Рішення
від 20.06.2018 по справі 816/1221/18
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 червня 2018 року м. ПолтаваСправа № 816/1221/18

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Єресько Л.О.,

за участю:

секретаря судового засідання - Фрідманн Н.А.,

представника позивача - ОСОБА_1,

представника відповідача - ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції у Полтавській області до Приватного підприємства Решетилівський "Житлосервіс", третя особа: Решетилівська міська рада про тимчасову заборону (зупинення) діяльності.

В С Т А Н О В И В:

10 квітня 2018 року Державна екологічна інспекція у Полтавській області /надалі - позивач, ДЕІ у Полтавській області) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Приватного підприємства Решетилівського "Житлосервіс" /надалі - відповідач, ПП Решетилівський "Житлосервіс"/, де просить:

- тимчасово заборонити (зупинити) діяльність Приватного підприємства Решетилівський "Житлосервіс" в частині виконання робіт по видаленню (захороненню) відходів на звалищі ТПВ, розташованому на відстані 0,8 с. Пасічники 1) до розробки проектної документації на місце видалення (захоронення відходів) та здійснення оцінки впливу на довкілля; 2) до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин; 3) до приведення звалища у відповідність до "Правил експлуатації полігонів побутових відходів", затверджених наказом Міністерства з питань ЖКГ України від 01.12.2010 № 435.

В обґрунтування своїх позовних вимог зазначали, що в ході позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ПП Решетилівський Житлосервіс інспекцією виявлено порушення, які на думку позивача сворюють достатню підставу для заборони (зупинення) діяльності підприємства до їх усунення.

Ухвалою від 16.04.2018 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено розглядати справу в порядку загального позовного провадження із призначенням підготовчого судового засідання.

Ухвалою суду, занесеною до протоколу судового засідання, від 16.05.2018 залучено до участі у справі в якості третьої особи Решетилівську міську раду.

Ухвалою від 05.06.2018 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Представник позивача в судовому засіданні під час розгляду справи по суті просив позовні вимоги задовольнити.

Представник відповідача в ході судового розгляду проти позовних вимог заперечував, надав відзив проти позову, де просив відмовити у його задоволенні, посилаючись на те, що позивачем при проведенні перевірки не взято до уваги, що власником об'єкта поводження з твердими побутовими відходами є територіальна громада м. Решетилівка в особі міської ради, а відповідач обслуговує звалище на договірних умовах з власником на ті роботи, що замовляються власником об'єкта захоронення та відходів. Зауважив, що необґрунтованими є також вимоги позивача щодо відсутності у підприємства проектної документації на звалище, відсутність вводу в експлуатацію полігону і як наслідок неможливість розробити оцінку впливу на довкілля, передбачену статтею 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» , оскільки це повноваження власника об'єкта. Крім того, посилалися на відсутність правових підстав для проведення перевірки діяльності підприємства-відповідача позивачем, оскільки Законом України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" продовжено дію мораторію на перевірки бізнесу у 2018 році.

Представник третьої особи в судове засідання не з'явився, надіслав клопотання про розгляд справи без їх участі. Письмових пояснень третя особа не надавала.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні у справі письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини.

Матеріалами справи підтверджується, що ПП Решетилівський "Житлосервіс" є суб'єктом у сфері поводження з відходами.

Судом встановлено, що Приватне підприємство Решетилівський "Житлосервіс" (код ЄДРПОУ 35400242) здійснює діяльність зі збирання, перевезення, утилізації та захоронення відходів на території Решетилівської міської ради на звалищі твердих побутових відходів (надалі - ТПВ), розташованому на відстані 0,8 с. Пасічники.

Полігон твердих побутових відходів розміщено на земельній ділянці площею 11,00 га, згідно технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) під звалищем Решетилівської селищної ради на території Решетилівської селищної ради Полтавської області за межами населених пунктів /а.с. 118-134/.

Згідно паспорту місця видалення відходів № 23 зареєстрованого 18.02.2004 місцезнаходження міського звалища - 0,8 км від с. Пасічники з півдня 2 км від с. Сені з півночі, рік початку експлуатації - 1995 рік /а.с. 75-117/.

Розпорядженням селищного голови Решетилівської селищної ради від 31.05.2010 № 38 «Про передачу звалища» (з метою приймання твердих побутових відходів їх утилізації та згідно протесту прокурора № 839 від 21.05.2010) передано для обслуговування звалище на території Решетилівської селищної ради приватному підприємству Решетилівський «Житлосервіс» /а.с. 134/.

01.06.2010 Решетилівською селищною радою в особі селищного голови ОСОБА_3 (власник) та ПП Решетилівським «Житлосервіс» в особі директора ОСОБА_4 (виконавець) укладено договір № 15 про передачу на обслуговування звалища в с. Пасічники із терміном дії договору десять років з 01.06.2010 по 01.06.2020 /а.с. 46/.

За змістом договору Решетилівська селищна рада передає на обслуговування звалище твердих побутових та промислових відходів с. Пасічники загальною площею 11 га ПП Решетилівському «Житлосервіс» (пункт 1.1), забезпечуючи виконавця технічною та іншою документацією, що необхідна для здіснення управління та обслуговування звалища (пункт 2.1).

За змістом довідок ПП Решетилівський «Житлосервіс» від 23.03.2018р. вих. № 21, № 20 на звалищі с. Пасічники за період з 01.01.2017р. по 31.12.2017р. захоронено ТПВ в кількості - 10 518 м 3 , за період з 01.01.2018р. по 23.03.2018р. захоронено ТПВ в кількості - 1440, 50 м 3 /а.с. 27-28/.

Рішенням Решетилівської міської ради від 12.01.2018 № 194-1УІІ перейменовано Решетилівську селищну раду (код ЄДРПОУ 21044065) в Решетилівську міську раду з 03.01.2018 на підставі постанови Верховної ОСОБА_1 України Про віднесення селища міського типу Решетилівка до міст районного значення , а також рішення Решетилівської селищної ради сьомого скликання від 21.12.2017 № 183-10-VІІ Про внесення змін стосовно присвоєння смт. Решетилівка статусу міста районного значення /а.с. 189/.

Пунктом 1 рішенням першої сесії сьомого скликання Решетилівської міської ради від 12.01.2018 № 196-1-УІІ вирішено рішення, програми, план соціально-економічного розвитку, регуляторні акти та інші нормативно-правові документи, що видані Решетилівською селищною радою та її виконавчим комітетом, вважати чинними з урахуванням змін юридичних назв органів місцевого самоврядування, відділів та структурних підрозділів /а.с. 191/.

Позивачем не заперечується та обставина, що власником звалища твердих побутових відходів (надалі - ТПВ), розташованому на відстані 0,8 с. Пасічники, є Решетилівська міська рада.

У період з 23.03.2018р. по 26.03.2018р. Держекоінспекцією у Полтавській області на підставі наказу від 22.03.2018р. № 50/01-03 /а.с. 39/ та направлення /а.с. 40/ була проведена позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства ПП Решетилівський «Житлосервіс» в частині фактів, викладених у зверненні гр. ОСОБА_5 від 13.02.2018р., за результатами якої складено акт № 49/01-01-14 /а.с. 7-23/.

Під час перевірки встановлено, що проектно - технічна документація на звалище ТПВ відсутня, останнє не введено в експлуатацію.

За змістом акту № 49/01-01-14 перевіряючим встановлено, що:

1) відповідач здійснює поводження з ТПВ при відсутності оцінки впливу на довкілля, що є порушенням п. 11 ч. 3-4 ст. 3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля ,

2) у відповідача відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням ст. 10-12 Закону України Про охорону атмосферного повітря ,

3) відповідачем не виконуються наступні вимоги Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань ЖКГ України від 01.12.2010 № 435, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.12.2010 № 1307/18602: а) відсутня інструкція з експлуатації полігона, в якій мають бути враховані специфіка виробництва, наявність засобів механізації і ресурсів для виконання робіт; б) відсутня вишка для візуального контролю відходів, що завозяться бортовими і самоскидними транспортними засобами; в) не здійснюється моніторинг за станом повітря, ґрунту та підземних вод; г) радіометричний контроль відходів не проводиться, прилади для такого контролю відсутні; ґ) відсутні спостережні свердловини; д) на основних напрямках поширення легких фракцій не встановлено тимчасові сітчасті переносні огорожі; е) звалище ТПВ не оснащено системами захисту грунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату; є) для відлякування птахів не встановлено спеціальне звукове та біоакустичне обладнання; ж) відсутній дезбар'єр для транспортних засобів; з) не здійснюється пошарова пересипка відходів ізоляційними матеріалами.

Посилаючись на встановлені в ході вищевказаної перевірки обставини, ДЕІ у Полтавській області звернулася до суду із даним адміністративним позовом.

Вирішуючи питання про застосування заявленого заходу реагування у даній справі, суд виходить із такого.

Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів (п.1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою КМУ від 19.04.2017 № 275).

Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи (п. 7 цього ж Положення).

Державна екологічна інспекція в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі є територіальним органом Державної екологічної інспекції України та їй підпорядковується (п. 1 Положення про Державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 11.08.2017 № 312, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 04.09.2017 за № 1080/30948).

Згідно пункту 3 вищевказаного Положення ДЕІ в областях проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов'язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням, здійснює лабораторні вимірювання (випробування).

Відповідач ПП Решетилівський Житлосервіс у письмовому відзиві на позовну заяву /а.с. 43-45/ посилався на відсутність правових підстав для проведення перевірки діяльності підприємства-відповідача позивачем, оскільки Законом України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" продовжено дію мораторію на перевірки бізнесу у 2018 році.

Суд відхиляє дані доводи відповідача з огляду на таке.

Законом України від 07.12.2017 № 2246-VIII Про Державний бюджет України на 2018 рік (який набрав чинності з 01.01.2018) встановлено мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності продовжено до 31 грудня 2018 року.

Згідно з оновленою редакцією ст. 6 Закону України від 03.11.2016 № 1728-VIII Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (в редакції Закону № 2246-VIII від 07.12.2017) Кабінету Міністрів України надано повноваження встановлювати перелік органів державного нагляду (контролю), на які не буде поширюватися дія цього Закону.

На Урядовому порталі оприлюднено постанову КМУ від 18.12.2017 № 1104, якою затверджено перелік органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону № 1728-VIII.

Так, до переліку органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія мораторію на перевірки у 2018 році, зокрема, віднесена Держекоінспекція та її територіальні органи (в частині здійснення у межах повноважень , передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства щодо екологічної та радіаційної безпеки).

В той же час надаючи оцінку дотримання порядку ДЕІ у Полтавській області призначення та проведення позапланового заходу відповідача суд зазначає, що незважаючи на те, що мораторій на позивача не поширюється, останній не звільнений від обов'язку дотримуватися меж повноважень та порядку проведення державного нагляду (контролю) встановленого відповідним законом.

За змістом ч. 1 ст. 37 Закону України Про відходи контроль у сфері поводження з відходами здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Згідно абз. 17 п. а) ч. 1 ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, зокрема, про поводження з відходами.

Відповідно до ч. 5 ст. 4 вищевказаного Закону виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду .

При цьому за нормою п. 7 ст. 7 цього ж Закону орган державного нагляду (контролю) звертається з відповідним позовом до адміністративного суду на підставі акта , складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг у порядку та строки, встановлені законом .

Аналогічні повноваження наданні Держекоінспекції та її територіальним органам підпунктом 5 пункту 4 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою КМУ від 19.04.2017 № 275 та Положення про Державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 11.08.2017 № 312, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 04.09.2017 за № 1080/30948, а саме: звертатися до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об'єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється із порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища , вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

Згідно п. в) ч. 1 ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об'єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

Обмеження або зупинення діяльності суб'єкта господарювання є одним із видів адміністративно - господарських санкцій (тобто заходів організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб'єкта господарювання та ліквідацію його наслідків), які можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування (ч. 1 ст. 238 та абз. 11 ч.1 ст. 239 Господарського кодексу України).

За змістом ч. 2 ст. 238 ГК України адміністративно-господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами, види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосування визначаються цим Кодексом та іншими законодавчими актами.

Згідно ч. 1 ст. 246 цього ж Кодексу здійснення будь-якої господарської діяльності, що загрожує життю і здоров'ю людей або становить підвищену небезпеку для довкілля, забороняється, а відтак є безумовною підставою для застосування такої адміністративно - господарської санкції як обмеження чи зупинення діяльності суб'єкта господарювання.

У разі ж здійснення господарської діяльності з порушенням екологічних вимог діяльність суб'єкта господарювання може бути обмежена або зупинена Кабінетом Міністрів України, ОСОБА_1 міністрів Автономної Республіки Крим, а також іншими уповноваженими органами в порядку, встановленому законом (ч. 2 ст. 246 ГК України). При цьому, підстави і порядок обмеження та зупинення діяльності суб'єктів господарювання, а також повноваження уповноважених органів приймати відповідні рішення встановлюються законом.

Тобто для звернення до суду із позовною заявою про застосування заходів реагування необхідно встановити крім порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища ще і наявність підстав, за яких закон допускає за певне порушення застосування такої адміністративно-господарської санкції як обмеження (зупинення) діяльності (її частини) суб'єкта господарювання, якщо звісно таке порушення безпосередньо не пов'язано із загрозою життю і здоров'ю людей чи становило б підвищену небезпеку для довкілля або завдання зазначеною діяльність відповідача реальної шкоди довкіллю.

Матеріалами справи підтверджується, що загрози життю і здоров'ю людей у діяльності ПП Решетилівський Житлосервіс під час надання послуг із захоронення відходів у спеціально відведеному для цього місці ДЕІ у Полтавській області перевіркою не встановлено. Перевіряючими інспекторами не відбиралися під час перевірки проби ґрунту або води ні на території полігону для захоронення ТПВ, а ні на прилеглій до нього території, експертні дослідження, за результатами яких було б встановлено підвищену небезпеку для довкілля чи завдання зазначеною діяльність відповідача реальної шкоди довкіллю, в ході перевірки не проводилися.

Послуги із захоронення побутових відходів це послуги з остаточного розміщення побутових відходів після їх перероблення (оброблення) у спеціально відведених місцях чи на об'єктах таким чином, щоб довгостроковий шкідливий вплив відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини не перевищував установлених нормативів (ст. 1 ЗУ Про відходи ).

Перевищення установлених нормативів шкідливого впливу на навколишнє природнє середовище та здоров'я людини у процесі надання відповідачем послуг із захоронення побутових відходів актом перевірки не встановлено.

На наявність таких особливих обставин позивач не посилався а ні в позовній заяві, а ні в ході судового розгляду.

Статтею 42 Закону України Про відходи , що є спеціальним законом у сфері поводження з відходами, визначено перелік правопорушень та види відповідальності, які можуть бути застосовані за такі правопорушення.

Даною нормою встановлено, що особи винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність за правопорушення у сфері поводження з відходами, перелік яких наведено у цій же статті, серед яких вказано і невиконання розпоряджень і приписів органів, що здійснюють державний контроль та нагляд за операціями поводження з відходами та за місцями їх видалення (п. г) ч. 1 ст. 42 ЗУ Про відходи).

За змістом ч. 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду . У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис , розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку (ч. 8 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності ).

Матеріалами справи підтверджується, що за наслідками перевірки, проведеної у період з 23.03.2018р. по 26.03.2018р., державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Полтавської області ОСОБА_6 винесено припис від 27.03.2018р. № 07-23/02, яким директору ПП Решетилівський «Житлосервіс» ОСОБА_2 приписано усунути порушення, а саме: 1) розробити план оргтехзаходів по усуненню виявлених порушень під час перевірки та надати його до ДЕІ (п. 6 Положення про державну екологічну інспекцію в АРК, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 04.11.2011 № 429); 2) одержати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами на звалище ТПВ, яке розташоване на відстані 0,8 км від с. Пасічники Решетилівського району (стаття 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» ; 3) одержати висновок з оцінки впливу на довкілля на здійснення поводження з твердими побутовими відходами, а саме їх захоронення (остаточне розміщення) на звалищі ТПВ м. Решетилівка розташованому на відстані 0,8 км від с. Пасічники (стаття 9 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» ); 4) розробити інструкцію з експлуатації полігона, в якій мають бути враховані специфіка виробництва, наявність засобів механізації і ресурсів для виконання робіт (Правила); 5) встановити вишку для візуального контролю відходів, що завозяться бортовими і самоскидними транспортними засобами; 6) забезпечити проведення моніторингу за станом повітря, ґрунту та поземних вод; 7) забезпечити проведення радіометричного контролю відходів; 8) збудувати спостережні свердловини для проведення моніторингу підземних вод; 9) на основних напрямках поширення легких фракцій встановити тимчасові сітчасті переносні огорожі; 10) звалище ТПВ обладнати системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату; 11) для відлякування птахів встановити спеціальне звукове та біоакустичне обладнання; 12) збудувати дизбар'єр для транспортних засобів; 13) здійснювати пошарову пересипку відходів ізоляційними матеріалами.

За невиконання приписів органів, що здійснюють державний контроль та нагляд, встановлено адміністративну відповідальність. Зокрема, ст. 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення невиконання законних розпоряджень чи приписів посадових осіб органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, тягне за собою адміністративну відповідальність для посадової особи у вигляді штрафу.

В свою чергу представник ПП Решетилівський «Житлосервіс» доводив, що відповідачем вживаються дії на усунення виявлених перевірками порушень, а також на виконання вищевказаного припису:

- розроблено та затверджено 05.05.2018 директором ПП Решетилівський "Житлосервіс» інструкцію з експлуатації звалища твердих побутових відходів ПП Решетилівський "Житлосервіс» /а.с. 195-199/;

- на виконання договору, укладеного між ПП Решетилівський "Житлосервіс" та Державною установою «Полтавський обласний лабораторний центр Міністерства охорони здоров'я, № 42 від 19.04.2018р., останнім складено: 1) протокол дослідження питної води від 02.05.2018 р. № 50 (місце відбору вул. Центральна, 65, с. Пасічники, дата відбору 25.04.2018 р.), за висновками якого вода питна відповідає показникам визначеним ДСанПіН 2.2.4-171-10 /а.с. 201/; 2) протокол дослідження проб ґрунту № 7/1 від 03.05.2018р. (об'єкт ПП Решетилівський "Житлосервіс» , мета дослідження на вміст солей та важких металів) /а.с. 202/; протокол дослідження повітря населених місць від 27.04.2018р. № 13 (місце відбору МВВ Решетилівської міської ради, сміттєзвалище), за висновками якого вміст забруднюючих речовин в атмосферному повітрі не перевищує нормативних показників, затверджених 03.03.2015 року «Граничнодопустимі концентрації хімічних і біологічних речовин в атмосферному повітрі населених місць» /а.с. 205/.

Також встановлено на звалищі с. Пасічники:

- тимчасові сітчасті переносні огорожі (для затримки легких фракцій) /а.с. 208-210/;

- вишку для візуального контролю відходів, що завозяться бортовими і самоскидними транспортними засобами /а.с. 206, 209/.

- спеціальне звукове та біоакустичне обладнання для відлякування птахів та передано пристрій для радіометричного контролю відходів /а.с. 207,209/.

Суд безумовно погоджується, що діяльність підприємства відповідача має бути приведена у відповідність до вимог природоохоронного законодавства, а порушення виявлені перевіркою мають бути ним усунуті.

В той же час суд приймає до уваги ту обставину, що підприємство відповідача працює у сфері надання житлово-комунальних послуг населенню та здійснює означену вище діяльність на договірних засадах із Решетилівською міською радою, яка як власник об'єкта поводження з відходами взяла на себе обов'язок забезпечити ПП Решетилівський Житлосервіс технічною та іншою документацією для обслуговування звалища /п. 2.1 договору від 01.06.2010 № 15 - а.с. 46-47/.

Закон України Про оцінку впливу на довкілля від 23.05.2017 № 2059-VIII, який вимагає для здійснення, зокрема, означеної діяльності висновку оцінки впливу на довкілля, введений в дію 18.12.2017.

При цьому, даний Закон не містить перехідних положень для підприємств, які почали здійснювати відповідну діяльність до набрання чинності цим Законом та не передбачає безумовного негайного зупинення усіх видів діяльності, означені в цьому законі.

Проведення процедури отримання висновку оцінки впливу на довкілля займає певний термін часу та складається з кількох етапів, включаючи громадське обговорення.

Представник третьої особи - Решетилівської міської ради, який був присутнім в попередніх судових засіданнях, запевняв суд, що питання отримання дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами на звалищі та висновок оцінки впливу на довкілля на звалищі винесено на найближчу сесію ради.

В матеріалах справи міститься також гарантійний лист Решетилівської міської ради від 25.04.2018 № 02-26/944 до ДЕІ у Полтавській області, яким остання гарантує виготовлення вищевказаних дозвільних документів протягом 2018 - 2019 років /а.с. 154/.

Матеріалами справи підтверджується, що загрози життю і здоров'ю людей у діяльності ПП Решетилівський «Житлосервіс» під час надання послуг із захоронення відходів у спеціально відведеному для цього місці ДЕІ у Полтавській області перевіркою не встановлено. Перевіряючими інспекторами не відбиралися під час перевірки проби ґрунту або води ні на території полігону для захоронення ТПВ, а ні на прилеглій до нього території. Також будь-які експертні дослідження, за результатами яких було б встановлено підвищену небезпеку для довкілля чи завдання зазначеною діяльністю відповідача реальної шкоди довкіллю, в ході перевірки не проводилися.

За висновком суду заборона (зупинення) діяльності ПП Решетилівський "Житлосервіс" в частині виконання робіт по видаленню (захороненню) ТВП, навіть тимчасово, на єдиному в м. Решетилівка та його районі легальному сміттєзвалищі (розташованому на відстані 0,8 км від с. Пасічники) може призвести до утворення стихійних сміттєзвалищ, що точно не призведе до досягнення мети екологічного законодавства - запобігання шкоді довкіллю, забезпечення екологічної безпеки, охорони довкілля, раціонального використання і відтворення природних ресурсів.

Приймаючи до уваги наведене, а також зважаючи на той факт, що на території м. Решетилівка та його району відсутній альтернативний полігон ТПВ, куди можливо було б видаляти сміття з метою уникнення стихійних звалищ, то суд вважає, що позивачем не обґрунтовано, чому з наведених вище підстав в даному випадку слід застосовувати саме виключний захід реагування - тимчасове зупинення виконання робіт ПП Решетилівський Житлосервіс по видаленню (захороненню) відходів на звалищі ТПВ.

З огляду на вищевикладене, суд не вбачає правових підстав для задоволення даного позову.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 2, 6, 8, 9, 77, 243-246, 250, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

У Х В А Л И В:

В задоволенні адміністративного позову Державної екологічної інспекції у Полтавській області ( вул. Коцюбинського, б. 6, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ 38019348) до Приватного підприємства Решетилівського "Житлосервіс" ( вул. Старокиївська, буд.18, м. Решетилівка, Решетилівський район, Полтавська область,38400 код ЄДРПОУ 35400242), третя особа: Решетилівська міська рада (вул. Покровська, 14, м. Решетилівка, Полтавська область, 38400, код ЄДРПОУ 21044065) про тимчасову заборону (зупинення) діяльності відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається учасниками справи до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд у відповідності до підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних Положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.

Повне рішення складено 27 червня 2018 року.

Cуддя ОСОБА_7

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.06.2018
Оприлюднено14.07.2018
Номер документу75278918
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/1221/18

Рішення від 20.06.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.О. Єресько

Ухвала від 05.06.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.О. Єресько

Ухвала від 16.04.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.О. Єресько

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні