Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 липня 2018 р. № 820/3065/18
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді - Шляхової О.М.,
розглянувши у порядку підготовчого письмового провадження в приміщенні суду в м.Харкові справу за адміністративним позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Петрівське" (62203, Харківська область, Золочівський район, смт. Золочів, вул. Піонерська, 40 ) до Державного реєстратора відділу державної реєстрації Харківської районної державної адміністрації Харківської області ОСОБА_1 (61098, м. Харків, Григорівське шосе, 52), треті особи, що не заявляють самостійних вимог на стороні відповідача: Відділ державної реєстрації Харківської районної державної адміністрації Харківської області (61098, м.Харків, Григорівське шосе, 52), Відділ Держгеокадастру у Золочівському районі Харківської області (62203, Харківська область, Золочівський район, смт. Золочів, вул. Центральна, 13 а), ОСОБА_2 (62203, Харківська область, Золочівський район, с. Петрівка), Товариство з обмеженою відповідальністю Ажур+Н (62210, АДРЕСА_1) про скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Петрівське", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
- скасувати запис державного реєстратора Харківського районного управління юстиції Харківської області ОСОБА_1 про інше речове право №12549962 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо державної реєстрації права оренди земельної ділянки, кадастровий номер 6322684500:03:001:0191, за товариством з обмеженою відповідальністю Ажур+Н .
- скасувати запис державного реєстратора Харківського районного управління юстиції Харківської області ОСОБА_1 про інше речове право №12547598 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо державної реєстрації права оренди земельної ділянки, кадастровий номер 6322684500:03:001:0192, за товариством з обмеженою відповідальністю Ажур+Н .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувані рішення є такими, що підлягають скасуванню, оскільки останніми було незаконно зареєстроване право оренди земельних ділянок за ТОВ Ажур+Н всупереч наявності чинних договорів оренди, укладених між власниками земельних ділянок та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Петрівське", які належним чином зареєстровані. За вказаних обставин позивач зазначав, що спірними рішеннями порушуються його права як належного орендаря землі, оскільки
право оренди земельних ділянок зареєстроване за ТОВ Ажур+Н , яке господарює на орендованій нами землі.
Ухвалою суду від 25.04.2018 року справу прийнято до розгляду в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за означеним позовом.
Через канцелярію суду 18 липня 2018 року представником позивача подана заява про розгляд справи у порядку письмового провадження за наявними в ній матеріалами.
Відділом Державної реєстрації Харківської районної державної адміністрації Харківської області до суду 18.07.2018 року направлені матеріали реєстраційної справи, стосовно реєстрації земельних ділянок, реєстрація яких є предметом розгляду по справі.
У судове засідання відповідач, повідомлений належним чином про дату та місце удового розгляду справи, не прибув, свого представника до участі у справі не направив. Правом надання відзиву на позов не скористався.
Представник третьої особи - ОСОБА_2 надала заяву, в якій не заперечувала проти розгляду справи у порядку письмового провадження, надала дані бухгалтерського обліку СТОВ "Петрівське"за 01.01.2013 по 21.06.2018 року про нарахування та сплату за договорами оренди.
За правилами ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Суд, на підставі ст. 205 КАС України, вважає можливим розглянути справу у письмовому провадженні.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно до вимог ч. 4 ст. 229 КАС України.
Суд з'ясувавши позицію позивача та відповідача, третіх осіб, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у справі доказів у їх сукупності, встановив наступне.
04.05.2007 року між ОСОБА_2 та СТОВ Петрівське укладено договір оренди землі площею 5, 1588 га (кадастровий №6322684500:03:001:0191) строком на 15 років, зареєстрований у відділі Держкомзему у Золочівському районі Харківської області за №040869500024 (а.с.10-11).
Цього ж дня між тими ж сторонами укладено договір оренди землі площею 5, 1674 га (кадастровий №6322684500:03:001:0192) строком на 15 років, зареєстрований у відділ Держкомзему у Золочівському районі Харківської області за №040869500025 (а.с. 13-14).
Факт передачі в оренду зазначених земельних ділянок підтверджується актами про передачу та прийом земельних ділянок віж 22.01.2008 року (а.с. 12, 15).
В той же час, відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна (надалі - Інформаційна довідка) від 25.05.2016 року державним реєстратором Харківського районного управління юстиції ОСОБА_1 10.12.2015 року здійснено запис про інше речове право №12549962, яким зареєстровано право оренди земельної ділянки, кадастровий номер 6322684500:03:001:0191 за ТОВ Ажур+Н .
Як вбачається з листів Відділу Держгеокадастру у Золочівському районі Харківської області ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 23.08.2016 року за № 27-20.21-0.8-1646/2-16 та за № 27-20.21-0.8-1647/2-16, на земельні ділянки які розташовані на території Одноробівської сільської ради, яка належить ОСОБА_2, кадастровий номер 6322684500:03:001:0192 та 6322684500:03:001:0191, Відділом Держгеокадастру підтверджено, що договори оренди реєструвалися 18.01.2008 року з СТОВ "Петрівське" на 15 років, за реєстраційними номерами: 040869500025 та 040869500024 (а.с. 18-19).
Між тим, як встановлено під час розгляду справи, відповідно до Інформаційної довідки від 25.05.2016 року державним реєстратором Харківського районного управління юстиції ОСОБА_1 10.12.2015 року здійснено запис про інше речове право №12547598, яким зареєстровано право оренди земельної ділянки, кадастровий номер 6322684500:03:001:0192 за ТОВ Ажур+Н .
При цьому, додаткові угоди про розірвання договорів оренди землі між СТОВ Петрівське та ОСОБА_2 не укладались.
Таким чином, наразі право оренди вищезазначених земельних ділянок зареєстровано за ТОВ Ажур+Н , не зважаючи на той факт, що договори оренди між СТОВ Петрівське та власниками земельних ділянок, є чинними.
Згідно умов зазначених договорів вбачається, що строк їх дії 15 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк ( а.с. 21-23).
Вирішуючи вказаний спір суд зазначає, що правовідносини, з приводу яких подано позов, врегульовані Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у сукупності з положеннями Закону України Про оренду землі .
Відповідно до ч. 1 ст. 93 ЗКУ право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 ЗУ Про оренду землі орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою.
Відповідно до ч. 1 ст. 25 ЗУ Про оренду землі орендар земельної ділянки має право, серед іншого, самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі, отримувати продукцію та доходи.
Відповідно до ч.5 ст. 6 Закону України Про оренду землі право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно ( п.1 ч.1 ст.2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ).
Державна реєстрація прав проводиться за заявами у сфері державної реєстрації прав будь-яким державним реєстратором з урахуванням вимог, встановлених абзацами першим - третім цієї частини, крім випадку, передбаченого абзацом п'ятим цієї частини (абз.4 ч.5 ст.3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ).
В силу положень ч.3 ст.3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , в частині, що застосовується до спірних правовідносин, речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними, якщо реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення.
На момент укладання договорів оренди землі (травень 2007 року), відповідно до ст. 202 Земельного кодексу України та Наказу № 7 від 02.07.2003 Державного комітету України по земельних ресурсах Про затвердження Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель - державна реєстрація державних актів на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі здійснювалася структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України.
Відповідно до ст. 18 Закону України Про оренду землі (в редакції, чинній на час підписання договорів оренди), договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.
Згідно ст. 210 Цивільного кодексу України, правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.
Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства ( ч.1 ст. 628 ЦК України).
Відповідно до ст.4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державній реєстрації прав підлягають: 1) право власності; 2) речові права, похідні від права власності: право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншою капітальною спорудою (їх окремою частиною), що виникає на підставі договору найму (оренди) будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менш як три роки; іпотека; право довірчої власності; інші речові права відповідно до закону;3) право власності на об'єкт незавершеного будівництва; 4) заборона відчуження та арешт нерухомого майна, податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження.
Згідно з ч.4 ст. 18 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.
Згідно п.1 ч.3 ст. 10 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації.
Також, вказана норма кореспондує з п.12 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2016 р. №553), згідно якого, розгляд заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, здійснюється державним реєстратором, який встановлює черговість розгляду заяв, що зареєстровані в базі даних заяв на це саме майно, відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами та їх обтяженнями, а також наявність підстав для проведення державної реєстрації прав, зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав.
Відповідно до п.5 ч.1 ст. 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.
Піддаючи детальному аналізу встановлені судом обставини у поєднанні з відповідними положеннями законодавства, суд зазначає, що, відповідач під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний був перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.
Зазначене свідчить на користь того, що відповідачем було порушено приписи п.1 ч.3 ст. 10 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та п.12 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Суд зазначає, що договори оренди, станом на час прийняття спірних рішень не втратили свою чинність, доказів протилежного суду не надано.
Також, відповідно до ст. 8, п. 4 ст. 9, ч.4 ст. 15 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень до повноважень органу державної реєстрації прав в тому числі входить: проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень або відмова у їх реєстрації. Державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації. Державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству та поданим документам. На державного реєстратора покладено обов'язок під час проведення реєстрації встановити відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав, поданим документам.
Пунктом 15 Постанови КМУ №868 від 17.10.2013 року Про затвердження порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що під час розгляду заяви і документів, що додаються до неї, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями.
Відповідно до п.8-1 ч.2 ст. 9 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (в редакції, яка діяла на момент вчинення записів) державний реєстратор під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 01 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.
В порушення зазначених норм законодавства ці дії державними реєстраторами вчинені не були, а тому записи про інше речове право оренди, зареєстровані за ТОВ Ажур+Н , підлягають скасуванню.
Такої ж думки дотримується Верховний Суд України у своїй постанові від 15.11.2016 року по справі №21-3030а16.
Крім того, оскільки строк дії договорів складав 15 років, за таких підстав, враховуючи, що договір оренди, укладений між позивачем та ОСОБА_2 було зареєстровано у Відділі Держгеокадастру у Золочівському районі ГУ Держгеокадастру у Харківській області, про що у державному реєстрі земель вчинено відповідні записи: від 18.01.2008 за №040869500025 та №040869500024, а договори, що були укладені між позивачем та ОСОБА_2 - 04.05.2008р., беручи до уваги положення ст. 18 Закону України Про оренду землі (в редакції, чинній на час підписання договорів оренди) та прикінцеві положення вказаних договорів, за якими, останні набирають чинності після підписання сторонами та їх державної реєстрації, суд приходить до висновку, що на час прийняття спірних рішень індексний номер 27112626 від 15.12.2015р. та індексний номер 27119299 від 15.12.2015р. вказані договори не вичерпали себе у часі.
Отже, у позивача було наявне встановлене законом право оренди земельних ділянок, що зареєстровано, проте, усупереч наявному, спірними рішеннями було здійснено реєстрацію права оренди землі за ТОВ "Ажур+Н", що спричинило одночасне існування державної реєстрації кількох прав оренди на одні й ті ж земельні ділянки, що суперечить приписам Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою речових та інших прав, які підлягають державній реєстрації, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом України у постанові від 30.03.2016 року по справі №814-3015-14.
За таких обставин, у спірних правовідносинах відповідач повинен був відмовити у проведенні державної реєстрації права оренди ТОВ "Ажур+Н" на підставі п.5 ч.1 ст. 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Позиція відповідача, що право оренди ТОВ "Ажур+Н" зареєстровано із дотриманням вимог законодавства, нічим не підтверджуються, водночас саме на відповідача, як суб'єкта владних повноважень в рамках даного спору, в силу ч.2 ст. 71 КАС України покладено обов'язок з доказування правомірності своїх дій та рішень.
Під час розгляду справи не спростовується той факт, що останнім було вчинено порушення приписів п.1 ч.3 ст. 10 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та п.12 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, оскільки фактично не встановлено наявність суперечності між заявленими правами ТОВ "Ажур+Н"та вже зареєстрованими правами Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Петрівське" .
Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Керуючись ст. ст. 2, 8-14, 71, 160-163, 186, 254 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Петрівське" до Державного реєстратора відділу державної реєстрації Харківської районної державної адміністрації Харківської області ОСОБА_1, треті особи, що не заявляють самостійних вимог на стороні відповідача: Відділ державної реєстрації Харківської районної державної адміністрації Харківської області , Відділ Держгеокадастру у Золочівському районі Харківської області, ОСОБА_2, Товариство з обмеженою відповідальністю Ажур+Н про скасування рішення - задовольнити.
Скасувати запис державного реєстратора Харківського районного управління юстиції Харківської області ОСОБА_1 про інше речове право №12549962 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо державної реєстрації права оренди земельної ділянки, кадастровий номер 6322684500:03:001:0191, за товариством з обмеженою відповідальністю Ажур+Н .
Скасувати запис державного реєстратора Харківського районного управління юстиції Харківської області ОСОБА_1 про інше речове право №12547598 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо державної реєстрації права оренди земельної ділянки, кадастровий номер 6322684500:03:001:0192, за товариством з обмеженою відповідальністю Ажур+Н .
Стягнути з Державного реєстратора відділу державної реєстрації Харківської районної державної адміністрації Харківської області ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ 04058775; 61098, м. Харків, Григорівське шосе, 52) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Петрівське" (код ЄДРПОУ 32221884; 62203, Харківська область, Золочівський район, смт. Золочів, вул. Піонерська, 40 ) судовий збір у розмірі 3524,00 грн. (три тисячі п'ятсот двадцять чотири гривні).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення підписано 23 липня 2018 року.
Суддя Шляхова О.М.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2018 |
Оприлюднено | 24.07.2018 |
Номер документу | 75452182 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Шляхова О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні