Постанова
від 24.07.2018 по справі 905/570/18
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

пр. Науки, 5, м. Харків, 61022, тел. (057) 702-00-72

е-mail: inbox@dna.arbitr.gov.ua

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24.07.2018 справа № 905/570/18

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

Головуючого - суддів: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, при секретарі судового засідання за участю представників сторін: розглянувши апеляційну скаргу у відкритому судовому засіданні ОСОБА_4, не прибули, Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, на постанову Господарського суду Донецької області прийняту 17.04.2018 о 10:55 по справі за заявою боржника - кредитор - про ліквідатор№ 905/570/18 (суддя Чорненька І. К.) Товариства з обмеженою відповідальністю "Стіл - ОСОБА_5", м. Краматорськ, Донецька область, Товариство з обмеженою відповідальністю "Дарт Проект", м. Київ, банкрутство ОСОБА_6, м. Краматорськ, Донецька область,

В С Т А Н О В И В :

Господарський суд Донецької області 17.04.2018 р. прийняв постанову по справі №905/570/18, якою визнав Товариство з обмеженою відповідальністю Стіл-Трейдінг Груп , код ЄДРПОУ 40748687, адреса 84313, Донецька область, м. Краматорськ, вул.Орджонікідзе , б.10 - банкрутом. Цією ж постановою відкрито ліквідаційну процедуру. Ліквідатором банкрута призначено голову ліквідаційної комісії - ОСОБА_7, ідентифікаційний код НОМЕР_1). Оприлюднити на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України про визнання боржника - Товариства з обмеженою відповідальністю Стіл-Трейдінг Груп , м. Краматорськ банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури. Зобов'язано ліквідатора у визначеному законом порядку і строк здійснити ліквідаційну процедуру, надати звіт про виконану роботу та ліквідаційний баланс для затвердження.

Постанова обґрунтована положеннями частини 2 ст. 95 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом .

Головне управління Державної фіскальної служби у м. Києві звернулося до Донецького апеляційного господарського суду на постанову господарського суду Донецької області № 905/570/18 від 17.04.2018 р. про визнання банкрутом ТОВ Стіл-Трейдінг Груп .

Вважає, що судом першої інстанції при прийнятті постанови було порушено норми матеріального та процесуального права. Посилається на відсутність підстав для визнання боржника банкрутом, оскільки боржником не дотримано порядку добровільної ліквідації юридичної особи, що передує зверненню із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство в порядку ст.95 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом .

Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 12.06.2018 р. поновлено Головному управлінню Державної фіскальної служби у м. Києві пропущений процесуальний строк на звернення з апеляційною скаргою та відкрите апеляційне провадження по справі №905/570/18.

У зв'язку з перебуванням у відпустці судді зі складу колегії суддів Сгари Е. В. для вирішення питання щодо призначення апеляційної скарги до розгляду здійснено повторний автоматизований розподіл справи. Визначено новий склад колегії суддів: головуючий суддя Склярук О. І., судді Мартюхіна Н. О., Москальова І. В. (протокол 04.07.2018р.).

Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 04.07.2018 розгляд справи призначено на 24.07.2018 р.

У зв'язку з перебуванням судді Москальової І.В. на день розгляду справи (24.07.2018р.) у відпустці, здійснено повторний авторозподіл справи та призначено наступний склад колегії: головуючий по справі суддя Склярук О.І., судді Мартюхіна Н.О., Дучал Н.М. (протокол 23.07.2018 р.).

В судове засідання, призначене на 24.07.2018 р. представники сторін не з'явилися. Про час та місце проведення судового засідання були повідомлені належним чином. Явка сторін не визнавалася обов'язковою.

Відповідно до приписів ст. 269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення або неправильне застосування норм матеріального права.

У суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у главі І розділу ІУ ГПК України. (ст.270 ГПК України).

Вислухав доповідь головуючого по справі (судді - доповідача), дослідивши матеріали справи, апеляційну скаргу, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права, судова колегія прийшла до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню враховуючи на наступне.

Згідно з ч. 1 ст. 95 Закону про банкрутство, якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом.

Відповідне правило передбачено ч. 3 ст. 110 ЦК України, яка містить загальні положення про ліквідацію юридичної особи.

Спрощена процедура банкрутства, яка передбачена ст. 95 Закону про банкрутство (банкрутство боржника, що ліквідується власником), випливає з процедури добровільної ліквідації юридичної особи, тобто ліквідації юридичної особи за рішенням її учасників (власників) або органу, уповноваженого на це установчими документами.

Приписами абз. 2 ч. 1 ст. 95 Закону про банкрутство встановлено, що обов'язковою передумовою для звернення до господарського суду із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство є дотримання боржником порядку ліквідації юридичної особи відповідно до законодавства України.

Такий порядок передбачений ст.ст. 105, 110 та 111 ЦК України, норми яких містять положення про ліквідацію юридичної особи (суб'єкта господарювання).

Відповідно до ст. 105 ЦК України, учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію.

Учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється.

Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) може бути покладено на орган управління юридичної особи.

До комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.

Строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.

Судом першої інстанції, зокрема, встановлено наступне.

Загальними зборами учасників Товариства з обмеженою відповідальністю Стіл-Трейдінг Груп (протокол № 10 від 07.09.2017 р.) прийняте рішення припинити діяльність підприємства у зв'язку з ліквідацією та призначити головою ліквідаційної комісії ОСОБА_6.

В Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 15.09.2017 р. внесений запис про перебування Товариства з обмеженою відповідальністю Стіл-Трейдінг Груп в стані припинення за рішенням засновників з визначеним строком для задоволення кредиторських вимог - 15.11.2017 р. , що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань станом на 07.03.2018 р.).

Головою ліквідаційної комісії 17.02.2018 р. подані заяви про припинення платника податків форма № 8-ОПП до ДПІ у м. Краматорську ГУ ДФС у Донецькій області та ДПІ у Святошинському районі ГУ ДФС у м. Києві.

Головою ліквідаційної комісії ТОВ Стлі-Трейдінг Груп були направлені запити до ГУ ДФС у Донецькій області, Краматорського міського відділення управління ФСС України в Донецькій області, управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області, Краматорського міського центру зайнятості, ГУ ДФС у місті Києві, Святошинського РФ КМЦЗ Правобережного об'єднаного управління ПФУ в м. Києві, Правобережного відділення управління виконавчої дирекції ФСС України у м. Києві

Відповідно до відповіді ДПІ у Святошинському районі ГУ ДФС в м. Київі від 12.02.2018 р. обліковується податковий борг у розмірі 1735 грн, а саме: 1020 грн - податок на додану вартість, 715 грн - єдиний соціальний внесок, 170 грн - податок на прибуток. У відповіді також зазначено, що суми податкового боргу вказані без нарахування пені та штрафних санкцій, які нараховуються відповідно до ст. ст. 126, 129 Податкового кодексу України.

Судом першої інстанції також встановлено, що згідно наданих боржником документів, ТОВ Стіл-Трейдінг Груп сплачена основна податкова заборгованість перед ДПІ у Святошинському районі ГУ ДФС у м. Києві, що підтверджується банківськими квитанціями № 0.0.987176833.2 від 15.03.2018 р., № 0.0.987177989.2 від 15.03.2018р., №0.0.987179282.2 від 15.03.2018 р.

Після опублікування відомостей про припинення юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю Стіл-Трейдінг Груп до голови ліквідаційної комісії звернулось ТОВ Дарт Проект з кредиторськими вимогами за договором постачання №01/11 від 01.11.2016 р. на суму 80320 грн.

Інші кредитори з вимогами до боржника у встановлений законом строк, до голови ліквідаційної комісії не заявлялись.

02.03.2018 р. загальними зборами учасників Товариства з обмеженою відповідальністю Стіл-Трейдінг Груп (протокол № 11 від 12.03.2018 р.) затверджено проміжний ліквідаційний баланс підприємства-боржника.

Відповідно до заяви про порушення справи про банкрутство, матеріалів інвентаризації боржника та проміжного ліквідаційного балансу, станом на 12.03.2018 р. в касі підприємства наявні грошові кошти у розмірі 600 грн. Інші майнові активи у боржника відсутні.

У зв'язку з чим, боржник звернувся до господарського суду з заявою про порушення справи про банкрутство, в якій також просив покласти обов'язки ліквідатора на голову ліквідаційної комісії ОСОБА_6.

За приписами ст. 111 ЦК України, з дати внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу щодо ліквідації юридичної особи ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов'язана вжити всіх необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості юридичної особи, що ліквідується, та письмово повідомити кожного з боржників про припинення юридичної особи в установлені цим Кодексом строки.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) заявляє вимоги та позови про стягнення заборгованості з боржників юридичної особи.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов'язана повідомити учасників юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, про її участь в інших юридичних особах та/або надати відомості про створені нею господарські товариства, дочірні підприємства.

Частиною 3 ст. 111 ЦК України встановлено, що під час проведення заходів щодо ліквідації юридичної особи до завершення строку пред'явлення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) закриває рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи.

Відповідно до пункту 11.13. Порядку обліку платників податків та зборів, затвердженого Наказом Міністерства Фінансів України № 1588 від 09.12.2011 (в редакції, що діяла на момент вчинення відповідних дій), з метою забезпечення закриття рахунків юридичних осіб, що ліквідуються, контролюючий орган на звернення комісії з припинення (ліквідатора, ліквідаційної комісії тощо) надає перелік рахунків у фінансових установах відповідної юридичної особи та/або її відокремлених підрозділів, які на момент звернення взяті на облік контролюючими органами та щодо яких не надходили повідомлення про їх закриття.

Згідно довідки Державної податкової інспекції у Святошинському районі ГУ ДФС у м. Києві, ТОВ Стіл ОСОБА_8 ( ЄДРПОУ 40748687) мав 17 рахунків у різних банківських установах, з яких 16 рахунків закрито протягом 2017 р.

Згідно довідки Державної податкової інспекції у м. Краматорську ГУ ДФС у Донецькій області від 26.02.2018 р. за № 219/10/05-15-08-01-13 ТОВ Стіл ОСОБА_8 ( ЄДРПОУ 40748687) станом на 23.02.2018 р. не має рахунків, відкритих у фінансових установах.

За приписами ч. 7 та ч. 10 ст. 111 ЦК України, для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує своєчасне надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.

До моменту затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.

Про те, матеріали справи не містять доказів надання ліквідатором до органів доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування документів підприємства, у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку, для проведення відповідних перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та страхових коштів. В матеріалах справи відсутні належні докази виконання ліквідатором боржника вищевказаних вимог закону та відсутні докази проведення контролюючим органом відповідних позапланових перевірок боржника.

До того ж до заяви про порушення справи про банкрутство в порушення частини 10 статті 111 Цивільного кодексу України не було додано доказів складання та подання органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітності за останній звітний період.

Зазначене свідчить про недотримання ліквідаційною комісією приписів частин 7 та 10 статті 111 Цивільного кодексу України щодо добровільної ліквідації боржника, що позбавило органи державної податкової служби, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування можливості проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування та права заявити свої претензії боржнику (за їх наявності) в досудовій процедурі ліквідації боржника.

Статтею 78 Податкового кодексу України, передбачено порядок проведення документальних позапланових перевірок, зокрема, відповідно до п.п.78.1.7 документальна позапланова перевірка здійснюється якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.

При цьому проведення податкової перевірки в ліквідаційній процедурі не ототожнюється з діями голови ліквідаційної комісії, необхідними для дотримання ч.ч. 7 та 10 ст. 111 ЦК України.

Разом з тим, відповідно до ч. 3 ст. 11 Закону про банкрутство , яка має загальний характер, до заяви боржника про порушення справи про банкрутство додаються установчі документи боржника - юридичної особи; бухгалтерський баланс боржника на останню звітну дату; перелік кредиторів боржника, вимоги яких визнаються боржником, із зазначенням загальної суми грошових вимог усіх кредиторів, а також щодо кожного кредитора - його імені або найменування, його місцезнаходження або місця проживання, ідентифікаційного коду юридичної особи або реєстраційного номера облікової картки платника податків (за наявності), суми грошових вимог (загальної суми заборгованості, заборгованості за основним зобов'язанням та суми неустойки (штрафу, пені) окремо), підстав виникнення зобов'язань, а також строку їх виконання згідно із законом або договором; перелік майна боржника із зазначенням його балансової вартості та місцезнаходження, а також загальна балансова вартість майна; перелік майна, що перебуває у заставі або є обтяженим у інший спосіб, його місцезнаходження, вартість, а також інформація про кредиторів, на користь яких вчинено обтяження майна боржника, їх ім'я або найменування, місцезнаходження або місце проживання, ідентифікаційні коди юридичних осіб або реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), суми їх грошових вимог, підстави виникнення зобов'язань, а також строки їх виконання згідно із законом або договором; довідка органів приватизації (органів, уповноважених управляти об'єктами державної власності) стосовно наявності або відсутності на балансі підприємства, щодо якого порушено справу про банкрутство, державного майна, що в процесі приватизації (корпоратизації) не увійшло до його статутного капіталу; перелік осіб, що мають невиконані зобов'язання перед боржником, із зазначенням вартості таких зобов'язань, терміну виконання та підстав виникнення; відомості про всі рахунки боржника, відкриті в банках та інших фінансово-кредитних установах, їх реквізити; відомості про всі рахунки, на яких обліковуються цінні папери, що належать боржнику, їх реквізити; протокол загальних зборів (конференції) працівників боржника, відповідне рішення первинної профспілкової організації боржника (за наявності кількох первинних організацій - їхнє спільне рішення), на яких обраний представник працівників боржника для участі у справі про банкрутство, якщо такі збори (конференція) відбулися до подачі заяви боржника до господарського суду; копія спеціального дозволу на провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею, а в разі закінчення терміну дії такого дозволу - довідка про наявність у боржника матеріальних носіїв секретної інформації (технічної документації, виробів, їхніх дослідних зразків тощо); рішення власника майна (органу, уповноваженого управляти майном) боржника про звернення до господарського суду із заявою про відкриття провадження (проваджень) у справі про банкрутство; інші документи, які підтверджують неплатоспроможність боржника.

Таким чином, розглядаючи справу у судовому засіданні суд першої інстанції в межах наданих процесуальним законодавством повноважень, мав встановити обставини дотримання боржником передбачених законодавством передумов для звернення із заявою про порушення справи про банкрутство в порядку ст. 95 Закону про банкрутство та, у разі виявлення, що такі умови боржником дотримані не буди - припинити провадження у справі, оскільки надання в подальшому до суду додаткових доказів, пов'язаних із здійсненням процедури добровільної ліквідації законодавством не передбачено.

Лише дотримання визначених вимог та сукупність вказаних дій із доданням доказів їх проведення є підставою для звернення ліквідатора із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство за особливою процедурою, що порушується в порядку норм ст. 95 Закону про банкрутство.

При цьому, колегія суддів зауважує, що необхідною та обов'язковою передумовою порушення провадження у справі про банкрутство в порядку ст. 95 Закону про банкрутство є надання належних доказів на підтвердження наявності всіх передумов для порушення провадження, згідно із цією статтею, саме на момент звернення боржника із відповідною заявою.

Про це, неодноразово наголошував Верховний Суд у своїх постановах, розглядаючи подібні справи.

Зокрема, такий правовий висновок викладено Верховним Судом у справі №904/8185/17 (постанова від 03.04.2018 р.).

З огляду на наведене, судова колегія не приймає посилання суду першої інстанції на висновки, викладені у постанові Вищого господарського суду України від 15.06.2016 р. по справі № 904/194/16.

Враховуючи вищевикладене, судова колегія приходить до висновку, що суд першої інстанції при прийнятті оскаржуваної постанови не повністю дослідив усі обставини справи, у зв'язку з чим передчасно та безпідставно порушив провадження у справі про банкрутство, у зв'язку з чим апеляційна скарга підлягає задоволенню, а постанова господарського суду Донецької області від 17.04.2018 р. по справі № 905/570/18 скасуванню, а провадження по справі № 905/570/18 про банкрутство закриттю на підставі ст.83 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом .

Керуючись ст.ст. 269, 270, 281, 282 Господарського процесуального кодексу України, ст.83 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом , Донецький апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві на постанову господарського суду Донецької області від 17.04.2018 р. по справі №905/570/18 - задовольнити.

Постанову господарського суду Донецької області від 17.04.2018 р. по справі №905/570/18 - скасувати.

Провадження по справі № 905/570/18 - закрити.

Дану постанову направити державному реєстратору - Управлінню реєстраційних повноважень та ведення реєстру територіальної громади Краматорської міської ради Донецької області (84313, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Б.Хмельницького, 8) за місцем знаходження боржника для внесення до Єдиного державного реєстру відповідного запису про судове рішення про закриття провадження у справі про банкрутство та відновлення стану юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Стіл - ОСОБА_5", м. Краматорськ, Донецька область, код ЄДРПОУ 40748687.

Постанова може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 20 днів з дати її підписання.

Повний текст постанови складено та підписано 27.07.2018 р.

Головуючий суддя О. І. Склярук

Судді: Н. О. Мартюхіна

ОСОБА_3

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення24.07.2018
Оприлюднено02.08.2018
Номер документу75629895
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/570/18

Постанова від 24.07.2018

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Постанова від 24.07.2018

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 04.07.2018

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 12.06.2018

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 21.05.2018

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Постанова від 17.04.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

І.К. Чорненька

Ухвала від 04.04.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

І.К. Чорненька

Ухвала від 27.03.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

І.К. Чорненька

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні