Справа № 822/2069/18
РІШЕННЯ
іменем України
26 липня 2018 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О.
розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача ОСОБА_2 до ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивачі звернулися до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовною заявою до ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, в якій просять суд:
1. Визнати протиправною бездіяльність ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області у ненаданні: ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_1, ОСОБА_8 дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення зі зміною цільового призначення земельної ділянки в межах категорії земель за основним цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення, орієнтовною площею 2,00 га, з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, за межами населених пунктів на території Кадиївської сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області, викладену у листах: від 15.05.2018 року №К-5514/0-4059/0/95-18; К-5519/0-4065/0/95-18; Є-5521/0-4057/0/95-18; С-5512/0-4058/0/95-18; С-5516/0-4060/0/95-18; С-5518/0-4062/095-18.
2. Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області надати: ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_1, ОСОБА_8 дозвіл на виготовлення проекту із землеустрою зі зміною функціонального призначення земельної ділянки сільськогосподарського призначення для фермерського господарства, яка розташована за межами населеного пункту на території Кадиївської сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області
3. Стягнути на користь позивачів понесені ними судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.
Ухвалою від 18 червня 2018 року Хмельницьким окружним адміністративним судом відкрито провадження у справі та залучено як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів ОСОБА_2.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 18.06.2018 роз'єднані в окремі провадження позовні вимоги ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_1, ОСОБА_8 у справі №822/1999/18.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що в квітні 2018 звертався до ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності зі зміною цільового призначення земельної ділянки в межах категорії земель за основним цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення, орієнтовною площею 2.0000 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Кадиївської сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області.
Позивач стверджує, що листом ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 15.05.2018 №С-5516/0-4060/0/95-18 його повідомлено про те, що відповідно до відомостей національної кадастрової системи, земельна ділянка, яка зазначена позивачем на викопіюванні з планово-картографічних матеріалів, накладається на вже сформовану земельну ділянку (кадастровий номер 6825883200:04:002:0172, площа 2.0000 га, цільове призначення - для ведення фермерського господарства (01.02)).
Також позивача повідомлено про те, що згідно з договором оренди землі від 28.12.2014, право оренди зареєстроване в Державному реєстрі прав на нерухоме майно відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 19424140 від 18.02.2015 та додаткового договору №4/57-16-ДО від 26.09.2016, земельна ділянка, що передбачається до відведення, перебуває в користуванні, зокрема, на умовах оренди. Позивача також поінформовано про те, що до моменту припинення права користування земельною ділянкою на умовах оренди, задовольнити вимоги позивача, викладені у клопотання, неможливо.
Позивач вважає вказану відповідь незаконною, необґрунтованою та такою, що підлягає скасуванню, а тому звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Справа розглянута справи за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін.
Від представника відповідача 06.07.2018 надійшов відзив на позовну заяву, у якому представник відповідача просить в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовити в повному обсязі. Відповідач зазначає, що відповідно до Положення про Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, затверджене наказом Держгеокадастру від 17.11.2016 №308, Головне управління наділене повноваженнями щодо розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, на території Хмельницької області.
У поданому відзиві представник відповідача також зазначає, що 28.12.2014 між орендодавцем - ОСОБА_3 управлінням Держземагентства у Хмельницькій області та орендарем - ОСОБА_2 укладено договір оренди землі, право оренди зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно згідно з рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 19424140 від 18.02.2015. Представник відповідача стверджує, що згідно з договором оренди землі від 28.12.2014 та наказу ОСОБА_3 управління Держземагентства у Хмельницькій області ОСОБА_2 надавалася в строкове платне користування земельна ділянка для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Кадиївської сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області з кадастровим номером 6825883200:04:002:0066, площею 17,0986 га, строком на 20 років. 26.09.2016 між орендодавцем - ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та орендарем - ОСОБА_2 укладено додатковий договір №4/57-16-ДО про внесення змін до договору оренди землі від 28.12.2014.
Представник відповідача у поданому відзиві на позовну заяву також стверджує, що оскільки вищевказаний договір оренди земельних ділянок є чинним, а додаткового договору (угоди) щодо розірвання вказаного договору не укладалося, до моменту припинення права користування земельною ділянкою, зокрема, на умовах оренди, задовольнити клопотання позивача неможливо.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - ОСОБА_2, пояснення або відзив на підтримку або заперечення проти позову до суду не подав.
Суд встановив наступні обставини справи.
Позивач в квітні 2018 звертався до ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності зі зміною цільового призначення земельної ділянки в межах категорії земель за основним цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення, орієнтовною площею 2.0000 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Кадиївської сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області.
При цьому до заяви було додано нотаріально засвідчену заяву ОСОБА_2 про згоду на вилучення у нього земельних ділянок.
ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 15.05.2018 №С-5516/0-4060/0/95-18 позивача повідомлено про те, що відповідно до відомостей національної кадастрової системи, земельна ділянка, яка зазначена позивачем на викопіюванні з планово-картографічних матеріалів, накладається на вже сформовану земельну ділянку (кадастровий номер 6825883200:04:002:0172, площа 2.0000 га, цільове призначення - для ведення фермерського господарства (01.02)).
Також позивача повідомлено про те, що згідно з договором оренди землі від 28.12.2014, право оренди зареєстроване в Державному реєстрі прав на нерухоме майно відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 19424140 від 18.02.2015 та додаткового договору №4/57-16-ДО від 26.09.2016, земельна ділянка, що передбачається до відведення, перебуває в користуванні, зокрема, на умовах оренди. Позивача також поінформовано про те, що до моменту припинення права користування земельною ділянкою на умовах оренди, задовольнити вимоги позивача, викладені у клопотання, неможливо.
Не погодившись з даним листом позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 14 Конституції України, земля визнана основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до ст. 22 ЗК України, землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
До земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо). Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
Згідно з п. "а" ч. 3 ст. 22 ЗК України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
Пунктом "в" ч. 3 ст. 116 ЗК України встановлено, що безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Частинами 1-3 ст. 116 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених вказаним Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених вказаним Кодексом.
Пунктом "б" ч. 1 ст. 121 ЗК України визначено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства із земель державної або комунальної власності в розмірі не більше 2,00 га.
За змістом ч. 6 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 вказаного Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до ОСОБА_9 міністрів Автономної Республіки Крим. ОСОБА_9 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 вказаного Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені зазначеною статтею.
Частиною 7 ст. 118 ЗК України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 вказаного Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб'єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Положенням про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 № 333, чітко визначені порядок і форма прийняття відповідних рішень.
Згідно з п. 8 цього ж Положення Головне управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру.
Разом з тим, за результатами розгляду клопотання позивачу, всупереч наведеним нормам, направлено лише лист без прийняття будь-якого рішення.
Оскільки протиправна бездіяльність відповідача полягає у неприйнятті ним жодного з тих рішень, які передбачені у частині 6 статті 118 ЗК України, у визначений законом строк, належним способом захисту прав позивача є зобов'язання ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області прийняти відповідне рішення, тобто рішення про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, або про відмову у його наданні.
З урахуванням з'ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до частини 8 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Оскільки судом встановлено неправомірні дії відповідача, суд вважає за необхідне стягнути з ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області судові витрати повністю.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - ОСОБА_2 до ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії задовольнити частково.
Визнати протиправними дії ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, викладені у листі від 15.05.2018 року №С-5516/0-4060/0/95-18 щодо відмови у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення зі зміною цільового призначення земельної ділянки в межах категорії земель за основним цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення, орієнтовною площею 2,00 га, з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, за межами населених пунктів на території Кадиївської сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області.
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення зі зміною цільового призначення земельної ділянки в межах категорії земель за основним цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення, орієнтовною площею 2,00 га, з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, за межами населених пунктів на території Кадиївської сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати в сумі 704 (сімсот чотири) грн 80 коп. за рахунок бюджетних асигнувань ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з його підписання.
Позивач:ОСОБА_1 (вул. Небесної Сотні, 2А, м.Чернівці, Чернівецька область, 58013 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1) Відповідач:Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Інститутська, 4/1, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 39767479)
Головуючий суддя ОСОБА_10
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.07.2018 |
Оприлюднено | 27.07.2018 |
Номер документу | 75509867 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Михайлов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні