ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 липня 2018 р.м. ХерсонСправа № 821/939/18
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді: Кисильової О.Й.,
розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом заступника керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області до Шевченківської сільської ради Скадовського району Херсонської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,
встановив:
Заступник керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області (далі - позивач) звернувся до суду із адміністративним позовом до Шевченківської сільської ради Скадовського району Херсонської області, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невстановлення пільгових умов оплати харчування дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", дітей із сімей, які мають трьох і більше дітей та дітей батьки яких або особи, які їх замінюють, у сім'ях, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму) у дошкільному навчальному закладі села Шевченко на 2018 рік відповідно до вимог статті 35 Закону України "Про дошкільну освіту" та Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом МОН України від 21.11.2002 року № 667;
- зобов'язати відповідача надати за рішенням пільгові умови оплати харчування дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", дітей батьки яких або особи, які їх замінюють, у сім'ях, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму); дітей із сімей, які мають трьох і більше дітей у дошкільному навчальному закладі ясла-садок "Веселка" села Шевченко на 2018 рік відповідно до вимог статті 35 Закону України "Про дошкільну освіту" та Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом МОН України від 21.11.2002 року № 667.
Ухвалою від 21.05.2018 року позовна заява залишена без руху, позивачу надано строк для усунення недоліків.
Ухвалою від 05.06.2018 року у справі відкрито спрощене позовне провадження, учасникам надано строк для подання заяв по суті справи, судове засідання призначене на 04.07.2018 року о 15:00 год.
Ухвалою від 04.07.2018 року відкладено розгляд справи на 23.07.2018 року о 11:00 год.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що пунктом 3 рішенням 34 сесії 7 скликання Шевченківської сільської ради від 21.12.2017 року № 186 "Про встановлення плати за харчування дітей у Шевченківському ясла-садку "Веселка" на 2018 рік" встановлено батьківську плату за харчування дітей у дошкільному навчальному закладі, а саме: звільнено від плати за харчування дітей учасників бойових дій (учасників АТО), дітей-сиріт, дітей інвалідів та дітей, які перебувають під опікою. Однак, крім вказаних категорій осіб від плати за харчування також відповідно до чинного законодавства звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", які навчаються у державних та комунальних закладах дошкільної освіти, а також батьків, у сім'ях яких троє і більше дітей. При прийнятті рішення № 186 відповідач не звільнив зазначену категорію осіб від плати за харчування, тобто не передбачив у рішенні пільгових умов оплати харчування вказаної категорії дітей у дитячих навчальних закладах на території с. Шевченко та, відповідно, не передбачив необхідних коштів у місцевому бюджеті, відтак позивач вважає протиправною таку бездіяльність відповідача. Просить адміністративний позов задовольнити в повному обсязі, справу розглянути в порядку письмового провадження.
Відповідач, належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, у судове засідання не з'явився, причини неявки суду не повідомив, відзив на позовну заяву не надав.
Відповідно до ч. 1 ст. 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно з п. 2 ч. 3 ст. 205 КАС України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи, зокрема, у разі повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника), незалежно від причин неявки.
Частиною 4 статті 159 КАС України передбачено, що подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб'єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Таким чином, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження та розцінює неподання відзиву суб'єктом владних повноважень – сільською радою Скадовського району Херсонської області, як визнання позову.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази у їх сукупності, суд встановив наступні обставини.
21.12.2017 року рішенням 34 сесії 7 скликання Шевченківської сільської ради Скадовського району Херсонської області № 186 "Про встановлення плати за харчування дітей у Шевченківському ясла-садку "Веселка" на 2018 рік" відповідно до статті 35 Закону України "Про дошкільну освіту", статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", наказу Міністерства освіти і науки від 21.11.2002 року № 667 "Про затвердження Порядку встановлення плати батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернат них навчальних закладах" вирішено:
- встановити вартість одного харчо - дня у розмірі 20,00 грн.;
- встановити батьківську плату за харчування дітей в Шевченківському ясла - садку
"Веселка" в розмірі 70 % вартості одного харчо-дня в сумі 14 грн. в день;
- встановити термін внесення плати за харчування дітей не пізніше 10 числа наступного місяця за звітним до банківських установ та філій на визначений рахунок сільської ради. Батьки сплачують за харчування лише за дні відвідування дитиною дитячого садка. За дні, які дитина не відвідувала заклад (у разі хвороби, карантину, санітарного днів) лікування, відпустки батьків або осіб, які їх заміняють, у літній оздоровчий період (75 днів), плата з батьків не справляється;
- повністю звільняються від плати за харчування: діти учасників бойових дій (учасників АТО), діти-сироти та діти під опікою, діти інваліди.
Відповідно до листа Управління праці та соціального захисту населення Скадовської районної державної адміністрації Херсонської області від 21.03.2018 року № 02-04-141, станом на 21.03.2018 року державну соціальну допомогу отримують 17 сімей, які проживають та території Шевченківської сільської ради Скадовського району та до складу яких входить 12 дітей до шести років. На обліку в Єдиному реєстрі осіб, які мають право на право на пільги, як багатодітна сім'я перебувають 12 дітей.
Відповідно до статті 19 Конституції України та частини 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 53 Конституції України передбачено, що держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначається Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (далі – Закон №280/97-ВР).
Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно із частини 3 статті 56 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 року № 2145-УІІІ (далі - Закон № 2145-VIII) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, у підпорядкуванні яких перебувають державні і комунальні заклади освіти, забезпечують безоплатним гарячим харчуванням: дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних та інклюзивних класах (групах), дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", які навчаються в закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) чи фахової передвищої освіти; осіб інших категорій, визначених законодавством та/або рішенням органу місцевого самоврядування.
Відповідно до частини 2 статті 35 Закону України "Про дошкільну освіту" від 11.07.2001 року № 2628-III (далі-Закон № 2628-III) організація та відповідальність за харчування дітей у державних і комунальних закладах дошкільної освіти покладаються на Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські державні адміністрації, районні державні адміністрації, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері освіти, інші центральні органи виконавчої влади, яким підпорядковані заклади дошкільної освіти, органи місцевого самоврядування, а також на керівників закладів дошкільної освіти.
Частиною 5 статті 35 Закону № 2628-III встановлено, що батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному закладі дошкільної освіти у розмірах, визначених органами місцевого самоврядування або відповідними органами управління.
Пільгові умови оплати харчування дітей у закладах дошкільної освіти для багатодітних та малозабезпечених сімей та інших категорій, які потребують соціальної підтримки, надаються за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету.
Від плати за харчування дитини звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних закладах дошкільної освіти. За харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, плата не справляється. Органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей-інвалідів, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", які навчаються у державних і комунальних закладах дошкільної освіти.
Розміри плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах усіх типів та умови звільнення від плати або зменшення розміру плати встановлюється Порядком встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 21.11.2002 року №667 (далі – Порядок № 667).
Пунктом 2.1 Порядку № 667 визначено, що відповідно до статті 35 Закону України "Про дошкільну освіту" батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі в розмірах, визначених місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування або підприємствами, організаціями та установами, які перебувають у державній (комунальній) власності і мають у своєму підпорядкуванні дошкільні навчальні заклади.
Розмір плати за поданням дошкільного навчального закладу встановлюють місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування або підприємства, організації та установи, які перебувають у державній (комунальній) формі власності і мають у своєму підпорядкуванні дошкільні навчальні заклади, один раз на рік з урахуванням матеріального стану сім'ї та режиму роботи закладу. Вони можуть установлювати додаткові пільги щодо батьківської плати за харчування дітей у дошкільних навчальних закладах за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів, підприємств, організацій, установ (п. 2.2 Порядку № 667).
Розмір плати зменшується на 50 відсотків для батьків, у сім'ях яких троє і більше дітей (2.3 Порядку № 667).
Згідно із пунктом 2.4 Порядку № 667 від плати за харчування дітей відповідно до Закону України "Про дошкільну освіту" звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах, а також батьки дітей та особи, які їх замінюють, із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям". Підставою для звільнення є довідка про призначення такої допомоги, видана органами праці та соціального захисту.
Відповідно до пункту 2.5 Порядку № 667 звільнення батьків від плати або зменшення розміру плати за харчування дітей у дошкільних навчальних закладах проводиться щорічно і може переглядатися на протязі року, але не більше одного разу, та запроваджується в місячний термін після подання відповідних документів (довідок про сукупний дохід кожного члена сім'ї за попередній квартал, виданих за місцем отримання доходів, і довідки про склад сім'ї, виданої житлово-комунальними організаціями, сільськими (селищними) радами).
Крім того, пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2002 року №1243 "Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних навчальних закладів" (далі – Постанова № 1243) встановлено, що розмір плати для батьків або осіб, які їх замінюють, за харчування дітей у державних і комунальних дошкільних навчальних закладахустановлюється засновником (власником, уповноваженим органом) закладу один раз на рік відповідно до статті 35 Закону України "Про дошкільну освіту".
Від плати за харчування дітей відповідно до Закону України "Про дошкільну освіту" звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах, а також батьки дітей або особи, які їх замінюють, із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям".
Згідно із пунктом 3 Постанови № 1243 знижки з плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, зокрема, сім'ям, які мають трьох і більше дітей, за харчування дітей у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах встановлені на 50 відсотків.
Таким чином, судом відмічає, що наведеними вище законодавчими актами встановлено обов'язок органу місцевого самоврядування встановити пільги щодо оплати за харчування дітей у дошкільних навчальних закладах певним категоріям осіб та наявність на території Шевченківської сільської ради Скадовському районі дітей та батьків, які відповідно до законодавства мають право на вказані пільги.
Натомість відповідач, незважаючи на законодавчо встановлений обов'язок встановлення пільг на харчування окремим категоріям осіб, при прийнятті 21.12.2017 року рішення № 186, не передбачив пільгових умов оплати харчування дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", дітей із сімей, які мають трьох і більше дітей та дітей у сім'ях, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), відповідно до вимог статті 35 Закону України "Про дошкільну освіту".
Беручи до уваги дані обставини, суд вбачає ознаки протиправної бездіяльності відповідача щодо неприйняття відповідного рішення по категорії осіб, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям".
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За таких обставин, враховуючи, що Шевченківською сільською радою не надано суду жодних доказів, які б спростовували доводи позивача, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та їх задоволення у повному обсязі.
Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати позивачу не відшкодовуються.
Керуючись ст.ст. 9, 14, 73-78, 90, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -
вирішив:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Шевченківської сільської ради Скадовського району Херсонської області (код ЄДРПОУ 21296453, місцезнаходження: Херсонська область, Скадовський район, с. Шевченко, вул. Гірського, 20) щодо невстановлення у дошкільному навчальному закладі ясла-садок "Веселка" с. Шевченко на 2018 рік, пільгових умов оплати харчування дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", дітей із сімей, які мають трьох і більше дітей та дітей у сім'ях, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), відповідно до вимог статті 35 Закону України "Про дошкільну освіту" та Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 21.11.2002 року № 667.
Зобов'язати Шевченківську сільську раду Скадовського району Херсонської області (код ЄДРПОУ 21296453, місцезнаходження: Херсонська область, Скадовський район, с. Шевченко, вул. Гірського, 20) встановити у дошкільному навчальному закладі ясла-садок "Веселка" с. Шевченко на 2018 рік пільгові умови оплати харчування дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", дітей із сімей, які мають трьох і більше дітей та дітей у сім'ях, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму) відповідно до статті 35 Закону України "Про дошкільну освіту" та Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 21.11.2002 року №667.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Кисильова О.Й.
кат. 10.3.3
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2018 |
Оприлюднено | 30.07.2018 |
Номер документу | 75485066 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Кисильова О.Й.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні