Рішення
від 12.07.2018 по справі 806/2030/18
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 липня 2018 року м.Житомир справа № 806/2030/18

категорія 5.1.2

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Капинос О.В.,

секретар судового засідання Недашківська Н.В.,

за участю: представників позивача Павленка Д.В., Маховського Р.А.,

представників відповідача Підкуйко Т.А., Беседовської Л.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області до Чуднівського комбіната громадського харчування, третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14 про застосування заходів реагування,

встановив:

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області звернулося до суду з позовом, в якому просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, а саме: заборонити подальшу експлуатацію будівлі Чуднівського комбінату громадського харчування шляхом відключення від електромережі із залученням спеціалізованої організації з електропостачання та опечатування вхідних дверей, за адресою: АДРЕСА_1.

В обґрунтування позову зазначає, що за результатами проведеної перевірки відповідача, встановлено порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, а тому є всі підстави для застосування до відповідача заходів реагування.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 02.05.2018 відкрито спрощене позовне провадження у справі та призначено судове засідання на 05.06.2018.

Ухвалою від 08.06.2018 залучено до участі у справі, в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14

В судове засідання 17.07.2018 з"явилися представники позивача. Пояснили, що порушення позивачем усунуті, але не у повному обсязі, тому є підстави для застосування заходів реагування.

Представники відповідача в судовому засіданні проти позову заперечували. Зазначили, що майже всі порушення на день розгляду справи усунуті. Залишилось не усунутими порушення в частині відсутності протипожежного водопроводу та обладнання системи протипожежного захисту. На даний час, вживаються заходи щодо усунення вказаних порушень, але у зв"язкку із відсутністю коштів усунути вказані недоліки в короткі терміни неможливо.

Треті особи в судове засідання не з"явились, про причини неявки суд не повідомили, хоча про розгляд справи повідомлялись належним чином.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

З 18 по 20 квітня 2018 року капітаном служби цивільного захисту ОСОБА_15, головним інспектором Чуднівського районного сектору Управління ДСНС у Житомирській області та старшим лейтенантом служби цивільного захисту ОСОБА_16, провідним інспектором Чуднівського районного сектору Управління ДСНС у Житомирській області проведено позапланову перевірку Чуднівського комбінату громадського харчування, за адресою: АДРЕСА_1 щодо додержання та виконання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Перевіркою встановлено, що Чуднівським комбінатом громадського харчування порушено вимоги законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей. Вказані порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, (зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697), вказані у акті складеному за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки (далі - Акт) від 20.04.2018 №21, а саме:

- будівлю не забезпечено необхідним запасом первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників) (порушено пункт 3.6 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- будівлю не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (порушено пункт 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- з"єднання проводів та кабелів виконано з порушенням вимог Правил пожежної безпеки в Україні (порушено пункт 1.6 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- відсутні плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі (порушено пункт 5 розділу II Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- проріз у протипожежній перешкоді (виході на покрівлю будівлі) на запасній сходовій клітині правого крила заповнений дверима із нижчою межею вогнестійкості ніж межа вогнестійкості протипожежної перешкоди (порушено пункт 2.3 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- евакуаційне освітлення на двох сходових клітинах (основній та запасній) й коридорах 1-го та 2-го поверхів несправне (порушено пункт 2.31 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- на другому поверсі основну сходову клітину захаращено меблями, які перешкоджають евакуації (порушено пункт 2.37 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- коридори першого та другого поверхів захаращено меблями, та іншими сторонніми речами які перешкоджають евакуації (порушено пункт 2.37 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- евакуаційний вихід із запасної сходової клітини, що веде безпосередньо назовні, закладена цеглою (порушено пункти 2.23, 2.37 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- у правому крилі коридору першого поверху влаштовано тимчасову електромережу (порушено пункт 1.8 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- в коридорі другого поверху (на шляхах евакуації) стіни оздоблені горючими матеріалами на які відсутні показники щодо пожежної безпеки (порушено пункт 2.23 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (порушено пункт 1.20 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- під основною сходовою клітиною зберігаються меблі та інші горючі матеріали (порушено пункт 2.37 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- об'єкт не забезпечено необхідним запасом води для цілей зовнішнього пожежогасіння відповідно до ДБН В.2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування (порушено пункт 2.1 розділу V Правил пожежної безпеки з Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- система внутрішнього протипожежного водопроводу несправна (порушено підпункт 9 пункту 2.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- в приміщенні ФОП ОСОБА_5 електромережа та вимикач влаштовано на горючій основі (порушено пункти 1.12, 1.17 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- у підвальному приміщенні правого крила будівлі влаштовано тимчасову електромережу (порушено пункт 1.8 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- у приміщеннях прийому (зберігання) склотари та макулатури електричні лампами розжарення експлуатуються без захисних ковпаків (порушено пункт 1.18 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- евакуаційний вихід із правою крила коридору першого поверху захаращений та закритий на замок порушено пункт 2.37 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- в приміщеннях кафе Діско (підсобні приміщення поблизу кухні та бару) ФОП ОСОБА_11 влаштовані та експлуатуються тимчасові електромережі (порушено пункт 1.8 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- двері запасного евакуаційного виходу із кафе Діско ФОП ОСОБА_11 закриті на замок (порушено пункт 2.37 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- в кафе Діско ФОП ОСОБА_11, яке розміщене в підвалі, у підсобному приміщенні знаходяться два газових балони (один із них підключений до кухонної плити) (порушено пункт 2.11 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- в обідній залі кафе Діско ФОП ОСОБА_11 електричні розетки встановлено на горючій основі (порушено пункт 1.17 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417).

Позивач вважає, що порушення є такими, що впливають на ризик виникнення пожежі, створюють перешкоди її гасінню, вільній евакуації людей при виникненні пожежі, тим самим створюють загрозу життю та здоров'ю людей, тому наявні підстави для застосування заходів реагування.

Вирішуючи питання щодо наявності правових підстав для застосування заходів реагування, суд виходить з наступного.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015р. №1052 від 16.12.2015р. №1052 (далі - Положення №1052), державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Серед основних завдань ДСНС, зокрема є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності (п.3. Положення №1052).

В свою чергу, відповідно до статті 66 Кодексу цивільного захисту України ( далі - КЦЗ України), центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Так, частиною шостою статті 7 Закону № 877-V визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. (ч.7. статті 7 Закону № 877-V ).

В свою чергу, відповідно до частини другої статті 70 КЦЗ України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей (п.12. ч.1. статті 67 КЦЗ України).

Крім того, частиною другою статті 68 КЦЗ України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Разом з тим, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, серед іншого є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення (п.1-2, ч.1 статті 70 Закону № 877-V).

Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і ці порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей.

Як вже зазначалося, за результатами проведеної перевірки встановлено, що Чуднівським комбінатом громадського харчування порушено вимоги законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей. Вказані порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, (зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697), зафіксовані в акті, складеному за результатами проведення планової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 20.04.2018 №21.

В ході розгляду справи встановлено та не заперечується представником позивача, що відповідачем усунуто ряд порушень, вказаних в акті перевірки №21 від 20.04.2018.

04.07.2018, за результатами проведеної позапланової перевірки Чуднівського комбінату громадського харчування складено акт перевірки №84, в якому зафіксовано порушення п.2.3. розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417 (проріз у протипожежній перешкоді (виході на покрівлю будівлі) на запасній сходові клітині правого крила заповнений дверима із нижчою межею вогнестійкості ніж межа вогнестійкості протипожежної перешкоди відповідно до п.6.4 "ДБН В 1.1.7-2016".

При цьому, представники відповідача в судовому засіданні пояснили, що вказане порушення усунено.

Як пояснив представник позивача, та не заперечувалось представниками відповідача залишилися не усунутими порушення щодо обладнання будівлі системами протипожежного захисту та забезпечення необхідним запасом води для цілей пожежогасіння.

Згідно з п.1, 2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 р. №1417, ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд. Правила є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Статтею 3 Конституції України закріплено, що людина, її життя і здоров"я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Враховуючи аналіз норм чинного законодавства, суд вважає, що порушення, встановлені позивачем під час перевірки створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей та у разі їх не усунення, можуть призвести до незворотних наслідків.

Оскільки порушення, встановлені позивачем під час перевірки відповідача на день розгляду справи не усунені та існує загроза життю та/або здоров'ю людей, тому з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими.

Приписами статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Статтею 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Враховуючи те, що виявлені порушення під час перевірки створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, та доказів їх повного усунення не надано, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області підлягають задоволенню в частині заборони подальшої експлуатації будівлі Чуднівського комбінату громадського харчування за адресою: Житомирська обл., м.Чуднів, вул.Героїв Майдану,167-А, шляхом відключення від електромережі із залученням спеціалізованої організації з електропостачання.

Разом з тим, щодо вимоги позивача про застосування заходу реагування шляхом опечатування вхідних дверей Чуднівського комбінату громадського харчування, то суд зазначає наступне.

На думку суду, застосування заходу реагування шляхом опечатування вхідних дверей будівлі Чуднівського комбінату громадського харчування унеможливить здійснення відповідачем робіт по усуненню порушення щодо обладнання будівлі системами протипожежного захисту. Тому, з урахуванням обставин справи, суд вважає, що застосування такого способу реагування є недоцільним та в цій частині позовних вимог відмовляє.

Керуючись статтями 9, 77, 90, 242-246, 371 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області ( 10006, м.Житомир, вул. Героїв Пожежних, 67-б, код ЄДРПОУ 38624322) задовольнити частково.

Застосувати заходи реагування у сфері нагляду (контролю) у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, а саме: заборонити подальшу експлуатацію будівлю Чуднівського комбінату громадського харчування (132, Житомирська обл., м.Чуднів, вул. Героїв Майдану, 167-А, код ЄДРПОУ 01749125) за адресою: Житомирська обл., м.Чуднів, вул.Героїв Майдану,167-А, шляхом відключення від електромережі із залученням спеціалізованої організації з електропостачання.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.В. Капинос

Повне судове рішення складене 17 липня 2018 року

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.07.2018
Оприлюднено19.07.2018
Номер документу75361108
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/2030/18

Ухвала від 27.02.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 25.10.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 31.08.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Моніч Б.С.

Рішення від 12.07.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 08.06.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 02.05.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні