Постанова
від 23.07.2018 по справі 908/3508/16
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 липня 2018 року

м. Київ

Справа № 908/3508/16

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Баранець О.М. - головуючий, Вронська Г.О., Стратієнко Л.В.

розглянувши касаційну скаргу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області у порядку письмового провадження,

на рішення Господарського суду Запорізької області

у складі колегії суддів: Корсуна В.Л., Азізбекяна Т.А., Смірнова О.Г.

від 07.06.2017

та на постанову Донецького апеляційного господарського суду

у складі колегії суддів: Дучала Н.М., Будка Н.В., Склярука О.І.

від 19.09.2017

за позовом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області

до Приватного акціонерного товариства "Український графіт"

про стягнення 45904,51 грн

ВСТАНОВИВ:

Регіональне відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області звернулося до Господарського суду Запорізької області з позовною заявою (вих.№10-22-07134 від 27.12.2016) до Публічного акціонерного товариства "Український графіт" про стягнення з відповідача на користь Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області 45901,51 грн вартості паю, акцій Дніпровського електронного заводу, що не увійшли до статутного капіталу Публічного акціонерного товариства "Український графіт" за наказами Регіональне відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області від 15.03.2013 №212, №213, №214 "Про затвердження акту розрахунку розміру компенсацій".

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги позивач вказував, що наказ Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області від 15.03.2013 №212, №213, №214 "Про затвердження акту розрахунку розміру компенсацій" є чинними і тому розміри компенсації вартості паїв та акцій Дніпровського електронного заводу, що не увійшли до статутного капіталу Публічного акціонерного товариства "Український графіт" у сумі 45901,51 грн підлягає перерахуванню на користь Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області .

Заявою від 18.05.2017 №16/2264 відповідач повідомив суд першої інстанції про зміну 10.05.2017 типу акціонерного товариства на приватне акціонерне товариство, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №22845174 від 10.05.2017, випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб від 11.05.2017 та Статутом Приватного акціонерного товариства "Український графіт" (затвердженим загальними зборами акціонерів від 25.04.2017, оформленим протоколом №24), просив в подальшому в усіх судових документах вказувати наступне найменування відповідача: Приватне акціонерне товариство "Український графіт".

Відповідачем подано заяву про застосування строку позовної давності.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 07.06.2017 у справі №908/3508/16, залишеним без змін постановою Донецького апеляційного господарського суду від 19.09.2017 у задоволенні позову відмовлено.

Судами зазначено, що наявні матеріали цієї справи свідчать, що позивач звернувся з цим позовом до Господарського суду Запорізької області після спливу позовної давності, про застосування якої заявлено Приватним акціонерним товариством "Український графіт". Заяв про визнання поважними причин пропуску строку для звернення з цим позовом суду позивач не подавав.

11 грудня 2017 року Регіональне відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області звернулось з касаційною скаргою на рішення Господарського суду Запорізької області від 07.06.2017 та на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 19.09.2017 у справі №908/3508/16, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Запорізької області від 07.06.2017 та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 19.09.2017 у справі №908/3508/16 та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

В касаційній скарзі скаржник вважає оскаржувані рішення та постанову такими, що прийняті з порушенням та неправильним застосуванням норм матеріального права, неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, зазначивши що висновки судів першої та апеляційної інстанції стосовно початку перебігу строку позовної давності у спірних правовідносинах є необґрунтованим. Вважає, що дії боржника по оскарженню в судовому порядку наказів Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області по Запорізькій області від 15.03.2013 №212, №213, №214 "Про затвердження акту розрахунку розміру компенсацій" у розумінні статті 264 ЦК України, є діями особи по визнанню боргу, оскільки чинність наказів у будь-якому випадку призвело у майбутньому до їх стягнення.

Ухвалою Верховного Суду від 22.03.2018 поновлено Регіональному відділенню Фонду державного майна України по Запорізькій області строк на подання касаційної скарги. Відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області на рішення Господарського суду Запорізької області від 07.06.2017 та на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 19.09.2017 у справі №908/3508/16. Призначено до розгляду касаційну скаргу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями від 23.05.2018 у зв'язку з відпусткою судді Студенця В.І. для розгляду справи №908/3508/16 визначено наступний склад колегії суддів Баранець О.М. - головуючий, Вронська Г.О., Стратієнко Л.В.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить рішення Господарського суду Запорізької області від 07.06.2017 та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 19.09.2017 у справі №908/3508/16 залишити без змін, а касаційну скаргу без задоволення.

Колегія суддів, враховуючи положення п. 2 ч. 3 ст. 287 ГПК України в редакції чинній з 15.12.2017 дійшла висновку про необхідність касаційного перегляду зазначеної справи.

Заслухавши доповідь судді - доповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено господарськими судами попередніх інстанцій Публічне акціонерне товариство "Український графіт" є правонаступником усіх прав та обов'язків Відкритого акціонерного товариства "Український графіт", створеного відповідно до розпорядження Голови Запорізької обласної Ради народних депутатів №40-р від 30.08.1994 шляхом перетворення державного підприємства Дніпровський електродний завод у Відкрите акціонерне товариство "Український графіт", згідно з Указом Президента України №210/93 від 15.06.1993 "Про корпоратизацію державних підприємств", засновником якого виступила держава в особі Запорізької обласної Ради народних депутатів та первинно зареєстрованого Розпорядженням Запорізької міської ради народних депутатів №261р від 27.09.1994 (п.1.1. Статуту ПАТ "Український графіт", затв. загальними зборами акціонерів від 19.04.2012 (протокол № 19)).

Приватне акціонерне товариство "Український графіт" до зміни типу мало найменування Публічне акціонерне товариство "Український графіт", яке є повним правонаступником всього майна, прав та обов'язків Публічного акціонерного товариства "Український графіт" , яке в свою чергу до приведення своєї діяльності у відповідність до Закону України "Про акціонерні товариства" мало найменування Відкрите акціонерне товариство "Український графіт", що було створене відповідно до розпорядження Голови Запорізької обласної Ради народних депутатів №40-р від 30.08.1994 шляхом перетворення державного підприємства Дніпровський електродний завод у Відкрите акціонерне товариство "Український графіт", згідно з Указом Президента України №210/93 від 15.06.1993 "Про корпоратизацію державних підприємств", засновником якого виступила держава в особі Запорізької обласної Ради народних депутатів та первинно зареєстрованого Розпорядженням Запорізької міської ради народних депутатів №261р від 27.09.1994 (п.1.1. Статуту ПАТ "Український графіт", затв. загальними зборами акціонерів від 25.04.2017 (протокол № 24)).

Як свідчать листи ВАТ "Український графіт" №41/06 від 25.03.2008, №41-98 від 19.01.2010, Товариство неодноразово зверталось до Фонду державного майна України з проханням прискорити розгляд питання щодо передачі від ВАТ "Український графіт" до Фонду державного майна України фінансових інвестицій згідно актам приймання-передачі направлених на адресу Фонду державного майна України листом від 13.10.2006 №10-3507 згідно Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності (затв. наказом Фонду державного майна України від 18.02.1998 №284), зокрема, часток (паїв, акцій), які у процесі корпоратизації не увійшли до статутного капіталу відповідача, але перебувають на його балансі, а саме: акції Закритого акціонерного товариства "Біржа металів", внесок у статутний капітал корпорації "Укркольорметал" та пайовий внесок у асоціацію "Співдружність-регіони".

Листом від 25.03.2010 №27-16, адресованим Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Запорізькій області та ВАТ "Український графіт", за підписом директора Департаменту інвестиційних проектів та майна за кордоном Фонду державного майна України, за наслідками розгляду листа ВАТ "Український графіт" від 19.01.2010 №41-98 повідомлено про опрацювання пакету документів, наданих листом ВАТ "Український графіт" від 13.10.2006 №10-3507 стосовно передачі довгострокових фінансових інвестицій, що належать державі та обліковуються на балансі ВАТ "Український графіт". Зазначено, що відповідно до п. 7 Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності, затвердж. наказом Фонду державного майна України 18.02.1998 №284 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.03.1998 за № 180/2620 (зі змінами), Фонд відмовляє у підписанні наданого Акта у зв'язку з відсутністю суб'єкта господарювання, частки (паї, акції) якого підлягають передачі (що пов'язану з ліквідацією ЗАТ "Біржа металів") та неможливістю прийняття Фондом часток (паїв, акцій) у зв'язку з тим, що частки (паї, акції) не можуть бути визначені відповідно до законодавства про приватизацію об'єктами приватизації групи Е (у даному випадку це внески в корпорацію "Укркольорметал" та в асоціацію "Співдружнієть-регіон"). Згідно з п.8 Порядку, у випадку неможливості передачі до Фонду або неможливості прийняття Фондом часток (паїв, акцій) їх вартість підлягає компенсації, сума якої визначається відповідно до п. 95 Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 №1891 (зі змінами). Підставою для списання з балансу ВАТ "Український графіт" вартості довгострокових фінансових інвестицій - акцій ЗАТ "Біржа металів", внеску в статутний капітал корпорації "Укркольорметал" та пайового внеску в асоціацію "Співдружність-регіон", є відповідна довідка, яка надається Фондом після надходження на його рахунок повної суми компенсації, визначеної відповідно до п. 8 вищезазначеного Порядку. Зазначено про надсилання Регіональному відділенню Фонду державного майна України по Запорізькій області наданого товариством пакету документів для визначення розміру компенсації та забезпечення розрахунку ВАТ "Український графіт", наголошено на необхідності Відділенням інформувати Фонд про вжиті заходи та результати проведеної роботи".

Згідно акту від 13.03.2013 розрахунку розміру компенсації державному органу приватизації вартості частки (паю, акцій) Дніпровського електродного заводу (ЄДРПОУ 00196204), що не увійшла до статутного капіталу відкритого акціонерного товариства ПАТ "Український графіт" (ЄДРПОУ 00196204), розмір компенсації державному органу приватизації вартості часток (паїв, акцій) становить 253,80 грн. Дата оцінки 31.01.2013. Ціна відчуження частки (паю, акцій) чи балансова вартість частки (паю, акцій) 2,0 грн. Дата відчуження частки (паю, акцій) чи дата реєстрації відкритого акціонерного товариства 27.09.1994.

Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України від 15.03.2013 №212 "Про затвердження акту розрахунку розміру компенсації", на підставі рецензування акта розрахунку розміру компенсації державному органу приватизації вартості паю, проведеного рецензентом, згідно з вимогами ст. 13 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", затверджено акт розрахунку розміру компенсації державному органу приватизації вартості паю Дніпровського електродного заводу (ЄДРПОУ 00196204) в сумі 253,80 грн, що не увійшов до статутного капіталу ПАТ "Укрграфіт".

Актом від 13.03.2013 розрахунку розміру компенсації державному органу приватизації вартості частки (паю, акцій) Дніпровського електродного заводу (ЄДРПОУ 00196204), що не увійшла до статутного капіталу ПАТ "Український графіт" (ЄДРПОУ 00196204), розмір компенсації державному органу приватизації вартості часток (паїв, акцій) становить 25380,00 грн. Дата оцінки 31.01.2013. Ціна відчуження частки (паю, акцій) чи балансова вартість частки (паю, акцій) 200,00 грн. Дата відчуження частки (паю, акцій) чи дата реєстрації відкритого акціонерного товариства 27.09.1994.

Наказом від 15.03.2013 №213 "Про затвердження акту розрахунку розміру компенсації", на підставі рецензування акта розрахунку розміру компенсації державному органу приватизації вартості паю, проведеного рецензентом, згідно з вимогами ст. 13 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні"", затверджено акт розрахунку розміру компенсації державному органу приватизації вартості паю Дніпровського електродного заводу (ЄДРПОУ 00196204) в сумі в сумі 25380,00 грн, що не увійшов до статутного капіталу ПАТ "Український графіт".

Актом від 13.03.2013 розрахунку розміру компенсації державному органу приватизації вартості частки (паю, акцій) Дніпровського електродного заводу (ЄДРПОУ 00196204), що не увійшла до статутного капіталу відкритого акціонерного товариства ПАТ "Український графіт" (ЄДРПОУ 00196204), розмір компенсації державному органу приватизації вартості часток (паїв, акцій) становить 20267,71 грн. Дата оцінки 31.01.2013. Ціна відчуження частки (паю, акцій) чи балансова вартість частки (паю, акцій) 159,71 грн. Дата відчуження частки (паю, акцій) чи дата реєстрації відкритого акціонерного товариства 27.09.1994.

Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області від 15.03.2013 №214 "Про затвердження акту розрахунку розміру компенсації", на підставі рецензування акта розрахунку розміру компенсації державному органу приватизації вартості паю, проведеного рецензентом, згідно з вимогами ст. 13 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", затверджено акт розрахунку розміру компенсації державному органу приватизації вартості акцій Дніпровського електродного заводу (ЄДРПОУ 00196204) в сумі 20 267,71 грн, що не увійшов до статутного капіталу ПАТ "Український графіт".

Зазначені накази відповідача були видані на підставі Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі у статутних капіталах господарських товариств, затвердженого Наказом Фонду державного майна України від 18.02.1998 №284.

Листами №11-11-02885 від 16.04.2013, №11-11-04231 від 12.06.2013 Регіонального відділенням Фонду державного майна України по Запорізькій області відповідні накази №212, №213, №214 від 15.03.2013 "Про затвердження акту розрахунку розміру компенсації", та акти розрахунків компенсації державному органу приватизації вартості часток (паю, акцій) Дніпровського електродного заводу, надіслані на адресу відповідача, отримані відповідачем та оскаржені в судовому порядку.

Листом за вих. №11-11-04518 від 21.06.2013 "Щодо довгострокових фінансових інвестицій", Регіональне відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області, на запит ПАТ "Український графіт" від 11.06.2013 №41/2564, повідомило, що на підставі документів, наданих листом ВАТ "Український графіт" (ПАТ "Український графіт") від 19.01.2010 №41-98 відповідно до Порядку, Фонд державного майна України встановив неможливість прийняття та переоформлення акцій ЗАТ "Біржа металів", внеску в статутний капітал корпорації "Укркольорметал" та пайового внеску в асоціацію "Співдружність-регіон", у зв'язку із чим наданий товариством Акт приймання-передачі з боку Фонду державного майна підписано не було. Фондом державного майна України листом від 25.03.2010 №27-16 прийнято рішення та доручено регіональному відділенню провести роботу з визначення розміру компенсації державному органу приватизації вартості паю, акцій, що не увійшов при приватизації до статутного капіталу ВАТ "Український графіт", за результатами якої визначено розмір компенсації вартості довгострокових фінансових інвестицій - акцій Закритого акціонерного товариства "Біржа металів", внеску у статутний капітал корпорації "Укркольорметал" та пайового внеску у асоціацію "Співдружність-регіон", які обліковуються на балансі Приватного акціонерного товариства "Український графіт". Листом від 16.04.2013 №11-11-02885 відповідні накази Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області від 15.03.2013 №№212, 213, 214 "Про затвердження акту розрахунку розміру компенсації" спрямовано на адресу Приватного акціонерного товариства "Український графіт". Наголошено на необхідності забезпечення перерахування до Державного бюджету компенсації державному органу приватизації вартості вищезгаданих довгострокових інвестицій".

За результатами оскарження відповідачем в судовому порядку отриманих наказів, постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 19.09.2013 у справі №808/5936/13-а адміністративний позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано накази Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області "Про затвердження акту розрахунку розміру компенсацій" від 15.03.2013 №212, від 15.03.2013 №213, від 15.03.2013 №214.

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 22.05.2014 у справі №808/5936/13-а апеляційну скаргу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 19.09.2013 у справі №808/5936/13-а залишено без задоволення. Постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 19.09.2013 у справі №808/5936/13-а залишено без змін.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 14.04.2016 у справі №К/800/32672/14 касаційну скаргу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області задоволено частково. Постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 19.09.2013 та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 22.05.2014 скасовано. Провадження у справі закрито, оскільки вказаний спір є підвідомчим господарським судам України.

Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Запорізькій області на адресу Приватного акціонерного товариства "Український графіт" надіслано претензію від 24.10.2016 №11-22-05833, в якій просило акціонерне товариство перерахувати (компенсувати) вартість паю акцій Дніпровського електродного заводу, що не увійшли до статутного капіталу ПАТ "Український графіт" у сумі 45901,51 грн за наказами Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області від 15.03.2013 №212, №213 та №214 "Про затвердження акту розрахунку розміру компенсацій".

Правовий статус Фонду Державного майна України визначено Законом України "Про Фонд державного майна".

Відповідно до ст. 5 наведеного Закону Фонд державного майна України, здійснює повноваження власника державного майна, у тому числі корпоративних прав, у процесі приватизації та контролює діяльність підприємств, установ та організацій, що належать до сфери його управління; здійснює продаж державного майна в процесі його приватизації; підписує акти приймання-передачі державного майна, у тому числі акцій (часток, паїв), у процесі утворення господарських товариств; приймає рішення про подальше використання державного майна (крім матеріальних носіїв секретної інформації), що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств у процесі приватизації.

Згідно з приписами підпункту "г" п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" Фонд державного майна України відповідно до законодавства щодо державних підприємств, установ і організацій виступає в установленому порядку правонаступником державних підприємств стосовно суб'єктів господарювання, раніше створених за їх участю, а також державних внесків до статутного капіталу недержавних суб'єктів господарювання.

Порядок передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі у статутних капіталах суб'єктів господарювання затверджений Наказом Фонду державного майна України №284 від 18.02.1998 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України за №180/260 від 19.03.1998.

За положеннями п. 1, цей Порядок визначає механізм передачі часток (паїв, акцій), які залишилися за державним підприємством відповідно до статті 7 Декрету Кабінету Міністрів України від 31.12.1992 N24-92 "Про впорядкування діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, створених за участю державних підприємств" та вартість яких вилучена в процесі приватизації (корпоратизації) з чистої вартості цілісного (єдиного) майнового комплексу відповідно до пункту 31 Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 №1891, або не врахована в балансі підприємства на дату оцінки. Частки (паї, акції), які не були передані державним органам приватизації відповідно до Декрету Кабінету Міністрів України від 31.12.1992 №24-92 "Про впорядкування діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, створених за участю державних підприємств", підлягають передачі Фонду відповідно до цього Порядку.

Передача Фонду часток (паїв, акцій) відбувається в місячний строк після видання наказу про створення акціонерного товариства. Передача часток (паїв, акцій) оформлюється щодо кожного внеску окремо Актом приймання-передачі між Фондом та підприємством, що приватизується, або створеним в процесі приватизації (корпоратизації) акціонерним товариством (додаток 1). Акт складається в трьох примірниках та підписується уповноваженими особами сторін. Підписаний Акт є підставою для списання з балансу підприємства вартості зазначених у Акті акцій (часток, паїв) (п. 4, 5 Порядку).

Відповідно до п. 8 Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі у статутних капіталах суб'єктів господарювання, у випадку неможливості передачі до Фонду або неможливості прийняття Фондом часток (паїв, акцій) їх вартість підлягає компенсації, сума якої визначається відповідно до п.95 Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 №1891 (1891-2003-п) (із змінами).

Пунктом 88 Методики оцінки майна, затв. постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 №1891 (далі Методика) передбачено (в редакції станом на час винесення наказів про затвердження актів розрахунків розміру компенсації), що вимоги цього розділу застосовуються під час проведення оцінки часток (паїв, акцій), що належать державі або господарським товариствам з державною часткою (часткою комунального майна) у разі їх відчуження способами, визначеними законодавством, а також у разі повернення часток (паїв, акцій) у державну власність (компенсації їх вартості), у т.ч. за рішенням суду. Визначення вартості часток (паїв, акцій) здійснюється переважно із застосуванням незалежної оцінки. В окремих випадках, визначених у цій Методиці, оціночна вартість часток (паїв, акцій) визначається шляхом проведення стандартизованої оцінки. Стандартизовану оцінку проводять державні органи приватизації. Базою оцінки, що визначається під час проведення незалежної оцінки, є ринкова вартість.

Відповідно до п. 95 Методики (в редакції станом на час винесення наказів про затвердження актів розрахунків розміру компенсації), розмір компенсації державному органу приватизації вартості часток (паїв, акцій) у разі неможливості їх отримання у зв'язку з відсутністю часток (паїв, акцій) або суб'єкта господарювання, частка (пай, акції) якого підлягає передачі державному органу приватизації, чи неможливості оформлення державним органом приватизації правонаступництва на корпоративні права держави, або у разі, коли частки (паї, акції) обтяжені додатковими зобов'язаннями (рішеннями судів) або не можуть бути визначені відповідно до законодавства про приватизацію об'єктами приватизації групи Е, визначається таким чином. Для випадків, коли частки (паї, акції) відсутні або відсутня можливість оформлення правонаступництва державним органом приватизації на корпоративні права держави, або у разі, коли частки (паї, акції) обтяжені додатковими зобов'язаннями (рішеннями судів), розмір компенсації визначається за результатами незалежної оцінки частки (паю, акцій), яка проводиться відповідно до законодавства про оцінку майна та оціночну діяльність. Дата оцінки визначається рішенням державного органу приватизації про компенсацію вартості частки (паю, акцій) на останнє число місяця, в якому прийняте таке рішення. Базою оцінки є ринкова вартість. Для випадків, коли частки (паї, акції) обтяжені додатковими зобов'язаннями (рішеннями судів), базою оцінки може бути інвестиційна вартість. Замовником оцінки виступає державний орган приватизації. Якщо у випадках, зазначених у цьому абзаці, розмір частки (паю, пакета акцій) становить менш як 10% статутного капіталу суб'єкта господарювання, частка (пай, акції) якого підлягає передачі державному органу приватизації, та (або) номінальна вартість частки (паю, акцій) не перевищує 5000 гривень, розмір компенсації визначається шляхом проведення стандартизованої оцінки відповідно до абзацу третього цього пункту. У разі неповноти, недостовірності або відсутності інформації про частку (пай, акції), що міститься у вихідних даних, та іншої інформації, необхідної для оцінки, розмір компенсації визначається на підставі ціни, за якою частка (пай, акції) була відчужена відкритим акціонерним товариством, або її (його, їх) балансової вартості, збільшеної на коефіцієнт, що розраховується на підставі встановлених Національним банком облікових ставок за період починаючи з дати отримання акціонерним товариством коштів внаслідок відчуження або дати укладення відповідного договору залежно від того, яка подія відбулася раніше (далі дата відчуження), до дати прийняття державним органом приватизації рішення про компенсацію, яка збігається з датою оцінки. У разі відсутності інформації про ціну, за якою частка (пай, акції) була відчужена, розмір компенсації визначається на підставі балансової вартості такого об'єкта на дату оцінки державного (орендного) підприємства, що проводилася з метою визначення статутного капіталу акціонерного товариства, яке було утворене в процесі приватизації (корпоратизації). У разі відсутності інформації про дату відчуження частки (паю, акцій) сума компенсації визначається на підставі ціни, за якою частка (пай, акції) була відчужена ВАТ, збільшеної на коефіцієнт, що розраховується на підставі встановлених Національним банком облікових ставок за період починаючи з дати реєстрації ВАТ як суб'єкта господарювання до дати прийняття державним органом приватизації рішення про компенсацію, яка збігається з датою оцінки. У разі відсутності суб'єкта господарювання, частка (пай, акції) якого підлягає передачі, у зв'язку з його ліквідацією або коли частка (пай, акції) не може бути визначена відповідно до законодавства про приватизацію об'єктом приватизації групи Е, розмір компенсації визначається шляхом проведення стандартизованої оцінки відповідно до абз. 3 цього пункту. За результатами стандартизованої оцінки розміру компенсації державному органу приватизації вартості частки (паю, акцій) складається акт згідно з додатком 19 до цієї Методики.

З матеріалів справи вбачається, що на виконання доручення Фонду державного майна України (лист від 25.03.2010 №27-16, який отримано позивачем у цій справі 30.03.2010) Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Запорізькій області проведено роботу стосовно визначення розміру компенсації вартості паю, акцій, та наказами від 15.03.2013 №№212, 213, 214 затверджено акти розрахунку розміру компенсації державному органу приватизації вартості частки (паю, акцій) Дніпровський електродний завод. Загальна сума вартості паю, акцій Дніпровського електродного заводу, що не увійшла до статутного капіталу акціонерного товариства Приватне акціонерне товариство "Український графіт" - становить 45901,51 грн.

Листами від 16.04.2013 №11-11-02885, від 12.06.2013 №11-11-04231 та від 21.06.2013 №11-11-04518 Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Запорізькій області відповідачу у цій справі надіслано відповідні накази та документи (акти), необхідні для перерахування до державного бюджету компенсації державному органу приватизації вартості довгострокових інвестицій в розмірі 45901,51 грн.

Станом на дату прийняття процесуального рішення у цій справі по суті спору накази Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області від 15.03.2013 за №№212, 213 та 214 "Про затвердження розрахунку розміру компенсації", а також акти розрахунку розміру компенсації державному органу приватизації вартості частки (паю, акцій) Дніпровський електродний завод є чинними.

Як було вірно зазначено господарськими судами, аналіз законодавчих, інших підзаконних нормативно-правових актів, в сукупності з матеріалами справи свідчать, що звернення позивача до Господарського суду Запорізької області з цим позовом про стягнення з ПАТ "Український графіт" 45901,51 грн вартості паю, акцій Дніпровського електродного заводу, що не увійшли до статутного капіталу ВАТ "Український графіт" (ПАТ "Український графіт") за наказами Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області від 15.03.2013 №№ 212, 213, 214 є правомірним, вимоги обґрунтованими.

Проте, як вбачається з матеріалів справи відповідачем у справі заявлено про застосування судом наслідків спливу строку позовної давності в порядку частин 3, 4 ст. 267 ЦК України.

Відповідно до ст. 256 Цивільного кодексу України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

Статтею 257 Цивільного кодексу України передбачено, що загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила (ст.261 Цивільного кодексу України).

За змістом ч. ч. 3-4 ст. 267 ЦК України, позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.

Перебіг позовної давності у спірних правовідносинах між сторонами у справі №908/3508/16 повинен обліковуватись з дня отримання відповідачем (у даному випадку Приватним акціонерним товариством "Український графіт") повного пакету документів, на підставі яких позивачем у цій справі розраховано суму та затверджено розрахунок розміру компенсації.

Такими документами, є три накази Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області №212, №213, №214 від 15.03.2013 "Про затвердження акту розрахунку компенсації" та три акти розрахунку розміру компенсації державному органу приватизації вартості часток (паю, акцій) Дніпровського електродного заводу від 13.03.2013 на суму 253,8 грн, 25380,00 грн, 20267,71 грн, які були затверджені зазначеними наказами.

Супровідний лист Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області за вих. від 06.06.2013 №41/2476 із доданими до нього належним чином завіреними копіями актів розрахунку розміру компенсації державному органу приватизації вартості часток (паю, акцій) Дніпровського електродного заводу на 9 аркушах були отримані уповноваженим представником Приватного акціонерного товариства "Український графіт" Назаренко 14.06.2013, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення листа від 12.06.2013 №1-11-04231, тому початком перебігу строку позовної давності у спірних правовідносинах є дата повернення рекомендованого повідомлення позивачу (термін поштопробігу).

Позовна заява Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області датована 27.12.2016, надійшла до Господарського суду Запорізької області 28.12.2016 (що підтверджується відбитком реєстраційного штампу Господарського суду Запорізької області на позовній заяві за вх.№3790/09-05), тобто після спливу позовної давності, про застосування якої у спорі у справі № 908/3508/16 заявлено Приватним акціонерним товариством "Український графіт".

Позивачем заяви про визнання поважними причин пропущення позовної давності для звернення з цим позовом суду не подавалося.

Оскарження відповідачем в судовому порядку наказів Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області не є підставою для переривання строку позовної давності.

Ухвала Вищого адміністративного суду України від 14.04.2016 у справі №К/800/32672/14, якою касаційну скаргу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області задоволено частково, постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 19.09.2013 та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 22.05.2014 у справі №808/5936/13-а скасовано, провадження у справі закрито, винесена до закінчення перебігу строку позовної давності, тому позивач не був позбавлений права на своєчасне звернення до суду з цим позовом.

З огляду на викладене, судами попередніх інстанції вірно застосовано строк позовної давності у зв'язку з чим відмовлено у задоволенні позовних вимог.

У відповідності з ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Матеріали справи свідчать про те, що суд першої інстанції та апеляційний господарський суд всебічно, повно і об'єктивно дослідили матеріали справи в їх сукупності, дали вірну юридичну оцінку обставинам справи та правильно, з дотриманням норм процесуального права та правильним застосуванням норм матеріального права вирішили спір у справі.

Відповідно до статті 309 Господарського процесуального кодексу України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права. Не може бути скасоване правильне по суті і законне рішення суду з одних лише формальних міркувань.

Таким чином, доводи заявника касаційної скарги про порушення норм процесуального права та неправильне застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права під час прийняття оскаржуваних процесуальних документів не знайшли свого підтвердження, у зв'язку з чим підстав для зміни чи скасування законних та обґрунтованих судових рішень колегія суддів Касаційного господарського суду України не вбачає.

З огляду на зазначене, Касаційний господарський суд України дійшов висновку, що рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції слід залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

Керуючись статтями 300, 301, пунктом 1 частини 1 статті 308, статтями 309, 314, 315 Господарського процесуального кодексу України Суд - ,

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Запорізької області від 07.06.2017 та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 19.09.2017 у справі №908/3508/16 - без змін.

2. Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий О.Баранець

Судді Г.Вронська

Л.Стратієнко

Дата ухвалення рішення23.07.2018
Оприлюднено26.07.2018
Номер документу75501028
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/3508/16

Постанова від 23.07.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Баранець О.М.

Ухвала від 22.03.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Баранець О.М.

Ухвала від 27.11.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Євсіков О.O.

Постанова від 19.09.2017

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Дучал Н.М.

Ухвала від 08.08.2017

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Дучал Н.М.

Ухвала від 10.07.2017

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Дучал Н.М.

Рішення від 07.06.2017

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

Ухвала від 22.05.2017

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

Ухвала від 11.04.2017

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

Ухвала від 21.03.2017

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні