Постанова
від 03.07.2018 по справі 918/797/17
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 липня 2018 року Справа № 918/797/17

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Маціщук А.В.,

суддя Петухов М.Г. , суддя Грязнов В.В.

секретар судового засідання Харитонюк О.В.

за участю представників сторін:

позивача - директор ОСОБА_1

відповідача ОСОБА_2 міської ради - пред-ка ОСОБА_3 (дов. № 0416-36 від 09.01.2018)

відповідача 5-го державного пожежно-рятувального загону Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області - нач. ОСОБА_4

третьої особи Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області - ОСОБА_5 (дов. № 9 від 11.01.2018р.)

третьої особи Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області - ОСОБА_6 (дов. 01-305/12 від 17.01.2018)

третьої особи Державної служби України з надзвичайних ситуацій - ОСОБА_7 (дов. № 01-86/08 від 03.01.2018), ОСОБА_8 (дов. № 01-5528/08 від 19.04.2018);

третьої особи Комунального підприємства "Рівненське обласне бюро технічної інвентаризації" - не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги 5-го державного пожежно-рятувального загону Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області та Державної служби України з надзвичайних ситуацій на рішення господарського суду Рівненської області, ухваленого 03.04.18р. суддею Церковною Н.Ф. о 10:39 у м.Рівному, повний текст складено 05.04.18р.

у справі № 918/797/17

за позовом Приватного акціонерного товариства "Сарненське автотранспортне підприємство -15640"

до Сарненської міської ради

до 5 державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській області

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області і Державна служба України з надзвичайних ситуацій

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Комунальне підприємство "Рівненське обласне бюро технічної інвентаризації"

про визнання протиправним і скасування рішення в частині, визнання недійсним свідоцтва про право власності та скасування державної реєстрації

в с т а н о в и в :

У листопаді 2017 року Приватне акціонерне товариство "Сарненське автотранспортне підприємство 15640" звернулося до Господарського суду Рівненськоїобласті з позовом до Сарненської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету відповідача від 18.04.2007 р. № 292 "Про оформлення права власності на будівлі, що знаходяться в м.Сарни" в частині оформлення загальнодержавної власності на будівлю котельні-бані за адресою: м. Сарни, вул.Белгородська, 41 за державою Україна в особі Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій у повному оперативному управлінні Головного Управління МНС України в Рівненській області Сарненського районного відділу, скасування державної реєстрації цього права власності на вказану будівлю та визнання недійсним відповідного свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії ЯЯЯ № 811528, виданого 10.05.2007 р. виконавчим комітетом Ради.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 27.11.2017 р. залучено в якості третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Рівненській області; залучено в якості третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Сарненський районний відділ ГУ МВС України в Рівненській області та Комунальне підприємство "Рівненське обласне бюро технічної інвентарізації". Ухвалою від 08.12.2017 р. суд першої інстанції залучив 5 державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області до участі у справі в якості відповідача.

Відповідно до рішення Господарського суду Рівненської області від 03.04.2018 р. у справі № 918/797/17 (суддя Церковна Н.Ф.) позов задоволено. Суд першої інстанції визнав незаконним та скасував рішення виконавчого комітету Сарненської міської ради від 18.04.2007 р. № 292 "Про оформлення права власності на будівлі, щознаходяться в м.Сарни" в частині оформлення загальнодержавної власності на будівлю котельні-бані за адресою: м.Сарни вул.Белгородська, 41 за державою Україна в особі Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій у повному оперативному управлінні Головного Управління МНС України в Рівненській області Сарненського районного відділу. Визнано недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно серії ЯЯЯ № 811528, видане 10.05.2007 р. виконавчим комітетом Сарненської міської ради. Скасовано державну реєстрацію права власності держави Україна в особі МіністерстваУкраїни з питань надзвичайних ситуацій у повному оперативному управлінні Головного Управління МНС України в Рівненській області Сарненського районного відділу на будівлюкотельні-бані за адресою: м. Сарни, вул. Белгородська, 41, проведену згідно з рішенням про реєстрацію права власності від 23 травня 2007 року, номер запису: 146-1288. Вирішено питання стосовно розподілу судових витрат шляхом покладення їх на відповідачів.

Не погоджуючись із прийнятим рішенням, відповідач 5 державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Рівненської області від 03.04.2018 р. у справі № 918/797/17 та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.

Скаржник вважає, що суд першої інстанції неповно з'ясував обставини, які мають значення для справи, не доведено обставини, які суд визнав встановленими, а висновки, викладені в оскаржуваному рішенні, не відповідають обставинам справи, у зв'язку з чим рішення підлягає скасуванню повністю.

Обґрунтовуючи апеляційну скаргу, скаржник 5 державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області (по тексту - ДПРЗ-5) доводить, що на час розгляду справи право власності на будівлю котельню-баню за адресою Рівненська обл. Сарненський р-н. м.Сарни вул.Белгородська, буд. 41 належало державі Україна в особі Державної служби України з надзвичайних ситуацій код ЄДРПОУ 38516849. Зазначене майно перебувало (і на даний час) в оперативному управлінні ДПРЗ - 5 : так, з метою ефективного використання державного майна котельня-баня наказом ДСНС України від 04.07.2017 № 124 «Про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління» закріплена за ДПРЗ-5 на праві оперативного управління.

Вважає, що суд першої інстанції всупереч нормам ст.ст. 24, 65 ГПК України на день прийняття ухвали від 08.12.2017 безпідставно не залучив до участі у справі іншого відповідача, власника спірного майна - державу Україна в особі Державної служби Україна з надзвичайних ситуацій як правонаступника Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій. Тому рішення Господарського суду Рівненської області підлягає скасуванню відповідно до п.4 ч.5 ст.277 ГПК України, оскільки суд прийняв судове рішення про права, інтереси, та (або) обов'язки особи, яка до справи не залучена, а саме - Державної служби України з надзвичайних ситуацій як правонаступника Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій.

В доповненнях до апеляційної скарги скаржник ДПРЗ - 5 зазначає, що суд першої інстанції не надав оцінки правовстановлюючим документам, наданим ДПРЗ - 5 та необґрунтовано заперечив наявність у матеріалах справи Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою, виданого 14 державній пожежно-рятувальній частині Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Рівненській області на підставі рішення виконавчого комітету Сарненської міської ради від 12.09.2003 № 455. Тобто, до 18.04.2007 - дати прийняття радою спірного рішення № 292.

Скаржник стверджує, що позивачем у встановленому законом порядку не було доведено, що приміщення котельні, передане підприємству позивача на підставі наказу начальника Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області від 28 вересня 2001 року № 351 "Про передачу нерухомого майна у власність ВАТ "Сарненське автотранспортне підприємство 15640", є саме тим об'єктом нерухомого майна, на який було зареєстровано право власності за державою Україна в особі Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій, та який відповідно до інформації Державного реєстру речових прав на нерухоме майно знаходиться у місті Сарни по вулиці Белгородській, 41. Відповідач вважає, що позивач необґрунтовано вказував на зміну адреси наведеного об'єкту нерухомого майна самим пожежним загоном. Доводить, що за державою Україна в особі Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій у повному оперативному управлінні Головного Управління МНС України в Рівненській області Сарненського районного відділу та за позивачем у Державному реєстрі прав власності на нерухоме майно зареєстровано право власності на різні об'єкти нерухомості, розташовані за різними адресами, що, на думку загону, свідчить про необґрунтованість вимог позивача.

Також відповідач звертає увагу на відсутність доказів передачі нерухомого майна у власність правопопередник ВАТ "Сарненське автотранспортне підприємство 15640". Пояснює, що котельня, яка проектувалася на території пожежного депо на 6 автомашин, була побудована ще до моменту створення автопідприємства "Сарненське АТП-15640", що виключає можливість перебування даного майна у власності позивача.

В процесі розгляду справи скаржник надавав суду додаткові пояснення, зокрема, звертає увагу, що позивачем не виконано вимоги ухвали суду від 27.11.2017 в частині надання суду доказів щодо набуттям права власності на будівлю котельні - бані за адресою: м.Сарни по вул.Белгородська, 41 та належним чином засвідчену копію приватизаційної справи щодо приміщення котельні - бані. Відтак, ненадання зазначених документів на вимогу суду, свідчить про їх відсутність у позивача, як і права власності на спірне майно.

В письмових поясненнях стверджує, що котельня за адресою Белгородська, 41 у м.Сарни правом власності на яку володіє держава Україна, в особі ДСНС (МНС) України з початку свого проектування, будівництва та експлуатації з 1970 років є об'єктом державної власності та з неї не вибувала. Відповідно до вимог ст. 1 Декрету Кабінету Міністрів України № 8-92 від 15.12.1992 «Про управління майном, що є у державній власності» на міністерства покладено функції здійснення управління майном, що є у загальнодержавній власності, і СДПЧ-14 м.Сарни знаходилась у сфері управління Міністерства внутрішніх справ України (надалі - Міністерства з питань надзвичайних ситуацій).

Рівненський апеляційний господарський суд ухвалою від 08.05.2018 р. відкрив апеляційне провадження у справі № 918/797/17 за апеляційною скаргою відповідача 5го Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області.

24.04.2018 р. до Рівненського апеляційного господарського суду надійшла апеляційна скарга особи, яка не брала участі у справі, Державної служби України з надзвичайних ситуацій. Державної служби України з надзвичайних ситуацій в апеляційній скарзі просить скасувати рішення Господарського суду Рівненської області від 03.04.2018 р. у справі № 918/797/17 та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову, зазначивши, що суд першої інстанції не залучив до участі до справи цього скаржника, однак вирішив спір щодо прав власника держави Україна в особі Державної служби України з надзвичайних ситуацій, яка є правонаступником Міністерства України з питань Надзвичайних ситуацій.

Вважає, що місцевий суд, посилаючись на п. 6.1 Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, дійшов помилкового висновку, що у матеріалах справи відсутні докази, які свідчать про подання раді установлених законодавством документів, які підтверджують право власності держави Україна в особі Міністерства України з питань Надзвичайних ситуацій в повному оперативному управлінні Головного управління МНС України в Рівненській області Сарненського районного відділу на спірний об'єкт.

Доводить, що не відповідає обставинам справи висновок суду, що право власності в даному випадку не може виникати на підставі актів державних органів, таких як наказ Міністерства внутрішніх справ України, акту погодження передачі майна в Рівненській області від МВС до МНС, Указу Президента України «Про заходи щодо державного управління у сфері пожежної безпеки, захисту населення і територій від наслідків надзвичайних ситуацій» від 27.01.2003 № 47/2003, наказу Управління внутрішніх справ від 10.02.2003 № 18/55, а також Положення про Сарненський районний відділ МНС головного управління МНС України в Рівненській області, погодженого Головою Сарненської райдержадміністрації від 17.03.2003 р.

Скаржник Державна служби України з надзвичайних ситуацій звертає увагу, що в Поконтурній відомості землекористування в підпункті 43.1 зазначена Капітальна одноповерхова - котельня під номером контурів № 4. В експлікації земельних угідь, що проектуються для надання, котельня розташована посередині земельної ділянки, навіть не суміжна із землями АТП - 15640. Пожежна частина м. Сарни мала свою котельню ще з початку 1970 років, котра була побудована та, відповідно розташована на земельній ділянці пожежної частини за адресою: вул.Белгородська, 41, а не вул.Технічна, 2 в м. Сарни. І такі обставини залишились поза оцінкою суду. Доводить, що спірна котельня ніколи позивачу не передавалася, з державної власності не вибувала. У матеріалах справи відсутні докази передачі спірної котельні позивачу, зміни її адреси, надання згоди органу управління - ДСНС на її приватизацію та на її передачу. Звертає увагу, що у державній власності знаходиться котельня за адресою вул. Белгородська, 41 у м.Сарни, а позивачу передано та зареєстровано за ним право власності на котельню за адресою вул.Технічна, 2 у м. Сарни.

Надав суду додатково «ОСОБА_9 приемки в эксплуатацию государственной приемочной комиссией законченного строительством (реконструкцией) здания (сооружения) жилищно-гражданского назначения» від 24.12.1979 наданий державним архівом Рівненської області. ОСОБА_9 прийнято в експлуатацію «Пождепо на 6 виездов за адресом строительства г. Сарни по ул.Белгородской» .

Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 18.05.2018 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Державної служби України з надзвичайних ситуацій та об'єднано в одне апеляційне провадження апеляційні скарги 5 державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області та Державної служби України з надзвичайних ситуацій на рішення Господарського суду Рівненської області від 03.04.2018 р. у даній справі.

Ухвалою суду від 22.05.2018 р. у справі № 918/797/17 оголошено перерву в судовому засіданні до 30.05.2018 р. для надання можливості позивачеві та іншим учасникам докладно ознайомитись із апеляційною скаргою Державної служби України з надзвичайних ситуацій.

Ухвалами суду від 30.05.2018 залучено Державну службу України з надзвичайних ситуацій до участі у справі № 918/797/17 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, замінено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Сарненський районний відділ Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області правонаступником - Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області. Залучивши Державну службу України з надзвичайних ситуацій до участі у справі в якості третьої особи, колегія суддів врахувала, що позивач відповідно до ст. 48 ГПК України не заявив клопотання про заміну первісного відповідача чи залучення Державної служби України з надзвичайних ситуацій співвідповідачем у даній справі.

За клопотанням скаржника ДСНС України про приєднання доказів (вх. № 18006/18) та лист про надання документів в обґрунтування своєї правової позиції (вх. № 18059/18) колегія суддів прийняла нові докази, долучила до матеріалів справи з урахуванням норм п. 1,3 ст. 254, ст..269 ГПК України та враховуючи, що докази подані особою, яка не брала участі у справі. Відповідно до частини першої, третьої статті 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів і вимог апеляційної скарги. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об'єктивно.

Позивач у відзиві на апеляційну скаргу відповідача ДПРЗ - 5 зазначив, що право власності на спірну котельню не може підтверджуватися наданими ДПРЗ - 5 доказами експлуатації професійною пожежною частиною № 5 у 1980 році цього приміщення, оскільки на той період котельня перебувала у власності держави, а не пожежної частини, тоді як позивач у встановленому законом порядку набув право власності на вказану будівлю у процесі приватизації державного майна.

Позивач ТОВ "Сарненське АТП 15640" подало відзив на апеляційну скаргу Державної служби України з надзвичайних ситуацій в якому зазначає, що доводи апеляційних скарг є однотипними. Позивач вважає, що скарги не підлягають задоволеню, оскільки їх доводи є безпідставними та не обгрунтованими, а рішення суду першої інстанції ухвалене відповідно до вимог чинного законодавства України, враховуючи всі фактичні обставини справи, вірно застосовано судом норми матеріального та процесуального права, в повному обсязі з'ясовано обставини, що мають значення для справи, доведено та всебічно обгрунтовано їх у рішенні, а тому просить у задоволенні апеляційної скарги відмовити, а рішення суду - залишити без змін.

Третя особа Головне управлінням ДСНС України у Рівненській області повністю підтримує апеляційні скарги ДПРЗ - 5 та ДСНС України, просить суд скасувати рішення Господарського суду Рівненської області від 03.04.2018 у даній справі, як незаконне. З посиланням на лист Державного архіву Рівненської області від 04.06.2018 № 76/06-28 пояснив суду, що за інформацією Державного архіву Рівненської області в документах Рівненської обласної архітектури за 1985 рік відсутні будь-які відомості про введення в експлуатацію (реконструкцію) котельні (котельні-бані) в м. Сарни по вулиці Технічній, 2.

Третя особа Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській області у відзиві на апеляційну скаргу та поясненнях, наданих в судовому засіданні зазначає, що відповідно до Порядку підтвердження права власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 22 липня 1998 року № 1450, наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області від 28 вересня 2001 року № 98 ВАТ "Сарненське автотранспортне підприємство - 15640" було передано у власність нерухоме майно, зокрема, приміщення котельні, яке знаходиться у місті Сарни по вулиці Технічній, 2. Водночас у переліку, затвердженому вказаним наказом не було передбачено приміщення котельні за адресою: місто Сарни, вулиця Белгородська, 41.

Регіональне відділення ФДМУ по Рівненській області надало суду для огляду і вивчення матеріали інвентаризаційної справи ВАТ "Сарненське автотранспортне підприємство - 15640", посилаючись на які зазначає, що з матеріалів інвентаризаційної справи ВАТ "Сарненське автотранспортне підприємство - 15640" неможливо встановити ідентичність котельні по вул.Технічна, 2 м. Сарни, що увійшла до статутного капіталу ВАТ "Сарненське АТП - 15640" та котельні по вул. Белгородська, 41 м. Сарни, яка належить на праві власності державі Україна в особі ДСНС України. В судовому засіданні представник регіонального відділення ФДМУ по Рівненській області просить суд постановити законне та обґрунтоване рішення у даній справі.

Безпосередньо в судовому засіданні представники 5-го державного пожежно-рятувального загону Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області та Державної служби України з надзвичайних ситуацій підтримали викладені в апеляційних скаргах доводи та просили їх задоволити, оскаржуване рішення - скасувати.

Представники Сарненської міської ради та Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області просять суд апеляційні скарги задоволити та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.

Позивач вважає оскаржуване рішення законним та обґрунтованим, а тому просить залишити його без змін, а апеляційні скарги - без задоволення.

Третя особа Комунальне підприємство Рівненське обласне бюро технічної інвентаризації не забезпечило участь представника у судовому засіданні. Відповідно до ч. 12 ст. 270 ГПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи. Зважаючи, що судом вжито необхідних заходів для завчасного повідомлення сторін про час і місце розгляду справи за належними адресами, що підтверджено в установленому порядку /а.с. 184 у т.3/, явка представника КП РОБТІ в судове засідання обов'язковою не визнавалась, колегія суддів дійшла висновку про можливість завершення розгляду апеляційної скарги без участі представника останнього за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши апеляційні скарги, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, заслухавши пояснення представників сторін та інших учасників в судовому засіданні, перевіривши оцінку обставин справи та повноту їх встановлення господарським судом першої інстанції, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Рівненського апеляційного господарського суду вважає, що апеляційні скарги підлягають задоволенню.

Колегією суддів з огляду на предмет спору встановлено наступне.

Відповідно до статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання (ч.1). Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства (ч.2).

Статтею 21 Цивільного кодексу України визначено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Отже, підставами для визнання акта недійсним є його невідповідність вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, і, одночасно, порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.

Відповідно до ст. 182 Цивільного кодексу України у редакції від 22.12.2006 р., чинній станом на 18 квітня 2007 року - на час прийняття оспорюваного рішення виконкому - право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість і правочинів щодо нерухомості є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов'язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом. Відмова у державній реєстрації права на нерухомість або правочинів щодо нерухомості, ухилення від реєстрації, відмова від надання інформації про реєстрацію можуть бути оскаржені до суду.Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом.

Якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації (ч.2 ст. 331 Цивільного кодексу України).

Питання створення та діяльності виконавчих органів сільських, селищних, міських рад для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування, а також делегованих їм функцій було врегульовано ст. 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Відповідно до п/п.10 п. "б" ст. 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (в редакції, яка діяла на момент прийняття спірного рішення та видачі спірного свідоцтва) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належали делеговані повноваження, зокрема: облік та реєстрація відповідно до закону об'єктів нерухомого майна незалежно від форм власності.

Порядок та підстави реєстрації нерухомого майна на час видання спірного акту були врегульовані Тимчасовим положенням про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, яке затверджене наказом Міністерства юстиції України 28.01.2003 р. за № 6/5, у п. 6.1. якого було встановлено, що оформлення права власності на об'єкти нерухомого майна провадиться з видачею свідоцтва про право власності місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування - фізичним особам та юридичним особам на новозбудовані, перебудовані або реконструйовані об'єкти нерухомого майна за наявності акта про право власності на землю або рішення про відведення земельної ділянки для цієї мети та за наявності акта комісії про прийняття об'єкта і введення його в експлуатацію.

З матеріалів справи вбачається, що листом від 11.04.2003 р. № 124 /а.с.39 у т.1/ 14 самостійна державна пожежна частина ВПБ в Рівненській області Держпожбезпеки МНС України звернулася до Комунального підприємства "Рівненське обласне бюро технічної інвентаризації" з заявою про виготовлення технічної документації та оформлення права власності, зокрема, на котельню, що знаходиться у місті Сарни по вулиці Белгородській, 41.

На підставі наказу Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 23.08.2013 року № 568 припинено юридичну особу 14 державну пожежно-рятувальну частину Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Рівненській області, реорганізувавши шляхом приєднання до 5 державного пожежно-рятувального загону ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Рівненській області. Відтак, 5 державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області визнано правонаступником майна, прав та обов'язків юридичної особи, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права.

За заявою 14 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Рівненській області 28.08.2006 р. Комунальним підприємством "Рівненське обласне бюро технічної інвентаризації" було виготовлено технічний паспорт на виробничий будинок котельні-бані, що знаходиться у місті Сарни по вулиці Белгородській, 41, власником якого визначено Сарненський РВ ГУ МНС України /а.с. 90-93 у т.1/.

Рішенням виконавчого комітету Ради від 18.04.2007 р. № 292 "Про оформлення права власності на будівлі, що знаходяться в м. Сарни" на підставі Закону України "Про власність" та пункту 6.1 Тимчасового положення "Про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно", затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 28 січня 2003 року № 6/5, було вирішено оформити право загальнодержавної власності, зокрема, на будівлю котельні-бані по вулиці Белгородській, 41 у місті Сарни за Державою Україна в особі Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій в повному оперативному управлінні Головного управління МНС України в Рівненській області Сарненського районного відділ /а.с. 19-20 у т.1/.

На підставі рішення виконавчого органу місцевого самоврядування 10.05.2007 р. виконавчим комітетом Ради було видано відповідне свідоцтво про право власності на нерухоме майно серії ЯЯЯ № 811528 /а.с.21 у т.1/. Комунальне підприємство "Рівненськеобласне бюро технічної інвентаризації" провело державну реєстрацію права власності на будівлю котельні-бані, що знаходиться за адресою: Рівненська обл. Сарненський р-н м. Сарни вул.Белгородська, 41 за Державою Україна в особі Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій в повному оперативному управлінні Головного управління МНС України в Рівненській області Сарненського районного відділу, що підтверджується витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно № 14657998 від 23.05.2007 /а.с. 22 у т. 1/.

Отже, судом встановлено, що оспорюване рішення прийнято Виконавчим комітетом Сарненської міської ради в межах законодавчо визначених на момент його прийняття повноважень, оспорюване свідоцтво видано з дотриманням порядку, встановленого чинним на той момент Тимчасовим положенням про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 28.01.2003 р. № 6/5.

Положення Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" (в редакції на час виникнення спірних відносин) щодо діяльності державних реєстраторів реалізовані вперше постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2011 № 703 "Про затвердження Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядку надання витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно". До цього часу реєстрація права власності відбувалась в порядку, встановленому Тимчасовим положенням про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від від 28.01.2003 р. за № 6/5, відповідно до якого таку реєстрацію у вказаних вище випадках проводили органи місцевого самоврядування. Право власності було зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 29.06.2017 р., що підтверджується наявним у матеріалах справи витягом з даного реєстру /а.с. 23 у т.1/.

При цьому колегією суддів встановлено правонаступництво Державної служби України з надзвичайних ситуацій як власника спірного приміщення з урахуванням такого.

Відповідно до положень ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Зазначені органи діють у безперервній послідовності. Ліквідація одних органів і створення інших, є зміною структури органів державної влади і органів місцевого самоврядування, яке не впливає на зміну повноважень органів державної влади. Створення іншого органу на заміну ліквідованого з наділенням його повноважень, які були віднесені до повноважень ліквідованого органу є правонаступництвом по закону, у тому числі процесуальним.

Право власності на будівлю котельні-бані зареєстровано за Державою Україною в особі Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій в повному оперативному управлінні ГУ МНС України в Рівненській області Сарненського районного відділу

Відповідно до ст. 137 Господарського кодексу України правом оперативного управління у цьому Кодексі визнається речове право суб'єкта господарювання, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом) для здійснення некомерційної господарської діяльності, у межах, встановлених цим Кодексом та іншими законами, а також власником майна (уповноваженим ним органом). Власник майна, закріпленого на праві оперативного управління за суб'єктом господарювання, здійснює контроль за використанням і збереженням переданого в оперативне управління майна безпосередньо або через уповноважений ним орган і має право вилучати у суб'єкта господарювання надлишкове майно, а також майно, що не використовується, та майно, що використовується ним не за призначенням. Право оперативного управління захищається законом відповідно до положень, встановлених для захисту права власності.

Відповідно до ст. 329 Цивільного кодексу України юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом.

Згідно із ч. 1 ст. 39 Закону України Про власність (у редакції чинній на день прийняття рішення ради) майно, що є державною власністю і закріплене за державною установою (організацією), яка перебуває на державному бюджеті, належить їй на праві оперативного управління.

16.05.2012 р. створено юридичну особу - 14 державну пожежно-рятувальну частину Територіального управління МНС України в Рівненській області та в свою чергу 24.05.2013 р. на підставі наказу Державної служби України з надзвичайних ситуацій № 325 14 державну пожежно - рятувальну частину Територіального управління МНС України в Рівненській області перепідпорядковано та перейменовано на 14 державну пожежно-рятувальну частину Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Рівненській області.

На підставі наказу Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 23.08.2013 № 568 припинено юридичну особу 14 державну пожежно-рятувальну частину Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Рівненській області, реорганізувавши шляхом приєднання до 5 державного пожежно - рятувального загону ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Рівненській області, то 5 державний пожежно - рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області визначено правонасупником майна, прав та обов'язків юридичної особи, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права.

Сарненський районний відділ Управління МНС України в Рівненській області, був ліквідований у 2012 році.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16.01.2012 р. № 30 «Про утворення територіальних органів Міністерства надзвичайних ситуацій України» утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Міністерства надзвичайних ситуацій, зокрема територіальне управління МНС у Рівненській області.

Судом встановлено, що Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області є правонаступником Сарненського районного відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області.

Відповідно до Указу Президента України «Про деякі заходи з оптимізації системи центральних органів виконавчої влади» від 24.12.2012 р. № 726 утворено Державну службу України з надзвичайних ситуацій як центральний орган виконавчої влади, реорганізувавши Міністерство надзвичайних ситуацій України та Державну інспекцію техногенної безпеки України. Постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 р. № 1052 затверджено Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій. Пунктом 7 вказаного положення встановлено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

З матеріалів справи вбачається, що для оформлення права власності на будівлю пожежного депо, котельні-бані, гараж-склад, будівлю димокамери в м. Сарни, вул. Белгородська, буд. 41 Сарненського району Рівненської області Сарненським районним відділом головного управління МНС України в Рівненській області надано раді наказ Міністерства внутрішніх справ України № 35/106 від 07.02.2003 р. про передачу департаменту пожежної безпеки як урядового органу державного управління, акту погодження передачі майна в Рівненській області від МВС до МНС від 10.02.2003 р., Указ Президента України про заходи щодо державного управління у сфері пожежної безпеки, захисту населення і територій від наслідків надзвичайних ситуацій від 27.01.2003 р. № 47/2003, наказу Управління внутрішніх справ від 10.02.2003 р. № 18/55, а також Положення про Сарненський районний відділ МНС головного управління МНС України в Рівненській області, погоджене головою Сарненської райдержадміністрації від 17.03.2003 р., довідку про балансову вартість № 758 від 22.09.2006 р.

Так, Указом Президента України «Про заходи щодо вдосконалення державного управління у сфері пожежної безпеки, захисту населення і територій від наслідків надзвичайних ситуацій» від 27.01.2003 р. № 47/2003 прийнято рішення передати Міністерству України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Державний департамент пожежної безпеки як урядовий орган державного управління, вивівши його зі складу Міністерства внутрішніх справ України, та підпорядковані Департаменту органи управління, заклади, установи і підрозділи згідно з переліком.

На виконання Указу Президента України «Про заходи щодо вдосконалення державного управління у сфері пожежної безпеки, захисту населення і територій від наслідків надзвичайних ситуацій»від 27.01.2003 р. № 47/2003, наказом міністерства внутрішніх справ України від 07.02.2003 р. № 35/106 про передачу департаменту пожежної безпеки, як урядовий орган державного управління та актом погодження передачі майна в Рівненській області від МВС до МНС від 10.02.2003 року передано цілісний майновий комплекс відповідача 2 із сфери управління МВС до МНС України.

Таким чином, рішення ради прийнято на підставі документів, установлених законодавством, які підтверджують право власності на об'єкти нерухомого майна.

Разом з тим, матеріалами справи підтверджено, що котельня-баня, належна державі в особі ДСНС України була збудована за державні кошти і з державної власності та оперативного управління відповідача не вибувала /а.с.71-93 у т.1/.

Так, із матеріалів справи вбачається, що у 1971 році відділ пожежної охорони УВС Рівненського облвиконкому виступив замовником будівництва, про що зазначено у Техно-рабочому проекті «Привязки пождепо на 3 автомашины и котельной в г. Сарни по ул.Белгородской» (Заказчик ОПО УВД Ровенского Облисполкома, обьект № 678-70, договор № 133, 1971г.) в Пояснительной записке том ІІІ «Санитарно-техническая и електротехническая части» в розділі «Общая часть»зазначено, що «Теплоснабжение депо запроектировано от котельной расположенной на его территории» . В розділі ІІ «отопление и вентиляция» (підрозділ «Теплосети» ) зазначено, що теплопостачання будівлі пождепо здійснюється від власної котельні, розташованої на його територии. Котельня виконана за типовим проектом 903-1-21 с двума котлами «Універсал-6» .

Крім того, колегія суддів звертає увагу, що на межі пождепо та територіі, де натепер розміщене підприємство позивача (позиція 12 Експлікації будівлі), в Генплані зазначено «Общественное здание перспективного строительства» ; відомості про розміщення автопідприємства на час будівництва відсутніі.

Також у Техно-рабочому проекті том IV «Пождепо на 6 автомашин в г. Сарни по ул.Белгородской Ровенской области» в Смете замовником визначено Отдел пожарной охрани УВД Ровенскойобласти УКС Ровенскогооблисполкома, № 1311, договор № 127-а, 1974 г. При цьому обрахована «Обьектная смета № 2 на строительство котельной» .

Скаржником Державною службою України з надзвичайних ситуацій надано суду Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, виданий 14 державній пожежно-рятувальній частині Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Рівненській областіна підставі рішення виконавчого комітету Сарненської міської ради від 12.09.2003 № 455. Тобто, до 18.04.2007 - прийняття оспорюваного рішення виконавчого комітету Сарненської міської ради № 292.

Як вбачається з цього Державного акту на землю, Генплану та Експлікації земельних угідь, котельня розташована посередині земельної ділянки, визначеної як територія СДПЧ-14. Зазначене також підтверджується долученими позивачем картографічними матеріалами - З плану-схема розміщення котельні на місцевості, розташування об'єктів ДПРЗ - 5 (пожежного депо та безпосередньо котельні) вбачається, що обєкти нерухомості ні в одному напрямку перебувають на межі з територією ВАТ «Сарненське АТП 15640» .

Також суду із супровідним листом Державного архіву Рівненської області № 185/01-14 від 05.06.2018 надано «ОСОБА_9 приемки в эксплуатацию государственной приемочной комиссией законченног остроительством (реконструкцией) здания (сооружения) жилищно-гражданскогоназначения» від 24.12.1979 (по тексту - ОСОБА_9 вводу в експлуатацію).

З акта вводу в експлуатацію, зокрема, довідки від 24.12.1997 вбачається, що виконані роботи по опаленню забезпечують нормальну експлуатацію об'єкта від власної котельні /а.с. 26 у т.3/. На сторінці 15 акта вводу в експлуатацію відмічено про «акт гидравлического испитания котлов» (по форме № 12) та «акт гидравлического испитания систем в котельной» (по форме № 13) /а.с. 33 у т. 3/. Крім того, на сторінці 19 даного акту зазначено про стан «котельная (тепловой пункт) хорошо» .

Указом Президента України «Про заходи щодо державного управління у сфері пожежної безпеки, захисту населення і територій від наслідків надзвичайних ситуацій» від 27 січня 2003 року № 47/2003 прийнято рішення передати Міністерству України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Державний департамент пожежної безпеки як урядовий орган державного управління. Вивівши його зі складу Міністерства внутрішніх справ України, та підпорядковані Департаменту органи управління, заклади, установи і підрозділи згідно з переліком.

З метою виконання Указу наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи та Міністерства внутрішніх справ України від 07.02.2003 № 35/160, актом погодження передачі майна в Рівненській області від МВС до МНС від 10.02.2003 за актом передачі-приймання Державного департаменту пожежної безпеки та підпорядкованих йому органів управління, закладів і підрозділів зі сфери управління Міністерства внутрішніх справ України до сфери управління Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 19.02.2003 № 01-10/40дск (1628дск/Сн) пожежну частину передано із сфери управління МВС до сфери управління МНС (додатки 2, 3).

Доказом того, що котельня з державної власності не вибувала, є також документи, надані бюро технічної інвентаризації.

Так, у 2006 році Рівненським обласним бюро технічної інвентаризації на замовлення Сарненського районного відділу ГУ МНС України був вироблений Технічний паспорт на виробничий будинок котельня-баня, м. Сарни, вул. Белгородська, 41 (інвентаризаційна справа № 6250).

Листом КП РОБТІ від 06.06.2018 № 185 надано ксерокопії інвентаризаційної справи № 6250, заведеної на об'єкти нерухомого майна, які розташовані за адресою: Рівненська обл., м.Сарни, вул. Белгородська, 41, а саме на об'єкт нерухомого майна пожежне депо (довідка про належність домоволодіння державі Україна, зокрема стосовно будівлі котельні-бані, оціночний акт, поверховий акт за адресою: Рівненська обл., м. Сарни, вул. Белгородська, 41, журнал підрахунку площі, відношення про благодійну допомогу, довідка про балансову вартість, Положення про Сарненський РВ МНМ ГУ МНС України в Рівненській області, довідка із статистики, рішення виконавчого комітету від 18.04.2007 № 292, свідоцтво та витяг про право власності).

Позивач, звертаючись із позовом у даній справі, доводить, що внаслідок прийняття виконкомом Сарненської міської ради 18 квітня 2007 року рішення про оформлення права загальнодержавної власності за державою Україна в особі Міністерства з питань надзвичайних ситуацій в повному оперативному управління Головного управління МНС України в Рівненській області Сарненського районного відділу порушене його право та законний інтерес, оскільки власником будівлі котельні-бані є саме позивач.

Згідно з ч. 1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до ч. 2 ст. 4 ГПК України юридичні особи мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

З огляду на наведені норми необхідною умовою застосування судом певного способу захисту є наявність, доведена належними у розумінні ст. 76 ГПК України доказами, певного суб'єктивного права (інтересу) у позивача та порушення (невизнання або оспорювання) цього права (інтересу) з боку відповідача.

Разом з тим, на позивача покладений обов'язок обґрунтувати суду свої вимоги поданими до суду доказами, тобто, довести, що права та інтереси позивача дійсно порушуються, оспорюються чи не визнаються, а тому потребують захисту. Обов'язок доказування та подання доказів відповідно до ст. 74 ГПК України розподіляється між сторонами виходячи з того, хто посилається на певні юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення.

Позивач доводить, що право власності на будівлі котельні-бані набуто ним в процесі приватизації Сарненського автотранспортного підприємства 15640.

Так, згідно з пунктами 2.1 та 2.2 Порядку підтвердження права власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 22 липня 1998 року № 1450 (чинного на момент проведення приватизації вищенаведеного державного підприємства та перетворення цього державного підприємства у відкрите акціонерне товариство) невід'ємною частиною рішення про створення відкритого акціонерного товариства (про перетворення державного підприємства у відкрите акціонерне товариство) в процесі приватизації є акт передачі нерухомого майна до статутного фонду відкритого акціонерного товариства (додаток № 1). На вимогу відкритого акціонерного товариства, створеного у процесі приватизації (перетвореного з державного підприємства), або осіб, які відповідно до законодавства України є правонаступниками відкритого акціонерного товариства, до набуття чинності цим Порядком, державний орган приватизації видає Перелік нерухомого майна, переданого у власність відкритому акціонерному товариству (додаток № 2).

Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області від 05.05.1995 р. № 273 /а.с. 162 у т.1/ затверджено акт оцінки цілісного майнового комплексу "Сарненське автотранспортне підприємство 15640" та статут Відкритого акціонерного товариства "Сарненське автотранспортне підприємство 15640". Відповідно до наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області від 28.01.2001 р. № 351 "Про передачу нерухомого майна у власність ВАТ "Сарненське автотранспортне підприємство 15640" /а.с. 166 у т.1/ Відкритому акціонерному товариству "Сарненське автотранспортне підприємство 15640" було передано у власність нерухоме майно згідно переліку, що додається до наведеного наказу.

Зі змісту зазначеного переліку /а.с. 16-17 у т.1/ вбачається, що у власність Відкритого акціонерного товариства "Сарненське автотранспортне підприємство 15640" передано, зокрема, котельню, розташовану за адресою: місто Сарни, вулиця Белгородська, 40, а також приміщення котельні, розташованої у м.Сарни по вулиці Технічній, 2.

Рішенням загальних зборів акціонерів ВАТ "Сарненське автотранспортне підприємство 15640" від 23 квітня 2013 року, оформленим протоколом наведених зборів № 1, юридична особа змінила тип та найменування на Приватне акціонерне товариство "Сарненське автотранспортне підприємство 15640" і є правонаступником всіх прав та зобов'язань ВАТ "Сарненське автотранспортне підприємство 15640", про що зазначено у п.1.1 статуту позивача /а.с. 11-14 у т.1/.

15.06.2017 р. позивачем було виготовлено технічний паспорт на приміщення котельні-бані, розташованої у місті Сарни по вулиці Технічній, 2 /а.с. 147-150 у т.1/. У подальшому 29.06.2017 р. право власності позивача на вищенаведене приміщення котельні було у встановленому законом порядку зареєстроване, що підтверджується наявним у матеріалах справи витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності /а.с. 23 у т.1/.

Позивач вказує, що при проведенні реєстрації права власності йому стало відомо, що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відображено право власності держави Україна в особі Міністерства з питань надзвичайних ситуацій на вказану котельню (по вул.Технічній,2), проте за іншою адресою, а саме: місто Сарни, вулиця Белгородська, 41.

В судовому засіданні представник позивача надавав пояснення щодо набуття права власності на приміщення котельні і не заперечив, що котельня будувалась Державною пожежно-рятувальною частиною Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Рівненській області, і в подальшому була передана Сарненському автотранспортному підприємству 15640 та реконструйована останнім.

Колегія суддів звертає увагу, що, крім переліку, затвердженого наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області від 28.01.2001 р. № 351 "Про передачу нерухомого майна у власність ВАТ "Сарненське автотранспортне підприємство 15640" /а.с. 16-17 у т.1/, позивач не надав суду в порядку ст..ст.74, 76-79 ГПК України (чи ст.33-34 ГПК України в редакції на час звернення з позовом до суду) будь-яких доказів на підтвердження своїх пояснень.

Разом з тим, відповідно до переліку, затвердженого наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області від 28.01.2001 р. № 351 /а.с. 16-17 у т.1/, поряд з іншою нерухомістю позивачу було передано у власність дві котельні: котельня (одноповерхова, шлакоблочна) за адресою м. Сарни вул. Белгородська, 40 (позиція 5 Переліку) та «приміщення котельні» (без опису) за адресою м. Сарни вул. Технічна, 2 (позиція 20 Переліку).

Отже, будівля котельні-бані за адресою у м.Сарни вул.Белгородська,41, про право власності на яку стверджує позивач, до переліку нерухомого майна, яке передається у власність Відкритому акціонерному товариству "Сарненське автотранспортне підприємство 15640" /а.с. 16-17 у т.1/, не включена.

Позивач доводить і суд першої інстанції погодився з його доводами про те, що приміщення котельні по вул. Технічна, 2 та по вул. Белгородській, 41 у м. Сарни є одним і тим самим об'єктом нерухомості, яке позивач набув у власність під час приватизації державного майна.

Окрім того, суд першої інстанції зазначив, що подвійна реєстрація державними реєстраторами права власності на один і той же об'єкт нерухомого майна під різними реєстраційними номерами об'єктів нерухомого майна та різними адресами була здійснена внаслідок надання відповідними заявниками для державної реєстрації документів із зазначенням різних поштових адрес одного і того ж об'єкту нерухомого майна.

Колегія суддів вважає такі висновки суду і доводи позивача безпідставними, оскільки не підтверджені належними доказами у справі.

Колегія суддів звертає увагу, що перейменування вулиць, провулків належить до віддання органу місцевого самоврядування (сільські, селищні, міські ради), це передбачено п.1 ст.37 Закону України «Про місцеве самоврядування» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать такі власні (самоврядні) повноваження: підготовка і внесення на розгляд ради питань щодо найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів, мостів та інших споруд, розташованих на території відповідного населеного пункту.

В матеріалах справи наявний лист Сарненської міської ради від 24.02.2018 № 0416-152 в якому зазначено, що за адресою м.Сарни, вул. Белгородська, 41 розташована 14 державна пожежно-рятувальна частина Територіального управління Міністерства надзвичайних ситуацій України у Рівненській області, яка є землекористувачем земельної ділянки відповідно до рішення сесії міської ради № 971 від 16.11.2012 р. /а.с. 159 у т. 1/.

В поясненнях в судовому засіданні 03.07.2018 р. представник ради підтвердила, що перейменування чи зміна нумерації об'єктів по вул. Белгородська, 41 не відбувалась.

Також колегія суддів звертає увагу, що зі змісту листа Державного архіву Рівненської області від 04.06.2018 № 76/06-28 вбачається, що в документах Рівненської обласної архітектури за 1985 рік відсутні будь-які відомості про введення в експлуатацію (реконструкцію) котельні (котельні-бані) в м. Сарни по вулиці Технічній, 2. Тоді як скаржниками в процесі розгляду справи в судах першої та апеляційної інстанції подані суду докази проектування та будівництва пожежного депо і котельні по вул.Белгородській, замовником якого виступав відділ пожежної охорони УВС Рівненського облвиконкому, тобто - підтверджено, що спірне приміщення з початку свого проектування, будівництва та експлуатації перебувало у державній власності (зазначено вище).

Позивачем в порядку ст..74, 76-79 ГПК України не надано суду жодного доказу на підтвердження його тверджень про те, що в подальшому приміщення котельні було передане Сарненському автотранспортному підприємству 15640 та реконструйована останнім.

Враховуючи вищенаведене та за відсутності зазначеної інформації щодо передачі приміщення та зміни адреси в Державному архіві Рівненської області наказ позивача № 57 від 05.07.1995 р. «Про організацію переходу автопідприємства на територію по вул. Белгородській» та накази № 546 від 11.11.1985, № 138 від 28.10.1985, № 134 від 21.10.1985 про призначення кочергарів на котельню (а.с. 154-157 у т. 1) не є в розумінні ст. 76 ГПК Україниналежними доказами набуття власності на котельню по вул.Белгородській,41.

Також колегія суддів оцінює критично заяву свідка ОСОБА_10 /а.с.202-203 у т.3/ про обставини його роботи на котельній, яка була розташована з тильної сторони пожежного депо у період до березня 2001 року, - такі пояснення бувшого працівника не містять достовірної/точної інформації та не є допустимими доказами обставин, коло яких досліджується у даному спорі.

Також, керуючись нормами ст..ст.77-79 ГПК України, колегія суддів відхиляє клопотання позивача про долучення до матеріалів справи зяви бувшого керівника ВАТ Сарненське АТП ОСОБА_11 як свідка /а.с.189 у т.2/. За змістом цієї заяви на місці бувшої котельні пожежного депо після демонтажу котлів та перепланування будівлі було облаштовано оздоровчий комплекс з парною, басейном, кімнатами відпочинку, і таке облаштування проводилось за кошти автопідприємства з участю працівників пожежної частини за умови спільного користування комплексом, без виготовлення будівельної документації.

Колегія суддів звертає увагу, що зазначені особи не були залучені до справи в якості свідків, а надані ними пояснення без підтвердження будь-якими первинними обліковими документами не мають значення відповідно до норм ст..ст.77-79 ГПК України.

Підсумовуючи наведене, колегія суддів дійшла висновку, що оспорюване рішення виконкому відповідає вимогам чинного законодавства та визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Свідоцтво про право власності видано з дотриманням порядку, встановленого чинним на той момент Тимчасовим положенням про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 28.01.2003 р. № 6/5. Видача свідоцтва та державна реєстрація права власності держави відбулась на підставі рішення виконкому та відповідно до норм чинного законодавства, про що зазначено вище.

Разом з тим, позивач не довів, що у зв'язку з прийняттям оспорюваного рішення виконкому та подальшої реєстрації права відбулось порушення його права власності на майно.

Отже, колегія суддів не вбачає правових підстав для задоволення позову.

Згідно зі ст.ст. 236, 238 ГПК України (в редакції, чинній з 15.12.2017) рішення з господарського спору повинно прийматись у цілковитій відповідності до норм матеріального і процесуального права та фактичним обставинам справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з'ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі, при цьому рішення господарського суду має ґрунтуватись на повному з'ясуванні правової кваліфікації відносин сторін, виходячи з фактів, встановлених у процесі розгляду справи, та визначенні правових норм, які підлягають застосуванню для вирішення спору.

Відповідно до частини 4 статті 11 ГПК України, статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" згадані судові рішення та зміст самої Конвенції про захист прав та свобод людини є джерелом права для національного суду.

За змістом рішення Європейського суду з прав людини у справі "Хаджинастасиу проти Греції" національні суди повинні зазначати з достатньою ясністю підстави, на яких ґрунтується їхнє рішення, що, серед іншого, дає стороні можливість ефективно скористатися наявним у неї правом на апеляцію; у рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Кузнєцов та інші проти Російської Федерації" зазначено, що ще одним завданням вмотивованого рішення є продемонструвати сторонам, що вони були почуті, вмотивоване рішення дає можливість стороні апелювати проти нього, нарівні з можливістю перегляду рішення судом апеляційної інстанції. Така позиція є усталеною практикою Європейського суду з прав людини (справи "Серявін та інші проти України", "Проніна проти України") і з неї випливає, що ігнорування судом доречних аргументів сторони є порушенням статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Судом першої інстанції неповно з'ясовані обставини, які мають значення для справи, внаслідок чого суд прийняв рішення про права, обов'язки та інтереси особи, яка не була залучена до участі у справі, - Державної служби України з надзвичайних ситуацій. Висновки суду про наявність підстав для задоволення позову, викладені у рішенні, не відповідають обставинам справи та не ґрунтуються на повному, всебічному дослідженні всіх доказів, зокрема, - наданих відповідачами та третіми особами. Тому рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню згідно з п.1, 3 ч.1, п.4 ч.3 ст.277 ГПК України.

Відповідно до п. 2 ч 1 ст. 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення.

Апеляційні скарги 5-го державного пожежно-рятувального загону Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області та Державної служби України з надзвичайних ситуацій у даній справі підлягають задоволенню. Приймаючи нове рішення у справі, колегія суддів дійшла висновку про безпідставність позовних вимог та відмову у задоволенні позову.

Витрати на судовий збір у справі покладаються на позивача згідно з ч.1 ст.129 ГПК України.

Керуючись ст. ст. 129, 269, 270, 277, 281-282 Господарського процесуального кодексу України, суд

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційні скарги 5-го державного пожежно-рятувального загону Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області та Державної служби України з надзвичайних ситуацій задоволити.

Рішення господарського суду Рівненської області від 03.04.2018 у справі № 918/797/17 скасувати. Прийняти нове рішення. В задоволенні позову відмовити.

Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Сарненське автотранспортне підприємство 15640" (34500, Рівненська обл., Сарненський район, місто Сарни, вулиця Белгородська, будинок 40, ідентифікаційний код: 03118423) на користь 5-го державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області (34503, Рівненська область, Сарненський район, місто Сарни, вулиця Белгородська, будинок 41, ідентифікаційний код: 38791081) 7200 грн. витрат на судовий збір за розгляд апеляційної скарги.

Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Сарненське автотранспортне підприємство 15640" (34500, Рівненська обл., Сарненський район, місто Сарни, вулиця Белгородська, будинок 40, ідентифікаційний код: 03118423) на користь Державної служби України з надзвичайних ситуацій (01030, м. Київ, Шевченківський район, вул. Олеся Гончара, буд. 55 код ЄДРПОУ 38516849) 7200 грн. витрат на судовий збір за розгляд апеляційної скарги.

Доручити господарському суду Рівненської області видати накази на виконання цієї постанови.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено у касаційному порядку, передбаченому Господарським процесуальним кодексом України, протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту постанови.

Матеріали справи № 918/797/17 повернути господарському суду Рівненської області.

Повний текст постанови складений "11" липня 2018 р.

Головуючий суддя Маціщук А.В.

Суддя Петухов М.Г.

Суддя Грязнов В.В.

Дата ухвалення рішення03.07.2018
Оприлюднено14.07.2018
Номер документу75280406
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/797/17

Ухвала від 11.01.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Постанова від 16.10.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Ухвала від 12.09.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Ухвала від 12.09.2018

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Церковна Н.Ф.

Ухвала від 23.08.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Судовий наказ від 25.07.2018

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Церковна Н.Ф.

Судовий наказ від 25.07.2018

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Церковна Н.Ф.

Постанова від 03.07.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 03.07.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 30.05.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні