Постанова
від 26.06.2018 по справі 824/468/16-а
ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 824/468/16-а

Головуючий у 1-й інстанції: Дембіцький П.Д.

Суддя-доповідач: Драчук Т. О.

26 червня 2018 року

м. Вінниця

Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Драчук Т. О.

суддів: Полотнянка Ю.П. Загороднюка А.Г. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Охримчук М.Б.,

представника позивача: ОСОБА_2

представника відповідача: ОСОБА_3,

третьої особи: ОСОБА_4,

представника третьої особи: ОСОБА_5

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_6 на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2017 року у справі за адміністративним позовом Оселівської сільської ради Кельменецького району Чернівецької області до Головного територіального управління юстиції в Чернівецькій області, треті особи - Чернівецька міська рада, Чернівецька філія державного підприємства "Інформаційний центр", ОСОБА_6 про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, щодо об'єкта нерухомого майна,

В С Т А Н О В И В :

в червні 2016 року позивач - Оселівська сільська рада Кельменецького району Чернівецької області звернулась до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного територіального управління юстиції в Чернівецькій області щодо визнання рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень 26813408 від 07.12.2015 та 26814120 від 07.12.2015 протиправними та їх скасування. Також позивач у своїй позовній заяві просив скасувати номери записів про право власності №12396537 від 30.11.2015 та №12397225 від 30.11.2015.

В подальшому позивач зменшив позовні вимоги та просив визнати протиправними та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень 26813408 від 07.12.2015 та 26814120 від 07.12.2015.

Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 28.12.2017 адміністративний позов задоволено в повному обсязі.

Не погоджуючись з даним рішенням ОСОБА_6, звернувся з апеляційною скаргою до суду, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

Представник позивача в судовому засіданні заперечував щодо задоволення апеляційної скарги та просив залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін. Разом з тим у своєму відзиві зазначив, що суд першої інстанції об'єктивно та повно дослідив докази по справі, а доводи апеляційної скарги є безпідставними.

Представник відповідача, третя особа, представник третьої особи в судовому засіданні підтримали доводи зазначенні в апеляційній скарзі та просили її задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти постанову, якою у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

Заслухавши, суддю-доповідача, представників сторін та третіх осіб, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а постанову суду - без змін, виходячи з наступного.

Як встановлено судом першої інстанції, підтверджується матеріалами справи та не заперечується сторонами по справі, постановою господарського суду Чернівецької області від 29.08.2011 ТзОВ "Т.Г. Шевченка" с.Оселівка Кельменецького району Чернівецької області визнано банкрутом.

Ухвалою Господарського суду Чернівецької області від 19.03.2014 призначено ліквідатором банкрута арбітражного керуючого ОСОБА_7

30.11.2015 ОСОБА_7 звернувся до Реєстраційної служби Чернівецького міського управління юстиції з заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

Державним реєстратором прав на нерухоме майно ОСОБА_8 внесено записи про право власності 12396537, дата та час державної реєстрації 30.11.2015 18:26:44, згідно якої зареєстровано право власності за товариством з обмеженою відповідальністю Т.Г.Шевченка с. Оселівка Кельменецького району Чернівецької області код ЄДРПОУ: 03801611 на нежитлове приміщення вул. Центральна, 1 А адміністративна будівля літ. А-2 загальною площею 188,9 кв.м., реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 797046373220 та 12397225, дата та час державної реєстрації 30.11.2015 року о 18:50:16, згідно якого зареєстровано право власності за товариством з обмеженою відповідальністю Т.Г.Шевченка с. Оселівка Кельменецького району Чернівецької області код ЄДРПОУ: 03801611 нежитлове приміщення по вул. Центральна 1 Б с.Оселівка Кельменецького району Чернівецької області, котельня літ.А загальною площею 110,3 кв.м., реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 797084873220 (т.1,а.с.13-17).

07.12.2015 Державним реєстратором прав на нерухоме майно ОСОБА_4 прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 26813408 яким проведено державну реєстрацію права власності на нежитлове приміщення що розташоване за адресою: вул. Центральна, 1 А, с. Оселівка Кельменецького району Чернівецької області (т.1, а.с.70).

За результатами державної реєстрації видано свідоцтво про право власності на нерухоме майно № 49219734, згідно якого зареєстровано право власності за товариством з обмеженою відповідальністю Т.Г.Шевченка с. Оселівка Кельменецького району Чернівецької області код ЄДРПОУ: 03801611 на нежитлове приміщення вул. Центральна, 1 А., та свідоцтво про право власності на нерухоме майно № 49222870, згідно якого зареєстровано право власності за Товариством з обмеженою відповідальністю Т.Г.Шевченка с. Оселівка Кельменецького району Чернівецької області код ЄДРПОУ: 03801611 на нежитлове приміщення вул. Центральна, 1 Б., (т.1,а.с.16).

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного державного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна індексний номер 492179235 вбачається, що 05.12.2007 о 15:40:36 за № 6165909, реєстратором - приватним нотаріусом Матеїк О.Г. внесено запис про арешт нерухомого майна на комплекс будівель та споруд, що належать ТзОВ "Т.Г.Шевченко", с Оселівка, Кельменецького району Чернівецької області. Підстава постанова про арешт майна боржника та оголошення заборони на його відчуження, АН 3074767 від 03.12.2007, відділ Кельменецького районного управління юстиції, заявник відділ ДВС Кельменецького районного управління юстиції смт. Кельменці. (т 2 а.с. 153).

Також суд першої інстанції після дослідження матеріалів реєстраційної справи, наданої Кельменецькою РДА (т.1, а.с.91-114), встановив, що ОСОБА_7 звернувся за реєстрацією права власності не житлове приміщення, що знаходиться за адресою: Чернівецька область, Кельменецький район, с. Оселівка, вул. Центральна, 1-А. На звороті значиться підпис заявника. На вказаній заяві відсутні дата та реєстраційний номер. (т. 1 а.с.92).

Оглядом картки прийому заяви № 26612329, встановлено, що заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень а також перелік документів поданих разом із заявою від ОСОБА_7 отримано ОСОБА_8, посадовою особою Реєстраційної служби Чернівецького міського управління юстиції Чернівецької області та зареєстровано у базі даних про реєстрацію заяви і запитів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 30.11.2015 о 18:26 год. за реєстраційним номером 14575204. У заяві зазначено, що до вказаної заяви додано довідка № 1251 від 15.10.2015, технічний паспорт, державний акт на право постійного користування землею, довідки серії б.н від 16.11.2015, ухвала господарського суду Чернівецької області від 19.03.2014 року ( т.1, а.с.113, зворот).

Дослідженням державного акту на право постійного користування землею встановлено, що селянській спілці ім. Шевченка, яка знаходиться за адресою: с. Оселівка, вул. Центральна, 1-А, Кельменецький район, Чернівецька область передається у колективну власність 1200,2 гектара землі у межах згідно з планом. Землю передано для сільськогосподарського виробництва відповідно до рішення Кельменецької районної Ради народних депутатів від 19.12.1994.

У вказаному державному акті відсутні відомості про речове право на земельну ділянку, на якій розташований об'єкт будівництва. (т.1,а.с.101, зворот).

Із змісту довідки від 15.10.2015 № 1251, за підписом сільського голови с.Оселівка, вбачається, що довідка видана Оселівською сільською радою, про те, що другий поверх адміністративного приміщення що належить ТзОВ "Т.Г. Шевченка" знаходиться за адресою приміщення № 2 вул. Центральна 1-А с. Оселівка Кельменецького району. У вказаній довідці відсутні відомості про те, кому саме видана довідка, на чиє звернення, а також відсутні відомості про те, що відповідним рішенням вказаному об'єкту нерухомого майна присвоювалась адреса(т.1 а.с.104).

Дослідженням Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, вбачається, що станом на 05.12.2007 року, встановлено, що згідно відомостей з Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна на підставі постанови про арешт майна боржника та оголошення заборони на його відчуження, АН № 074767, від 03.12.2007 було встановлено обтяження накладено арешт на нерухоме майно, де об'єктом обтяження є невизначене майно, комплекс будівель та споруд, що належить ТзОВ "Т.Г.Шевченка" с. Оселівка Кельменецького району, Чернівецької області. (т.1, а.с. 110).

Із змісту Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 26813408 від 07.12.2015 вбачається, що державним реєстратором прав на нерухоме майно ОСОБА_4 розглянуто заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийняту 30.11.2015 року о 18:26:24, яку подану ОСОБА_7 для проведення державної реєстрації права власності, форма власності приватна на нежитлове приміщення, що розташоване за адресою: Чернівецька область, Кельменецький район, с. Оселівка , вул. Центральна 1-А та документи подані для проведення державної реєстрації прав.

Керуючись ч.2 ст.9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", п. 20 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 державний реєстратор ОСОБА_4 провів державну реєстрацію права власності на нежитлове приміщення що розташоване за адресою Чернівецька область, Кельменецький район, с.Оселівка, вул. Центральна 1-Б. У вказаному рішенні відсутні відомості, зокрема про кадастровий номер земельної ділянки. (т. 2 а.с. 155).

У вказаних матеріалах реєстраційної справи, відсутній документ, що посвідчує речове право на земельну ділянку, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, документ що засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, документ що підтверджує присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси.

Також, при дослідженні судом першої інстанції матеріалів реєстраційної справи, наданої представником позивача, яка надавалась для огляду господарському суду Чернівецької області у справі № 12/5027/877-б/2011, встановлено, що реєстраційна справа містить 19 арк. (т.2, а.с. 150).

Оглядом картки прийому заяви № 26612890 встановлено, що заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень а також перелік документів поданих разом із заявою від ОСОБА_7 отримано ОСОБА_8, посадовою особою Реєстраційної служби Чернівецького міського управління юстиції Чернівецької області та зареєстровано у базі даних про реєстрацію заяви і запитів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 30.11.2015 о 18:50 год. за реєстраційним номером 14575507. У заяві зазначено, що до вказаної заяви додано, технічний паспорт, довідка № 1252 від 14.10.2015 державний акт на право постійного користування землею, довідки серії б/н від 16.11.2015, ухвала господарського суду Чернівецької області від 19.03.2014, документи від заявника, серія та номер б/н, виданий 30.11.2015 видавник: Вижницький УМВС України в Чернівецькій області. Картка прийому заяви не підписана, а також не зазначено перелік документів, що подані додатково, а також відсутній підпис заявника, про те що документи отримав та які саме (т.2, а.с.151).

Дослідженням державного акту на право постійного користування землею встановлено, що селянській спілці ім. Шевченка, яка знаходиться за адресою: с. Оселівка, вул. Центральна, 1-А, Кельменецький район, Чернівецька область передається у колективну власність 1200,2 гектара землі у межах згідно з планом. Землю передано для сільськогосподарського виробництва відповідно до рішення Кельменецької районної Ради народних депутатів від 19.12.1994.

У вказаному державному акті відсутні відомості про речове право на земельну ділянку на якій розташований об'єкт будівництва. (т.2, а.с.167-169).

Із змісту довідки від 15.10.2015 № 1252 видно, що довідка видана Оселівською сільською радою за підписом сільського голови, про те, що котельня, що належить ТзОВ "Т.Г. Шевченка" знаходиться за адресою вул. Центральна 1-Б село Оселівка Кельменецького району. У вказаній довідці відсутні відомості про те, кому саме видана довідка, на чиє звернення, а також відсутні відомості про те, що відповідним рішенням вказаному об'єкту нерухомого майна присвоювалась адреса (т. 2 а.с. 163). Суд першої інстанції прийшов до висновку, що вказана довідка, не відповідає встановленому порядку присвоєння поштових адрес об'єктам нерухомості, а тому вважає її неналежним доказом.

Дослідженням Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, видно, що станом на 05.12.2007, встановлено, що згідно відомостей з Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна на підставі постанови про арешт майна боржника та оголошення заборони на його відчуження, АН № 074767, від 03.12.2007 було встановлено обтяження накладено арешт на нерухоме майно, де об'єктом обтяження є невизначене майно, комплекс будівель та споруд, що належить ТзОВ "Т.Г.Шевченка" с. Оселівка Кельменецького району, Чернівецької області (т.1, а.с. 110).

Із змісту Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 26814120 від 07.12.2015 вбачається, що державним реєстратором прав на нерухоме майно ОСОБА_4 розглянуто заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийняту 30.11.2015 о 18:50:16, яку подав ОСОБА_7 для проведення державної реєстрації права власності, форма власності приватна на нежитлове приміщення, що розташоване за адресою: Чернівецька область, Кельменецький район, с.Оселівка, вул. Центральна 1-Б та документи подані для проведення державної реєстрації прав.

Керуючись ч.2 ст.9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", п. 20 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 державний реєстратор ОСОБА_4 провів державну реєстрацію права власності на нежитлове приміщення що розташоване за адресою Чернівецька область, Кельменецький район, с. Оселівка, вул.Центральна 1-Б. У вказаному рішенні відсутні відомості, зокрема про кадастровий номер земельної ділянка (т. 2 а.с. 155).

Суд першої інстанції зазначає, що у вказаних матеріалах реєстраційної справи, відсутній документ, що посвідчує речове право на земельну ділянку, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, документ, що засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, документ, що підтверджує присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси, а також відсутній документ, що підтверджує оплату адміністративних послуг (а.с. 149-169).

Крім того, 07.09.2016 ухвалою Господарського суду Чернівецької області у справі №12/5027/877/-б/2011 визнано недійсними результати аукціону, проведеного ТзОВ "Буковина - аукціон" 18.02.2016 щодо продажу майна ТзОВ "Т.Г.Шевченка", а саме адмінбудівлі другого поверху за адресою вул. Центральна,1-А та котельні по вул. Центральна, 1-Б у с.Оселівка, Кельменецького району Чернівецької області, а також визнано недійсними протоколи аукціону № 1 від 18.02.2016 та № 2 від 18.02.2016 щодо продажу майна ТзОВ "Т.Г. Шевченка", а саме: адмінбудівлі 2-го поверху за адресою: вул. Центральна, 1 А та котельні по вул. Центральна, 1 Б у с. Оселівка, Кельменецького району, Чернівецької області (т. 1, а.с. 126).

Постановою від 28.11.2016 Львівський апеляційний господарський суд ухвалу Господарського суду Чернівецької області від 07.09.2016 у справі № 12/5027/877-б/2011 залишив без змін.

Постановою Вищого господарського суду України від 17.05.2017 у справ № 12/5027/877/-б/2011 постанову Львівського апеляційного господарського суду від 28.11.2016 та ухвалу Господарського суду Чернівецької області від 07.09.2016 залишено без змін. (т.2, а.с. 128-132).

Рішенням ІІІ сесії VІІ скликання Оселівської сільської ради від 27.01.2016 вирішено включити до переліку об'єктів комунальної власності:- адміністративне приміщення та прилеглі до нього нежитлові будівлі та споруди (приміщення старого архіву, водонапірна башня, яка обслуговувала ДНЗ та адмінприміщення, металева труба та фундамент під нею) по вул. Центральна, 1-А; котельня по вул. Центральна, 1-Б.(т.1, а.с. 168).

З порядку реорганізації колективного сільськогосподарського підприємства селянської спілки Ім. Шевченка, затвердженого рішенням загальних зборів від 22.09.1998, вбачається, що згідно п.1.4. основними етапами реорганізації є передача об'єктів соціальної сфери з колективної власності КСП у комунальну власність. (т.2, а.с. 3).

Згідно з рішенням ХХХІV сесії VІ скликання Оселівської сільської ради від 28.09.2015, вирішено присвоїти адресну частину нежитловим приміщенням котельні по вул. Центральна, 1 Б., 1 поверх адмінприміщення вул. Центральна 1 А № 1, ІІ поверх адмінприміщення вул.Центральна, 1А № 2 (т.2, а.с. 12).

Із змісту довідки № 367 від 15.03.2017, виданої Оселівською сільською радою Кельменецького району Чернівецької області встановлено, що дійсно адмінбудівля розташована на земельній ділянці по вул. Центральна, 1 А, села Оселівка в межах населеного пункту, кадастровий номер земельній ділянці не присвоєно. (т.2, а.с.13).

Із змісту довідки № 368 від 15.03.2017, виданої Оселівською сільською радою Кельменецького району Чернівецької області встановлено, що дійсно котельня розташована на земельній ділянці по вул. Центральна, 1 Б, села Оселівка в межах населеного пункту кадастровий номер земельній ділянці не присвоєно (т.2, а.с.13).

Разом з тим, з листа від 31.03.2017 № 86, наданого Оселівською сільською радою вбачається, що відповідно до документів справи № 797046373220 на підставі яких було прийнято державним реєстратором рішення про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно, а саме: адмінбудівлі вулиця Центральна, 1 А, та котельні вулиця Центральна, 1 Б, ліквідатором ОСОБА_11 надано державний акт на право постійного користування землею І-ЧВ № 000020 від 02.08.1995 року. Проте даний державний акт на право користування землею ніякого відношення до адмінбудівлі немає, так як, власнику - селянській спілці ім. Шевченка, згідно даного акта було передано 1200.2га у колективну власність для сільськогосподарського виробництва. Даний державний акт наданий, як один із документів під час реєстрації права власності на будівлю (т.2, а.с. 96).

Разом з тим, згідно довідок Оселівської сільської ради № 446, 447 від 31.03.2017 видно, що на земельні ділянки, на яких розташовані нежитлові приміщення по вул. Центральна 1 А, Центральна 1 Б, с. Оселівка (адмінбудівля, котельня) перебувають у комунальній власності. Будь-яких договорів про передачу земельних ділянок в оренду або у користування сільською радою не приймалось. (т.2, а.с.97-98).

Приймаючи оскаржуване рішення, Чернівецький окружний адміністративний суд виходив з того, що державним реєстратором ОСОБА_4 07.12.2015 вчинилися реєстраційні дії, при наявності зареєстрованого в Державному реєстрі Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 6165909 від 05.12.2007 щодо державної реєстрації обтяження, арешту нерухомого майна на комплекс будівель та споруд що належать ТзОВ "Т.Г. Шевченко" с.Оселівка, Кельменецького району, Чернівецької області, у відсутності належного документа, що підтверджує присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси, документа, що посвідчує речове право на земельну ділянку, документа, що підтверджує оплату послуг, без встановлення відповідності заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, як передбачено Законом та встановленим Порядком. Разом з цим, суд першої інстанції зазначив, що державним реєстратором, відповідачем та його представником не дотримано вимоги Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень затверджених Постановою КМ України від 17.10.2013 № 868, а тому адміністративний позов є таким, що підлягає задоволенню.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої, з таких підстав.

Відповідно до ст.19 Конституції України, орган державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 1 ст.1 ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно

Згідно з п.20 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 № 868, за результатами розгляду заяви та документів, необхідних для проведення державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав або рішення про відмову в такій реєстрації.

Як передбачено п.28 Порядку № 868 державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав виключно за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Згідно з п.4 ч.1 ст.24 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують.

Відповідно до ч.4 ст.9 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації.

Питання державної реєстрації прав та їх обтяжень не є дискреційними повноваженнями державного реєстратора, оскільки останній приймає лише одне з рішень щодо державної реєстрації (вчинення реєстрації, відмова в її проведенні, зупинення розгляду) відповідно до встановлених обставин, і не має права розсуду.

Згідно з п.1 ч.2 ст.9 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:

1) відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом);

2) відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень;

3) відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах;

4) наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону;

5) наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав;

Відповідно до ч.1 ст.15 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку:

1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви;

2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень;

3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації;

4) внесення записів до Державного реєстру прав;

5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;

6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Згідно з п.1 ч.1 ст.16 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень подається у паперовій або електронній формі у випадках, передбачених цим Законом.

Відповідно до ч.3,4 ст.16 ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у паперовій формі подаються оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, їх копії, засвідчені в установленому порядку. У разі подання заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подаються оригінали електронних документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, або електронні копії оригіналів документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, виготовлені шляхом сканування таких документів у паперовій формі. Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень не приймається у разі відсутності документа, що підтверджує оплату послуг з державної реєстрації прав та їх обтяжень.

Як передбачено ч.1 ст.29 ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" за державну реєстрацію прав справляється адміністративний збір.

Згідно з ч.3 ст.17 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень документи, що встановлюють виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно та їх обтяжень і подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до ч.1 ст.22 ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у разі якщо документи для державної реєстрації прав та їх обтяжень подано не в повному обсязі, передбаченому нормативно-правовими актами, державний реєстратор у строк, встановлений частинами п'ятою, сьомою і восьмою статті 15 цього Закону для розгляду заявлених прав, приймає рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень і письмово повідомляє про це заявника.

На підставі аналізу наведених правових норм колегія суддів дійшла до висновку, що перевірка документів щодо відповідності їх вимогам законів та інших нормативно-правових актів є обов'язком державного реєстратора при прийнятті рішення про вчинення реєстраційної дії або про відмову у її здійсненні.

Перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень № 868 від 17.10.2013.

Згідно з п.15 Порядку №868 під час розгляду заяви і документів, що додаються до неї, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями, зокрема щодо:

1) обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у встановлених законом випадках);

2) повноважень заявника;

3) відомостей про нерухоме майно, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах;

4) наявності обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до закону;

5) наявності факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.

Відповідно до ч.1 п.16 Порядку №868 у разі подання документів, необхідних для проведення державної реєстрації речових прав, не в повному обсязі державний реєстратор приймає рішення про зупинення розгляду заяви, яке містить рекомендації щодо усунення обставин, що були підставою для його прийняття.

Згідно з п.28 Порядку №868 державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав виключно за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до п.36 Порядку №868 для проведення державної реєстрації речових прав необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення таких прав на нерухоме майно, та інші документи, визначені цим Порядком.

Як зазначено в п.37 Порядку №868 документами, що підтверджують виникнення, перехід та припинення речових прав на нерухоме майно, є:

1) укладений в установленому законом порядку договір, предметом якого є нерухоме майно, права щодо якого підлягають державній реєстрації, або речове право на нерухоме майно чи його дублікат;

2) свідоцтво про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя, видане нотаріусом або консульською установою України, чи його дублікат;

3) свідоцтво про право на спадщину, видане нотаріусом або консульською установою України, чи його дублікат;

4) видані нотаріусом свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, чи їх дублікати;

5) свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане державним реєстратором відповідно до закону;

6) свідоцтво про право власності, видане органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді, чи його дублікат;

7) свідоцтво про право власності на нерухоме майно чи його дублікат, видані до 1 січня 2013 р. органом місцевого самоврядування або місцевою держадміністрацією;

8) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняте власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном;

9) державний акт на право приватної власності на землю, державний акт на право власності на землю, державний акт на право власності на земельну ділянку або державний акт на право постійного користування землею;

10) рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно;

11) ухвала суду про затвердження (визнання) мирової угоди;

12) заповіт, яким установлено сервітут на нерухоме майно;

13) закон, яким установлено сервітут на нерухоме майно;

14) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об'єкта нерухомого майна релігійній організації;

15) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об'єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність;

16) інші документи, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно відповідно до закону.

Апелянт у своїй апеляційній скарзі зазначає, що видача свідоцтв про право власності на нерухоме майно та їх послідуюча реєстрація відбувалась на підставі діючого на той час Порядку №868, згідно якого була визначена спрощена процедура проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Відповідно до п.49 Порядку №868 (на який посилається апелянт) у разі проведення державної реєстрації права власності з видачею свідоцтва на новозбудовані чи реконструйовані об'єкти нерухомого майна заінтересованою особою є замовник будівництва, крім випадків, передбачених цим Порядком.

Для проведення державної реєстрації права власності з видачею свідоцтва на новозбудований об'єкт нерухомого майна заявник подає:

документ, що підтверджує виникнення, перехід та припинення речових прав на земельну ділянку;

документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта.

Документом, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку, господарської (присадибної) будівлі та споруди, прибудови до них, побудованих до 5 серпня 1992 р., є технічний паспорт на об'єкт нерухомого майна;

технічний паспорт на об'єкт нерухомого майна;

документ, що підтверджує присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси.

Документи, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності на такий об'єкт нерухомого майна, заявник не подає.

В цій частині, колегія суддів зазначає, що другий поверх адміністративної будівлі та котельня не відносяться до жодного з наведених апелянтом об'єктів (зазначених у п.49 Порядку №868). Новобудовою адміністративна будівля не являється, оскільки, згідно з акту приймання-передач основних фондів №1 від 29.03.1999 (т.1 а.с.216) була введена в експлуатацію ще в 1973 році, а будівля котельні, не фігурувала в даному акті взагалі. Щодо об'єктів закінченого будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку, господарської (присадибної) будівлі та споруди, прибудови до них, побудованих до 5 серпня 1992 р., то дані об'єкти не відносяться до жодного з наведених.

Однак, згідно з п.53 Порядку №868 для проведення державної реєстрації права власності з видачею свідоцтва у зв'язку з передачею у власність фізичним та юридичним особам об'єктів нерухомого майна у результаті припинення (ліквідації чи реорганізації) юридичної особи або виділу з неї нової юридичної особи заявник, крім документа, що підтверджує виникнення, перехід та припинення речових прав на нерухоме майно, подає ліквідаційний баланс, затверджений засновниками (учасниками) юридичної особи або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи, та письмову заяву таких осіб, яким передано нерухоме майно юридичної особи, що припиняється, про розподіл між ними такого майна або рішення відповідного органу щодо подальшого використання зазначеного майна.

Відповідно до п.58 Порядку №868 для проведення державної реєстрації прав з видачею свідоцтва на об'єкт нерухомого майна, який поділяється (у тому числі у результаті виділення окремого об'єкта нерухомого майна із складу об'єкта нерухомого майна, що складається з двох або більше об'єктів) або частка з якого виділяється, заявник, крім документа, що підтверджує виникнення, перехід та припинення речових прав на об'єкт нерухомого майна, який поділяється або частка з якого виділяється, подає:

технічні паспорти на новостворені об'єкти нерухомого майна;

документ, що підтверджує присвоєння новоствореному об'єкту нерухомого майна окремої адреси.

Також, колегія суддів звертає увагу, що в судовому засіданні державний реєстратор ОСОБА_4 та в подальшому, в своїх поясненнях, Головне територіальне управління юстиції у Чернівецькій області посилається на п.51 Порядку "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" затвердженого Постановою КМУ від 25.12.2015 №1127. Дані пояснення колегія суддів не бере до уваги при розгляді справи, оскільки на момент виникнення обставин, що призвели до звернення з позовом до суду діяв Порядок №868 затверджений поставною КМУ від 17.10.2013, а Порядок №1127, ще не набрав чинності.

Щодо посилання відповідача та державного реєстратора на лист департаменту державної реєстрації та нотаріату від 12.03.2013 №95-06-15-13 колегія суддів встановила, що з контексту даного листа його дія обмежується в часі, а саме 31.12.2013 року, а тому він також не може бути взятий до уваги при вирішенні спору по суті.

Крім того, апелянт у своїй апеляційній скарзі зазначив, що право постійного користування земельною ділянкою, що виникло до 01.01.2013, може посвідчуватись державними актами двох видів: на право постійного користування землею та на право постійного користування земельною ділянкою.

В свою чергу колегія суддів зазначає, що в матеріалах справи наявний державний акт на право постійного користування землею, який виданий селянській спілці ім.Шевченка на право колективної власності на землю для сільськогосподарського виробництва.

Щодо доводів стосовно розмежування земельних ділянок згідно державного акту на право постійного користування землею серії ЧВ №000020, колегія суддів зазначає, що з плану зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність (т.1 а.с.55-56) не вбачається, що адмінбудівля та котельня знаходяться на землях переданих у колективну власність для сільськогосподарського виробництва. Також під час судового засідання державний реєстратор ОСОБА_4 не пояснив, чим він керувався та як він перевіряв відповідність даного державного акту та заявлених прав на об'єкти нерухомості.

Враховуючи вище зазначене колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції дійшов правомірного висновку, що державним реєстратором ОСОБА_4 07.12.2015 вчинилися реєстраційні дії щодо державної реєстрації обтяження, арешту нерухомого майна на комплекс будівель та споруд що належать ТзОВ "Т.Г. Шевченко" с.Оселівка, Кельменецького району, Чернівецької області, у відсутності документа, що підтверджує присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси (в цій частині колегія суддів, вважає за необхідне зазначити, що матеріали справи не містять чіткого розмежування адреси (присвоєння іншої адреси) першому та другому поверху будівлі за загальною адресою вул.Центральна №1-А, с.Оселівка, Кельменецького району, Чернівецької області.), документа, що посвідчує речове право на земельну ділянку, документа, що підтверджує оплату послуг, без встановлення відповідності заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, як передбачено Законом та встановленим Порядком. Разом з цим, суд першої інстанції зазначив, що державним реєстратором, відповідачем та його представником не дотримано вимоги Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень затверджених Постановою КМ України від 17.10.2013 № 868, а тому адміністративний позов підлягає задоволенню.

Крім того, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що у зв'язку з тим, що 07.09.2016 ухвалою Господарського суду Чернівецької області у справі №12/5027/877-б/2011 визнано недійсними результати аукціону, проведеного ТзОВ "Буковина - аукціон" 18.02.2016 щодо продажу майна ТзОВ "Т.Г.Шевченка", а саме адмінбудівлі другого поверху за адресою вул. Центральна,1-А та котельні по вул. Центральна, 1-Б у с.Оселівка, Кельменецького району Чернівецької області, а також визнано недійсними протоколи аукціону № 1 від 18.02.2016 та № 2 від 18.02.2016 щодо продажу майна ТзОВ "Т.Г. Шевченка", а саме: адмінбудівлі 2-го поверху за адресою: вул. Центральна, 1 А та котельні по вул. Центральна, 1 Б у с. Оселівка, Кельменецького району, Чернівецької області, то спір про право власності на ці будівлі розглядався судом в порядку господарського судочинства.

Колегією суддів не було встановлено приналежність предмету позову у справі №824/468/16-а до розгляду в порядку цивільної юрисдикції.

Також, про це свідчить й ухвала Господарського суду Чернівецької області у справі №12/5027/877-б/2011 від 20.09.2017 в якій зазначено, що адміністративна будівля ІІ поверху №2, літ. А-2, загальною площею 188,9 кв.м. по вул.Центральній, 1А, с.Оселівка, Кельменецького району Чернівецької області та котельня літ. А-2, загальною площею 135,3 кв.м. по вул. Центральній, 1Б, с.Оселівка, Кельменецького району Чернівецької області, передані на баланс Оселівської сільської ради як об'єкти комунальної інфраструктури (відповідне рішення Оселівської сільської ради від 24.11.2016), згідно акту приймання передачі від 18.09.2017 на підставі протоколу засідання комітету кредиторів від 18.09.2017 та ст.42 Закону про банкрутство. А також, з урахуванням того, що цим рішенням затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс ТзОВ "Т.Г. Шевченка" с. Оселівка, Кельменецького району, Чернівецької області.

Крім того, згідно акту приймання-передачі майна від 24 вересня 2015 року ТОВ "Т.Г.Шевченка" в особі ліквідатора ОСОБА_7 відповідно до ст.42 Закону України "Про відновлення платеспроможності боржника або визнання його банкрутом" передав на баланс Оселівської сільської ради приміщення першого поверху адміністративної будівлі: приміщення №1, по вул.Центральній, 1-а в с.Оселівка, Кельменецького району , Чернівецької області балансовою вартістю 36 133 грн.

Оскільки доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах законодавства та не спростовують висновків суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, та ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому підстави для його скасування або зміни відсутні.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу ОСОБА_6 залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2017 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 03 липня 2018 року.

Головуючий Драчук Т. О. Судді Полотнянко Ю.П. Загороднюк А.Г.

СудВінницький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.06.2018
Оприлюднено05.07.2018
Номер документу75082246
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/468/16-а

Постанова від 12.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 11.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 16.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Постанова від 26.06.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 02.05.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 03.04.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 20.03.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 20.03.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 09.02.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 09.02.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні