Рішення
від 24.07.2018 по справі 825/1728/18
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 липня 2018 року Чернігів Справа № 825/1728/18

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Скалозуба Ю.О., за участю секретаря Терехової Н.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу

за позовомДержавної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Замглайторф" про за участю представника відповідача анулювання дозволу на користування надрами ОСОБА_1, діє на підставі довіреності № 3 від 02.05.2018 У С Т А Н О В И В:

Державна служба геології та надр України (далі - також Держгеонадра, позивач) звернулась до суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Замглайторф" (далі - також ТОВ "Замглайторф", відповідач), у якій просить припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5255 від 21.12.2010, виданого ТОВ "Замглайторф".

Свої вимоги обґрунтовує тим, що ДФС проведено аналіз повноти та своєчасності внесення надрокористувачами до Зведеного бюджету України плати, за результатами якого сформовано перелік суб'єктів господарювання, що не вносили або несвоєчасно вносили суми податкових зобов'язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців), серед яких зазначено ТОВ "Замглайторф". На момент подання позовної заяви до суду, відповідач порушень не усунув, довідку про відсутність заборгованості не надав, тому позивач просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Відповідач на адресу суду в установлені строки направив відзив, у якому позовні вимоги не визнав, просив у їх задоволенні відмовити повністю, оскільки станом на момент звернення до суду у ТОВ "Замглайторф" була відсутня заборгованість з податків, зборів, платежів, що контролюються органами доходів і зборів. Крім того, відповідач зазначив, що не сплачує рентну плату у зв'язку з відсутністю об'єкту оподаткування, а податковий борг виник від застосування штрафних санкцій за неподання податкових декларацій з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин, які не подавалися підприємством у зв'язку з відсутністю показників, які підлягають декларуванню.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 02.05.2018 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративний справі та призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 22.05.2018 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Товариству з обмеженою відповідальністю "Замглайторф" надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5255 від 21.12.2010 (далі -Дозвіл), у якому зазначено вид користування надрами: видобування; мета користування надрами: видобування торфу, придатного в якості добрива та палива.

У додаток до спеціального дозволу на користування надрами між Держгеонадрами та ТОВ "Замглайторф" (Надрокористувач) укладено Угоду № 5255 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 16.11.2011 (далі - Угода), згідно якої Держгеонадра надає Надрокористувачу право користування ділянкою надр з метою видобування корисних копалин, а Надрокористувач зобов'язується виконати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених Дозволом, Угодою та нормами діючого законодавства.

Відповідно до п. 5.1. Угоди Держгеонадра має право притягувати Надрокористувача відповідно до діючого законодавства і умов цієї Угоди до відповідальності, в тому числі, зупиняти дію Дозволу або припиняти право користування надрами шляхом прийняття наказу про анулювання Дозволу.

Держгеонадра безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі порушення Надрокористувачем умов користування надрами має право: зупинити дію Дозволу у випадках передбачених пунктом 22 Порядку; припинити право користування надрами шляхом прийняття наказу про анулювання Дозволу у випадках передбачених пунктом 23 Порядку; зупинити та припинити право користування надрами шляхом прийняття наказу про анулювання Дозволу в інших випадках, передбачених законодавством (пункт 6.4. Угоди).

Згідно із пунктом 6.5. Угоди дія Дозволу поновлюється Держгеонадрами за умови усунення Надрокористувачем причин, що призвели до зупинення дії Дозволу.

Надрокористувач має право оскаржити в судовому порядку накази Держгеонадр про зупинення та припинення права користування шляхом анулювання Дозволу (п. 6.6. Угоди).

Державна фіскальна служба України (далі - ДФС України) листом № 11107/5/99-99-12-03-04-16 від 03.07.2017 повідомило Державну службу геології та надр України перелік суб'єктів господарювання, які не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов'язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців), станом на 01.06.2017, серед яких ТОВ "Замглайторф".

Наказом Державної служби геології та надр України № 335 від 28.07.2017 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами відповідачу та встановлено строк у 30 днів для усунення порушень законодавства про надра.

Держгеонадра листом повідомило ТОВ "Замглайторф" про зупинення дії Дозволу та надання строку на усунення порушень. Вказаний лист повернувся до позивача не врученим, з відміткою причин невручення за закінчення терміну зберігання .

Другим листом Держгеонадра повідомило відповідача про розгляд питання щодо подальшої дії Дозволу та запропонувало надати власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами. Зазначений лист також повернувся до позивача не врученим, з відміткою причин невручення за закінчення терміну зберігання .

ДФС України листом № 377/5/99-99-12-03-04-16 від 10.01.2018 повідомило Державну службу геології та надр України перелік суб'єктів господарювання, які не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов'язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців), станом на 01.12.2017, серед яких ТОВ "Замглайторф".

Надаючи правову оцінку вказаним обставинам справи, суд зазначає таке.

Згідно ч. 1 ст. 16 Кодексу України про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим.

Переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну дії спеціальних дозволів на користування надрами, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр у встановленому законодавством порядку (ч. 8 ст. 16 Кодексу України про надра).

Відповідно до статті 19 Кодексу України про надра надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Згідно із п. 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою КМУ № 1174 від 30.12.2015 (далі - Положення № 1174), Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр. Держгеонадра відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Враховуючи наведене, Держгеонадра є центральним органом виконавчої влади, до повноважень якого віднесено надання спеціальних дозволів на користування надрами, їх переоформлення, внесення змін, зупинення їх дії або ж анулювання тощо.

Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, а також внесення змін до таких дозволів, зупинення їх дії або ж анулювання визначено постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 (далі - Порядок № 615).

Згідно із п. 10 Порядку № 615 невід'ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов'язаної з використанням ділянки надр.

Як вбачається із матеріалів адміністративної справи Держгеонадра звернулось до адміністративного суду з позовом до ТОВ "Замглайторф" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5255 від 21.12.2010 на підставі положень ст. 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку № 615 у зв'язку із порушенням відповідачем вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр в частині наявності заборгованості зі сплати рентних платежів за користування надрами.

Так, плата за користування надрами передбачена ст. 28 Кодексом України про надра. Згідно цієї статті користування надрами є платним, крім випадків, передбачених статтею 29 цього Кодексу. Плата справляється за користування надрами в межах території України, її континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони.

Плата за користування надрами справляється у вигляді: 1) рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин; 2) рентної плати за користування надрами в цілях, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин. Рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин та обов'язок її сплати встановлюються також розділом ІХ Податкового кодексу України.

Відповідно до п. 23 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності .

Відповідно до п. 22 Порядку № 615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі:

1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;

2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов'язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров'ю працівників або населення;

3) наявності заборгованості із сплати загальнодержавних податків та зборів;

4) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.

Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.

Відповідно до п.п. 258.2.2 п. 258.2 ст. 258 Податкового кодексу України контролюючі органи для забезпечення контролю за правильністю обчислення платником суми рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин в частині визначення обсягу (кількості) видобутих корисних копалин у межах наданої йому ділянки надр, а також коригуючих коефіцієнтів згідно з пунктом 252.2 статті 252 цього Кодексу у встановленому законодавством порядку можуть залучати центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері державного гірничого нагляду, а також у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

За фактами, які відбуваються протягом шести місяців, щодо невнесення, несвоєчасного внесення платником рентної плати сум податкових зобов'язань або невиконання платником податкових зобов'язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, порушує перед відповідним центральним органом виконавчої влади питання зупинення дії відповідного спеціального дозволу.

Підстави припинення права користування надрами визначені статтю 26 Кодексу України про надра. Так, право користування надрами припиняється у разі:

1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;

4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Таким чином, прямої вказівки у законодавстві, що регулює питання використання надр, на анулювання Дозволу на користування надрами на підставі факту існування заборгованості по сплаті податків і зборів не має. Єдиним наслідком наявності у надрокористувача заборгованості зі сплати загальнодержавних податків та зборів, що прямо передбачений законодавством, є лише зупинення дії його спеціального дозволу на використання надр.

Як зазначає позивач, станом на час направлення відповідачу листів про анулювання Дозволу та станом на час звернення до суду (тобто 04.04.2018) за ТОВ "Замглайторф" рахується заборгованість зі сплати рентної плати, яка є підставою для анулювання права користування надрами.

Натомість, відповідачем надано суду довідку про відсутність заборгованості з податків, зборів, платежів, що контролюється органами доходів і зборів № 42508 від 01.03.2018. Таким чином, ще до подання позову до суду за відповідачем заборгованість не рахувалась. Позивач цю обставину не дослідив і помилково зазначив її як підставу позову.

Враховуючи все вищезазначене, повністю спростовується твердження позивача щодо доцільності прийняття рішення про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв'язку із відсутністю підстав, визначених у п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра та п. 23 Порядку № 615, оскільки у відповідача немає заборгованості по сплаті податків та зборів.

Враховуючи вищенаведені обставини в їх сукупності, відсутність обґрунтованих доводів щодо порушення прав та законних інтересів з боку відповідача та правомірності дій останнього, суд дійшов висновку про відсутність у позивача порушеного права, що дає підстави вважати заявлені ним позовні вимоги безпідставними та невмотивованими.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

З урахуванням зазначеного, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Замглайторф" необхідно відмовити повністю.

Керуючись ст. 139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову Державної служби геології та надр України - відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Чернігівський окружний адміністративний суд.

Державна служба геології та надр України , вул. Ежена Потьє, 16, м. Київ, 03057, код ЄДРПОУ 37536031.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Замглайторф" , вул. Інструментальна, 8, м. Чернігів, 14037, код ЄДРПОУ 37804763.

Дата складення повного рішення суду - 26.07.2018.

Суддя Ю. О. Скалозуб

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.07.2018
Оприлюднено27.07.2018
Номер документу75509783
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/1728/18

Постанова від 13.12.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Постанова від 13.12.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 15.11.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 18.10.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 16.10.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 11.09.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Федотов І.В.

Рішення від 24.07.2018

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Рішення від 24.07.2018

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Ухвала від 22.05.2018

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Ухвала від 02.05.2018

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні