ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"20" липня 2018 р. справа № 809/1012/18
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кафарського В.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом керівника Надвірнянської місцевої прокуратури Івано-Франківської області до Краснянської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання до вчинення дій, -
В С Т А Н О В И В:
12.07.2018 керівник Надвірнянської місцевої прокуратури Івано-Франківської області (далі – позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Краснянської сільської ради (далі – відповідач) про визнання протиправною бездіяльності Краснянської сільської ради Надвірнянського району щодо невжиття заходів по оформленню правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що використовується для обслуговування дитячого садка «Дзвіночок» орієнтовною площею 0,2 га та яка знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 151Г, с. Красна, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, та про зобов'язання Краснянської сільської ради Надвірнянського району вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що використовується для обслуговування вищезазначеного садка «Дзвіночок».
Позов мотивовано тим, що обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. Однак, правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує дитячий садок «Дзвіночок», не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено. Відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування. Управління дитячим садком «Дзвіночок» здійснюється Краснянською сільською радою Надвірнянського району, однак, остання не вжила необхідних дій для оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки навчальних виховних закладів, зокрема дитячого садка «Дзвіночок», що у свою чергу створює передумови для зловживань щодо розпорядження такими закладами та може призвести до негативних наслідків.
15.06.2018 ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду відкрито провадження у даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву та 20.06.2018 на адресу Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов відзив від 15.06.2018 за №300/02.2-19, зі змісту якого слідує, що відповідач не заперечує проти задоволення даного адміністративного позову (а.с. 21).
Суд, розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження, дослідивши та оцінивши в сукупності письмові докази, встановив наступне.
Під час вивчення стану законності з питань дотримання земельного законодавства України у сфері охорони дитинства Надвірнянською місцевою прокуратурою виявлено ряд недоліків щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, які перебувають в користуванні навчальних та виховних закладів Надвірнянського району, зокрема дитячого садка «Дзвіночок».
Так, відповідно до листа Краснянської сільської ради Надвірнянського району від 18.05.2018 за №249, на території Краснянської сільської ради Надвірнянського району розташовані два навчально-виховні заклади, один з яких дитячий садок «Дзвіночок», що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 151Г, с. Красна, Надвірнянський район, Івано-Франківська область (а.с. 12). За даними Краснянської сільської ради, дитячий садок «Дзвіночок» користується земельною ділянкою, на якій розташоване приміщення дитячого садка, що знаходиться у комунальній власності відповідача (а.с. 13).
Згідно рішення виконавчого комітету Краснянської сільської ради Надвірнянського району №11 від 07.12.2010, виконком Краснянської сільської ради вирішив оформити право власності на приміщення дитячого садка «Дзвіночок» в селі Красна по вул. Шевченка, 151Г за територіальною громадою села Красна в особі Краснянської сільської ради (а.с. 15).
Згідно змісту листа міськрайонного управління Держгеокадастру у Надвірнянському районі та м. Яремчому ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 24.05.2018 за №0-9-0.201-185/115-18, за дитячим садком «Дзвіночок» в с. Красна обліковується земельна ділянка площею 0,2 га, правовстановлюючі документи на вказану земельну ділянку відсутні та відповідач не звертався до відділу у Надвірнянському районі для оформлення права власності на земельну ділянку (а.с. 14).
Також, відповідно до листа Надвірнянської районної ради Івано-Франківської області №1-221/124/25 від 31.05.2018, відповідач не звертався до Надвірнянської районної ради про виділення коштів на виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку для обслуговування дитячого садка «Дзвіночок» (а.с. 16).
Отже, в порушення вимог земельного законодавства, положень Закону України «Про освіту» та Закону України «Про дошкільну освіту», правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує вищевказаний дитячий садок, не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд виходить з наступного.
Відповідно до положень ч. 2 ст. 19 Закону України «Про дошкільну освіту», органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти; виконують функції засновника закладів дошкільної освіти на відповідній території.
Згідно ч. 1 ст. 38 вказаного Закону, матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Частиною 1 статті 8 Закону України «Про освіту» визначено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.
Згідно ч. 1 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування», територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Таким чином, на виконання вказаних норм, земельна ділянка, що використовується для обслуговування дитячого садка «Дзвіночок» орієнтовною площею 0,2 га та яка знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 151Г, с. Красна, Надвірнянський район, Івано-Франківська область має перебувати на праві постійного користування у відповідному органі місцевого самврдування.
Згідно статей 124, 125, 126 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно ст. 92 Земельного кодексу України, право постійного користування земельною ділянкою – це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
У відповідності до приписів частин 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України, юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом надання їх у користування.
Зі змісту ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» слідує, що органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, кабінету Міністрів України.
Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
Статтею 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель; 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.
Приписами п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.
Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.
Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.
Згідно ст. 126 Земельного кодексу України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Органи місцевого самоврядування здійснюють державну політику в галузі освіти і в межах їх компетенції: забезпечують розвиток мережі навчальних закладів та установ, організацій системи освіти, зміцнення їх матеріальної бази, господарське обслуговування.
Згідно із ст. 20 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення», органи виконавчої влади, адміністрації навчально-виховних закладів, які організовують або забезпечують навчальний та виховний процеси зобов'язані забезпечити при цьому умови, які відповідають вимогам санітарних норм.
Положеннями Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01 (затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України № 63 від 14.08.2001), встановлені основні вимоги щодо утримання приміщень загальноосвітніх навчальних закладів.
Відповідно до пункту 2.3 Державних санітарних правил, передбачені вимоги щодо дотриманням санітарних норм щодо відстані земельних ділянок під навчальними закладами від джерел викидів шкідливих речовин, шуму, вібрації, електромагнітних та іонізуючих випромінювань. Не допускається їх розміщення в санітарно - захисних зонах промислових підприємств та інших об'єктів, що є джерелами забруднення довкілля небезпечними факторами, тощо. Отже, правилами передбачені вимоги щодо розміщення земельної ділянки, її характеристик, тощо.
Вказані Державні санітарні правила і норми поширюються на загальноосвітні навчальні заклади І, І-ІІ, І-ІІІ ступенів, які проектуються, будуються, реконструюються та ті, що функціонують незалежно від типу, форм власності та підпорядкованості.
Отже, вищевказані норми вказують на те, що земельні ділянки під навчальними закладами мають бути належним чином оформлені та використовуватися у порядку, встановленому законодавством, інакше, це призведе до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться навчальні заклади, може призвести до надання їх іншим особам, зокрема, для цілей, не пов'язаних із навчально-виховним процесом, що є порушенням Законів України «Про освіту» та «Про дошкільну освіту».
З наведеного слідує, що обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону.
Однак, правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує дитячий садок «Дзвіночок», не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
Відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування.
Управління дошкільним навчальним закладом здійснюється його засновником, тобто Краснянською сільською радою та саме до його обов'язку належить вжиття заходів до оформлення правовстановлюючих документів, зокрема, на земельні ділянки.
Вищевказане свідчить про бездіяльність з боку Краснянської сільської ради Надвірнянського району щодо вжиття заходів по оформленню правовстановлюючих документів на земельну ділянку, якою користується дитячий садок «Дзвіночок».
Зокрема, дозвіл на виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться дитячий садок «Дзвіночок», замовлення проекту відводу земельної ділянки та виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, технічна документація із землеустрою не виготовлялася, правовстановлюючі документи на вказану земельну ділянку не оформлювались.
Таким чином, Краснянська сільська рада Надвірнянського району, будучи суб'єктом, який здійснює управління дитячим садком «Дзвіночок», відповідає за його матеріальне-технічне забезпечення, виконує повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, не виконала покладені на неї законодавством повноваження, не вжила необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться навчальний заклад, допускаючи протиправну бездіяльність.
Відповідно до ч. 4 ст. 189 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
За таких обставин, враховуючи визнання позову відповідачем, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є законними, обґрунтованими та підлягають задоволенню.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 90, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов керівника Надвірнянської місцевої прокуратури Івано-Франківської області (78400, Івано-Франківська обл., Надвірнянський район, м. Надвірна, м-н. Шевченка, 39, код ЄДРПОУ 03530483) до Краснянської сільської ради (78451, Івано-Франківська обл., Надвірнянський район, с. Красна, вул. Шевченка, 139, код ЄДРПОУ 04354634) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання до вчинення дій – задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Краснянської сільської ради Надвірнянського району щодо невжиття заходів по оформленню правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що використовується для обслуговування дитячого садка «Дзвіночок» орієнтовною площею 0,2 га та яка знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 151Г, с. Красна, Надвірнянський район, Івано-Франківська область.
Зобов'язати Краснянську сільську раду Надвірнянського району вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що використовується для обслуговування дитячого садка «Дзвіночок» орієнтовною площею 0,2 га та яка знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 151Г, с. Красна, Надвірнянський район, Івано-Франківська область.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статей 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Суддя Кафарський В.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.07.2018 |
Оприлюднено | 25.07.2018 |
Номер документу | 75421858 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Кафарський В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні