ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 819/286/18
19 липня 2018 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Мартиць О.І.
за участю: секретаря судового засідання Риндюк В.Т.
представника позивача ОСОБА_1, довіреність від 04.09.2017 №100/16999
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку до товариства з обмеженою відповідальністю "Актив-Гарант" про стягнення штрафу,
ВСТАНОВИВ:
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (далі - позивач, або Комісія) звернулась до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Актив-Гарант" (далі - відповідач, або ТОВ "Актив-Гарант") про стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю "Актив-Гарант" штрафу у розмірі 200000,00 грн. до державного бюджету України.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що за умисні дії з цінними паперами, що мають ознаки маніпулювання цінами на фондовому ринку, на товариство з обмеженою відповідальністю "Актив-Гарант" постановою від 14.09.2017 №404-ЦА-УП-ЮО накладена штрафна санкція у розмірі 200000,00 грн., яка відповідачем не сплачена. В зв'язку з несплатою відповідачем добровільно штрафу у встановлений термін позивач звернувся до суду про стягнення штрафу у примусовому порядку.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 15.02.2018 позовну заяву Комісії залишено без руху у зв'язку з несплатою судового збору та надано строк для усунення таких недоліків до 28.02.2018.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 02.03.2018 позовну заяву було повернуто позивачу.
Не погодившись з ухвалою суду першої інстанції, Комісія подала апеляційну скаргу.
Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 17.05.2018 апеляційну скаргу Комісії задоволено та ухвалу Тернопільського окружного адміністративного суду від 02.03.2018 про повернення позовної заяви по справі №819/286/18 скасовано, а справу направлено до суду першої інстанції для продовження її розгляду.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 19.06.2018 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін, призначено у справі судове засідання на 19.07.2018.
У судовому засіданні представник позивача підтримала заявлений позов та просила його задовольнити.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином відповідно до статей 124,126 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Так, копія ухвали про відкриття провадження відповідачу направлялася за адресою місцезнаходження: вул. Київська, 11 м. Тернопіль, 46016, однак поштове відправлення повернулось на адресу суду за закінченням терміну зберігання (аркуш справи 128).
За положеннями статті 124 КАС України у разі ненадання учасниками справи інформації щодо їх поштової адреси судовий виклик або судове повідомлення надсилаються юридичним особам - за адресою місцезнаходження, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
У разі відсутності учасників справи за такою адресою вважається, що судовий виклик або судове повідомлення вручено їм належним чином.
Згідно з частиною одинадцятою статті 126 КАС України у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.
Відповідно до частини першої статті 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
За приписами частини третьої статті 205 КАС України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи, зокрема, у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
Суд зазначає, що відповідачем не було надано у строк, встановлений судом, відзиву на позовну заяву.
Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Таким чином, враховуючи вказані вище положення процесуального закону, суд дійшов висновку про наявність підстав для розгляду справи за відсутності представника відповідача, який не прибув у судове засідання та за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши у відкритому судовому засіданні пояснення представника позивача, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що позов підлягає до задоволення з наступних підстав та мотивів.
Суд встановив, що постановою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 22 січня 2016 року порушено справу про правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні ТОВ "Актив-Гарант" (аркуш справи 73-78).
Постановою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 04.02.2016 зупинено провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні ТОВ "Актив-Гарант", оскільки до підписання акту про правопорушення представником ТОВ "Актив-Гарант" ОСОБА_2 (за довіреністю) були надані письмові пояснення від 04.02.2016 по справі, у зв'язку з чим в уповноваженої особи Комісії виникли питання, що потребують проведення додаткової перевірки обставин справи (аркуш справи 71).
Постановою позивача від 22 серпня 2017 року провадження у справі відновлено у відношенні ТОВ "Актив-Гарант" (аркуш справи 66).
Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку у відношенні ТОВ "Актив-Гарант" було складено акт №464-ЦА-УП-ЮО про правопорушення на ринку цінних паперів від 04.09.2017 (аркуш справи 56-61), яким зафіксовано наступне.
Відповідно до річної фінансової звітності публічного акціонерного товариства "Фінансова компанія "Авангард" (надалі - ПАТ "ФК" "Авангард", Емітент) за 2013 рік, розміщеної 25.04.2014 в загальнодоступній інформаційній базі даних Комісії на веб-сайті, Емітент мав такі фінансово-господарські показники, зокрема: переважна частка активів Емітента складалась з фінансових інвестицій та дебіторської заборгованості відповідно до балансу Емітента, а саме: 99,99%. Відповідно до річної фінансової звітності ПАТ "ФК "Авангард" за 2014 рік, розміщеної 27.04.2015 в загальнодоступній формаційній базі даних Комісії на веб-сайті, Емітент мав такі фінансово-господарські показники, зокрема: переважна частка активів Емітента складалась з фінансових інвестицій та дебіторської заборгованості відповідно до балансу Емітента, а саме: 99,97%.
Згідно інформації про випуск цінних паперів Емітента, зазначеної на веб-сайті Емітентом випущено 400000000 акцій, номінальною вартістю акції 0,25 грн., відповідно до свідоцтва про реєстрацію випуску цінних паперів емітента від 26.01.2010 № 16/1/10.
При цьому, за результатами аналізу договорів купівлі - продажу цінних паперів Емітента, наявних в Комісії у вигляді адміністративних даних щодо здійснення діяльності організаторами торгівлі, встановлено, що з цінними паперами Емітента у період з 01.07.2014 по 19.05.2015 договори купівлі - продажу цінних перів укладались, зокрема на ПАТ "Східно-Європейська фондова біржа" (далі - ПАТ СЄФБ") та були укладені правочини.
При цьому, 31.07.2014, 29.08.2014, 31.10.2014, 28.11.2014, 30.01.2015, 27.02.2015, 31.03.2015 та 30.04.2015 є останніми робочими днями місяців, у які відбувались біржові торги, за результатами яких формувався біржовий курс акцій Емітента у розмірі: 4,34 грн.
Таким чином, позивач прийшов до висновку, що ТОВ "Актив-Гарант" та ТОВ "Пальміра-Капітал" операції купівлі-продажу акцій Емітента, які надають уявлення щодо ціни на акції Емітента, що не відповідають дійсності і призводять до встановлення інших цін, ніж ті, що існували б за відсутності вищевказаних операцій.
Окремо зазначено, що за наявною в Комісії інформацією, станом на 31.07.2014 цінні папери Емітента перебували в активах 21 ІСІ у кількості 11 064 206 шт. із загальною балансовою вартістю 48 018 652,56 грн.; станом на 31.08.2014 цінні папери Емітента перебували в активах 22 ІСІ у кількості 11 050 820 шт. із загальною балансовою вартістю 47 960 553,26 грн.; станом на 30.09.2014 цінні папери Емітента перебували в активах 26 ІСІ у кількості 11 826 745 шт. із загальною балансовою вартістю 51 235 817,76 грн.; станом на 31.10.2014 цінні папери Емітента перебували в активах 24 ІСІ у кількості 10 470 990 шт. із загальною балансовою вартістю 45 444 095.12 грн.; станом на 30.11.2014 цінні папери Емітента перебували в активах 23 ІСІ у кількості 10 333 520 шт. із загальною балансовою вартістю 44 847 921,32 грн.; станом на 31.12.2014 цінні папери Емітента перебували в активах 22 ІСІ у кількості 9 634 992 шт. із загальною балансовою вартістю 38 813 473,30 грн.; станом на 31.01.2015 цінні папери Емітента перебували в активах 20 ІСІ у кількості 8 717 938 шт. із загальною балансовою вартістю 37 821 885,32 грн.; станом на 28.02.2015 цінні папери Емітента перебували в активах 22 ІСІ у кількості 8 785 213 шт. із загальною балансовою вартістю 38 127 824,42 грн.; станом на 31.03.2015 цінні папери Емітента перебували в активах 28 ІСІ у кількості 17 368 328 шт. із загальною балансовою вартістю 75 378 540,58 грн.; станом на 30.04.2015 цінні папери Емітента перебували в активах 27 ІСІ у кількості 16 221 885 шт. із загальною балансовою вартістю 70 402 977,96 грн.
Згідно пункту 1 частини першої статті 10-1 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", маніпулюванням цінами на фондовому ринку є: здійснення або намагання здійснити операції чи надання заявки на купівлю або продаж фінансових інструментів, які надають або можуть надавати уявлення щодо поставки, придбання або ціни фінансового інструменту, що не відповідають дійсності, та вчиняються одноосібно або за попередньою змовою групою осіб і призводять до встановлення інших цін, ніж ті, що існували б за відсутності таких операцій або заявок.
Враховуючи вищевикладене, в діях ТОВ "Актив-Гарант" з акціями ПАТ ФК "Авангард" на ПАТ "СЄФБ" позивачем встановлені ознаки маніпулювання цінами на фондовому ринку, визначені пунктом 1 частини першої статті 10-1 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів з Україні".
Позивач 05.09.2017 виніс постанову про розгляд справи про правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні ТОВ "Актив-гарант"(аркуш справи 55).
За результатами розгляду справи про правопорушення на ринку цінних паперів уповноваженими особами Комісії за умисні дії, що мають ознаки маніпулювання на фондовому ринку у відношенні відповідача винесено постанову про накладення санкції від 14.09.2017 №404-ЦА-УП-ЮО, відповідно до якої до ТОВ "Актив-Гарант" застосовано штрафну санкцію у розмірі 200000,00 грн. (аркуш справи 42-48).
Позивач направив відповідачу ТОВ "Актив-Гарант" за адресою: 46016, Тернопільська область, м. Тернопіль, вул. Київська, будинок 11, постанову №404-ЦА-УП-ЮО про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів від 14.09.2017, що підтверджується листом (аркуш справи 41).
На момент звернення до суду зазначена сума штрафу відповідачем не сплачена.
Вирішуючи спір, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством.
Згідно із статтею 6 зазначеного Закону Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президенту України, підзвітним Верховній Раді України. Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку може утворювати територіальні органи у випадках, передбачених у положенні про Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку. Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку здійснює повноваження через центральний апарат і свої територіальні органи.
Статтею 7 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" передбачено, що основними завданнями Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку є: формування та забезпечення реалізації єдиної державної політики щодо розвитку та функціонування ринку цінних паперів та їх похідних в Україні, сприяння адаптації національного ринку цінних паперів до міжнародних стандартів; координація діяльності державних органів з питань функціонування в Україні ринку цінних паперів та їх похідних; здійснення державного регулювання та контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних на території України, а також у сфері спільного інвестування; захист прав інвесторів шляхом застосування заходів щодо запобігання і припинення порушень законодавства на ринку цінних паперів, застосування санкцій за порушення законодавства у межах своїх повноважень; сприяння розвитку ринку цінних паперів; узагальнення практики застосування законодавства України з питань випуску та обігу цінних паперів в Україні, розроблення пропозицій щодо його вдосконалення.
Пунктами 1, 5 та 6 частини 1 статті 10-1 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" встановлено, що маніпулюванням цінами на фондовому ринку є: здійснення або намагання здійснити операції чи надання заявки на купівлю або продаж фінансових інструментів, які надають або можуть надавати уявлення щодо поставки, придбання або ціни фінансового інструменту, що не відповідають дійсності, та вчиняються одноосібно або за попередньою змовою групою осіб і призводять до встановлення інших цін, ніж ті, що існували б за відсутності таких операцій або заявок; неодноразове протягом торговельного дня укладення двома або більше учасниками торгів угод купівлі чи продажу фінансових інструментів у власних інтересах чи за рахунок одного і того ж клієнта, за якими кожен з учасників торгів виступає як продавець та покупець одного і того ж фінансового інструменту за однаковою ціною в однаковій кількості або які не мають очевидного економічного сенсу або очевидної законної мети хоча б для одного з учасників торгів (або їх клієнтів), а також надання клієнтом кільком учасникам біржових торгів доручення на укладення в його інтересах однієї або більше угод з одним і тим самим фінансовим інструментом, під час яких покупець та продавець діють в інтересах клієнта; неодноразове протягом торговельного дня здійснення або намагання здійснити операції чи надання заявки на купівлю або продаж фінансових інструментів, що не мають очевидного економічного сенсу або очевидної законної мети, якщо за результатами таких торгів власник таких фінансових інструментів не змінюється.
Згідно з пунктом 11 частини першої статті 11 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку застосовує до юридичних осіб фінансові санкції за умисні дії, що мають ознаки маніпулювання на фондовому ринку, визначені цим Законом - у розмірі від десяти до п'ятдесяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або в розмірі до ста п'ятдесяти відсотків прибутку (надходжень), одержаних в результаті цих дій.
Відповідно до пункту 14 частини першої статті 8 вказаного Закону Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право накладати адміністративні стягнення, штрафні та інші санкції за порушення чинного законодавства на юридичних осіб та їх співробітників, аж до анулювання ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів.
На підставі пункту 11 частини першої статті 11 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" та пункту 1 розділу XVII Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 16.10.2012 року №1470, позивач застосував до ТОВ "Актив-Гарант" санкцію у вигляді штрафу у розмірі 200000,00 грн.
Згідно статті 11 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" у разі несплати штрафу протягом 15 днів примусове стягнення штрафів здійснюється на підставі відповідного рішення суду за позовом Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Відповідач доказів оскарження даної постанови та/або доказів сплати визначеного постановою штрафу не надав, а суд не здобув.
Відповідно до частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи всі наведені обставини в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (місцезнаходження: вул. Московська, 8, корп.30, м. Київ, 01010, код ЄДРПОУ 37956207) до товариства з обмеженою відповідальністю "Актив-Гарант" (місцезнаходження: вул. Київська, 11, м. Тернопіль, 46016, код ЄДРПОУ 37139737) про стягнення штрафу задовольнити повністю.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Актив-Гарант" (місцезнаходження: вул. Київська, 11, м. Тернопіль, 46016, код ЄДРПОУ 37139737) штраф за правопорушення на ринку цінних паперів в розмірі 200000 (двісті тисяч) гривень 00 (нуль) копійок до державного бюджету України на рахунок відкритий в управлінні Державної казначейської служби України за балансовим рахунком 3111 "Надходження до загального фонду державного бюджету", по коду бюджетної класифікації 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції", символ звітності 106.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 20 липня 2018 року.
Головуючий суддя Мартиць О.І.
копія вірна:
Суддя Мартиць О.І.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2018 |
Оприлюднено | 23.07.2018 |
Номер документу | 75427769 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні