Рішення
від 17.07.2018 по справі 805/3104/18-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 липня 2018 р.                                                             Справа№805/3104/18-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

          

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Давиденко Т.В.

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративний позов Першого заступника керівника Волноваської місцевої прокуратури в інтересах держави до відповідачів: 1.          Комунального закладу Кальчицький ясла-садок Нікольської районної ради Донецької області, 2.          Нікольської районної ради Донецької області про визнання неправомірною бездіяльність та зобов'язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

Перший заступник керівника Волноваської місцевої прокуратури в інтересах держави (юридична адреса: 85700, Донецька область, м. Волноваха, вул.. 1 Травня) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Комунального закладу Кальчицький ясла-садок Нікольської районної ради Донецької області (ЄДРПОУ 38354702, юридична адреса: 87040, Донецька область, Нікольський район, с. Кальчик, пров. Торговий, 2), Нікольської районної ради Донецької області (ЄДРПОУ 30417272, юридична адреса: 87000, Донецька область, Нікольський район, смт. Нікольське, вул.. Свободи, 87) про визнання незаконною бездіяльність щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площою 1 га під будівлями та спорудами комунального закладу Кальчицький ясла-садок Нікольської районної ради Донецької області, зобов'язання вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площою 1 га вартістю 907600 грн. під будівлями та спорудами комунального закладу Кальчицький ясла-садок Нікольської районної ради Донецької області.

Доводи адміністративного позову обґрунтовує тим, що, як вважає прокурор, не оформлюючи правовстановлюючі документи на земельну ділянку, що знаходиться у користуванні комунального закладу Кальчицький ясла-садок Нікольської районної ради, відповідач допустив протиправну бездіяльність.

Зазначає, що зволікання відповідача з оформленням правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку порушує законодавчо встановлений порядок регулювання земельних відносин, а тим самим інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель, а також створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, формує ризики для нормального функціонування навчального закладу та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей та інтересів держави у сфері охорони дитинства.

На підставі викладеного просить адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.

У відзиві на позовну заяву відповідачи вказали на його безпідставність та зазначили, що позивачем не доведене порушення прав держави щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку.

Вказали, що відповідачами здійснюються усі передбачені нормами чинного законодавства дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площою 1 га під будівлями та спорудами комунального закладу Кальчицький ясла-садок Нікольської районної ради Донецької області.

Враховуючи наведене, просили в задоволені позовних вимог відмовити у повному обсязі.

Прокурор надав заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження та просив позов задовольнити в повному обсязі.

Представники відповідачів у судове засідання не з'явились, про дату час та місце судового розгляду повідомлені належним чином, надали заяву про розгляд справи без участі їх представників.

Відповідно до ч. 9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Згідно ч. 4 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Приписами частини 5 статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що датою ухвалення судового рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

З огляду на те, що прокурор надав суду клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи без участі сторін в порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, доводи позовної заяви, відзива, суд з'ясував наступні обставини справи.

Комунальний заклад Кальчицький ясла-садок Нікольської районної ради Донецької області зареєстрований в якості юридичної особи, включений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців (ЄДРПОУ 38354702), місцезнаходження юридичної особи: 87040, Донецька область, Нікольський район, с. Кальчик, пров. Торговий, 2, знаходиться у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, що перебуває в управлінні Нікольської районної ради (а.с. 17-22).

24.01.2018 року Волноваська місцева прокуратура звернулась до Голів сільських і селищних рад Волноваського району Донецької області з письмовим запитом № (05-81)609 про надання інформації щодо підстав використання земельних ділянок під навчальними та дошкільними закладами, розташованими на території сільської/селищної ради: власність, тимчасове чи постійне користування, у тому числі на умовах оренди, площа земельної ділянки, інформації про наявність державного акта, № державного акта, у разі розробки документів чи надання дозволу на розробку технічної документації - на якій стадії вони перебувають, в разу відсутності кадастрового номеру чи витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вказати чи виносились питання про розробку правовстановлюючих документів на сесіях протягом 2017 року.

Згідно листа КЗ Кальчицький ясла – садок Нікольської районної ради Донецької області від 29.01.2018 року №13 у користуванні комунального закладу відсутні земельні ділянки з земель житлової та громадської забудови, сільськогосподарського, лісогосподарського та іншого призначення, відсутні земельні ділянки у користуванні іншими об'єктами господарювання, відсутні правовстановлюючі документи на земельні ділянки дошкільного закладу та іншими об'єктами, які знаходяться на його території, право власності на нерухоме майно та на земельні ділянки належить територіальній громаді Кальчицької сільської ради (а.с. 23).

Згідно листа Кальчицької сільської ради Нікольського району Донецької області від 25.01.2018 року № 02-25/70 на території сільської ради розташований КЗ Кальчицький ясла – садок Нікольської районної ради Донецької області, площа земельної ділянки у користуванні комунального закладу – 10000 кв.м із земель житлової і громадської забудови, правовстановлюючих документів на землю немає (а.с. 24).

Згідно листа Кальчицької сільської ради Нікольського району Донецької області від 22.02.2018 року № 02-25/123 рішення сесії та погодження договорів з організаціями про розроблення проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки для обслуговування КЗ «Кальчицький ясла – садок Нікольської районної ради Донецької області не приймалось, комунальний заклад не звертався х клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки (а.с. 25).

Згідно листа Відділу Головного управління Держгеокадастру у Нікольському районі Донецької області станом на 2018 рік вартість 1 кв.м земельної ділянки, з урахуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, згідно наказу Міністерства аграрної політики та продовольства україни від 25.11.2016 року № 489 «Про затвердження Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів становить 90 грн. 76 коп.(а.с. 27).

Рішенням Кальчицькоїї сільської ради від 24.05.2018 року № VI/109-724 наданий дозвіл КЗ Кальчицький ясла – садок Нікольської районної ради Донецької області на розроблення технічної документації із землеустрою щодо відведення в постіне користування земельної ділянки площею 1,0000 га для обслуговування будівель і споруд ясла-садка, розташованого за адресою 87040, Донецька область, Нікольський район, с. Кальчик, пров. Торговий, 1, із земель запасу житлової та громадської забудови комунальної власності Кальчицької сільської ради.

Між сторонами немає розбіжностей щодо обставин справи, встановлених судом, позивач просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Проаналізувавши встановлені обставини справи та норми законодавства України, яке регулює спірні правовідносини, суд вважає позовну заяву такою, що підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Згідно ч. 3 ст. 53 Кодексу адміністративного судочинства України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначенихстаттею 169цього Кодексу.

Відповідно до ч. 5 ст. 53 Кодексу адміністративного судочинства України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача, у разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Згідно ч. 1 ст. 24 Закону України «Про прокуратуру» право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається Генеральному прокурору, його першому заступнику та заступникам, керівникам регіональних та місцевих прокуратур, їх першим заступникам та заступникам.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Тобто, позивач у справі – прокурор, який здійснює представництво в суді законних інтересів держави та здійснювати функції держави у спірних правовідносинах.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу Україниземельні відносини регулюютьсяКонституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно ст. 14 Конституції Україниземля є основним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Згідно п. «а» ч. 2ст. 92 Земельного кодексу Україниправа постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Стаття 125 Земельного кодексу Українипередбачає, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно доЗакону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Відповідно доЗакону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»державна реєстрація прав є обов'язковою, інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Тобто, обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.

Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи та не заперечується відповідачем, у користуванні КЗ Кальчицький ясла – садок Нікольської районної ради Донецької області перебуває земельна ділянка загальною площею 1,0000 га, вартістю (10000 м.кв*90,76 грн.)=907600 грн., правовстановлюючі документи на вищевказану земельну ділянку, що перебуває у користуванні загальноосвітнього закладу не виготовленні.

Перевіряючи наявність чи відсутність бездіяльності відповідачів з приводу невжиття заходів для оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, суд зазначає наступне.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 802-рна органи виконавчої влади покладений обов'язок здійснення заходів пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт.

Як вбачається із cтатуту КЗ Кальчицький ясла – садок Нікольської районної ради Донецької області, він знаходиться у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, що перебуває в управлінні Нікольської районної ради.

Статтею 11 Закону України «Про дошкільну освіту»передбачено, що заклад дошкільної освіти, зокрема, додержується фінансової дисципліни, зберігає матеріально-технічну базу, здійснює інші повноваження відповідно до статуту закладу дошкільної освіти.

Відповідно дост. 38 Закону України «Про дошкільну освіту» матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Враховуючи наведене, суд вважає , що у відповідача існує обов'язок вживати заходи для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку.

Оскільки відповідачем жодних дій щодо оформлення правовстановлюючих документів на спірну земельну ділянку не вживалось, робота по виготовленню правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що перебуває в користуванні навчального закладу не проводилась, суд вважає таку бездіяльність відповідача протиправною.

Крім того, суд враховує, що права на нерухоме майно та їх обтяження підлягають обов'язковій державній реєстрації, а відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під школою створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування ясла-садка та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Згідно ч. 1 ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Позивачем надані суду належні докази протиправної бездіяльності відповідача щодо неоформлення правовстановлюючих документів на спірну земельну ділянку.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову в повному обсязі.

Згідно ч. 2ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

На підставі викладеного, керуючись Конституцією України, Земельним кодексом України, Кодексом адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Першого заступника керівника Волноваської місцевої прокуратури в інтересах держави (юридична адреса: 85700, Донецька область, м. Волноваха, вул. 1 Травня) до Комунального закладу Кальчицький ясла-садок Нікольської районної ради Донецької області (ЄДРПОУ 38354702, юридична адреса: 87040, Донецька область, Нікольський район, с. Кальчик, пров. Торговий, 2), Нікольської районної ради Донецької області (ЄДРПОУ 30417272, юридична адреса: 87000, Донецька область, Нікольський район, смт. Нікольське, вул.. Свободи, 87) про визнання незаконною бездіяльність щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площою 1 га під будівлями та спорудами комунального закладу Кальчицький ясла-садок Нікольської районної ради Донецької області, зобов'язання вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площою 1 га вартістю 907600 грн. під будівлями та спорудами комунального закладу Кальчицький ясла-садок Нікольської районної ради Донецької області – задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Комунального закладу Кальчицький ясла-садок Нікольської районної ради Донецької області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площою 1,0000 га під будівлями та спорудами комунального закладу Кальчицький ясла-садок Нікольської районної ради Донецької області, розташованого за адресою: 87040, Донецька область, Нікольський район, с. Кальчик, пров. Торговий, 2.

Зобов'язати Комунальний заклад Кальчицький ясла-садок Нікольської районної ради Донецької області вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площою 1,0000 га вартістю 907600 грн. під будівлями та спорудами комунального закладу Кальчицький ясла-садок Нікольської районної ради Донецької області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов'язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Повний текст рішення складений та підписаний 17 липня 2018 року.

Суддя                                                                                 Давиденко Т.В.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.07.2018
Оприлюднено23.07.2018
Номер документу75360960
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/3104/18-а

Рішення від 17.07.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Давиденко Т.В.

Ухвала від 20.06.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Давиденко Т.В.

Ухвала від 06.06.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Давиденко Т.В.

Ухвала від 31.05.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Давиденко Т.В.

Ухвала від 08.05.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Давиденко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні