ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 липня 2018 року м.Житомир справа № 806/2074/18
категорія 10.2.4
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Шуляк Л.А.,
секретар судового засідання Захарко О.В.,
за участю: представника відповідача Сульженка О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у спрощеному провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Хорошівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання призначити та виплатити пенсію,
встановив:
ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом, в якому просить визнати протиправною бездіяльність Хорошівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо відмови у призначенні пенсії із зменшенням пенсійного віку на 8 років у відповідності до вимог ч.1 ст. 55 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та зобов`язати відповідача призначити та виплачувати позивачу пенсію із зменшенням пенсійного віку на 8 років у відповідності до вимог ч.1 ст. 55 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", починаючи із 07 листопада 2017 року.
Позов мотивовано тим, що позивач є учасником наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а тому відповідно до статті 55 Закону України ''Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи'' має право на призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку. Однак, відповідач необґрунтовано відмовив йому у призначенні пенсії на пільгових умовах, чим порушив його права та законні інтереси.
Ухвалою суду від 05.06.2018 відкрито спрощене провадження у справі та призначено судове засідання.
В судове засіданні позивач не з`явився, подав до суду заяву про розгляд справи без його участі та зазначив, що позовні вимоги підтримує у повному обсязі, просить їх задовольнити.
Представник відповідача проти заявлених позовних вимог заперечував та вказав, що позивачем при зверненні до Хорошівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області із заявою про призначення йому пенсії відповідно до ст.55 Закону України ''Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи'' не надано довідки Ф-122 або інших первинних документів про підвищену оплату праці в зоні відчуження, а тому ОСОБА_1 відмовлено у призначенні пенсії із зменшенням пенсійного віку правомірно.
Вислухавши пояснення представника відповідача, дослідивши матеріали справи, повно і всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступного висновку.
Встановлено, що ОСОБА_1 звернувся до Хорошівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області із заявою про призначення пенсії за віком із зменшенням пенсійного віку, відповідно до статті 55 Закону України ''Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи''.
Однак, Хорошівським об`єднаним управління Пенсійного фонду України в Житомирській області листом №2429/02-03 від 07.12.2017 відмовлено в призначенні вищевказаної пенсії на підставі того, що відсутня довідка Ф-122 або інші первинні документи про підвищену оплату праці в зоні відчуження (із зазначенням кількості днів і населених пунктів), які підтверджують право на пенсію за віком зі зниженням пенсійного віку відповідно до статті 55 Закону України ''Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи'' (а.с.17).
Вважаючи таку бездіяльність Хорошівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області протиправною, позивач звернувся до суду з відповідним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Так, дані правовідносини врегульовані Конституцією України, Законом України від 09.07.2003 № 1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон №1058), Законом України від 28.02.1991 №796-ХІІ "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (далі - Закон №№796-XII), Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №22-1 від 25.11.2005 (далі Порядок №22-1), в редакціях, чинних на момент виникнення спірних правовідносин.
Згідно зі статтею 15 Закону №796-XII підставами для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є період роботи (служби) у зоні відчуження, що підтверджено відповідними документами. Видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами), а про період проживання на територіях радіоактивного забруднення, евакуацію, відселення, самостійне переселення - органами місцевого самоврядування.
Згідно із статтею 55 Закону № 796-XII особам, які працювали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону № 1058, зокрема, учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у 1987 році у зоні відчуження не менше 14 календарних днів на 8 років.
Відповідно до п.7 Порядку №22-1 до заяви про призначення пенсії за віком, в тому числі, додаються документи, які засвідчують особливий статус особи, зокрема: посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та довідка про період (періоди) участі в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС за формою, затвердженою постановою Державного Комітету СРСР по праці та соціальних питаннях від 09.03.1988 № 122, або довідка військової частини, в складі якої особа брала участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, або довідка архівної установи, або інші первинні документи, в яких зазначено період роботи, населений пункт чи об`єкт, де особою проводились роботи по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.
Згідно із підпунктом 5 пункту 2.1 Порядку до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи, з-поміж інших, які засвідчують особливий статус особи, зокрема, посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та довідка про період (періоди) участі в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС за формою, затвердженою постановою Державного Комітету СРСР по праці та соціальних питаннях від 09 березня 1988 року № 122, або довідка військової частини, у складі якої особа брала участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, або довідка архівної установи, або інші первинні документи, в яких зазначено період роботи, населений пункт чи об`єкт, де особою виконувались роботи з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС; посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи та довідка про період (періоди) проживання (роботи) на територіях радіоактивного забруднення, видана органами місцевого самоврядування (підприємствами, установами, організаціями) (при призначенні пенсії за віком із застосуванням норм статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи").
Згідно зі статтею 65 Закону № 796-XII документами, які підтверджують статус громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користуватися пільгами, встановленими цим Законом, є посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" та "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи".
Згідно статті 14 Закону України №796-XII, якою визначені критерії віднесення осіб до певних категорій, для встановлення пільг і компенсацій визначені такі категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зокрема учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у зоні відчуження: з моменту аварії до 1 липня 1986 року - незалежно від кількості робочих днів; з 1 липня 1986 року по 31 грудня 1986 року - не менше 5 календарних днів; у 1987 році - не менше 14 календарних днів, а також потерпілі від Чорнобильської катастрофи; евакуйовані у 1986 році із зони відчуження (в тому числі особи, які на момент евакуації перебували у стані внутрішньоутробного розвитку, після досягнення ними повноліття); особи, які постійно проживали у зоні безумовного (обов`язкового) відселення з моменту аварії до прийняття постанови про відселення, - категорія 2.
З аналізу наведених норм слідує, що єдиним документом, що підтверджує статус потерпілого від Чорнобильської катастрофи, учасника ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС та надає право користування пільгами, встановленими Законом №796-ХІІ, зокрема призначення пенсії зі зменшенням пенсійного віку, встановленого для одержання державних пенсій, є посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" або "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи". Різного роду довідки про період роботи (служби) у зоні відчуження, про евакуацію, відселення, самостійне переселення, про період проживання та роботи на забруднених територіях тощо є лише підставами для визначення в установленому порядку статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС або потерпілих від Чорнобильської катастрофи.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом України в постановах від 21 листопада 2006 року № 21-1048во06 та від 4 вересня 2015 року № 690/23/15-а.
Верховний Суд підтримав таку позицію у своїй постанові від 27 лютого 2018 року у справі №344/9789/17.
Судом встановлено та не заперечується сторонами, що позивач є учасником ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, що підтверджується належним посвідченням учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1987 році, категорії 2, серії НОМЕР_1 , виданого 28 березня 2003 року Житомирською облдержадміністрацією та перереєстрованим у відповідності до вимог законодавства України (а.с.4).
Як вбачається з матеріалів справи, при зверненні до Хорошівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах позивачем, на підтвердження права на призначення пенсії зі зменшенням пенсійного віку, надано, зокрема, копію довідки виданої ВАТ "Житомирводбуд" Соколівською пересувною механізованою колоною №160 с. Соколів №317 від 23.07.2002 про виконання робіт в зоні відчуження (а.с. 17).
Крім того, у матеріалах справи наявні копії довідок виданих ВАТ "Житомирводбуд" Соколівською пересувною механізованою колоною №160 від 23.07.2002 № 318, від 14.06.1993 №163, від 23.07.2002 №319, які свідчать про те, що позивач у вересні 1987 року був відряджений до зони відчуження, а саме радгоспу "Володимирівський" для виконання КТР вахтовим методом у с. Володимирівка Поліського району Київської області і йому нараховувалась підвищена заробітна плата (а.с.35-38).
Посилання представника відповідача на те, що дані довідки видані не підприємством, куди позивача було відряджено для ліквідації наслідків аварії, а підприємством, де позивач працював, суд оцінює критично, оскільки будь-яких спростувань інформації, що викладена у даних довідках відповідачем не надано, а судом не встановлено.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України "Про організацію виконання постанов Верховної Ради Української РСР про порядок введення в дію законів Української РСР "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи" та "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" №106 від 23 липня 1991 року с.Володимирівка Поліського району Київської області відноситься до зони відчуження.
Тобто, з огляду на викладене, вищевказані довідки також підтверджують факт перебування та виконання робіт у зоні відчуження.
Відповідно до Закону №1058 необхідними умовами призначення пенсії за віком на пільгових умовах є досягнення особою певного віку і наявність необхідного стажу роботи на певних роботах або у певних умовах.
Отже, наявними у справі доказами підтверджується право позивача на призначення йому пенсії за віком на пільгових умовах зі зниженням пенсійного віку відповідно до статті 55 Закону № 796-XII.
Вказана позиція узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними в постановах від 14.03.2018 у справі № 607/13338/16-а та від 27.02.2018 у справі № 592/7282/17.
На думку суду, не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства посилання відповідача в оскаржуваній відмові на те, що позивачем було надано не всі документи, визначені у Порядку, оскільки з огляду на зміст підпункту 5 пункту 2.1 Порядку, в ньому передбачено альтернативний, а не виключний перелік документів, які можуть підтверджувати особливий статус особи і та обставина, що особою надано не всі передбачені у названому пункті документи, не є підставою для відмови у призначенні такій особі пільгової пенсії, якщо обставини, з якими закон пов`язує виникнення такого права, підтверджуються іншими вказаними у цій нормі документами.
Крім того, Верховний Суд України у постановах від 21 листопада 2006 року, 04 вересня 2015 року (справи № 21-1048во06, № 690/23/15-а) висловлював правовий висновок щодо застосування положень статті 55 Закону № 796-XII. Зокрема, вказав, що єдиним документом, що підтверджує статус громадянина, який постраждав внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надає право користування пільгами, встановленими Законом № 796-ХІІ, у тому числі призначення пенсії зі зменшенням пенсійного віку, встановленого для одержання державних пенсій, є посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" або "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи". Різного роду довідки про період роботи (служби) у зоні відчуження, про евакуацію, відселення, самостійне переселення, про період проживання та роботи на забруднених територіях тощо є лише підставами для визначення в установленому порядку статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС або потерпілих від Чорнобильської катастрофи. Вимагаючи надання довідок про період роботи (служби) у зоні відчуження, відповідач фактично створює умови для перевірки обставин, які вже встановлені при вирішенні питання щодо надання позивачу статусу учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.
З урахуванням вищенаведеного, суд дійшов висновку про наявність у позивача права на користування пільгами, встановленими Законом №796-XII, зокрема щодо призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку. В свою чергу бездіяльність відповідача щодо призначення пенсії позивачу зі зменшенням пенсійного віку як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС відповідно до ст.55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", є протиправною.
Щодо дати з якої необхідно призначити пенсію позивачу, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку.
Таким чином, оскільки позивач звернувся до Хорошівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області 07 листопада 2017 року, тому пенсія має бути призначена йому з того ж дня, тобто з 07 листопада 2017 року.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів та системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що позов ОСОБА_1 підлягає задоволенню.
Враховуючи відсутність судових витрат у даній адміністративній справі, питання про їх розподіл судом не вирішується.
Керуючись статтями 9, 77, 90, 242-246, 371 Кодексу адміністративного судочинства України,
вирішив:
Позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Хорошівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо відмови ОСОБА_1 у призначенні пенсії із зменшенням пенсійного віку.
Зобов`язати Хорошівське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (смт.Хорошів Житомирської області, вул.Древлянська,1, код ЄДРПОУ 20404998) призначити та виплачувати ОСОБА_1 (с.Білка Пулинського району Житомирської області, ідентифікаційний код НОМЕР_2 ) пенсію із зменшенням пенсійного віку на 8 років у відповідності до вимог ч.1 ст. 55 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", починаючи із 07 листопада 2017 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Л.А.Шуляк
Повне судове рішення складене 11 липня 2018 року
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.07.2018 |
Оприлюднено | 19.09.2022 |
Номер документу | 75224125 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шуляк Любов Анатоліївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шуляк Любов Анатоліївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шуляк Любов Анатоліївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шуляк Любов Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні