ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 липня 2018 року м. ПолтаваСправа № 816/1979/18
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Костенко Г.В.,
за участю:
секретаря судового засідання - Колодяжного Д.В..
представників позивача - Головка Л.С., Драпак Л.О.,
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Головного Управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області до Устивицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,
В С Т А Н О В И В:
08.06.2018 Головне Управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області (надалі - позивач; ГУ ДСНС України у Полтавській області) звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Устивицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області (надалі - відповідач), в якій просить:
- застосувати до Устивицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі загальноосвітньої школи за адресою: Полтавська область, Великобагачанський район, с.Устивиця, вул.Шевченка 4, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки;
- встановити Устивицькій загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області наступний порядок і спосіб виконання судового рішення- заборонити користуватися за призначенням будівлею загальноосвітньої школи за адресою: Полтавська область, Великобагачанський район, с.Устивиця, вул.Шевченка 4, та відключити її від електропостачання.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що за результатами планової перевірки щодо додержання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту Устивицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області встановлено та зафіксовано у акті перевірки №17 від 23.04.2018 порушення відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, які мали місце при експлуатації будівлі навчального закладу за адресою: Полтавська область, Великобагачанський район, с.Устивиця, вул.Шевченка 4. Вказує, що подальша експлуатація вказаної будівлі створює загрозу життю та здоров'ю людей, а відтак, слід застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації вказаної будівлі.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 13.06.2018 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №816/1979/18. Вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи.
21.06.2018 відповідач надав до суду заперечення, які суд оцінює як відзив (а.с.37-41), в яких просив відмовити в задоволенні позову посилаючись на те, що відповідачем виконано вимоги припису №17 від 23.04.2018 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
03.07.2018 до суду надійшла відповідь на відзив (а.с.119-1124), у якій позивач спростовує доводи відповідача.
09.06.2018 до суду надійшло клопотання відповідача про відкладення розгляду справи на іншу дату, оскільки директор Устивицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області перебуває у відпустці (а.с.127-128).
Ухвалою суду від 12.07.2018 клопотання відповідача задоволено, відкладено розгляд справи до 11 год. 30 хв. 30 липня 2018 року.
26.07.2018 на електронну пошту суду надійшло клопотання відповідача про відкладення розгляду справи на іншу дату, оскільки директор Устивицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області перебуває у відпустці до 26.08.2018 (а.с.167-168).
Відповідно до частини першої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею
Частиною другою статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України встановлені випадки, які можуть бути підставою для відкладення розгляду справи.
Відповідачем наведено підставу для відкладення розгляду справи, яка не передбачена Кодексом адміністративного судочинства України.
Крім того, суд враховує особливості розгляду справ за правилами спрощеного позовного провадження. Відповідно статті 258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі .
Провадження з розгляду адміністративного позову №816/1979/18 відкрито 13.06.2018, а відповідач просить відкласти розгляд справи до закінчення відпустки (26.08.2018), тобто поза межами розгляду строку встановленого статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відтак, у задоволенні заявленого клопотання відповідача слід відмовити.
Представники позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити у повному обсязі.
Суд, заслухавши пояснення представників позивача, дослідивши письмові докази, встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
Судом встановлено, що Устивицька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області (код ЄДРПОУ 23544748) зареєстрований як юридична особа, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.16).
Згідно довідки Устивицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області від 23.04.2018 №68 (а.с.20) будівля, яка розміщена за адресою: Полтавська область, Великобагачанський район, с.Устивиця, вул.Шевченка 4, знаходиться у користуванні відповідача.
Частиною другою статті 64 Кодексу цивільного захисту України визначено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Відповідно до приписів статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052 /надалі - Положення № 1052/, встановлено, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Згідно з пунктом 3 Положення № 1052 основними завданнями ДСНС є: 1) реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; 2) здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; 3) внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах; 4) реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.
Пунктом 7 Положення № 1052 передбачено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до частин 1, 2 статті 7 Закону України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" /надалі - Закон №877-V/ для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові і засвідчується печаткою.
Частиною сьомою статті 7 №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Судом встановлено, що на підставі наказу від 23.03.2018 №106 "Про здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки стосовно об'єктів, що належать та використовуються органами виконавчої влади, адміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування у квітні 2018 року" (а.с.17-19) та посвідчення на проведення перевірки від 11.04.2018 №17 (а.с.22) 23.04.2018 року посадовою особою ДСНС України проведено планову перевірку Устивицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області, за результатами якої складено акт від 23.04.2018 №17 (а.с.23-26).
Перевіркою встановлено та зафіксовано у акті перевірки від 23.04.2018 №17 наступні порушення:
1. Посадовими особам не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки (пункт 16 розділ ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, зареєстрованим у Мінюсті України 05.03.15 за №252/2бб97 (надалі - ППБвУ);
2. Приміщення будівель школи не обладнані системою протипожежного захисту (пункт.1.2 глава 1 розділ V ППБвУ);
3. Приміщення будівель школи незабезпечені первинними засобами пожежегасіння згідно норм належності (пункт 3.6 глава З розділ V ППБвУ);
4. Пожежний щит не укомплектовано згідно норм належності ( пункт 3.11 глава З розділ V ППБвУ);
5. Не присвоєно вогнегасникам облікові (інвентарні) номери за прийнятою на об'єкті системою нумерації (пункт 3.10 глава 3 розділ V ППБвУ);
6. Не проведено ремонт та незабезпечена готовність пожежного резервуара (пункт 2.1 глава 2 розділ V ППБвУ);
7. Відсутній інформаційний покажчик з літерним індексом ПВ, цифровими значеннями запасу води в кубічних метрах та кількості пожежних автомобілів, котрі можуть одночасно встановлюватися на майданчику біля пожежного резервуара (пункт 2.1 глава 2 розділ V ППБвУ);
8. Приміщення будівель не забезпечені відповідними знаками безпеки (пункт 8 глава 2 розділ ІІ ППБвУ);
9. Плани евакуації людей на випадок пожежі не відкориговані відповідно вимог (пункт б розділ ІІ ППБвУ);
10. Не встановлено на об'єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) протипожежний режим, який включає:
- порядок утримання шляхів евакуації;
- порядок використання побутових нагрівальних приладів;
- правила проїзду та стоянки транспортних засобів;
- порядок відключення від мережі електроживлення обладнання у разі пожежі;
- порядок огляду й зачинення приміщень після закінчення роботи;
- порядок дій у разі виникнення пожежі.
11. В приміщеннях школи допускається експлуатація тимчасових електромереж (пункт 1.8 глава 1 розділ IV ППБвУ);
12. В приміщеннях будівлі з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено за допомогою скруток (пункт 1.6 глава 1 розділ IV ППБвУ).
Встановлення зазначених вище порушень стало підставою для звернення позивача до адміністративного суду з даним позовом.
Надаючи оцінку результатам проведеної перевірки на предмет правомірності заявлених перед судом вимог, суд виходить з наступних міркувань.
Відповідно до вимог пункту 16 розділу ІІІ ППБвУ, посадові особи повинні проходити навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 №444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях".
Пункт 16 вказаного Порядку передбачає, що навчання посадових осіб підприємств, установ та організацій, які до початку виконання своїх обов'язків і періодично (один раз на три роки) зобов'язані проходити навчання з питань пожежної безпеки, здійснюється на територіальних курсах, у навчально-методичних центрах цивільного захисту та безпеки життєдіяльності або на інших підприємствах, в установах та організаціях, що мають затверджені програми навчання з питань пожежної безпеки.
Порядок затвердження таких програм, організації та контролю їх виконання, регламентуються вимогами Порядку затвердження програм навчання посадових осіб з питань пожежної безпеки, організації та контролю їх виконання, затвердженого наказом МВС України від 11.09.2014 року № 935, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07 жовтня 2014 за №1204/25981.
Згідно з пунктом 1.2 глави 1 розділу V ППБвУ, будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".
Як визначено пунктом 7.3 таблиці А1 додатку А (обов'язкового) ДБН В.2.5-56-2014 "Системи протипожежного захисту" усі приміщення загальноосвітніх шкіл повинні бути обладнані системами пожежної сигналізації, тип 2.
Пунктом 1.21 глави 1 розділу ІV ППБУ встановлено, що захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку необхідно виконувати відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд".
Відповідно до пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ ППБвУ, у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев'яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують I групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев'яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.
Відповідно до пункту 3.6 глави 2 розділу ІІІ ППБвУ, територія підприємств, будинки, споруди, приміщення, технологічні установки повинні бути забезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку.
За приписами пункту 3.8 глави 3 розділу V ППБвУ, необхідна кількість первинних засобів пожежогасіння повинна визначатися відповідальним за пожежну безпеку на об'єкті окремо для кожного поверху та приміщення, а також для етажерок відкритих установок. Якщо в одному приміщенні знаходяться декілька різних за пожежною небезпекою виробництв, не відділених одне від одного протипожежними стінами, то всі ці приміщення повинні забезпечуватись вогнегасниками, пожежним інвентарем та іншими видами засобів пожежогасіння за нормами найбільш небезпечного виробництва.
Відповідно до пункту 3.11 глави 2 розділу ІІІ ППБвУ, для розміщення первинних засобів пожежогасіння у виробничих, складських, допоміжних приміщеннях, будинках, спорудах, а також на території підприємств повинні встановлюватися спеціальні пожежні щити (стенди). Пожежні щити (стенди) повинні встановлюватись на території об'єкта площею більше 200 м 2 з розрахунку один щит (стенд) на 5000 м 2 захищуваної площі. До комплекту засобів пожежогасіння, які розміщуються на пожежному щиті, входять: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт. На пожежних щитах (стендах) повинні розміщуватися ті первинні засоби гасіння пожежі, які можуть застосовуватися в даному приміщенні, споруді, установці. Пожежні щити (стенди) та засоби пожежогасіння повинні бути пофарбовані у відповідні кольори згідно з ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности". Склади пиломатеріалів, тари та волокнистих матеріалів потрібно забезпечувати необхідною (понаднормовою) кількістю пожежних щитів з набором первинних засобів пожежогасіння згідно з місцевими умовами.
Відповідно до вимог пункту 3.18 глави 3 розділ V ППБвУ, вогнегасники, які експлуатуються, повинні мати облікові (інвентарні) номери за прийнятою на об'єкті системою нумерації.
Згідно з пунктом 2.1 глави 2 розділу V ППБвУ, зовнішній протипожежний водопровід повинен відповідати таким вимогам:
1) відповідальними за технічний стан пожежних гідрантів, установлених на мережі водопроводу населених пунктів, є відповідні служби (організації, установи), які утримують ці мережі водопроводу, а на території підприємств - їх власники або орендарі;
2) пожежні гідранти та пожежні резервуари повинні бути справними і утримуватися таким чином, щоб забезпечити безперешкодний забір води пожежними автомобілями;
3) у разі відключення ділянок водопровідної мережі та гідрантів або зменшення тиску мережі нижче за потрібний необхідно сповіщати про це пожежно-рятувальні підрозділи;
4) для контролю працездатності мережі систем зовнішнього протипожежного водопроводу власнику мережі водопостачання або іншій відповідальній особі, визначеній у відповідному договорі згідно з вимогами чинного законодавства, необхідно 1 раз на рік проводити випробування на тиск та витрату води з оформленням акта. Випробування водопроводу повинно проводитися також після кожного ремонту, реконструкції або підключення нових споживачів до мережі водопроводу;
5) пожежні гідранти і водойми повинні мати під'їзди з твердим покриттям. У разі наявності на території об'єкта або поблизу нього (у радіусі до 200 м) природних або штучних вододжерел до них повинні бути влаштовані під'їзди з майданчиками (пірсами) розміром не менше 12 х 12 м для встановлення пожежних автомобілів і забирання води будь-якої пори року;
6) витрачений під час гасіння пожежі протипожежний запас води з резервуарів має бути відновлений у строк не більше ніж:
24 год. - у населених пунктах і на промислових підприємствах з будівлями за вибухопожежною та пожежною небезпекою категорій А, Б та В;
36 год. - на промислових підприємствах з будівлями за пожежною небезпекою категорій Г та Д;
72 год. - у сільських населених пунктах і на сільськогосподарських підприємствах.
Для промислових підприємств із витратами води на зовнішнє пожежогасіння до 20 л/с включно допускається збільшувати час відновлення пожежного об'єму води: до 48 год. - для будівель категорій Г та Д; до 36 год. - для будівель категорії В;
7) пожежні резервуари (водойми) та їх обладнання повинні бути захищені від замерзання води. Узимку для забирання води з відкритих вододжерел слід встановлювати утеплені ополонки розміром не менше 0,6 х 0,6 м, які мають утримуватись у зручному для використання стані;
8) підтримання у постійній готовності штучних водойм, водозабірних пристроїв, під'їздів до вододжерел покладається: на підприємстві - на його власника (орендаря); у населених пунктах - на органи місцевого самоврядування;
9) біля місць розташування пожежних гідрантів і водойм повинні бути встановлені (відповідальні за встановлення - згідно з підпунктом 9 цього пункту) покажчики (об'ємні зі світильником або плоскі із застосуванням світловідбивних покриттів) з нанесеними на них:
для пожежного гідранта - літерним індексом ПГ, цифровими значеннями відстані в метрах від покажчика до гідранта, внутрішнього діаметра трубопроводу в міліметрах, зазначенням виду водопровідної мережі (тупикова чи кільцева);
для пожежної водойми - літерним індексом ПВ, цифровими значеннями запасу води в кубічних метрах та кількості пожежних автомобілів, котрі можуть одночасно встановлюватися на майданчику біля водойми;
10) водонапірні башти повинні бути забезпечені під'їздом з твердим покриттям і пристосовані для відбору води пожежно-рятувальною технікою будь-якої пори року. На корпус водонапірної башти слід наносити позначення, яке вказує на місце розташування пристрою для забирання води пожежно-рятувальною технікою;
11) не допускається використовувати для побутових, виробничих та інших господарських потреб протипожежний запас води, що зберігається в резервуарах, водонапірних баштах, водоймах та інших ємнісних спорудах.
Для всіх будівель і приміщень виробничого, складського призначення повинні бути визначені категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В.1.1-36:2016 "Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою", а також клас зони згідно з "Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок" (далі - НПАОП 40.1-1.32-01), у тому числі для зовнішніх виробничих і складських дільниць, які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні. Категорії за вибухопожежною та пожежною небезпекою визначаються керівниками (технологами) об'єктів, або проектувальними організаціями, або спеціалізованими науково-дослідними закладами (пункт 2.9 глави 2 розділу ІІІ ППБвУ).
Відповідно до пункту 8 розділу ІІ ППБвУ територія об'єкта, а також будинки, споруди, приміщення мають бути забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности".
А згідно пункту 6 розділу ІІ ППБвУ, у разі зміни планування або функціонального призначення будинків (приміщень, споруд), технології виробництва, штатного розкладу персоналу плани евакуації та інструкції повинні бути відкориговані.
Пунктом 3 розділу ІІ ППБвУ визначено, що на кожному об'єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) повинен бути встановлений протипожежний режим, який включає: порядок утримання шляхів евакуації; визначення спеціальних місць для куріння; порядок застосування відкритого вогню; порядок використання побутових нагрівальних приладів; порядок проведення тимчасових пожежонебезпечних робіт; правила проїзду та стоянки транспортних засобів; місця для зберігання і допустиму кількість сировини, напівфабрикатів та готової продукції, що можуть одночасно знаходитися у приміщеннях і на території; порядок прибирання горючого пилу й відходів, зберігання промасленого спецодягу та ганчір'я, очищення елементів вентиляційних систем від горючих відкладень; порядок відключення від мережі електроживлення обладнання та вентиляційних систем у разі пожежі; порядок огляду й зачинення приміщень після закінчення роботи; порядок проходження посадовими особами навчання й перевірки знань з питань пожежної безпеки, а також проведення з працівниками протипожежних інструктажів та занять з пожежно-технічного мінімуму з призначенням відповідальних за їх проведення; порядок організації експлуатації і обслуговування наявних засобів протипожежного захисту; порядок проведення планово-попереджувальних ремонтів та оглядів електроустановок, опалювального, вентиляційного, технологічного та іншого інженерного обладнання; порядок збирання членів пожежно-рятувального підрозділу добровільної пожежної охорони та посадових осіб, відповідальних за пожежну безпеку, у разі виникнення пожежі, виклику вночі, у вихідні й святкові дні; порядок дій у разі виникнення пожежі: порядок і способи оповіщення людей, виклику пожежно-рятувальних підрозділів, зупинки технологічного устаткування, вимкнення ліфтів, підйомників, вентиляційних установок, електроспоживачів, застосування засобів пожежогасіння; послідовність евакуації людей та матеріальних цінностей з урахуванням дотримання техніки безпеки. При розробленні інструкцій дій у разі виникнення (виявлення) пожежі необхідно використовувати розділ VIII цих Правил. Працівники об'єкта мають бути ознайомлені з цими вимогами на інструктажах або під час проходження пожежно-технічного мінімуму.
Улаштування та експлуатація тимчасових електромереж забороняються. Винятком можуть бути тимчасові електромережі, які живлять ілюмінаційні установки, а також електропроводки в місцях проведення будівельних, тимчасових ремонтно-монтажних та аварійних робіт (пункт 1.8 глави 1 розділу IV ППБвУ).
З'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів. Місця з'єднання жил проводів і кабелів, а також з'єднувальні та відгалужувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Втрати опору ізоляції на стиках повинні бути не більше втрат опору ізоляції на цілих жилах цих проводів і кабелів (пункт 1.6 глави 1 розділу IV ППБвУ).
Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Відповідно до частини другої статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Враховуючи вищезазначені положення нормативно-правових актів, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами має право звернутися до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідач не дотримав вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, у зв'язку з чим подальша експлуатація будівлі загальноосвітньої школи за адресою: Полтавська область, Великобагачанський район, с.Устивиця, вул. Шевченка 4, створює загрозу життю та здоров'ю людей.
23.04.2018 провідним інспектором Великобагачанського РС ГУ ДСНС України у Полтавській області Капінус А.О. внесено директору Устивицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №17, яким вимагається вжити заходів, у тому числі, усунути зазначені вище порушення, виявлені плановою перевіркою у приміщенні Устивицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області (а.с.27-28).
03.07.2018 з метою перевірки виконання припису про усунення порушень головним інспектором Великобагачанського РС ГУ ДСНС України у Полтавській області Латишевим М.В., на підставі наказу ГУ ДСНС України в Полтавській області від 02.07.2018 №248 та посвідчення на перевірку від 02.07.2018 №64, проведено позапланову перевірку щодо додержання вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за результатами якої складено акт від 03.07.2018 №63 (а.с.153-155).
Перевіркою встановлено та зафіксовано у акті перевірки від 03.07.2018 №63 порушення вимог пожежної безпеки:
1. Посадовими особам не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки (пункт 16 розділ ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, зареєстрованим у Мінюсті України 05.03.15 за №252/2бб97 (надалі - ППБвУ);
2. Приміщення будівель школи не обладнані системою протипожежного захисту (пункт.1.2 глава 1 розділ V ППБвУ);
3. Не проведено обробку дерев'яних будівельних конструкцій вогнезахисним розчином господарських будівель на території школи (пункт 2.5 глава 2 розділ ІІІ ППБвУ);
4. Приміщення будівель школи незабезпечені первинними засобами пожежегасіння згідно норм належності (пункт 3.6 глава З розділ V ППБвУ);
5. Пожежний щит не укомплектовано згідно норм належності ( пункт 3.11 глава З розділ V ППБвУ);
6. В приміщенні школи з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено за допомогою скруток (пункт 1.6 глава 1 розділ IV ППБвУ).
Таким чином, відповідачем не усунуто вказані вище порушення вимог пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Суд враховує, що у будівлі Устивицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області, з огляду на її призначення, знаходиться значна кількість дітей, а не усунені відповідачем порушення, які встановлені перевіркою та зафіксовані у акті перевірки, як окремо, так і в своїй сукупності, можуть призвести до виникнення пожежі, яка створить загрозу життю та здоров'ю людей своїми небезпечними чинниками, такими як: токсичні продукти горіння, вогонь, висока температура навколишнього середовища, дим, знижена концентрація кисню, вибухи, руйнування будівельних конструкцій.
Зокрема, відсутність установки захисту будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів призведе до виникнення пожежі, загибелі або травмування людей внаслідок прямого попадання блискавки, дії її вторинних проявів. Відсутність автоматичної пожежної сигналізації унеможливить виявлення пожежі на початковій стадії її виникнення, своєчасну та безпечну евакуацію людей. А відсутність вогнезахисного обробляння дерев'яних будівельних конструкцій зумовить підвищення пожежного навантаження та швидке розповсюдження пожежі по всій площі будівлі.
З огляду на викладені обставини, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, беручи до уваги виникнення загрози життю та/або здоров'ю людей та з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей, а також беручи до уваги не надання відповідачем доказів на підтвердження усунення вказаних вище порушень, встановлених в ході проведення позапланової перевірки, суд приходить висновку про необхідність застосування до Устивицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі загальноосвітньої школи за адресою: Полтавська область, Великобагачанський район, с.Устивиця, вул. Шевченка 4, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
Таким чином, позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню.
Стосовно встановлення порядку та способу виконання даного рішення, суд виходить з наступного.
Згідно з частиною першою статті 372 Кодексу адміністративного судочинства України у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні. Так само на відповідних суб'єктів владних повноважень можуть бути покладені обов'язки щодо забезпечення виконання рішення.
З огляду на вищевикладене, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей, суд вважає за доцільне встановити порядок і спосіб виконання судового рішення шляхом відключення від електропостачання будівлі загальноосвітньої школи за адресою: Полтавська область, Великобагачанський район, с. Устивиця, вул. Шевченка 4 та заборони користуватися за призначенням вказаною будівлею - до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Отже, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
На підставі викладеного, керуючись статтями 3, 6-10, 241-245, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області (вул. М. Бірюзова, 26/1, м. Полтава, 36007, код ЄДРПОУ 38610079) до Устивицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області (вул. Шевченка, 4, с.Устивиця, Великобагачанський район, Полтавська область, 38315, код ЄДРПОУ 23544748) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду задовольнити.
Застосувати до Устивицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі загальноосвітньої школи за адресою: Полтавська область, Великобагачанський район, с.Устивиця, вул. Шевченка 4, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
Встановити порядок і спосіб виконання судового рішення шляхом заборони користуватися за призначенням будівлею загальноосвітньої школи за адресою: Полтавська область, Великобагачанський район, с. Устивиця, вул. Шевченка 4, та відключити її від електропостачання.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 31 липня 2018 року.
Головуючий суддя Г.В. Костенко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.07.2018 |
Оприлюднено | 01.08.2018 |
Номер документу | 75589759 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Г.В. Костенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні