Постанова
від 20.06.2018 по справі 357/9939/15-ц
КАСАЦІЙНИЙ ЦИВІЛЬНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

Постанова

Іменем України

20 червня 2018 року

м. Київ

справа № 357/9939/15

провадження № 61-10296св18

Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Червинської М. Є.,

суддів: Антоненко Н. О., Журавель В. І. (суддя-доповідач), Крата В. І., Курило В.М.,

учасники справи:

позивач - прокурор Київської області в інтересах держави Україна в особі Кабінету Міністрів України,

відповідачі: Білоцерківська районна державна адміністрація Київської області, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36, ОСОБА_37, ОСОБА_38, ОСОБА_39, ОСОБА_40, ОСОБА_41, ОСОБА_42, ОСОБА_43, ОСОБА_44, ОСОБА_45, ОСОБА_46, ОСОБА_47, ОСОБА_48, ОСОБА_49, ОСОБА_50, ОСОБА_51, ОСОБА_52, ОСОБА_53, ОСОБА_54, ОСОБА_55, треті особи: Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області, квартирно-експлуатаційний відділ міста Біла Церква Київської області, Фурсівська сільська рада Білоцерківського району Київської області, державне підприємство Ржищівський військовий лісгосп , приватне підприємство БТС Глобал ,

розглянув у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи касаційну скаргу першого заступника прокурора Київської області, до якої приєдналася Білоцерківська міська рада Київської області, на рішення Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 19 січня 2017 року у складі суддів Дмитренко А. М. та ухвалу апеляційного суду Київської області від 29 березня 2017 року у складі колегії суддів: Приходька К. П., Голуб С. А., Сліпченко О. І.,

встановив:

У липні 2015 року перший заступник прокурора Київської області звернувся до суду з позовом, у якому просив:

- визнати недійсним розпорядження Білоцерківської районної державної адміністрації від 07 липня 2006 року № 251 Про передачу земельних ділянок до складу земель запасу ;

- визнати недійсним розпорядження Білоцерківської районної державної адміністрації від 30 грудня 2008 року № 885 Про передачу в оренду земельної ділянки ;

- визнати недійсним розпорядження Білоцерківської районної державної адміністрації від 20 січня 2012 року № 47 Про затвердження проекту відведення із землеустрою щодо складання державних актів на право власності на земельні ділянки 54 громадянам для індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області ;

- визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки для індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, видані відповідачам та зареєстровані в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі;

- витребувати з володіння відповідачів на користь держави в особі Кабінету Міністрів України належні їм земельні ділянки.

Вимоги мотивовані тим, що прокуратурою Київської області за результатами вивчення законності відведення земель лісогосподарського призначення на території Білоцерківського району Київської області було встановлено, що на підставі державного акта на право постійного користування землею від 25 листопада 1977 року у користуванні квартиро-експлуатаційної частини Білоцерківського району Київської області (далі - КЕЧ Білоцерківського району) перебували земельні ділянки площею 788 га на території Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, при цьому частина цих земель площею 218,5 га належала до лісового фонду Бучанського лісництва Київського територіального лісопромислового об'єднання Міністерства оборони України, правонаступником якого є державне підприємство Ржищівський військовий лісгосп .

У подальшому розпорядженням Київської обласної державної адміністрації від 29 грудня 1995 року № 211 за згодою Міністерства оборони України вилучено з користування військової частини 35745 земельну ділянку площею 99,5 га і передано в постійне користування державному дендрологічному парку Олександрія , із них: 92,0 га - лісових площ, 3,5 га - інших угідь, Фурсівській сільській раді Білоцерківського району Київської області - 4,0 га інших угідь.

На підставі вказаного розпорядження державному дендрологічному парку Олександрія 13 грудня 1995 року видано державний акт на право постійного користування землею площею 95,5 га для ведення паркового господарства. На іншу площу 119 га урочища Гайок (Бучанське лісництво), яка залишилась в користуванні Київського територіального лісопромислового об'єднання Міністерства оборони України, у 1998 року Українським державним проектним лісовпорядним виробничим об'єднанням Укрдержліспроект розроблено проект організації і розвитку лісового господарства, планшет № 1, карту-схему лісонасаджень.

Також установлено, що за результатами розгляду клопотання КЕЧ Білоцерківського району від 14 червня 2006 року рішенням Міністра оборони України від 14 жовтня 2005 року, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 жовтня 1999 року, розпорядженням Білоцерківської районної державної адміністрації від 07 липня 2006 року № 251 вилучено із землекористування КЕЧ Білоцерківського району земельну ділянку площею 330 га, в тому числі під житловою забудовою - 32,0 га, землями промисловості - 152,3943 га, сіножатями - 143,2057 га, іншими землями - 2,4 га в межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області і передано її до земель запасу Фурсівської сільської ради.

У подальшому за рахунок земель військового містечка Гайок , вилучених у КЕЧ Білоцерківського району, та які згідно з матеріалами лісовпорядкування від 1998 року належать до лісових земель, розпорядженням Білоцерківської районної державної адміністрації від 30 грудня 2008 року № 885 надано в оренду приватному підприємству БТС Глобал земельну ділянку площею 6,0168 га строком на 10 років для розміщення котеджного містечка в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області.

Згідно з розпорядженням Білоцерківської районної державної адміністрації від 20 січня 2012 року № 47 достроково припинено право користування та розірвано за взаємною згодою сторін договір від 26 лютого 2009 року № 3 оренди земельної ділянки площею 6,0168 га, укладений між Білоцерківською районною державною адміністрацією та приватним підприємством БТС Глобал , зареєстрований Білоцерківським районним відділом Київської обласної філії Центр Державного земельного кадастру 19 листопада 2010 року за № 04109360218, переведено вказану земельну ділянку (землі житлової забудови) в категорію земель рекреаційного призначення.

Вказаним розпорядженням затверджено проект відведення із землеустрою щодо складання державних актів на право власності на земельні ділянки 54 громадянам для індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області.

На підставі цього розпорядження Управління Держкомзему у Білоцерківському районі Київської області 30 січня 2012 року видало відповідачам та одночасно зареєструвало державні акти на право власності на земельні ділянки.

Зазначені розпорядження районної державної адміністрації прийнято та державні акти на право власності на земельну ділянку видано з порушенням вимог закону, оскільки Білоцерківською районною державною адміністрацією вилучено землі лісового фонду площею, яка значно перевищує 1 га, що свідчить про перевищення нею повноважень, оскільки такі повноваження має лише Кабінет Міністрів України.

Крім того, оскаржуваним розпорядженням порушено порядок зміни цільового призначення земель, оскільки така зміна проведена не уповноваженим відповідно до вимог Земельного кодексу України органом, земельну ділянку вилучено з користування КЕЧ Білоцерківського району без розроблення відповідної документації із землеустрою.

Посилаючись на те, що оспорюване розпорядження № 251 суперечить вимогам закону, а всі подальші рішення районної державної адміністрації щодо відведення земельних ділянок в оренду та власність громадян є протиправними та підлягають скасуванню, прокурор просив визнати недійсними та скасувати державні акти на право власності на земельні ділянки, видані відповідачам, оскільки з державної власності протиправно вибули земельні ділянки лісового фонду.

Рішенням Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 19 січня 2017 року в задоволенні позову відмовлено.

Ухвалюючи рішення про відмову в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив із недоведеності прокурором Київської області того, що частина цих земель площею 218,5 га, яка перебувала в користуванні КЕЧ Білоцерківського району на території Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, відносилася до лісового фонду Бучанського лісництва Київського територіального лісопромислового об'єднання Міністерства оборони України.

Ухвалою апеляційного суду Київської області рішення Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 19 січня 2017 року залишено без змін.

Апеляційний суд погодився з висновком суду першої інстанції про те, що прокурор не надав доказів того, що до складу земельної ділянки розміром 330 га, яка вилучена та передана до земель запасу згідно з розпорядженням Білоцерківської районної державної адміністрації від 07 липня 2006 року № 251, входила земельна ділянка розміром 119 га з цільовим призначенням: землі лісового фонду, та що спірні земельні ділянки відповідачів розташовані на землях лісового фонду.

У касаційній скарзі, до якої приєдналася Білоцерківська міська рада Київської області, заступник прокурора Київської області, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права, зокрема статей 7, 8, 45, 47, 48, 54 ЛК України, статей 20, 77, 122, 149 ЗК України, і порушення норм процесуального права, а саме: статей 60, 212, 213 ЦПК України у редакції, чинній на час розгляду справи, просить скасувати оскаржувані рішення, справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

Касаційна скарга аргументована тим, що суди неповно дослідили обставини справи, не надали їм належної правової оцінки, у зв'язку з чим дійшли помилкових висновків при ухваленні рішень.

Зокрема, суди не врахували, що Білоцерківська районна державна адміністрація вилучила земельні ділянки площею 330 га з порушенням норм земельного законодавства України, без розроблення та погодження в установленому законом порядку проекту землеустрою, визначення меж та місця розташування вилученої з постійного користування КЕЧ Білоцерківського району частини земельної ділянки із земель площею 788 га.

Статтею 388 ЦПК України у редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів , який набрав чинності 15 грудня 2017 року, передбачено, що судом касаційної інстанції у цивільних справах є Верховний Суд.

На підставі підпункту 6 пункту 1 розділу XIII Перехідні положення ЦПК України справу № 357/9939/15-ц передано до Касаційного цивільного суду.

Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу XIII Перехідні положення ЦПК України касаційні скарги (подання) на судові рішення у цивільних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного цивільного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.

Згідно з положенням частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 409 ЦПК України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої інстанції та апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.

Касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Суди встановили, що на підставі державного акта на право постійного користування землею від 25 листопада 1977 року, який зареєстровано в Книзі реєстрації державних актів за № 80, у користуванні КЕЧ Білоцерківського району перебувала земельна ділянка площею 788 га на території Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області.

У подальшому розпорядженням Київської обласної державної адміністрації від 29 грудня 1995 року № 211 Про вилучення земельних ділянок з користування військових частин та повернення їх в народне господарство за згодою Міністерства оборони України (лист від 31 липня 1995 року № 144/1) вилучено з користування військових частин земельні ділянки площею 1634,3 га, у тому числі сільськогосподарських угідь 902,3 га, з них ріллі - 670,2 га ріллі; лісів - 648,4 га; інших угідь - 83,6 га, та передано їх у постійне користування сільськогосподарським, лісогосподарським та іншим землекористувачам у розмірах та на умовах згідно з додатком.

Відповідно до додатка до цього розпорядження з користування військової частини 35745 (урочище Гайок , Білоцерківський район Київської області) вилучено земельну ділянку площею 99,5 га та передано у постійне користування державному дендрологічному парку Олександрія 95,5 га, із них: 92,0 га - лісових площ, 3,5 га - інших угідь, Фурсівській сільській раді -4,0 га інших угідь.

На підставі цього розпорядження 13 грудня 1995 року державному дендрологічному парку Олександрія видано державний акт на право постійного користування землею площею 95,5 га для ведення паркового господарства.

27 жовтня 1999 року Кабінет Міністрів України прийняв розпорядження № 1135-р, відповідно до якого за пропозицією Міністерства оборони України та Білоцерківської міської ради, яку погоджено з Київською обласною державною адміністрацією, Міністерством економіки України, Міністерством фінансів України, Фондом державного майна та Державним комітетом статистики, вирішено передати майно державного підприємства Білоцерківський авіаційний завод , що перебуває у сфері управління Міністерства оборони України, з державної власності у власність територіальної громади міста Біла Церква із збереженням основного профіля діяльності зазначеного підприємства. Згідно з додатком до цього розпорядження передачі підлягає цілісний майновий комплекс державного підприємства Білоцерківський авіаційний ремонтний завод (місто Біла Церква, вулиця Гайок, 4 (разом із житловим фондом та інженерною інфраструктурою; частина майна аеродромного комплексу), злітно-посадкова смуга, будівлі і споруди систем управління зльотом і посадкою та енергозабезпечення.

Рішенням Міністра оборони України від 14 жовтня 2005 року № 11938/з було затверджено протокол від 11 жовтня 2005 року № 8 засідання постійно діючої комісії Міністерства оборони України з питань використання цілісних майнових комплексів, іншого нерухомого військового майна та земель оборони, які вивільняються в ході реформування Збройних Сил України, яким погоджено пропозиції, подані Головним квартирно-експлуатаційним управлінням Збройних Сил України та Департаментом охорони здоров'я Міністерства оборони України, щодо припинення права користування земельними ділянками, потреба у використанні яких відпала, та передання до комунальної власності територіальних громад військових містечок та земельних ділянок, у тому числі земельної ділянки площею 330 га військового містечка № 50 села Фурси Білоцерківського району Київської області, на якій знаходиться цілісний майновий комплекс державного підприємства Міністерства оборони України Білоцерківський авіаційний завод , що переданий до комунальної власності.

Розпорядженням Білоцерківської районної державної адміністрації від 07 липня 2006 року № 251 Про передачу земельних ділянок до складу земель запасу вилучено із землекористування КЕЧ Білоцерківського району земельну ділянку площею 330 га, в тому числі під житловою забудовою - 32,0 га, землями промисловості - 152,3943 га, сіножатями - 143,2057 га, іншими землями - 2,4 га в межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області і передано її до земель запасу Фурсівської сільської ради.

30 грудня 2008 року Білоцерківська районна державна адміністрація прийняла розпорядження № 885 Про передачу в оренду земельної ділянки , відповідно до якого затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду приватному підприємству БТС Глобал для розміщення котеджного містечка за рахунок земель запасу (землі житлової забудови) у межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області; надано в оренду приватному підприємству БТС Глобал строком на 10 років земельну ділянку загальною площею 6,0168 га для розміщення котеджного містечка за рахунок земель запасу (землі житлової забудови) в межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області; затверджено розмір орендної плати та доручено заступнику голови районної державної адміністрації підписати договір оренди земельної ділянки від імені районної державної адміністрації; договір оренди зареєструвати згідно з вимогами чинного законодавства.

20 січня 2012 року Білоцерківська районна державна адміністрація прийняла розпорядження № 47, згідно з яким достроково припинено право користування та розірвано за взаємною згодою сторін договір від 26 лютого 2009 року № 3 оренди земельної ділянки площею 6,0168 га, укладений між Білоцерківською районною державною адміністрацією та приватним підприємством БТС Глобал , що зареєстрований Білоцерківським районним відділом Київської обласної філії Центр Державного земельного кадастру 19 листопада 2010 року за № 041093602183, переведено цю земельну ділянку (землі житлової забудови) в категорію земель рекреаційного призначення; уповноважено заступника голови районної державної адміністрації на укладення угоди про дострокове розірвання договору оренди земельної ділянки; затверджено проект відведення із землеустрою щодо складання державних актів на право власності на земельні ділянки 54 громадянам для індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області; надано у власність земельні ділянки 54-м громадянам для індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області з подальшим виготовленням державних актів на право власності на землю згідно з додатком.

На підставі цього розпорядження в лютому 2012 року Управління Держкомзему у Білоцерківському районі Київської області видало 54 громадянам та одночасно зареєструвало державні акти на право власності на земельні ділянки для індивідуального дачного будівництва в межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області.

Обґрунтовуючи підстави позову, прокурор посилався на те, що частина земель площею 218,5 га у складі земельної ділянки площею 788 га, що перебувала у користуванні КЕЧ Білоцерківського району на підставі державного акта від 25 листопада 1997 року, належала до лісового фонду Бучанського лісництва Київського територіального лісопромислового об'єднання Міністерства оборони України, правонаступником якого є державне підприємство Ржищівський військовий лісгосп . Земельну ділянку площею 99,5 га було передано в постійне користування державному дендрологічному парку Олександрія , інша площа - 119 га урочища Гайок залишилася в користуванні Київського територіального лісопромислового об'єднання Міністерства оборони України.

Саме ці землі лісогосподарського призначення входили до складу земель загальною площею 330 га, які на підставі розпорядження Білоцерківської районної державної адміністрації від 07 липня 2006 року № 251 вилучено із землекористування КЕЧ Білоцерківського району та передано до земель запасу Фурсівської сільської ради. Між тим вилучення земельних лісових ділянок площею понад 1 га належить до виключної компетенції Кабінету Міністрів України, тобто, Білоцерківська районна державна адміністрація перевищила свої повноваження, видаючи оскаржуване розпорядження.

Порядок використання земель лісогосподарського призначення визначається законом.

Основною рисою земель лісогосподарського призначення є призначення цих земель саме для ведення лісового господарства, що за змістом статті 63 ЛК України полягає в здійсненні комплексу заходів щодо охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів.

Використанню лісогосподарських земель за їх цільовим призначенням законодавство надає пріоритет: складовою охорони земель є захист лісових земель та чагарників від необґрунтованого їх вилучення для інших потреб (пункт б частини першої статті 164 ЗК України).

Отже, однією з основних особливостей правового режиму земель лісогосподарського призначення є нерозривний зв'язок їх використання із лісокористуванням.

Закон не передбачає можливість передання земель лісогосподарського призначення в оренду фізичній особі, яка не займається веденням лісового господарства.

Згідно з нормами статей 181-184, 202-204 ЗК України, Законів України Про Державний земельний кадастр та Про землеустрій дані державного земельного кадастру - це документальне підтвердження відомостей про правовий режим земель, їх цільове призначення, їх розподіл серед власників землі і землекористувачів за категоріями земель, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, які ґрунтуються на землевпорядні документації.

Відповідно до пункту 5 розділу VIII Прикінцеві положення ЛК України до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.

Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерного дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу. Перелік планово - картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентується галузевими нормативними документами.

Отже, системний аналіз наведених норм законодавства дозволяє дійти висновку про те, що при вирішенні питання щодо перебування земельної лісової ділянки в користуванні державного лісогосподарського підприємства необхідно враховувати положення пункту 5 розділу VIII Прикінцеві положення ЛК України.

Зазначене відповідає правовому висновку Верховного Суду України, висловленому у постановах від 27 січня 2015 року у справі 21-570ацс14, від 24 грудня 2014 року у справі № 6-212цс14, від 25 січня 2015 року у справі № 6-224цс14.

Згідно з частиною восьмою статті 122 ЗК України Кабінет Міністрів України передає земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у випадках, визначених статтею 149 цього Кодексу.

Статтею 149 ЗК України (частина друга та дев'ята) визначено, що вилучення земельних ділянок державної власності провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, який вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, зокрема - ліси для нелісогосподарських потреб.

Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області від 22 березня 2016 року на запит квартирно-експлуатаційного відділу міста Біла Церква повідомило, що відповідно до розпорядження від 07 липня 2006 року № 251 до загальної площі 330 га земельні ділянки лісогосподарського призначення не входили. Згідно з державною статистичною звітністю в межах Білоцерківського району за державним підприємством Міністерства оборони України Ржищівський військовий лісгосп земельні ділянки не рахувались, і такий землекористувач не обліковувався.

Управлінням Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області надано довідку від 09 листопада 2016 року, відповідно до якої за КЕЧ Білоцерківського району у межах Фурсівської сільської ради згідно з державною статистично. звітністю (форма 6-зем) обліковувалися площі земель станом на 01 липня 2006 року: всього земель - 504,4983 га, з них - сільськогосподарських угідь - 198,604 га, лісів та інших лісовкритих площ - 119,1 га, забудованих земель - 184,3943 га, відкритих земель без рослинного покриву - 2,4 га; станом на 01 січня 2007 року всього земель -56,986 га, з них сільськогосподарських угідь - 54,186 га, лісів та інших лісовкритих площ - 2,8 га.

Відповідно до розпорядження Білоцерківської районної державної адміністрації від 07 липня 2006 року № 251 до загальної площі 330 га земельні ділянки лісогосподарського призначення не входили.

Згідно з зазначеним розпорядженням в складі 330 га землі, яку вилучено з користування КЕЧ Білоцерківського району та передано до земель запасу Фурсівської сільської ради, обліковуються такі земельні ділянки: під житловою забудовою - 32,0 га, землями промисловості - 152,3943 га, сіножатями - 143,2057 га, іншими землями - 2,4 га.

Всього залишилось земель площею 174,4983 га (504,4983 га мінус 330 га), у тому числі сільськогосподарських угідь - 198,604 га, вилучено 143,2057 га залишилось 55,3983 га; забудованих земель - 184,3943 га, вилучено 184,3943 га (під житловою забудовою - 32,0 га, землями промисловості - 152,3943 га); інших земель - 2,4 га.

Тобто після вилучення і передачі 330 га до земель запасу Фурсівської сільської ради залишилося 174,4983 га землі, з них: 55,3983 га сільськогосподарські угіддя, 119,1 га - ліси та інші лісовкриті площі.

Згідно з розпорядженням Білоцерківської районної державної адміністрації від 25 листопада 1996 року № 255 з користування КЕЧ Білоцерківського району було вилучено земельну ділянку площею 116,3 га та передано в постійне користування Білоцерківського держлісгоспу (державний акт серії КВ № 001991 від 24 листопада 2005 року № 030501000001), а тому станом на 01 липня 2007 року у КЕЧ Білоцерківського району залишилося 2,8 га земель лісу (119,1 га - 116,3 га).

На запит прокуратури Київської області квартирно-експлуатаційний відділ міста Біла Церква у листі від 04 червня 2015 року повідомив, що земельна ділянка площею 330 га - це земельна ділянка під реалізованим та переданим майном, а також під житловою зоною мікрорайону Гайок .

У схемі земельної ділянки площею 330 га військового містечка № 50 міста Біла Церква, яку погоджено начальником квартирно-експлуатаційного відділу міста Біла Церква та начальником районного земельного відділу, відсутні дані про те, що до її складу входять землі лісового фонду (квартали 8, 9, 10 Бучанського лісництва Київського територіального лісопромислового об'єднання Міністерства оборони України площею 119,1 га).

Відповідно до довідки Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області від 05 червня 2006 року № 02-14-198 згідно з актом інвентаризації на кінець 2003 року в користуванні Міністерства оборони України в межах Фурсівської сільської ради обліковувалось 501,95 га землі (військового містечка № 50), до зазначеної площі земельної ділянки увійшли землі, на яких були розміщені цілісний майновий комплекс колишнього державного підприємства (42,1 га) разом із житловим фондом (72,7 га) та інженерною інфраструктурою, частиною майна аеродромного комплексу (злітно-посадкова смуга, будівлі та споруди систем управління польотами і посадкою і енергозабезпеченням - 125,3 га), які відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 27 жовтня 1999 року № 1135-р були передані до комунальної власності громади міста Біла Церква.

Ухвалюючи рішення про відмову прокурору у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився й апеляційний суд, на підставі належним чином оцінених доказів, поданих сторонами (стаття 212 ЦПК України у редакції, чинній на час розгляду справи), дійшов обґрунтованого висновку про недоведеність того, що до складу земельної ділянки площею 330 га, яка вилучена з користування КЕЧ Білоцерківського району та передана до земель запасу Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області , входили землі лісу площею 119,1 га.

Аргументи касаційної скарги колегія суддів відхиляє, оскільки вони не спростовують висновків судів першої та апеляційної інстанцій, обґрунтовано викладених у мотивувальній частині рішень, та зводяться до переоцінки доказів та незгоди заявника із висновками судів попередніх інстанцій щодо їх оцінки, що відповідно до положень статті 400 ЦПК знаходиться поза межами повноважень Верховного Суду.

Докази та обставини, на які посилається заявник у касаційній скарзі, були предметом дослідження судами попередніх інстанцій, і при їх дослідженні та встановленні судами були дотримані норми матеріального і процесуального права.

Встановлено, що земельна ділянка площею 330 га належала до категорії земель оборони і перебувала в постійному користуванні КЕЧ Білоцерківського району та була вилучена за згодою землекористувача згідно з рішенням Міністра оборони України від 14 жовтня 2005 року № 11938/з і передана до земель запасу Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області , у зв'язку з чим колегія суддів відхиляє доводи скарги про те, що державне підприємство Міністерства оборони України Ржищівський військовий лісгосп , яке не було землекористувачем, а було лісокористувачем на землях КЕЧ Білоцерківського району, не надавало згоди на вилучення цієї земельної ділянки.

За даними Управління Дергеокадастру у Білоцерківському районі Київської області, відповідно до статистичної звітності (форма 6-зем) у складі земельної ділянки площею 330 га землі лісового фонду не значаться, доказів, які б це спростовували, прокурор не надав.

Інші аргументи касаційної скарги також не спростовують встановлених у справі фактичних обставин та висновків судів, які відповідно до статті 212 ЦПК України у редакції, чинній на час розгляду справи, оцінили докази у їх сукупності та ухвалили законні й обґрунтовані судові рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права.

Європейський суд з прав людини вказав, що пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов'язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов'язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов'язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (Проніна проти України, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року). Оскаржені судові рішення відповідають критерію обґрунтованості судового рішення.

Відповідно до статті 410 ЦПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Таким чином, перевіривши доводи касаційної скарги, колегія суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду дійшла висновку про залишення без задоволення касаційної скарги та залишення без змін рішення Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 19 січня 2017 року та ухвали апеляційного суду Київської області від 29 березня 2017 року, оскільки судові рішення є законними та обґрунтованими.

Керуючись статтями 409, 410, 415, 416, 419 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду

постановив:

Касаційну скаргу першого заступника прокурора Київської області, до якої приєдналася Білоцерківська міська рада Київської області, залишити без задоволення.

Рішення Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 19 січня 2017 року та ухвалу апеляційного суду Київської області від 29 березня 2017 року залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною і оскарженню не підлягає.

ГоловуючийМ. Є. Червинська СуддіН. О. Антоненко В. І. Журавель В. І. Крат В. М. Курило

СудКасаційний цивільний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення20.06.2018
Оприлюднено05.07.2018
Номер документу75099164
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —357/9939/15-ц

Ухвала від 12.12.2018

Цивільне

Білоцерківський міськрайонний суд Київської області

Цукуров В. П.

Ухвала від 07.11.2018

Цивільне

Білоцерківський міськрайонний суд Київської області

Кошель Б. І.

Ухвала від 07.11.2018

Цивільне

Білоцерківський міськрайонний суд Київської області

Кошель Б. І.

Ухвала від 07.11.2018

Цивільне

Білоцерківський міськрайонний суд Київської області

Кошель Б. І.

Ухвала від 07.11.2018

Цивільне

Білоцерківський міськрайонний суд Київської області

Кошель Б. І.

Ухвала від 07.11.2018

Цивільне

Білоцерківський міськрайонний суд Київської області

Кошель Б. І.

Постанова від 20.06.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Журавель Валентина Іванівна

Постанова від 19.06.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Журавель Валентина Іванівна

Ухвала від 11.05.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Журавель Валентина Іванівна

Ухвала від 10.04.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Журавель Валентина Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні