УХВАЛА
про закриття провадження
м. Вінниця
17 липня 2018 р. Справа № 802/1242/18-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Томчука А.В.,
за участю:
секретаря судового засідання: Кушніренко О.В.,
представника позивача: ОСОБА_1,
відповідача: не з'явився
третя особа І: не з'явився
третя особа ІІ: не з'явився
третя особа ІІІ: не з'явився
третя особа IV: не з'явився
третя особа V: не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Концерн "Сімекс-Агро" до Липовецької районної державної адміністрації Вінницької області (державний реєстратор), треті особи, що не заявлять самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, приватне сільськогосподарське підприємство "Агрофірма Нападівська" про визнання протиправними та скасування рішень
ВСТАНОВИВ:
У провадженні Вінницького окружного адміністративного суду знаходиться адміністративна справа за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Концерн "Сімекс-Агро" до Липовецької районної державної адміністрації Вінницької області (державний реєстратор), треті особи, що не заявлять самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, приватне сільськогосподарське підприємство "Агрофірма Нападівська" про визнання протиправними та скасування рішень.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що є орендарем земельних ділянок сільськогосподарського призначення строком на 20 років, що знаходяться на території Зозівської сільської ради Липовецького району Вінницької області кадастрові номери 0522281200:02:000:1118, 0522281200:02:000:1067, 0522281200:02:000:1053, 0522281200:02:000:1091, за наслідком укладання договорів оренди землі з власниками земельних ділянок ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5. Однак, на думку позивача, внаслідок неправомірних дій посадових осіб органів державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, здійснено подвійну реєстрацію права оренди вказаної земельної ділянки, що порушує його право користування орендованою землею.
Ухвалою суду від 04.05.2018 року відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження, залучено до участі в справі третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ПСП "Агрофірма Нападівська".
Під час судового засідання головуючим ініційовано питання про закриття провадження, у зв'язку із непідсудністю даної категорії справ адміністративним судам.
Представник позивача в судовому засіданні щодо закриття провадження у справі заперечував.
Представники відповідача та третіх осіб у судове засідання не з'явились.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов до висновку про закриття провадження у справі, з наступних підстав.
Судом встановлено, що між товариством з обмеженою відповідальністю Концерн Сімекс-Агро та фізичними особами укладені та зареєстровані договори оренди земельних ділянок у порядку, визначеному чинним законодавством на момент реєстрації:
- договір оренди землі № 233 від 05 жовтня 2005 року строком на 20 (двадцять) років, укладений між ОСОБА_2 та ТОВ Концерн Сімекс-Агро щодо передачі у строкове платне користування земельної ділянки за кадастровим номером 0522281200:02:000:1118 площею 3,2681 га, яка розташована на території Зозівківської сільської ради Липовецького району, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Державну реєстрацію зазначеного договору оренди землі проведено 23 серпня 2012 року у Вінницькій Філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за №052220004003976. Відповідно до п. 4 Договору оренди, цей Договір був укладений на строк двадцять років, згідно п. 7 земельна ділянка вважається переданою орендарю на наступний день після державної реєстрації цього договору, таким чином, строк дії Договору оренди закінчується 22 серпня 2032 року;
- договір оренди землі № 226 від 21 травня 2010 року строком на 20 (двадцять) років, укладений між ОСОБА_3 та Позивачем щодо передачі у строкове платне користування земельної ділянки за кадастровим номером 0522281200:02:000:1067 площею 2,9668 га, яка розташована на території Зозівківської сільської ради Липовецького району, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Державну реєстрацію зазначеного договору оренди землі проведено 05 серпня 2010 року у Вінницькій Філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за №041004400006. Згідно п. 7 зазначеного Договору оренди земельна ділянка вважається переданою орендарю на наступний день після державної реєстрації цього договору, таким чином, строк дії Договору оренди закінчується 04 серпня 2030 року;
- договір оренди землі № 425 від 22 травня 2009 року строком на 10 (десять) років, укладений між ОСОБА_4 та Позивачем щодо передачі у строкове платне користування земельної ділянки за кадастровим номером 0522281200:02:000:1053 площею 3,0519 га, яка розташована на території Зозівківської сільської ради Липовецького району, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. У подальшому у 2010 році до зазначеного договору оренди були внесені зміни шляхом укладання додаткової угоди відповідно до якої сторони виклали пункт 4 договору в новій редакції, згідно з якою строк договору оренди становить 20 (двадцять) років. Державну реєстрацію зазначеного договору оренди та додаткової угоди до нього проведено 06 вересня 2010 року у Вінницькій Філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за №041004400145. Згідно п. 7 зазначеного Договору оренди земельна ділянка вважається переданою орендарю на наступний день після державної реєстрації цього договору, таким чином, строк дії Договору оренди закінчується 05 вересня 2030 року;
- договір оренди землі № 360 від 30 вересня 2010 року строком на 20 (двадцять) років, укладений між ОСОБА_5 та Позивачем щодо передачі у строкове платне користування земельної ділянки за кадастровим номером 0522281200:02:000:1091 площею 2,9567 га, яка розташована на території Зозівківської сільської ради Липовецького району, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Державну реєстрацію зазначеного договору оренди землі проведено 23 серпня 2012 року у Вінницькій Філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за №052220004003978. Згідно п. 7 зазначеного Договору оренди земельна ділянка вважається переданою орендарю на наступний день після державної реєстрації цього договору, таким чином, строк дії Договору оренди закінчується 24 серпня 2032 року.
Матеріали справи свідчать, що державним реєстратором Липовецької районної державної адміністрації ОСОБА_6 05.04.2018 року прийняті рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу):
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 38987661 від 27.12.2017 об 11:53:02, на підставі якого внесено запис про інше речове право №24210034 щодо права оренди земельної ділянки за кадастровим номером 0522281200:02:000:1118 площею 3,2681 га за договором оренди землі № 407-Зз від 19.12.2017, укладеного між ОСОБА_2 та ПСП "АГРОФІРМА НАПАДІВСЬКА", код ЄДРПОУ: 32292489 строком на 10 років;
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 38811630 від 19.12.2017 10:25:50, на підставі якого внесено запис про інше речове право № 24014010 щодо права оренди земельної ділянки за кадастровим номером 0522281400:02:000:1053 площею 3,0519 га за договором оренди землі № 404зз від 12.12.2017, укладеного між ОСОБА_4 та ПСП "АГРОФІРМА НАПАДІВСЬКА", код ЄДРПОУ: 32292489 строком на 10 років;
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 38808966 від 19.12.2017 09:30:26, на підставі якого внесено запис про інше речове право № 24011465 щодо права оренди земельної ділянки за кадастровим номером 0522281200:02:000:1067 площею 2,9668 га за договором оренди землі № 403зз від 12.12.2017, укладеного між ОСОБА_3 та ПСП "АГРОФІРМА НАПАДІВСЬКА", код ЄДРПОУ: 32292489 строком на 10 років;
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 40332262 від 27.03.2018 15:02:41, на підставі якого внесено запис про інше речове право № 25456044 щодо права оренди земельної ділянки за кадастровим номером 0522281200:02:000:1091 площею 2,9567 га за договором оренди землі №419-3з від 13.03.2018, укладеного між ОСОБА_5 та ПСП "АГРОФІРМА НАПАДІВСЬКА", код ЄДРПОУ: 32292489 строком на 7 (сім) років.
Вважаючи рішення державного реєстратора Липовецької районної державної адміністрації ОСОБА_6 за індексним номером 38987661 від 27.12.2017, індексним номером 38811630 від 19.12.2017, індексним номером 38808966 від 19.12.2017 та індексним номером 40332262 від 27.03.2018 є протиправними, позивач звернувся до суду із вимогою їх скасувати.
Визначаючись стосовно підстав для закриття провадження, суд виходив з наступного.
Судовий захист є одним із найефективніших правових засобів захисту інтересів фізичних та юридичних осіб. Неправомірні рішення, дії чи бездіяльність посадових осіб органів місцевого самоврядування, прийняті з порушенням прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, можуть бути оскаржені відповідно до ч. 2 ст. 55 Конституції України та ст. 5 КАС України в порядку адміністративного судочинства.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Згідно ст. 4 КАС України адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.
Публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв'язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов'язує надавати такі послуги виключно суб'єкта владних повноважень, і спір виник у зв'язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб'єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв'язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб'єкта владних повноважень або іншої особи.
Суб'єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Пунктом 1 ч. 1 ст. 19 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.
Відповідно до статті 2 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.
Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об'єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Статтею 5 ЗК України передбачено, що земельне законодавство базується, в тому числі, на принципі забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави.
Згідно статті 80 ЗК України установлено, що суб'єктами права власності на землю є: громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності та держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
Частиною другою статті 13 Конституції України кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону.
Громадяни та юридичні особи у визначеному законом порядку набувають прав власності та користування земельними ділянками відповідно до їх цільового призначення для ведення господарської діяльності або задоволення особистих потреб.
Отже, як видно із процитованих вище норм, відносини, пов'язані з набуттям та реалізацією громадянами, юридичними особами прав на земельні ділянки та з цивільним оборотом земельних ділянок ґрунтуються на засадах рівності сторін і є цивільно-правовими.
Як слідує з мотивів адміністративного позову, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 є власниками земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що знаходяться на території Зозівської сільської ради Липовецького району Вінницької області кадастрові номери 0522281200:02:000:1118, 0522281200:02:000:1067, 0522281200:02:000:1053, 0522281200:02:000:1091.
Однак, позивач акцентує увагу, що відповідач протиправно виніс рішення про державну реєстрацію права оренди за ПСП "Агрофірма Нападівська", оскільки на момент винесення спірних рішень договори оренди між ТОВ "Концерн Сімекс-Агро" та ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 були чинними.
Відтак, суд доходить до висновку, що пред'явлений позов жодним чином не пов'язаний із захистом прав, свобод чи інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єкта владних повноважень та має очевидний цивільно-правовий характер, оскільки виник з приводу державної реєстрації права власності на спірні земельні ділянки за ПСП "Агрофірма Нападівська".
Тобто, права позивача в такому разі порушуються як орендаря.
Відтак, спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням приватного права особи, в тому рахунку і права оренди, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, в тому числі у випадку, якщо до порушення такого права призвели владні управлінські дії суб'єкта владних повноважень.
Суд зазначає, що відповідно до статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов'язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Позов, предметом якого є перевірка правильності та належності спірної земельної ділянки на праві власності іншій особі, а також формування волі однієї зі сторін стосовно визнання відповідних прав щодо неї, не може бути розглянуто за правилами Кодексу адміністративного судочинства України.
Окрім того, як видно, спірні правовідносини пов'язані з невиконанням умов цивільно-правової угоди, відтак цей спір не є публічно-правовим, а випливає з договірних відносин і має вирішуватися судами за правилами Цивільного процесуального кодексу України.
Суд окремо акцентує увагу на тому, що скасування рішень державного реєстратора з проведення реєстраційних дій щодо реєстрації права власності та права оренди вплинуть на майнові права третіх осіб. Тому спірні правовідносини, пов'язані з порушенням прав третіх осіб на розпорядження і користування земельною ділянкою підлягають розгляду в порядку цивільного судочинства.
Аналогічна позиція викладена в постанові ОСОБА_7 Верховного Суду від 18.04.2018 року справі № 804/1001/16.
Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Європейський суд з прав людини у справі "Zand v. Austria" від 12 жовтня 1978 року вказав, що словосполучення "встановлений законом" поширюється не лише на правову основу самого існування "суду", але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Поняття "суд, встановлений законом" у ч. 1 ст. 6 Конвенції передбачає "усю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів. З огляду на це не вважається "судом, встановленим законом" орган, котрий, не маючи юрисдикції, судить осіб на підставі практики, яка не передбачена законом.
За таких обставин, беручи до уваги, що визначальним принципом здійснення правосуддя в адміністративних справах є принцип офіційного з'ясування всіх обставин у справі й обов'язок суб'єкта владних повноважень доказувати правомірність своїх дій чи рішень, на відміну від визначального принципу цивільного судочинства, який полягає у змагальності сторін. Суд, який розглянув справу, що не належить до його юрисдикції, не може вважатися судом, встановленим законом у розумінні пункту 1 статті 6 Конвенції.
Відповідно до положень пункту 1 частини першої статті 238 КАС України визначено, що суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
За таких обставин, враховуючи вищенаведене, суд доходить висновку щодо неналежності розгляду даного спору в порядку адміністративного судочинства, у зв'язку з чим, провадження по даній справі підлягає закриттю. При цьому, суд роз'яснює позивачу, що даний спір підлягає вирішенню у порядку цивільної юрисдикції.
Відповідно до ч. 2 ст. 238 КАС України про закриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, а також вирішує питання про розподіл між сторонами судових витрат, повернення судового збору з бюджету.
Згідно із п. 5 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається в разі закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв'язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом), у тому числі в апеляційній та касаційній інстанціях.
Керуючись ст. ст. 238, 295 КАС України, суд
УХВАЛИВ:
Провадження у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Концерн "Сімекс - Агро" до Липовецької районної державної адміністрації Вінницької області (державний реєстратор), треті особи, що не заявлять самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, приватне сільськогосподарське підприємство "Агрофірма Нападівська" про визнання протиправними та скасування рішень - закрити.
Повернути товариству з обмеженою відповідальністю "Концерн "Сімекс - Агро" (22500, м. Липовець, вул. Героїв Майдану, 63, код ЄДРПОУ 32513287) судовий збір в сумі 7048 (сім тисяч сорок вісім) гривень, сплаченого за звернення до адміністративного суду відповідно до платіжного доручення №18079 від 26.04.2018 року.
Роз'яснити, що спір може бути вирішено в порядку цивільного судочинства.
Ухвала суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 256 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п'ятнадцяти днів з дня її проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження ухвали суду - якщо апеляційна скарга подана протягом п'ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.
Повний текст ухвали виготовлено 24.07.2018 року.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Концерн "Сімекс - Агро" вул. Героїв Майдану, 63, м. Липовець, Липовецький район, Вінницька область, 22500
Липовецька районна державна адміністрація Вінницької області (державний реєстратор) вул. Героїв Майдану, 4, м. Липовець, Вінницька область, 22500
ОСОБА_2 вул.Літвінова,71, с.Зозів, Липовецького району, Вінницької області, 22525
ОСОБА_3 с. Зозівка, Липовецького району, Вінницької області, 22525
ОСОБА_4 с.Зозівка, Липовецького району, Вінницької області, 22525
ОСОБА_5 АДРЕСА_1, 60236
ПСП "Агрофірма Нападівська" вул. Кірова, 1, с.Нападівка, Липовецький район, Вінницька область, 22542
Суддя /підпис/ ОСОБА_8
З оригіналом згідно: суддя:
помічник:
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2018 |
Оприлюднено | 28.07.2018 |
Номер документу | 75536772 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні