ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 липня 2018 року м.Житомир справа № 806/1996/18
категорія 5.2.1
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Капинос О.В.,
секретар судового засідання Недашківська Н.В., ,
за участю: представника позивача Павленко Д.В.,
представників відповідача Кушнір О.Б., Києнко Д.О. ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області до Йосипівської загальноосвітньої школи I-го ступеня про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,
встановив:
Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області звернулося до суду з позовом, в якому просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, а саме: заборонити подальшу експлуатацію Йосипівської загальноосвітньої школи I-го ступеня шляхом опломбування вхідних дверей та відключення від електромережі із залученням спеціалізованої організації, за адресою: Житомирська область, Брусилівський район, вул.Стахівської,35.
В обґрунтування позову зазначає, що за результатами проведеної перевірки відповідача, встановлено порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, а тому є всі підстави для застосування до відповідача заходів реагування.
Ухвалою від 26.04.2018 відкрито спрощене позовне провадження у справі та призначено судове засідання на 21.05.2018.
В судових засіданнях 21.05.2018, 16.06.2018 та 04.07.2018 оголошувалась перерва для надання доказів.
В судове засідання 11.07.2018 з"явився представник позивача. Пояснив, що порушення позивачем усунуті але, не у повному обсязі, тому є підстави для застосування заходів реагування.
Представники відповідача в судове засідання з"явилися, проти позову заперечували. Зазначили, що майже всі порушення на день розгляду справ усунуті. Залишилось не усунутими порушення в частині відсутності протипожежного водопроводу. На даний час, воно на стадії виконання.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
З 12 по 16 квітня 2018 року лейтенантом служби цивільного захисту Омельченком Б.В., головним інспектором Брусилівського районного сектору Управління ДСНС України у Житомирській області проведено планову перевірку територій та приміщень Йосипівської загальноосвітньої школи 1-го ступеня за адресою: Житомирська область, Брусилівський район, вул. М. Стахівської, 35 щодо додержання та виконання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Перевіркою встановлено, що Йосипівською загальноосвітньою школою 1-го ступеня порушено вимоги законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей. Вказані порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, (зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697), вказані в акті, складеному за результатами проведення планової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 16.04.2018 №7, а саме:
- не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (порушено пункт 1, підпункт 1.20 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30. 12.2014 №1417)
-на території школи відсутній зовнішній протипожежний водопровід (порушено пункт 2 підпункт 2.1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
-дерев'яні елементи горищних покриттів (кровки, лати) не оброблені засобами вогнезахисту (порушено пункт 2, підпункт 2.5 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);
-приміщення школи не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (порушено пункт 1, підпункт 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30. 12.2014 №1417);
-в приміщенні їдальні допущена експлуатація тимчасових електромереж (порушено пункт 1, підпункт 1.8 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30. 12.2014 №1417);
-двері на шляху евакуації відчиняються в напрямку входу в будівлю (порушено пункт 2, підпункт 2.27 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30. 12.2014 №1417).
Позивач вважає, що порушення є такими, що впливають на ризик виникнення пожежі, створюють перешкоди її гасінню, вільній евакуації людей при виникненні пожежі, тим самим створюють загрозу життю та здоров'ю людей, тому наявні підстави для застосування заходів реагування.
Вирішуючи питання щодо наявності правових підстав для застосування заходів реагування, суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015р. №1052 від 16.12.2015р. №1052 (далі - Положення №1052), державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Серед основних завдань ДСНС, зокрема є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності (п.3. Положення №1052).
В свою чергу, відповідно до статті 66 Кодексу цивільного захисту України ( далі - КЦЗ України), центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Так, частиною шостою статті 7 Закону № 877-V визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. (ч.7. статті 7 Закону № 877-V ).
В свою чергу, відповідно до частини другої статті 70 КЦЗ України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей (п.12. ч.1. статті 67 КЦЗ України).
Крім того, частиною другою статті 68 КЦЗ України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Разом з тим, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, серед іншого є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення (п.1-2, ч.1 статті 70 Закону № 877-V).
Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і ці порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
Як вже зазначалося, за результатами проведеної перевірки встановлено, що Йосипівською загальноосвітньою школою 1-го ступеня порушено вимоги законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей. Вказані порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, (зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697), зафіксовані в акті, складеному за результатами проведення планової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 16.04.2018 №7.
В ході розгляду справи встановлено, що частково відповідачем порушення усунуті, що представником позивача не заперечується.
13.06.2018, за результатами проведеної позапланової перевірки Йосипівської загальноосвітньої школи 1-го ступеня складено акт перевірки №41, в якому зафіксовано наступні порушення:
1.В будівлі школи не проведена перевірка зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд.
2.На території школи відсутній зовнішній протипожежний водопровід .
3.Дерев'яні елементи горищних покриттів (кровки, лати) не оброблені засобами вогнезахисту .
4.Приміщення школи не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" .
Разом з тим, в ході розгляду справи встановлено, що станом на день розгляду справи, відповідачем порушення викладені у пунктах 1,3,4 усунуті.
Зокрема, вказане підтверджується технічною документацією на перевірку , випробування і вимірювання опору захисних заземлень ізоляції електроустановок та петлі фаза -нуль - Йосипівська ЗОШ 1 ступеня; актом визначення вологості деревини №20, актом прийняття виконаних робіт з вогнезахисного обробляння від 18.06.2018 №20; сертифікатом відповідності просочувальної вогнебіозахисної речовини (для дерев"яних елементів горищних покриттів) та актом приймання виконаних робіт за 11.07.2018 з проектування та монтажу пожежної сигналізації Йосипівської ЗОШ. (а.с.80-91, 99-101)
Листом від 03.07.2018 №04-12/2319 Управління ДСНС Житомирській області, розглянувши робочий проект влаштування системи оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей, системи передавання тривожних сповіщень для приміщень ЗОШ 1-го ступеня, який розроблено Житомирським обласним спеціалізованим ремонтно-будівельним підприємством протипожежних робіт, повідомлено, що порушень вимог будівельних норм та правил не виявлено. (а.с.92)
Крім того, відповідачем до матеріалів справи наданий акт приймання виконаних робіт від 11.07.2018, яким зафіксовано виконання робіт по оснащенню приміщення Йосипівської ЗОШ І ступеню пожежною сигналізацією. (а.с.99-101)
Отже, порушення зафіксовані у акті перевірки фактично відповідачем усунуті.
Як пояснив представник позивача, залишилося не усунутим порушення в частині відсутності зовнішнього протипожежного водопроводу .
При цьому, представники відповідача в судовому засіданні пояснили, що порушення в процесі усунення. Водопровід наявний на території школи, лише його безпечна відстань дещо відмінна від необхідного.
За визначенням ст. 2 Кодексу цивільного захисту України пожежна безпека це відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов'язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю /пункт 33/.
Техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об'єктах, а також у суб'єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій (пункт 43).
У відповідності до п. 26 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України, небезпечним чинником є складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров'ю людини.
Як вбачається зі змісту позовної заяви та доданих до неї матеріалів, застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень, є заходом, направленим на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об'єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
У контексті наведених норм настання реальної загрози життю та здоров'ю людей слід пов'язувати з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню, виникнення аварій (катастроф) та інших надзвичайних ситуацій, та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.
Суд звертає увагу, що поняття "загроза життю та/або здоров'ю людини" є оціночним поняттям, який лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
У той же час, суд вважає, що порушення стосовно відсутності зовнішнього протипожежного водопроводу, порушення у відстані його розташування саме по собі не створює безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожеж, аварій та інших надзвичайних ситуацій та загрозу життю та здоров"ю людей, а отже не зумовлює необхідність застосування судом заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації школи.
Таким чином, враховуючи, що на час розгляду справи, відповідачем порушення, які б могли спричинити загрозу завдання шкоди життю і здоров"ю людей усунуті, суд приходить до висновку, що необхідність застосовувати відповідні заходи реагування відпала, а тому у задоволенні позову відмовляє.
Разом з тим, суд звертає увагу керівника відповідача на те, що з прийняттям цього судового рішення він не звільняється від обов'язку усунути виявлені порушення, а сумлінне ставлення до виконання обов'язків за посадою та турбота про життя та здоров'я людей спонукає його вжити всі можливі заходи для усунення порушень.
Керуючись статтями 9,77,90,242-246,371 Кодексу адміністративного судочинства України,
вирішив:
В задоволенні позову Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області (вул.Героїв Пожежних,67-Б, м.Житомир, 10006, код ЄДРПОУ 38624322) до Йосипівської загальноосвітньої школи I-го ступеня (вул.М.Стахівської,35, с.Йосипівка, Брусилівський раіон, Житомирська область, 12612, код ЄДРПОУ 22067447) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.В. Капинос
Повне судове рішення складене 16 липня 2018 року
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2018 |
Оприлюднено | 19.07.2018 |
Номер документу | 75361126 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні