Рішення
від 15.06.2018 по справі 815/1675/18
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/1675/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 червня 2018 року

Суддя Одеського окружного адміністративного суду Цховребова М.Г., розглянувши в порядку письмового провадження у місті ОСОБА_1 за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Одесі про визнання протиправним рішення та зобов'язання вчинити певні дії, -

встановив:

До ОСОБА_3 окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_2 до Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Одесі, в якому позивач просить:

- визнати протиправним рішення відповідача від 16 березня 2018 року № 621 Про відмову у перерахунку пенсії ;

- зобов'язати відповідача здійснити позивачу перерахунок та виплату пенсії по інвалідності 2 групи в розмірі фактичних збитків від захворювання, пов'язаного з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС, за нормами Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , починаючи з 01.01.2012 року, з дотриманням вимог пп. 4 п. 3 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1210, з урахуванням заробітної плати у сумі 1115 крб. 06 коп. за 10 днів роботи в зоні відчуження з 01.07.1986 року по 10.07.1986 року на підставі довідки № 27 від 04.11.2005 року, виданої ВАТ Одестрансавто .

Ухвалою суду від 18 квітня 2018 року: прийнято позовну заяву до розгляду; відкрито провадження в адміністративній справі; вирішено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін; призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 11 травня 2018 року.

В судове засідання 12 червня 2018 року сторони та/або їх представники не з'явились, належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду. (а.с.197-200)

11.06.2018 року електронною поштою до суду надійшло клопотання представника відповідача про проведення слухання справи без участі представника управління. (а.с.201) 12.06.2018 року представником позивача до суду подано письмову заяву про розгляд справи без участі позивача та його представника, у письмовому провадженні. (а.с.203)

Виходячи з наведеного, керуючись положеннями ч. 3 ст. 194 КАС України, суд дійшов висновку про можливість розглянути справу в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Згідно змісту адміністративного позову та відповіді на відзив (а.с.5-12, 182-184), позивач просить суд задовольнити адміністративний позов в повному обсязі, із посиланням на ч. 1 ст. 46 Конституції України, ч. 1 ст. 113 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , ст.ст. 15, 54, 57 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , ч. 2 ст. 87 Закону України Про пенсійне забезпечення , п. 2, пп. 4 п. 3 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1210, п.п. 2.10, 4.2, 38 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , затвердженого постановою Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, із зазначенням таких фактичних обставин:

- в матеріалах пенсійної справи позивача наявні наступні документи: копія розпорядження 143913 від 10.11.2005 року про призначення пенсії за віком з розрахунком стажу та розрахунком заробітної плати для призначення пенсії. З копії розрахунку заробітної плати для призначення пенсії відповідачем було враховано заробітну плату за період роботи з 01.12.1982 року по 30.11.1987 року та з 01.07.2000 року по 15.07.2002 року, де і наявна сума отриманої заробітної плати в зоні відчуження у сумі 1115 крб.;

- що стосується підтвердження перебування у відповідній зоні відчуження, з якої розраховується кратність розрахунку, підтвердження нарахування заробітної плати за період роботи в зоні відчуження, та відсутність можливості перевірки, позивачем зазначено, що в матеріалах пенсійної справи містяться копії документів, що видані з додержанням всіх встановлених законодавством вимог і місять інформацію про первинні документи, на підставі яких було видано довідку, зазначено відповідну зону, відчуження з якої розраховується кратність, - це місто Чорнобиль;

- відповідач не виконав вимоги п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада № 1210 Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , де Кабінет Міністрів України доручив Пенсійному фонду України забезпечити здійснення перерахунку пенсій, призначених особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, до набрання чинності цією постановою;

- відповідач перевірку обґрунтованості видачі довідок про заробітну плату від 04.11.2005 року № 92, виданої ВАТ Одестрансавто , довідки про фактичну заробітну платну в зоні відчуження № 27 від 04.11.2005 року, виданої ВАТ Одестрансавто , не проводив до лютого 2018 року. ПФУ перевірок щодо достовірності довідки № 27 від 04.11.2005 року не проводило та не надало позивачу належної, обґрунтованої відповіді з посиланням на докази, з яких підстав не врахована дана довідка при нарахуванні пенсії, як інваліду другої групи в розмірі фактичних збитків;

- у рішенні відповідач посилається на неможливість проведення перевірки, проте це не може бути підставою для неврахування заробітної плати, отриманої позивачем за період роботи в зоні відчуження з 01.07.1986 року по 10.07.1986 року у сумі 1115 крб. 06 коп., так як відповідно до даних з Єдиного Державного реєстру підприємств організацій України, що міститься на офіційному сайті Міністерства юстиції України, на сьогоднішній день в ЄДРПОУ значиться: Відкрите акціонерне товариство Одестрансавто , тобто дане підприємство є діючим;

- подана довідка, видана ВАТ Одестрансавто , засвідчена печаткою підприємства та підписами посадових осіб, містить обов'язкові відомості про розмір заробітної плати та кратність, тощо.

Згідно відзиву на позовну заяву (а.с.178-179), відповідач просить у задоволенні позовних вимог відмовити, із посиланням на ст. 19 Конституції України, ст. 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , ч. 1 ст. 40, ч.ч. 1, 2 ст. 73, ч. 3 ст. 113 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , пп. 3 п. 2.1, п.п. 2.10, 38, 43 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , затвердженого постановою Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, п. 5 Положення про організацію прийому та обслуговування осіб, які звертаються до органів Пенсійного фонду України, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30.07.2015 року № 13-1, із зазначенням таких фактичних обставин:

- відповідачем було подано запит на проведення зустрічної перевірки документів для оформлення пенсії до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, від якого надійшли акт пошуку підприємства, яким було надано довідку про заробіток для обчислення пенсій № 17 від 01.03.2018 та лист 3874/08 від 13.03.2018 року. На підставі цих документів відповідачем встановлено, що провести зустрічну перевірку довідки № 27 від 04.11.2015 року про заробітну плату позивача немає можливості у зв'язку з відсутністю ВАТ Одестрансавто за юридичною адресою вул. Плієва, буд. 1, м. Одеса, 65031;

- довідка про заробітну плату в зоні відчуження № 27 від 04.11.2005 року, яка видана ВАТ Одестрансавто за період роботи з 01.07.1986 року по 10.07.1986 року, не враховується для розрахунку пенсії, оскільки вона не підтверджена первинними документами, а саме: відсутнє підтвердження перебування у відповідній зоні відчуження, з якої розраховується кратність розрахунку, не підтверджено нарахування заробітної плати за період роботи в зоні відчуження;

- позивач просить зарахувати заробітну плату в сумі 1115 крб. 06 коп., в той час, як валютою, вказаною довідці, є рублі, а пункт виплачена заробітна плата містить виправлення;

- виплата пенсійного забезпечення є періодичним платежем та здійснюється щомісячно, а тому позивач, якщо вважав протиправним дії управління щодо виплати пенсії не у повному обсязі, мав реальну можливість та повинен був знати про порушення своїх прав. Більше того довідка № 27 видана ще у 2005 році. Будь-які об'єктивні чи суб'єктивні обставини не позбавляли позивача можливості звернутися до суду у визначені законом строки з відповідним позовом до управління, якщо позивач вважав, що діями чи бездіяльністю управління порушуються його права та законні інтереси. Про розмір пенсії позивач був обізнаний, а тому в разі незгоди, мав право звернутися до суду, тощо.

Дослідивши докази у справі, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню повністю, з наступних підстав.

Судом встановлено, що позивач звернувся до відповідача з заявою від 01.02.2018 року, вхід. № 62/П-11 від 01.02.2018 року (а.с.25), у якій позивач просив, на виконання Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1210 привести розмір його пенсії з 1 січня 2012 року з урахуванням положень вищевказаного Порядку, виходячи із суми отриманої заробітної плати в зоні відчуження, з тих підстав, що:

- він перебуває на обліку в Центральному об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України в м. Одесі та отримую пенсію по інвалідності відповідно до Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи ;

- з 1 січня 2012 року діє Порядок обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1210;

- зазначеним Порядком передбачено, що пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання відповідно до статей 54 і 57 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи за бажанням осіб можуть призначатися виходячи із заробітної плати, одержаної за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках у розмірі відшкодування фактичних збитків;

- обчислення пенсій відповідно до Закону здійснюється на підставі довідок про заробітну плату, які відповідно до статті 15 вказаного Закону видаються установами та організаціями на підставі первинних документів;

- разом із листом від 22.01.2018 року № 26/П-11 він отримав копію довідки про отриману фактичну заробітну плату за 10 днів у сумі 1115 крб. 06 коп. (аркуш пенсійної справи 20). Оригінал довідки ним було подано разом із заявою про призначення пенсії.

Листом від 15.02.2018 року № 62/П-11 Про надання відповіді (а.с.26) відповідач, розглянувши звернення від 01.02.2018 року, повідомив позивача, що:

- на підставі його звернення управлінням направлено запит на проведення зустрічної перевірки довідки про заробітну плату від 04.11.2005 року № 27 за період з 01.07.1986 по 10.07.1986 р.р. до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області;

- за результатами зустрічної перевірки, управлінням буде розглянуто питання щодо застосування вказаної довідки до розрахунку пенсії, про що позивача буде повідомлено окремо у зв'язку з одночасним наданням заяви від 01.02.2018 року № 621 та звернення від 01.02.2018 року (зареєстровано 01.02.2018 р. за № 62/П-11).

16 березня 2018 року відповідачем прийнято рішення № 621 Про відмову у перерахунку пенсії , вих. № 376/06 від 16.03.2018 року, яким за підсумками розгляду заяви позивача № 621 від 01.02.2018 року та доданих до неї документів: копії паспорту № 001452879; копії витягу з ЄДДР щодо реєстрації місця проживання, щодо перерахунку пенсії по інвалідності в розмірі фактичних збитків відповідно до Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи в перерахунку пенсії відмовлено. (а.с.27)

Відповідно до змісту рішення, його прийнято з наступних підстав:

Згідно до ст. 54 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва (захворювання) внаслідок Чорнобильської катастрофи можуть призначатись за бажанням громадянина із заробітку одержаного за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 рр., у розмірі відшкодування фактичних збитків, який визначається згідно з законодавством. Розрахунок пенсії провадиться на підставі довідки, виданої підприємством, установою, організацією, де працювала особа за формою затвердженою листом Міністерства соціального захисту населення від 27.02.1996 року № 01-3/241-013-2. Довідка видається на підставі первинних документів про нараховану заробітну плату, період та фактичну тривалість робочого дня і місце виконання робіт.

В матеріалах пенсійної справи наявна довідка про заробітну плату в зоні відчуження № 27 від 04.11.2005 р., яка видана ВАТ Одестрансавто за період роботи з 01.07.1986 р. по 10.07.1986 р. та не враховується для розрахунку пенсії, оскільки не підтверджена первинними документами, а саме: відсутнє підтвердження перебування у відповідній зоні відчуження, з якої розраховується кратність розрахунку, не підтверджено нарахування заробітної плати за період роботи в зоні відчуження, та відсутність можливості перевірити. .

Не погоджуючись із прийнятим відповідачем рішенням про відмову у перерахунку пенсії № 621 від 16 березня 2018 року, позивач звернувся до суду із вищенаведеними вимогами.

На доведення обставин, на яких ґрунтуються вимоги, позивачем суду також надано копії, зокрема (а.с.15-23, 28-51):

- заяви позивача до відповідача від 20.12.2017 року, вхід. 652/П-11 від 20.12.2017 року, у якій позивач просив:

- повідомити його, чи було розраховано його пенсію з урахуванням положень Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1210, виходячи із суми отриманої заробітної плати в зоні відчуження;

- у разі недотримання вимог п. 3 Порядку, - розмір його пенсії привести у відповідність з урахуванням сум отриманої заробітної плати в зоні відчуження, починаючи з 1 січня 2012 року;

- відповіді відповідача від 02.01.2018 року № 652/П-11 на звернення позивача від 20.12.2017 року, якою позивача повідомлено, зокрема, що:

- позивач перебуває на обліку в управлінні та отримує пенсію по інвалідності в розмірі фактичних збитків відповідно до Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи ;

- за матеріалами пенсійної справи позивач є непрацюючим пенсіонером;

- в матеріалах пенсійної справи наявна довідка про заробітну плату в зоні відчуження від 04.11.2005 № 27, яка видана ВАТ Одестрансавто за період роботи з 01.07.1986 року по 10.07.1986 року;

- вищевказана довідка не враховується для розрахунку пенсії оскільки не підтверджена первинними документами, а саме: відсутнє підтвердження перебування у відповідній зоні відчуження, з якої розраховується кратність розрахунку, не підтверджено нарахування заробітної плати за період роботи в зоні відчуження;

- отже, відсутні правові підстави для виконання вимог, зазначених у зверненні

- заяви позивача до відповідача від 16.01.2018 року, вхід. 26/П-11 від 16.01.2018 року, про видачу йому копії довідки від 04.11.2005 року № 27 про заробітну плату в зоні відчуження за період з 01.07.1986 року по 10.07.1986 року та довідки про заробітну плату за період з 01.12.1982 року по 30.11.1987 року;

- відповіді відповідача від 22.01.2018 року № 26/П-11 на звернення позивача від 16.01.2018 року, до якої додано копії довідок від 04.11.2005 № 27 та від 04.11.2005 № 92, які видані ВАТ Одестрансавто ;

- довідки про заробіток для обчислення пенсії № 92 від 04.11.2005 року, виданої позивачу ВАТ Одестрансавто про те, що його заробіток, який враховується при обчисленні пенсії, склав 0,3734 грн. В довідці зазначено суму заробітку із помісячним розшифруванням (грн.) за 1982-1987 роки. Також згідно змісту даної довідки: у довідку не включені виплати одноразового характеру, не обумовлені діючою системою оплати праці, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України; довідка видана на підставі особових рахунків за 1982-1987 роки. Довідка підписана керівником та головним бухгалтером ВАТ Одестрансавто , та засвідчена печаткою даного підприємства;

- довідки № 27 від 04.11.2005 року, виданої позивачу ВАТ Одестрансавто про те, що йому за роботу в населених пунктах зони відчуження з 1 липня 1986 року по 10 липня 1986 року по місцю роботи: АТП-15160, на посаді: водія, посадовий оклад (тарифна ставка) ___ крб., по відомості №: пр. № 130 від 18.06.1986 року, виплачена заробітна плата в сумі: одна тисяча сто п'ятнадцять руб. 06 коп. (1115 р. 06 к.), з урахуванням коефіцієнта ___ відповідно до постанови Ради Міністрів УРСР та Укрпрофради від 10 червня 1986 року № 207-7. Також згідно змісту даної довідки:

- оплата за підвищеними тарифними ставками (посадовими окладами) з урахуванням зони безпечності, провадиться виходячи з установленого у зоні відчуження 6-ти годинного робочого дня та 6-ти денного (36-годинного) робочого тижня: дата: 01.07.1986 - 10.07.1986 р.; зона: ЧАЕС; кількість: днів - 10, годин - 60; годинна тарифна ставка: 6 р. 19 к.; кратність: 3; всього: 1115 р. 06 к.;

- фактична заробітна плата за роботу в зоні відчуження із якої визначається пенсія: збережений СЗ за дні роботи в зоні відчуження - 371 р. 69 коп.; оплата праці за дні роботи в зоні - 371 р. 69 к. х 3; сума - 1115 р. 06 к.

В даній довідці наявна примітка: стверджуючі документи про роботу в зоні відчуження додаються в копії . Довідка підписана керівником та головним бухгалтером ВАТ Одестрансавто , та засвідчена печаткою даного підприємства;

- Посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи (Категорія 1), Серія А № 417204, на ім'я позивача, виданого 04.07.2003 року, із вкладкою до нього;

- певних документів з матеріалів пенсійної справи позивача.

На доведення обставин, на яких ґрунтуються заперечення, та на виконання ухвали суду відповідачем суду також надано копії матеріалів пенсійної справи позивача (а.с.65-171), зокрема:

- запиту відповідача на проведення зустрічної перевірки документів для оформлення пенсії № 382/06 від 06.02.2018 року до Управління внутрішнього аудиту та фінансового контролю Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, згідно якого:

- підстава проведення перевірки: перерахунок

- П.І.Б. пенсіонера: ОСОБА_2

- предмет перевірки: заробітна плата

- дата та номер документа, який необхідно перевірити: 04.11.2005 року № 27

- період, який підлягає перевірці: 01.07.1896 - 10.07.1986

- назва організації: ВАТ Одестрансавто

- код ЄДРПОУ організації: 05461384

- місцезнаходження організації: вул. Плиева, 1.

У запиті також зазначено, що при перевірці необхідно звернути увагу на первинні документи за період перебування у зоні відчуження по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС: табелі обліку робочого часу роботи в зоні, особові рахунку на виплату заробітної плати за цей період, розрахункові відомості за роботу в зоні відчуження, подорожні листи для водіїв;

- листа Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області Щодо надання інформації від 13.03.2018 року № 3874/08, яким відповідача на лист № 382/06 від 06.02.2018 року повідомлено, що: провести зустрічну перевірку довідки від 04.11.2005 року № 27 про заробітну плату на гр. ОСОБА_2, який працював в ВАТ Одестрансавто (код ЄДРПОУ 05461384) немає можливості, у зв'язку з відсутністю підприємства за юридичною адресою (акт пошуку від 01.03.2018 року № 17); за даними ЦС ОССВ останній звіт дод. 23 надавався за жовтень 2007 року;

- акту пошуку № 17 підприємства, яким було надано довідку про заробіток для обчислення пенсій, від 01.03.2018 року, згідно змісту якого:

Ми, головні спеціалісти відділу контрольно-перевірочної роботи № 1 управління внутрішнього аудиту та фінансового контролю головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області ОСОБА_4, ОСОБА_1, на підставі посвідчень від 10.04.2017 № 595 та від 10.04.2017 року № 607 провели перевірку місцезнаходження юридичної особи ВАТ Одестрансавто (код ЄДРПОУ 05461384) за юридичною адресою: вул. Плієва, буд. 1, м. Одеса, 65031.

В результаті перевірки встановлено, що особи ВАТ Одестрансавто (код ЄДРПОУ 05461384) за юридичною адресою: вул. Плієва, буд. 1, м. Одеса, 65031 не знаходяться ;

- довідки від 24 квітня 1991 року № 87, виданої позивачу ОСОБА_3 автотранспортним підприємством 15160? про те, що він дійсно працював на ОСОБА_3 АТП 15160 на посаді водія і що він знаходився в 30-ти км.зоні Чорнобильської АЕС з 01.07.1986 року по 10.07.1986 року, видано посвідчення Серія А № 232418 від 24.09.1991 року;

- посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 р. (Категорія 2), Серія А № 246637, виданого позивачу 03.06.1993 року;

- Витягу із протоколу № 344 від 23.09.1999 року засідання комісії із спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, згідно якого щодо позивача вирішили: на підставі представлених документів підтвердити статус учасника ліквідації аварії на ЧАЕС; приймав участь у роботах в м. Чорнобиль 01.07-10-07.86 року;

- довідки № 269 від 08.04.1998 року, виданої ВАТ Одестрансавто позивачу про те, що він приймав участь в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в якості водія автомобіля в населеному пункті /Чорнобиль/ в період з 01.07.1986 року по 10.07.1986 року на підставі розпорядження ОСОБА_3 вантажного управління і наказу АТП-15160 № 130 від 18.06.1986 року і що йому виплачена заробітна плата в трикратному розмірі в сумі 1115 рублів 06 коп. на підставі особової карточки про заробітну плату і наказу № 130 від 18.06.1986 року.

Судом також встановлено, що згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, станом на 11.05.2018 року Відкрите акціонерне товариство Одестрансавто , ідентифікаційний код юридичної особи: 05461384, місцезнаходження юридичної особи: вул. Генерала Полієва, 1, м. Одеса, Одеська область, 65031. (а.с.204-207)

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Частиною 1 статті 78 КАС України встановлено, що обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини врегульовано законодавством (чинним та у редакції станом на момент виникнення відповідних правовідносин ): Законами України: Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 року № 1058-IV (далі - ЗУ № 1058-IV), Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали наслідок Чорнобильської катастрофи від 28.02.1991 року № 796-XII (далі - ЗУ № 796-XII), Постановою Кабінету Міністрів України Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 23 листопада 2011 року № 1210 (далі - Постанова № 1210), Порядком обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1210 (далі - Порядок № 1210), Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року № 22-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846 (далі - Порядок № 22-1).

Відповідно до п. 2 Постанови № 1210, Кабінет Міністрів України постановив: Пенсійному фонду України забезпечити здійснення перерахунку пенсій, призначених особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, до набрання чинності цією постановою, за матеріалами пенсійних справ.

Згідно абз. 4 ст. 15 ЗУ № 796-XII видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами), а про період проживання на територіях радіоактивного забруднення, евакуацію, відселення, самостійне переселення - органами місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 54 ЗУ № 796-XII пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи можуть призначатися за бажанням громадянина із заробітку, одержаного за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків, який визначається згідно із законодавством.

В усіх випадках розмір середньомісячної заробітної плати для обчислення пенсії за роботу у зоні відчуження у 1986-1990 роках не може перевищувати 3,0 тис. карбованців.

Умови, порядок призначення та мінімальні розміри пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи визначаються актами Кабінету Міністрів України з відповідних питань.

Згідно пп. 4 п. 3 Порядку № 1210 у разі коли особа пропрацювала у зоні відчуження менше календарного місяця у 1986-1990 роках, за її бажанням пенсія може обчислюватися виходячи із заробітної плати, одержаної за роботу у зоні відчуження, за весь фактично відпрацьований час, в одному із неповних календарних місяців роботи протягом цих років, без додавання суми заробітної плати за період роботи за межами зони відчуження. У такому разі заробітна плата за весь фактично відпрацьований час ділиться на число відпрацьованих днів, а одержана сума множиться на 25,4. Якщо дні роботи припали на вихідні і святкові дні, розрахунок заробітної плати проводиться у такому ж порядку, як і за роботу у робочі дні, а доплата за вихідні і святкові дні, нарахована за фактично відпрацьований час, з урахуванням установленої кратності додається до суми обчисленої заробітної плати.

Відповідно до ч. 3 ст. 44 ЗУ № 1058-IV органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Згідно пп.пп. б, в п. 38 Порядку № 22-1 (в редакції, чинній на час набрання чинності та набрання чинності Постановою № 1210) при прийманні документів орган, що призначає пенсію:

б) здійснює попередню правову експертизу змісту і належного оформлення представлених документів;

в) перевіряє правильність копій відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розходження.

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення в трьохмісячний термін з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, а також перевіряти в необхідних випадках

обґрунтованість їх видачі.

В пункті 43 Порядку № 22-1 встановлено, зокрема, що право особи на одержання пенсії встановлюється на підставі всебічного, повного і об'єктивного розгляду всіх поданих

документів органом, що призначає пенсію.

В частині 2 статті 9 КАС України встановлено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Згідно ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Виходячи з аналізу вищенаведених вимог законодавства, які регулюють спірні правовідносини, та на підставі встановлених в судовому засіданні обставин, а саме:

- відповідно до п. 2 Постанови № 1210, Кабінет Міністрів України постановив: Пенсійному фонду України забезпечити здійснення перерахунку пенсій , призначених особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, до набрання чинності цією постановою, за матеріалами пенсійних справ .

Постанова № 1210 набрала чинності 01.01.2012 року;

- згідно відповіді відповідача від 02.01.2018 року № 652/П-11 на звернення позивача від 20.12.2017 року, зокрема:

- позивач перебуває на обліку в управлінні та отримує пенсію по інвалідності в розмірі фактичних збитків відповідно до Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи ;

- за матеріалами пенсійної справи позивач є непрацюючим пенсіонером;

- в матеріалах пенсійної справи наявна довідка про заробітну плату в зоні відчуження від 04.11.2005 № 27, яка видана ВАТ Одестрансавто за період роботи з 01.07.1986 року по 10.07.1986 року .

З наведеного вбачається, що пенсія позивача підлягала перерахунку:

- Постанови № 1210, тобто на підставі законодавства , а не на підставі заяви позивача, яка заявлена на підставі Постанови № 1210, що спростовує доводи відповідача, викладені у відзиві в якості підстави для відмови у задоволенні позову, щодо пропущення позивачем строку звернення до суду з вимогами за період з 01.01.2012 року по 12.10.2017 року;

- за матеріалами пенсійної справи позивача , в тому числі наявної у пенсійній справі довідки про заробітну плату в зоні відчуження від 04.11.2005 № 27, яка видана ВАТ Одестрансавто за період роботи з 01.07.1986 року по 10.07.1986 року.

Проте, фактично такий перерахунок відповідачем не здійснений .

Лише з оскарженого рішення позивач дізнався про причини (підстави) не здійснення відповідачем такого перерахунку;

- так, згідно оскарженого рішення відповідача від 16 березня 2018 року № 621, вих. № 376/06 від 16.03.2018 року, позивачу відмовлено в перерахунку пенсії, з наступних підстав:

- згідно ст. 54 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва (захворювання) внаслідок Чорнобильської катастрофи можуть призначатись за бажанням громадянина із заробітку одержаного за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 рр., у розмірі відшкодування фактичних збитків, який визначається згідно з законодавством. Розрахунок пенсії провадиться на підставі довідки, виданої підприємством, установою, організацією, де працювала особа за формою затвердженою листом Міністерства соціального захисту населення від 27.02.1996 року № 01-3/241-013-2. Довідка видається на підставі первинних документів про нараховану заробітну плату, період та фактичну тривалість робочого дня і місце виконання робіт;

- в матеріалах пенсійної справи наявна довідка про заробітну плату в зоні відчуження № 27 від 04.11.2005 р., яка видана ВАТ Одестрансавто за період роботи з 01.07.1986 р. по 10.07.1986 р. та не враховується для розрахунку пенсії, оскільки не підтверджена первинними документами, а саме: відсутнє підтвердження перебування у відповідній зоні відчуження, з якої розраховується кратність розрахунку, не підтверджено нарахування заробітної плати за період роботи в зоні відчуження, та відсутність можливості перевірити.

Згідно рішення, жодних зауважень до оформлення довідки про заробітну плату в зоні відчуження № 27 від 04.11.2005 р., яка видана ВАТ Одестрансавто за період роботи з 01.07.1986 р. по 10.07.1986 р., відповідно до законодавства, у відповідача під час прийняття рішення не було. Його прийнято виключно тому, що:

- довідка не підтверджена первинними документами , а саме: відсутнє підтвердження перебування у відповідній зоні відчуження, з якої розраховується кратність розрахунку, не підтверджено нарахування заробітної плати за період роботи в зоні відчуження, та

- відсутня можливість перевірити .

Проте, по-перше, виходячи з наведеного, керуючись абз. 2 ч. 2 ст. 77 КАС України, суд не бере до уваги посилання відповідача у відзиві на докази (обставини / підстави), які не були покладені в основу оскаржуваного рішення.

По-друге, відповідачем не наведено жодних пояснень, посилань на обставини та/або підстави, чому відповідач не скористався вищенаведеним законодавчо встановленим правом відразу після отримання відповідачем довідки № 27 від 04.11.2005 року та/або на виконання Постанови № 1210 після набрання нею чинності:

- вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії;

- перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію.

По-третє, посилання відповідача в оскарженому рішенні на відсутність у нього можливості перевірити певні дані не покладає надмірного тягаря та обов'язку на позивача, в тому числі оскільки жодних зауважень до оформлення довідки № 27 від 04.11.2005 року відповідно до вимог діючого на час оформлення довідки законодавства відповідачем в оскарженому рішенні не зазначено та судом не встановлено.

Зазначаючи про виникнення сумнівів щодо довідки № 27 від 04.11.2005 року, відповідачем зазначено, що дана довідка не підтверджена первинними документами, зокрема, відсутнє підтвердження перебування у відповідній зоні відчуження, з якої розраховується кратність розрахунку.

Проте, у примітці довідки № 27 від 04.11.2005 року зазначено, що стверджуючі документи про роботу в зоні відчуження додаються в копії, тобто вони разом із цією довідкою наявні в матеріалах пенсійної справи позивача.

Крім того, наявність таких сумнівів може бути підставою для перевірки, в ході якої має бути встановлено обставини, які перешкоджають не врахуванню довідки № 27 від 04.11.2005 року для здійснення відповідачем відповідного перерахунку пенсії. Відсутність ВАТ Одестрансавто за місцезнаходженням не може нівелювати відомості довідки № 27 від 04.11.2005 року, оформленої належним чином, та позбавляти особу права на належне пенсійне забезпечення з урахуванням набутого нею трудового стажу.

Також, відповідно до п. 3.3 Порядку № 22-1 орган, що призначає пенсію, надає, зокрема, допомогу особам, зазначеним у пунктах 1.1 і 1.2 розділу І цього Порядку, щодо одержання відсутніх документів для призначення пенсії. Такими особами, згідно п. 1.1 Порядку № 22-1 є, зокрема, непрацюючі особи, до яких відноситься позивач.

На виконання ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд врахував висновки щодо застосування норм права, викладені, зокрема, в постановах Верховного Суду від 23 січня 2018 року у справі № 583/392/17 (адміністративне провадження № К/800/25549/17) та від 6 березня 2018 року № 127/9055/17 (адміністративне провадження № К/9901/2938/17), відповідно

суд дійшов висновків, що:

- на виконання вимог ч. 1 ст. 77 КАС України позивачем доведені обставини, на яких ґрунтуються заявлені вимоги;

- правова позиція відповідача зі спірних питань - є помилковою, та не відповідає фактичним обставинам справи;

- оскаржуване рішення відповідача прийнято: не на підставі та не у спосіб, що передбачені законодавством України; необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; непропорційно, зокрема без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав та інтересів інших осіб і цілями, на досягнення яких спрямовано це рішення, відповідно, воно є протиправним;

- виходячи із вищенаведених висновків суду, керуючись ч. 2 ст. 9 КАС України, для ефективного захисту прав та інтересів позивача у спірних публічно-правових відносинах від порушень з боку відповідача, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та скасувати визнане протиправним рішення відповідача № 621 Про відмову у перерахунку пенсії від 16 березня 2018 року, відповідно

- похідні вимоги позивача зобов'язального характеру - підлягають задоволенню.

Інших суттєвих доводів та/або доказів щодо обґрунтування заявлених позовних вимог та заперечень проти них, які могли б потягнути зміну висновків суду щодо спірних правовідносин, сторонами суду не наведено та не надано.

При цьому слід зазначити, що рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя (див. п. 30 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27 вересня 2001 р.).

Однак, ст. 6 п. 1 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін (див. п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Ruiz Torija v. Spain від 9 грудня 1994 р.).

Відповідно до ч. 4 ст. 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Керуючись ст.ст. 194, 241-246, 250, 255, 257, 258, 262, 295 та Перехідними положеннями КАС України, суд -

вирішив:

Адміністративний позов ОСОБА_2 (місце проживання: ІНФОРМАЦІЯ_1, 65020; реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1) до Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Одесі (місцезнаходження: вул. Ільфа і Петрова, 4-А, м. Одеса, 65121; ідентифікаційний код юридичної особи: 41248812), про визнання протиправним рішення та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Одесі № 621 Про відмову у перерахунку пенсії від 16 березня 2018 року.

Зобов'язати Центральне об'єднане управління Пенсійного фонду України в м. Одесі здійснити ОСОБА_2 перерахунок та виплату пенсії по інвалідності 2 групи в розмірі фактичних збитків від захворювання, пов'язаного з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС, за нормами Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , починаючи з 01.01.2012 року, з дотриманням вимог пп. 4 п. 3 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1210, з урахуванням довідки про заробітну плату в зоні відчуження, виданої ВАТ Одестрансавто , № 27 від 04.11.2005 року за період роботи в зоні відчуження з 01.07.1986 року по 10.07.1986 року.

Апеляційні скарги на рішення суду подаються учасниками справи до або через ОСОБА_3 окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.Г. Цховребова

.

Дата ухвалення рішення15.06.2018
Оприлюднено01.08.2018
Номер документу75589519
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним рішення та зобов'язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —815/1675/18

Ухвала від 21.09.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 27.08.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Рішення від 15.06.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М. Г

Ухвала від 18.04.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М. Г

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні