Рішення
від 11.07.2018 по справі 816/1593/18
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 липня 2018 рокум. ПолтаваСправа № 816/1593/18

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І.,

за участю:

секретаря судового засідання - Дубінчина О.М.,

представників позивача - ОСОБА_1, ОСОБА_2,

представника відповідача - ОСОБА_3,

розглянувши за правилами спрощеного провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Лубенської комунальної дирекції кінотеатру про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області /надалі - позивач/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Лубенської комунальної дирекції кінотеатру /надалі - відповідач/ про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщення великої зали глядачів в кінотеатрі "Київська Русь" за адресою: Полтавська область, м. Лубни, просп. Володимирський, буд. 16, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.

В обґрунтування заявленої вимоги позивачем зазначено, що за результатами перевірки відповідача щодо додержання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб встановлено та в акті перевірки №7 від 16 квітня 2018 року зафіксовано недотримання вимог законодавства у сфері пожежної безпеки при експлуатації приміщення великої зали глядачів в кінотеатрі "Київська Русь" за адресою: Полтавська область, м. Лубни, просп. Володимирський, буд. 16. За твердженням позивача, подальша експлуатація такого приміщення створює загрозу життю та здоров'ю людей, а відтак, наявні підстави для застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації зазначеного приміщення /а.с. 6-13/.

Відповідач з поданим позовом не погодився та посилався на те, що порушення, викладені в акті перевірки від 16 квітня 2018 року №7, ним усунуті в повному обсязі, а тому позовна вимога є необґрунтованою та задоволенню не підлягає /а.с. 61-62/.

У судовому засіданні представники позивача та відповідача підтримали заявлені відповідно вимоги та заперечення.

Заслухавши пояснення представників, встановивши обставини справи, які мають значення для вирішення спору по суті, оцінивши докази у їх сукупності, застосувавши до спірних правовідносин відповідні норми матеріального та процесуального права, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що Лубенським районним відділом Головного управління ДСНС України у Полтавській області на підставі наказа № 115 від 02 квітня 2018 року та посвідчення на проведення перевірки № 14 від 10 квітня 2018 року проведено позапланову перевірку приміщення кінотеатру "Київська Русь" (просп. Володимирський, 16, м. Лубни, Полтавська область, 37500) Лубенської комунальної дирекції кінотеатру /ідентифікаційний код 02409288/ за результатами якої складено акт перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб №7 від 16 квітня 2018 року /а.с. 29-40/.

У вказаному акті перевірки відображена наявність низки порушень, які на момент подання позову та у ході розгляду справи частково усунуті відповідачем, що підтверджено актом № 88 від 22 червня 2018 року, складеним Лубенським районним відділом Головного управління ДСНС України у Полтавській області за результатами позапланової перевірки відповідача /а.с. 136-140/.

Як слідує із акта перевірки № 88 від 22 червня 2018 року, на момент проведення цієї перевірки повторно виявлено наступні порушення, які були підставою цього адміністративного позову:

- не обладнано системами протипожежного захисту приміщення кінотеатру (порушено пункт 1.2 Розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697);

- дерев'яні будівельні конструкції сценної коробки, колосники робочої галереї тощо не оброблено вогнезахисним розчином (порушено пункт 2.3 Розділу VІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697);

- не проведено комплектування внутрішніх пожежних кранів пожежними рукавами однакового діаметра та стволами з однотипними елементами з'єднання (порушено пункт 2.3 Розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697);

- не демонтовані горючі матеріали, які застосовані для облицювання стін на шляху евакуації у великому глядацькому залі кінотеатру (порушено пункт 2.37 Розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697).

За наслідками перевірки Лубенським районним відділом Головного управління ДСНС України у Полтавській області винесено припис №7 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 16 квітня 2018 року /а.с.41-43/.

Представник відповідача наявність цих порушень у судовому засіданні визнала та надала докази на їх усунення.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності врегульовані Кодексом цивільного захисту України.

Відповідно до частин 1, 2 статті 64 цього Кодексу центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб /частина 1/.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення /частини 2/.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, встановлено, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Пунктом 7 цього Положення передбачено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

За приписом статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" .

Згідно з частиною 7 статті 7 вказаного Закону на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно із пунктами 1, 2 частини 1 статті 70 згаданого Кодексу підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами /пункт 1/; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення /пункт 2/.

Відповідно до частини 2 цієї статті повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Проаналізувавши положення частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та статей 68, 70 Кодексу цивільного захисту України, суд дійшов висновку, що цими правовими нормами встановлена можливість застосування як органом державного нагляду, так і судом різних заходів реагування за одні й ті самі порушення, при цьому критерієм їх розмежування є створення такими порушеннями загрози життю та здоров'ю людей і саме наявність такої загрози надає органу державного нагляду підставу для звернення до суду з позовом та можливість застосування адміністративним судом заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

Матеріалами справи підтверджено, що в ході позапланової перевірки території, приміщення та споруд кінотеатру "Київська Русь" Лубенської комунальної дирекції кінотеатру встановлено недотримання вимог пожежної безпеки, визначених Правилами пожежної безпеки в Україні, а саме: пункту 1.2 Розділу V; пункту 2.3 Розділу VІ; пункту 2.3 Розділу V; пункту 2.37 Розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697.

Так, згідно із пунктами 1, 2 Розділу І "Загальні положення" Правил пожежної безпеки в Україні ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд та є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Пунктом 2.37 Розділу ІІІ вказаних Правил визначено, що не допускається: улаштовувати на шляхах евакуації пороги, виступи, турнікети, двері розсувні, підйомні, такі, що обертаються, та інші пристрої, які перешкоджають вільній евакуації людей; захаращувати шляхи евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами; забивати, заварювати, замикати на навісні замки, болтові з'єднання та інші запори, що важко відчиняються зсередини, зовнішні евакуаційні двері будівель; розташовувати у тамбурах виходів, за винятком квартир та індивідуальних житлових будинків, гардероби, вішалки для одягу, сушарні, пристосовувати їх для торгівлі, а також зберігання, у тому числі тимчасового, будь-якого інвентарю та матеріалу; захаращувати меблями, устаткуванням та іншими предметами двері, люки на балконах і лоджіях, переходи в суміжні секції та виходи на зовнішні евакуаційні драбини, евакуаційні площадки квартир житлових будинків; знімати встановлені на балконах (лоджіях) драбини; улаштовувати у сходових клітках приміщення будь-якого призначення (кіоски), обладнання; улаштовувати у загальних коридорах комори і вбудовані шафи, за винятком шаф для інженерних комунікацій; зберігати в шафах (нішах) для інженерних комунікацій горючі матеріали; розташовувати в ліфтових холах приміщення різного призначення; робити засклення або закладання жалюзі і отворів повітряних зон у незадимлюваних сходових клітках; знімати двері вестибюлів, холів, тамбурів і сходових кліток; заміняти скло, що не дає скалок при руйнуванні, на звичайне у дверях; знімати пристрої для самозачинення дверей сходових кліток, коридорів, холів, тамбурів, а також фіксувати самозакривні двері у відчиненому положенні; зменшувати нормативну площу фрамуг у зовнішніх стінах сходових кліток або закладати їх; розвішувати у сходових клітках на стінах дзеркала, стенди, панно, інші горючі матеріали.

Згідно із пунктом 1.2 Розділу V цих Правил будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2010 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту".

Підпунктом 2 пункту 2.2 Розділу V Правил пожежної безпеки в Україні встановлено, що система внутрішнього протипожежного водопроводу повинна відповідати таким вимогам: кожен пожежний кран-комплект має бути укомплектований пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля. Елементи з'єднання пожежного крана, рукавів та ручного пожежного ствола мають бути однотипними.

Відповідно до пункту 2.3 Розділу VІ Правил пожежної безпеки в Україні усі горючі декорації, сценічне оформлення, драпірування в залах для глядачів та експозиційних залах, фойє мають бути важкозаймистими або обробленими вогнезахисними засобами. Дерев'яні конструкції сценічної коробки повинні бути оброблені вогнезахисними засобами, що забезпечують I групу вогнезахисної ефективності. Організація, яка проводить обробку, зобов'язана надати власникові установи акт із зазначенням дати проведення робіт та строку придатності вогнезахисних покривів (просочень). Власник повинен організувати щоквартальну перевірку якості вогнезахисної обробки декорацій, сценічного оформлення і щороку - дерев'яних конструкцій. У разі необхідності вогнезахисна обробка повинна поновлюватися. Миття планшета сцени слід здійснювати водним розчином, що містить вогнезахисну речовину.

Порушення пункту 1.2 Розділу V Правил пожежної безпеки в Україні на час прийняття рішення судом відповідач усунув, що підтверджується договором про закупівлю товарів, виконання робіт та надання послуг №21 від 02 липня 2018 року, предметом якого є надання послуг по встановленню пожежної сигналізації в приміщенні кінотеатру "Київська Русь" за адресою: Володимировський проспект, 16, м.Лубни, Полтавська область; платіжним дорученням №9 від 04 липня 2018 року та актом прийому-здачі наданих послуг (виконаних робіт) №19 від 02 липня 2018 року /а.с.152-154/. Усунення вказаного порушення відповідачем визнано представниками позивача у судовому засіданні.

На підтвердження усунення порушення пункту 2.3 Розділу V Правил пожежної безпеки в Україні відповідачем надано договір №64 від 02 липня 2018 року про виконання підрядних робіт поточного ремонту системи внутрішнього протипожежного водопостачання; платіжне доручення №10 від 05 липня 2018 року та акт приймання виконаних будівельних робіт за липень 2018 року №332 від 03 липня 2018 року /а.с.145-148/. Усунення вказаного порушення відповідачем також визнано представниками позивача у судовому засіданні.

Порушення пункту 2.37 Розділу ІІІ та пункту 2.3 Розділу VІ Правил пожежної безпеки в Україні пожежної безпеки в Україні відповідачем також усунуті, про що свідчить договір про виконання робіт № 19 від 02 липня 2018 року, відповідно до якого відповідачу надано послуги по вогнезахисному обробленню дерев'яних будівельних конструкцій та сценічної коробки приміщень кінотеатру "Київська Русь". Виконання вказаного договору підтверджується платіжним дорученням №7 від 04 липня 2018 року та актом прийому-здачі наданих послуг (виконаних робіт) №17 від 02 липня 2018 року /а.с.149-151/.

Довід позивача щодо не усунення порушення пункту 2.3 Розділу VІ Правил пожежної безпеки в Україні у зв'язку з непроведенням сертифікації виконаних робіт за договором №19 від 02 липня 2018 року, суд не приймає до уваги, виходячи з наступного.

За договором про виконання робіт №19 від 02 липня 2018 року, укладеним між Приватним підприємством "Універсал-2006" (за договором - Виконавець) та Лубенською комунальною дирекцією кінотеатру (за договором - Замовник), виконавець зобов'язується виконати, а замовник прийняти та оплатити послуги по вогнезахисному оброблянню дерев'яних будівельних конструкцій сценічної коробки приміщення кінотеатру "Київська Русь" /пункт 1.1. договору/. Виконавець зобов'язується власними силами провести сертифікацію виконаних робіт у органах ГУМНС України в м.Полтава /пункт 1.2. договору/.

З умов вказаного договору слідує, що обов'язок здійснення сертифікації виконаних робіт покладається на контрагента відповідача, а тому у суду відсутні обґрунтовані підстави вважати, що послуги по вогнезахисному оброблянню дерев'яних будівельних конструкцій сценічної коробки приміщення кінотеатру "Київська Русь" не були надані відповідачу.

Аргумент позивача щодо неусунення відповідачем порушення пункту 2.37 Розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, суд відхиляє тим, що у судовому засіданні представник відповідача пояснила, що надання послуг з демонтажу горючих матеріалів на стінах на шляху евакуації здійснюється в рамках договору про виконання робіт №19 від 02 липня 2018 року. Доказів протилежного суду не надано.

Отже, порушення, що встановлені Актом перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб № 88 від 22 червня 2018 року, Лубенська комунальна дирекція кінотеатру усунула, а відтак у задоволенні позову слід відмовити.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (місцезнаходження: вул. Маршала Бірюзова, буд.26/1, м. Полтава, Полтавська область, 36007, ідентифікаційний код 38610079) до Лубенської комунальної дирекції кінотеатру (місцезнаходження: просп. Володимирський, буд. 16, м. Лубни, Полтавська область, 37500, ідентифікаційний код 02409288) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації приміщення великої зали глядачів в кінотеатрі "Київська Русь" за адресою: Полтавська область, м. Лубни, просп. Володимирський, буд. 16, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексом адміністративного судочинства України у редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII.

Повний текст рішення складено 13 липня 2018 року.

Суддя ОСОБА_4

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.07.2018
Оприлюднено14.07.2018
Номер документу75278969
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/1593/18

Рішення від 11.07.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 16.05.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні