ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 липня 2018 року м. ОдесаСправа № 916/2840/17
м. Одеса, просп. Шевченка, 29 .
Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Колоколова С.І.
суддів: Савицького Я.Ф., Ярош А.І.
секретар судового засідання: Полінецька В.С.
від позивача: ОСОБА_1 (довіреність № 893/1-02-07 від 20.09.2017 року)
від відповідача: ОСОБА_2 (довіреність № б/н від 10.04.2018)
від Головного управління Державної геодезії, картографії і кадастру в Одеської області: ОСОБА_3 (довіреність №31-15-0.61-639/2-18 від 12.01.2018)
від Приватного підприємства «Ресурс Югстрой» : ОСОБА_4 (довіреність №б/н від 08.12.2017)
від Южненського міського відділення Лиманської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби України в Одеської області: не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 19»
на рішення господарського суду Одеської області від „06» квітня 2018 року, повний текст якого складено та підписано „16» квітня 2018 року
у справі № 916/2840/17
за позовом Южненської міської ради Одеської області
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 19»
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача :
- Головного управління Державної геодезії, картографії і кадастру в Одеської області
- Южненського міського відділення Лиманської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби України в Одеської області
- Приватного підприємства «Ресурс Югстрой»
про стягнення 1 325 595,43 грн.
головуючий суддя - Погребна К.Ф.
місце ухвалення рішення: Господарський суд Одеської області
Сторони належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду апеляційної скарги. В судовому засіданні 05.07.2018 згідно ст.233 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
ВСТАНОВИВ:
20.11.2017 Южненська міська рада Одеської області звернулась з позовною заявою до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 19» про стягнення збитків у сумі 1325 595,43 грн.
21.11.2017 року ухвалою Господарського Одеської області від 21.01.2017 залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Приватне підприємство «Ресурс Югстрой» .
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач своїми діями, порушив положення земельного законодавства, а саме використовував земельну ділянку без правовстановлюючих документів за період з 04.02.2015 - по 18.05.2017 року, завдавши збитки у розмірі 1 325595,43 грн.
11.01.2018 року ухвалою Господарського суду Одеської області було залучено до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Головне управління Державної геодезії, картографії і кадастру в Одеської області; Южненське міське відділення Лиманської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби України в Одеської області.
Рішенням Господарського суду Одеської області від 06.04.2018 року, позов Южненської міської ради Одеської області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 19» - задоволено повністю. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 19» на користь Южненської міської ради Одеської області збитки в розмірі 1 325 595 (один мільйон триста двадцять п'ять тисяч п'ятсот дев'яносто п'ять)грн. 43коп. та 19 883 (дев'ятнадцять тисяч вісімсот вісімдесят три)грн. 93коп. судового збору.
Такий висновок суду мотивований тим, що наявними в матеріалах справи доказами підтверджується, що відповідачем фактично передавалась і використовувалась ділянка з чітко визначеною площею - 0,9 га, яка є частиною земельної ділянки з кадастровим номером 5111700000:02:006:0023, що мала загальну площу 4,1500 га і була предметом договору оренди землі, укладеного між Южненською міською радою та ПП «Ресурс Югстрой» та окрема земельна ділянка площею 0,8932 га була у користуванні відповідача, чим завдано позивачу збитки за фактичне використання земельної ділянки .
Не погоджуючись з винесеним рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 19» звернулось з апеляційною скаргою до Одеського апеляційного господарського суду, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Одеської області від 06.04.2018 у справі № 916/2840/17 та прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.
Скаржник в своїх доводах та запереченнях посилається на те, що суд не перевірив всі обставини справи, не дав належну правову оцінку доказам, порушив та невірно застосував норми чинного законодавства, в зв'язку з чим виніс незаконне і необґрунтоване рішення, яке не відповідає обставинам справи і вимогам закону.
Апелянт зазначає, що позивачем протиправно здійснено розрахунок збитків, за нормативно-грошовою оцінкою, визначеною з порушенням встановленого Порядку, яким не передбачено право міської ради або комісії з визначення розміру збитків.
Також скаржник зазначає, що товариство вживало всі необхідні заходи для укладання з Южненською міською радою договору оренди, що підтверджується листами з проханням надати дозвіл на відведення земельної ділянки під розміщення та обслуговування тергівельно-виставкового комплексу.
06.06.2018 від Южненської міської ради Одеської області надійшов відзив на апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 19» , відповідно до якого просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, оскаржуване рішення залишити без змін.
Представник Южненського міського відділення Лиманської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби України в Одеської області в судове засідання 05.07.2018 року не з'явився, про час, дату та місце розгляду апеляційної скарги був повідомлений належним чином, що підтверджується відповідним поштовим повідомленням, а тому колегія суддів вирішила розглянути справу за його відсутністю.
Законом України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» від 03.10.2017р. N2147-VIII (який набрав чинності 15.12.2017р.) Господарський процесуальний кодекс України викладено у новій редакції.
Пунктом 9 частини 1 Розділу ХІ «Перехідні положення» Господарського процесуального кодексу України в редакції Закону України №2147- VIII від 03.10.2017р. установлено, що зміни до цього Кодексу вводяться в дію з урахуванням таких особливостей: справи у судах апеляційної інстанцій, провадження у яких порушено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Відповідно до ст.269 ГПК України (в редакції Закону України №2147- VIII від 03.10.2017р.) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об'єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Розглянувши в судовому засіданні апеляційну скаргу, відзив на неї, заслухавши в судовому засіданні пояснення представників сторін, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, судова колегія дійшла до наступного.
Як встановлено під час розгляду даної справи, та підтверджено в ході апеляційного провадження, 29.01.2010 року між Южненською міською радою Одеської області (Орендодавець) та Приватним підприємством «Ресурс Югстрой» (Орендар) був укладений договір оренди землі (договір зареєстрований в Комінтернівському районному відділі Одеської регіональної філії Державного земельного кадастру» державного комітету України по земельним ресурсам 04.02.2010р. за №041051100003), за умовами п.1 якого, Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення категорії - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: Одеська обл., м. Южне, вздовж вул. Новобілярська (від профілакторію ДП «МТП "Южний» до вул. Хіміків) (а.с.17-20).
Пунктом 2 договору оренди передбачено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 4,1500га., в тому числі: рілля - 3,3478га, інші багаторічні насадження - 0,0604га, під господарським шляхами і прогонами - 0,3006га, інші - 0,4412 із земель територіальної громади м. Южного. Кадастровий номер земельної ділянки 5111700000:02:006:0023.
Відповідно до п.6 договору, він укладений на 5 років. Після закінчення строку договору, при умові належного виконання своїх обов'язків по договору на всьому періоду його дії, Орендар має переважне право поновлення його на навий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж на 3 (три) місяці до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію.
Земельна ділянка передається в короткострокову оренду терміном на 5 років під розміщення рекреаційного комплексу, за адресою: Одеська область м. Южне, вздовж вул. Новобілярська (від профілакторію ДП «МТП "Южний» до вул. Хіміків) (п.14 договору оренди).
Пунктом 42 договору оренди передбачено, що Орендар може передавати земельну ділянку або її частину в суборенду без згоди Орендодавця. При цьому термін суборенди не може перевищувати термін дії цього договору.
22.08.2013 року між Приватним підприємством «Ресурс Югстрой» (Орендар) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ПЕРЕСУВНА МЕХАНІЗОВАНА КОЛОНА № 19» (Суборендар) був укладений договір суборенди землі, за умовами п.1.1 якого Орендар надає, а Суборендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення категорії - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: Одеська обл., м. Южне, вздовж вул. Ново-Білярська (від профілакторію ДП «МТП "Южний» до вул. Хіміків).
Пунктом 2.1 договору передбачено, що в суборенду передається земельна ділянка загальною площею 0,9га., яка знаходиться за адресою: Одеська обл., м. Южне, вздовж вул. Ново-Білярська (від профілакторію ДП «МТП "Южний» до вул. Хіміків). Кадастровий номер земельної ділянки 5111700000:02:006:0023.
Відповідно до п.3.1, він укладений терміном до 29.01.2015 року.
Рішенням виконавчого комітету Южненської міської ради від 18.04.2016 р. №134 було створено комісію з визначення розміру збитків (неодержаного Южненською міською радою доходу) внаслідок порушення ТОВ «ПМК-19» земельного законодавства.
У період суборенди земельної ділянки ТОВ «ПМК-19» побудувало на відповідній земельній ділянці об'єкт нерухомого майна - «Громадський будинок, новозбудована четверта черга рекреаційного комплексу, торгівельно-виставкового комплексу» , що підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 15.09.2014 року №26826944.
Зазначений об'єкт введений в експлуатацію 29.04.2014р., Декларація про введення об'єкта в експлуатацію серії ОД № 143141190931. Відповідна будівля з моменту введення її в експлуатацію використовується для розміщення магазину будівельних матеріалів « 33 м 2» Розмір земельної ділянки фактично зайнятої ТОВ «ПМК-19» під об'єктом нерухомого майна - 0,8932 га (8932 кв.м.).
Рішенням Южненської міської ради від 06.01.2017р. №497-VІІ «Про внесення змін до пункту 1 рішення Южненської міської ради від 19.05.2016р. №281- VІІ «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок, які знаходяться в оренді ПП «РЕСУРС ЮГСТРОЙ» , для розміщення рекреаційного комплексу, що складається із пансіонату, апартаментів сімейного типу, об'єктів соціально-культурної інфраструктури та водноспортивних споруд в м. Южному, вздовж вул. Новобілярська (від профілакторію ДП МТП «Южний» до вул. Хіміків) на території Одеської області» вирішено: 1) внести зміни до п.1 рішення Южненської міської ради від 19.05.2016р. №281- VІІ «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок, які знаходяться в оренді ПП «РЕСУРС ЮГСТРОЙ» , для розміщення рекреаційного комплексу, що складається із пансіонату, апартаментів сімейного типу, об'єктів соціально-культурної інфраструктури та водноспортивних споруд в м. Южному, вздовж вул. Новобілярська (від профілакторію ДП МТП «Южний» до вул. Хіміків) на території Одеської області» , виклавши його в такій редакції: „1. Затвердити технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок, які знаходяться в оренді Приватного підприємства „РЕСУРС ЮГСТРОЙ» , для розміщення рекреаційного комплексу, що складається з пансіонату, апартаментів сімейного типу, об'єктів соціально-культурної інфраструктури та водноспортивних споруд в м. Южному, вздовж вул. Новобілярська (від профілакторію ДП МТП «Южний» до вул. Хіміків) на території Одеської області (кадастровий номер - 5111700000:02:006:0023), на земельні ділянки: - земельна ділянка площею 0,8932га (кадастровий номер - 5111700000:02:006:0150) - землі територіальної громади міста Южного Одеської області; - земельна ділянка площею 0,9410га (кадастровий номер - 5111700000:02:006:0151) - землі територіальної громади міста Южного Одеської області передається в оренду Приватному підприємству „РЕСУРС ЮГСТРОЙ» терміном на 5 (п'ять) років, зі строком завершення будівництва - не пізніше, ніж шість місяців до завершення терміну дії договору оренди землі; - земельна ділянка площею 2,3158га (кадастровий номер - 5111700000:02:006:0152) - землі територіальної громади міста Южного Одеської області передається в оренду Приватному підприємству „РЕСУРС ЮГСТРОЙ» терміном на 5 (п'ять) років, зі строком завершення будівництва - не пізніше, ніж шість місяців до завершення терміну дії договору оренди землі; - ПП „РЕСУРС ЮГСТРОЙ» зобов'язано укласти договір оренди земельної ділянки та зареєструвати його відповідно до чинного законодавства; - припинити дію договору оренди земельної ділянки від 04.02.2010р. №041051100003; - звернутися до ТОВ «Пересувна механізована колона №19» з вимогою про укладення договору оренди земельної ділянки площею 0,8932га (кадастровий номер 5111700000:02:006:0150), на якій розташований об'єкт приватної власності ТОВ «Пересувна механізована колона №19» - громадський будинок, новозбудована четверта черга рекреаційного комплексу, торгівельно-виставкового комплексу та вимогою про відшкодування збитків (неодержавного Южненською міською радою доходу).
Листом вих. № 41/11-01-14 від 02.02.2017 року Южненська міська рада звернулась до директора ТОВ «ПМК-19» ОСОБА_5, в якому повідомила, зокрема про відсутність повного пакета документів для розгляду питання про відчуження земельної ділянки, а також використання цим підприємством земельної ділянки без правовстановлюючих документів, також Южненська міська рада запропонувала укласти договір оренди земельної ділянки площею 0,8932 га (кадастровий номер 5111700000:02:006:0150) з дотриманням процедури, встановленої чинним законодавством (а.с.35).
30.01.2017 року розпорядженням міського голови № 02-02-42 було створено комісію з перевірки стану використання земельної ділянки площею 0,8932 га (кадастровий номер 5111700000:02:006:0150), відповідно до якого зазначено, що з метою перевірки стану використання земельної ділянки площею 0,8932 га , на якій знаходиться об'єкт нерухомого майна приватної власності ТОВ ПМК-19 - громадський будинок, ново забудова четверта черга рекреаційного комплексу , торгівельно-виставковий комплекс, керуючись ст.42 ЗУ Про місцеве самоврядування України створити комісію з перевірки стану використання земельної ділянку.
03.02.2017 року був складений Акт перевірки стану використання земельної ділянки, комісія з перевірки стану використання земельної ділянки площею 0,8932 га зазначила наступне: на земельній ділянці під кадастровим номером 5111700000:02:006:0150, площею 0,8932 га, яка розташована за адресою: м. Южне, Одеська область, вздовж вул. Новобілярська, з цільовим призначенням - для розміщення об'єктів рекреаційного призначення, розташований об'єкт приватної власності Товариства з обмеженою відповідальністю «ПЕРЕСУВНА МЕХАНІЗОВАНА КОЛОНА № 19» - громадський будинок новозбудована четверта черга рекреаційного комплексу, торгівельно-виставкового комплексу, що підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 15.09.2014 № 26826944 (т.1 а.с.37-39).
18 травня 2017 року відбулось засідання комісії із визначення збитків (неодержаного Южненською міською радою доходу) згідно якого комісія встановила, що збитки Южненської міської ради від порушення ТОВ «ПМК-19» земельного законодавства, у т. ч. використання земельної ділянки (під кадастровим номером 5111700000:02:006:0150), площею 0,8932 га, без правовстановлюючих документів, за період з 04.02.2015р. - 18.05.2017р. (включно) складають 1 325 595,43грн. (копія протоколу № 01 від 18.05.2017р) .
Рішенням виконавчого комітету Южненської міської ради від 19.05.2017р. за № 676 був затверджений Акт збитків (неодержаного Южненською міською радою доходу) внаслідок порушення ТОВ «ПМК- 19» земельного законодавства .
01.06.2017 року Южненська міська рада звернулась з листом за № 136/11-01-14 до ТОВ «ПМК-19» , яким запропонував директору ТОВ «ПМК-19» в місячний термін добровільно відшкодувати збитки за використання земельної ділянки під кадастровим номером 5111700000:02:006:0150 площею 0,8932 га без правовстановлюючих документів, за період з 04.02.2015р. - 18.05.2017р. Копія рішення виконавчого комітету Южненської міської ради від 19.05.2017р. №676 «Про затвердження збитків (неодержаного Южненською міською радою доходу) внаслідок порушення ТОВ «ПМК- 19» земельного законодавства була отримана представником ТОВ «ПМК- 19» , що підтверджується відповідно відміткою на листі вих. №136/11-01-14 від 01.06.2017р. (т.1 а.с.69).
Однак зазначені вимоги залишені ТОВ ПМК-19 без відповіді і задоволення, що і стало підставою для звернення до суду з відповідним позовом.
Судова колегія погоджується з висновками місцевого господарського суду про задоволення позовних вимог Южненської міської ради і та вважає, що доводи, заперечення і вимоги ТОВ «ПМК-19» , викладені в апеляційній скарзі, є безпідставними, необґрунтованими та задоволенню не підлягають, виходячи з наступного.
Задовольняючи позов, місцевий господарський суд виходив із того, що використання спірної земельної ділянки без правовстановлюючих документів, призвело до ненадходження податку, у вигляді 3% від нормативної грошової оцінки землі що завдало державі збитки за період з 04.02.2015 - по 18.05.2017 роки.
Відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 157 ЗК України здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Так, згідно з п. 1 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України N 284 від 19.04.93 року (далі Порядок) власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
Відшкодуванню, згідно з п. 3 Порядку підлягають, зокрема, збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. При цьому неодержаним доходом є дохід, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
Розміри збитків, у т.ч. неодержані доходи землекористувачів згідно п. 2 Порядку, визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.
Відповідно до п. 5 Порядку збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій, а при вилученні (викупі) земельних ділянок - після прийняття відповідною радою рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок у період до видачі документа, що посвідчує право на земельну ділянку підприємства, установи, організації або громадянина.
Аналізуючи зміст положень Порядку можна дійти висновку, що розмір збитків при використанні земель без оформлення правовстановлюючого документа, що посвідчує право оренди (користування) земельної ділянки, дорівнює сумі, яка могла б надійти до місцевого бюджету у разі, якщо б зазначений договір був укладений між орендарем та орендодавцем, або у разі, якщо був би здійснений розрахунок земельного податку. Розмір збитків нараховується на підставі даних нормативної грошової оцінки земельної ділянки та визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад у встановленому ними порядку.
Згідно протоколу № 01 від 18.05.2017 року з визначення розміру збитків, внаслідок порушення ТОВ «ПМК-19» земельного законодавства, за період з 04.02.2015 - 18.05.2017 розмір збитків складає 1 325 595,43 грн.
Згідно даних земельного кадастру земельна ділянка кадастровий номер 5111700000:02:006:0150 відноситься до земель рекреаційного призначення.
Разом з тим, громадський будинок, новозбудована четверта черга рекреаційного комплексу, торгівельно-виставковий комплекс, з моменту введення його в експлуатацію (29.04.2014 р.) використовується для розміщення будівельно-господарського супермаркету 33 м 2 .
Згідно пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України у разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році. Таким чином, як вбачається з аналізу положень статті 287 Податкового кодексу України, статті 21 Закону України Про оренду землі , за відсутністю у користувача земельної ділянки документів, визначених ЗУ Про оренду землі , які засвідчують право користування на земельну ділянку у встановленому законом порядку, такий користувач здійснює фактичне користування з зобов'язанням сплатити за період користування плату за землю.
Відповідно до пункту 2.1. Договору суборенди землі від 22.08.2013 р., укладений між ПП Ресурс Югстрой та ТОВ ПМК-19 , в суборенду передається земельна ділянка площею 0,9 га, яка знаходиться за адресою: Одеська область, м. Южне вздовж вул. Ново-Білярська (від профілакторію ДП МТП Южний до вул. Хіміків), кадастровий номер земельної ділянки: 5111700000:02:006:0023
Актом прийому-передачі земельної ділянки, який є невід'ємною частиною Договору суборенди землі від 22.08.2013 підтверджується факт передачі у строкове платне користування земельної ділянки площею 0,9 га, яка знаходиться за адресою: Одеська область, м. Южне вздовж вул. Ново-Білярська.
Статтею 19 Земельного кодексу України, передбачено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; є і землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Згідно статі 50 Земельного кодексу України до земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів.
Статтею 51 Земельного кодексу України встановлено, що до земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, об'єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і наметових туристично-оздоровчих таборів, будинків рибалок і мисливців, дитячих туристичних станцій, дитячих та спортивних таборів, інших аналогічних об'єктів, а також земельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об'єктів стаціонарної рекреацій.
Таким чином, для передачі земельної ділянки на якій розміщено об'єкт нерухомості громадський будинок, новозбудована четверта черга рекреаційного комплексу, торгівельно-виставковий комплекс в оренду або у власність, спочатку необхідно здійснити зміну цільового використання земельної ділянки з рекреаційного призначення на землі житлової та громадської забудови, так як об'єкт рухомості використовується як будівельно-господарський супермаркет « 33 м 2» .
За змістом положень статті 22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками, зокрема, є доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода). Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.
Зазначена норма кореспондується з положеннями статті 224 Господарського кодексу України, якою встановлено, що учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управленою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управлена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду визначено у статті 1166 Цивільного кодексу України, згідно з якою майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
За змістом статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Згідно з частинами 1, 2 статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Відповідно до частин першої, другої статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Як визначено частиною першою статті 15 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Орендна плата за землю відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі" - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК).
Відповідно до положень статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5- 7 років. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (частина перша статті 23 цього Закону).
Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 ПК.
Разом із тим згідно з пунктами 34, 35 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до ПК.
Відповідно до положень статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Також колегія суддів вважає безпідставним посилання скаржника на відсутність підстав для стягнення збитків, відповідно до положень ст.156 ЗК України, з огляду на наступне.
Самостійним способом захисту прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки, які перебувають у їх власності чи користуванні, відповідно до ст. 152 ЗК України є відшкодування заподіяних збитків. Воно здійснюється за підстав, передбачених ст. 156, та у порядку, визначеному ст. 157 ЗК України.
Загальний перелік підстав відшкодування завданих збитків закріплений у ст. 156 ЗК України та який є невичерпним і не підлягає обмеженому тлумаченню. До його складу входять різні за своїм характером підстави. Серед них можна виділити групу тих, які належать до правомірних дій, і самостійну групу підстав, які є результатом земельних правопорушень, тобто дій неправомірних. Першу групу підстав становлять: вилучення (викуп) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом; тимчасове зайняття вказаних угідь, земель та чагарників для інших видів використання; встановлення обмежень щодо використання земельних ділянок. До другої групи входять: погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників; приведення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників у непридатний для використання стан тощо. Що стосується неодержання доходів за час тимчасового використання земельної ділянки як самостійної підстави відшкодування збитків, то вона може бути результатом як правомірних, так і протиправних дій.
Коло суб'єктів, на яких закон покладає обов'язок відшкодовувати збитки власникам землі та землекористувачам, визначає ст. 157 ЗК України. Згідно з цією нормою, відшкодування земельно-правових збитків здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи у разі використання відповідних земельних ділянок або коли їх діяльність обмежує права власників земельних ділянок і землекористувачів чи погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.
Згідно із п.3 Порядку визначення та відшкодування збитків землі та землекористувачам, затвердженого постановою КМУ від 19.04.1993 № 284, відшкодуванню підлягають збитки власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.
Крім того, не відповідає обставинам справи твердження скаржника про необґрунтованість ставки орендної плати, кадастрового номеру земельної ділянки та її цільового призначення.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 120 ЗК України, у разі якщо будівля, споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що розрахунок збитків за фактичне використання земельної ділянки проведено у відповідності з зазначеними вище нормами, у зв'язку з чим, твердження скаржника про безпідставне стягнення збитків за фактичне використання земельної ділянка, спростовується вищевикладеним.
За викладених обставин, колегія суддів вважає, що рішення Господарського суду Одеської області від 06.04.2018 року у справі № 916/2840/17 відповідає вимогам чинного законодавства та матеріалам справи, підстави для його скасування або зміни відсутні, а тому воно підлягає залишенню без змін, а апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 19» - без задоволення.
Відповідно до п. «в» ч.4 ст.282 ГПК України (в діючій редакції) постанова суду апеляційної інстанції складається, зокрема, з резолютивної частини із зазначенням розподілу судових витрат, понесених у зв'язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції.
В даному випадку витрати, понесені у зв'язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції (витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги) покладаються на Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 19» , оскільки доводи апеляційної скарги щодо наявності підстав для скасування оскаржуваного рішення не знайшли свого підтвердження під час апеляційного розгляду справи.
Керуючись статтями 269, 270, 275,276, 282
Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 19»залишити без задоволення
2. Рішення господарського суду Одеської області від « 06» квітня 2018 року у справі № 916/2840/17 залишити без змін .
Постанова в порядку статті 284 Господарського процесуального кодексу України набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Верховного суду протягом двадцяти днів з дня набрання постанови законної сили.
Повний текст постанови
складено „06» липня 2018 року
Головуючий суддя С.І. Колоколов
Суддя Я.Ф. Савицький
Суддя А.І. Ярош
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 05.07.2018 |
Оприлюднено | 06.07.2018 |
Номер документу | 75135424 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Колоколов С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні