ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 липня 2018 року Чернігів Справа № 825/1455/17
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді Житняк Л.О.
за участі секретаря Стасюк Т.В.,
представника позивача Козаченка І.В.,
представника відповідача Сочивця Р.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Управління Держпраці у Чернігівській області до Комунального підприємства "Козелецьводоканал" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),
В С Т А Н О В И В:
Управління Держпраці у Чернігівській області (далі - Держпраці, Управління) звернулося до суду з адміністративним позовом до Комунального підприємства "Козелецьводоканал" (далі - КП "Козелецьводоканал"), в якому просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов'язання відповідача негайно зупинити виконання робіт (виробництва): видобування корисних копалин (питних підземних вод); виконання робіт у діючих електроустановках, у зв'язку з загрозою життю та здоров'ю людей.
Свої позовні вимоги обґрунтовує тим, що за результатами проведеної перевірки дотримання відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, додержання законодавства про працю були виявлені порушення, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей. Вказані в Акті перевірки від 08.09.2017 № 271/ІІІ порушення на момент звернення позивача з даним позовом не усунені, з огляду на це позивач просив суд застосувати передбачені законодавством заходи реагування у сфері державного нагляду.
Представником позивача в судовому засіданні заявлено клопотання про часткову відмову від позову, яка мотивована тим, що під час повторної позапланової перевірки було встановлено усунення відповідачем частини виявлених порушень, внаслідок чого, ухвалою суду від 02.07.2018 провадження в частині позовних вимог щодо застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов'язання відповідача негайно зупинити виконання робіт (виробництва) у діючих електроустановках закрито. Решту позовних вимог представник позивача підтримав.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав та просив суд у їх задоволенні відмовити.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Відповідно до направлення на проведення перевірки від 30.11.2016 № 271, згідно наказу від 30.11.2016 № 216, Управлінням Держпраці у Чернігівській області у період з 04.09.2017 по 08.09.2017 проведено планову перевірку на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці, промислової безпеки, додержання законодавства про працю, Комунального підприємства "Козелецьводоканал", ЄДРПОУ 32895627, вул. Франка, буд. 15, смт Козелець, Чернігівська область, за результатами якої складено Акт від 08.09.2017 № 271/ІІІ.
Під час перевірки, згідно розділу V акту перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 08.09.2017 № 271/III, виявлено 70 порушень нормативно - правових актів з охорони праці, з яких зазначені у рядках №№ 1, 2, 59, 62, 63 порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а саме:
- не одержано дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки (газонебезпечні роботи, експлуатація та капітальний ремонт свердловин під час розробки родовищ корисних копалин) - ст. 21 Закону України "Про охорону праці", "Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки", затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107.
- не одержано спеціальний дозвіл на користування надрами - ст.19 Кодексу України "Про надра".
- відповідальна особа за електрогосподарство не має відповідної групи з електробезпеки - ст.13 Закону України "Про охорону праці", п.2.2.13 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів", затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 №4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 10.02.1998 №93/2533;
- чергові електрики ОСОБА_3 та ОСОБА_4 не пройшли періодичну перевірку знань Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів - ст. 13 Закону України "Про охорону праці", п.п.2.1.3, 2.1.4 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів", затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 № 4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 10.02.1998 №93/2533.
- підприємство не укомплектовано електрозахисними засобами у відповідності до норм комплектування - ст.13 Закону України "Про охорону праці", додаток 2, п.4.2.9 НПАОП 40.1-1.07-01 "Правила експлуатації електрозахисних засобів", затверджено наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 05.06.2001 №253.
Перелічені порушення стали підставою звернення до суду.
Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд зазначає наступне.
За змістом ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Крім того, ст.4 Закону України від 14.10.1992 № 2694 "Про охорону праці" визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань праці, (далі - Держпраці), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96, Держпраці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно п.7 даного Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. Держпраці може покладати виконання завдань на утворені територіальні органи за міжрегіональним принципом. наказом Держпраці від 04.02.2016 № 8, затверджено Положення про Управління Держпраці у Чернігівській області, згідно п.1 якого, Управління Держпраці у Чернігівській області (далі - Управління Держпраці) є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.
Відповідно до вимог ст.38 Закону України "Про охорону праці" державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Так, спірні правовідносини регулюються Законом України від 05.04.2007 № 877 "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", де ст.1 передбачено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом МНС України від 11.08.2011 № 826 (далі - Положення), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.2011 за №1531/20269, загроза життю та здоров'ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об'єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.
При цьому ч.7 ст.7 Закону України від 05.04.2007 № 877 "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон №877) визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування (п.5 ст.4 Закону № 877).
Зі змісту вказаних правових норм вбачається, що застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров'ю людей, які застосовуються виключно за рішенням суду.
Позивач вважає, що викладені вище порушення, встановлені під час проведення перевірки, створюють загрозу життю і здоров'ю людей.
Як встановлено судом, відповідач частково усунув виявлені порушення, що стали підставою для звернення до суду в частині позовних вимог щодо застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов'язання відповідача негайно зупинити виконання робіт (виробництва) у діючих електроустановках.
Натомість доказів щодо усунення решти виявлених порушень відповідачем не надано.
Наведене підтверджується листом Державної служби геології та надр України від 15.06.2018 №10726/03/12-18, згідно якого вбачається, що матеріали щодо надання відповідачу спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки питних підземних вод водозабору підприємства (свердловини №2 (1/2902), №3 (20/1), №4 (2003/37), що знаходяться в Козелецькому районі Чернігівської області підготовлено до розгляду на черговому засіданні Комісії з питань надрокористування).
Тобто, на момент розгляду даної справи в суді дозвіл відповідачем не отримано. При цьому доказів того, що не отримання відповідачем спеціального дозволу створює загрозу життю і здоров'ю людей - позивачем не надано.
У відповідності до вимог ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, щодо задоволення позовних вимог в частині застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов'язання відповідача негайно зупинити виконання робіт (виробництва) щодо видобування корисних копалин (питних підземних вод).
Згідно з положеннями ст.371 Кодексу адміністративного судочинства України зазначене судове рішення не підлягає негайному виконанню.
Керуючись ст. ст.139, 227, 229, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Управління Держпраці у Чернігівській області (вул. П'ятницька,39 м. Чернігів 14000, код ЄДРПОУ 39779238) до Комунального підприємства "Козелецьводоканал" (вул. Франка, 15 смт. Козелець, Чернігівська область, 17000, код ЄДРПОУ 32895627) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - задовольнити частково.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов'язання відповідача негайно зупинити виконання робіт (виробництва) видобування корисних копалин (питних підземних вод).
В решті позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Повне рішення суду складено 09 липня 2018 року.
Суддя Л.О. Житняк
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2018 |
Оприлюднено | 10.07.2018 |
Номер документу | 75171892 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Житняк Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні