РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі
04 липня 2018 року м. Рівне №1740/1775/18
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дорошенко Н.О., після одержання позовної заяви
Сільськогосподарський виробничий кооператив "Мир" до Державного реєстратора Рівненської районної державної адміністрації Рівненської області Свінцицької Ольги Миколаївни, Державного реєстратора Рівненської районної державної адміністрації Рівненської області Левчука Юрія Сергійовича, ОСОБА_3 про визнання дій протиправними, скасування рішень, - В С Т А Н О В И В :
02.07.2018 до Рівненського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Мир" до Державного реєстратора Рівненської районної державної адміністрації Рівненської області Свінцицької Ольги Миколаївни, Державного реєстратора Рівненської районної державної адміністрації Рівненської області Левчука Юрія Сергійовича, ОСОБА_3, за змістом позовних вимог якої позивач просив:
визнати протиправними дії державного реєстратора Рівненської районної державної адміністрації Рівненської області Свінцицької Ольги Миколаївни щодо державної реєстрації права власності на об'єкт нерухомості, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 за ОСОБА_3;
скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державного реєстратора Рівненської районної державної адміністрації Рівненської області Свінцицької Ольги Миколаївни, індексний номер 35396001 від 26.05.2017, згідно з яким за ОСОБА_3 зареєстровано право власності на об'єкт нерухомості, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1;
визнати протиправними дії державного реєстратора Рівненської районної державної адміністрації Рівненської області Левчука Юрія Сергійовича щодо державної реєстрації права власності на об'єкт нерухомості, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 за ОСОБА_3;
скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державного реєстратора Рівненської районної державної адміністрації Рівненської області Левчука Юрія Сергійовича, індексний номер 35375296 від 25.05.2017, згідно з яким за ОСОБА_3 зареєстровано право власності на об'єкт нерухомості, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2.
В обгрунтування позовних вимог позивач вказує, що 13.06.2018 він через свого представника отримав інформаційні довідки із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, з якої йому стало відомо, що 13 травня 2017 року Державними реєстраторами Рівненської районної державної адміністрації Рівненської області прийнято рішення про реєстрацію за ОСОБА_3 права власності на об'єкт нерухомого майна: будівлю комори загальною площею 811,3 кв.м. за адресою АДРЕСА_1; будівлю ворохосушилки загальною площею 398,1 кв.м. за адресою: АДРЕСА_2. Позивач вважає такі рішення про реєстрацію прав власності протиправними, позаяк, ОСОБА_3 не звертався до СВК "Мир" для відмітки майнових сертифікатів про виділення майна в натурі, жодних відміток про виділення майна в натурі, засвідчених підписом голови такого СВК "Мир" та печаткою, на свідоцтвах про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства (майнових сертифікатах) немає і бути не може. Крім того, вказує, що всі 50 актів прийому-передачі майна, датовані 06.08.2008, видані ОСОБА_4 Балашівською сільською радою в 2012-2013 роках, що свідчить по виділення йому майна до отримання ним свідоцтв про право власності на майновий пай члена колективного сільськогопосдарського підприємства (майнових сертифікатів).
Позивач зазначив, що оскільки подані відповідачем ОСОБА_3 документи не давали змоги реєстраторам встановити факт набуття ОСОБА_3 речових прав на нерухоме майно, у державних реєстраторів були всі підстави для прийняття рішення про відмову в державній реєстрації прав. Позивач вважає, що дії державних реєстраторів порушують права та законні інтереси СВК "Мир" та інших співвласників майнових паїв реформованого КСП "Мир" Березнівського району.
Також, одночасно з позовом позивачем подано клопотання про забезпечення позову.
Вирішуючи питання про відкриття провадження у справі, відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 171 КАС України суддя після одержання позовної заяви з'ясовує, чи належить позовну заяву розглядати в порядку адміністративного судочинства.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлений інший порядок судового провадження.
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців судом встановлено, що Сільськогосподарський виробничий кооператив "Мир", ідентифікаційний код №30569998, зареєстрований як юридична особа 29.12.1999 із зазначенням його місцезнаходження: 34640, Рівненська обл., Березнівський р-н., с. Балашівка.
Відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна номер 127369367 від 13.06.2018 встановлено, що державним реєстратором Рівненської районної державної адміністрації Свінцицькою Ольгою Миколаївною вчинено запис про право власності ОСОБА_3 на об'єкт нерухомого майна: будівлі комори, загальна площа 811,3 кв.м., за адресою: АДРЕСА_1 Реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна: 1259386156204. Номер запису про право власності: 20622320 від 13.05.2017. Підстава внесення запису: Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 35396001 від 26.05.2017, Свінцицька Ольга Миколаївна, Рівненська районна державна адміністрація, Рівненська обл. Підстава виникнення права власності: свідоцтва про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства, видавник: Балашівська сільська рада Березнівського району Рівненської області.
Відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна номер 127376427 від 13.06.2018 встановлено, що державним реєстратором Рівненської районної державної адміністрації Левчук Юрієм Сергійовичом внесено запис про право власності ОСОБА_3 на об'єкт нерухомого майна: будівлі ворохосушилки, загальна площа 398,1 кв.м., за адресою: АДРЕСА_2. Реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна: 1258199356204. Номер запису про право власності: 20600406 від 13.05.2017. Підстава внесення запису: Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 35375296 від 25.05.2017, Левчук Юрій Сергійович, Рівненська районна державна адміністрація, Рівненська обл. Підстава виникнення права власності: свідоцтва про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства, видавник: Балашівська сільська рада Березнівського району Рівненської області.
Згідно з частиною другою статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" №1952-IV від 01.07.2004 (далі - Закон №1952-IV) речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Вказані положення Закону №1952-IV кореспондуються з положеннями статті 182 Цивільного кодексу України, відповідно до якої право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість і правочинів щодо нерухомості є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов'язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом.
Порядок державної реєстрації прав регламентується розділом IV Закону №1952-IV, відповідно до частини другої статті 18 якого передбачено, що перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1127 від 25.12.2015 зі змінами та доповненнями (далі - Порядок № 1127), відповідно до пункту 51 якого для державної реєстрації права власності у зв'язку із виділенням нерухомого майна в натурі власникам майнових паїв членів колективних сільськогосподарських підприємств подаються:
1) свідоцтво про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства (майновий сертифікат) з відміткою підприємства правонаступника реорганізованого колективного сільськогосподарського підприємства про виділення майна в натурі, засвідченою підписом керівника такого підприємства та печаткою;
2) акт приймання-передачі нерухомого майна.
З наданих до позову документів встановлено, що право власності відповідача-3 ОСОБА_3 на спірні об'єкти нерухомого майна виникло на підставі свідоцтв про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства, виданих відповідним органом місцевого самоврядування, і таке право було зареєстроване в державному реєстрі відповідачами -1 та 2 державними реєстраторами.
Наведені вище фактичні обставини дають підстави для висновку, що в основі даного спору лежить юридичний конфлікт між СВК "Мир" та ОСОБА_3А стосовно права власності на одне й те ж нерухоме майно, державну реєстрацію якого за ОСОБА_3 було вчинено на підставі оскаржених позивачем рішень.
З огляду на вищевикладене, та обставина, що позивач визначив відповідачами за позовом Державних реєстраторів Рівненської районної державної адміністрації Рівненської області Свінцицьку Ольгу Миколаївну та Левчука Юрія Сергійовича, не перетворює даний спір у публічний, позаяк вчиненню оскаржених реєстраційних дій передувала видача органом місцевого самоврядування ОСОБА_3 свідоцтв про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства. При цьому позивач покликається на порушення порядку видачі та оформлення майнових сертифікатів, свідоцтв про право власності на майновий пай, а також актів прийому-передачі спірного майна. Тобто, вимоги щодо реєстраційних дій в даному випадку є похідними від спору щодо майнових прав СВК "Мир" та ОСОБА_3 на нерухоме майно.
Частиною другою статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Таким чином, законодавство передбачає механізм поновлення права належного власника майна в разі скасування на підставі рішення суду, зокрема, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав.
Виходячи з вищенаведеного, суддя вважає, що даний спір не має ознак публічно-правового спору; скасування рішення про державну реєстрацію прав не призведе до вирішення публічного конфлікту між позивачем та державними реєстраторами, а матиме наслідком припинення права власності ОСОБА_3 на об'єкти нерухомого майна.
Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Відповідно до ч.1 ст.19 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.
Суди розглядають у порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.
З огляду на вищенаведене, даний спір не може бути вирішений в порядку адміністративного судочинства, оскільки має вирішуватися у порядку цивільного судочинства.
Пунктом 1 частини 1 статті 170 КАС України встановлено, що суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.
Відповідно до ч.6 ст.170 КАС України у разі відмови у відкритті провадження в адміністративній справі з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої цієї статті, суд повинен роз'яснити заявнику, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд такої справи.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для відмови у відкритті провадження в адміністративній справі за позовом СВК "Мир" до Державного реєстратора Рівненської районної державної адміністрації Рівненської області Свінцицької Ольги Миколаївни, Державного реєстратора Рівненської районної державної адміністрації Рівненської області Левчука Юрія Сергійовича, ОСОБА_3 про визнання протиправними і скасування рішень державних реєстраторів, оскільки вказану позовну заяву не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства, а її розгляд має здійснюватись відповідним місцевим загальним судом в порядку цивільного судочинства.
Керуючись статтями 170, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В :
Відмовити у відкритті провадження в адміністративній справі.
Повторне звернення тієї самої особи до адміністративного суду з тих самих предмета і підстав та до того самого відповідача, як той, щодо якого постановлено ухвалу про відмову у відкритті провадження, не допускається.
Роз'яснити позивачу, що даний спір підлягає до розгляду загальним судом за правилами цивільного судочинства.
Копію ухвали надіслати особі, яка подала позовну заяву, разом із позовною заявою та усіма доданими до неї матеріалами.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала може бути оскаржена. Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п'ятнадцяти днів з дня її складення. Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Суддя Дорошенко Н.О.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2018 |
Оприлюднено | 05.07.2018 |
Номер документу | 75111233 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Дорошенко Н.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні