ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
17 липня 2018 рокусправа № П/811/1812/17
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючий суддя: Чабаненко С.В.
судді: Чумак С.Ю., Юрко І.В.,
за участю секретаря судового засідання: Кязімової Д.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Пріорітет" на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2017 р. (суддя А.В. Сагун ) по справі № П/811/1812/17 за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Пріорітет" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами, -
ВСТАНОВИВ:
Державна служба геології та надр України звернулася до суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Пріорітет», в якому просила припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4520 від 30.11.2007 року, виданого Товариству з обмеженою відповідальністю «Пріорітет»
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2018 року позов задоволено в повному обсязі. Припинено право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4520 від 30.11.2007 року, виданого товариству з обмеженою відповідальністю «Пріорітет».
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволені позову.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що рішення суду першої інстанції прийняте з порушенням норм матеріального і процесуального права, суд не врахував всіх обставин справи, а тому дійшов помилкового висновку про задоволення позовних вимог.
Сторони в судове засідання апеляційної інстанції не прибули, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, що відповідно до приписів ст. 311 КАС України не перешкоджає апеляційному розгляду справи.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Колегія суддів, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила наступне.
Державна служба геології та надр України є суб'єктом владних повноважень, який в даних правовідносинах реалізує надані йому Кодексом України про надра та Положенням про державну службу геології та надр України повноваження.
30.11.2007 ТОВ «Пріорітет» надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4520 від 30.11.2007 року Державною службою геології та надр України на видобування суглинків, придатних для виробництва цегли повнотілої марок « 100» - « 125» на Новоукраїнському – І родовищі розташованому на північно- східної околиці м. Новоукраїнка. Термін дії спеціального дозволу на користування надрами 20 років(а.с.6-7).
30 листопада 2007 року між Державною службою геології та надр України та ТОВ «Пріорітет» укладено Угоду про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин №4520 від 30.11.2007 року, яка є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами і визначає умови користування ділянкою надр (а.с.8-16).
З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр винкають права та обов'язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальни дозволів на коритсування надами, затвердженим постановою КМУ від 30.05.2011 року № 615 (далі Порядок № 615).
Відповідно до Угоди користування, надрокористувач зобов'язаний встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства “Державний інформаційний геологічний фонд України” щорічні звіти, відповідно до формидержавної статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин.
З урахуванням отриманої інформації від ДНВП “Геоінформ України” у листі від 13.01.016 року № 0/302/-0021 позивач, листом від 07.04.2016 року № 6095/13/14-16 просив у місячний термін надати інформацію про дату розгляду Державною комісією України по запасах корисних копалин поданих надрокористувачем матеріалів геолого-економічної оцінки зазначеного родовища корисних копалин для повторної державної оцінки. Зазначений лист отримано відповідачем 26.04.2016 року (а.с.23-24).
Наказом Державної служби геології та надр України №287 від 01.09.2016 ТОВ «Пріорітет» надано 30 календарних днів для проведення повторної державної експертизи відповідно до п.25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого Постановою КМ України, від 22.12.1994 (а.с.25-26).
Наказом Державної служби геології та надр України №489 від 19.12.2016 зупинено дію спеціального дозволу від 30.11.2007 № 4520, виданого ТОВ «Пріорітет» за порушення останнім п.25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого Постановою КМ України, від 22.12.1994 (а.с.29-30), про що повідомлено відповідача (а.с.31-32).
Припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4520 від 30.11.2007 року, виданого ТОВ «Пріорітет» є предметом даного спору.
Колегія суддів, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права при винесенні оскарженої постанови, виходить з наступного.
Згідно з частиною 1 статті 11 Кодексу України про надра державне управління у галузі геологічного вивчення, використання і охорони надр здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, органи влади Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування відповідно до законодавства України.
Відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 року № 1174 (далі по тексту - Положення) Служба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Надра, відповідно до статті 14 Кодексу України про надра, надаються у користування для геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об'єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам'ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; задоволення інших потреб.
Відповідно до статті 19 КУпН надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, процедура видачі якого передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року №615 (далі - Порядок).
Органом, який видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) а також зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення є Служба (підпункти 9, 10 п.4 Положення).
Пунктом 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року №615 (далі по тексту - Порядок №615) встановлено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому КУпН та Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» (далі - Закон №2806-IV).
Згідно зі статтею 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється у разі:
1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;
2) закінчення встановленого строку користування надрами;
3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;
4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення;
5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;
6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;
7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.
При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Відповідно до частини 3 статті 26 Кодексу України про надра законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Тобто, в судовому порядку право користування надрами припиняється лише у випадках:
- якщо користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення;
- якщо використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;
- якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами - у разі незгоди користувачів.
При цьому, важливо, що суд може припинити право користування надрами лише у разі незгоди користувачів в указаних вище випадках. Таким чином, судовий порядок вирішення питання припинення права користування надрами передбачений у разі незгоди користувача з анулюванням спеціального дозволу на користування надрами, тобто у разі наявності спору з цього приводу.
Аналогічна правова позиція викладену Верховним Судом України у постанові від 27.10.2015 року №826/8596/14 та інших справах цієї категорії (справи №№21-164а11, 21-36а11, 21-450а13).
Слід зазначити й те, що порядок анулювання спеціальних дозволів також передбачений частиною 7 статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» № 2806-IV, згідно із якою дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації;
2) здійснення суб'єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.
Анулювання документа дозвільного характеру з підстав, не передбачених законом, забороняється.
Аналіз зазначених норм права свідчить про те, що положення статті 26 Кодексу України про надра містить перелік підстав для припинення права користування надрами, в той час як положення частини 7 статті 4-1 Закону № 2806-IV містить перелік підстав, згідно із яким дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру.
При цьому, суд апеляційної інстанції приймає до уваги те, що положення частини 3 статті 26 Кодексу України про надра передбачають підстави виключно для припинення права користування надрами, в той час як позов містить вимогу щодо порушення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу. В свою чергу підстави, визначені п.4,5,6 ст. 26 Кодексу України про надра, а також пунктом 4 частини 7 статті 4-1 Закону №2806-IV, виходячи з обставин справи, судом не встановлені та позивачем не наводяться.
Крім того, з тексту адміністративного позову вбачається, що позивач, посилаючись на норми статті 26 КУпН, не визначає підстави для припинення права користування надрами.
Враховуючи те, що позивач ставить вимоги щодо припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу, не зазначаючи при цьому, яка із визначених статтею 26 Кодексу України про надра підстав, є підставою для припинення права користування надрами, а яка із визначених частиною 7 статті 4-1 Закону №2806-IV є підставою для анулювання спеціального дозволу, суд апеляційної інстанції не погоджується з висновком суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення позову.
Враховуючи викладене, колегія суддів зазначає про невідповідність висновків, викладених в рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, що у відповідності до статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 315, 317, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Пріорітет" – задовольнити.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 19 грудян 2017 р. по справі № П/811/1812/17– скасувати.
Прийняти нове судове рішення.
В задоволені позову Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Пріорітет" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами – відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів.
Головуючий суддя: С.В. Чабаненко
Суддя: С.Ю. Чумак
Суддя: І.В. Юрко
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2018 |
Оприлюднено | 30.07.2018 |
Номер документу | 75483257 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Чабаненко С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Чабаненко С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Чабаненко С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Чабаненко С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Чабаненко С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Чабаненко С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Чабаненко С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні