Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 липня 2018 р. Справа№805/3622/18-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Михайлик А.С.
при секретарі судового засідання Лопушанському Д.О.
розглянув в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Донецькій області
до Нікольського районного будинку культури Нікольської районної ради Донецької області
про застосування заходів реагування
за участю:
від позивача: ОСОБА_1
від відповідача: ОСОБА_2
ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ ОСОБА_3
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області звернулося до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Нікольського районного будинку культури Нікольської районної ради Донецької області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об'єкту: Малоянисольського будинку культури Нікольського району Донецької області, розташованого за адресою: Донецька обл., Нікольський район, с. Малоянисоль, вул. Центральна, буд. 48-а до повного усунення порушень шляхом заборони експлуатації та зобов'язання директора Малоянисольського будинку культури Нікольського району Донецької області зупинити експлуатацію вищезазначеного об'єкту.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що за наслідком проведення перевірки об'єкту відповідача - Малоянисольського будинку культури Нікольського району Донецької області встановлено низку порушень нормативно-правових актів України у сфері пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей. Посилаючись на приписи статті 67 Кодексу цивільного захисту України позивач зазначив, що наявність цих порушень є підставою для застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації (роботи) наведеного об'єкту та зобов'язання директора зупинити експлуатацію вищезазначеного об'єкту.
Відповідач проти задоволення позову заперечував, надав до суду відзив. За змістом відзиву відповідач вважає, що позивач за наслідком проведення перевірки та виявлення порушень позивач мав скласти припис із вимогою усунути порушення. Оскільки такий припис до відповідача не надходив, відповідач, на його думку, позбавлений можливості усунути виявлені порушення. Втім, не зважаючи на неотримання ним припису, частину виявлених порушень, що не потребують великих матеріальних витрат, відповідач усунув.
В судовому засіданні учасники справи надали пояснення аналогічні, викладеним в заявах по суті справи.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою від 22 травня 2018 року провадження у справі відкрито, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного провадження, судове засідання було призначено на 6 червня 2018 року. Судове засідання відкладалося на 4 липня 2018 року.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ
Комунальна організація - Нікольський районний будинку культури Нікольської районної ради Донецької області є юридичною особою, зареєстрована та обліковується в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за ідентифікаційним кодом 20398239, місцезнаходженням організації є : 87000, Донецька обл., Нікольський район, смт. Нікольське, вул. Свободи, буд. 126.
Малоянисольський будинок культури Нікольського району Донецької області є об'єктом відповідача, знаходиться в його віданні.
Пунктом 3 наказу ДПРЗ-100 ГУ ДСНС України в Донецькій області № 54 від 4 квітня 2018 року на підставі Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , наказу ДСНС України № 202 від 29.03.2018 року Про здійснення позапланових перевірок призначено проведення в період з 2 по 7 травня 2018 року позапланової перевірки стану техногенної і пожежної безпеки Нікольського районного будинку культури Нікольської районної ради (арк. справи 33-34).
В період з 5 по 7 травня 2018 року на підставі наказу № 54 від 04.05.20018 та посвідчення на перевірку № 39 від 12.04.2018 посадовими особами ДПРЗ-100 ГУ ДСНС України в Донецькій області проведено позапланову перевірку щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за наслідком проведення якої складено акт № 36 від 07.05.2018 року (т. 1 арк. справи 12-32).
За змістом акту в ході проведення перевірки виявлені порушення пункту 7 розділу 1, пунктів 3, 4, 5, 7, 8, 10, 12, 16 розділу ІІ, пункту 2.31 глави 2 Розділу ІІ, пункту 2.17 глави 4 Розділу ІІ, пункту 2.5. глави 1 розділу ІІІ, пунктів 2.2, 2.9, 2.12, 2.15., 2.22, 2.32 глави 2 Розділу ІІІ, пунктів 1.10, 1.17 Розділу ІІІ, пунктів 1.5, 1.6, 1.12, 1.16, 1.18, 1.19, 1.20, 1.21 глави 1 розділу IV, пунктів 1.2, 2.1. (2), 3.10, 3.11., 3.17, 3.18 розділу V, пунктів 2, 8, 9 глави 2.2 розділу V, пунктів 2.3., 2.29 глави 2 розділу VI, пунктів 2.3, 2.4, 2.14. розділу VI Правил пожежної безпеки України, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697, пунктів 1.1, 1.2, 3 розділу ІІІ Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ № 25 від 15.01.2018, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України № 225/31677 від 23.02.2018, нормам ДСТУ 7317:2013; ДСТУ БВ.1.1.-36:2016, пункту 2 розділу 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України.
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ ОСОБА_4 СУДУ
Відповідно до абзацу 2 статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон України від 05 квітня 2007 року № 877-V), державний нагляд (контроль) є діяльністю уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 1 статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Положеннями статті 64 Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року №5403-VI встановлено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення (частина 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України).
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи (частина 3 статті 64 Кодексу цивільного захисту України).
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16 грудня 2015 року №1052 (далі - Положення №1052), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
У пункті 3 вказаного Положення визначено, що основними завданнями ДСНС України є, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
В силу пункту 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Положеннями статті 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Наявними в матеріалах справи документами підтверджено допущення закладом відповідача порушень, пов'язаних із недотриманням вимог пожежної безпеки, визначених нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами. Зазначена обставина не є спірною.
В ході судового розгляду встановлено часткове усунення відповідачем виявлених в ході поведеної перевірки порушень, втім, більшість виявлених в ходу перевірки порушень залишилася не усуненими. Зокрема, плани евакуації не відповідають встановленим вимогам; для працівників охорони не розроблені інструкції, в яких визначені їхні обов'язки щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій у разі виявлення пожежі, спрацювання систем протипожежного захисту; відсутній пожежний резервуар; дерев'яні елементи горищних покриттів не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу ефективності; приміщення не оснащено системою протипожежної сигналізації та системою оповіщення про пожежу; не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників; посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки тощо (п/н 5, 8, 13, 14, 17, 33, 37 розділу Опис виявлених порушень акту перевірки № 36 від 07.05.2018).
Тривання наведених порушень свідчить про недотримання на об'єкті відповідача вимог пожежної безпеки та неготовність до використання обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання.
Таким чином, підтвердження матеріалами справи та поясненнями представників сторін тривання порушень у сфері пожежної безпеки у будівлі Малоянисольського будинку культури Нікольського району Донецької області, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей за своїм змістом, свідчить про наявність підстав для застосування заходів реагування, передбачених Кодексом цивільного захисту України.
Суд не приймає до уваги посилання відповідача на неотримання ним припису на усунення виявлених порушень, оскільки прийняття припису та звернення до суду із позовом про застосування заходів реагування є окремими повноваженнями позивача, застосування кожного з яких не залежить від застосування іншого. Неприйняття позивачем припису не виключає можливості реалізації ним наявного в нього повноваження на звернення до суду із позовом про застосування заходів реагування.
З огляду на викладене вище, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позивачем вимог та наявність підстав для задоволення позову.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
З огляду на викладене вище, на підставі положень Кодексу цивільного захисту населення України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 9, 12, 15, 19, 22, 25, 32, 72, 76, 77, 79, 139, 194, 205, 241-243, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (ідентифікаційний код 38652962, місцезнаходження: 87547, Донецька обл., місто Маріуполь, вулиця Митрополитська, будинок 175) до Нікольського районного будинку культури Нікольської районної ради Донецької області (ідентифікаційний код 20398239, місцезнаходження: 87000, Донецька обл., Нікольський район, смт. Нікольське, вул. Свободи, буд. 126) про застосування заходів реагування, - задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об'єкту: Малоянисольського будинку культури Нікольського району Донецької області, розташованого за адресою: Донецька обл., Нікольський район, с. Малоянисоль, вул. Центральна, буд. 48-а до повного усунення порушень, що зазначені у акті перевірки щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту № 36 від 7 травня 2018 року шляхом заборони експлуатації.
В судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частину рішення суду у присутності представників осіб, що беруть участь у справі.
Повний текст рішення складений та підписаний 6 липня 2018 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
У відповідності до пп. 15.5 п. 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Суддя Михайлик А.С.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2018 |
Оприлюднено | 10.07.2018 |
Номер документу | 75169632 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Михайлик А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні