Справа № 703/3010/17
2-а/703/19/18 .
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 липня 2018 року Смілянський міськрайонний суд Черкаської області в складі:
головуючої судді Опалинської О.П.
при секретарі судових засідань Литвин Г.Т.
позивача ОСОБА_1
представника позивача Трушкова В.Л.
представника відповідача Герасевич О.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Сміла адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
встановив:
ОСОБА_1 звернувся до Смілянського міськрайонного суду Черкаської області з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, в якому просить визнати протиправними дії Смілянського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області щодо відмови про призначення йому пенсії по досягненню 55 річного віку відповідно до а.6 п. 3 розділу «Прикінцевих положень» ЗУ «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Черкаській області призначити дострокову пенсію за віком на пільгових умовах, як учаснику бойових дій, відповідно до абзацу 6 пункту 3 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», починаючи з 18 липня 2017 року та зобов`язати ГУ ПФУ в Черкаській області подати суду звіт про виконання судового рішення протягом 10 днів з дня набрання судовим рішенням законної сили.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 03 липня 2017 року звернувся до Смілянського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Черкаській області із заявою про призначення пенсії по досягненню 55 річного віку, як учаснику бойових дій, за наявності страхового стажу не менше 25 років. Листом від 16 вересня 2017 року 7248/03 позивачу відмовлено у призначенні даного виду пенсії в зв`язку з тим, що ним не надано довідку про період участі у бойових діях. Крім того, в листі зазначено, що ними отримана інформація від Смілянського об`єднаного міського військового комісаріату, про те, що підставою для видачі посвідчення були списки учасників бойових дій на отримання посвідчень українського зразка та про відсутність інформації про його участь у бойових діях.
В судовому засіданні позивач та його представник позовні вимоги підтримали, посилаючись на те, що в період з 1981 по 1983 рік позивач проходив строкову військову службу у лавах ЗС СРСР на території Афганістану та отримав право на пільги передбачені законодавством для учасників бойових дій, просили визнати протиправними дії Смілянського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області щодо відмови про призначення йому пенсії по досягненню 55 річного віку відповідно до а.6 п. 3 розділу «Прикінцевих положень» ЗУ «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Черкаській області призначити дострокову пенсію за віком на пільгових умовах, як учаснику бойових дій, відповідно до абзацу 6 пункту 3 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», починаючи з 18 липня 2017 року та зобов`язати ГУ ПФУ в Черкаській області подати суду звіт про виконання судового рішення протягом 10 днів з дня набрання судовим рішенням законної сили.
03 листопада 2017 року Смілянське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Черкаській області надіслало заперечення на позовну заяву ОСОБА_1 в якому зазначила, що позивач 03 липня 2017 року звернувся до них із заявою про призначення пенсії по досягненню 55 річного віку, як учаснику бойових дій. Листом від 13 вересня 2017 року позивачу повідомлено, що документи додаються до заяви про призначення пенсії визначені Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до ЗУ «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», зокрема документом, який засвідчує особливий статус особи, є посвідчення учасника бойових дій та довідка про період (періоди) участі у бойових діях. Так як, позивачем не було надано довідку про період участі у бойових діях ними був надісланий запит до Смілянського-Кам`янського об`єднаного міського військового комісаріату, листом від 05 липня 2017 року № 24/579 та довідкою від 07 липня 2017 року № 69 їм повідомлено про те, що підставою для видачі посвідчення були списки учасників бойових дій на отримання посвідчення українського зразка та про відсутність інформації про участь позивача у бойових діях. Таким чином ними було прийнято рішення (протокол № 2059 від 10 липня 2017 року) про відмову позивачу у призначенні пенсії за віком відповідно до а. 6 п. 3 розділу ХУ «Прикінцеві положення» ЗУ «Про Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», а тому просили відмовити позивачу у задоволенні позову.
В судовому засіданні 12 квітня 2018 року на підставі ст.52 Кодексу адміністративного судочинства України суд замінив відповідача у справі - Смілянське об`єднане управління Пенсійного фонду України Черкаської області його правонаступником Головним управлінням Пенсійного фонду України в Черкаській області.
12 квітня 2018 року ухвалою Смілянського міськрайонного суду Черкаської області відмовлено позивачу у залученні третьої особи Смілянського об`єднаного військового комісаріату.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення позивача, представника позивача та представника відповідача надані сторонами докази, дослідивши їх всебічно, повно, безпосередньо та об`єктивно, оцінивши їх належність, допустимість, достовірність, достатність і взаємний зв`язок у сукупності, з`ясувавши усі обставини справи, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
ОСОБА_1 визнано учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням № НОМЕР_1 , його трудовий стаж складає понад 25 років (а.с.7).
03 липня 2017 року позивач звернувся до Смілянського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Черкаської області із заявою про призначення дострокової пенсії за віком, як учаснику бойових дій. Станом на момент звернення до Пенсійного фонду позивач досяг 55-річного віку.
Листом від 16вересня 2017 року № 7248/03 Смілянське об`єднане управління Пенсійного фонду України Черкаської області відмовило позивачу у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах, як учаснику бойових дій у зв`язку із тим, що відсутня довідка передбачена п.5 п. 2.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку ) пенсій відповідно до ЗУ «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 22 листопада 2005 року за № 22-1 .
Не погоджуючись з вказаним рішенням позивач звернувся з відповідним позовом до суду.
Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, судом враховано наступні обставини справи та норми чинного законодавства.
У відповідності до вимог ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Відповідно до статті 4 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року № 1058-IV законодавство про пенсійне забезпечення базується на Конституції України, складається з Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, цього Закону, закону про недержавне пенсійне забезпечення, законів, якими встановлюються умови пенсійного забезпечення, відмінні від загальнообов`язкового державного пенсійного страхування та недержавного пенсійного забезпечення, міжнародних договорів з пенсійного забезпечення, згода на обов`язковість яких надана Верховною ОСОБА_2 України (далі - закони про пенсійне забезпечення), а також інших законів та нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до законів про пенсійне забезпечення, що регулюють відносини у сфері пенсійного забезпечення в Україні.
Статтями 4 та 5 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII передбачено, що ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав. До ветеранів війни належать: учасники бойових дій, інваліди війни, учасники війни. Учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.
Поняття «учасник бойових дій» визначене у пункті 2 статті 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII Т. Так, учасниками бойових дій визнаються, зокрема, учасники бойових дій на території інших країн - військовослужбовці, Комітету державної безпеки, особи рядового, начальницького складу і військовослужбовці Міністерства внутрішніх справ колишнього Союзу РСР (включаючи військових та технічних спеціалістів і радників), працівники відповідних категорій, які за рішенням Уряду колишнього Союзу РСР проходили службу, працювали чи перебували у відрядженні в державах, де в цей період велися бойові дії, і брали участь у бойових діях чи забезпеченні бойової діяльності військ (флотів). Військовослужбовці Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, особи рядового, начальницького складу і військовослужбовці Міністерства внутрішніх справ України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які за рішенням відповідних державних органів були направлені для участі в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки або у відрядження в держави, де в цей період велися бойові дії.
Постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1994 року №63 «Про організаційні заходи щодо застосування Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» затверджено перелік держав, яким надавалися допомога за участю військовослужбовців, комітету державної безпеки та осіб рядового, начальницького складу і військовослужбовців Міністерства внутрішніх справ колишнього Союзу РСР, військовослужбовців Збройних Сил, служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, інших військових формувань, осіб рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ, і періодів бойових дій на їх території.
Відповідно до Переліку держав і періодів бойових дій на їх території, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 08 лютого 1994 року № 63 «Про організаційні заходи щодо застосування Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», воєнні дії в Афганістані відбувалися: з 15 липня 1992 року по 16 червня 1999 року.
Згідно п.3 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року № 1058-IV та ст.16 Закону України «Про пенсійне забезпечення», від 05 листопада 1991 № 1788-XII військовослужбовці, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, які брали участь у бойових діях, а також ті, що стали інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих при захисті Батьківщини або при виконанні інших обов`язків військової служби (службових обов`язків), або внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті чи виконанням інтернаціонального обов`язку, дружини (чоловіки), якщо вони не взяли повторний шлюб, і батьки військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, які померли (загинули) у період проходження військової служби (виконання службових обов`язків) чи після звільнення із служби, але внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих при виконанні обов`язків військової служби (службових обов`язків), захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті, ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи чи виконанням інтернаціонального обов`язку, мають право на призначення дострокової пенсії за віком після досягнення чоловіками 55 років, жінками - 50 років та за наявності страхового стажу не менше 25 років для чоловіків і не менше 20 років для жінок.
Положеннями Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», від 09 липня 2003 року № 1058-IV затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України №22-1 від 25 листопада 2005 року передбачено, що до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи, зокрема, документи, які засвідчують особливий статус особи: посвідчення учасника бойових дій та довідка військового комісаріату про період (періоди) участі у бойових діях (при призначенні пенсії згідно із абзацом 6 пункту 3 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»).
Згідно військового квитка серії НОМЕР_2 виданого 22 квітня 1981 року ОСОБА_1 з 1981 року по 1983 рік проходив військову службу (а.с.6).
Відповідно до довідки РФ Центрального прикордонного архіву Федеральної Служби Безпеки № 21/59/О-960 від 01 березня 2017 року ОСОБА_1 з 29 квітня 1981 року по 15 липня 1983 року перебував у військових частинах НОМЕР_3 АДРЕСА_1 та проходив військову службу (а.с.23).
Із членського квитка № 136886 від 01 березня 2003 року, вбачається що ОСОБА_1 є членом Української спілки ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів).
Указом Президента України від 14 жовтня 1999 року ОСОБА_1 нагороджений медаллю «Захисник Вітчизни» серія КС № 946386.
Відповідно достатті 6 пункту 2 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» позивачу надано статус учасника бойових дій та видано посвідчення № НОМЕР_1 .
Згідно статті 16 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05 листопада 1991 № 1788-XII право на дострокову пенсію за віком надається чоловікам - військовослужбовцям, які брали участь у бойових діях, вони мають право на пенсію за віком при досягненні 55 років і при стажі роботи не менше 25 років.
Посилання відповідачів на те, що участь позивача у бойових діях є непідтвердженим спростовується наявними у позивача посвідченням учасника бойових дій, яке є основним документом, що засвідчує його статус, як особи, що має право на призначення дострокової пенсії за віком відповідно до абзацу 6 пункту розділу XV «Прикінцевих положень» Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Суд прийшов до висновку, що дії відповідача щодо відмови у призначенні позивачу дострокової пенсії за віком, як учаснику бойових дій, після досягнення 55 років та за наявності трудового стажу не менше 25 років, відповідно до абз.6 п.3 розділу XV Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» є протиправними та не відповідають нормам чинного законодавства, оскільки належними та допустимими доказами у справі доведено, що позивач має право на дострокову пенсію за віком, як учасник бойових дій.
Згідно з положеннями ч. 1 ст.83 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05 листопада 1991 № 1788-XII пенсії призначаються з дня звернення за пенсією. Статтею 7 регламентовано, що звернення за призначенням пенсії може здійснюватися у будь-який час після виникнення права на пенсію.
Відповідно до ст.90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та обєктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний звязок доказів у їх сукупності.
Згідно ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на вищезазначене, позовні вимоги слід задоволити, визнати протиправними дії Смілянського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Черкаської області щодо відмови в призначенні ОСОБА_1 дострокової пенсії за віком на пільгових умовах, як учаснику бойових дій та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Черкаській області призначити йому дострокову пенсію за віком на пільгових умовах, як учаснику бойових дій, відповідно до абзацу 6 пункту 3 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» починаючи з 18 липня 2017 року.
Щодо встановлення судового контролю за виконанням рішення суду шляхом зобов`язання відповідача подати у встановлений судом термін звіт про виконання судового рішення, суд має зазначити наступне.
Частиною 1 статті 382 КАС України встановлено, що суд, який ухвалив рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення. Таким чином, вказаною статтею КАС України встановлено право, а не обов`язок суду, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, зобов`язати суб`єкта владних повноважень, проти якого ухвалено рішення, подати у встановлений судом строк звіт про його виконання.
Проаналізувавши обставини справи, суд не вбачає достатніх підстав для встановлення судового контролю за виконанням судового рішення по вказаній адміністративній справі, а тому в цій частині позову слід відмовити.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст.ст.2, 6, 8-10,13, 14, 72-77, 139, 241-247, 250, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -
вирішив:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Смілянського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області код ЄДРПОУ 37802563, вул. Незалежності, 35 м. Сміла, Черкаської області щодо відмови у призначенні пенсії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІПН НОМЕР_4 по досягненню 55 річного віку відповідно до а.6 п.3 розділу «Прикінцевих положень» ЗУ «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року № 1058-IV .
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області призначити пенсію ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІПН НОМЕР_4 по досягненню 55 річного віку відповідно до а.6 п.3 розділу «Прикінцевих положень» ЗУ «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року № 1058-IV, тобто з 18 липня 2017 року.
В решті заявлених вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржене протягом тридцяти днів з дня його проголошення шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Київського апеляційного адміністративного суду, а особам, які не були присутніми під час проголошення ухвали протягом тридцяти днів з моменту отримання.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до п.п.5 п.15 «Перехідні положення» КАС України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Сторони по справі:
Позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце проживання: АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер НОМЕР_4 ;
Відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, місцезнаходження: вул. Смілянська, буд.23, м. Черкаси, 18000, код ЄДРПОУ 21366538.
Повний текст рішення виготовлено 19 липня 2018 року.
Головуючий О.П.Опалинська
Суд | Смілянський міськрайонний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2018 |
Оприлюднено | 19.09.2022 |
Номер документу | 75392802 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Смілянський міськрайонний суд Черкаської області
Опалинська О. П.
Адміністративне
Смілянський міськрайонний суд Черкаської області
Опалинська О. П.
Адміністративне
Смілянський міськрайонний суд Черкаської області
Опалинська О. П.
Адміністративне
Смілянський міськрайонний суд Черкаської області
Опалинська О. П.
Адміністративне
Смілянський міськрайонний суд Черкаської області
Опалинська О. П.
Адміністративне
Смілянський міськрайонний суд Черкаської області
Опалинська О. П.
Адміністративне
Смілянський міськрайонний суд Черкаської області
Опалинська О. П.
Адміністративне
Смілянський міськрайонний суд Черкаської області
Опалинська О. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні