ДАРНИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КИЄВА
справа № 753/7867/18
провадження № 3/753/2843/18
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"02" липня 2018 р. суддя Дарницького районного суду м. Києва Щасна Т.В. за участю представника Національного агентства з питань запобігання корупції - Леончука С.В. та захисника ОСОБА_3 - адвоката Піддубного О.Ю., розглянувши матеріали про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, громадянина України, працюючого: головою (підписант) політичної партії Партія Справедливість , проживаючого за адресою: АДРЕСА_1, юридична адреса: м. Київ, вул. Вербицького, 4-а, оф. 184, -
В С Т А Н О В И В:
Відповідно протоколу № 60-22/62 від 24 квітня 2018 року про адміністративне правопорушення, ОСОБА_3 будучи головою (підписант) політичної партії Партія Справедливість , (код ЄДРПОУ 21716145 ( далі - Партія) вчинив правопорушення , а саме: порушення встановленого порядку подання звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру, чим вчинив адміністративне правопорушення, передбачене статтею 212' 21 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП).
Відповідно до частин чотирнадцятої, п'ятнадцятої статті 17 Закону України Про політичні партії в Україні (далі - Закон) до Національного агентства з питань запобігання корупції політичною партією Партія Справедливість , код ЄДРПОУ 21716145 (далі - Партія) 06.02.2018 року подано звіт політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру за IV квартал 2017 рік (далі - Звіт) за підписом голови Партії (підписанта) ОСОБА_3.
Так, за результатами аналізу встановлено невідповідність оформлення Звіту, включених до нього звітних даних вимогам законодавства та неповнота відображеної у Звіті інформації, а саме:
1)згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) (додається) Партія має 28 (двадцять вісім) місцевих організацій, які в установленому порядку набули статус юридичної особи, відомості про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру яких не додано до Звіту Партії;
2)до Звіту не додано висновки щорічного внутрішнього фінансового аудиту діяльності місцевих організацій Партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи,що є порушенням частин дев'ятої, одинадцятої статті 17 Закону та підпункту 1 пункту 10 розділу II Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.07.2016 №2, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2016 за №1185/29315 (далі - Положення про порядок подання Звіту).
Відповідно до абзацу третього пункту 3 розділу II Положення про аналіз Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати та зобов'язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 08.09.2016 № 26, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.09.2016 за № 1264/29394 (далі - Положення) подання Звіту без відомостей про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру місцевих організацій політичної партії, які в установленому порядку набули статус юридичної особи та неподання висновків щорічного внутрішнього фінансового аудиту діяльності є грубим порушенням встановлених вимог.
Відповідно до розділу III Положення, за результатами проведення аналізу Звіту Партії складено Акт про проведення аналізу Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру від 02.04.2018 додається) та Висновок про результати аналізу Звіту політичної партії про майно, доходи, втрати і зобов'язання фінансового характеру від 05.04.2018 №955, затверджений рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції 05.04.2018 № 618 (додається).
Таким чином, ОСОБА_3 вчинив порушення встановленого порядку подання звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру, відповідальність за яке передбачена статтею 212' 21 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Відповідно до частини третьої статті 255 КУпАП у справах про адміністративні правопорушення, що розглядається органами, зазначеними в статях 218-221 КУпАП, протоколи про правопорушення мають право складати уповноважені на те посадові особи Національного агентства (копія рішення НАЗК від 11.08.2016 №9 (із змінами) про визначення уповноважених осіб додається).
Керуючись статтею 12 Закону України Про запобігання корупції та частиною шістнадцять статті 17 Закону України Про політичної партії в Україні з метою надання пояснень та з'ясування обставин листом від 06.04.2018 № 60-14/14161/18 до Національного агентства запрошено ОСОБА_3 на 13.04.2018 (додається). Повторно направлено листа від 13.04.2018 № 60-14/15546/18 на 25.04.2018 (додається).
24.04.2018 за дорученням голови Партії (додається), ОСОБА_5, у приміщенні Національного агентства надав усні та письмові пояснення щодо вчиненого правопорушення, ознайомлений з матеріалами справи про адміністративне правопорушення, що буде розглянута судом у строки визначені статтею 277 КУпАП.
Час виявлення правопорушення - 02.04.2018 - дата складання Акту про проведення аналізу Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру. Час вчинення правопорушення - 06.02.2018 - дата подання Звіту Партії до Національного агентства. Місце вчинення правопорушення - місцезнаходження Партії (вул. Вербицького, буд. 4-А, оф. 184, м. Київ, 02068).
В судовому засіданні захисник ОСОБА_3 - адвокат Піддубний О.Ю. вину у вчиненні адміністративного правопорушення не визнав та просив провадження у справі закрити у зв'язку з відсутністю події та складу в діях ОСОБА_3 адміністративного правопорушення, зазначивши, що звіт політичної партії про майно доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру політичної партії Партія Справедливість за IV квартал 2017 року було подано у порядку та строки передбачені Положенням про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру, затвердженого Рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.07.2016 №2 за формою, затвердженою п. 1 Рішенням НАЗК Про затвердження форми Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру №3 від 09.06.2016 року. Протокол та додані до нього документи не відповідають вимогам закону. Адвокат Піддубний О.Ю. надав письмові пояснення.
Представник Національного агентства з питань запобігання корупції - Леончука С.В. підтримав обставини викладені в протоколі, та вважає доведеною вину ОСОБА_3 у вчиненні адміністративних правопорушень, передбачених ст. 212-21 КУпАП, його вина підтверджується зібраними у справі доказами, зазначеними у протоколі про адміністративні правопорушення та приєднаними до матеріалів справи.
Вислухавши пояснення осіб, що беруть участь у розгляді справи та дослідивши матеріали справи, приходжу до висновку, що у діях ОСОБА_3 відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, виходячи з наступного.
Відповідно до вимог ст. 245 КпАП України, завданням судді при розгляді справ про адміністративні правопорушення є своєчасне, всебічне, повне і об'єктивне з'ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю в разі відсутності події і складу адміністративного правопорушення.
Відповідно до ст. 256 КпАП України у протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються: дата і місце його складення, посада, прізвище, ім'я та по батькові особу, яка склала протокол, відомості про особу, яка притягується до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення), місце, час вчинення і суть правопорушення, нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення, прізвища, адреси свідків і потерпілих, якщо вони є, пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності та інші відомості, необхідні для вирішення справи.
Зокрема, протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка притягається до адміністративної відповідальності.
У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу, в ньому робиться запис про це. Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, які додаються до протоколу, а також викласти мотиви свого відмовлення від його підписання.
При складанні протоколу особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, роз'яснюються його права і обов'язки, передбачені ст. 268 КУпАП, про що робиться відмітка в протоколі.
Протокол, всупереч вимогам ст. 254, 256, 268 КУпАП не вручений під розписку, не містить пояснень особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, не підписаний ОСОБА_3, та в ньому відсутній запис про його відмову від підписання протоколу.
З протоколу вбачається, що другий примірник протоколу було видано особі, що не є учасником провадження по справі про адміністративне правопорушення, вона ж підписала протокол.
Ст. 270 КУпАП передбачає представника лише для потерпілого. Із аналізу ст. 271 випливає, що права підписувати протокол не має навіть захисник особи, - фахівець у галузі права або адвокат. А відтак, фактично ж протокол підписала особа, яка є представником політичної партії , діючи поза межами наданих їй дорученням і законом повноважень.
Статтею 212-21 КУпАП передбачена відповідальність за порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру у виді штрафу, але при цьому вказаною статтею не передбачено на кого може бути накладено штраф.
Суть правопорушення, яке інкримінується ОСОБА_3, полягає у порушені порядку подання фінансового характеру, встановленого ч. 9 ст. 17 Закону, а також порушенні абз.3 п. 1, пп 1 пункту 10 розділу ІІ Положення.
У тексті статті 212-21 КУпАП не визначено суб'єкта адміністративного правопорушення, який може бути підданий штрафу, передбаченому санкцією цієї статті.
Системний аналіз норм глави 2 Адміністративне правопорушення і адміністративна відповідальність та ст. 27 КУпАП дають підстави вважати, що суб'єктами у справах про адміністративні правопорушення можуть бути фізичні особи (громадяни України, іноземці, особи без громадянства), посадові особи та юридичні особи.
Обов'язок подати до Національного агентства з питань запобігання корупції звіт політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру покладено на політичну партію, що передбачено ч. 7 ст. 17 Закону України Про політичні партії України .
Пунктом 1 розділу ІІ Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства від 28 липня 2016 року № 2 (Реєстр Мін'юсту від 25 серпня 2016 року № 1185/29315) також передбачено подання звіту політичною партією.
За відсутності у ст. 212-21 КУпАП прямої вказівки на осіб, які є суб'єктами правопорушення, виходячи з аналізу об'єктивної сторони правопорушення, враховуючи вимоги ч. 7 ст. 17 Закону України Про політичні партії України та п.1 Розділу ІІ Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру щодо обов'язку політичної партії подавати звіт про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру, а також враховуючи можливість застосування до юридичної особи на підставі ч. 1 ст. 27 КУпАП адміністративного стягнення у виді штрафу, можна дійти до висновку про те, що суб'єктом правопорушення у даному випадку може бути політична партія, яка є юридичною особою з моменту її державної реєстрації.
Отже, аналіз чинних законів доводить, що до відповідальності, передбаченої ст. 212-21 КУпАП, за порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру у виді штрафу може бути притягнута юридична особа - політична партія, а фізична чи посадова особи не можуть бути суб'єктом правопорушення за вказаною статтею.
Згідно ст. 14 КУпАП посадові особи підлягають адміністративній відповідальності за адміністративні правопорушення, зв'язані з недодержанням установлених правил в сфері охорони порядку управління, державного і громадського порядку, природи охорони здоров'я населення та інших правил, забезпечення виконання яких входить до їх службових обов'язків.
Таким чином, якщо голову політичної партії вважати посадовою особою , то для вирішення питання щодо можливості притягнення його до адміністративної відповідальності за адміністративне правопорушення , передбачене ст. 212-21 КУпАП , необхідно з'ясувати чи входить до службових обов'язків голови політичної партії виконання дій , які складають об'єктивну сторону вказаного адміністративного правопорушення.
Законом України Про політичні партії України не передбачено обов'язку керівника політичної партії подавати звіт про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру (ч. 7 ст. 17 цього Закону передбачено, що звіт у паперовій формі подається за підписом керівника партії, засвідченим печаткою політичної партії, що відноситься до порядку оформлення документу, а не обов'язку подачі документу до НАЗК).
Не передбачено обов'язку керівника політичної партії подавати до НАЗК звіт про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру й іншими нормативно-правовими документами.
Повноваження і обов'язки голови політичної партії Справедливість , викладені у Статуті політичної Справедливість , проте серед них відсутній обов'язок подавати звіт про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру.
При цьому, за зміст звітів та інших документів , за підготовку , за дії і рішення що стосуються осередків партії, деякі з яких тимчасово не в змозі зібратися і надати певну інформацію про свою діяльність у консолідований звіт, може нести відповідальність тільки партія загалом, оскільки ОСОБА_3 не може одноособово ні призначати таких осіб , ні вказувати ним як діяти , ні знімати їх з посад ні вживати інших одноосових дій щодо їх покарання. Це є питанням загальнопартійної дисципліни.
Отже, в силу вимог ст. 14 КУпАП ОСОБА_3, як голова політичної партії Справедливість , не може бути суб'єктом адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, і як посадова особа.
Оскільки ОСОБА_3 не є суб'єктом адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, то в його діях відсутній склад адміністративного правопорушення, а провадження у справі необхідно закрити на підставі п. 1 ст. 247 КУпАП.
Керуючись ст. ст. 283-284 КпАП України, на підставі ст. 247 КпАП України,
П О С Т А Н О В И В:
Провадження по справі відносно ОСОБА_3 закрити у зв'язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП.
Постанова може бути оскаржена протягом десяти днів з дня її винесення до Апеляційного суду м. Києва через Дарницький районний суд м. Києва.
За відсутності скарги постанова набирає законної сили після закінчення десятиденного строку встановленого на оскарження.
Суддя
Суд | Дарницький районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2018 |
Оприлюднено | 02.08.2018 |
Номер документу | 75617203 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Адмінправопорушення
Дарницький районний суд міста Києва
Щасна Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні