Рішення
від 25.07.2018 по справі 670/93/18
ВІНЬКОВЕЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Віньковецький районний суд Хмельницької області

Справа № 670/93/18

Провадження № 2/670/133/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 липня 2018 року смт. Віньківці

Віньковецький районний суд Хмельницької області в складі:

головуючого - судді Волкової О.М.

за участю секретаря Сікорської В.О.

прокурора Брезіцької М.Л.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду смт. Віньківці цивільну справу за позовом заступника прокурора Хмельницької області С. Гриценко до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_1 про визнання недійсним наказу та зобов`язання повернути земельну ділянку,

ВСТАНОВИВ:

До суду надійшов позов заступника прокурора Хмельницької області до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_1 про визнання недійсним наказу та зобов`язання повернути земельну ділянку, у якому прокурор просив визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 20.10.2017 № 22-21369-СГ, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 2 га (кадастровий номер НОМЕР_3), що знаходиться за межами населених пунктів Яснозірської сільської ради Віньковецького району; зобов'язати ОСОБА_1 повернути державі земельну ділянку загальною площею 2 га (кадастровий номер НОМЕР_3), що знаходиться за межами населених пунктів Яснозірської сільської ради Віньковецького району; стягнути з відповідачів судовий збір, сплачений за пред'явлення цього позову.

В обгрунтуванння позову зазначено, що вивченням питання законності надання земельних ділянок державної власності встановлено, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 20.10.2017 № 22-21369-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки площею 2 га (кадастровий номер НОМЕР_3) та передано її у власність для ведення особистого селянського господарства (проект розроблено на підставі наказу від 16.06.2017 № 22-12291-СГ), яка знаходиться за межами населених пунктів Яснозірської сільської ради Віньковецького району.

На підставі зазначеного наказу державним реєстратором 30.11.2017 зареєстровано право власності ОСОБА_1 на вказану земельну ділянку.

Вищевказаний наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 20.10.2017 № 22-21369-СГ підлягає визнанню недійсним, а земельна ділянка поверненню у державну власність з таких підстав.

Так, відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч. 3 ст. 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян проводиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, проводиться один раз по кожному виду використання (ч. 4 ст. 116 ЗК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2 гектара.

Водночас, згідно Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Держаного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1) на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 25.08.2016 № 22-21956-СГ отримав у приватну власність (право зареєстровано 30.08.2016) земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер НОМЕР_4) для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Грузевицької сільської ради Хмельницького району.

Зазначену земельну ділянку кадастровий номер НОМЕР_4 ОСОБА_1 28.09.2016 відчужено на підставі договору купівлі-продажу.

Зазначене підтверджує, що ОСОБА_1 на час отримання спірної земельної ділянки (наказ від 20.10.2017 № 22-21369-СГ) використав своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду використання (наказ від 21.03.2016 № 22-6124-СГ).

Таким чином, всупереч вимог ст. ст. 116, 118, 121 Земельного кодексу України, ОСОБА_1 при отриманні у власність земельної ділянки не врахував, що раніше використав право на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.

Земельна ділянка площею 2 га (кадастровий номер НОМЕР_3), що знаходиться за межами населених пунктів Яснозірської сільської ради Віньковецького району, вибула із земель запасу державної власності внаслідок незаконного повторного використання ОСОБА_1 права на безоплатну приватизацію земельних ділянок одного виду використання.

ОСОБА_1 при зверненні до зазначеного органу влади не повідомив, що вже раніше скористався своїм правом на безоплатну приватизації земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства.

З огляду на те, що оспорюваний наказ підлягає визнанню недійсним, то відсутні правові підстави для збереження цієї земельної ділянки за ОСОБА_1

Згідно із ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Враховуючи викладене, зазначений наказ ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 20.10.2017 № 22-21369-СГ підлягає визнанню недійсним, а земельна ділянка площею 2 га (кадастровий номер НОМЕР_3), що знаходиться за межами населених пунктів Яснозірської сільської ради Віньковецького району, поверненню у державну власність.

Ухвалою суду від 12.02.2018 року у справі відкрито провадження.

Ухвалою суду від 24.04.2018 року прийнято заяву прокурора про зміну предмета позову, та залучено до участі у справі як співвідповідача ОСОБА_2

Прокурор просив визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 20.10.2017 року № 22-21369-СГ, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер НОМЕР_3), що розташована за межами населених пунктів Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області, витребувати у ОСОБА_2 на користь держави вказану земельну ділянку та стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_1, ОСОБА_2 на користь прокуратури Хмельницької області судовий збір, сплачений за пред'явлення цього позову.

Вказані вимоги мотивував тим, що згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна від 22.02.2018 року встановлено, що ОСОБА_1 вчинив дії з відчуження спірної земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_3 на підставі договору купівлі-продажу № 131 від 22.01.2018 року, та власником земельної ділянки на теперішній час є ОСОБА_2, що свідчить про зміну власника зазначеного нерухомого майна, на права та інтереси якого може вплинути рішення суду.

Ухвалою суду від 04.06.2018 року у справі закінчено підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.

У судовому засіданні прокурор Брезіцька М.Л. підтримала позовні вимоги у повному обсязі, просила позов задовольнити. Навела доводи аналогічні тим, що викладені у позовній заяві.

Представник відповідача, Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області за довіреністю Варибок Т.В., будучи повідомленою належним чином, у судове засідання не з`явилась, надіслала до суду відзив на позов, у якому просила відмовити у задоволенні позову.

Посилалась на те, що згідно Положення про Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, затверджене наказом Держгеокадастру від 17.11.2016 року № 308, Головне управління наділене повноваженнями щодо розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, на території Хмельницької області.

Тому відповідно до вимог чинного земельного законодавства повноваження по передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах Хмельницької області з 01.01.2013 року покладені на Головне управління Держгеокадастру в Хмельницькій області.

З метою уникнення порушень вимог законодавства Головне управління при вирішенні питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності керується виключно нормами права, зокрема ст. 118, ст. 121 Земельного кодексу України.

12.02.2016 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою на відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Грузевицької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, де повідомляв, що правом на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства не скористався.

За результатами розгляду відповідної заяви спеціалістами Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області було підготовлено наказ Головного управління від 15.04.2016 року № 22-8926-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою гр. ОСОБА_1 щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Грузевицької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.

17.08.2016 року до Головного управління надійшла заява ОСОБА_1 з проханням затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 2,0 га, що розташована за межами населених пунктів Грузевицької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області з кадастровим номером НОМЕР_4 та передати йому безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства.

Спеціалістами Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області було розглянуто відповідну заяву і за результатами такого розгляду видано наказ Головного управління від 25.08.2016 року № 22-21956-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 (кадастровий номер НОМЕР_4).

Після того ОСОБА_1 звернувся до Головного управління із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області (вх. № Б-154/0/223-17 від 18.05.2017 року).

В даному клопотанні ОСОБА_1 повідомив, що правом на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства не скористався.

За результатами розгляду відповідної заяви спеціалістами Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області було підготовлено наказ Головного управління від 16.06.2017 року № 22-12291-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою гр. ОСОБА_1 щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області, після чого 06.10.2017 року до Головного управління надійшла заява ОСОБА_1 щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 2,0 га, що розташована за межами населених пунктів Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області з кадастровим номером НОМЕР_3 та передачі йому безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства.

Спеціалістами Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області було розглянуто цю заяву і за результатами такого розгляду було підготовлено наказ Головного управління від 20.10.2017 року № 22-21369-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 (кадастровий номер НОМЕР_3).

Згідно із ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Тому Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області діяло відповідно до норм чинного земельного законодавства при розгляді заяв гр. ОСОБА_1, оскільки в поданих клопотаннях він повідомляв, що правом на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства не скористався.

Відповідач ОСОБА_1 та співвідповідач ОСОБА_2, будучи належним чином повідомленими, у судове засідання не з`явились.

Суд заслухавши пояснення прокурора, дослідивши зібрані у справі докази у межах заявлених позовних вимог, дійшов висновку про таке.

Відповідно до ч. 1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Положеннями статті 81 ЗК України передбачено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Порядок отримання громадянами у власність земельних ділянок регламентовано нормами статей 116, 118, 121 ЗК України.

Водночас, законодавством встановлені певні обмеження у правах набуття права власності на земельні ділянки, а саме згідно з ч. 4 ст. 116 ЗК України передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

Передбачена ст. ст. 116, 121 ЗК України одноразовість отримання земельної ділянки у власність означає, що особа, яка скористалась своїм правом і отримала у власність земельну ділянку меншу від граничної площі, передбаченої ст. 121 ЗК України, не має правових підстав для отримання у власність земельної ділянки цього ж цільового призначення вдруге, навіть площею, що складає різницю між гранично можливою та раніше отриманою у власність.

Визначений статтею 118 ЗК України порядок передачі земельної ділянки у власність застосовується при умові дотримання вимог ст. ст. 116, 121 ЗК України.

Судом встановлено, що 12.02.2016 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Грузевицької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (а.с. 20).

Розглянувши клопотання, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області видало наказ від 15.04.2016 року № 22-8926-СГ про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою вищезазначеної земельної ділянки (а. с. 21).

Після виготовлення проекту землеустрою ОСОБА_1 подав відповідачу заяву про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки, та наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 25.08.2016 року № 22-21956-СГ затверджено документацію із землеустрою та надання земельної ділянки у власність ОСОБА_1 (а. с. 22-23).

18.05.2017 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області, зазначивши, що правом на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства він не скористався (а. с. 14).

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 16.06.2017 року № 22-12291-СГ надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_3) за межами населених пунктів Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області розміром 2,0000 га (а. с. 15).

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 20.10.2017 року № 22-21369-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 та надано у власність земельну ділянку загальною площею 2,0000 га (кадастровий номер НОМЕР_3) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану за межами населених пунктів Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області (а. с. 17).

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта від 28.12.2017 року, за відповідачем ОСОБА_1 зареєстровано право приватної власності на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер НОМЕР_4) для ведення особистого селянського господарства, Грузевицька сільська рада Хмельницького району Хмельницької області, та право приватної власності на земельну ділянку площею 2 га кадастровий номер (кадастровий номер НОМЕР_3) для ведення особистого селянського господарства, Яснозірська сільська рада Віньковецького району Хмельницької області (а. с. 9-11).

Крім того, як випливає із Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна від 22.02.2018 року (а. с. 91) та договору купівлі-продажу земельної ділянки від 22.01.2018 року, укладеного між ОСОБА_1 та ОСОБА_2, посвідченого приватним нотаріусом Хмельницького районного нотаріального округу, реєстровий номер № 131, ОСОБА_1 відчужив земельну ділянку площею 2,0000 га, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області, кадастровий номер НОМЕР_3 на користь ОСОБА_2, зареєстрованої за адресою АДРЕСА_1 (а. с. 114).

Отже, матеріалами справи встановлено, що відповідач ОСОБА_1 отримав безоплатно дві земельні ділянки, а саме земельну ділянку площею 2 га, (кадастровий номер НОМЕР_4) для ведення особистого селянського господарства, що розташована за межами населених пунктів Грузевицької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, та земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 2 га (кадастровий номер НОМЕР_3), що знаходиться за межами населених пунктів Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області, які відчужив на користь інших осіб, і вказаний факт сторонами не оспорено.

Відповідно до п. в ч. 3 ст. 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян проводиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Згідно з п. б ч. 1 ст. 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2,0 га.

Виходячи зі змісту ч. 4 ст. 116 ЗК України, передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, проводиться один раз за кожним видом використання.

Відповідно до вимог ч. 6 ст. 5 Закону України Про особисте селянське господарство , громадяни України, які реалізували своє право на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого підсобного господарства в розмірі менше 2,0 га, мають право на збільшення земельної ділянки в межах норм, установлених ст. 121 ЗК України для ведення особистого селянського господарства.

Таким чином, передбачена ст. ст. 116, 121 ЗК України одноразовість отримання земельної ділянки у власність означає, що особа, яка скористалась своїм правом і отримала у власність земельну ділянку меншу від граничної площі, передбаченої ст. 121 Земельного кодексу України, не має правових підстав для отримання у власність земельної ділянки цього ж цільового призначення вдруге, навіть площею, що складає різницю між гранично можливою та раніше отриманою у власність.

Однак, приймаючи оспорюваний наказ, відповідач -- Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області факт реалізації ОСОБА_1 права на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства не перевірив, порушив вимоги земельного законодавства, що призвело до безпідставного вибуття землі із державної власності, а тому наказ Головного управління про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки у власність особи, яка таке право вже використала, як і наказ про передачу такої ділянки у власність, є незаконним.

Водночас, відповідач ОСОБА_1 міг і повинен був знати про те, що передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених Земельним кодексом, проводиться один раз по кожному виду використання, що ставить його добросовісність під час набуття земельної ділянки у власність під обґрунтований сумнів та підтверджує дотримання справедливого балансу у даних правовідносинах, та зважаючи на те, що він своє право на отримання земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства використав, підстав для задоволення його заяви про надання у власність земельної ділянки такого ж виду користування на території Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області не було.

Статтею152 ЗК України регламентовано, що захист прав на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання недійсним рішень, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, застосування інших, передбачених законом способів.

Згідно з ч. 2 ст.16 ЦК України способами захисту цивільних прав та інтересів є, у тому числі, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади АРК або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб, відновлення становища, яке існувало до порушення.

Визнання незаконним та скасування рішення Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про передачу ОСОБА_1 у власність державної землі, припиняє правомочності відповідача як власника землі.

Крім того, як визначено ст.328 ЦК України, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом.

Тому враховуючи, що передумовою набуття права власності ОСОБА_2 на спірну земельну ділянку послужило незаконне рішення Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області щодо відведення та неправомірне її безоплатне набуття у власність відповідачем ОСОБА_1, інтереси держави підлягають захисту шляхом витребування цієї земельної ділянки до державної власності у добросовісного набувача ОСОБА_2

При цьому суд бере до уваги, що предметом безпосереднього регулювання статті 1 Першого протоколу до Конвенції є втручання держави в право на мирне володіння майном, зокрема й позбавлення особи права власності на майно шляхом його витребування на користь держави.

У практиці ЄСПЛ напрацьовано три критерії, які слід оцінювати на предмет сумісності заходу втручання в право особи на мирне володіння майном з гарантіями статті 1 Першого протоколу, а саме: чи є втручання законним; чи переслідує воно суспільний , публічний інтерес; чи є такий захід (втручання в право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям.

В питаннях оцінки пропорційності Європейського суду з прав людини, як і в питаннях наявності суспільного , публічного інтересу, визнає за державою достатньо широку сферу розсуду , за виключенням випадків, коли такий розсуд не ґрунтується на розумних підставах (рішення в справах Спорронґ і Льоннорт проти Швеції , Булвес АД проти Болгарії ).

ЄСПЛ, оцінюючи можливість захисту права особи за ст. 1 Першого протоколу, загалом перевіряє доводи держави про те, що втручання в право власності відбулося в зв'язку з обґрунтованими сумнівами щодо законності набуття особою права власності на відповідне майно, зазначаючи, що існують відмінності між тією справою, в якій законне походження майна особи не оспорюється, і справами стосовно позбавлення особи власності на майно, яке набуте злочинним шляхом або стосовно якого припускається, що воно було придбане незаконно (наприклад, рішення та ухвали ЄСПЛ у справах Раймондо проти Італії від 22 лютого 1994 року, Філліпс проти Сполученого Королівства від 05 липня 2001 року, Аркурі та інші проти Італії від 05 липня 2001 року, Ріела та інші проти Італії від 04 вересня 2001 року, Ісмаїлов проти Російської Федерації від 06 листопада 2008 року).

Отже, ст. 1 Першого протоколу гарантує захист права на мирне володіння майном особи, яка законним шляхом, добросовісно набула майно у власність, і для оцінки додержання справедливого балансу в питаннях позбавлення майна мають значення обставини, за якими майно було набуте у власність, поведінка особи, з власності якої майно витребовується.

Оскільки Головним управлінням Держгеокадастру протиправно, всупереч вимог земельного законодавства передано відповідачу ОСОБА_1 у власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства, який право на безоплатну приватизацією земельної ділянки даного виду використання, гарантоване законодавством, уже реалізував, а ОСОБА_1 у свою чергу відчужив неправомірно набуту земельну ділянку ОСОБА_2, позовні вимоги прокурора підлягають задоволенню повністю.

Вирішуючи питання про судові витрати, суд відповідно до вимог ст. ст. 133, 141 ЦПК України вважає за необхідне стягнути судовий збір порівну із трьох відповідачів, а саме із Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 по 1174,66 гривень.

На підставі наведеного, керуючись ст. 5, ст. 10, ст. 12, ст. 19, ст. 81, ст. 133, ст. 141, ст. 258, ст. 259, ст. 264, ст. 265, ст. 328 ЦПК України, ст. 13, ст. 14 Конституції України, ст. 5, ст. 19, ст. 22, ст. 33, ст. 116, ст. 118, ст. 122, ст. 123, ст. 134 Земельного кодексу України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов заступника прокурора Хмельницької області С. Гриценко до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_1 про визнання недійсним наказу та зобов`язання повернути земельну ділянку задовольнити.

Визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 20.10.2017 року № 22-21369-СГ, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 2,0000 га (кадастровий номер НОМЕР_3) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області.

Витребувати у ОСОБА_2 на користь держави земельну ділянку площею 2,0000 га (кадастровий номер НОМЕР_3) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що розташована за межами населених пунктів Яснозірської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області.

Стягнути із Головного управління Дежгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Інститутська, 4/1, м. Хмельницький, 29016, код ЄДРПОУ 39767479), ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_2, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1, зареєстрований АДРЕСА_2) та ОСОБА_2 (ІНФОРМАЦІЯ_4, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2, зареєстрована в АДРЕСА_1) на користь прокуратури Хмельницької області (р/р 35218028002814, код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172), судовий збір у розмірі по 1174,66 грн. окремо із кожного.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов'язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Апеляційного суду Хмельницької області протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 25 липня 2018 року.

Суддя О.М.Волкова

СудВіньковецький районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення25.07.2018
Оприлюднено27.07.2018
Номер документу75518210
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —670/93/18

Рішення від 25.07.2018

Цивільне

Віньковецький районний суд Хмельницької області

Волкова О. М.

Рішення від 19.07.2018

Цивільне

Віньковецький районний суд Хмельницької області

Волкова О. М.

Ухвала від 04.06.2018

Цивільне

Віньковецький районний суд Хмельницької області

Волкова О. М.

Ухвала від 24.04.2018

Цивільне

Віньковецький районний суд Хмельницької області

Волкова О. М.

Ухвала від 12.02.2018

Цивільне

Віньковецький районний суд Хмельницької області

Волкова О. М.

Ухвала від 11.02.2018

Цивільне

Віньковецький районний суд Хмельницької області

Волкова О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні