Постанова
від 12.07.2018 по справі 804/7730/17
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

12 липня 2018 рокусправа № 804/7730/17 Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючий суддя: Прокопчук Т.С.

судді: Шлай А.В. Круговий О.О.

за участю секретаря судового засідання: Горшкова В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2018 року (головуючий суддя: Верба І.О) по адміністративній справі №804/7730/17

за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Інтерфом - Дніпро , 3 особи Товариство з обмеженою відповідальністю Укрторутилізація , Приватне підприємство Екопроект - КМ про застосування заходів реагування, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач Державна екологічна інспекція у Дніпропетровській області (далі - ДЕІ у Дніпропетровській області) 22.11.2017 року звернулася до суду з позовом до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Інтерфом - Дніпро (далі - ТОВ Інтерфом - Дніпро ), в якому просить:

тимчасово зупинити виробництво (виготовлення), реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг, під час якого здійснюється експлуатація джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря ТОВ Інтерфом-Дніпро , а саме 2 гельотини марки ABLG, 3 машини горизонтальної різки BSL-D, 1 станок різки IS/M 2, 1 станок контурної різки OFS202 CNC до повного усунення порушення;

тимчасово зупинити виробництво (виготовлення), реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг ТОВ Інтерфом-Дніпро , яка пов'язана з поводженням з відходами, до повного усунення порушення.

Ухвалою від 22.02.2018 року Дніпропетровським окружним адміністративним судом до участі в справі №804/7730/17 залучено 3 осіб - ТОВ Укрторутилізація , ПП Екопроект - КМ та 12.04.2018 року винесено рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, ДЕІ у Дніпропетровській області подано апеляційну скаргу, в якій апелянт просить рішення скасувати та прийняти постанову, якою позовні вимоги задовольнити. Апеляційна скарга обґрунтована неправомірністю викладених судом першої інстанції висновків щодо відсутності підстав для задоволення позовних вимог.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, а також правильність застосування судом норм матеріального права та правової оцінки обставин у справі суд приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Згідно ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

05.05.2017 року набрало чинності Положення про Державну екологічну інспекцію України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України №275 від 19.04.2017 року п.1,2, пп.3,5 п. 4, п.7 якого визначено, що Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Держекоінспекція у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства. Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов'язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням.

Звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об'єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

Із матеріалів справи вбачається, що на підставі акту планової перевірки ДЕІ у Дніпропетровській області 20.02.2014 року видано припис №4-1647-11-3, яким ТОВ Інтерфом-Дніпро приписано (т.1 а.с.72-74):

1) дотримуватись вимог природоохоронного законодавства України при здійснені діяльності підприємства - постійно; 2) розробити паспорт ПГОУ та надати на реєстрацію до Держекоінспекції - до 01.05.2014 року; 3) під час експлуатації ПГОУ дотримуватись вимог чинного законодавства - постійно;4) дотримуватися умов надання дозволу на спец водокористування - постійно; 5) розробити та погодити в установленому порядку технічні паспорти відходів (ТПВ) на всі види відходів, що утворюються на підприємстві - до 01.06.2014 року; 6) організувати ведення первинного поточного обліку кількості відходів, що утворюються на підприємстві за формою 1-ВТ по всім підрозділам підприємства в повному обсязі - до 15.03.2014 року; 7) забезпечити приймання та утилізацію використаної тари і пакувальних матеріалів або укласти договори зі спеціальними підприємствами щодо надання відповідних послуг - до 01.04.2014 року; 8) поводження з небезпечними хімічними речовинами здійснювати відповідно до вимог чинного законодавства - постійно; 9) надати на розгляд до Держекоінспекції інформацію та копії документів, які розглядаються в ході інспекційної перевірки в повному обсязі - до 15.03.2014 року.

В період з 23.10.2017 року по 03.11.2017 року ДЕІ у Дніпропетровській області на підставі наказу №1010-П від 19.10.2017 року та направлення №4-7413-9-3 від 19.10.2017 року (т.1 а.с.8,9) проведено позапланову перевірку дотримання ТОВ Інтерфом-Дніпро вимог природоохоронного законодавства України щодо стану виконання припису № 4-1647-11-3 від 20.02.2014 року (т.1 а.с.10-13).

Висновками акту перевірки встановлено, зокрема, що в матеріалах інвентаризації джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря не в повному обсязі обліковується технологічне обладнання, що є джерелом утворення викидів, а саме: 2 гельотини марки ABLG, 3 машини горизонтальної різки BSL-D, 1 станок різки IS/M 2, 1 станок контурної різки OFS202 CNC, тощо. Викиди забруднюючих речовин від вищезазначених джерел утворення викидів здійснюються без відповідного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням вимог ст. 10,11 Закону України Про охорону атмосферного повітря №2707-XII від 16.10.1992 року (далі - Закон № 2707 - XII);

ТОВ Інтерфом-Дніпро передано ТОВ Укрвторутилізація на підставі укладеного договору щодо збирання, перевезення та утилізації відходів №0024-2015/У від 09.02.2015 року лампи люмінесцентні, однак ТОВ Укрвторутилізація видана ліцензія, яка передбачає збирання, перевезення та зберігання лише небезпечних відходів. Крім того наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 21.12.2016 року ТОВ Укрвторутилізація анульовано ліцензію у сфері поводження з небезпечними відходами, однак згідно актів виконаних робіт ТОВ Інтерфом-Дніпро передані ТОВ Укрвторутилізація після вказаної дати відходи метиленхлориду (II клас небезпеки), батареї свинцеві зіпсовані (II клас небезпеки), масла та мастила моторні (III клас небезпеки) для подальшої їх утилізації. Вищевикладене є порушенням ст.17, 32, 33, 34 Закону України Про відходи № 187/98-ВР від 05.03.1998 року (далі - Закон № 187/98-ВР), ст. 20-2, 55 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища № 1264-XII від 25.06.1991 року (далі - Закон № 1264-XII), ст. 8, 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності ;

ТОВ Інтерфом-Дніпро не забезпечено вимоги щодо видалення відходів екологічно безпечними методами та не забезпечуються вимоги щодо запобіганню забрудненню навколишнього середовища.

На підставі висновків акту перевірки позивачем складено припис №4-8012-9-3 від 10.11.2017 року, яким відповідача зобов'язано, зокрема до 10.11.2017 року не допускати здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, обсяги видів яких не опубліковано в матеріалах інвентаризації; до 01.04.2018 року розробити інвентаризацію джерел викидів відповідно до фактичного стану підприємства та отримати дозвіл на відповідні викиди; до 01.01.2018 року укласти договори щодо утилізації, реалізації чи передачі іншим споживачам чи підприємствам, що займаються даною діяльністю відповідно до вимог законодавства, на усі відходи, що утворюються на підприємстві (т.1 а.с.75- 78).

Статтею 1, абз.1 ч.1 ст. 10, ч. 5 ст. 11 Закону №2707-ХІІ визначено, що підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо. Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб'єкту господарювання.

Дозвіл на викиди видається на підставі інвентаризації викидів, яка складається на підставі Інструкції, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України №7 від 10.02.1995 року.

Джерелом викиду є об'єкт (підприємство, цех, агрегат, установка, транспортний засіб тощо), з якого надходить в атмосферне повітря забруднююча речовина або суміш таких речовин.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що позивачем належними доказами в розумінні ст. 73 КАС України (в редакції з 15.12.2017 року) не доведено, що під час здійснення перевірки у відповідача було виявлено в наявності обладнання, не визначене в дозволі №1213000000 від 29.04.2013 року (т. 1 а.с.88), дійсному на момент перевірки.

Статтею 55 Закону № 1264-XII визначено, що суб'єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення. Здійснення операцій у сфері поводження з відходами дозволяється лише за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами на визначених місцевими радами територіях із додержанням санітарних та екологічних норм у спосіб, що забезпечує можливість подальшого використання відходів як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.

Із матеріалів справи вбачається, що згідно наказу №526 від 21.12.2016 року Міністерством екології та природних ресурсів України, як органом ліцензування діяльності з поводження з небезпечними відходами, прийняте рішення про анулювання ліцензії ТОВ Укрвторутилізація Серії АЕ №287077 від 03.12.2013 року, з яким ТОВ Інтерфом-Дніпро укладено договір щодо збирання, перевезення та утилізації відходів №0024-2015/У від 09.02.2015 року.

Зазначений наказ ТОВ Укрвторутилізація оскаржило до Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування при Державній регуляторній службі України. За наслідками розгляду скарги Державна регуляторна служба, як спеціально уповноважений центральний орган державної влади з питань ліцензування прийняв розпорядження №58 від 07.04.2017 року (т. 1 а.с.118 - 119), яким зобов'язала Міністерство усунути порушення вимог законодавства та скасувати наказ №526 від 21.12.2016 року в частині анулювання ліцензії.

Вищезазначений наказ скасовано в судовому порядку відповідно до рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26.12.2017 року по справі №804/2044/17, яке набрало законної сили 26.01.2018 року.

Крім того матеріалами справи підтверджено, що ТОВ Інтерфом-Дніпро у встановлений у приписі №4-8012-9-3 від 10.11.2017 року строк до 01.01.2018 року укладено інший договір з ТОВ НВК Укпекопром на надання послуг поводження з відходами №838 від 07.12.2017 року та додаткову угоду до нього (т.3 а.с.245 - 250, т. 4 а.с.1 - 4).

Щодо посилання позивача на порушення відповідачем вимоги щодо видалення відходів екологічно безпечними методами, колегія суддів зазначає, що відповідно до укладеного з ТОВ НВК Укпекопром вищезазначеного договору відповідач самостійно не здійснює утилізацію відходів.

Відповідно до ст. 32 Закону № 187/98-ВР відповідачу як суб'єкту господарської діяльності встановлюється заборона передавати чи продавати небезпечні відходи громадянам, підприємствам, установам та організаціям, якщо вони не забезпечують утилізації чи видалення цих відходів екологічно безпечним способом.

Належних та допустимих доказів того, що ТОВ НВК Укпекопром здійснює утилізацію відходів відповідача з використанням екологічно небезпечних способів позивачем в розумінні ст. 73 КАС України (в редакції з 15.12.2017 року) не надано.

В силу викладеного є правомірними висновки суду першої інстанції про відсутність в діях відповідача порушень вимог законодавства щодо здійснення експлуатації джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та поводження з відходами, що свідчить про відсутність підстав для тимчасового зупинення його діяльності в частині виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.

Доводами апеляційної скарги зазначені обставини не спростовано.

За таких обставин суд апеляційної інстанції вважає, що судом першої інстанції в достатньому обсязі з'ясовано обставини справи та прийнято рішення з додержанням норм матеріального права, а тому підстави для його скасування відсутні.

Керуючись ст. 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2018 року по адміністративній справі №804/7730/17 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду, протягом тридцяти днів з дня її складання в повному обсязі.

Повний текст постанови складений 16 липня 2018 року.

Головуючий суддя: Т.С. Прокопчук

Суддя: А.В. Шлай

Суддя: О.О. Круговий

Дата ухвалення рішення12.07.2018
Оприлюднено16.07.2018
Номер документу75300602
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/7730/17

Ухвала від 08.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 03.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 12.09.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 12.07.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Постанова від 12.07.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 19.06.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 01.06.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 14.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Рішення від 12.04.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 27.03.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні