Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
16 липня 2018 р. № 820/3787/18
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Рубан. В.В.,
за участі секретаря судового засідання - Абояна І.І.,
представників позивача - ОСОБА_1, ОСОБА_2,
представника відповідача - ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Приватної фірми "ГАЛС" (61172, м.Харків вул. Роганська, 151, ЄДРПОУ 14093531) до Головного управління ДФС в Харківській області (61057, Харківська область, м. Харків, вул. Пушкінська, 46, код ЄДРПОУ 39599198) про визнання протиправною та скасування індивідуальної податкової консультації,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач, Приватна фірма "ГАЛС", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС в Харківській області, в якому просить суд винести рішення, яким визнати протиправною та скасувати індивідуальну податкову консультацію № 603/ІПК/20-40-12-03-25, видану 13 лютого 2018 Головним управлінням ДФС у Харківській області Державної фіскальної служби України.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що ПФ Галс звернулася до ГУ ДФС у Харківській області з листом про надання індивідуальної податкової консультації за вих. №3 від 09.01.2018 року. В запиті, зокрема, ставилось питання: чи можливо для забезпечення рівних принципів обліку при обчисленні вартості товарної продукції за фактичними цінами реалізації відповідного виду товарної продукції гірничого підприємства - видобутої корисної копалини (мінеральної сировини), суму доходу, отриманого (нарахованого) від виконаних у податковому (звітному) періоді господарських зобов'язань з реалізації відповідного обсягу (кількості) такого виду товарної продукції гірничого підприємства - видобутої корисної копалини (мінеральної сировини), зменшити на суму витрат підприємства, які безпосередньо не пов'язані з видобуванням, а пов'язані з виробництвом і реалізацією готової продукції, зокрема - витрат на виробництво готової продукції, адміністративних витрат, витрат на збут та інших витрат операційної діяльності. Листом вих. № 603/1ПК/20-40-12-03-25 від 13.02.2018 р. Головного управління ДФС в Харківській області надано індивідуальну податкову консультацію, в якій, на думку позивача, ГУ ДФС у Харківській області ДФС України, не наводячи будь-якого обґрунтування своєї позиції, а лише цитуючи норми Податкового кодексу України, повідомили, що оскільки підприємство повідомило, що здійснює нецентралізоване постачання питної води, то дохід від реалізації такої води зменшується на суму витрат транспортування. Позивач вважає надану індивідуальну податкову консультацію необґрунтованою, поверхневою, без аналізу зазначених норм, та такою, що не відповідає нормам чинного матеріального права, в зв'язку з чим ПФ ГАЛС вимушена звернутись з позовом до суду.
В судовому засіданні представники позивача позов підтримали, просили його задовольнити.
Відповідач, Головне управління ДФС в Харківській області, в судовому засіданні проти задоволення позову заперечувала, оскільки податкова консультація надана у відповідності до вимог чинного законодавства.
Розглянувши матеріали справи, вивчивши доводи позову, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд зазначає наступне.
За матеріалами справи судом встановлено, що Приватна фірма Галс здійснює виробництво та постачання води питної з пунктів розливу та фасованої, на балансі підприємства є чотири свердловини.
На користування надрами на об'єкті надрокористування, Роганська-1 ділянка Роганського родовища Міністерством охорони навколишнього природного середовища України, було видано спеціальний дозвіл, реєстраційний номер 4221 від 22.02.2007 року з терміном дії на 20 років. Мета надрокористування - видобування питних підземних вод для нецентралізовапого водопостачання, промислового розливу.
На об'єкт надрокористування, родовище Дубки , видано спеціальний дозвіл, реєстраційний номер №5337 від 13.01.2011 р. Мета користування надрами - видобування технічних підземних вод, придатних для технічного водопостачання, та після відповідної водопідготовки за існуючою па підприємстві схемою для технологічних потреб.
Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Харківській області 28.09.2010 р. було видано дозвіл №4878 на спеціальне водокористування.
ПФ Галс є платником рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин.
Пунктом 252.6. ст. 252 Податкового кодексу України встановлено, що базою оподаткування рентною платою за користування надрами для видобування корисних копалин є вартість обсягів видобутих у податковому (звітному) періоді корисних копалин (мінеральної сировини), яка окремо обчислюється для кожного виду корисної копалини (мінеральної сировини) для кожної ділянки надр па базових умовах поставки (склад готової продукції гірни чого нідііри єм ства).
Пунктом 252.7. ст. 252 ПКУ визначено, що вартість відповідного виду товарної продукції гірничого підприємства - видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) у податковому (звітному) періоді обчислюється платником для кожної ділянки надр на базових умовах поставки (склад готової продукції гірничого підприємства) за більшою з таких її величин: 252.7.1 за фактичними цінами реалізації відповідного виду товарної продукції гірничого підприємства - видобутої корисної копалини (мінеральної сировини); 252.7.2. за розрахунковою вартістю відповідного виду товарної продукції гірничого підприємства - видобутої корисної копалини (мінеральної сировини), крім вуглеводневої сировини.
Враховуючи специфіку готового продукту, який виготовляється та реалізовується ПФ Галс - води питної, нормативні вимоги до його складу, та пов'язаної з цим відповідної технології виробництва, ПФ Галс для розрахунку податкових зобов'язань рентної плати за користування надрами застосовувалась саме розрахункова вартість .
Згідно з висновками акту № 122\28-09-02-04\14093531 від 29.12.2015 р. про результати документальної планової перевірки ПФ Галс з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.07.2012 року по 31.12.2014 року, проведеної Спеціалізованою державною податковою інспекцією з обслуговування великих платників податків Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області, податковий орган на підставі власних розрахунків вирішив що нарахування рентної плати за користування надрами для ПФ Галс має здійснюватись за фактичною ціною реалізації корисної копалини.
У випадку обчислення розрахункової вартості відповідного виду товарної продукції ПК України наданий чіткий перелік витрат, що беруть участь у розрахунку податкових зобов'язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин з уточненням: крім витрат, що не пов'язані з господарською діяльністю з видобування відповідного виду товарної продукції.
У разі обчислення фактичної ціни реалізації ПК України не дає відповіді на запитання - на які саме витрати можна зменшити отриманий дохід від реалізації та які саме витрати можна віднести до витрат на передпродажну підготовку, витрат пов'язаних з доставкою (перевезенням, транспортуванням), у той час як ПФ ГАЛС здійснює облік витрат згідно з ПСБУ 16 Витрати , в якому визначений чіткий перелік витрат, і виділяє витрати, пов'язані з видобуванням, витрати пов'язані з виробництвом готової продукції, витрати пов'язані з реалізацією (витрати па збут), адміністративні витрати та інші операційні витрати.
З метою приведення податкового обліку підприємства у відповідність до вимог податкового законодавства з урахуванням специфіки виробництва готової продукції, ПФ Галс звернулася до ГУ ДФС у Харківській області з листом про наданий індивідуальної податкової консультації за вих.№3 від 09.01.2018 року.
В запиті, зокрема, ставилось питання: чи можливо для забезпечення рівних принципів обліку при обчисленні вартості товарної продукції за фактичними цінами реалізації відповідного виду товарної продукції гірничого підприємства - видобутої корисної копалини (мінеральної сировини), суму доходу, отриманого (нарахованого) від виконаних у податковому (звітному) періоді господарських зобов язаиь з реалізації відповідного обсягу (кількості) такого виду товарної продукції гірничого підприємства - видобутої корисної копалини (мінеральної сировини), зменшити на суму витрат підприємства, які безпосередньо не пов 'язані з видобуванням, а пов 'язані з виробництвом і реалізацією готової продукції, зокрема - витрат на виробництво готової продукції, адміністративних витрат, витрат на збут та інших витрат операційної діяльності.
Зазначене питання викликане тим, що ПФ ГАЛС у відповідності до розроблених, погоджених і зареєстрованих у встановленому чинним законодавством порядку нормативно- технічних документів: ТУ У 36.0-14093531-005:2012 Вода питна з артезіанської свердловини Роганська з пунктів розливу. Технічні умови ТУ У 15.9 - 14093531- 001-2003 Вода питна з артезіанської свердловини Роганська фасована. Технічні умови (з врахуванням зміни № 8:2012 до них) та технологічних інструкцій з виготовлення води питної з артезіанської свердловини Роганська фасованої (ТІ 01:2012), і з виготовлення води питної з артезіанської свердловини Роганська з пунктів розливу (ТІ 02:2012), та технологічної інструкції щодо виробництва води для технологічних потреб(ТІ 03:2012)) з відповідного виду товарної продукції - води підземної здійснює виробництво готової продукції - води питної.
Господарська діяльність підприємства складається з діяльності з видобутку підземної води, діяльності з виробництва готової продукції - води питної з артезіанської свердловини Роганська та води для технологічних потреб та реалізації власної готової продукції.
У процесі видобування, виробництва та реалізації готової продукції підприємство несе витрати, а саме: витрати, які складають собівартість реалізованої готової продукції: витрати, пов'язані з видобуванням сировини ( корисної копалини) - води підземної, то включають витрати безпосередньо пов'язані з видобуванням корисної копалини (матеріальні витрати, витрати иа оплату праці, па ремонт основних засобів, сума нарахованої амортизації основних засобів та нематеріальних активів, інші витрати); витрати, пов'язані з процесом виробництва готової продукції; витрати на збут, пов'язані з реалізацією готової продукції (у переліку згідно запиту); адміністративні витрати, спрямовані на обслуговування та управління підприємством (в переліку згідно запиту), які нерозривно пов'язані з іншими видами витрат; інші витрати операційної діяльності.
Листом вих.№ 603/1ПК/20-40-12-03-25 від 13.02.2018 р. ГУ ДФС у Харківській області надано індивідуальну податкову консультацію, в якій ГУ ДФС у Харківській області ДФС України, не наводячи будь-якого обґрунтування своєї позиції, а лише цитуючи норми Податкового кодексу України, повідомили, що ...оскільки підприємство повідомило, що здійснює нецентралізоване постачання питної води, то дохід від реалізації такої води зменшується на суму витрат транспортування. .
Порядок звернення платників податків за податковими консультаціями, а також розгляду таких звернень податковими органами та надання відповідей на них врегульовано ст.ст.52 і 53 Податкового кодексу України.
Так, відповідно до ст.52 Податкового кодексу України за зверненням платників податків контролюючі органи надають їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 25 календарних днів, що настають за днем отримання такого звернення даним контролюючим органом. Звернення платників податків на отримання індивідуальної податкової консультації в письмовій формі повинно містити: найменування для юридичної особи або прізвище, ім'я, по батькові для фізичної особи, податкову адресу, а також номер засобу зв'язку та адресу електронної пошти, якщо такі наявні; код згідно з ЄДРПОУ (для юридичних осіб) або реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізичних осіб) або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті);
зазначення, в чому полягає практична необхідність отримання податкової консультації; підпис платника податків; дату підписання звернення. (п.52.1); Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію. (п.52.2);
За вибором платника податків індивідуальна податкова консультація надається в усній або письмовій формі. Індивідуальна податкова консультація, надана в письмовій формі, обов'язково повинна містити назву - податкова консультація, реєстраційний номер в єдиній базі індивідуальних податкових консультацій, опис питань, що порушуються платником податків, з урахуванням фактичних обставин, зазначених у зверненні платника податків, обґрунтування застосування норм законодавства та висновок з питань практичного використання таких норм законодавства. (п.52.3);
Індивідуальні податкові консультації надаються: в усній формі - контролюючими органами та державними податковими інспекціями;
у письмовій формі - контролюючими органами в Автономній Республіці Крим, містах Києві та Севастополі, областях, міжрегіональними територіальними органами, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Індивідуальна податкова консультація, надана в письмовій формі, підлягає реєстрації в єдиній базі індивідуальних податкових консультацій та розміщенню на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, без зазначення найменування (прізвища, ім'я, по батькові) платника податків, коду згідно з ЄДРПОУ (реєстраційного номера облікової картки) та його податкової адреси.
Доступ до зазначених даних єдиної бази та офіційного веб-сайту є безоплатним та вільним. Порядок ведення та форма єдиної бази індивідуальних податкових консультацій визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. (п.52.4).
Відповідно до п.53.2. ст. 53 ПК України платник податків може оскаржити до суду наказ про затвердження узагальнюючої податкової консультації або надану йому індивідуальну податкову консультацію як правовий акт індивідуальної дії, викладені в письмовій формі, які, на думку такого платника податків, суперечать нормам або змісту відповідного податку чи збору.
Скасування судом наказу про затвердження узагальнюючої податкової консультації або індивідуальної податкової консультації є підставою для надання нової податкової консультації з урахуванням висновків суду.
Протягом 30 календарних днів з дня набрання законної сили рішенням суду про скасування наказу про затвердження узагальнюючої податкової консультації або індивідуальної податкової консультації центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, або контролюючий орган з урахуванням висновків суду зобов'язані опублікувати узагальнюючу податкову консультацію або надати платнику податків індивідуальну податкову консультацію.
За визначенням п.п.14.1.172-1 ст.14 Податкового кодексу України індивідуальна податкова консультація - роз'яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій.
Судом встановлено, що позивач звернувся до податкового органу з приводу можливості забезпечення рівних принципів обліку при обчисленні вартості товарної продукції за фактичними цінами реалізації відповідного виду товарної продукції гірничого підприємства - видобутої корисної копалини (мінеральної сировини), суму доходу, отриманого (нарахованого) від виконаних у податковому (звітному) періоді господарських зобов'язань з реалізації відповідного обсягу (кількості) такого виду товарної продукції гірничого підприємства - видобутої корисної копалини (мінеральної сировини), зменшити на суму витрат підприємства, які безпосередньо не пов'язані з видобуванням, а пов'язані з виробництвом і реалізацією готової продукції, зокрема - витрат на виробництво готової продукції, адміністративних витрат, витрат на збут та інших витрат операційної діяльності.
Системно проаналізувавши норми Податкового кодексу України та ч.3 ст.2 КАС України, суд доходить висновку, що при наданні податкової консультації податковий орган повинен дати тлумачення (висловити власне розуміння) всіх норм права, котрі присвячені регламентуванню порушеного платником податків питання.
Оглянувши зміст наданої відповідачем консультації, суд відмічає, що у спірних правовідносинах відповідач фактично не надав консультацію на поставлене запитання позивача, а лише зазначив власне твердження, не обґрунтувавши його. Оскільки, в податковій консультації податковий орган відповів, що оскільки підприємство повідомило, що здійснює нецентралізоване постачання питної води, то дохід від реалізації такої води зменшується на суму витрат транспортування.
Вирішуючи спір, суд бере до уваги, що в силу п.53.3 ст.53 Податкового кодексу України платник податків може оскаржити до суду наказ про затвердження узагальнюючої податкової консультації або надану йому індивідуальну податкову консультацію як правовий акт індивідуальної дії, викладені в письмовій формі, які, на думку такого платника податків, суперечать нормам або змісту відповідного податку чи збору.
Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Керуючись положеннями наведеної норми процесуального закону та дослідивши наявні в матеріалах справи документи, суд зазначає, що у спірних правовідносинах податковий орган діяв протиправно, так як не забезпечив належного розгляду порушеного платником податків питання та фактично відповіді по суті порушеного платником податків питання не надав.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);4) безсторонньо (неупереджено);5) добросовісно; 6) розсудливо;7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
З огляду на викладене суд приходить до висновку, що позовні вимоги Приватної фірми "ГАЛС" (61172, м.Харків вул. Роганська, 151, ЄДРПОУ 14093531) до Головного управління ДФС в Харківській області (61057, Харківська область, м. Харків, вул. Пушкінська, 46, код ЄДРПОУ 39599198) про визнання протиправною та скасування індивідуальної податкової консультації підлягають задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Приватної фірми "ГАЛС" (61172, м.Харків вул. Роганська, 151, ЄДРПОУ 14093531) до Головного управління ДФС в Харківській області (61057, Харківська область, м. Харків, вул. Пушкінська, 46, код ЄДРПОУ 39599198) про визнання протиправною та скасування індивідуальної податкової консультації - задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати індивідуальну податкову консультацію № 603/ІПК/20-40-12-03-25 від 13 лютого 2018 Головним управлінням ДФС у Харківській області.
Стягнути з Головного управління ДФС в Харківській області (61057, Харківська область, м. Харків, вул. Пушкінська, 46, код ЄДРПОУ 39599198) за рахунок бюджетних асигнувань витрати по оплаті судового збору на користь Приватної фірми "ГАЛС" (61172, м.Харків вул. Роганська, 151, ЄДРПОУ 14093531) у розмірі 1762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні 00 коп.).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено 01.08.2018 р.
Суддя Рубан В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.07.2018 |
Оприлюднено | 02.08.2018 |
Номер документу | 75627824 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Рубан В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні