрані докази по справі, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення спору по суті, приходить до висновків, що позовні вимоги підлягають до задоволення з наступних підстав.

Встановлено, що Фермерське господарство "Агроінвестпроект-2005" (код ЄДРПОУ 34206192) зареєстровано як юридична особа, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 №679557.

На підставі наказу ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.03.2018 року №119-ДК "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності", здійснено державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості грунтів шляхом проведення перевірки дотримання земельного законодавства щодо земельної ділянки як об'єкта перевірки з кадастровим номером 6825580800:04:012:0579, розташованої на території Великошкарівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області.

За результатами перевірки державним інспектором були складені:

- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом-земельної ділянки від 26.03.2018 року №119-ДК/153/АП/09/01/-18 та акт обстеження земельної ділянки від 26.03.2018 року №119-ДК/36/АО/10/01/-18. Як зазначено в актах, що за результатами перевірки встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6825580800:04:012:0579, розташована на території Великошкарівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, за межами населеного пункту, площею 13,5 га, відноситься до категорії земель сільськогосподарського призначення, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Інформація про зареєстроване право користування (оренди) в Державному земельному кадастрі відсутня. На момент перевірки встановлено, що вказана земельна ділянка використовується Фермерським господарством "Агроінвестпроект-2005" без правовстановлюючих документів. На земельній ділянці знаходяться господарські будівлі (двори), зернотік та сільськогосподарська техніка;

- припис від 26.03.2018 року №119-ДК/0045/Пр/03/01-18, яким встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6825580800:04:012:0579, розташована на території Великошкарівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, за межами населеного пункту, площею 13,5 га, відноситься до категорії земель сільськогосподарського призначення, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Інформація про зареєстроване право користування (оренди) в Державному земельному кадастрі відсутня. На момент перевірки встановлено, що вказана земельна ділянка використовується Фермерським господарством "Агроінвестпроект-2005" без правовстановлюючих документів. На земельній ділянці знаходяться господарські будівлі (двори), зернотік та сільськогосподарська техніка. За вказане правопорушення передбачена відповідальність за ст.53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Вказаним приписом зобов'язано Фермерське господарство"Агроінвестпроект-2005" у тридцятиденний термін до 26 квітня 2018 року усунути порушення вимог земельного законодавства;

- протокол про адміністративне правопорушення від 26.03.2018 року №119-ДК/0038/П/07/01/-18 про те, що при перевірці дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом-земельної ділянки з кадастровим номером 6825580800:04:012:0579 встановлено, що ФГ "Агроінвестпроект-2005" в особі директора ОСОБА_6 використовує земельну ділянку з кадастровим номером 6825580800:04:012:0579, що знаходиться на території Великошкарівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області за межами населеного пункту без правовстановлюючих документів. На земельній ділянці знаходяться господарські будівлі (двори), зернотік та сільськогосподарська техніка. Відповідальність за вчинене правопорушення передбачена ст.53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та п.б ч.1 ст.211 Земельного кодексу України.

Крім того, старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області - начальником відділу контролю за використанням та охороню земель у Білогірському, Ізяславському, Славутському, Полонському, Шепетівському районах та м. Нетішині Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ОСОБА_7 складено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки з кадастровим номером 6825580800:04:012:0579 (за межами населеного пункту), розмір якої складає 22297,15 грн.

В подальшому 17.04.2018 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороню земель у Білогірському, Ізяславському, Славутському, Полонському, Шепетівському районах та м. Нетішині Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ОСОБА_4 була прийнята постанова №119-ДК/0047По/08/01/-18 про накладення адміністративного стягнення, якою на гр. ОСОБА_6 в особі директора ФГ "Агроінвестпроект-2005" накладено штраф в розмірі 340,00 грн.

Не погоджуюсь з вказаним приписом від 26.03.2018 року №119-ДК/0045/Пр/03/01-18, позивач оскаржив його до Хмельницького окружного адміністративного суду.

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що земельні відносини регулюються Конституцією України 28 червня 1996 року, Земельним кодексом України № 2768-III від 25 жовтня 2001 року, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з частинами 1, 2 статті 2 Земельного кодексу України, земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Приписами статті 188 Земельного кодексу України визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 № 482 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.

Згідно з пунктом 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, Держгекадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003 № 963-IV, який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Відповідно до статті 4 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" об'єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно зі статтею 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Так, згідно положень статті 6 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать зокрема здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.

Відповідно до статті ч.2 ст.120 Земельного кодексу України, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Також, відповідно до статей 125, 126 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Аналіз положень статті 120 Земельного кодексу України у їх сукупності дає підстави для висновку про однакову спрямованість її положень щодо переходу прав на земельну ділянку при виникненні права власності на будівлю і споруду, на якій вони розміщені.

Зазначені норми закріплюють загальний принцип цілісності об'єкта нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об'єкт розташований. При цьому, при застосуванні статті 120 Земельного кодексу України у поєднанні з нормою статті 125 цього Кодексу слід виходити з того, що у випадку переходу права власності на об'єкт нерухомості у встановленому законом порядку право власності на земельну ділянку в набувача нерухомості виникає одночасно з виникненням права власності на зведені на земельній ділянці об'єкти. Це правило стосується й випадків, коли право на земельну ділянку не було зареєстроване одночасно з правом на нерухомість, однак земельна ділянка раніше набула ознак об'єкта права власності.

Аналогічний правовий підхід викладено в постанові Верховного Суду від 20.03.2018 року по справі №446/1384/17.

З матеріалів справи встановлено, та підтверджено в судовому засіданні представником позивача, що на спірній земельний ділянці з кадастровим номером 6825580800:04:012:0579, площею 13,5 га, яка знаходиться на території Великошкарівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області за межами населеного пункту, розташовані об'єкти нерухомості, що належать Фермерському господарству "Агроінвестпроект-2005" на праві приватної власності, а саме: будівля корівника загальною площею 1453 кв.м.; будівля конюшні загальною площею 456 кв.м.; будівля АЗС загальною площею 19,3 кв.м.; будівля ремонтної майстерні загальною площею 193,2 кв.м.; будівля зерноскладу загальною площею 775,1 кв.м.; будівля зерноскладу загальною площею 350,5 кв.м.; будівля піднавісу загальною площею 600,7 кв.м.; будівля вагової загальною площею 14,2 кв.м.; будівля зерноскладу загальною площею 320,9 кв.м.

Державна реєстрація речового права на ці об'єкти проведена 13 травня 2016 року державним реєстратором комунального підприємства "Шепетівське бюро технічної інвентаризації" ОСОБА_8, на підставі рішення засновника №8 від 08.04.2016, видавник: засновник ФГ Агроінвестпроект-2005" ОСОБА_6, акту оцінки вартості та приймання передачі майна, що вноситься до статутного капіталу Фермерського Господарства Агроінвестпроект-2005" №1 від 08.04.2016, що підтверджується Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна, копія якої міститься в матеріалах справи.

Суд, не бере до уваги посилання відповідача, що позивачем не вживались заходи щодо державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6825580800:04:012:0579, що була предметом перевірки, та оформлення прав користування нею, з огляду на таке.

З матеріалів справи вбачається, що 26.10.2016 року позивач звернувся до ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовно площею 13,5 га, в оренду із земель сільськогосподарського призначення за рахунок земель державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Великошкарівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області за межами населених пунктів.

29.12.2016 року в.о. начальника ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області прийняв наказ №22-34710-СТ про надання Фермерському господарству "Агроінвестпроект-2005" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів Великошкарівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області (6825580800:04:012). Орієнтовний розмір земельної ділянки 13,5000 га, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

14 квітня 2017 року ФОП ОСОБА_5 був розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду із земель сільськогосподарського призначення за рахунок земель державної власності 01.01 - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва яка розташована за межами населених пунктів Великошкарівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області Фермерському господарству "Агроінвестпроект-2005".

В подальшому, позивач звернувся до ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у користування на умовах оренди для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населених пунктів на території Великошкарівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, площею 13,5000 га, кадастровий номер 6825580800:04:012:0579.

Однак, начальник ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області листом від 08.02.2018 року №П-1753/0-864/0/95-18 відмовив в затвердженні вказаного проекту землеустрою з посиланням на невідповідність даних Державного земельного кадастру з Проектом землеустрою щодо площі земельної ділянки, а саме згідно ОСОБА_6 з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, площа охоронної зони навколо (вздовж) об'єкта енергетичної системи складає 1,3500 га, натомість проектом землеустрою запроектовано охоронну зону навколо (вздовж) об'єкта енергетичної системи площею 1,3507 га.

Судом враховано, що невідповідність даних щодо площі земельної ділянки спричинено технічною помилкою, допущеною Відділом у Шепетівському районі ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, що підтверджується копією листа Відділу у Шепетівському районі ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 03.04.2018 року №32-22-0.35-554/118-18.

Після виправлення технічної помилки Відділом у Шепетівському районі ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та внесення змін до Державного земельного кадастру, проект землеустрою повторно направлений позивачем ОСОБА_3 управлінню Держгеокадастру у Хмельницькій області для затвердження, що підтверджується описом вкладення у цінний лист від 30 березня 2018 року.

Також, судом взято до уваги, що рішенням шостої позачергової сесії Грицівської селищної ради Шепетівського району Хмельницької області VІІ скликання від 27.03.2018 року №19, вирішено надати згоду ОСОБА_3 управлінню Держгеокадастру у Хмельницькій області на передачу в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер 6825580800:04:012:0579 площею 13,5 га ФГ "Агроінвестпроект-2005" за межами населених пунктів на території Великошкарівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області.

18 квітня 2018 року наказом начальника ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-2517-СГ, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду Фермерському господарству "Агроінвестпроект-2005" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населених пунктів на території Великошкарівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області. Надано в оренду Фермерському господарству "Агроінвестпроект-2005" земельну ділянку площею 13,5000 га (кадастровий номер 6825580800:04:012:0579) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель сільськогосподарського призначення державної власності на 7 років, яка розташована за межами населених пунктів на території Великошкарівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області.

03 травня 2018 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області (орендодавець) та Фермерським господарством "Агроінвестпроект-2005" (орендар) укладено Договір оренди земельної ділянки №72/57-18-ДО.

Згідно вказаного Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 13,5000 га (кадастровий номер 6825580800:04:012:0579), у тому числі землі під сільськогосподарськими та іншими господарськими будівлями і дворами - 13,5000 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01). На земельній ділянці розташовані об'єкти нерухомого майна, що належать орендарю, право власності зареєстровано у Державному реєстрі за №14536041 від 13.05.2016 року. Договір укладено на 7 років з 03.05.2018 року по 03.05.2025 року.

Вказаний Договір підписаний сторонами, та набирає чинності після його підписання.

Відтак, вказане свідчить про те, що позивачем вживалися заходи щодо державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6825580800:04:012:0579, що була предметом перевірки, та оформлення прав користування нею.

Доводи представника відповідача про те, що станом на момент здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, ФГ "Агроінвестпроект-2005" використовувало земельну ділянку загальною площею 13,5000 га (кадастровий номер 6825580800:04:012:0579) за відсутності відповідного рішення органу державної влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування, також не знайшли свого підтвердження, оскільки позивачем вживалися заходи щодо державної реєстрації вказаної земельної ділянки, а таке довготривале затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду Фермерському господарству "Агроінвестпроект-2005" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населених пунктів на території Великошкарівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, спричинене саме технічною помилкою, допущеною Відділом у Шепетівському районі ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області щодо площі земельної ділянки.

Також, суд звертає увагу відповідачів, що з виникненням прав власності на будівлю чи споруду у юридичної особи виникає право оформити земельну ділянку в користування, а розглянути таке питання та прийняти відповідне рішення в строки, встановлені законом, зобов'язаний відповідний повноважний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. У разі ж встановлення того, що суб'єкт господарювання вживав необхідних заходів до оформлення свого права землекористування, то відсутність у нього переоформлених на його ім'я правовстановлюючих документів на земельну ділянку не може розцінюватися як правопорушення.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 15.02.2018 року у справі №910/5702/17.

З урахуванням зазначених обставин, суд приходить до висновку, що наказом ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 18 квітня 2018 року №22-2517-СГ "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки" та Договором оренди земельної ділянки від 03 травня 2018 року №72/57-18-ДО спростовується факт самовільного зайняття земельної ділянки (кадастровий номер 6825580800:04:012:0579), на якій розташовані об'єкти нерухомого майна, що належать на праві приватної власності Фермерському господарству "Агроінвестпроект-2005", а тому висновок відповідача - Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороню земель у Білогірському, Ізяславському, Славутському, Полонському, Шепетівському районах та м. Нетішині Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ОСОБА_4 про використання позивачем земельної ділянки з кадастровим номером 6825580800:04:012:0579 без правовстановлюючих документів є необгрунтованим, не доведеним та не підтверджений доказами, а отже припис від 26.03.2018 року №119-ДК/0045/Пр/03/01-18 щодо усунення Фермерським господарством "Агроінвестпроект-2005" в тридцятиденний термін порушення вимог земельного законодавства є протиправним.

Відповідно до частини першої статті 8 Конституції України, в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Верховенство права - це панування права в суспільстві.

Конституційний Суд України в рішенні від 02.11.2004 р. у справі № 1-33/2004 (справа про призначення судом більш м'якого покарання) роз'яснив, що верховенство права вимагає від держави його втілення як у правотворчу, так і правозастосовну діяльність.

Як зазначив Конституційний Суд України, справедливість - одна з основних засад права, є вирішальною у визначенні його як регулятора суспільних відносин, одним із загальнолюдських вимірів права.

У відповідності зі статтею 124 Конституції України, юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір, водночас частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, оцінивши досліджені під час судового розгляду справи докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що відповідачами не доведена правомірність оскаржуваного припису, а тому адміністративний позов Фермерського господарства "Агроінвестпроект-2005" необхідно задовольнити.

Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При поданні позовної заяви позивач сплатив судовий збір в розмірі 1762,00 грн. В зв'язку із задоволенням позовних вимог, на користь позивача необхідно присудити 1762,00 грн. судових витрат.

Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати припис Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороню земель у Білогірському, Ізяславському, Славутському, Полонському, Шепетівському районах та м. Нетішині Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ОСОБА_4 від 26.03.2018 року №119-ДК/0045/Пр/03/01-18 щодо усунення Фермерським господарством "Агроінвестпроект-2005" в тридцятиденний термін порушення вимог земельного законодавства.

Присудити на користь Фермерського господарства "Агроінвестпроект-2005" за рахунок бюджетних асигнувань ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області судові витрати в сумі 1762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві грн.).

Позивач: Фермерське господарство "Агроінвестпроект-2005" (с. Велика Шкарівка, Шепетівський район, Хмельницька область, 30456, код ЄДРПОУ - 34206192).

Відповідачі: Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Інститутська, 4/1, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29016, код ЄДРПОУ - 39767479);

Державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області - головний спеціаліст відділу контролю за використанням та охороню земель у Білогірському, Ізяславському, Славутському, Полонському, Шепетівському районах та м. Нетішині Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ОСОБА_4 (вул. Інститутська, 4/1, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29016, код ЄДРПОУ - 39767479).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з його проголошення, а у випадку, якщо в судовому засіданні були проголошені вступна та резолютивна частини рішення суду, - з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 04 липня 2018 року

Головуючий суддя ОСОБА_9

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.07.2018
Оприлюднено04.07.2018
Номер документу75072600
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/1505/18

Рішення від 03.07.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 17.05.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 17.05.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 23.04.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 23.04.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні