ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 липня 2018 року м. ПолтаваСправа № 816/645/18
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Бойка С.С.,
за участю:
секретаря судового засідання - Лайко О.В.,
позивача - ОСОБА_1,
представника позивача - ОСОБА_2,
представників відповідача - ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6,
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Козельщинської районної ради Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В:
26 лютого 2018 року ОСОБА_1 (надалі також - позивач, ОСОБА_1О.) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Козельщинської районної ради Полтавської області (надалі також - відповідач, Козельщинська районна рада) про визнання протиправним та скасування рішення позачергової дев'ятнадцятої сесії Козельщинської районної ради Полтавської області сьомого скликання від 26.01.2018 "Про внесення недовіри голові Козельщинської районної державної адміністрації ОСОБА_1О.".
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 05 березня 2018 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, визначено проводити розгляд справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання.
Ухвалою від 10 травня 2018 року Полтавський окружний адміністративний суд продовжив строк проведення підготовчого судового засідання на тридцять днів.
07 червня 2018 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначав, що відповідачем безпідставно внесена недовіра йому як голові Козельщинської районної державної адміністрації Полтавської області (надалі також - Козельщинська РДА). Так, відповідач, приймаючи оскаржуване рішення, на думку позивача, порушив процедуру прийняття рішення про внесення недовіри голові райдержадміністрації, яка передбачена Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", а також Регламентом Козельщинської районної ради, а саме: належним чином до порядку денного не була внесена пропозиція про внесення недовіри голові райдержадміністрації, прийняттю рішення не передувало попереднє обговорення відповідного питання, не було заслухано думку позивача, не відібрані його письмові чи усні пояснення.
Крім того, позивач вважає, що такі підстави для внесення недовіри голові Козельщинської РДА, як відсутність взаємодії райдержадміністрації з районною радою та ігнорування звернень депутатів районної та сільських рад, не виконання ОСОБА_1 політики Президента та Уряду України щодо сприяння процесу об`єднання громад є надуманними. Випадків ненадання письмових чи усних відповідей на звернення депутатів районної та сільських рад з його боку як голови РДА не було, скарги депутатів районної та сільських рад з цього приводу до райдержадміністрації та облдержадміністрації не надходили. Відповідач не звертався до Президента України та до Полтавської ОДА зі скаргами на відсутність взаємодії райдеражміністрації з районною радою.
Позивач також вказав, що він як голова райдержадміністрації не взмозі будь-яким чином впливати на процес об'єднання громад, так як законодавець взагалі не відвів ролі для райдержадміністрації у процесі об'єднання громад.
02 квітня 2018 року від відповідача до суду надійшов відзив на позов /а.с. 76-85/, у якому відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Зазначав, що оскаржуване рішення винесене відповідно до вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", згідно з Регламентом Козельщинської районної ради, в межах її повноважень. Вказано, що жодних процедурних порушень відповідачем допущено не було.
У відповіді на відзив відповідачем акцентовано увагу на тому, що керівництвом Козельщинської РДА не здійснювались заходи щодо сприяння добровільному об`єднанню територіальних громад, про що доводилось до відома голови Полтавської облдержадміністрації та Полтавської обласної ради. Вказано про відсутність дієвої співпраці при підготовці бюджету Козельщинського району на 2018 рік, про невиконання програм соціального розвитку району.
Зважаючи на викладене, просив суд відмовити у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.
Відповідь на відзив позивач до суду не надавав, у зв`язку з чим відповідачем не було надано й заперечень на відповідь на відзив.
07 червня 2018 року від Козельщинської районної ради надійшло клопотання про долучення доказів по справі, в якому, крім іншого, деталізовані окремі аспекти службової діяльності позивача, що стали підставою та причиною для висловлення йому недовіри /а.с. 197-199/.
Позивач та його представник в судовому засіданні позовні вимоги підтримали, просили їх задовольнити. Надали пояснення, аналогічні викладеному обґрунтуванню позову.
Представники відповідача у судовому засіданні проти позову заперечували, просили відмовити у його задоволенні.
Суд, заслухавши пояснення позивача та його представника, а також представників відповідача, допитавши свідків ОСОБА_7 та ОСОБА_8, дослідивши матеріали адміністративної справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Розпорядженням Президента України від 24 березня 2015 року № 288/215-рп, позивача - ОСОБА_1 призначено на посаду голови Козельщинської районної державної адміністрації Полтавської області (надалі також - Козельщинська РДА) /а.с. 10/.
26 січня 2018 року на позачерговій дев`ятнадцятій сесії Козельщинської районної ради Полтавської області сьомого скликання голові Козельщинської РДА висловлено недовіру, про що винесено відповідне рішення від 26 січня 2018 року /а.с. 11/.
Підставою для висловлення недовіри стала відсутність взаємодії райдержадміністрації з районною радою та ігнорування звернень депутатів районної та сільських рад, не виконання ОСОБА_1 політики Президента та Уряду України щодо сприяння процесу об`єднання громад.
Вважаючи, що вказане рішення винесене відповідачем з порушенням передбаченої чинним законодавством процедури, не погодившись з підставами для висловлення недовіри, ОСОБА_1 звернувся до суду з вказаним позовом.
Надаючи правову оцінку вимогам позивача, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Пунктом 29 частини 1 статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються таке питання як прийняття рішення про недовіру голові відповідної місцевої державної адміністрації.
Статтею 72 вказаного Закону встановлено, що районна, обласна рада може шляхом таємного голосування висловити недовіру голові відповідної місцевої державної адміністрації, на підставі чого Президент України приймає рішення і дає відповідній раді обгрунтовану відповідь. Якщо недовіру голові районної, обласної державної адміністрації висловили не менш як дві третини депутатів від загального складу відповідної ради, Президент України приймає рішення про відставку голови місцевої державної адміністрації.
Відповідно до статті 21 Регламенту Козельщинської районної ради від 15 грудня 2015 року пропозиції до порядку денного сесії ради вносяться головою районної ради, його заступником, постійними комісіями, депутатами, головою районної державної адміністрації. Пропозиції для включення в порядок денний сесії розглядаються на засіданнях постійних комісій, президії районної ради з прийняттям відповідних висновків і рекомендацій.
Стаття 26 Регламенту Козельщинської районної ради передбачає, що на початку пленарного засідання сесії головуючий оголошує порядок денний. Питання, як правило, розглядаються у послідовності, в якій їх включено до порядку денного засідання. Питання, не розглянуті на пленарному засіданні, можуть бути перенесені на наступне засідання. Пропозиції про зміни та доповнення порядку денного сесії приймаються більшістю депутатів від загального складу ради.
Згідно зі статтею 43 Регламенту Козельщинської районної ради обговорення питання на сесії включає: доповідь, запитання доповідачу і відповіді на них; співдоповіді (в разі необхідності), запитання співдоповідачам і відповіді на них; виступи депутатів ради;виступи народних депутатів України; виступи депутатів обласної ради; виступи запрошених з дозволу депутатів; оголошення головуючим на засіданні про припинення обговорення; внесення депутатами пропозицій, які не були оголошені в ході обговорення з наступним їх поданням у письмовій формі до секретаріату сесії (крім тих, що вносяться у спеціально встановленому порядку); заключне слово доповідача і співдоповідачів; виступи депутатів з мотивів голосування; прийняття рішення.
Відповідно до статті 60 Регламенту Козельщинської районної ради для проведення таємного голосування бюлетенями та визначення його результатів рада обирає із числа депутатів лічильну комісію, кількісний склад якої визначається більшістю голосів депутатів від присутніх на пленарному засіданні. Засідання лічильної комісії правомочне, якщо в ньому бере участь дві третини її членів. Рішення лічильної комісії приймаються більшістю голосів членів комісії.
Згідно з 35 статтею Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.1999, № 586-XIV місцеві державні адміністрації на відповідній території взаємодіють з сільськими, селищними і міськими радами, їх виконавчими органами та сільськими, селищними і міськими головами, сприяють у здійсненні ними власних повноважень місцевого самоврядування, зокрема у вирішенні питань економічного, соціального та культурного розвитку відповідних територій, зміцнення матеріальної та фінансової бази місцевого самоврядування, контролюють виконання наданих їм законом повноважень органів виконавчої влади, розглядають та враховують у своїй діяльності пропозиції депутатів, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб.
У разі розгляду місцевою державною адміністрацією питань, які зачіпають інтереси місцевого самоврядування, про це повідомляється заздалегідь відповідним органам місцевого самоврядування. Представники цих органів та посадові особи територіальних громад мають право брати участь у розгляді таких питань місцевою державною адміністрацією, висловлювати зауваження і пропозиції.
Голови місцевих державних адміністрацій, їх заступники, керівники структурних підрозділів місцевої державної адміністрації або їх представники мають право бути присутніми на засіданнях органів місцевого самоврядування та бути вислуханими з питань, що стосуються їх компетенції.
Для здійснення спільних програм місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування можуть укладати договори, створювати спільні органи та організації.
Статтею 9 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" від 05.02.2015, № 157-VIII встановлено, що організаційну підтримку та інформаційно-просвітницьке сприяння добровільному об'єднанню територіальних громад та приєднанню до об'єднаних територіальних громад забезпечують Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації.
Досліджуючи оскаржуване рішення на предмет дотримання вказаних вище процедурних норм, суд зазначає наступне.
До складу Козельщинської районної ради сьомого скликання входить 26 депутатів.
26 січня 2018 року під час позачергової дев`ятнадцятої сесії районної ради сьомого скликання від депутата Козельщинської районної ради сьомого скликання ОСОБА_7 надійшла письмова пропозиція щодо включення питання до порядку денного сесії про висловлення недовіри голові Козельщинської РДА ОСОБА_1 /а.с. 135/.
Як вбачається з Витягу з протоколу відповідної сесії /а.с. 114- 118/, та показів допитаних в судовому засіданні свідків - ОСОБА_7 (депутата районної ради) та ОСОБА_8 (депутата районної ради), в подальшому, головою районної ради ОСОБА_5 була оголошена перерва для проведення засідання постійних комісії і обговорення пропозицій депутатів про недовіру голові Козельщинської РДА.
З показів свідків, встановлено, що за час перерви, яка тривала близько однієї години, було здійснено обговорення поставленого питання в постійних комісіях та підготовлено письмовий проект рішення про висловлення недовіри голові Козельщинської РДА ОСОБА_1
Зазначений проект рішення був розглянутий на спільному засіданні постійних комісій, та був рекомендований постійними комісіями для включення до порядку денного сесії та розгляду на вказаній сесії, з проведенням таємного голосування.
Після перерви сесія продовжила свою роботу та на обговорення був поставлений проект рішення про висловлення недовіри голові Козельщинської РДА ОСОБА_1
За наслідками таємного голосування, рішення про висловлення недовіри голові Козельщинської РДА ОСОБА_1, прийнято простою більшістю: з 22 присутніх депутатів: "за" проголосувало 16 депутатів, "проти" проголосувало 5 депутатів.
Твердження позивача про те, що Козельщинська районна рада позбавила його можливості висловити його думку під час обговорення проекту рішення про висловлення йому недовіри, судом не приймається до уваги, оскільки з показів свідків вбачається, що ОСОБА_1, будучі присутнім на засіданні, навіть не намагався скористатися своїм правом виступу, на пропозицію голови Козельщинської районної ради висловити думку - відмовився.
З огляду на викладене, дослідивши процедуру прийняття оскаржуваного рішення, суд дійшов до висновку, про відповідачем не було допущено її порушення, вона відповідає вимогам, встановленим Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Регламентом Козельщинської районної ради.
Оцінюючи підстави прийняття оскаржуваного рішення, судом встановлено, що ними стали відсутність взаємодії райдержадміністрації з районною радою та ігнорування звернень депутатів районної та сільських рад, не виконання ОСОБА_1 політики Президента та Уряду України щодо сприяння процесу об`єднання громад, відсутність дієвої співпраці при підготовці бюджету Козельщинського району на 2018 рік, невиконання програм соціального розвитку району. Крім того, відповідачем вказано, що голова Козельщинської РДА не забезпечував взаємодію з органами місцевого самоврядування, не надавав інформацію з фінансових та земельних питань, не реагував на звернення депутатського корпусу та не виконував рішення сесій районної ради, в тому числі перешкоджав реалізації суспільно значимих проектів, (проект переможець обласного конкурсу проектів громад "Спорт та здоровий спосіб життя - запорука розвитку громади" не був профінансований райдержадміністрацією).
Судом встановлено, що через невиконання вказаних функцій райдержадміністрацією щодо здійснення організаційної підтримки та інформаційно-просвітницького сприяння добровільному об' єднанню територіальних громад депутати та громадськість неодноразово зверталися до голови Полтавської облдержадміністрації та Полтавської обласної ради з приводу того, що у них викликає занепокоєння відсутність єдиної та узгодженої позиції між керівництвом Козельщинської райдержадміністрації (головою РДА, першим його заступником) з однієї сторони та Полтавською облдержадміністрацією, що реалізує та підтримує державну політику щодо успішного проведення реформи децентралізації, яка виявилася в процесі обговорення перспектив об' єднання, зокрема персональна позиція з даного питання позивача, як керівника Козельщинської райдержадміністрації, щодо недоцільності на даному етапі прискорення і узгодження об'єднуючих процесів (копія спільного листа депутата Полтавської обласної ради ОСОБА_9 і голови Козельщинської районної ради ОСОБА_5 від 03.08.2017 /а.с. 86-87/).
Також, надсилався лист до Полтавської облдержадміністрації та Полтавської обласної ради №454/03-05 від 29.12.2017 року /а.с. 88/, в якому були викладені факти відсутності співпраці при підготовці розгляду бюджету Козельщинського району на 2018 рік, недотримання вимог законодавства щодо порядку підготовки та подання проектів рішень, а також ненадання депутатським комісіям інформації, що перешкоджало здійсненню депутатських повноважень. До вказаного листа до Полтавської облдержадміністрації та Полтавської обласної ради додавалися документи, які підтверджували дані факти, а саме: лист райдержадміністрації №23/386 від 11.12.2017 року з проектом рішення "Про районний бюджет", де, зокрема, відсутні були показники бюджету 2018 року та відповідь районної ради з проханням привести матеріали у відповідність до чинного законодавства (лист районної ради №436/03-08 від 12.12.2017 року) /а.с. 88-95/, а також лист районної ради №453/03-08 від 29.12.2017 року де зазначалося, що інформація депутатам не надається, рішення з бюджетних питань приймаються райдержадміністрацією одноособово, а недоліки проектів усунуті лише частково та лист райдержадміністрації №1851/01-23 від 04.01.2018 року де інформація з важливих для розвитку соціальної сфери району, у тому числі бюджетних питань не була надана депутатам /а.с. 96-100/.
З огляду на викладене, твердження позивача про те, що до Козельщинської райдержадміністрації та Полтавської облдержадміністрації не направлялися звернення про відсутність взаємодії та співпраці або, що йому не відомо про такі факти, не відповідають дійсності.
Відсутність взаємодії позивача з Козельщинською районною радою проявилась також під час розгляду земельних питань, на підтвердження чого надані протоколи засідання районної комісії з питань надання та вилучення земельних ділянок № 7 від 23 січня 2017 року /а.с. 200-206/, № 18 від 29 грудня 2017 року /а.с. 207-208/, № 19 від 05 січня 2018 року /а.с. 209-212/, № 20 від 12.01.2018 року /а.с. 213/.
Зважаючи на викладене, враховуючи регламетоване чинним законодавством право районної ради висловлювати недовіру голові райдержадміністрацій, а також встановлені в ході судового засідання факти відсутності співпраці голови Козельщинської РДА з Козельщинською районною радою, дійшовши до висновку про дотримання процедури висловлення недовіри голові Козельщинської РДА, судом не встановлено підстав для скасування оскаржуваного рішення.
Згідно з частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У даному випадку Козельщинською районною радою Полтавської області доведено правомірність рішення від 26.01.2018 "Про внесення недовіри голові Козельщинської районної державної адміністрації ОСОБА_1О.".
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про необхідність відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 до Козельщинської районної ради Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення.
Згідно із статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
На підставі викладеного, керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,-
У Х В А Л И В:
Відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 (вул. Шевченка, 8 с. Нова Галещина, Козельщинського району, Полтавської області, РНОКПП НОМЕР_1) до Козельщинської районної ради Полтавської області (вул. Монастирська, 5, смт. Козельщина, Полтавської області, код ЄДРПОУ 21052581) про визнання протиправним та скасування рішення повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 23 липня 2018 року.
Головуючий суддя ОСОБА_10
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2018 |
Оприлюднено | 28.07.2018 |
Номер документу | 75539321 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Бойко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні