328/1749/18
09.07.2018
2-о/328/77/18
РІШЕННЯ
Іменем України
09 липня 2018 року м. Токмак
Токмацький районний суд Запорізької області у складі головуючого судді Коваленко П.Л., за участю секретаря судового засідання Баздирь О.Л., розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу в порядку окремого провадження за заявою ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2, заінтересована особа: Токмацький міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Запорізькій області, про встановлення факту смерті особи у порядку статті 317 ЦПК України,
в с т а н о в и в:
09 липня 2018 року ОСОБА_1 в інтересах малолітнього ОСОБА_2 звернувся до суду з заявою про встановлення факту смерті матері дитини та його цивільної дружини ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, місце смерті: місто Донецьк, Донецька область, час настання смерті 12.04.2018.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 12.04.2018 у місті Донецьк померла цивільна дружина заявника та маті їхнього малолітнього сина ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_2 - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1. Заявник отримав довідку про причину смерті та свідоцтво про смерть зразка, що використовується на тимчасово окупованій території Донецької області. Заявник звернувся до Токмацького міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Запорізькій області з проханням щодо реєстрації факту смерті ОСОБА_3, але йомубуло відмовлено у реєстрації смерті ОСОБА_3 та видачі свідоцтва про смерть у зв'язку з тим, що для встановлення факту смерті ОСОБА_3 ним пред'явлений документ, виданий на території, де органи державної влади не здійснюють свої повноваження. Оскільки встановлення факту смерті ОСОБА_3 необхідне для державної реєстрації смерті, іншим шляхом встановити цей факт неможливо, заявник змушений звернутись до суду.
Заявник в судове засідання не з'явився, надав суду заяву, в якій просить розглянути справу за його відсутності, заяву підтримує в повному обсязі.
Представник заінтересованої особи Токмацького міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Запорізькій області в судове засідання не з'явився, до суду надав заяву про розгляд справи за його відсутності, не заперечував проти задоволення заяви.
Оскільки особи, які беруть участь у справі в судове засідання не з'явились, відповідно до вимог ст. 247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, дослідивши матеріали справи, встановивши фактичні обставини та відповідні їм правовідносини, приходить до висновку, що заява є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно з п.8 ч.1 ст.315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті. Статтею 317 ЦПК України визначено особливості провадження у справах про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України.
Положеннями ст.317 ЦПК України передбачено, що заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана родичами померлого або їхніми представниками до суду за межами такої території України. Справи про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, розглядаються невідкладно з моменту надходження відповідної заяви до суду.
Указом Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 04.11.2014 Про невідкладні заходи щодо стабілізації соціально-економічної ситуації в Донецькій та Луганській областях від 14.11.2014 № 875/2014, діяльність державних підприємств, установ та організацій, їх філій (відділень), представництв у районі проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областях припинено.
Норми статті 317 ЦПК України спрямовані на забезпечення прав осіб, які проживають на території, де не здійснюють діяльність органи державної реєстрації актів цивільного стану, а отже для застосування цієї норми тимчасово окупованими територіями Донецької та Луганської областей слід вважати населені пункти, визначені Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 року № 1085-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення (зі змінами від 7 лютого 2018 р. № 79-р), яким затверджено Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження. До таких населених пунктів входить м. Донецьк, на території якого 12.04.2018 року померла ОСОБА_3, що у даному випадку зумовлює необхідність застосування передбаченого статтею 317 ЦПК України порядку встановлення факту смерті ОСОБА_3.
Положеннями ст.9 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України від 15.04.2014 № 1207-VII передбачено, що будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому Законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсними і не створюють правових наслідків.
Відповідно до довідки від 22.12.2014 року за № НОМЕР_1 про взяття на облік особи, переміщеної з тимчасово окупованої території України, районів проведення антитерористичної операції та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, заявник ОСОБА_1 зареєстрований за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_3, перемістився з тимчасово окупованої території району проведення антитерористичної операції в м. Токмак, вул. Калініна, 55, а з 15.12.2015 року зареєстрований за зазначеною адресою, тому зазначена заява про встановлення факту смерті підсудна Токмацькому районному суду Запорізької області.
Із матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 діє в інтересах малолітнього сина ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_2, який є сином ОСОБА_3, про що свідчить свідоцтво про народження серії І-НО № 574673, видане 18.02.2014 відділом державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Торезького міського управління юстиції у Донецькій області, актовий запис № 71.
Отже, підтверджено, що ОСОБА_2, в інтересах якого діє ОСОБА_1, є сином ОСОБА_3
ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, яка народилась 04.12.1983 у в місті Норільськ, померла 12.04.2018 в місті Донецьк, на підтвердження чого до заяви долучено копії лікарського свідоцтва про смерть за № 83 від 13.04.2018 та довідку про причину смерті (до форми № 106/у за № 83, яка видається для поховання), відповідно до яких причиною смерті ОСОБА_3 став гострий міліарний туберкульоз множинної локалізації.
Токмацьким міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Запорізькій області відмовлено у проведенні державної реєстрації смерті ОСОБА_3 з причини пред'явлення документа, що підтверджує факт смерті, виданим на території, де органи державної влади не здійснюють свої повноваження.
Відповідно до п.3.17 Наказу Міністерства юстиції Про затвердження Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання № 96/5 від 12.01.2011, рішення суду про встановлення факту народження, смерті в певний час, постановлене судом у разі неможливості їх реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану, є підставою для державної реєстрації таких фактів.
Згідно з ч.1 ст.17 ЗУ Про державну реєстрацію актів цивільного стану , державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: 1) документа встановленої форми про смерть виданого закладом охорони здоров'я або судово-медичною установою, 2) рішенням суду про встановлення факту смерті особи в певний час.
Відповідно до Конституції України, Україна є суверенною і незалежною державою. Суверенітет України поширюється на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.
Статтею 1 ЗУ Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України встановлено правовий статус тимчасово окупованої території України, та визначено, що тимчасово окупована територія України є невід'ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України. Датою початку тимчасової окупації є 20 лютого 2014 року.
Згідно з ч.3 ст.9 ЗУ Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України , будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.
В той же час, Європейський суд з прав людини у справах Лоізіду проти Туречиини (Loizidou v. Turkey, 18.12.1996, §45), Кіпр проти Туреччини (Cyprus v. Turkey, 10.05.2001) та Мозер проти Республіки Молдови та Росії (Mozer v. the Republic of Moldova and Russia, 23.02.2016). «Зобов'язання ігнорувати, не брати до уваги дії існуючих de facto органів та інститутів [окупаційної влади] далеко від абсолютного, - вважають судді ЄСПЛ, - Для людей, що проживають на цій території, життя триває. І це життя потрібно зробити більш стерпним і захищеним фактичною владою, включаючи їх суди; і виключно в інтересах жителів цієї території дії згаданої влади, які мають відношення до сказаного вище, не можуть просто ігноруватися третіми країнами або міжнародними організаціями, особливо судами, в тому числі й цим (ЄСПЛ). Вирішити інакше означало б зовсім позбавляти людей, що проживають на цій території, всіх їх прав щоразу, коли вони обговорюються в міжнародному контексті, що означало б позбавлення їх навіть мінімального рівня прав, які їм належать
Згідно з ч.1, ч.2 cт.18 ЗУ Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України , громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбачених Конституцією України, у тому числі соціальних, трудових, виборчих прав та права на освіту, після залишення ними тимчасово окупованої території. Гарантії прав, свобод та законних інтересів осіб, які переселилися з тимчасово окупованої території України та перебувають на території України на законних підставах, визначаються Законом України Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб .
Встановлення вказаного факту необхідне заявнику для отримання свідоцтва про смерть ОСОБА_5.
Таким чином, зібрані у справі докази та їх належна оцінка вказують на наявність підстав для задоволення заяви ОСОБА_1 в інтересах малолітнього ОСОБА_2 про встановлення факту смерті ОСОБА_3.
Відповідно до ч.4 ст.317 ЦПК України, ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, підлягає негайному виконанню.
Керуючись ст.ст.13, 89, 259, 263-265, 293, 315-319ЦПК України, суд,
у х в а л и в:
Заяву ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: 71701, Запорізька область, місто Токмак, вулиця Калініна, будинок 55, рнокпп НОМЕР_2) в інтересах ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_2, заінтересована особа: Токмацький міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Запорізькій області (місце знаходження: 71701, Запорізька область, місто Токмак, вулиця В.Вишиваного, 270, код ЄДРПОУ 38429133) про встановлення факту смерті особи у порядку статті 317 ЦПК України - задовольнити.
Встановити факт смерті ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1, яка народилась в місті Норільськ Красноярського краю, РФ, громадянки України, яка померла 12.04.2018 в місті Донецьк, Україна.
Відповідно до вимог ч.4 ст.317 ЦПК України рішення суду підлягає негайному виконанню.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до апеляційного суду Запорізької області через Токмацький районний суд Запорозької області шляхом подачі в 30-денний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги, а в разі проголошення вступної та резолютивної частини або розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, в той же строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Оскарження рішення не зупиняє його виконання.
Суддя:
Суд | Токмацький районний суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 09.07.2018 |
Оприлюднено | 10.07.2018 |
Номер документу | 75173077 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Токмацький районний суд Запорізької області
Коваленко П. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні