Рішення
від 17.07.2018 по справі 815/2336/18
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/2336/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 липня 2018 року м.Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вовченко.A., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду справу за позовом фермерського господарства Саврань Агротехсервіс до Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

16 травня 2018 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява фермерського господарства Саврань Агротехсервіс до Державної фіскальної служби України, в якій позивач просить суд: 1) визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України №427114/34457502 від 15.12.2017 року про відмову в реєстрації податкової накладної фермерського господарства Саврань Агротехсервіс №19 від 20.11.2017 року, реєстраційний №9251916878 в Єдиному державному реєстрі податкових накладних; 2) зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну фермерського господарства Саврань Агротехсервіс №19 від 20.11.2017 року, реєстраційний №9251916878 в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 18 травня 2018 року судом прийнято до розгляду позовну заяву фермерського господарства Саврань Агротехсервіс , відкрито провадження у даній справі та визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 20.11.2017 року ним було складено податкову накладну № 19 (реєстраційний № 9251916878 в ЄРПН). Але реєстрацію даної податкової накладної було зупинено, про що свідчить квитанція від 28.11.2017 р., в якій вказано наступне: Відповідно до п. 201 16 ст. 201 ПКУ реєстрація ПН/PK зупинена. ПН/PK відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/PK в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах УКТ ЗЕД: 1001. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/PK в ЄРПН відповідно до пункту в п.п. 201.16.1 п. 201.16 ст.201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 №567 та/або таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу . Вказує, що на виконання приписів ДФС, наведених у квитанції, позивачем була надана таблиця даних платників податків (додаток до Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН (пункт 2), затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 р. № 567) від 24.11.2017 р. № 2. Інформація з таблиці даних платника податку було враховано згідно рішення комісії ДФС від 29.11.2017 р № 334135/34457502, що підтверджується повідомленням від 29.11.2017 року №8219. Вказує, що позивачем були надані пояснення та документи, що підтверджують реальність здійснених операції щодо яких були створені податкові накладні та надіслані на реєстрацію в ЄРПН, а саме, було подано 08.12.2017 р. по податковій накладні № 19 від 20.11.2017 р. (повідомлення за № 2). У додатках до повідомлення № 2 були надані документи та пояснення про те, що між позивачем та ТОВ АДМ Трейдінг Україна було укладено договір поставки від 20.11.2017 р. № 185/1-115189 та додаткову угоду №1 до даного договору поставки про продаж пшениці 5 кл. власного виробництва врожаю 2017 року. На підставі даного договору здійснено продаж товару, що зафіксовано у товарно-транспортній накладній від 20.11.2017 р. № 534487, видатковій накладній №19 від 20.11.2017 р. та у рахунку № 019 від 20.11.2017 р. на суму 99015,00 грн. (в т.ч. ПДВ 16502,50). Зазначена поставка є податковою подією для створення податкової накладної від 20.11.2017 р. № 19 та її реєстрації в ЄРПН. Зазначає, що незважаючи на те, що позивачем були надані ретельні пояснення та усі документи, що підтверджують реальність вказаних господарських операцій, у відповідь від ДФС 15.12.2017 р. надійшла квитанція та рішення № 427114/34457502 від 15.12.2017 р. комісії ДФС про відмову в реєстрації податкової накладної №19 від 20.11.2017 р. У порядку адміністративного оскарження, позивач направив відповідачу скаргу №001 від 09.01.2018 року. Скарга була направлена відповідачу 11.01.2018 року рекомендованим листом з поштовим ідентифікатором 6620000703095 та була отримана відповідачем, що підтверджується даними сервісу відстеження поштового відправлення ПАТ Укрпошта . У електронному реєстрі з'явився запис про те, що у зв'язку з задоволенням скарги, відповідач зареєстрував наступні податкові накладні (по яких також було винесено рішення у відмову в реєстрації, оскаржені до ДФС України вказаною скаргою): податкова накладна № 13 від 13.11.2017 р., податкова накладна № 12 від 12.11.2017 р., податкова накладна № 11 від 09.11.2017 р. та податкова накладна № 10 від 08.11.2017 р. Позивач вказує, що з незрозумілих причин, незареєстрованою залишилась тільки податкова накладна № 19 від 20.11.2017 р. Зазначає, що відповідачем порушено норми підпункту 201.16.1. пункту 201.16 статті 201 ПК України, оскільки ним не зазначено у квитанції конкретного чіткого критерію оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Відповідачем у квитанціях зроблено лише загальне посилання на відповідність податкової накладної критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, затверджених Наказом № 567. Натомість підпункт 291.16.1. пункту 201.16 статті 201 ПК України вимагає від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію. Невизначення відповідачем у квитанціях конкретного критерію ризику унеможливлює для позивача надання в подальшому відповідних документів, перелік яких міститься у Наказі № 567 Вичерпний переляк документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних . Вказує, що зі змісту квитанції до податкової накладної № 19 від 20.11.2017 р. видно, що відповідачем запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних відповідно до пункту в підпункту 201.16.1 пункту 201,16 статті 201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено Наказом № 567 та/або таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу. Таким чином, у квитанції відповідачем, в порушеним пп. 201.16.1 п.201.16 статті 201 ПК України не вказано ані конкретного виду критерію оцінки ступеня ризику, ані конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений Наказом №567. Щодо формулювання відповідачем у квитанціях вимоги надання та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу , таке визначення є нечітким та незрозумілим. Неможливо виконати позицію відповідача про надання платником податків переліку документів та/або Таблиці даних, яка передбачена пунктом 4 Наказу №567. Вважає рішення Комісії ДФС про відмову в реєстрації податкових накладних незаконним, оскільки не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття таких рішень, а лише містить загальну фразу про те, що причиною їх прийняття є надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування . В рішенні не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Комісією ДФС не надано належних обґрунтувань, чому надані позивачем документи не є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

18.06.2018 року до суду від відповідача за вх. №17153/18 (а.с.105-111) надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач, посилаючись на Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII, п. 74.2 ст. 74, ст. 201 Податкового кодексу України, Наказ Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року № 567 Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, та Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 року за №752/30620, Постанову Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 року № 190 Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією ДФС про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій , Наказ Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року № 566 Про затвердження Порядку роботи Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації , зареєстрований в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за №753/30620, Постанову Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних від 29 грудня 2010 р. № 1246 зазначає, що ФГ Саврань Агротехсервіс після отримання квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних було відправлено засобами електронного зв'язку повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК. Серед переліку документів підприємством було надано до ДФС України до накладної 19 від 20.11.2017 року: повідомлення № 2 від 08.12.2017 року; свідоцтво про державну реєстрацію; транспортна відомість; додаткова угода № 1 до договору № 185/1-115189; свідоцтво №20072668 реєстрацію як суб'єкта спеціального оподаткування; довіреність № 10044 від 20.11.2017 року на ОСОБА_1; договір поставки № 185/1-115189 від 20.11.2017 року; довідка Кам'янського НВК про надання в оренду земельної ділянки; декларація про використання земельних ділянок, які власники-громадяни були надали в оренду з земель колективної власності колишніх КПС по Капустянській сільській раді; довідка Полянської сільської ради від 16.02.2017 року, про кількість закріплених за ФГ земель; декларація про використання земельних ділянок, які власники-громадяни були надали в оренду з земель колективної власності колишніх КПС по Недільківській сільській раді; витяг з реєстру платника податку на додану вартість; товарно-транспортна накладна № 534487; довідка Савранської селищної ради № 02-17/117 від 17.02.2017 року; накладна та рахунок № 019; виписка з банку від 22.11.2017 року. За наслідками розгляду повідомлення комісією ДФС України прийнято рішення про № 427114/34457502 від 15.12.2017 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 19 від 20.11.2017 року, за відсутності надання документів, визначених за Вичерпним переліком: документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством. Вказує, що з огляду на вищевикладене та відсутність надання платником податків істотних документів, платником не додержано вимог наказу Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року № 567. Таким чином, рішення комісії ДФС України № 427114/34457502 від 15.12.2017 року ФГ Саврань Агротехсервіс відмовлено у реєстрації податкової накладної № 19 від 20.11.2017 року із посиланням на підставу - надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування, - є повністю обґрунтованим.

19.06.2018 року до суду від позивача за вх. №17210/18 надійшла відповідь на відзив (а.с.114-117), у якій зазначає, що доводи, викладені у відзиві відповідача не спростовує підстав позову. Як вбачається зі змісту оскарженого рішення комісії ДФС України № 427114/34457502 від 15.12.2017 року про відмову в реєстрації податкової накладної позивача №19 від 20.11.2017 року, реєстраційний № 9251916878 в Єдиному реєстрі податкових накладних, в основу цього рішення не було покладено того, що позивач не надав відповідачу документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності) наявність яких передбачена договором або законодавством . Таким чином, відповідач не мас права посилатися у суді на ці обставини. Відповідач не вимагав вказані документи у позивача. За таких обставин, відсутність цих документів не може бути підставою для відмови з реєстрації податкової накладної. Відповідач, визнавши факт отримання документів, що підтверджують реальність господарської операції, не довів, чому саме йому було недостатньо усієї сукупності наданих позивачем документів.

Відповідно до положень ст.258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Частиною 1 статті 120 КАС України визначено, що перебіг процесуального строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов'язано його початок.

Враховуючи, що провадження у справі відкрито 18 травня 2018 року, клопотань про розгляд справи з повідомленням (викликом) сторін до суду не надходило та зважаючи на положення ч.1 ст.120 КАС України, дана справа розглянута судом у межах строку, визначеного ст.258 КАС України.

Дослідивши матеріали справи та обставини, якими обґрунтовуються вимоги та докази, якими вони підтверджуються, суд вважає, що адміністративний позов слід задовольнити з наступних підстав.

Фермерське господарство Саврань Агротехсервіс (ідентифікаційний код юридичної особи 34457502) зареєстровано як юридична особа 30.10.2006 року та з 30.10.2006 року взято на податковий облік.

Відповідно до частини першої статті 3 Господарського кодексу України, під господарською діяльністю розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

Згідно з пп.14.1.36 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України, господарська діяльність - діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, видами економічної діяльності ФГ Саврань Агротехсервіс за КВЕД є: - 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 01.61 допоміжна діяльність у рослинництві; 01.63 післяурожайна діяльність; 45.32 роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів.

Як вбачається з матеріалів справи, ФГ Саврань Агротехсервіс (постачальник) уклало 20.11.2017 року договір поставки №185/1-115189 (далі - договір) з ТОВ АДМ Трейдінг Україна (покупець) (а.с.25-29), відповідно до п.1.1 якого постачальник зобов'язується поставити та передати у власність, а покупець прийняти та оплатити пшениця 5го класу українського походження урожаю 2017 р., код товару згідно з УКТ ЗЕД 1001 насипом на умовах, передбачених даним договором.

Відповідно до п.1.2 договору №185/1-115189 постачальник гарантує, що товар є його власністю і вільний від прав третіх осіб, зокрема не є предметом застави (в тому числі податкової), не знаходиться під арештом, не є спільною власністю і т.п.

Розділом 2 договору №185/1-115189 визначено, що кількість (вага) товару складає 18,860 тон (вісімнадцять тон 860 кг) +/-5% за вибором покупця. Кінцева кількість (вага) товару визначається під час переважування транспорту в пункті призначення, згідно з п. 4.1 розділу 4 Строки та умови поставки . Якість товару, що постачається, повинна відповідати вимогам діючого в Україні ГОСТ/ДСТУ- 3768:2010.

Відповідно до розділу 3 договору №185/1-115189 ціна товару складає: 4375,00 (чотири тисячі триста сімдесят п'ять гривень 00 копійок) гривень за одну метричну тону, крім того ПДВ 875,00 (Вісімсот сімдесят п'ять гривень 00 копійок) гривень. Загальна вартість договору з ПДВ складає: 99015,00 (Дев'яносто дев'ять тисяч п'ятнадцять гривень 00 і копійок) гривень.

Згідно п.4.1 договору №185/1-115189 постачальник здійснює поставку товару в повному об'ємі на умовах DAP згідно ІНКОТЕРМС в редакції 2010 року Укрелеваторпром ПрАТ, м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва 52/1 (вказати назву та адресу зернового складу) в строк до 22 листопада 2017 р.

Також ФГ Саврань Агротехсервіс (постачальник) уклало 20.11.2017 року додаткову угоду №1 (а.с.30-31) до договору поставки №185/1-115189 від 20.11.2017 року з ТОВ АДМ Трейдінг Україна (покупець), за умовами якої виклали пункт 5.1. договору поставки № 185/1-115189 від 20 листопада 2017 р. в новій редакції:

5.1. Покупець здійснює оплату 80 % вартості товару шляхом перерахування коштів на банківський рахунок постачальника у відповідності до реквізитів, зазначених у рахунку Постачальника, протягом 3-х (трьох) банківських днів від дати отримання наступних документів:

• оригіналу рахунку-фактури, із зазначенням кількості товару, ціни без ПДВ, загальної суми без ПДВ, суми ПДВ, всього до сплати;

• оригіналу видаткової накладної, виписаної у відповідності до діючого законодавства України;

• реєстру прийнятих автомобілів на зерновому складі з зазначенням номера товарно-транспортної накладної (типова форма №1-ТН), держ. номера автомобіля, прийнятої ваги;

Оплата решти вартості товару здійснюється покупцем, шляхом перерахування коштів на банківський рахунок постачальника у відповідності до реквізитів, зазначених у рахунку постачальника, протягом 3-х (трьох) банківських днів від дати реєстрації податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником в ЄРПН, відповідно до вимог ст. 187 та ст.201 Податкового кодексу України .

Окрім цього у додатковій угоді також виклали в новій редакції п.6.8 договору поставки № 185/1-115189.

На виконання умов договору поставки №185/1-115189 позивачем відвантажено ТОВ АДМ Трейдінг Україна товар (пшениця 5-го класу) у кількості 18,860 тон на загальну суму 99015,00 грн., в тому числі ПДВ 16502,50 грн., відповідно до видаткової накладної №19 від 20.11.2017 року (а.с.33). На підтвердження отримання товару покупцем, позивачем надана копія довіреності на отримання товару (а.с.35-36). Також, на підтвердження здійснення перевезення вказаної пшениці, до суду надана копія товарно-транспортної накладної №534487, яка містять лабораторні дані щодо якості товару (а.с.32).

Окрім цього на підтвердження реальності вищевказаного договору позивач надав суду рахунок №019 від 20.11.2017 року (а.с.33) на загальну суму 99015,00 грн. (ПДВ 16502,50 грн.), транспортну відомість (а.с.34), виписку по рахунку №2600673449 від 22.11.2017 року (а.с.37), згідно якого ТОВ АДМ Трейдінг Україна перераховано ФГ Саврань Агротехсервіс 79212,00 грн. (ПДВ 13202,00 грн.) на виконання умов договору № 185/1-115189.

За результатами здійснення вказаної операції позивачем виписано податкову накладну №19 від 20.11.2017 року на загальну суму постачання 99015,00 грн., в тому числі ПДВ 7% 16502,50 грн., згідно якої постачався товар Пшениця 5го кл., врожаю 2017 р. з кодом УКТ ЗЕД 1001, загальною кількістю 18,86 тон (а.с.38).

28 листопада 2017 року позивачем направлено на реєстрацію податкову накладну №19 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Як вбачається з матеріалів справи, ФГ Саврань Агротехсервіс отримано квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.39) в якій зазначено, що за результатами обробки документ доставлено до ДФС України, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрацію ПН/РК №19 від 20.11.2017 року зупинено. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеням ризиків, визначених п.6 Критеріїв оцінки ступенів ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 року №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД:1001.

Також, у вказаній квитанції позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту в пп.201.16.1 п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 року №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена п.4 цього наказу.

Позивачем до Державної фіскальної служби України направлено Таблицю даних платника податку від 24.11.2017 року, що підтверджується повідомленням №8219 від 29.11.2018 року (а.с.41).

08 грудня 2017 року позивачем направлено до відповідача повідомлення №2 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація яких зупинена (а.с.40-41), а саме щодо податкової накладної №19 від 20.11.2017 року, в якому надано пояснення стосовно того, що ФГ Саврань Агротехсервіс орендує на території Савранського району земельні ділянки (паї) загальною площею ріллі 568,0 га, станом на 01.01.2017 р., що підтверджуються довідками із Савранської селищної ради та Полянецької, Камянської, Капустянської, Недільківської с/р Савранського р-ну Одеської обл. Згідно Звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2017 р. , рахується озима пшениця - 86,0 га, озимий ячмінь - 82,0 га, та соняшник - 199,0 га. ФГ Саврань Агротехсервіс було укладено договір поставки №185/1-115189 від 20.11.2017 р. з ТОВ АДМ Трейдінг Україна , відповідно до умов якого ФГ Саврань Агротехсервіс виступає продавцем та зобов'язується продати пшеницю 5кл. власного виробництва у власність покупцю ТОВ АДМ Трейдінг Україна та додаткову угоду №1 до договору поставки №185/1-115189 від 20.11.2017 р. який зобов'язується прийняти товар та оплатити його за умовами договору та додаткової угоди до нього. Оформлено рахунок №019 від 20.11.2017р. за пшеницю в кількості 18,860 тонн на суму 99015,00 грн. в т.ч. ПДВ 16502,50 грн. Отримано попередню оплату в розмірі 80% від суми рахунку 79212,00 грн., що підтверджується випискою з АТ Райффайзен Банк Аваль за 22.11.2017 р. Було оформлено податкову накладну №19 від 20.11.2017 р. Відвантажено та доставлено на ПрАТ Укрелеваторпром (вул.Чорноморського козацтва, 52/1, м.Одеса) для ТОВ АДМ Трейдінг Україна , що підтверджується ТТН, реєстром та видатковою накладною. Відповідно рахунка №019 від 20.11.2017 р. заборгованість складає 19803,00 грн., на користь ФГ Саврань Агротехсервіс .

Позивачем було надано до Державної фіскальної служби України, що в свою чергу не заперечувалось представником відповідача, наступні документи: свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 №651226 (а.с.23); витяг з реєстру платника податку на додану вартість (а.с.24); свідоцтво №20072668 реєстрацію як суб'єкта спеціального оподаткування; договір поставки № 185/1-115189 від 20.11.2017 року; додаткова угода № 1 до договору № 185/1-115189; транспортна відомість; довіреність № 10044 від 20.11.2017 року; товарно-транспортна накладна № 534487; накладна №19; рахунок № 019; виписка з банку по рахунку від 22.11.2017 року; довідка Кам'янського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Савранського району Одеської області про надання в оренду земельної ділянки площею 58,79 га. (а.с.93); декларація про використання земельних ділянок (часток-паїв), які власники-громадяни надали в оренду із земель колективної власності колишніх КПС по Капустянській сільській раді від 01.01.2017 року (а.с.92); довідка Полянецької сільської ради від 16.02.2017 року №29 про кількість закріплених за ФГ Саврань Агротехсервіс земель (а.с.91); декларація про використання земельних ділянок (часток-паїв), які власники-громадяни надали в оренду із земель колективної власності колишніх КПС по Недільківській сільській раді від 01.01.2017 року (а.с.94); довідка Савранської селищної ради № 02-17/117 від 17.02.2017 року про грошову оцінку земельних ділянок (а.с.90).

Вищевказане повідомлення доставлено до ДФС, що підтверджується також квитанцією №1 (а.с.43).

Комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації 15.12.2017 року прийнято рішення № 427114/34457502 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН № 19 від 20.11.2017 року з підстави надання платником податку копій документів, які складено з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування (а.с.45).

У вказаному рішенні вказано, що відповідно до п.п.201.16.3 п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України це рішення можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.

09 січня 2018 року ФГ Саврань Агротехсервіс подало до комісії ДФС України скаргу, в якій позивач просив, зокрема, зареєструвати податкову накладну № 19 від 20.11.2017 року в ЄРПН (а.с.47-52).

Суд зазначає, що відповідачем рішення за результатами розгляду скарги в частині, що стосується податкової накладної № 19 від 20.11.2017 року, до суду не надано та позивач таке не отримував.

Не погодившись з рішеннями комісії Державної фіскальної служби України від 15.12.2017 року №427114/34457502 про відмову в реєстрації податкової накладної ФГ Саврань Агротехсервіс №19 від 20.11.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.

Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі - ПК України).

Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України, щодо покращення інвестиційного клімату в Україні від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII, внесені зміни та доповнення до Податкового кодексу України та запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.

Положеннями п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

На виконання вказаних вище норм законодавства позивачем сформовано податкову накладну № 19 від 20.11.2017 року та надіслано її до ЄРПН.

Проте, реєстрація цієї податкової накладної була зупинена з посиланням на те, що вона відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України №567 від 13.06.2017 року, а в подальшому - у їх реєстрації відмовлено з тих підстав, що подані платником податку копії документів, складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Згідно п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин) реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Відповідно до п.п.201.16.1. п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За приписами п. 74.2, п. 74.3 ст. 74 Податкового кодексу України (у редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин), в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (п.74.2). Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (п. 74.3).

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений в Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246).

Відповідно до п. 2 Порядку №1246 (у редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин) податкова накладна, це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно пункту 12 Порядку №1246 (у редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин), після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 13 Порядку №1246 (у редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин), за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Зі змісту квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН по податковій накладній ФГ Саврань Агротехсервіс №19 від 20.11.2017 року вбачається, що реєстрація податкової накладної зупинена контролюючим органом відповідно до п.201.16 ст.201 КАС України та контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 року №567. Також, в ній зазначено, що за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1001.

Наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року № 567, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за №752/30620 (у редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин) затверджено Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідності до п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року №567 (у редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин), він містить у собі визначення двох різних критеріїв:

1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);

2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.

Отже, приписами п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року №567 визначено декілька критеріїв оцінки ступеня ризиків.

Таким чином, фіскальний орган був зобов'язаний у квитанції від 28.11.2017 року чітко вказати на конкретний вид критерію, який встановлений пунктом 6 Критеріїв оцінки ступня ризиків.

Суд дійшов висновку, що контролюючим органом порушено норми підпункту 201.16.1. пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин), оскільки ним не зазначено у квитанції від 28.11.2017 року конкретного чіткого критерію оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної №19 від 20.11.2017 року. Визначення фіскальним органом у квитанції конкретного критерію ризику прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків відповідних документів, перелік яких міститься у Наказі №567 Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .

В пункті 1 Наказу №567 зазначено вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік), у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567 (далі - Критерії):

1) для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством;

2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

З аналізу зазначеної норми Наказу №567 слідує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків у квитанції.

Зі змісту квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН по податковій накладній ФГ Саврань Агротехсервіс №19 від 20.11.2017 року вбачається, що фіскальним органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН відповідно до п. в пп.201.16.1 п.201.16 Податкового кодексу України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 року №567 та/або таблицю даних платника податків, яка передбачена п.4 цього наказу.

Таким чином, у зазначеній квитанції відповідачем в порушення п. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин), не вказано ані конкретного виду критерію оцінки ступеня ризику (пункт 6 Критеріїв містить визначення двох різних критеріїв), ані конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений Наказом №567 (пункт 1 Вичерпного переліку документів містить два різні переліки, в залежності від визначеного ступеня ризику).

Окрім цього у квитанції міститься посилання на таблицю даних платника податків, яка передбачена п.4 наказу Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року №567, хоча ні пункт 4 наказу, ні п.4 Критеріїв це не передбачає.

Відповідно до п.п.201.16.2, п.п.201.16.3 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин), письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті в підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (п.п. 201.16.2).

Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України. Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 ПК України (п.п. 201.16.3).

Судом встановлено, що у порядку, визначеному підпунктом 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, позивачем були надані контролюючому органу копії документів та пояснення щодо господарських операцій, за результатами яких складено податкову накладну №19 від 20.11.2017 року, для направлення до комісії ДФС України для прийняття рішення щодо реєстрації податкових накладних.

Суд зазначає, що рішення комісії Державної фіскальної служби України від 15.12.2017 року №427114/34457502 про відмову в реєстрації податкової накладної ФГ Саврань Агротехсервіс №19 від 20.11.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних не містить конкретної інформації, щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, а лише містять загальну фразу про те, що причиною їх прийняття є: надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Положеннями п. 1 постанови Кабінету Міністрів України Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації №190 від 29.03.2017 (далі - Постанова №190) (у редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин) визначено, що комісія Державної фіскальної служби (далі - комісія ДФС) приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 2 Постанови №190 визначено, що підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу;

- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу;

- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

З вказаного вбачається, що рішення Комісії ДФС України повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної , у даному випадку, або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування , або надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування .

Іншими словами, у даному конкретному випадку повинно було б зазначатися одне з трьох варіантів рішення: 1) надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства; 2) надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування, 3) надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Всупереч цьому, оскаржуване позивачем рішення не містить чіткого визначення підстав для відмови в реєстрації податкових накладних №19 від 20.11.2017 року, оскільки включають обидва альтернативні варіанти. Окрім того, воно не містить конкретної інформації про причини та підстави для їх прийняття, а саме інформації про те, які саме документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію вказаної податкової накладної.

В свою чергу, посилання представника відповідача у відзиві на позов на те, що оскаржуване рішення прийняте за відсутності надання документів, визначених за Вичерпним переліком, а саме документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспортів якості, сертифікатів відповідності), судом не беруться до уваги при прийняті рішення, оскільки:

- по-перше, як вже зазначено судом, у зазначеній вище квитанції відповідачем в порушення п. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, не вказано ані конкретного виду критерію оцінки ступеня ризику (пункт 6 Критеріїв містить визначення двох різних критеріїв), ані конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений Наказом №567 (пункт 1 Вичерпного переліку документів містить два різні переліки, в залежності від визначеного ступеня ризику);

- по-друге, оскаржуване позивачем рішення не містить чіткого визначення підстав для відмови в реєстрації податкової накладної №19 від 20.11.2017 року, оскільки включає обидва альтернативні варіанти; воно не містить конкретної інформації про причини та підстави для його прийняття, а саме інформації про те, які саме документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію вказаної податкової накладної.

Тобто, представник відповідача посилається у відзиві на позов на обставини та документи, стосовно яких не зазначалось у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної та щодо яких відсутні такі посилання (на вищевказані обставини та документи) в оскаржуваному рішенні комісії Державної фіскальної служби України.

Щодо аналізу господарських операцій між ФГ Саврань Агротехсервіс та ТОВ АДМ Трейдінг Україна , то в даній справі суд не надає оцінку реальності їх здійснення, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до п. 61.1 ст. 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Таким чином, оскаржуване рішення комісії ДФС України не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, що породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов'язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб'єкта владних повноважень.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, ч.2 ст.2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єкту владних повноважень на підтвердження правомірності своїх рішень та докази, надані позивачем, суд приходить до висновку, що вимоги позивача про визнання протиправним та скасування рішення комісії ДФС України №427114/34457502 від 15.12.2017 року є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.

Вирішуючи позовні вимоги ФГ Саврань Агротехсервіс про зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ФГ Саврань Агротехсервіс №19 від 20.11.2017 року, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст.245 КАС України, у разі задоволення позову суд може, в тому числі, прийняти постанову про зобов'язання відповідача вчинити певні дії.

Приписами КАС України, передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов'язувати суб'єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.

Відповідно до пп. 201.16.3 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин) комісія Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З огляду на висновок суду щодо протиправності рішення комісії ДФС України №427114/34457502 від 15.12.2017 року про відмову в реєстрації податкової накладної ФГ Саврань Агротехсервіс №19 від 20.11.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також те, що вказаним рішенням порушено право позивача на отримання податкового кредиту, суд вважає за необхідне задовольнити вказану вимогу позивача та зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ФГ Саврань Агротехсервіс №19 від 20.11.2017 року.

Таким чином, з огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги ФГ Саврань Агротехсервіс підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Матеріалами справи підтверджено, що позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1762,00 грн. згідно платіжного доручення №901 від 03 травня 2018 року (а.с.4).

Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку про стягнення з Державної фіскальної служби України за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України на користь ФГ Саврань Агротехсервіс судовий збір у розмірі 1762,00 грн., сплачений згідно платіжного доручення №901 від 03 травня 2018 року.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 77, 90, 139, 241-246, 262 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву фермерського господарства Саврань Агротехсервіс до Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України №427114/34457502 від 15.12.2017 року про відмову в реєстрації податкової накладної фермерського господарства Саврань Агротехсервіс №19 від 20.11.2017 року, реєстраційний №9251916878, в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну фермерського господарства Саврань Агротехсервіс №19 від 20.11.2017 року, реєстраційний №9251916878, в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.

Стягнути з Державної фіскальної служби України за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України на користь фермерського господарства Саврань Агротехсервіс судовий збір у розмірі 1762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні 00 копійок), сплачений згідно платіжного доручення №901 від 03.05.2018 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач - фермерське господарство Саврань Агротехсервіс (вул.Калініна, 100, смт.Саврань, Савранський район, Одеська область, 66200, код ЄДРПОУ 34457502).

Відповідач - Державна фіскальна служба України (Львівська площа, 8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 39292197).

Суддя О.А. Вовченко

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.07.2018
Оприлюднено19.07.2018
Номер документу75361651
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/2336/18

Ухвала від 19.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 21.08.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Рішення від 17.07.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 18.05.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 18.05.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні