Рішення
від 23.07.2018 по справі 927/449/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

Іменем України

23 липня 2018 року м. Чернігів

Господарським судом Чернігівської області у складі судді Оленич Т. Г.

за участю секретаря судового засідання Хіловської І. Д.

розглянуто у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження справу №927/449/18

за позовом: Чернігівської міської ради, вул. Магістратська,7, м. Чернігів, 14000

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Проф-груп ЛТД , проспект Перемоги, 49, м. Чернігів, 14000

про стягнення збитків в сумі 16609грн.11коп.

у присутності представників сторін :

від позивача: Мітасової Ю.С. - головного спеціаліста юридичного відділу управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради (довіреність від 28.03.2018 №1-24/367)

від відповідача: Костіна С.С. - адвоката, довіреність від 13.07.2018, Панченка А.О. (довіреність від 23.07.2018)

В судовому засіданні 23.07.2018 на підставі ч.1 ст.240 Господарського процесуального кодексу України проголошені вступна та резолютивна частини рішення.

Позивачем подано позов про стягнення з відповідача 16609грн.11коп. збитків у вигляді упущеної вигоди.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем на підставі договору купівлі-продажу від 13.10.2016 №2071, укладеного між відповідачем та ПП ЕНЕРГО-РЕСУРС , набуто право власності на нежитлове приміщення, що знаходиться за адресою: просп. Перемоги, 49, м. Чернігів. За твердженням позивача, після оформлення права власності на вказане майно відповідач в порушення вимог чинного законодавства договір оренди земельної ділянки, яка використовується ним для обслуговування належного йому нерухомого майна, з позивачем, як власником земельної ділянки, не уклав, орендну плату, податок на землю не сплачував. За повідомленням позивача, внаслідок використання відповідачем земельної ділянки по проспекту Перемоги, 49, в м. Чернігові, площею 0,0114га без правовстановлюючих документів в період з 13.10.2016 по 31.12.2017 позивачу завдано збитки у заявленому до стягнення розмірі у вигляді упущеної вигоди, а саме: неодержаної орендної плати, яка б могла надійти до місцевого бюджету у разі укладення договору оренди земельної ділянки. Оскільки відповідач, як зазначає позивач, в добровільному порядку завдані збитки не відшкодував, позивач просить стягнути їх з останнього в судовому порядку.

Ухвалою господарського суду від 26.06.2018 про відкриття провадження у справі відповідачу встановлено строк для подання відзиву на позов та доказів, що підтверджують викладені у відзиві обставини, а саме - протягом п'ятнадцяти календарних днів з моменту отримання цієї ухвали.

Як свідчить наявне у справі рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення за штрихкодовим ідентифікатором 1400039913030 вищевказана ухвала суду від 26.06.2018 вручена відповідачу 27.06.2018.

Враховуючи, що ухвала суду від 26.06.2018 була отримана відповідачем 27.06.2018, тому останнім днем подання до суду відзиву є 12.07.2018.

13 липня 2018 року відповідачем подано через канцелярію суду відзив, в якому він проти позовних вимог заперечує. Оскільки відзив подано відповідачем з пропуском встановленого строку, про поважність причин неможливості подати відзив у встановлений строк не зазначено, тому викладені у ньому позиції не приймаються судом до уваги.

Також 13 липня 2018 року від відповідача надійшло клопотання про витребування доказів, в якому він просить витребувати із відділу у м. Чернігові Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області відомості про сформованість земельної ділянки (технічну документацію проекту землеустрою, проекту відведення), яка розташована за адресою: проспект Перемоги, 49 в м. Чернігові, кадастровий номер: 7410100000:01:032:0614 та зобов'язати позивача надати акт обстеження та визначення меж земельної ділянки по проспекту Перемоги, 49 в м. Чернігові, в якому зазначається площа земельної ділянки та її межі, який подавався на розгляд Комісії з визначення розміру збитків, заподіяних порушниками земельного законодавства власникам землі та землекористувачам від 12.02.2018.

Відповідно до ч.1 ст.81 Господарського процесуального кодексу України учасник справи у разі неможливості самостійно надати докази вправі подати клопотання про витребування доказів судом. Таке клопотання повинно бути подане в строк, зазначений в частинах другій та третій статті 80 цього Кодексу.

Згідно із ч.3 ст.80 Господарського процесуального кодексу України відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи.

Отже останнім днем подання до суду клопотання про витребування доказів є 12.07.2018.

Відповідно до ч.1 ст.81 Господарського процесуального кодексу України якщо клопотання про витребування доказів заявлено з пропуском встановленого строку, суд залишає його без задоволення, крім випадку, коли особа, яка його подає, обґрунтує неможливість його подання у встановлений строк з причин, що не залежали від неї.

Оскільки клопотання про витребування доказів подано відповідачем з пропуском встановленого строку та без обґрунтування неможливість його подання у встановлений строк, а заяви про поновлення пропущеного процесуального строку відповідачем не надано, тому клопотання відповідача про витребування доказів залишається судом без задоволення.

20 липня 2018 року від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій позивач заперечує проти позиції відповідача, викладеної у відзиві, та зазначає, що попередньому власнику нерухомості - ПП Енерго-Ресурс , рішенням Чернігівської міської ради від 31.12.2012 на підставі розробленої ним технічної документації передано в довгострокову оренду, строком на 7 років, земельну ділянку площею 0,0123га по просп. Перемоги, 49, для експлуатації нежитлового приміщення (землі житлової та громадської забудови), в тому числі: площею 0,0114 га, ділянка №1 (кадастровий номер 7410100000:01:032:0614) та площею 0,0009га, ділянка №2, двір спільного користування, без реального виділення в натурі (кадастровий номер 7410100000:01:032:0636). За твердженням позивача, спірна землянка ділянка є сформованою, оскільки визначена її площа, встановлено межі та присвоєно кадастровий номер.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши в ході розгляду справи по суті пояснення та доводи сторін, з'ясувавши обставини, що мають значення для вирішення спору, перевіривши їх доказами, суд ВСТАНОВИВ:

Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єктів нерухомого майна від 14.12.2017 за Товариством з обмеженою відповідальністю Проф-груп ЛТД (відповідач у справі) 13 жовтня 2016 року зареєстровано право власності на нежитлове приміщення загальною площею 64,7кв.м., розташованого за адресою: просп. Перемоги, 49, м. Чернігів.

Вказане право власності виникло на підставі договору купівлі-продажу, серія та номер: 2071, від 13.10.2016, засвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Міхніч Т.І.

При цьому, у вказаній Інформації значиться попередній власник вищевказаного об'єкту нерухомості - Приватне підприємство ЕНЕРГО-РЕСУРС .

За повідомленням позивача, відповідач після набуття у власність об'єкту нерухомості в порушення вимог чинного законодавства договір оренди земельної ділянки, яка використовується ним для обслуговування належного йому нерухомого майна, з позивачем, як власником земельної ділянки, не уклав, плату за користування земельною ділянкою не сплачував, незважаючи на звернення Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради до відповідача листом №7397 від 12.12.2017 про необхідність оформлення права користування земельною ділянкою шляхом укладення договору оренди земельної ділянки по проспекту Перемоги, 49. Даний лист отриманий відповідачем 18.12.2017, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення адресату поштового відправлення за штрихкодовим ідентифікатором 1400038161115.

Крім того, згідно з інформацією, наданою на запит Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради №7448 від 14.12.2017 Головним управлінням ДФС у Чернігівській області листом №25/9/25-01-12-03-03 від 03.01.2018, відповідач за звітні періоди 2016-2017роки не подавав також і податкову звітність з плати за землю.

На заяву Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради №7013 від 21.11.2017 про надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по проспекту Перемоги, 49, площею 114кв.м., з кадастровим номером 7410100000:01:032:0614 та з цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, Відділ у м. Чернігові Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області листом №18-25-0,36-216/109-17 від 08.12.2017 повідомило, що нормативно грошова оцінка 1кв.м. даної земельної ділянки становить станом на 01.01.2016 2851грн.12коп./кв.м, а станом на 01.01.2017 - 3021грн.54коп./кв.м.

На підставі інформації, отриманої від органів фіскальної служби та Держгеокадастру Управлінням земельних ресурсів та Управлінням економічного розвитку міста Чернігівської міської ради підготовлено попередній розрахунок суми збитків при використанні ТОВ Проф-груп ЛТД земельної ділянки, площею 0,0114га по проспекту Перемоги, 49, з порушенням законодавства за період з 13.10.2016 по 31.12.2017 включно, відповідно до якого розмір збитків склав 16609грн.11коп.

Листом №01-21/93 від 26.01.2018 Управлінням земельних ресурсів Чернігівської міської ради повідомлено відповідача про дату, час та місце проведення засідання комісії з визначення розміру збитків, заподіяних порушниками земельного законодавства власникам та землекористувачам з питання щодо визначення збитків нанесених Чернігівській міській раді при використанні ТОВ Проф-груп ЛТД земельної ділянки площею 0,0114га по проспекту Перемоги, 49, в м. Чернігові. Даний лист отриманий відповідачем 01.02.2018, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення адресату поштового відправлення за штрихкодовим ідентифікатором 1403002992435.

У призначений час, 12 лютого 2018 року відбулось засідання комісії з визначення розміру збитків, заподіяних порушниками земельного законодавства власникам та землекористувачам, на якому був присутній директор відповідача.

За результатами засідання комісією складено акт №33 від 12.02.2018, який в подальшому був затверджений рішенням виконавчого комітету Чернігівської міської ради №109 від 02.03.2018, в якому визначено розмір збитків, заподіяних Чернігівській міській раді у зв'язку з використанням ТОВ Проф-груп ЛТД земельної ділянки площею 0,0114га по проспекту Перемоги, 49 в м. Чернігові, без оформлення документів, що посвідчують право на цю земельну ділянку, в період з 13.10.2016 по 31.12.2017 включно у сумі 16609грн.11коп.

Копія вищевказаного акту про визначення збитків №33 від 12.02.2018, копія рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №109 від 02.03.2018 надіслані відповідачу Управлінням земельних ресурсів Чернігівської міської ради разом з повідомленням №01-21/292 від 05.03.2018 для розгляду та повідомлено, що у разі визнання вимог добровільне відшкодування збитків здійснюється в досудовому порядку шляхом укладення договору про відшкодування збитків, а у разі відмови добровільно відшкодувати завдані збитки вони стягуються у судовому прядку. Дане повідомлення отримано відповідачем 30.03.2018, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення адресату поштового відправлення за штрихкодовим ідентифікатором 1400038968752.

В подальшому Управлінням земельних ресурсів Чернігівської міської ради направлено відповідачу лист №01-21/311 від 12.03.2018 з пропозицією укласти договір про добровільне відшкодування збитків, заподіяних Чернігівській міській раді у зв'язку з використанням ТОВ Проф-груп ЛТД земельної ділянки, площею 0,0114га по проспекту Перемоги, 49 в м. Чернігові без правовстановлюючих документів, а також проект договору від 12.03.2018 про добровільне відшкодування збитків.

Даний лист отриманий відповідачем 13.03.2018, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення адресату поштового відправлення за штрихкодовим ідентифікатором 1400039085684.

За повідомленням позивача, оскільки відповідач в добровільному порядку завдані йому збитки не відшкодував, позивач просить стягнути їх з останнього в судовому порядку.

Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

За змістом ст.80 Земельного кодексу України суб'єктами права власності на землю є громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.

Приписами ст.116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Водночас статтями 120 Земельного кодексу України та 377 Цивільного кодексу України встановлено особливий порядок переходу права на земельну ділянку у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю, споруду, на якій розташовані ці об'єкти.

За змістом ст.120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Відповідно до ч.1 ст.377 Цивільного кодексу України до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Відповідачем не надано до справи належних, допустимих та достовірних доказів наявності у нього права власності на земельну ділянку по проспекту Перемоги, 49, в м. Чернігові, на якій розташований належний йому об'єкт нерухомості.

Крім того, в матеріалах справи відсутні докази віднесення вищевказаної земельної ділянки до об'єктів державної власності.

В силу ч.2 ст.83 Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Як вбачається із наданої позивачем до матеріалів справи копії витягу з Технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди на земельну ділянку для обслуговування нежилого приміщення ПП ЕНЕРГО-РЕСУРС у м. Чернігові по просп. Перемоги, 49, та копії витягу з рішення Чернігівської міської ради від 31.01.2012, Чернігівською міською радою було вирішено передати ПП ЕНЕРГО-РЕСУРС в довгострокову оренду, строком на 7 років, земельну ділянку, загальною площею 0,0123 га по просп. Перемоги, 49, для експлуатації нежитлового приміщення (землі житлової та громадської забудови), в тому числі: площею 0,0114 га, ділянка №1 (кадастровий номер 7410100000:01:032:0614) та площею 0,0009га, ділянка №2, двір спільного користування, без реального виділення в натурі (кадастровий номер 7410100000:01:032:0636).

Таким чином, матеріалами справи підтверджується факт сформованості земельної ділянки, яка розташована по проспекту Перемоги, 49 у м. Чернігові та присвоєння їй кадастрового номеру.

Разом з тим, в матеріалах справи відсутні докази укладення відповідного договору оренди земельної ділянки по просп. Перемоги, 49, у м. Чернігові, щодо якої приймалось рішення Чернігівської міської ради (сімнадцята сесія шостого скликання) від 31.12.2012.

Відповідно до ст.206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до ст.14 Податкового кодексу України плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності; орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Отже, єдиною можливою формою здійснення плати за землю для відповідача, як землекористувача, є орендна плата.

Згідно з п.288.1. ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Згідно із ч.1, 2 ст.93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Відповідно до ч.1 ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

В силу ч.1 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Згідно із ст.125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Отже надання земельної ділянки комунальної власності в користування здійснюється на підставі договору оренди, яким за приписами ч.1 ст.21 Закону України Про оренду землі визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

При цьому, системний аналіз приписів статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України свідчить, що передача земельних ділянок комунальної власності у користування здійснюється за відповідним клопотанням особи, зацікавленої в одержанні у користування відповідної земельної ділянки.

В порушення вищенаведених норм закону відповідач не оформив право користування належною позивачу земельною ділянкою, на якій розташований придбаний відповідачем об'єкт нерухомості, та в період з 13.10.2016 по 31.12.2017 не сплачував плату за користування нею.

Предметом спору у справі, що розглядається, є вимога про стягнення збитків у вигляді упущеної вигоди, а саме неодержаної орендної плати, яка б могла надійти до місцевого бюджету у разі укладення договору оренди земельної ділянки комунальної власності.

Частиною 1 статті 216 Господарського кодексу України встановлено, що учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.

В силу ч.1, 2 ст.217 Господарського кодексу України господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки. У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.

Відповідно до ч.1, 2 ст.218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Відповідно до ч.1, 2 ст.22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками, зокрема, є доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

В силу ст.224 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Статтею 225 Господарського кодексу України встановлено, що до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються, зокрема, неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною.

Отже відшкодування збитків у вигляді упущеної вигоди є видом господарсько-правової відповідальності.

Загальні підстави позадоговірної відповідальності за завдану майнову шкоду встановлені ст.1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Аналіз вищевказаних норм права свідчить, що господарсько-правова відповідальність у вигляді відшкодування збитків настає при наявності всіх складових елементів цивільного/господарського правопорушення, а саме: протиправної поведінки (дії або бездіяльності) особи; шкідливого результату такої поведінки - збитків; причинно-наслідкового зв'язку між протиправною поведінкою і збитками, а також вини у заподіянні збитків. При цьому, чинне законодавство виходить з принципу презумпції вини правопорушника.

Відповідно до ст.74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Враховуючи, що у спорах про відшкодування збитків, обов'язок доведення відсутності вини покладається саме на відповідача, то позивач повинен довести протиправність поведінки відповідача, факт понесення збитків та розмір заявленої до стягнення суми збитків, а також наявність причинно-наслідкового зв'язку між поведінкою відповідача та збитками. За відсутності хоча б одного із наведених елементів складу господарського правопорушення відповідальність у вигляді збитків не настає.

Крім того, підстави для настання цивільно-правової відповідальності за порушення земельного законодавства встановлено, зокрема, нормами Земельного кодексу України.

Згідно з ч.2 ст.152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

В силу ст.156 Земельного кодексу України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

За змістом ч.1, 3 ст.157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють, зокрема, юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.1, 2 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993 (далі по тексту - Порядок), власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок. Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.

Згідно із п.3 Порядку відшкодуванню підлягають інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. При цьому під неодержаними доходами розуміється дохід, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.

В силу п.4 Порядку розміри збитків визначаються в повному обсязі, зокрема, відповідно до реальної вартості майна на момент заподіяння збитків.

Матеріалами справи підтверджується користування відповідачем в період з 13.10.2016 по 31.12.2017, за який заявлені до стягнення збитки, земельною ділянкою, яка є об'єктом комунальної власності, без оформлення правовстановлюючих документів на неї, незважаючи на звернення позивача щодо необхідності укладення договору оренди земельної ділянки, на якій розташовано придбане відповідачем нерухоме майно.

Відповідачем не наведено наявності в період з 13.10.2016 по 31.12.2017 об'єктивних перешкод для укладення договору оренди належної позивачу земельної ділянки, а також обставин, які б підтверджували вжиття ним усіх залежних від нього заходів щодо оформлення документів, які посвідчують право землекористування. Тобто відповідачем не доведено відсутності його вини у заподіяні збитків.

Протиправність поведінки відповідача також полягає в тому, що користуючись земельною ділянкою комунальної власності, на якій знаходиться належний йому на праві власності об'єкт нерухомості, відповідач в порушення вимог чинного законодавства не вносив плату за землю, незважаючи на те, що використання землі в Україні є платним і за змістом п. в ч.1 ст.96 Земельного кодексу України до обов'язків землекористувачів відноситься своєчасна сплата земельного податку або орендної плати.

Бездіяльністю щодо неоформлення правовстановлюючих документів на землю та несплатою плати за землю відповідачем завдано позивачу збитки у вигляді упущеної вигоди, а саме у вигляді орендної плати за землю, яку він міг би одержати від здачі спірної ділянки в оренду.

Розмір збитків визначений позивачем в порядку, встановленому чинним законодавством, та відповідає встановленим обставинам справи.

Таким чином, суд приходить до висновку, що користування відповідачем земельною ділянкою комунальної власності, на якій знаходиться належний йому на праві приватної власності об'єкт нерухомості, без правовстановлюючих документів, без внесення плати за землю, а також без сплати податку на землю, позбавило позивача можливості отримати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би отримати, якби його право не було порушено, чим останньому завдано збитки у заявленому до стягнення розмірі у вигляді упущеної вигоди.

З огляду на вищевикладене, суд доходить висновку про наявність у поведінці відповідача всіх елементів складу цивільного правопорушення, що є підставою для застосування до нього відповідальності у вигляді відшкодування збитків.

Відповідно до п.5 Порядку збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше ніж протягом одного місяця після затвердження актів комісій.

Під час розгляду справи відповідач доказів відшкодування позивачу збитків в добровільному порядку в строк, встановлений законом, не надав, а тому суд приходить до висновку, що вимоги позивача є правомірними та підлягають задоволенню в повному обсязі.

Згідно із ч.1 ст.123 Господарського процесуального кодексу України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.

За подання даної позовної заяви до господарського суду позивачем платіжним дорученням №0180/63 від 10.04.2018 сплачено судовий збір у сумі 1762грн.00коп.

Відповідно до ч.1 ст.129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

У зв'язку з задоволенням позовних вимог в повному обсязі, сплачений за подання даного позову судовий збір у сумі 1726грн.00коп. підлягає відшкодуванню позивачу за рахунок відповідача.

Керуючись ст.42, 46, 74, 80, 81, 129, 233, 237, 238, 240, 241, 252, 256 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Чернігівської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю ПРОФ-ГРУП ЛТД про стягнення збитків в сумі 16609грн.11коп. задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ПРОФ-ГРУП ЛТД , пр. Перемоги, 49, м. Чернігів, 14000 (ідентифікаційний код 40878281) на користь Чернігівської міської ради, вул. Магістратська, 7, м. Чернігів, 14000 (ідентифікаційний код 34339125, рах. 31410611700002, отримувач - УК у м.Чернігові/м.Чернігів/24062200, код ЄДРПОУ 38054398, банк отримувача ГУДКСУ у Чернігівській області, МФО 853592) 16609грн.11коп. збитків.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ПРОФ-ГРУП ЛТД , пр. Перемоги, 49, м. Чернігів, 14000 (ідентифікаційний код 40878281) на користь Чернігівської міської ради, вул. Магістратська, 7, м. Чернігів, 14000 (ідентифікаційний код 34339125, одержувач: виконком міської ради, р/р 35414039023318, МФО 853592, код ЄДРПОУ 04062015, ГУДКСУ у Чернігівській області) 1762грн. судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили у строк та в порядку, встановленому ст.241 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення може бути оскаржено до Київського апеляційного господарського суду в строк, встановлений ст.256 Господарського процесуального кодексу України та в порядку, передбаченому ст.257 Господарського процесуального кодексу України з урахуванням приписів п.п.17.5 п.17 Розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України.

З повним текстом рішення можна ознайомитись у Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою: http://reyestr.court.gov.ua/.

Повне рішення складено 30 липня 2018 року.

Суддя Т. Г. Оленич

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення23.07.2018
Оприлюднено30.07.2018
Номер документу75558844
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —927/449/18

Рішення від 23.07.2018

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Оленич Т.Г.

Ухвала від 26.06.2018

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Оленич Т.Г.

Ухвала від 18.06.2018

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Оленич Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні