ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 липня 2018 року Справа №804/8183/17 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіВерба І.О. при секретарі судового засіданняШелгуновій І.А. за участю представників: позивача відповідача Кульбаки С.О. Богачової Н.П. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Астра про застосування заходів реагування, -
встановив:
І. ПРОЦЕДУРА
1. 5 грудня 2017 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Астра про тимчасове зупинення виробництва (виготовлення), реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг під час якого здійснюється експлуатація джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря ТОВ Астра , а саме: Дахова топкова (розташовані на проммайданчику м. Верхньодніпровськ, пр. Шевченка, 19), Котли Habitat 23 SE та Колви-Термона (розташовані на проммайданчику м. Верхньодніпровськ, вул. Яблунева, 190а), піч полімеризації та пост пайки (розташовані на проммайданчику м. Верхньодніпровськ, вул. Яблунева, 190а), відкритий майданчик складу сировини в автотранспорт та відрізний верстат - 1 од. (розташовано на території модуль Молодечне ), бетонозмішувач (на території Піонерський табір Зірочка ), до повного усунення порушення.
2. За результатами автоматизованого розподілу адміністративну справу №804/8183/17 передано на розгляд судді Царіковій О.В.
3. Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 6 грудня 2017 року у справі №804/8183/17 позовну заяву залишено без руху, надано позивачу строк до 14 грудня 2017 року для усунення недоліків (а.с.47).
4. До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла заява позивача (вх.№56699/17 від 14.12.2017 року) про усунення недоліків, у зв'язку із чим ухвалою суду від 14 грудня 2017 року відкрито скорочене провадження.
5. 17 січня 2018 року на адресу суду надійшли заперечення відповідача на адміністративний позов із додатками (а.с.57-98).
6. Ухвалою суду від 18 січня 2018 року призначено розгляд справи №804/8183/17 за позовом Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Астра про застосування заходів реагування за правилами загального позовного провадження із призначенням підготовчого засідання на 5 лютого 2018 року (а.с.101).
7. 5 лютого 2018 року надійшла відповідь на відзив на адміністративний позов із додатками (а.с.110-122).
8. У судовому засіданні 5 лютого 2018 року оголошено перерву до 14:00 19 лютого 2018 року.
9. 19 лютого 2018 року відкладено розгляд справи до 10:30 2 березня 2018 року.
10. 2 березня 2018 року відповідачем надані заперечення із додатками (а.с.136-166).
11. 2 березня 2018 року продовжено строк підготовчого провадження до 30 березня 2018 року, оголошено перерву до 11:00 30 березня 2018 року (а.с.169).
12. 30 березня 2018 року за клопотанням відповідача відкладено розгляд справи до 9:30 19 квітня 2018 року.
13. 19 квітня 2018 року позивачем надані письмові пояснення (а.с.179).
14. 19 квітня 2018 року закрито підготовче провадження у справі та призначено її до судового розгляду по суті на 10:00 18 травня 2018 року.
15. 10 травня 2018 року позивачем надані копії протоколів вимірювань вмісту забруднюючих речовин (а.с.185-191).
16. 18 травня 2018 року відповідачем надані докази усунення виявлених перевіркою порушень (а.с.192-237).
17. 18 травня 2018 року у судовому засіданні розгляд справи відкладено до 22 травня 2018 року. 22 травня 2018 року у судовому засіданні розгляд справи відкладено до 29 травня 2018 року.
18. У зв'язку із закінченням повноважень судді Царікової О.В. на підставі розпорядження від 24 травня 2018 року №1563д здійснено повторний автоматизований розподіл справи №804/8183/17 та передано на розгляд судді Верба І.О.
19. Ухвалою від 25 травня 2018 року справу 804/8183/18 року суддею Верба І.О. прийнято до провадження та призначено її до розгляду у судовому засіданні 12 червня 2018 року о 10:30.
20. 12 червня 2018 року представники сторін у судове засідання не прибули, позивач надав клопотання про відкладення розгляду у зв'язку із перебуванням його представника у відпустці, розгляд справи відкладено на 21 червня 2018 року.
21. 21 червня 2018 року у судове засідання не прибули представники сторін, розгляд справи відкладено на 9 липня 2018 року.
22. 9 липня 2018 року у судовому засіданні представники сторін підтримали обрані правові позиції.
ІІ. ПРАВОВА ПОЗИЦІЯ ТА АРГУМЕНТИ ПОЗИВАЧА
23. За результатами проведеної перевірки виявлені порушення вимог природоохоронного законодавства, які потребують вжиття заходів реагування у судовому порядку.
24. Діяльність відповідача пов'язана з експлуатацією джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
25. На перевірку надано протоколи вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел проведених промислово-санітарної лабораторією ДП ВО ПМЗ ім. О.М.Макарова (свідоцтво про атестацію №ПЧ 07-0/9 Н 2014 видано 30.05.2014 року чинне до 30.05.2017 року) під час інвентаризації викидів забруднюючих речовин.
26. За результатами вимірювань зафіксовані:
- перевищення граничнодопустимих викидів згідно дозволу № 1221000000-109 від 19.07.2011 року, який діяв на момент проведення інструментальних вимірів, а саме: по оксиду азоту, оксиду вуглецю на ДВ №1 (Дахова топка) проммайданчику м Верхньодніпровськ, пр. Шевченка, 19;
- перевищення граничнодопустимих викидів згідно дозволу № 1221000000-114 від 31.10.2011 року по оксидах азоту, оксиду вуглецю на ДВ № 1 (Котел Habitat 23 SE) та ДВ №№ 2, 3 (Котли Колви-Термона ) на проммайданчику м. Верхньодніпровськ, вул. Яблунева, 190а;
- викиди без дозволу пилу (речовини у вигляді суспендованих твердих частинок аміаку, ацетону, епіхлоргідрину від печі полімеризації (ДВ №№12,13) та свинцю поста пайки (ДВ №15) проммайданчику м. Верхньодніпровськ, вул. Яблунева, 190а.
27. Таким чином з моменту проведення інвентаризації в 2016 році і до 23.02.2017 року від ДВ №1 (дахова топка) здійснювались викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря в наднормативному режимі; з моменту проведення інвентаризації в 2016 році і до 10.11.2017 року від ДВ №1, 2 (Котли Habitat 23 SE та Колви-Термона ) здійснювались викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря наднормативному режимі; з моменту проведення інвентаризації викидів в 2016 році і до теперішнього час викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від ДВ №№12, 13 піч полімеризації, ДВ №15 пост пайки здійснюються без дозволу на викиди.
28. Вищезазначене є порушенням статей 10, 11 Закону України Про охорон атмосферного повітря , умови 1 до викидів забруднюючих речовин (пункт 3.1.1) розділу 3, які встановлені в Дозволі на викиди №1221000000-109 від 19.07.2011 року та умови 1 до викидів забруднюючих речовин (пункт 1.1) розділу 3, які встановлені в Дозволі на викид: №122100000-114 від 31.10.2011 року.
29. Під час проведення перевірки виявлені джерела утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, які відсутні в матеріалах інвентаризації: стаціонарних джерел викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а саме Модуль Молодечне : відкритий майданчик складу сировини (виконуються операції розвантаження та завантаження готових матеріалів (виробів) в автотранспорт; відрізни верстат - 1 од., піонерський табір Зірочка (база відпочинку) - бетонозмішувач.
30. Відсутність дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря на вищезазначені джерела утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням вимог статей 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря .
31. Відповідно до статті 12 Закону України Про охорону атмосферного повітря господарська чи інші види діяльності, пов'язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасові заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.
32. У судовому засіданні представник позивача пояснив, що у позовних вимогах просить застосувати заходи реагування щодо двох печей полімеризації №12 та №13, оскільки вказаний об'єкт в прохальній частині позову в однині зазначений помилково.
ІІІ. ПРАВОВА ПОЗИЦІЯ ТА ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА
33. Відповідач проти позову заперечив повністю.
34. Термін дії дозволу на дахову котельну, котли Habitat 23 SE та Колви-Термона є необмеженими відповідно до статті 11 Закону від 09.04.2014 року №1193-VІ, проведеними вимірюваннями після проведеної перевірки підтверджено відсутність перевищення гранично допустимих викидів.
35. Дозвіл на викиду це об'єкт (підприємство, цех, агрегат, установка, транспортний засіб), з якого надходить в атмосферне повітря забруднююча речовина або суміш таких речовин. Таким чином, дозвіл на викиди стаціонарними джерелами видається не на джерела утворення, а на джерела викидів забруднюючих речовин.
36. Нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел регламентуються наказом №309 від 27.06.2006 року Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, згідно пункту 2.4 наказу №309 нормативи граничнодопустимих викидів пароподібних та газоподібних неорганічних сполук: для оксиду азоту - величина масової витрати 5000 (г/годину) або більше, граничнодопустимий викид - 500 мг/м3, при величіні масової витрати менше 5000 (г/годину) граничнодопустимий викид не встановлюється; для оксиду вуглецю - величина масової витрати 5000 (г/годину) або більше, граничнодопустимий викид - 250 мг/м3, при величіні масової витрати менше 5000 (г/годину) граничнодопустимий викид не встановлюється .
37. У дозволах, виданих Департаментом екології та природних ресурсів Дніпропетровської ОДА граничнодопустимі викиди було унормовано в грамах в секунду (тобто масова витрата речовини), що не відповідає наказу №309, де чітке визначення гранично допустимому викиду (тобто концентрація речовини в міліграмах на метр кубічний). Позивач зазначає поняття, граничнодопустимі викиди, які не відповідають визначенню даному в наказі №309.
38. Позивач відносить до джерел утворюючих забруднюючі викид речовини в атмосферне повітря відрізний верстат та бетонозмішувач, які не можуть такими, так як відрізний верстат не є джерелом викидів забруднюючих речовій атмосферне повітря. До того, ж цей агрегат не працюючий та буде найближчий час утилізований. Бетонозмішувач не є стаціонарним джерелом викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
39. Відрізний верстат вилучено з обліку, бетонозмішувачі вилучено з обліку та реалізовано.
40. Експлуатацію стаціонарних джерел викидів №12, 13 піч полімеризації та №15 - пост пайки зупинено наказом від 27.11.2017 року до отримання матеріалів інвентаризації.
41. Підприємством проведено налагоджувальні роботи та повторно виконано інструментальні виміри забруднюючих речовин, згідно результатів яких перевищень нормативних викидів не допускається.
42. 22 лютого 2018 року отримано дозвіл №1221000000-98 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами на всі наявні джерела викидів, крім відкритого майданчику складу сировини в автотранспорт.
43. Представник відповідача у судовому засіданні пояснив, що за час розгляду цієї справи вжити всі заходи задля усунення виявлених порушень, обсяг викидів приведено у норму, що підтверджено протоколами вимірювань, на всі джерела викидів отримані дозволи, відрізний верстат та бетонозмішувач відчужено.
44. Щодо відкритого майданчику складу сировини в автотранспорт представник відповідача зазначив, що експлуатація майданчика фактично здійснюється, проте підприємство подало необхідні документи для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від такого об'єкту, видачу якого очікує у найближчий час.
ІV. ПРАВОВЕ ВРЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
45. Відповідно до статті 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря від 16 жовтня 1992 року №2707-XII (далі - Закон №2707-XII) підприємства, установи, організації та громадяни-суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані:
- здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо;
- вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів;
- забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів;
- здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік.
46. Для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров'я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.
47. Перелік забруднюючих речовин переглядається Кабінетом Міністрів України не менше одного разу на п'ять років за пропозицією центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, і центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я.
48. Відповідно до статті 11 Закону №2707-XII:
- викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення;
- викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до першої групи, суб'єкту господарювання, об'єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
49. Відповідно до статті 12 Закону №2707-XII господарська чи інші види діяльності, пов'язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.
50. З 5 травня 2017 року, дня офіційного опублікування, набрало чинності Положення про Державну екологічну інспекцію України , затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року №275 (далі - Положення №275).
51. Відповідно до Положення №275 Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
52. Пунктом 7 Положення №275 встановлено, що Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
53. Відповідно до підпункту 3 пункту 4 Положення №275 Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов'язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування).
54. Підпунктами 10 та 11 пункту 6 Положення №275 встановлено, що Держекоінспекція для виконання покладених на неї завдань має право:
- проводити перевірку стану організації та здійснення виробничого контролю за дотриманням суб'єктами господарювання нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин, за здійсненням інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин із стаціонарних і пересувних джерел та ефективності роботи газоочисних установок, за дотриманням установлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин, за якістю і кількістю скинутих у водні об'єкти зворотних вод і забруднюючих речовин та за якістю води об'єктів у контрольних створах і перевірку дотримання правил визначення якості вод;
- проводити лабораторний аналіз стану забруднення земель, у тому числі радіоактивний, у зонах безпосереднього впливу викидів і скидів підприємствами забруднюючих речовин, а також у разі виникнення аварій та надзвичайних ситуацій.
55. Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 року №877-V (далі - Закон №877-V).
56. Відповідно до статті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
57. Згідно частин 1 та 6 статті 7 Закону №877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
58. Відповідно до частини 7 статті 7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
59. Відповідно до положень статті 1 Закону України Про охорону атмосферного повітря джерелом викиду є об'єкт (підприємство, цех, агрегат, установка, транспортний засіб тощо), з якого надходить в атмосферне повітря забруднююча речовина або суміш таких речовин.
60. У пункті 1.15.5. Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві , затвердженої наказом Мінекобезпеки від 10.02.1995 року №7, надано визначення стаціонарному джерелу забруднення атмосфери, яким є підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об'єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу.
V. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ЗМІСТ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
61. На підставі наказу Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області від 12.10.2017 року №1000-П про проведення планової перевірки, направлення на перевірку від 12.10.2017 року №4-7304-8-3 проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Товариством з обмеженою відповідальністю Астра (місцезнаходження юридичної особи: проспект Шевченка, 19, м. Верхньодніпровськ, Верхньодніпровський район, Дніпропетровськ область, 51600) (а.с.10-11).
62. За результатом проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів ТОВ Астра складено акт №7/8-7/17 (а.с.12-37).
63. Перевірка проведена з 08.11.2017 року по 21.11.2017 року.
64. Основним видом діяльності підприємства є ремонт, реставрація, фарбування та заправка фреоном холодильного обладнання.
1 (порушення, встановлені актом перевірки)
65. За даними інвентаризації на проммайданчику м. Верхньодніпровськ, вул. Яблунева, 190а - 16 джерел викидів, з них 12 організованих, 4 неорганізованих, 1 обладнано ГОУ (фільтр осередковий технологічний).
66. На час перевірки підприємство працює з Дозволом №1221000000-114 від 31.10.2011 року на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, виданий терміном дії до 31.10.2016 року (проммайданчик м. Верхньодніпровськ, вул. Петровського, 190,а) та Дозволом № 1221000000-113 від 31.10.2011 року на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, виданий терміном дії до 31.10.2016 року (проммайданчик м. Верхньодніпровськ, вул. Титова, 37), виданими на підставі інвентаризації, проведеної в 2011 році ТОВ Промонал ЛТД та зареєстрованої в Державному управлінні екології та природних ресурсів в Дніпропетровській області (лист №4-4277-10-1 від 26.09.2011 року).
67. Інвентаризацією викидів забруднюючих речовин розробленою в 2016 році для ТОВ АСТРА (м. Верхньодніпровськ, вул. Яблунева, 190а), дообліковано 3 стаціонарних джерела викидів, а саме: ДВ №№12, 13 - Піч полімеризації, ДВ №15 - Пост пайки нумерація згідно інвентаризації 2016 року).
68. Виробничий контроль на підприємстві в 2016 році здійснювався під час проведення інвентаризації викидів, в 2017 році контроль на момент перевірки не проведено.
69. На перевірку надано Протоколи вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел проведених промислово-санітарною лабораторією ДП ВО ПМЗ ім. О.М.Макарова (свідоцтво про атестацію №ПЧ 07-0/916-2014 видано 30.05.2014 року чинне до 30.05.2017 року) під час інвентаризації викидів забруднюючих речовин.
70. За результатами вимірювань зафіксовані:
- перевищення граничнодопустимих викидів згідно дозволу № 1221000000-109 від 19.07.2011 року, який діяв на момент проведення інструментальних вимірів, а саме: по оксидах азоту, оксиду вуглецю на ДВ №1 (Дахова топкова) проммайданчику м. Верхньодніпровськ, пр. Шевченка. 19;
- перевищення граничнодопустимих викидів згідно дозволу №1221000000-114 від 31.10.2011 року, а саме: по оксидах азоту, оксиду вуглецю на ДВ №1 (Котел Habitat 23 SI:) та ДВ №№ 2, 3 (Котли Колви-Термона ) проммайданчику м. Верхньодніпровськ. вул. Яблунева, 190а;
- викиди без дозволу пилу (речовини у вигляді суспендованих твердих частинок), аміаку, ацетону, епіхлоргідрину від печі полімеризації (ДВ №№12, 13) та свинцю від поста пайки (ДВ №15) проммайданчику м. Верхньодніпровськ. вул. Яблунева, 190а.
71. З моменту проведення інвентаризації в 2016 році і до 23.02.2017 року від ДВ №1 (дахова топкова проммайданчику м. Верхньодніпровськ, пр. Шевченка. 19) здійснювались викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря в наднормативному режимі.
72. З моменту проведення інвентаризації в 2016 році і до 10.11.2017 року від ДВ №1, 2, 3 (Котли Habitat 23 SE та Колви-Термона проммайданчику м. Верхньодніпровськ, вул. Яблунева, 190а ) здійснювались викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря в наднормативному режимі.
73. З моменту проведення інвентаризації викидів в 2016 році і до теперішнього часу викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від ДВ №№12, 13 піч полімеризації, ДВ №15 пост пайки (проммайданчику м. Верхньодніпровськ, вул. Яблунева, 190а) здійснюються без дозволу на викиди.
74. Вищезазначене є порушенням статей 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря , умови 1 до викидів забруднюючих речовин (пункту 3.1.1) розділу 3, які встановлені в Дозволі на викиди №1221000000-109 від 19.07.2011 року та умови і до викидів забруднюючих речовин (пункту 1.1) розділу 3, які встановлені в Дозволі на викиди № 122100000-114 від 31.10.2011 року.
75. Під час інспекційної перевірки проведені вимірювання параметрів викидів та концентрацій забруднюючих речовин від 3 джерел викидів промислового майданчику м. Верхньодніпровськ, вул. Яблунева, 190а: ДВ №№ 2, 3 (котли Колви-Термона ), ДВ №1 (Котел Habitat 23 SE). Акт відбору проб викидів стаціонарними джерелами №26--117/1.
76. За результатами інспекційного інструментального контролю зафіксовано наднормативні викиди по оксиду вуглецю від джерела викиду ДВ №1 (котел Habitat 23), що є порушенням статті 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря та умови 1 до викидів забруднюючих речовин (пункт 1.1) розділу 3, які встановлені в Дозволі на викиди №122100000-114 від 31.10.2011 року. Результати контролю представлені в Протоколі вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел №12-1-17/1.
77. Під час проведення перевірки виявлені джерела утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, які відсутні в матеріалах інвентаризації стаціонарних джерел викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а саме: модуль Молодечне : відкритий майданчик складу сировини (виконуються операції з розвантаження; завантаження готових матеріалів (виробів) в автотранспорт, відрізний верстат 1 од.; Піонерський табір Зірочка (база відпочинку): бетонозмішувач.
78. Відсутність дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від вищезазначених джерела утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря є порушенням вимог статей 10, 11 Закону України Про охорону атмосфері повітря .
79. В розділі VІ акту перевірки викладений опис виявлених порушень:
1) абзацу 2 частини 1 статті 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря ; умови 1 (пункт 3.1.1) розділу 3 Дозволу №1221000000-109 від 19.07.2011 року - з моменту проведення інвентаризації в 2016 році і до 23.02.2017 року від ДВ №1 (Дахова топка проммайданчику м. Верхньодніпровськ, пр. Шевченка, 19) здійснювались викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря в наднормативному режимі;
2) абзацу 2 частини 1 статті 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря ; розділу 3 Дозволу №122100000-114 від 31.10.2011 року - з моменту проведення інвентаризації в 2016 році і до 10.11.2017 року від ДВ №1, 2 (Котли Habitat 23 SE та Колви-Термона проммайданчику м. Верхньодніпровськ, вул. Яблунева, 190а) здійснювались викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря в наднормативному режимі;
3) частини 6 статті 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря - з моменту проведення інвентаризації в 2016 році і до теперішнього часу викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від ДВ №12, №13 Піч полімеризації, ДВ №15 Пост пайки (проммайданчику м. Верхньодніпровськ, вул. Яблунева, 190а) здійснюються без дозволу на викиди;
4) абзацу 2 частини 1 статті 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря ; умови 1 (пункт 1.1) розділу 3 Дозволу №122100000-114 від 31.10.2011 року - за результатами інспекційного інструментального контролю зафіксовано наднормативні викиди по оксиду вуглецю від джерела викиду ДВ №1 (Котел Habitat 23 SE);
6) статті 10, статті 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря - під час проведення перевірки виявлені джерела утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, які відсутні в матеріалах інвентаризації стаціонарних джерел викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а саме: Модуль Молодечне : відкритий майданчик складу сировини (виконуються операції з розвантаження та завантаження готових матеріалів (виробів) в автотранспорт, відрізний верстат - 1 од. Піонерський табір Зірочка (база відпочинку): бетонозмішувач. Відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря на вищезазначені і джерела утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
80. Протокол №26-17/1 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарний джерел від 13 листопада 2017 року складений відповідно до акта відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел від 10.11.2017 року №26-17/1 відділом інструментально-лабораторного контролю, атестованим на право виконання вимірювань (Свідоцтво про атестацію видано ДП Дніпростандартметрологія №ПЧ-07-0-877-2-2014 від 26.05.2014 року терміном дії до 26.05.2019 року), проведено вимірювання вмісту забруднюючих речовин (ЗР) в організованих викидах стаціонарних джерел (а.с.191).
81. Результатами вимірювання згідно протоколу №26-17/1 (дата відбору проб та зразків 10.11.2017 року) встановлено:
- ДВ №2 котел Колві-Термона №1: азот оксиду: проби 1-3: масова концентрація 0,00 мг/м3, масова витрати викиду 0,00 г/с; норматив викиду 0,0008 г/с.; вуглецю оксиду: проба 1: масова концентрація 13,75 мг/м3, масова витрати викиду 0,00054 г/с; проба 2: масова концентрація 11,88 мг/м3, масова витрати викиду 0,00046 г/с; проба 3: масова концентрація 15,00 мг/м3, масова витрати викиду 0,00059 г/с; норматив викиду 0,0001 г/с;
- ДВ №3 котел Колві-Термона №2: азот оксиду: проби 1-3: масова концентрація 0,00 мг/м3, масова витрати викиду 0,00 г/с; норматив викиду 0,0008 г/с.; вуглецю оксиду: проба 1: масова концентрація 3,44 мг/м3, масова витрати викиду 0,00013 г/с; проба 2: масова концентрація 7,19 мг/м3, масова витрати викиду 0,00027 г/с; проба 3: масова концентрація 8,13 мг/м3, масова витрати викиду 0,00031 г/с; норматив викиду 0,0001 г/с;
- ДВ №1 котел Habitat 23 SE: азот оксиду: проба 1: масова концентрація 9,74 мг/м3, масова витрати викиду 0,00033 г/с; проба 2: масова концентрація 9,23 мг/м3, масова витрати викиду 0,00031 г/с; проба 3: масова концентрація 10,76 мг/м3, масова витрати викиду 0,00037 г/с; норматив викиду 0,0011 г/с; вуглецю оксиду: проба 1: масова концентрація 12,19 мг/м3, масова витрати викиду 0,00041 г/с; проба 2: масова концентрація 13,44 мг/м3, масова витрати викиду 0,00046 г/с; проба 3: масова концентрація 13,44 мг/м3, масова витрати викиду 0,00046 г/с; норматив викиду 0,0004 г/с.
2 (забезпечення відповідачем додержання вимог природоохоронного законодавства)
82. ТОВ Астра отримано дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами:
- №1221000000-82 зі строком дії з 23.02.2017 року на джерело викидів №1 Котел Колвітерм KT DUO 50T, із встановленням величини масової витрати для оксидів азоту (оксиду та діоксину азоту) у перерахунку на діоксид азоту - 0,00224 г/с; для оксиду вуглецю - 0,00168 г/с (а.с.61-62);
- №1221000000-114 зі строком дії з 31.10.2011 року до 31.10.2016 року на джерела викидів, із встановленням величини масової витрати, зокрема для: ДВ №1 Котел Habitat 23SE оксиди азоту (оксиду та діоксину азоту) у перерахунку на діоксид азоту - 0,0011 г/с; оксид вуглецю - 0,0004 г/с; ДВ №2 Котел Колви-Термона оксиди азоту (оксиду та діоксину азоту) у перерахунку на діоксид азоту - 0,0008 г/с; оксид вуглецю - 0,001 г/с; ДВ №3 Котел Колви-Термона оксиди азоту (оксиду та діоксину азоту) у перерахунку на діоксид азоту - 0,0008 г/с; оксид вуглецю - 0,001 г/с (а.с.64-68);
- №1221000000-113 зі строком дії з 31.10.2011 року до 31.10.2016 року на джерела викидів №13 (пост пайки), №15, №16, №17 (пости п/а зварювання в СО2), як для неорганізованих джерел викидів нормативи граничнодопустимих викидів не встановлюються, регулювання здійснюється за вимогами, що викладені в розділі 3 (а.с.70-73);
- №1221000000-109 зі строком дії з 19.07.2011 року до 19.07.2016 року на джерело викидів №1 газовий котел Колбітерм KT DUO 50T , із встановленням величини масової витрати для оксидів азоту у перерахунку на діоксид азоту - 0,0020 г/с; для оксиду вуглецю - 0,00073 г/с (а.с.74-77).
83. Джерело викиду №1 газовий котел Колви-Термона KT DUO 50T є даховою топкою проммайданчика м. Верхньодніпровськ, пр. Шевченка 19.
84. У зв'язку із переміщенням ТОВ Астра в інший офіс адміністративно-побутового корпусу ТОВ Верхньодніпровський завод потужного радіобудування за адресою м. Верхньодніпровськ вул. Титова, 37, приміщення офісу за адресою м. Верхньодніпровськ, пр. Шевченка 19 не експлуатуються, складено акт про припинення газопостачання та пломбування.
85. Джерела викидів №1, №2, №3 котли Habitat 23SE та Колви-Термона є настінними опалювальними газовими котлами проммайданчику м. Верхньодніпровськ, вул. Яблунева, 190а.
86. Джерела викидів №12 та №13 печі полімеризації електричні знаходяться на проммайданчику м. Верхньодніпровськ, вул. Яблунева, 190а. З 27.11.2017 року роботу вказаних джерел тимчасово призупинено до моменту отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря (а.с.153).
87. Джерело викиду №15 пост пайки проммайданчику м. Верхньодніпровськ, вул. Яблунева, 190а. З 27.11.2017 року роботу джерел тимчасово призупинено до моменту отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря (а.с.153).
88. 22.02.2018 року ТОВ Астра отримано дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №122000000-98, строком дії з 22.02.2018 року, термін дії необмежений (а.с. 157-166).
89. Дозволені обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря дозволом №122000000-98, зокрема, на:
- джерело викидів 1: Котел Habitat 23SE : із встановленням величин масової витрати г/сек: оксиди азоту (оксид та діоксид азоту) у перерахунку на діоксид азоту - 0,00178 г/с; для оксиду вуглецю - 0,00067 г/с;
- джерело викидів 2: Котел Колвітерм KT DUO 50T : із встановленням величин масової витрати г/сек: оксиди азоту (оксид та діоксид азоту) у перерахунку на діоксид азоту - 0,00105 г/с; для оксиду вуглецю - 0,0012 г/с;
- джерело викидів 3: Котел Колвітерм KT DUO 50T : із встановленням величин масової витрати г/сек: оксиди азоту (оксид та діоксид азоту) у перерахунку на діоксид азоту - 0,00124 г/с; для оксиду вуглецю - 0,00135 г/с;
- джерело викидів 12: Піч полімеризації: граничнодопустимі викиди - речовини у вигляді суспендованих твердих частинок недиференційованих за складом: 150 мг/м3, епіхлоргідрин 20 мг/м3; : із встановленням величин масової витрати ацетон - 0,00525 г/с, аміак - 0,00062 г/с;
- джерело викидів 13: Піч полімеризації: граничнодопустимі викиди - речовини у вигляді суспендованих твердих частинок недиференційованих за складом: 150 мг/м3, епіхлоргідрин 20 мг/м3; : із встановленням величин масової витрати ацетон - 0,00492 г/с, аміак - 0,00062 г/с;
- джерело викидів 15: Пост пайки: із встановленням величин масової витрати: свинець та його сполуки (у перерахунку на свинець) - 0,0000036 г/с;
- джерело викидів 16: Пост пайки: із встановленням величин масової витрати: свинець та його сполуки (у перерахунку на свинець) - 0,0000029 г/с;
90. Відповідачем вжито заходів до усунення виявлених порушень, проведено налагоджувальні роботи на котлах та проведено повторний інструментальний контроль.
91. Згідно протоколу №5/3-1 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарний джерел від 5 березня 2018 року проведено вимірювання змісту забруднюючих речовин (ЗР) в організованих викидах стаціонарних джерел Товариства з обмеженою відповідальністю Астра ; документ, що регламентує значення нормативів викидів, наведених в розділі 5 - дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №1221000000-82 від 23.02.2017 року, термін дії необмежений (а.с.196-197).
92. Результатами вимірювання протоколом №5/3-1 (дата відбору проб та зразків 05.03.2018 року) встановлено:
- ДВ №1 котел Колбітерм КТ DUO 50Т' : азот оксиду: середнє значення проб 1-5: масова концентрація 115,83 мг/м3, масова витрата викиду 0,00093 г/с; норматив викиду 0,00224 г/с; вуглецю оксиду: середнє значення проб 1-5: масова концентрація 34,19 мг/м3, масова витрата викиду 0,00028 г/с; норматив викиду 0,00168 г/с.
93. Згідно протоколу №5/3-2 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарний джерел від 5 березня 2018 року проведено вимірювання змісту забруднюючих речовин (ЗР) в організованих викидах стаціонарних джерел Товариства з обмеженою відповідальністю Астра ; документ, що регламентує значення нормативів викидів, наведених в розділі 5 - дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №1221000000-98 від 22.02.2018 року, термін дії необмежений (а.с.233-236).
94. Результатами вимірювання протоколом №5/3-2 (дата відбору проб та зразків 05.03.2018 року) встановлено:
- ДВ №1 котел Habitat 23SE : азот оксиду: середнє значення проб 1-5: масова концентрація 92,35 мг/м3, масова витрата викиду 0,00083 г/с; норматив викиду 0,00178 г/с; вуглецю оксиду: середнє значення проб 1-5: масова концентрація 36,50 мг/м3, масова витрата викиду 0,00033 г/с; норматив викиду 0,00067 г/с;
- ДВ №2 котел Колви Термона : азот оксиду: середнє значення проб 1-5: масова концентрація 112,14 мг/м3, масова витрата викиду 0,00101 г/с; норматив викиду 0,00105 г/с; вуглецю оксиду: середнє значення проб 1-5: масова концентрація 33,63 мг/м3, масова витрата викиду 0,00030 г/с; норматив викиду 0,0012 г/с;
- ДВ №3 котел Колви Термона : азот оксиду: середнє значення проб 1-5: масова концентрація 107,73 мг/м3, масова витрата викиду 0,00108 г/с; норматив викиду 0,00124 г/с; вуглецю оксиду: середнє значення проб 1-5: масова концентрація 31,63 мг/м3, масова витрата викиду 0,00032 г/с; норматив викиду 0,00135 г/с.
95. Згідно договору №М26/02/2018 від 28.02.2018 року проведено виконання вимірювань вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах автотранспорту в перелік одиниць автотранспортних засобів включено автотранспортні засоби, які виконують операції з розвантаження та завантаження матеріалів та виробів на відкритому майданчику модулю Молодечне складу сировини (виконуються операції з розвантаження та завантаження готових матеріалів (виробів) в автотранспорт.
96. У судовому засіданні представником відповідача зазначено, що експлуатація відкритого майданчика складування сировини здійснюється, однак, підприємством подано документи для отримання дозволу на викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, на дату проведення судового засідання дозвіл не отримано.
97. Відрізний верстат, а саме стаціонарно закріплена електропила дискова СК85, викид забруднюючих речовин - пил металевий, реалізована підприємством згідно видаткової накладної №2 від 02.04.2018 року, з вказаного часу джерело викидів відсутнє (а.с.222).
98. Два бетонозмішувачі, що були розташований на будівельній дільниці, станом на 02.04.2018 року реалізовані згідно видаткових накладних №3, 4 від 02.04.2018 року, з вказаного часу джерело викидів відсутнє (а.с.221, 223).
VІ. ОЦІНКА ТА ВИСНОВКИ СУДУ
99. З системного аналізу матеріалів справи суд дійшов висновку, що підприємством усунуто виявлені недоліки, а саме, отримано дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, проведено налагоджувальні роботи та забезпечено роботу джерел викидів без перевищення граничнодопустимих викидів в атмосферне повітря, зокрема, щодо котлів, печей полімеризації, поста пайки. Відрізний верстат та бетонозмішувач були реалізовані, та відсутні у підприємства як джерела викидів. Отже, відсутні підстави для вжиття заходів реагування щодо вказаних джерел утворення викидів та задоволення позову у цій частині.
100. Однак, відповідачем не усунено порушення статей 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря , а саме продовжується експлуатація на модулі Молодечне відкритого майданчику складу сировини (виконуються операції з розвантаження та завантаження готових матеріалів (виробів) в автотранспорт) без одержання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є підставою для задоволення позову в частині позовних вимог щодо вжиття заходів реагування у вигляді тимчасового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг під час якого здійснюється експлуатація вказаного об'єкта як джерела утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
101. Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволення позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертизи. Оскільки вказані судові витрати позивачем не понесені, судові витрати по справі покладаються на позивача, у зв'язку із чим відсутні підстави для задоволення клопотання позивача про покладення судових витрат по справі на відповідача.
102. Керуючись статтями статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
вирішив:
1. Адміністративний позов Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 37988899; вул. Лабораторна, 69, м. Дніпро, 49010) до Товариства з обмеженою відповідальністю Астра (код ЄДРПОУ 13471936; проспект Шевченка, 19, м. Верхньодніпровськ, Верхньодніпровський район, Дніпропетровська область, 51600) про застосування заходів реагування - задовольнити частково.
2. Застосувати заходи реагування у вигляді тимчасового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг, під час якого здійснюється експлуатація джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря ТОВ Астра , а саме: відкритого майданчику складу сировини в автотранспорт, розташованого на території модуль Молодечне за адресою: вул. Яблунева, 190а, м. Верхньодніпровськ, до повного усунення порушень.
3. В частині позовних вимог щодо тимчасового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації дродукцїї, виконання робіт, надання послуг, під час якого здійснюється експлуатація джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря ТОВ Астра , а саме: дахова топкова (розташовані на проммайданчику м. Верхньодніпровськ, пр. Шевченка, 19), Котли Habitat 23 SE та Колви-Термона (розташовані на проммайданчику м. Верхньодніпровськ, вул. Яблунева, 190а), піч полімеризації та пост пайки (розташовані на проммайданчику м. Верхньодніпровськ, вул. Яблунева, 190а), відрізний верстат - 1 од. (розташовано на території модуль Молодечне ), бетонозмішувач (на території Піонерський табір Зірочка ) - відмовити.
4. Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
5. До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
6. Повне рішення складено 19 липня 2018 року.
Суддя І.О. Верба
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.07.2018 |
Оприлюднено | 23.07.2018 |
Номер документу | 75426888 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Чередниченко В.Є.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні