Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 липня 2018 р. Справа№805/2417/18-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Загацька Т.В., розглянувши за правилами загального позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративний позов Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю "Краснодонвугіллярезерв" про припинення користування надрами, анулювання спеціального дозволу на користування надрами,-
ВСТАНОВИВ:
Державна служба геології та надр України звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Краснодонвугіллярезерв" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5426 від 30.11.2011 року наданого ТОВ "Краснодонвугіллярезерв".
Доводи позовної заяви обґрунтовує тим, що з моменту отримання спеціального дозволу у відповідача як у надрокористувача виникли права та обов'язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615, та відповідач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності як підтвердження експлуатації корисних копалин.
Вказує на те, що в порушення вимог угоди про умови користування надрами та ст. 24 Кодексу України про надра відповідач не подав до Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин, за 2014, 2015 та 2016 роки.
Враховуючи наведене, просить позовні вимоги задовольнити та припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 30 листопада 2011 року № 5426.
Ухвалою суду від 10.04.2018 року було відкрито провадження в адміністративній справі та призначено до підготовчого засідання на 24.04.2018 року.
Ухвалою від 24.04.2018 року судом відкладено підготовче засідання до 22.05.2018 року.
22.05.2018 судом продовжено підготовче провадження та відкладено підготовче засідання до 26.06.2018 року.
Ухвалою від 26.06.2018 року закрито підготовче засідання та призначено справу до судового розгляду по суті на 10.07.2018 року.
Представник позивача в позовній заяві зазначив про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Відповідач відзив на адміністративний позов не надав, думку стосовно заявлених позовних вимог не висловив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся шляхом оприлюднення ухвали про відкриття провадження у справі та судових повісток на офіційному веб-порталі судової влади України (http://adm.dn.court.gov.ua/sud0570/povistky/), що передбачено ч. 1 ст. 130 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
З огляду на зазначене, оскільки у судове засідання не прибули представники сторін, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи без участі сторін в порядку письмового провадження.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Краснодонвугіллярезерв" перебуває на обліку в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України (ЄДРПОУ 37473223), зареєстроване за юридичною адресою: 86405, Донецька область, м. Єнакієве, просп. Гірників, 13.
30.11.2011 року товариству з обмеженою відповідальністю "Краснодонвугіллярезерв" наданий спеціальний дозвіл на користування надрами № 5426 ( а.с. 10 ).
Як вбачається з п.7.2. Угоди №5426 про умови користування надрами з метою видобування коричних копалин від 29.04.2014 року, яка є додатком до спеціального дозволу №5426 від 30.11.2011 року, ТОВ "Краснодонвугіллярезерв" зобов'язане у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр (а.с. 11-15).
Згідно листа Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" від 07.04.2015 року №02/302-0972 ТОВ "Краснодонвугіллярезерв" не надало до ДНВП "Геоінформ України" звіт щодо руху запасів за 2014 рік (а.с. 41-43).
Як вбачається з листа ДНВП "Державний інформаційний геологічний фонд України" від 26.04.2016 року №02/302-1493 інформація щодо руху запасів ТОВ "Краснодонвугіллярезерв" за формою ф. 5-гр за 2015 рік до ДНВП "Геоінформ України" не надходила (а.с. 47-49).
Згідно листа ДНВП "Державний інформаційний геологічний фонд України" від 20.07.2017 року №03/303-2913 інформація щодо руху запасів ТОВ "Краснодонвугіллярезерв" за формою ф. 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2016 рік до ДНВП "Геоінформ України" не надходила (а.с. 52-54).
19.05.2015 Державна служба геології та надр України зупинила дії спеціального дозволу ТОВ "Краснодонвугіллярезерв" на користування надрами та встановила строк для усунення порушень законодавства про надра - 30 календарних днів з моменту опублікування оголошення в офіційному виданні "Урядовий кур'єр", про що прийнятий наказ від 19.05.2015 року № 122 (а.с. 44-46).
16.08.2016 Державна служба геології та надр України у зв'язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме, щорічного звітування перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формами №№5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування, встановила ТОВ "Краснодонвугіллярезерв" термін для усунення порушень законодавства про надра на користування надрами та встановила строк для усунення порушень законодавства про надра - 10 календарних днів з моменту опублікування оголошення в офіційному виданні "Урядовий кур'єр", про що прийнятий наказ № 257 (а.с. 58-59).
10.01.2017 року Державна служба геології та надр України встановила ТОВ "Краснодонвугіллярезерв" строк для усунення порушень законодавства про надра - до 01.03.2017 року, про що прийнятий наказ від 10.01.2017 року № 1 (а.с. 50-51).
15.12.2017 року в офіційному друкованому виданні Урядовий кур'єр оприлюднене оголошення, яким Держгеонадра України повідомлено, що у зв'язку із не усуненням надрокористувачами причин зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами (перелік додається) прийнято рішення припинити право користування надрами у судовому порядку.
З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 року № 1174.
Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян належить до завдань Кодексу України про надра.
Положеннями ст. 13 цього Кодексу встановлено, що користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Відповідно до ст. 16 Кодексу України про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 за № 1174.
Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Положеннями ст. 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов'язані виконувати вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Пунктом 5 ч.1 ст. 26 Кодексу України про надра передбачено, що право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
Отже, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними.
Судом встановлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена спеціальним дозволом №5426 від 30.11.2011 року є подання ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
Товариство з обмеженою відповідальністю Краснодонвугіллярезерв цього обов'язку не виконало.
Частиною 2 ст. 26 Кодексу України про надра встановлено, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених п.п. 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.
Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
З огляду на те, що товариство з обмеженою відповідальністю Краснодонвугіллярезерв не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права у судовому порядку.
Суд зазначає, що Державною службою геології та надр України вжито необхідні заходи щодо встановлення достатніх строків для усунення Відповідачем порушень вимог користування надрами, а також у зв'язку із відсутністю будь-яких відомостей від нього, в офіційному виданні Урядовий кур'єр оприлюднене відповідне оголошення.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 03.05.2018 року у справі №812/1074/17.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Суд вважає, що позивачем надані належні докази порушення відповідачем норм чинного законодавства в сфері надрокористування. Оскільки відповідачем не надавалась звітність, передбачена Угодою №5426 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 29.04.2014 року, що є порушенням вимог, передбачених чинним законодавством та спеціальним дозволом, вжиті позивачем заходи щодо усунення порушень норм чинного законодавства до такого усунення не привели, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягає задоволенню в повному обсязі.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Отже, у даній справі судовий збір, сплачений позивачем, з відповідача не стягується.
Керуючись ст. 2, ст. 8-15, ст.19-21, ст. 72-78, ст. 90, ст. 139, ст. 199-228, ст. 241-255, ст. 293, ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16, код ЄДРПОУ 37536031) до товариства з обмеженою відповідальністю "Краснодонвугіллярезерв" (86405, Донецька обл., м. Єнакієве, просп. Гірників, буд. 13, код ЄДРПОУ 37473223) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами - задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5426 від 30.11.2011 року наданого товариству з обмеженою відповідальністю "Краснодонвугіллярезерв" (86405, Донецька обл., м. Єнакієве, просп. Гірників, буд. 13, код ЄДРПОУ 37473223).
Повний текст рішення виготовлено 10 липня 2018 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подала, до суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя Загацька Т. В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2018 |
Оприлюднено | 12.07.2018 |
Номер документу | 75223739 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Загацька Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні